Een nieuwe toevoeging uit Italië in de Autoblog Garage, de Maserati GranTurismo MC Stradale!
Toen ik 1 januari 00:00 aan mijn goede voornemens dacht had ik ook niet in mijn hoofd om dit jaar zoiets exotisch als een GranTurismo MC Stradale te kopen. En toch komt deze brok emotie op wielen naar Nederland toe. Ik ben u een uitleg verschuldigd. Komt ‘ie.
Wij petrolheads doen dingen met auto’s die de gewone man nooit zal begrijpen. Het feit dat we vrolijk worden van de geur van benzine, of nieuwe velgen onder onze auto’s. Of auto’s kopen die eigenlijk helemaal nergens op slaan, behalve dat we het gewoon heel erg leuk vinden.
Petrolheads
De Autoblog redactie bestaat stuk voor stuk uit mensen die deze afwijking hebben en dat maakt het een mooi clubje. Jij, de lezer, hebt als het goed is min of meer dezelfde mening op dit vlak. Auto’s zijn over het algemeen meer dan mobiliteit om je van A naar B te brengen.
Het autolandschap is de afgelopen jaren behoorlijk anders geworden. De komende jaren zal de versnelling naar elektrisch alleen maar toenemen. Moderne auto’s van nu zijn, mede door strenge regels en wetten, eigenlijk niet meer zo leuk -uitzonderingen daargelaten- als pak hem beet 10 jaar geleden. Bij mij en ook bij vele anderen leeft het gevoel: now is the time. Nu kunnen we nog echt genieten van onze dino’s op wielen.
Mijn wagenpark bestond tot de zomer van dit jaar enkel uit een Audi S3. Ik was super tevreden met deze hot hatch en had deze helemaal naar mijn smaak gemaakt. Het complete verhaal hebben jullie kunnen volgen in het Autoblog Garage dossier van de Audi S3.
Eerder dit jaar namen we een Mijn Auto video op van de Audi S3. Zittende naast @wouter liet ik al tussen neus en lippen door weten te denken aan een opvolger. Een echt leuke auto om te rijden. De S3 is een topwagen, begrijp me niet verkeerd, maar het is geen auto die je kippenvel geeft of je doet omkijken na het parkeren. Het blijft oneerbiedig gezegd een hele snelle Audi A3.
Het idee kwam naar boven om de S3 deze zomer te verkopen. Mede doordat Michael van zijn Lexus IS250 afwilde. Dat hele verhaal heb je kunnen lezen in de Autoblog Garage Lexus update. De S3 werd dus verkocht en de Lexus is mijn zeer plezierige daily geworden. Maar er moest wel iets leuks naast komen natuurlijk.
In de Mijn Auto video en nota bene in mijn laatste Autoblog Garage artikel hintte ik er al duidelijk naar. De volgende auto moest maar een Porsche worden. Een 911 of een Cayman. Gelukkig ben ik niet de enige in mijn familie met benzine in het bloed. Mijn pa en broer delen diezelfde passie. Zo kwam het dat ik met die ouwe van me eens koffie ging drinken bij Porsche Centrum Rotterdam. Om te kijken bij een Cayman GT4. Het idee was dan om eventueel samen een auto te kopen.
De aankoop
Ik was wel verliefd op deze heerlijk sturende auto. Mijn pa (een Lotus Evora-rijder), nee die was niet overtuigd. Zo’n lage auto en het feit dat drempels met chirurgische precisie genomen moesten worden om schade aan de voorzijde te voorkomen zag hij niet zitten. In tegenstelling tot bijvoorbeeld een 911 heeft de GT4 geen (optionele) nose lift.
Het idee verdween in de prullenbak en ik ging rustig verder kijken wat er dan maar moest komen. De doordeweekse avonden werden gespendeerd op Marktplaats en veilingsites. Tot ik plots een Maserati GranTurismo MC Stradale tegen het lijf liep op Collecting Cars.
