Soms ben je op zoek naar iets, soms maakt gelegenheid de dief. Dit is zo’n geval: welkom Lexus in de Autoblog Garage!
“Mama kan echt niet autorijden!” Dat kreeg ik tijdens het avondeten naar mijn hoofd geslingerd door Ras junior. Me bijna verslikkend in mijn pasta pesto veegde ik de tranen van het lachen uit mijn ooghoeken en vroeg ik om wat uitleg.
“Nou, mama haalde me op van de voetbal met de BMW en elke keer dat ze moest schakelen dacht ik dat ik dood ging…” Ok, overdrijven is dus ook genetisch bepaald blijkbaar, maar de boodschap is duidelijk. ‘Mama’ moet nog even wennen aan de zware koppeling van de handgeschakelde deel-BMW 130i na 5 jaar lang ‘automaat rijden’.
Gelegenheid maakt de dief
Met die sluimerende gedachte in het achterhoofd hoorde ik enkele weken later het verhaal van collega @rubenpriest aan. Nadat de Lotus Exige S2 van de familie geveild werd op The Collectables was het ook tijd voor de trouwe familiesedan om te vertrekken. Er was namelijk een nieuwe auto besteld. En de Lexus IS250 die ze al 10 jaar in bezit hadden werd ingeruild.
Zoals die dingen gaan, bij mij, hoor ik mezelf zeggen: ” waarom koop ik die niet dan?”. Nee, ik was niet (echt) op zoek naar een extra auto en had in mijn leven nog maar 1,5 keer online naar IS250’s gezocht. Maar ja, gelegenheid maakt de dief hè?!
Het nieuws werd nog snel beter ook, want dacht Ruben eerst nog dat de teller zeker op 300.000km zou staan. Navraag leerde dat dit ‘maar’ 274.000km was. Winning!
Ik ben niet echt fan van hoge km standen (al bewijst de 130i met 230.000km iets anders). Als de geschiedenis van een auto echter bekend en betrouwbaar is dan wordt het gevoelsmatig een ander verhaal.
Lexus IS250 Sport – 2006 – 274.000km
Ruim € 55.000 moest de eerste eigenaar in maart 2006 aftikken bij Lexus Eindhoven voor deze Lexus IS250 Sport. Daar mag je ook iets voor terug verwachten. En het moet gezegd, de uitrusting valt zeker niet tegen. Achteruitrijcamera, elektrische- en verwarmbare voorstoelen. Naast natuurlijk die zo gewenste automatische versnellingsbak.
In het kader van transparantie, wij mochten de Lexus in de Autoblog Garage opnemen voor de inruilwaarde en die was € 4.800,- . Om eerlijk te zijn heb ik niet eens gekeken wat een vergelijkbare IS250 op internet doet qua prijzen. Het klonk mij als een goede prijs in de oren, dus deal!
De auto staat er voor zijn leeftijd prima bij. Ja, er zijn enkele gebruikersschades, maar vooralsnog niets waarvan ik denk dat het me echt irriteert. De BMW 130i uit 2006 heeft een zwaarder leven gehad zullen we maar zeggen.
En ja, dat betekent nu dus 2 benzine zescilinders voor de deur bij de redactie, in mijn parkeervakken dan. Want de Lexus is natuurlijk uitgerust met een 2,5 liter V6. Oorspronkelijk zou deze moeten beschikken over 208 pk en 252 Nm koppel. Acceleratie 0-100 km/u in 8,5 sec en een top van 225 km/u.
De Lexus komt prima van zijn plek maar de automaat slaagt er prima in om de versnelling zo onopmerkelijk mogelijk te laten verlopen.
Bevalt het?
Ja! Is het korte antwoord. Tot nu toe alles prima. Het is voor ons een 2e (3e) auto dus normaliter zou je dan wellicht naar iets kleiners en goedkopers kijken. Maar nu de Lexus in de Autoblog Garage zit, hoor ik geen geklaag meer aan tafel. En om eerlijk te zijn. Voor de iets langere afstanden vind ik het ook fijn dat de familie in een iets grotere (veiligere!) auto zit dan een Peugeot 206 gti… (waarover binnenkort meer!)
De eerste 1000km is inmiddels bijna gereden en met de familie aan boord staat het verbruik nu op een 8 liter per 100km. Ik had niet veel zuiniger verwacht bij een auto van dit formaat.
Want de IS250 weegt 1535kg leeg. Dit resulteert in een maandelijkse afschrijving van € 77,- . De verzekering bij Unigarant (WA+) komt voor mij op een kleine € 35,- per maand.
Het is dus niet gratis dat deze auto voor de deur staat elke maand, maar het is te overzien!
En nu?
We gaan binnenkort kijken hoe de IS250 er echt technisch bijstaat. Gevoelsmatig is er niet heel veel mis mee. Maar dat zijn natuurlijk die ‘famous last words’…
Waar ik vooral benieuwd naar ben, de zaken die mij opvallen. Zijn dat producteigenschappen of inderdaad zaken die wat liefde nodig hebben. Het rempedaal is een tikkie gevoelloos en vraagt wat kracht. Maar dit lijkt een maand later vooral gewenning te zijn. Op de rit naar de NL’se vakantie in Overijssel afgelopen maand bemerkte ik dat de stuurbekrachtiging soms een ‘dood punt’ heeft gevolgd door iets van weerstand.
Als laatste de vering en demping. De auto is ooit iets verlaagd. In mijn ogen heeft ie nu de perfecte ‘soccermom stance’. Niet te suf hoog maar ook zeker niet drempelschurend laag. Over het algemeen is de vering en demping comfortabel genoeg. Maar ergens is hij wat te druk. Een ‘busy ride’ zouden de Engelsen het noemen. Op strak asfalt beweegt/springt de auto net meer dan ik zou verwachten. Als dit erbij hoort soit! Maar het zou ook kunnen dat er op de vier hoeken iets aan vervanging toe is.
