We gaan groot onderhoud voor de BMW 325d regelen, zodat deze weer een tijdje ertegen aan kan.
Huh? Nog een keer de witte 3 Serie? Hadden we die niet vorige week al? Jazeker. Maar we moeten even inlopen. Zoals gemeld lopen we een beetje voor met de 325d duurtester. Dat heeft maar met één ding te maken. Ondanks het feit dat ik volgens de wet al lang tijd volwassen hoor te zijn, was mijn infantiele enthousiasme er debet aan dat ik meteen artikelen had geschreven over de BBS RX-R velgen en het Bilstein B12-onderstel. Dit terwijl het onderhoud voor de BMW 325 eerst was uitgevoerd. Het was dus een gevalletje van op de zaken vooruit lopen.
Technische staat
We gaan dus even terug in de tijd om een belangrijk onderdeel behandelen en dat is de technische staat van de auto. Volgens elke advertentie is bijna elke auto ‘goed’. Het probleem is dat ‘goed’ meerdere dingen kan betekenen, zoals fabrieksnieuw of nét niet op de sleepwagen. Hoe zat het bij de KS-742-X?
Particulier
Zoals jullie wellicht weten heb ik de occasion bij een particulier gekocht. Dat brengt een paar voor- en nadelen met zich mee. De prijs is interessanter, maar je hebt nul zekerheid. Maar ja, dat is bij een universele handelaar eigenlijk ook zo. Natuurlijk zijn er nette handelaren die naar eer en geweten handelen, maar die hebben nooit de goedkoopste Duitse premium auto’s in de aanbieding.
Dus toen ik de auto had kon ik twee dingen doen: meteen naar de garage brengen of gewoon even een maandje rijden en dan een afspraak maken. Ik heb het tweede gedaan en dat was een zuiver emotionele beslissing. Ondanks dat ik als redacteur van Autoblog kan doen alsof ik er verstand van heb, is de kans levensgroot aanwezig dat je alsnog een miskoop doet. Ten eerste omdat je verblind kan worden door verliefdheid en ten tweede omdat een verborgen gebrek gewoonweg goed verborgen kan zijn.
Hoofd in het zand
Ik koos ervoor om even een maandje te rijden. Niet om mijn hoofd in het zand te steken, maar om een gevoel bij de 325d te krijgen. Bevalt de auto? Voelt deze goed aan? Op basis hiervan kun je de balans opmaken als blijkt dat het toch een schadeauto is geweest of dat er enorme kosten aankomen. Als je vanaf dag 1 weet dat ‘ie krom is, dan ga je dat natuurlijk ook ‘voelen’.
Na een maand gereden te hebben kwamen we tot de conclusie dat het een erg fijne auto is. Compleet anders dan de Alfa Romeo, maar in veel aspecten een stap voorwaarts. Tijd voor een beurt! Maar waar moest ik de auto naartoe brengen voor onderhoud voor de BMW 325? De lokale BMW-dealer is een mogelijkheid, maar die is prijzig en ik heb er zelf minder goede ervaringen mee. Gevoelsmatig denk ik dat een goede BMW-specialist de beste optie zou zijn, qua prijs en expertise. Het is niet dat ik op onderhoud wil beknibbelen (integendeel), maar gevoelsmatig wordt er soms vrij veel gerekend in vergelijking met gewone garages. En een beurtje uitvoeren is geen hogere wiskunde.
Alfa Romeo-specialist
Ik heb ervoor gekozen om de auto naar de Alfa Romeo specialist te brengen. De reden was erg simpel: ik vertrouw daar de werkplaatschef voor de volle 100%. Aangezien hij naast Fiat, Abarth, Alfa en Lancia-specilist ook een erkend universele garage runt, durfde ik dat wel aan. Ik vroeg om een grote beurt en een extra inspectie om een beeld te krijgen van de auto. Leuk: de leenauto was een Fiat Panda! Brengt toch weer herinneringen naar boven.