Mijn pa was niet zo enthousiast. Tja, als je hart sneller gaat kloppen van lightweights zoals de Lotus dan is zo’n obesitas Maserati inderdaad heel wat anders. Gelukkig heb ik ook nog een broer. Een broer die wél enthousiast was. We hebben het al vaker gehad over het samen bezitten van een auto en nu is daad bij het woord gevoegd.
Het is niet de eerste keer dat er een TimeShare vehicle in de familie komt. In het verleden deelden mijn broer en vader een Lotus Exige S KomoTec. We wonen allemaal dicht bij elkaar, wat het delen van een auto wat makkelijker maakt dan wanneer je op flinke afstand zou wonen.
Ik heb altijd al een zwak voor deze auto gehad en het is natuurlijk een brok emotie uit Italië op wielen. Bij deze auto gaat het niet zozeer om de prestaties, maar om het gevoel dat de auto je geeft.
Wat is de MC Stradale?
De Maserati GranTurismo MC Stradale is de meest hardcore variant van de GranTurismo. Om de vergelijking te maken met Ferrari. Zie het als de 430 Scuderia van de F430 of de 599 GTO ten opzichte van de 599 GTB. Maserati wist 110 kg van het gewicht te snoepen ten opzichte van het standaard model. Desalniettemin is het met een rijklaargewicht van 1.845 kg zeker geen lichtgewicht auto.
De 4.7-liter atmosferische V8 kreeg er 10 pk en 20 Nm koppel bij. Daarmee komt het vermogen op 450 pk en 510 Nm koppel. 0-100 km/u verloopt in 4,6 seconden wat met de EV’s van vandaag de dag niet meer zo indrukwekkend is. De topsnelheid van 301 km/u is dat wel.
De motor is gekoppeld aan een gerobotiseerde handbak met flippers achter het stuur. De F1-transmissie die je ook zou kunnen herkennen van de Ferrari’s uit die tijd. Voor de MC Stradale is zowel de hard- als de software van de bak aangepast. In Race schakelt de transmissie in 60 milliseconden op. Net zo snel als Ferrari 430 Scuderia en 599 GTO. Het opschakelen verloopt met dramatische klappen en is absoluut niet zo vloeiend als de automaten met dubbele koppeling van vandaag de dag. Dat maakt het ook zo leuk, dat theater.
De Stradale heeft een uitlaat met kleppensysteem. In Sport rij je met de kleppen dicht en gaan ze pas open bij 4.500 tpm. In Race staan de kleppen altijd open. De Italiaanse autofabrikanten wisten in die periode altijd een stukje magie naar de uitlaten te brengen en daar is de MC Stradale geen uitzondering op. De V8 is een ware symfonie voor de oren. Dit exemplaar is voorzien een Larini X-Pipe voor een betere flow. Gemeten op de dyno levert dit exemplaar 473 pk en 514 Nm koppel.
Dit exemplaar
Over wat voor Maserati GranTurismo MC Stradale hebben we het eigenlijk? Het is er eentje van de eerste lichting en kenners weten dan wat ik bedoel. Maserati produceerde uiteindelijk twee varianten van de Stradale: een hardcore versie met de gerobotiseerde handbak (Ferrari/Maserati F1 transmissie) in de jaren 2011 en 2012. Vanaf 2013 kwam er een Stradale met wat softere trekjes: een achterbank en een traditionele ZF automaat met koppelomvormer.
Het werd daarmee een veel comfortabelere auto. De eerste lichting is met 497 exemplaren niet alleen exclusiever, maar door zijn rauwe randje ook de meer gewilde variant. En dat zeg ik niet alleen omdat ik bevooroordeeld ben ;).
Deze MC Stradale in de Autoblog Garage is uitgevoerd in de kleur Grigio Touring met een Nero interieur. De eigenaar heeft de auto gewrapt in dezelfde kleur als de auto (huh, ja echt), maar dan met een matte finish. Daarnaast zijn er wat rode details toegevoegd en zijn de kleuren van de Italiaanse vlag in de grille te vinden. Of dit allemaal zo blijft? Geen idee. Het geeft stof tot nadenken.