Voor de APK hoeven we het niet te doen. Want die is nog lang genoeg geldig. Maar zoals gezegd, binnenkort in dit theater de Autoblog Garage Lexus op de brug voor een grondige inspectie!
Johanneke zegt
Lache man! Als er een beetje normaal mee gereden is, en onderhoud en beurtjes zijn gedaan, verwacht ik niets geks. Deze wagens kunnen met de juiste eigenaar het dubbele aantal km’s makkelijk halen.
Redlinx zegt
Hoop het zeker heb er zelf nu 20000 op staan
Svenska II zegt
Leuk! Ben erg benieuwd, maar de start is goed
toniominestrone zegt
Plastic fantastic dashboard
Svenska II zegt
@toniominestrone: Vergeet niet dat er een groot verschil is tussen ‘afwerking’ en ‘kwaliteit’. Diverse Duitse merken hebben een fantastische afwerking, maar (hooguit) matige kwaliteit. Mooi aaibare materialen, maar na 3 jaar is alles bekrast, stuk, werkt niet meer, etc. Aan deze Lexus kun je mooi de pure kwaliteit zien. Misschien iets minder aaibaar, maar na tig jaar ziet het eruit, en werkt het, als nieuw…
monsieurleloure zegt
@svenska II ,
Inderdaad, die afbladderende softouchmeuk op de raamschakelaars en climatecontrol staat altijd erg ‘premium’ op een vergelijkbare Audi A4 uit die bouwjaren…
kniesoor zegt
Keurige oto zo te zien. Als-ie onderhuids net zo goed is bijgehouden zou-ie inderdaad nog wel even mee moeten kunnen. Life’s good for a soccermom. At least for this one 🙂
volvo480gtt zegt
Als ik weer privé een auto zou moeten kopen staat deze zeker op m’n shortlist. Mooie bak.
Veel plezier met de auto en veilige kilometers!
ggj1987 zegt
Oerdegelijke auto’s, het vorige model ook. Heb toevallig gisteren nog de MyReviews zitten lezen op AutoWeek. Zelfs boven de 3 ton geen problemen. In de AutoWeek stond ooit 2x een artikel met een donkergrijze IS200 met achteraf ingebouwde supercharger door TTE (origineel Toyota). Ding had dik 3 ton gelopen maar kreeg een duimpje omdat er niets mis mee was. Zijn zeker auto’s die ik ooit nog eens wil bezitten
Robert zegt
Doodzonde dat ze bij Lexus nooit hebben bedacht dat de Europese markt een stuk groter zou worden als ze hier een stationwagen versie van hadden uitgebracht.
De sedan an sich is al wel een heel fraaie auto. Mooi oud geworden ook.
frank2b zegt
@rrrobert: Er ís een stationwagenversie van de voorgaande versie van de IS uitgebracht! De Sportcross. Was desondanks nooit een groot succes.
Robert zegt
@frank2b: klopt, maar dat was meer een hatchback dan een stationwagen, hè. Alleen daarom al niet echt een concurrent voor de Avant, Touring of T Model van de Duitse concurrentie.
shalomleon zegt
@frank2b: klopt, die heb je zelfs met 2jz
joris1988 zegt
Verlaging eraf, doodzonde bij zo’n auto.
cvoo zegt
Altijd mooie auto’s gevonden. Deze heeft zelfs het Mark Levinson audio systeem erin, cool! Veel plezier ermee. Ik ben erg benieuwd naar het vervolg.
gerbert1976 zegt
Mooie Toyota.
vaakbenjetebang zegt
Lijkt me een fijne, relaxte cruiser. Wel eventjes die zwarte wielen ongedaan maken, die auto heeft toch niets misdaan zeker?
frank2b zegt
Eensch!
En de koplampunits even polijsten.
michaelras zegt
Ik kan er niets aan doen, zilvergrijs met zwarte of gunmetal velgen vind ik erg ok. Die koplampen, dat irriteert mij inderdaad ook!
frank2b zegt
Wat ontzettend leuk, een Lexus in de garage! :)
Naast al dat (mag ik het zeggen?) geijkte spul zomaar een buitenbeentje!
Ik verwacht dat nu, zo tegen de 300k km, de dempers en zéker de rubbers vervangen moeten worden. Wordt de ophanging een heel stuk strakker van! Kun je gewoon bij de Toyotadealer-op-de-hoek laten doen.
erwinlagcher1977 zegt
@frank2b: en het liefst vervangen door polyurethaan ipv normale rubbers. Heb ik onder mijn gs300 ook gedaan en het stuurt een stuk strakker.
bernoulli zegt
Mooie auto. De chef IT binnen ons bedrijf had hem ooit nieuw, ook in deze kleur. Wel heel ‘knus’ van binnen.
fromtheg zegt
Leuke auto, ga je vast plezier van hebben. Over de 130i gesproken, krijgen we daar weer eens een update van? ;)
Redlinx zegt
Tja over matriaalkeuze valt hoop te zeggen maar de kwaliteit van mijn is 250 haalt niet bij avensis t25 van zelfde bouwjaar was in mijnogen beter matriaal denk dat centen bij is250 naar motorblok en outdoorstyling gingen 😂
ttr6 zegt
Prima keuze! Heb er zelf een gehad en bijna 9 jr mee gereden van nieuw. Soms nog wel eens beetje spijt dat ik hem heb weggedaan. De sport versie is de begeerlijkste met juiste maat wielen. Ik zou hem zeker NIET verlagen want achterkant is al redelijk stug af fabriek. Geniet van de Mark Levinson, absolute top. Ben benieuwd naar het vervolg.