In oktober doen alsof het motorseizoen voorbij is, wij doen er niet aan mee en BMW ook niet!
Ik schreef er pas al over. Ruim twee jaar geleden nu, kocht ik een nieuwe motorscooter, een Yamaha XMax 250, als ultiem stadscompromis. Maar vervolgens zit ik nu bijna elke dag 150 km op de snelweg, maar de XMax 250 redt het vooral op stabiliteit en topsnelheid maar net. Eens kijken hoe de switch voor een paar maanden naar een BMW F850GS gaat bevallen. Het doel is deze winter gewoon doorrijden. Er zal een moment komen dat de weersomstandigheden dit voornemen zullen inhalen, maar vaak zit je dan al dik in het nieuwe jaar.
Welke BMW?
De BMW F850GS heeft een vloeistofgekoelde tweecilinder met een inhoud van 853 cc, hetzelfde als zijn kleine broer, de BMW F750. Die staat voornamelijk lager in de voedselketen dan de F850 vanwege het lagere vermogen. Waar de F750 het met 77 pk moet doen, heeft deze een comfortabele 95 pk. De F850GS staat dan weer in de pikorde een stukje onder de R1250GS. Maar de basisprijs van die R1250GS begint bij 20.000 euro en onze F850GS zou je vanaf 14.450 euro mee moeten kunnen nemen. Maar dan heb je de optielijst nog niet gezien..
Een BMW betekent opties, toch?
Nou, standaard zit er al aardig wat op onze tijdelijke woonwerkbuffel. Natuurlijk heeft de F850GS items als ABS, tractiecontrole en instelbare rijmodi. Maar het exemplaar dat wij overhandigd kregen heeft wel erg flink gegraaid uit de grote snoeppot die de BMW optielijst is. Leest u mee:
- Stijlvariant Exclusive: de kleur Pollux (donkergroen) en geborsteld aluminium accenten.
- Comfort Pakket: dit bevat keyless ride, middenstandaard, verwarmbare handvatten, bandenspanningscontrole.
- Touring Pakket: dit bevat, cruise control en elektronisch geregelde demping ESA (afbeelding onder).
- Dynamic Pakket: dit bevat bochten ABS, dynamische tractiecontrole, extra rijmodi, schakelassistent PRO.
- Licht Pakket: dit bevat witte knipperlichten, dagrijverlichting en LED koplamp.
- Ecall: Intelligent Emergency Call, het systeem neemt contact op met hulpdiensten na een ongeluk.
- Comfort buddyseat
- Navigatie voorbereiding
- Alarm: let op, niet aan je motor komen zonder je keyless ride sleutel in de buurt..
En hiermee is de prijs onderaan de streep voor deze F850GS opgelopen tot een kleine 18 duizend euro. Dat is niet niks, maar al na een paar meter voel je jezelf helemaal thuis op de motor. Er stond welgeteld 1 km (ja één) op de teller van de BMW toen we hem meekregen. De eerste kilometers bleef hij lekker in de RAIN modus staan. Heerlijk die Nederlandse herfst..
Ok, nog 1 optie extra dan
Of er misschien nog bijzondere wensen waren verder? Die vraag moet je ons natuurlijk niet stellen, maar we hebben ons ingehouden. De dagelijkse praktijk van circa 10 to 20 km file zorgde ervoor dat de zijkofferset niet werd gekozen. Een topkoffer hebben we wel op het wensenlijstje gezet. Toen het tijd was de motor op te halen wisten we binnen 5 seconden wat de volgende keer anders zou mogen. Deze topkoffer voldoet, al is de inhoud wel bescheiden, maar een meer ‘adventure’ geïnspireerde topkoffer heeft toch onze voorkeur. Iets grijs of aluminium-kleurigs zeg maar.
Eerste ervaringen
Op het moment van schrijven logeert de F850 pas een ruime week op de redactie. Inmiddels zijn er ruim 800 kilometers onder de wielen verdwenen. Volgende week gaan we BMW ‘contacten’ voor de 1000 km beurt. Daarna kunnen we langzaam iets gaan zeggen over het verbruik. Op dit moment geeft het dashboard van de BMW 4,4l / 100km aan en er is geen reden om daar aan te twijfelen na twee tankbeurten. We zitten dagelijks met de BMW op de A4 en dat is een combinatie van 130 km/u op de cruisecontrol en tussen de file door rijden met 40 km/u.
De praktijk is voor ons: twee dagen kunnen rijden voordat er weer getankt moet worden. Een ruime 300 km zijn we dan verder en dan komt die ‘nogal’ duidelijke melding op ons scherm. Je denkt dat de wereld dan vergaat, maar het is slechts BMW’s manier om jou te waarschuwen dat je nog ‘maar’ 90km kunt rijden voordat je tank leeg is.
De overgang van Yamaha motorscooter naar de F850 heeft me er ook eindelijk toe verleid om het ‘iPhone probleem’ aan te pakken. Vooral door de keyless ride van de BMW. De jaszakken begonnen een beetje uit te puilen dus uiteindelijk maar naar het advies van andere motorrijders geluisterd en een Quad Lock besteld. De set bevat een telefoonhoes voor de Iphone X en een houder (dat blauwe ding op de foto) op het stuur, ik kan na een week al niet meer zonder. Het kost 70 euro maar je hebt wel gelijk Flitsmeister of je navigatie continu in beeld. Die 70 euro wordt wel weer terugverdiend lijkt me.