Opties
De Maserati GranTurismo MC Stradale kwam ‘kaal’ al aangekleed uit de fabriek rollen. Denk bijvoorbeeld aan standaard carbon keramische remmen. Toch kon je optioneel het één en ander aanvinken. Juist die opties maken het leuk, want het kan een exclusieve auto nog exclusiever maken. Dit was ook een reden voor mij/ons om voor dit exemplaar te gaan. Deze Stradale heeft alle opties die je niet altijd ziet op deze modellen. Met dank aan Maserati dealer Louwman Exclusive voor het in kaart brengen van de originele optielijst! Enkele highlights:
- Carbon fiber aero pack
- Carbon interieur pack
- Carbon leder stuurwiel
- Carbon leder alcantara kuipstoelen
- Rolkooi met 4-puntsgordels
De Maserati GranTurismo MC Stradale uit de Autoblog Garage werd oorspronkelijk afgeleverd in de Verenigde Arabische Emiraten. De volgende eigenaar importeerde de MC naar België en de derde eigenaar is in Zweden woonachtig. Nu komt de auto naar Nederland en daarmee is ons kleine landje binnenkort een MC Stradale rijker.
Van Zweden naar Nederland
De auto is gekocht in Zweden. Oftewel, de Maserati moest nog naar Nederland gehaald worden. Op transport zetten was een mogelijkheid. Helaas is het topdrukte binnen de transportwereld, waardoor enkele weken wachten de enige mogelijkheid was. Daar had ik geen zin in.
Samen met mijn broer zijn we op een maandagochtend naar Zweden gereden. De reis van dik 1.200 kilometer verliep voorspoedig. Diezelfde avond zaten we met de eigenaar te genieten van een lekkere biefstuk in een fraai restaurant. De overdracht was wat dat betreft super.
De eigenaar had zijn Stradale verkocht omdat er een Ferrari F12berlinetta was aangeschaft. De F12 stond er ook en hij stelde voor om een stukje te toeren. Wij in de MC Stradale, achter hem aan in de F12. Een betere proefrit kon ik me niet wensen. Met zonsondergang rijden op verlaten Zweedse B-wegen in een bosrijke omgeving. Geweldig!
De volgende ochtend vertrokken we weer vroeg naar Nederland. Daarmee zijn meteen de eerste 1.000+ kilometers, door Zweden, Denemarken, Duitsland en Nederland, een feit. Het is een waar genot om met de auto te rijden en gedurende de reis hadden ik en mijn broer een smile van oor tot oor. Ondanks het wellicht hardcore uiterlijk van Stradale is het een enorm comfortabele wagen. Het GT-karakter is zeker gebleven.
Het is bijna crimineel om over de Stradale te schrijven en niet het geluid te delen. De allereerste keer dat ik de auto startte is memorabel op video vastgelegd. Het fragmentje kun je hieronder bekijken.
De volgende stap is het importproces doorlopen om er uiteindelijk een Nederlands kenteken op te plakken. Wordt vervolgd!
Deze auto’s staan in de Autoblog Garage:
- Audi A4 Avant van Michael
- BMW 530i Touring (G31) van de baas van Wouter
- BMW i5 eDrive40 Touring (G61) duurtester
- BMW M140i xDrive (F21) van Martijn
- BMW M2 (F87) Competition van Ruben
- Citroën 2CV6 van Michel
- Fiat Panda 4×4 van Michael
- Jaguar F-Type V6 Roadster van Machiel
- Mazda 6 Sportbreak van Loek
- MINI Cooper S Gizmo Speciale (R50) van Martijn
- Peugeot 206 GTi racers
- Porsche 911 Carrera (996) van Wouter
- Porsche 944 van Jaap
- Saab 9-3 Cabrio van Nicolas
- Tesla Model S van Nicolas
pechweg zegt
Héél erg gaaf! Al vaak in de Maserati GranTurismo en GranCabrio gereden, maar helaas nooit in een MC Stradale. Wát een geluid produceren die auto’s.. ik denk één van de beste sounds ooit.