Na de inspectie bleek de BMW 325dA Touring zich in goede staat te bevinden. Een beurt was op zich wel nodig en er waren een paar dingetjes die ik over het hoofd heb gezien bij de bezichtig van de auto. Zo waren de gasveren van de achterklep nogal lam. Niet zo erg als bij de Alfa Romeo vorig jaar, maar je moest kracht zetten om de klep te openen. Erg irritant.
Achterlichten
De achterlichten deden het wel, maar bij het dimlicht deed het rechter buitenste gedeelte het niet. Heel irritant als je het weet. Verder maakte de ruit een enorm piepend geluid als je hem helemaal naar beneden deed. Maar er was nog wat ergers: de airconditioning. Deze stopte er namelijk mee vlak voordat ie naar de garage ging. Het was overigens niet alleen de airco, maar de complete unit die niets meer deed. Geen ventilatie, geen stoelverwarming, geen airco: niets.
De Alfa specialist loste het tijdelijk op met een nieuwe zekering wat het euvel tijdelijk verhielp. Maar na een paar keer de achterklep openen en sluiten, ging de zekering er weer uit en waren we terug bij af. De Alfa garage gaf aan dat hij zich graag wilde inleren om het op te lossen, maar hij raadde mij aan om voor dit specifieke probleem even naar een BMW specialist te gaan. Kosten van dit alles viel mij heel erg mee. In tegenstelling tot met de Alfa Romeo zullen wij jullie niet in spanning houden, dit was ik kwijt voor een grote beurt inclusief inspectie. Let wel: een paar issues staan niet omschreven (want niet opgelost), maar vallen (hoogstwaarschijnlijk) onder arbeidsloon. Ze zijn er immers wel mee bezig geweest.
Kosten onderhoud voor de BMW 325
Omschrijving | Prijs |
Olie 5W30 Longlife (7,5 liter) | 128,25 |
Carterstopring | 2,42 |
Ruitensproeiervulling | 4,39 |
Koelvloeistof | 3,37 |
Remvloeistof | 8,73 |
Oliefilter | 20,50 |
Interieurfilter | 40,50 |
Luchtfilter | 52,30 |
Brandstoffilter | 51,50 |
Tunap brandstofadditief (1 liter) | 18,50 |
Gasveren achterklep (2x) | 76,00 |
Milieubijdrage | 4,50 |
Arbeidsloon | 179,40 |
Kleinmateriaal | 12,56 |
Totaal excl. Btw | 602,92 |
Btw | 126,61 |
Totaal incl. Btw | 729,53 |
Verder
Maar ja, hoe nu verder? Ondanks dat de Dreier geen grote schade heeft gehad, is er wel een schade geweest. Het betrof een parkeerschade aan de achterzijde. De vorige eigenaar kon de foto’s laten zien van wat er gebeurd is. Maar ergens is het dus niet helemaal goed opgelost. De schade zelf wel. Alles zit zeer fraai in de lak, zeker in vergelijking met de Alfa, waarbij de Grigio Stromboli lak zeldzaam slecht is. Let maar eens op bij hoeveel 159’s de lak afbladdert aan de onderkant van de deuren.
Terug naar het onderhoud voor de BMW 325. Want er was nog meer nodig. Ik wilde de auto wel snel naar een respectabele staat hebben. Het hoeft niet fabrieksnieuw te zijn, maar wel een eind die kant op. Ik werd doorverwezen naar een BMW-specialist, maar die had helaas geen leenauto’s in de aanbieding (“dan moet je even een taxi bellen of lopen naar de bushalte”) maar had de auto wel een paar dagen nodig. Tsja, dat ging niet werken. Gelukkig vond ik dankzij het onovertroffen Google een BMW specialist. Hij zat precies tussen ons huis en waar mijn vriendin werkt in, dus lekker op de route. Oh, en bij het bellen hoorde ik een V10 van een M5 waar ze mee bezig waren. Als ze met een E60 M5 aan het werk kunnen, dan moet onderhoud voor de 325d ook wel lukken.