De BMW is in de eerste week al een prima oplossing in en rondom ‘het Amsterdamse’ gebleken om overal snel te komen op tijden dat je anders compleet vast zou staan. Grootste directe verschillen met de motorscooter zijn ook daadwerkelijk de extra stabiliteit ten opzichte van de Yamaha en het heerlijke koppel van de BMW. Misschien moeten we de grenzen eens gaan verleggen de komende weken.
Binnenkort meer!
reactief zegt
-edit: dank je! is inmiddels gefixt-
porker zegt
@reactief: haha idd! Is het ik en mijn fiets of ik en mijn in het leder geklede kompaan achterop :)
michaelras zegt
@porker: leder? Brrr
porker zegt
@michaelras: precies mijn idee
artje zegt
Zal vast fijn rijden, maar het oog wilt ook wat…
dwersbongel zegt
Ik vind zo’n adventure fiets wel wat hebben. Enige probleem met de BMW is wel dat je ze wel heel veel ziet. Andere merken, bv Ktm, heeft ook wat moois te bieden.
stalensnuitje zegt
@dwersbongel: Triumph Tiger ?
jasperh zegt
@stalensnuitje: of de nieuwe Ténéré (niet de Super want die staat tegenover de 1250). Controversieel uiterlijk en serieus bang for your bucks.
jens28 zegt
Ik moest afgelopen maand noodgedwongen iedere dag met de motor 200km naar school rijden, maar dat is mij echt perfect bevallen!! Voor file hoef je nouwelijks meer tijd in te plannen en zelf mij mijn klein 500cc ben je zoveel sneller dat 90% van het overige verkeer
rolov zegt
@jens28: klopt idd maar tussen de files door kost ook vreselijk veel energie. Het opletten is zwaarder dan het rijden
RobTWo zegt
@rolov: Dat is wel waar, vooral omdat de gemiddelde automobilist dat niet doet. Maar na verloop van tijd wordt dat opletten een tweede natuur en gaat het een stuk makkelijker.
lekbak zegt
Ik heb een jaar of 7 of 8 geleden mijn rijbewijs gehaald op een f750. Ik vond het vanaf het begin al fijne motoren. Niet helemaal vrij van problemen, ze hebben ook maar 1 keer die bmw’s gehad en daarna weer Japans gekocht. Misschien maar weer eens op zoek naar een tweedehandsje van dit soort.
jasperh zegt
Hier word ik wel enthousiast van. Zie de laatste periode steeds meer motorfiets gerelateerde items voorbijkomen op Autoblog en ik vind het leuk. Ga zo door!
rob5nismo zegt
Optie dynamic mode zit er grotendeels al standaard op als ik het goed lees
michaelras zegt
@rob5nismo: dat zou je zeggen ja. Maar daar kom ik een volgende keer vast op terug. De ABS en tractiecontrole is een upgrade ten opzichte van standaard en extra rijmodus hetzelfde verhaal.
danieldb zegt
Tof! Leuk, die afwisseling met motor-artikelen. Ben benieuwd naar je ervaringen. Zelf ben ik echt een mooi-weer-hobby-motorrijder, maar ik kan me voorstellen dat de voordelen in de dagelijkse spits erg groot zijn. Quadlock kan ik alleen maar beamen, fijn ding. Gebruik het zowel op de motor, als in de auto / op de mtb.
schuimbekje3 zegt
Goede fiets met de juiste opties, maar wel veel duurder dan de concurentie en over de jaren heen heb ik toch stiekem teveel issues gehad met de beemer.. haperende abs, verotte wiellagers, benzinetank stuk, elektrische problemen. Geen enkel probleem met de yamaha of husqvarna en zelfs mijn kawa heeft me dit jaar niet in de steek gelaten..
poes zegt
@schuimbekje3: welke type BMW heb je die problemen mee gehad?
sonnybonds zegt
Geef mij maar een BMW M2 lekker droog door het natte weer
porker zegt
@sonnybonds: wellicht leest Bmw mee
kle500 zegt
@sonnybonds: met een goed pak merk je niets van de regen. En je rijdt itt die m2 in de file.
phaeton zegt
Dit slaat echt alles
Dutchdriftking zegt
Fijne brommer.
JanJansen zegt
Het verschil merk je pas echt, als je na een maand weer op een scooter gaat zitten. Je kunt nooit meer een stapje terug als je eenmaal aan die BMW hebt mogen wennen.
Succes met sparen voor een GS!
racerx zegt
Puike winterbrommer! Ben benieuwd hoe hij gaat bevallen, leuke opties en een mooi tussenmaatje. Net nog door de regen 150km moeten maken op de K1200S, door goede kleding 100% droog gebleven maar wel lekker tussen de files door gereden.
boomhauwer zegt
Rot kwaliteit voor premium prijs. Nooit van mijn leven nog een bmw motor.