Heel veel plezier en veilige kilometers!
RubenPriest zegt
Dankjewel! Het geluid is inderdaad echt iets bijzonders
Bjorn zegt
mee eens,een Prachtige auto met en hemels geluid zo worden ze niet meer gemaakt,ik heb er 1 gezien in Luxemburg
mashell zegt
Een artikel waar het enthousiasme vanaf spat. Super!
RubenPriest zegt
Thx mashell!
wessel94 zegt
Fantastische auto en wat een geluid! Ben heel benieuwd naar een rijtest en je plannen met de auto. Gefeliciteerd met de aankoop!
RubenPriest zegt
Er komen mooie updates aan in de Autoblog Garage!
SpiderIV zegt
Top! Erg gave auto.
RubenPriest zegt
Thx!
michelF zegt
Bij ons in de wijk rijdt regelmatig een Maserati Grancabrio sport langs, wat een hemels geluid die V8!
En dan is deze nog rauwer 😁
RubenPriest zegt
De volumeknop is net een tandje verder opengedraaid met de Stradale inderdaad. Heerlijk
flyerbunch zegt
Gefeliciteerd met de nieuwe aankoop Ruben! Zie/hoor er af en toe ook eentje voorbij komen en dat geluid is uiteindelijk de wow factor. Enjoy! 😉
RubenPriest zegt
Dankje flyerbunch!
MaartenD zegt
Die glimlach bij het starten van de Granturismo, geweldig! Gefeliciteerd!
RubenPriest zegt
Haha ja, een lach van het genieten en het besef dat het achterlijk hard klinkt
992 zegt
Geweldige auto! Gefeliciteerd!
RubenPriest zegt
Thanks!
bischero zegt
Dit is heel gaaf, eentje om nooit meer weg te doen. Ik heb het geluk de koude start zeer frequent te mogen horen, en helaas is het niet op mijn oprit. Maar het genieten is er niet minder om.
De grijze kleur doet de lijnen erg mooi recht aan!
Geniet ervan!
RubenPriest zegt
Dankjewel! Dat komt goed!
bbjorn zegt
Wat een droombak, gefeliciteerd! Ondanks dat hij misschien niet de snelste is, blijft hij toch echt wel prachtig om te zien, en het geluid is goddelijk, dat maakt echt alles weer goed. Veel plezier en veilige kilometers gewenst!
RubenPriest zegt
Snel genoeg voor de lollige kilometers zonder meteen je rijbewijs in de prullenbak te moeten gooien inderdaad. Dankjewel!
DIG-T 190 GT zegt
Onzin. Verkeerde vorm van bescheidenheid. Dit is wel degelijk een auto waarmee je je rijbewijs met gemak kwijtraakt. Doe nou niet of hij niet snel is en alsof je hem alleen koopt voor het geluid.
Gefeliciteerd met je dikke bak man, goed bezig!
RubenPriest zegt
Haha dankje. Ik bedoel dat je het meer in de hand hebt. Mijn Audi S3 was ook rap en zat zo op illegale snelheden mede dankzij de turbo. Door het geluid en het atmosferische karakter van deze V8 hoor en voel je meer wat je doet. Waardoor doortrappen voor beleving veel minder nodig is dan bij de Audi bijvoorbeeld. Dit is al tof met 80 km/u in z’n 2 :)
Elise zegt
Dat laatste herken ik van m’n Elise met z’n zwaar gekietelde Rover 1.8….
Elise zegt
Haalt-ie 80 in zijn twee? ;-)
Dutchdriftking zegt
Dikke sjaak! Mag je trots op zijn. Snel een rondje op video doen met Martijn of Wouter?
