We gaan even bescheiden doen, met een C-segment hatchback als duurtester.
Onze laatste twee duurtesters waren lompe SUV’s (waarvan er eentje nog in de vloot zit), met een prijskaartje van boven de ton. Dit zijn dus geen auto’s die iedereen kan en wil kopen, dus het wordt tijd dat we weer eens een normale C-segmenter aan een duurtest onderwerpen.
Nu hadden we vorig jaar ook een C-segment auto, maar dat was een Megane E-Tech EV60 met een prijskaartje van ruim 50k. Onze nieuwe duurtester is ook elektrisch, maar een stukje goedkoper. Dit is namelijk de instapversie van de Cupra Born, zonder opties. Deze heeft €35.835 gekost.
Basic Born
Wat krijg je als je zo’n basic Born bestelt? Laten we even met het uiterlijk beginnen. Een Cupra heeft altijd de bronzen accenten. Je kunt ervan houden of niet, maar dit zorgt er wel voor dat een Cupra er nooit écht saai uitziet. De kleur die je standaard krijgt is Vapor Grey (vuilniszakgrijs in de volksmond).
De standaard velgen zijn 18 inch, tegen meerprijs kun je 19 of 20 inch krijgen. De 18 inch velgen zijn niet de mooiste velgen voor de Born, maar kleinere velgen betekent natuurlijk wel: (iets) meer range.
Waar de Volkswagen ID.3 instapper 150 pk had, begint het in de Cupra Born bij 204 pk. In de duurdere versies krijg je 231 pk. Natuurlijk, meer pk is altijd beter, maar 204 pk is hartstikke prima in een auto als dit. Het is niet dat we snakken naar die 27 pk extra. Bovendien is het koppel van 310 Nm hetzelfde is als in de sterkere versie.
Géén cruise control
Misschien zijn we een beetje verwend, maar qua uitrusting houdt het niet over in deze instapversie. Je moet het doen met parkeersensoren voor en achter en stuurverwarming. Je krijgt geen stoelverwarming, geen keyless entry, geen achteruitrijcamera en – nu komt het – geen cruise control.
Dat laatste is toch wel een beetje ‘knaak’, zoals een zekere collega zou zeggen. En het is niet dat ze vergeten zijn deze optie aan te vinken. Nee, bij de eerste twee uitvoeringen van de Born (de Impulse en de Essential) is cruise control gewoon NIET te krijgen.
Voor veel mensen is cruise control een simpelweg een must, dus is wel een potentiële afknapper. Nu moeten we zeggen dat er wel een snelheidsbegrenzer op zit, dus daarmee kun je alsnog een constante snelheid aanhouden. Maar je voet van het pedaal halen is er niet bij.
De Cupra Born is standaard wel wat sportiever uitgevoerd dan de Volkswagen ID.3. Daarmee doelen we niet op die kekke bronzen accenten, maar op het sportiever afgestelde onderstel en de kuipstoelen.
Actieradius
Het is een EV, dus we moeten het natuurlijk ook nog even over de actieradius hebben. De Born heeft standaard een 58 kWh accu. Met de 204 pk-versie heb je een WLTP-range van 425 km. Dat is een fractie meer dan in de 231 pk-variant, maar het verschil is te verwaarlozen.
Dat is de actieradius op papier, maar hoe doet de Cupra Born het in de praktijk? Op die vraag gaan we zeker nog terugkomen, want we gaan deze duurtester aan een actieradiustest onderwerpen. Daarbij kijken wat het verschil is tussen gezapig 100 km/u rijden of lekker doorkachelen met 130 km/u. Wordt vervolgd…
Voor nu houden we het even bij deze korte introductie. Mochten er nog dingen zijn die jullie willen weten over deze auto, of die we moeten uitzoeken: laat het gerust even weten in de reacties!
Deze auto’s staan in de Autoblog Garage:
- Audi A4 Avant van Michael
- BMW 530i Touring (G31) van de baas van Wouter
- BMW i5 eDrive40 Touring (G61) duurtester
- BMW M140i xDrive (F21) van Martijn
- BMW M2 (F87) Competition van Ruben
- Citroën 2CV6 van Michel
- Fiat Panda 4×4 van Michael
- Jaguar F-Type V6 Roadster van Machiel
- Mazda 6 Sportbreak van Loek
- MINI Cooper S Gizmo Speciale (R50) van Martijn
- Peugeot 206 GTi racers
- Porsche 911 Carrera (996) van Wouter
- Porsche 944 van Jaap
- Saab 9-3 Cabrio van Nicolas
- Tesla Model S van Nicolas
Johanneke zegt
Geen cruise control??? Ik snap echt niks van dit soort beslissingen. Zou direct van mijn shortlist af zijn als ik in de markt was voor een C segment EV. Kost toch ook vrijwel niks om dat toe te voegen. En stel je verkoopt er 1000 auto’s meer door. Of maak de auto 100 euro duurder. Wie maakt dit soort beslissingen.
Ik schrik soms echt van het uitrusting niveau van sommige nieuwe auto’s. Ik heb zo’n lelijke nissan primera uit 2006 eh. Die hadden allemaal, gewoon standaard (!!) cruise en climate control, dimmende spiegel, achteruitrijcamera. Dat was na de facelift standaard, maar vanaf 2002 kon je het al krijgen. We zijn 22 jaar verder. Hoe dan.
Oja en ik heb zo’n dvd speler met een navigatie disc onder mijn stoel, das ook hilarisch.
Dutchdriftking zegt
Dit dus. Op mijn golf 3 uit 1996 zat zelfs cruise controle.
Allison Burgers zegt
Was dat ook de instapper?
Dutchdriftking zegt
Haha nee VR6 Higline, dat dan weer wel. Minder pk’s dan deze instapper, wel sneller.
mashell zegt
En het is gewoon software… De knoppen voor de cruise control zitten er al in. Misschien kun je met “function on demand” adaptive cruise control achteraf wel bijkopen (f.ck you bijtelling!).
mc96 zegt
Ik zie de mooiste Saab van Nederland niet in het lijstje staan.
Richmond zegt
de cabrio van Nicolas staat er gewoon bij
machielvdd zegt
Scherp! Heb ‘m erbij gezet
DeWitteCondor zegt
Geen CC maar wel stuurverwarming. Bijzondere keuze. Heb het niet onder stoelen of banken gestoken maar ik vind dit hele merk helemaal 3x niks. Faux sportief, tikkeltje ordinair.
Richmond zegt
Faux sportief snap ik, ordinair niet.
marco22 zegt
Value for money, op de cruise na. Interessant om te vergelijken met de Megane en de EX30.
kniesoor zegt
Ben het met @Johanneke eens : no cruise control, no buy. Eén van de meestgebruikte accessoires op m’n oto’s, onbegrijpelijk, dat SEAT dat op een typische kar voor zakelijk gebruik weglaat 🤔
Robert zegt
Geen cruise control = geen interesse. Je zou denken dat ze bij VAG geleerd hebben van het verleden, want diezelfde misser (pun intended) maakten ze al eerder met de Lupo 3L en de extra zuinige Blue Motion uitvoeringen. Maar goed die ‘koperen’ accenten zijn ook niet aan mij besteed.