Bedrading
Op de ruit na, bleek elk euvel met elkaar te maken te hebben. Ondanks dat de carrosserie zeer fraai hersteld is, gold dat niet voor de bedrading in die regio. Er waren wat draden verkeerd aan elkaar verbonden, waardoor er telkens kortsluiting gemaakt werd en de zekering eruit sloeg. Het was even een werkje, maar alles werd gefixt en vernieuwd waar nodig. Wel moest ik een nieuwe rechterzijkant van het achterlicht laten monteren. Bummer. Aan de andere kant, deze waren net vernieuwd dus het ziet er allemaal even ‘oud’ uit.
Aangezien de auto er stond, wilde ik meteen een paar kleine dingetjes even aanpakken. Ik noem het altijd het ‘koelkast-lampje-effect’. Als de verlichting van je koelkast kapot is, repareer je deze nooit altijd meteen. Vaak heb je een apart schroefje nodig en een apart lampje. Na twee weken irriteer je dermate dat je via het internet het gaat regelen. Eenmaal gefixt heb je altijd zo’n yes-gevoel bij het openen van de koelkastdeur. Hij doet het weer!
Prima conditie
De BMW bevindt zich in prima conditie, maar er waren een paar schoonheidsfoutjes. De start-stop knop was versleten. Elke E91 waarin ik heb gezeten, had dit euveltje. Het is toch iets wat je elke dag aanraakt, dus een nieuwe erop. Hetzelfde geldt voor de beschadigde iDrive knop. Hoe je het voor elkaar krijgt weet ik niet, maar de knop functioneerde wel, de beschadigde ring (met afgebladderde metaallook) voelde niet premium aan. Vernieuwen dus.
Hetzelfde geldt voor de achterklep: die bedien je met een knop waar rubber omheen zit. De randen aan de zijkant laten altijd los. Super irritant, want elke keer als je ‘m opent (met een hond doe je dat vaak) voel je die rubberen slierten. Dat is niet premium. Het raammechanisme leek in eerste instantie opgelost bij de Alfa-speciliast, maar keerde later terug. De BMW-specialist demonteerde het zijpaneel en fixte het probleem.
Navigatiesysteem
Dan als laatste het navigatiesysteem. Mijn E91 stamt uit 2011 en deze 3 Serie generatie uit 2005. Dat betekent dus dat het een wat verouderde systeem is. Gelukkig heeft BMW tussentijds hun navigatiesystemen constant verbeterd. Een 2005 3 Serie heeft een ander systeem dan een later exemplaar. Mijn 3 Serie is van de laatste, eh, serie en heeft het zogenaamde CIC-systeem. Het is een zeer schattig navigatiesysteem, aangezien veel oude verkeerssituaties nog aanwezig waren.
Mijn vriendin gebruikt toch altijd de smartphone, dus heel veel maakt het niet. Zelf vind ik het netter als de telefoon in de armsteun zit opgeborgen. Het CIC-systeem kan syncen met je smartphone en tegelijkertijd kun je je telefoon opladen. Het ziet er ook strakker uit. Er zijn diverse manieren om dit te updaten. Je kan bij een Sjakie op de hoek voor een paar tientjes de update uitvoeren, ik heb gekozen voor de officiële manier. Dat is iets duurder, maar dan weet ik in elk geval dat het goed zit. Ook als de update per ongeluk gewist wordt, kan ie er zo weer op.
Kosten nog meer onderhoud voor BMW 325:
Omschrijving | Prijs |
USB Update Road Map Europa | 107,02 |
Rechter zijachterlicht | 195,87 |
Chromen ring iDrive controller | 25,85 |
Achterklep rubber | 22,54 |
Start-stop knop | 66,12 |
Kleinmateriaal en milieubijdrage | 5,00 |
Arbeidsuren | 267,75 |
Leenauto BMW 116i | 58,50 |
Totaal excl. Btw | 748,65 |
Btw | 157,22 |
Totaal incl. Btw | 905,87 |
Dus excuseert u ons tweemaal de E91 achter elkaar in deze rubriek. Op deze manier lopen we eindelijk helemaal in de pas. Dan de vraag: zijn deze kosten excessief? Persoonlijk denk ik dat het heel erg meevalt. Van te voren moet je wel budget vrij maken als je een D-segment auto met zescilinder gaat rijden. Kijk alleen maar naar de liters olie die in zo’n zescilinder gegoten wordt.
