Drie fantastische maanden die lang genoeg hebben geduurd…
Soms zit je bij het lezen van een initieel bericht al te wachten op ‘het artikel die je wist dat zou komen’. Sterker, soms zit je tijdens het schrijven van dat bericht al te wachten op dat volgende artikel. Waarvan akte. Want ja, het waren drie fantastische maanden met de Jaguar, maar het feest is voorbij.
Waarom, hoor ik je denken? Nou, dat kan ik je zeggen. Want al deed de auto het 99% van de tijd, het gevoel dat jij me ieder moment van de dag in de steek kon laten werkte niet goed op mijn zenuwen. Of juist wel, het is maar van welke kant je het bekijkt.
Daarom heb ik besloten de Jaguar in te ruilen voor iets anders. Iets Japans, nieuw, geen grote motor en vooral heel verstandig.
NEE JOH, NATUURLIJK NIET! Want een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, ik doe dat wel. Met liefde en plezier zelfs. Ik ben immers geen ezel!
Het waren drie fantastische maanden
Wat ik dan heb gekocht, komen we later wel op. Eerst even mijn ervaringen met De Gouden Koets. En die zijn eigenlijk best goed, al zou je dat misschien niet verwachten. Een gemiddeld verbruik van 8,8 liter per 100 kilometer, elke ochtend starten en lopen en een ongeëvenaard comfort zijn de zaken die me bijbleven.
Oh ja, natuurlijk ook dat hij net zoveel koelvloeistof zoop als André Hazes bier in zijn beste dagen, laten we maar even onvermeld. En ook die ochtend dat alle nog aanwezige koelvloeistof er met kracht uitspoot, laten we voor wat het is.
Al was dat akkefietje wel de reden om afscheid te nemen van de oude Brit. Na drie fantastische maanden inderdaad. Want een auto die je laat staan is k*t en dit drukte me met de neus op de feiten dat dit vaker zou kunnen gebeuren.
En ja, ik wist het, want dat doen oude Engelse auto’s nu eenmaal. Maar toch, soms is de liefde sterker dan de realiteitszin en daar ben ik blijkbaar een meester in. Op meerdere vlakken, doch ook dit geheel terzijde.
De Jaguar is ingeruild voor een bedrag dat maar nét ietsje lager is dan wat ik er zelf voor heb betaald. Die 500 euro verlies neem ik als een man, want de drie maanden plezier die de V8 me heeft gegeven, waren veel meer waard dan dat. En ik kan het bezitten van een Jaguar XJ8 ook van het lijstje schrappen. Been there, done that.
En dan nu de vraag; welke auto is ervoor in de plaats gekomen dan? Dat ga ik hier nog niet vertellen, dat doe ik liever eerst in de Autoblog Podcast. Die je heel makkelijk kunt beluisteren trouwens.
Het uitgebreid beschrijven van de nieuwe zilveren schicht komt volgende week. Maar alvast een tipje van de sluier; al is hij nóg ouder dan de Jaguar; ik heb er veel meer vertrouwen in!
Hopen dat ik over drie maanden alsnog een ‘rop av glädje’ slaak.
We gaan het allemaal zien…
bunnylebowski zegt
Je wilde een cabrio toch? Gewoon doorgaan ik de Engelse onzekerheid :
Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden.
https://www.autoscout24.nl/aanbod/jaguar-xk8-convertible-online-auction-benzine-beige-2cd78232-f69c-47a2-bb36-16ee3f38c1a4?utm_source=ios-share&utm_medium=copy_link&utm_campaign=share
alassad zegt
Wat ik me dan afvraag: geef je bij de kopende partij de gebreken aan, of laat je dat dan achterwege?
Thomas20vt zegt
Dat vroeg ik me ook al af…
Gulli zegt
Die laatste zin doet me vermoeden dat het iets Zweeds is geworden. Wat is er zilverkleurig, verstandig en Zweeds?