RubenPriest zegt
Stay tuned! Dankjewel :)
racerx zegt
Fantastisch, niet helemaal mijn auto maar zoiets gewoon kopen en ophalen in Zweden met je broer klinkt als een prachtig avontuur. Heel veel plezier gewenst!
RubenPriest zegt
Het was inderdaad een tof avontuur om te doen!
rutgerg zegt
Wauw wat een beauty! En wat een reis heeft die auto gemaakt. Van de bloedhitte in de zandbak naar de hobbelwegen in België naar de kou in Zweden. Dat doen weinig Maserati’s hem na. Veel plezier ermee!
RubenPriest zegt
Dankje!
pignon zegt
Prachtig! Echt heel erg gefeliciteerd met deze keus. Daar kan een 911 toch niet eens bij in de schaduw staan. Passie en emotie ten top! Veel plezier ermee
RubenPriest zegt
Thanks! Soms wint emotie van het verstand. Haha
tortuga zegt
Wauw lang geleden dat ik nog een artikel heb meegeleefd van begin tot einde om dan af te sluiten met 1 van de mooiste geluiden in de autogeschiedenis! Hemels! Die smile ook! Proficiat met jullie aankoop! Veel veilige en probleemlose km´s gewenst! Een jaloersmakend verhaal en toch voel ik alsof ik er bij hoorde. Succes met de invoering en wens mooie zonnige dag als het zo ver is
RubenPriest zegt
Super dankjewel! Leuke comment om te lezen :)
petroldrinker zegt
Kicke! Staat bij mij ook op het lijstjr, en al tijdje zoekende ook naar eentje enjoy the purchase!
RubenPriest zegt
Thx!
bnny zegt
Die sound … damn kippenvel! Enjoy il Tridente
RubenPriest zegt
Grazie!
camber24 zegt
Met stip op nummer 1 van mijn favoriete AB Garage auto’s. Gefeliciteerd met je prachtige keuze!
RubenPriest zegt
Dankje camber24!
n0zem zegt
Wat gaaf! Gefeliciteerd! Klinkt al net zo heerlijk als mijn QPV S met Larini systeem.
RubenPriest zegt
Ook een toffe machine natuurlijk!
kniesoor zegt
Kijk, da’s nog eens een originele keuze ! Wat nou AMG, M, RS, Porsche, 430/458 ? Niks daarvan, gewoon iets van ver buiten de gebaande paden. Complimenten met de byzondere aankoop, wens j(ulli)e er vele, vele genoeg’lijke kilometers mee ! 😃
RubenPriest zegt
Haha thanks! Porsche stond hoog en lang op het lijstje, maar toch heel blij dat we voor deze unieke keuze zijn gegaan.
Davion zegt
Knappe auto ! Wanneer komt de MijnAuto video van deze ? :) (Lees: Wanneer heb je nieuwe achterbanden nodig, dan kan Wouter zorgen dat de oude ‘versleten’ zijn :p :D)
RubenPriest zegt
Ik zou zeggen stay tuned, er komt ongetwijfeld videomateriaal aan!
frederik zegt
Erg gaaf en originele keuze. Topidee ook om een auto voor de “leuke” kilometers samen te kopen. Je rijdt er toch niet zo veel mee.
baserati zegt
De leukste auto die ik zelf heb gehad is exact deze uitvoering maar dan in het wit. Zeer vermakelijk. Ik ben geen hardcore – non plus ultra – rijder en meer race hoeft het van mij niet te zijn. Pista / GT3RS uitvoeringen gaan mij persoonlijk te ver als je de voertuigen als dagelijks vervoer wilt kunnen inzetten. De MC staat zeker op de shortlist om ooit weer terug te kopen als hobby auto. Dat geluid, hoewel ik geen liefhebber van open systemen en die kansloze pops en bangs , is redelijk verslavend op de Stelvio pas
Rick-dos zegt
Het blijft een mooi ding. Gefeliciteerd. Maar ben toch wel benieuwd….blijft tussen jou en mij. Niemand die dit verder leest….Maar je bent er mee teruggereden naar Nederland schrijf je. En het moet nog op kenteken gezet worden….Neem aan dat die nog op Zweedse kenteken staat, maar dan mag je er toch niet mee rijden?