Daarbij is het ook een extra peace-of-mind dat alles is nagekeken. Kortom, vooralsnog ben ik zeer te spreken over de BMW. Zeker omdat er minder werk aan zit dan de Alfa Romeo. Die kun je prima opknappen, maar dan moet je ‘m niet elke dag inzetten. Lesje geleerd. Dus wat gaan verder doen met de auto naast het uitgevoerde onderhoud voor de BMW 325? We hebben een lijstje klaar. Toevallig komt er vandaag een lading aan nieuwe onderdelen uit Duitsland binnen voor de auto en staan er de nodige afspraken gepland. Houd Autoblog dus goed in de gaten!
Heb je zelf nog suggesties over wat wij met onze duurtester moeten doen? Laat het weten, in de comments.
jack_abarth zegt
Wat is eigenlijk exact het verschil tussen een grote beurt en een kleine beurt. Want de genoemde punten in de eerste opsomming noem ik gewoon een beurtje wat ik jaarlijks laat uitvoeren wanneer ik niet aan de kilometers kom.
Wat houd dan een kleine beurt nog in, niet veel meer dan optische keuring ofzo?
sirdrinksalotofpetrol zegt
@jack_abarth: kleine beurt is alleen olie en oliefilter.
vondick zegt
Grote beurt noem ik bovenstaande beurt + remmen, remschijven, onderstel nalopen, pakkingen vervangen waar nodig, aircobeurt, etc. En ben ik nooit minder dan 2K kwijt. Gebeurd dan ook alleen op geplande momenten en vanaf hoge km standen
lekbak zegt
@vondick: nooit MINDER dan 2k? Daarvoor kan je een complete motor laten vervangen bij een universele garage!
nautique206 zegt
@lekbak: ja inderdaad, ik zou een andere garage zoeken of een andere auto kopen, of allebei
vondick zegt
Een gereviseerde N55B30 is los al 5K, dan moet de monteur nog beginnen… Groot onderhoud noem ik iets dat je doet als de auto 2 ton heeft gelopen, puur preventief om hem in topstaat te houden.
tortuga zegt
@sirdrinksalotofpetrol: en pollenfilter, als de wagen airco heeft, zeker aangeraden om elke beurt te vervangen! Wij doen het toch in onze garage.
bohica zegt
@sirdrinksalotofpetrol: en microfilter
Richmond zegt
@jack_abarth: kleine beurt is idd olie filter. Kleine controle van de auto. Grote beurt is alle filters, plus uitgebreide check van de auto. Remschijf dikte meten, spelingen in de ophanging. Ook afhankelijk natuurlijk van de km stand / leeftijden vd auto. Sommige merken (en dus de dealers) hebben de verschillende filters leeftijd /km afhankelijk gemaakt. Hierdoor vervaagt het idee van kleine en grote beurt een beetje. Bijv elke 2’jaar standaard pollen filter en remvloeistof. Maar bougies en luchtfilter bijvoorbeeld 4 jaar of 60.000 km.
Dutchcarwizard zegt
Mooie wagen.
willeme zegt
@baidu: Dankjewel ;-)
drrossi zegt
Ik zelf wil mijn auto’s ook in top conditie houden en ben best wel wat geld kwijt aan knopjes en dergelijke die je enkel bij de dealer kan kopen.
Maar man o man leer toch sleutelen.
Een Olie filter kost 10 euro.
De overige filters zijn 25 euro per stuk.
De beste olie mag nooit meer kosten dan 10 euro per liter.
Je maakt het je zelf erg duur op die manier.
hoihoi zegt
@drrossi: Van de prijzen keek ik ook gek op, nu is een oliefilter bij de dealer €22,82 voor consumenten. Zelf koop ik vaak oliefilters van de merken Mahle, Knecht of Hengst en betaal je rond de 6 a 8 euro voor een filter. Net als olie, Shell ll04 kost 7 euro per liter voor de consument. Verder is het wel leuk om te lezen wat iemand met zijn auto doet en wat het eindresultaat is. Zo heb ik zelf een e91 330d met m onderstel en dat vind ik wat stug en overweeg oog een b12 setje.
hallobanaan zegt
@drrossi: ik ben het met je eens. Ook een luchtfilter van 50€ vond ik absurd duur! Een beurt is supermakkelijk zelf te doen voor een fractie van de prijs!