Ik weet het! Een Koenigsergghhgghhrrrrghhhgg CCR!! Wat doet dat nou nog met de inruil van zo’n Jag?
moveyourmind zegt
Die 500 euro is geen geld voor 3 maanden Jaguar rijden. Heb je van je geld langer plezier gehad dan de XJ van de generatie hiervoor die ik voor een habbekrats in een impulsieve bui van Marktplaats had getrokken.
Eenmaal thuis met dat ding begon ik mezelf pas af te vragen waarom ik naast de S-type nog zo’n groot Engels hok had gekocht. Gewoon voor erbij. En bij een lange rit naar het werk en weer terug bekroop mij toch een beetje gevoel dat het toch wel eens niet zo’n heel betrouwbaar barrel kon zijn. Gewoon een gevoel, hij reed gewoon goed, maar toch…
Dus stond de Jag twee dagen weer net zo hard op en ik was hem binnen een paar weken kwijt. Kostte wel 300 Euro, maar ja, been there and done that om met Nicolas te spreken. Toch mooi een keer een Jag met V8 onder de kont gehad.
En als ik mag raden, de nieuwe van Nicolas is denk ik een Mercedes SL cabrio uit de jaren negentig.
Johanneke zegt
500 euro en bandjes, valt mee. Leuke gok, en leuk een v8 gehad. Ik zou er niet te veel over in zitten nee. Je moet een beetje leven eh!
schreute01 zegt
Vette pech dus. Ik heb zelf 4 Jags gereden inclusief de verguisde XJ12c. Die liet me één keer staan. Bijna dan. Maar tikkie op de startmotor en hij deed t weer. Verder nooit gezeik. Kwestie van een goeie garage/specialist.
leaper035t zegt
Silver shadow?
MarcoM zegt
Blijft eerlijk gezegd een sjieke wagen.
Edge zegt
Zilverkleurig, ouder dan de JAAAAG die uit 2003 komt, Zweeds, uitgesproken voorkeur voor een cabriolet. Dan blijven er eigenlijk maar twee opties over: Volvo C70 en Saab 9-3, allebei van de eerste generatie.
bierbuik zegt
De 9-3 OG cabrio kan ik zeker aanraden, comfortabel, voldoende luxe en potent genoeg.
Het is zeker geen sportwagen, maar zeker een fijne cruiser, al is het verbruik (9,6L/100km) niet helemaal in verhouding tot de prestaties.
Onderhoud kan een dingetje zijn, maar voor mij is de auto het zeker waard, gebruik hem als daily en heb er elke dag plezier van!
kniesoor zegt
Noem me een onverbeterlijke rasoptimist, maar als ik lees, dat er iets met het koelsysteem loos is, denk ik : ‘zo errug kostbaar ken dâh toch nie weze’ ? Niet om indiscrete vragen te stellen, maar wat is de oorzaak van het leed ?
crashingduke zegt
Een Jàààg is niet voor iedereen 😆
isleofman zegt
Zo ben ik een keer youngtimer gaan rijden; Range Rover sport v8. Heerlijke tijd mee gehad en na 50.000 km: geen issues. Niet eens olie of koelvloeistof hoeven bij te vullen. Nu weer een saaie nieuwe bmw… toch marktplaats maar weer ns afstruinen! Haha.
Richmond zegt
Waarom heb je hem dan weggedaan?
rotjeknor66 zegt
Snap je wel hoor, heb enkele maanden geleden mezelf een S500 W221 kado gedaan, nu het nog kan….en het is een machtige machine en die V8 roffel en power is zo geweldig. Maar het blijft knagen wat als er iets serieus kapot gaat….maar wil hem proberen toch wat langer te houden dan 3 maanden.
Variomatic zegt
Wat een angsthazerij om dat ding nu alweer weg te doen vanwege wat kleine euveltjes.. en de vergelijking met vroegere Jags en hun slechte reputatie gaat al helemaal mank, dit zijn veel betere auto’s dan voorheen. Wees een vent en rij gewoon door met ding!
p993 zegt
Precies dit! Er is niks dat niet gefixt kan worden