Ik heb jaren geleden een auto uit Duitsland gehaald en dacht dat ik met tijdelijke Duitse kentekens hier kon rijden. Ben één keer in Den Haag door de douane aangehouden mijn papieren laten zien en mocht weer verder rijden. Later hoorde ik dat dit helemaal niet mag dus ben wel benieuwd wat het nou is. Mag je er wel of niet mee rijden?
RubenPriest zegt
Ik heb de RDW van tevoren gebeld hoe dat zat. Dat was geen probleem, mits de Zweedse eigenaar op papier akkoord geeft dat je op zijn of haar platen rijdt. Hoe dat met Duitse platen zit weet ik niet. Ik had zelf een aparte autoverzekering afgesloten op het chassisnummer (dat moet) en een BPM ontheffing van de Belastingdienst om met dit Zweedse kenteken maximaal 14 dagen als Nederlander binnen onze landsgrenzen te rijden. Dus het was legaal, anders ga ik daar niet aan beginnen natuurlijk
scrmeagle zegt
Stond er vorig jaar niet een bij The Collectables te koop? Zwart met rood leer.
RubenPriest zegt
Ja zouden we niet geheel toevallig allebei die vorige eigenaar kennen? 😂
scrmeagle zegt
Denk het ook!
thefresser zegt
Proficiat! Echt top! Je mag er terecht trots op zijn!
RubenPriest zegt
Thanks! Ben er erg blij mee
DeWitteCondor zegt
Wat een prachtige wagen! Een hele puike keuze en stiekem ook veel origineler dan een Porsche. Blij dat deze de weg gaat opvrolijken. Veel en mooie kms toegewenst!
RubenPriest zegt
Dankjewel!
rikus zegt
Niet eens gekocht via Marktplaats of The Collectables. Shame on you.
Jagris zegt
Echt gefeliciteerd met de maserati. Met recht een droomauto door de prachtige looks en de fantastische v8. Geniet van elke kilometer, want veel beter wordt het niet!
RubenPriest zegt
Dat denk ik ook! Thanks
bvlagusta zegt
Wat een bruut aparaat, veel unieker dan de zoveelste Porsche, dus naar goed voor het straatbeeld dat die niet was wat je zocht :)
Veel plezierige km’s gewenst! Al gaat dat wel goed komen denk ik
RubenPriest zegt
Zeker weten! Dankjewel :)
cossiekiller zegt
Wauw, wat een aankoop! Veel plezier ermee !
RubenPriest zegt
Dankjewel!
allesmetturbo zegt
Jaaaa! Lekker man! Elke km genieten!
RubenPriest zegt
Honderd procent!
Bjorn zegt
wow Prachtig,1 vd Best Klinkende autoos naar mijn mening,Geweldig dat deze ons wagenpark komt versterken,veel Mooie KMs toegewenst
RubenPriest zegt
Dank!
E320cdi zegt
Allereerst: Je artikel leest lekker weg! En dan de auto… Mijn felicitaties Ruben en de broer van! Het is een fantastische auto om te zien, maar met name om te horen inderdaad. Lekker van genieten, en hopelijk draait je pa vanzelf bij als hij deze machtige machine hoort ;-)
RubenPriest zegt
Thanks voor je leuke reactie! Wie weet haha
smokin zegt
Geweldig! Gefeliciteerd, en veel plezier met je nieuwe aankoop. Ik rij zelf in de “gewone” 4.7S, maar wie weet kom ik ooit ook eens een mooie Stradale tegen.
RubenPriest zegt
Ook gaaf! Dankjewel