Maar wat doet zelf sleutelen met de restwaarde van de auto? Daar ben ik altijd benieuwd naar. Zou hier iemand een dure BMW kopen van iemand die er zelf aan sleutelt (en geen prof monteur is)?
ouwedibbes83 zegt
@hallobanaan: goed punt, ik denk dat als je m niet lang houdt, het zelf sleutelen qua besparing teniet wordt gedaan door de waardevermindering bij verkoop. Als je er laten we zeggen >3 jaar in gaat rijden, en het was al een auto van tegen de 10 jaar oud, dan maakt t niet veel meer uit. Naar de universele garage geweest of altijd vertroetelt door een liefhebber die zelf sleutelt, dat is dan denk ik waar je uit kunt kiezen bij een occasion.
Richmond zegt
@hallobanaan: onderhoudsboekje heeft dan geen dealer stempels. Dat geeft sommige mensen argwaan. En kan verschil maken tussen wel / niet kopen bij particulier en iets in de inruil waarde.
willeme zegt
@benja01: precies. Vergeet ook niet dat er een ENORM verschil kan zijn tussen thuissleutelaars. Van merkgarage monteur tot iemand die YouTube kijkt. Als consument weet je niet wat je moet verwachten als je zo’n auto gaat kopen van een thuissleuteraar.
carlover66 zegt
Precies, bij mijn oude Audi A3 met 250k km deed ik van alles zelf: thermostaat, verschillende sensoren, meerdere remklauwen, blokken, bougies, filters etc. maar wel altijd met originele onderdelen. Van een ander weet je dat natuurlijk niet. En de plaatselijke universeelgarage hier is eigenlijk zo’n prutser dat ik daar ook niet heen hoef, kan je het beter zelf doen en flink besparen op arbeidsloon. Een luchtfiltertje of remblokken monteren moet iedereen kunnen, net als een fietsenband vervangen.
tvr1974 zegt
@drrossi: ook als je niet zelf kunt sleutelen kun je vaak de onderdelen en olie zelf meebrengen naar een garage. Op onderdelen zitten vaak bizarre marges. Betaal je dus alleen het uurloon aan de garage. Doe ik meestal ook en werkt prima. Sleutelen kan ik deels zelf maar heb geen garage en niet alle gereedschappen dus dit is voor mij de perfecte manier maar ieder zijn ding.
breakingpoint zegt
Je neemt ook altijd je biefstuk mee op restaurant en vraagt om hem even te bakken in de keuken? Vriendelijke garagehouder heb jij, maar de kans is groot dat ie meer uurloon aanrekent omdat je gierig bent
techniekmeneer zegt
@breakingpoint: Dit soort figuren stuur ik gewoon weg. Je neemt toch ook niet je eigen bier mee naar het café.
Robert zegt
@techniekmeneer: @breakingpoint: het wel of niet accepteren van ‘eigen inbreng’ ligt helemaal aan het type auto en welke eisen iemand aan het onderhoud stelt.
Ik heb zelf jaren lang in een oldtimer gereden en bij die auto leverde ik driekwart van de onderdelen zelf aan, vooral omdat ik het via allerlei alternatieve kanalen moest zien te achterhalen (EBay, Marktplaats, etc.)
Een maat van me heeft z’n auto in onderhoud bij een universele garage en levert zelf altijd de motorolie aan, omdat de garage zelf enkel olie toepast van één merk, wat hem dan geen goed gevoel geeft.
willeme zegt
@drrossi: dat het goedkoper kan geloof ik wel, maar je moet weten waar je talenten liggen. Ik vind het van groot belang dat de auto goed wordt onderhouden. In een paar maanden tijd 20.000 km mee gereden, dat moet gewoon voor elkaar zijn.
Daarbij: waarom moet ik erop gaan besparen? Zo duur is het namelijk niet. Ja, het is duurder dan als je alles los koopt, maar dat is geen vergelijking. Als ik deeg, kaas, tomatenpurree en salami haal ben ik voor 2,50 klaar, maar heb ik nog geen pizza ;-). Het is nu gewoon goed voor elkaar. Ook een fijne gedachte.
techniekmeneer zegt
@drrossi: Tja, een frikandel bij de cafetaria is ook duurder dan bij de supermarkt…. Een biertje in het café ook…. Logisch he…
willeme zegt
@techniekmeneer: grappig dat je dat zegt ;-). Ik had de garage vandaag aan de lijn. Toevallig hadden we het erover. Er zijn dus veel klanten die sua zelf voorstellen om de olie en het beurtpakket mee te geven, waarop de garage zei: “neem je ook je eigen frikandellen mee naar de snackbar?” :-D
Yeshead zegt
Ik doe mijn onderhoud aan mijn 330d zelf ben nooit meer kwijt dan 130 euro olie minder dan 30 euro de 5ltr carter ring 0.40 cent en geen 2.42 ik ben klaar met deze garage s ik laat me niet meer oplichten
En als je bijhoud wat je gedaan hebt bij welke km stand is het voor de inruil geen probleem
racerx zegt
Waar ik de eerste keer niet zo kapot was van de velgen, vind ik ze icm de verlaging toch wel leuk. Mooie wagen hoor! Het lijkt ook gewoon een hele fijne auto en als eigenaar van een E60 540i klinken een aantal zaken wel herkenbaar, zeker dingen zoals motorolie en bougies worden idd opeens bepalend voor de onderhoudskosten hahaha! BMW’s van deze generaties zitten ontzettend goed in elkaar maar kleine ‘niggles’ heb je altijd, die worden dan bij de eerstvolgende beurt weer meegepakt omdat het je eigenlijk niet genoeg interesseert.
Wellicht leuk om eens uit te zoeken: met een OBD wifi/bluetooth plug en bijbehorende app (Carly) kun je ontzettend veel info uit te auto halen terwijl je rijdt, zoals olietemperatuur, inlaat temperatuur etc. Ook heb ik een aantal interieurzaken gewijzigd in de elektronica: de LEDjes rond de ventilatorknop van de climate control die aangeven hoe hard de ventilator blaast laten dat nu ook zien in de automatische stand (normaal niet) en als ik bij het uitzetten van de auto de start/stop knop even wat langer inhoud ‘eject’ hij de sleutel zelf ipv dat ik erop moet drukken. Ook de felheid van de dagrijverlichting kun je nu instellen bijvoorbeeld. I know, de gemiddelde autobezitter interesseert het waarschijnlijk geen reet maar auto nerds zoals wij kunnen daar uren mee spelen om de auto écht te personaliseren. Het kost naar verhouding niet zo gek veel en je kunt er ontzettend veel mee, incl foutcodes opsporen en wissen, kijk er eens naar zou ik zeggen. Veel plezier van je BMW!
johnhert zegt
@racerx: sorry maar een e60 goed in elkaar ? Meest slechte 5-serie ooit gemaakt…
racerx zegt
Heb nog nooit zo’n probleemloze auto gehad, dat terwijl ik ook eigenaar van een E39 530i ben geweest. Nee, het is in mijn ogen zeker niet de ‘meest slechte’ 5 serie ooit gemaakt, toch bedankt voor je mening.
willeme zegt
@racerx: Thanks! Misschien wel leuk om naar te kijken. Heel erg duur waren ze niet volgens mij. E60 540i is een gave wagen, trouwens. Subtiel dikke V8 en lekker veel luxe, nice!
racerx zegt
Ja, de mijne is van buiten precies een 525i, geen rare fratsen, geen M pakket, normale velgen en geen typeplaatje. Toch leuk als er weer een leaser met een Golf GTE op je bumper zit… ?
pa045 zegt
Hoe is dat mogelijk dat die knoppen zo slijten? Dat is toch de belangrijkste reden om zo een Duitser aan te schaffen? Die o zo mooie knopjes met dat heerlijke gevoel.
Hoe zag de startknop van de Alfa eruit? Zelf een 159 gehad. Die was nog prima. Een startknop van een Volvo is na meer dan 300000 km nog prima. Maar ja. Is wel niet van premium kwaliteit.
willeme zegt
@pa045: Het begint zo wel infantiel modder gooien te worden ;-) Ik zal proberen objectief te blijven en mijn ervaring te delen:
Alfa: bloedmooi interieur. De aluminium panelen op stuur en dashboard zijn zeer gevoelig en beschadigden erg snel. Knopjes zijn OK-ish, start stop knop versleten, pookknop slijt snel, stuurwiel wordt snel lelijk, leer is erg fraai en blijft lang mooi. Veel piepjes en kraakjes in het interieur. Uiteindelijk interesseerde het mij niets want het is een Alfa en kijk hoe mooie die was!
BMW: zakelijk interieur. Enkele knopjes slijten snel. Sierlijsten krassen minder snel dan Alfa, maar krassen ook. Knopjes zijn erg fraai met fijne tegendruk. Start-stop knop is knaak. Stuurwiel en pookknop gewoon prima. Leer is van redelijke kwaliteit, ziet er nu al oud uit. Nul piepjes en kraakjes in het interieur. Uiteindelijk is het en schande wat het is Duits en premium en kijk eens hoe duur alles is!
Ergo: voor beide valt wat te zeggen. Beide auto’s zijn wat ouder, dus ja, dan slijt er weleens wat. Beetje hetzelfde als bouwkwaliteit en premium verwarren met betrouwbaarheid.
pa045 zegt
@willeme: ik reageer hier enkel zo op omdat er altijd zo een heilig verklaring ligt op dat Duits. Ik blijf erbij dat Zweeds en Italiaans zeker niet slechter is. In sommige dingen zelfs beter. Maar goed. Ik rijd hele fijne auto’s voor leuk geld omdat deze niet als premium worden ervaren. Eigenlijk moet ik gewoon mijn muil houden.
willeme zegt
@pa045:
Elke auto heeft zijn voordelen en nadelen. Persoonlijk ben ik voor de BMW gegaan vanwege de motor, een drieliter zes-in-lijn. Dat heb je simpelweg niet bij de concurrentie.
Qua interieur is er verschil tussen de BMW en de Alfa, maar is het ook een beetje smaakafhankelijk. Over het algemeen is de ‘fit & finish’ van een Duitser beter voor elkaar dan een Alfa of een Volvo (en een Saab al helemaal). Maar is dat erg? Het is alsnog veel fraaier, luxer en degelijker dan een Opel of Ford. Wat ook prima auto’s zijn, alle waar zijn geld. Ik zou mij er niet zo druk om maken.
Wat wél anders is, is dat als ik nu een Alfa zie dat ik denk: wat gaaf! Dat is met een BMW iets minder. Maar ja, koop lekker wat je wil kopen en trek je zo weinig mogelijk aan van wat mensen vinden die je toch niet mag ;-)
johnhert zegt
@pa045: Ik kan me nog knopjes herinneren van de eerste s80, xc90 etc. Die knopjes plakten al in de showroom…
pa045 zegt
@johnhert: Ik denk dat je V/S/C70 classic bedoeld. Die hadden daar inderdaad last van. En dat al in 1996..
kniesoor zegt
Gaat de boel onder de motorkap nog een beetje opgekuist worden ? Zo’n bevlekte motorruimte ziet er wat lorrig uit. De auto gaat niet beter rijden van een blinkende ruimte, maar het oog wil ook wat.
hiostu zegt
Hoe vaak kijk jij dan in je motorruimte? Ik toch echt alleen als ik ruitenwisservloeistof moet bijvullen.
kniesoor zegt
@hiostu: Vrijwel nooit. Maar ik ben geen Autoblog-redacteur wiens auto met foto’s en al op een goed gelezen site gepubliceerd wordt. Dat maakt enig verschil.
willeme zegt
@amghans:
Toen ik de auto kocht keek ik onder de motorkap. Gisteren bij het maken van de foto’s was de tweede keer. Het is toch een beetje alsof je een scharrel hebt veroverd en tijdens het adamspak aantrekken erachter komt dat je een 6 dagen oude onderbroek aan hebt.
Maar gezien de plannen laat ik het even zo voor het dramatische effect ;-)
kniesoor zegt
@willeme: Gniffel, mooie analogie. Al voel ik bij de visualisatie ervan de lunch licht opborrelen ?
freshlife zegt
@willeme: even een beurtje bij stipt gepland?
willeme zegt
@freshlife: misschien wel tijd om ‘m fabrieksnieuw te maken … ;-). Ik denk alleen dat er te veel gereden wordt met de auto om de onderzijde te reinigen.
frank2911 zegt
Ik vind dit toch altijd wel de leukste items om te lezen op autoblog. Blij dat ik zelf nooit deze auto’s hoef te kopen en z’n kosten avontuur hoef aan te gaan ?
toniominestrone zegt
@frank2911: met name het schoonhouden van de afwatering is van belang, bladeren en andere troep kan voor lekkages zorgen.
Dedude zegt
Leuk @Willeme , ik kijk al paar maanden naar een E91 (minimaal 325i want 6cilinder) als privé auto. Idealiter uitloopmodel. M onderstel is een pre. Nu de vrouw nog overtuigen want die gaat er meer in rijden. Ik ga je blogs dus goed in de gaten houden :)
Navi gaat dus gewoon prima mee qua updates? Ik heb hetzelfde als wat jij hebt, ik wil niet navigeren vanaf de telefoon en vind het prettig om wel up to date verkeerssituaties te hebben.
En ik heb mezelf voorgenomen pas eentje aan te schaffen als ik een basiscursus sleutelen heb gedaan, ik zie nu weer waarom :). Loopt stiekem best snel op, die kosten.
tvr1974 zegt
@Dedude: ook updates zijn nooit up2date. Want heeft tijd nodig om de software te maken. Dus ja navigeren via tel is handiger of je moet android auto // Apple auto ondersteuning hebben.. dat is feitelijk een screenshare van je tel op je auto scherm..
ouwedibbes83 zegt
@Dedude: ik denk dat Willem met zijn auto erg grondig is, deze kosten zijn niet helemaal representatief voor een elke E91. Dat achterlicht van 200 eur, was eigenlijk het gevolg van een eerdere schade. Slappe gasveren zet je er heel makkelijk zelf in, bijna als Lego. En de kosten van een leen auto maakt ook niet iedere koper. Qua navi zou ik een keertje gaan proefrijden om het te ervaren, het oogt zeker niet zo verouderd en lelijk als in sommige concurrenten.
kle500 zegt
@ouwedibbes83: heb juist de gasveren van mijn auto vervangen 16 euro en 10 min werk.
degrotemuis zegt
@kle500 Je hebt al een derde remlicht voor een golf 4 voor ongeveer 3 tientjes nieuw. Voor een Z4 kost een rode 90 euro origineel, gemonteerd 110 ongeveer. Dus tenzij je originele BMW gasveren gemonteerd hebt op een e91 lijkt het me niet helemaal vergelijkbaar.
@willeme Prijzen lijken me conform en ook niet gek veel rare dingen. Sommige dingen had je ook zelf kunnen fiksen, maar jouw keuze of je liever extra tijd of extra geld erin steekt. Ook die dure olie valt wel mee. Bij de pomp kost een liter Castrol ll04 Al snel 25 euro, bij de Brezan voor 5 liter 70 euro ongeveer, of 18 euro per liter. Da’s ook al 115 euro voor 7,5 liter. Die verkeerd aangesloten bedrading vind ik wel een rare. Voor lichte parkeerschade hoef je normaal niet de kabels uit de stekkers te trekken. En BMW stekkers kan je niet zomaar verkeerd om aansluiten. En lichtunits die maar zo kort meegaan dat alle achterlicht units nu al vervangen zijn?
jack_abarth zegt
@ouwedibbes83:
Ik weet niet hoe het zit bij een BMW, maar bij een V70n is de veren vervangen echt geen pretje. Die zitten namelijk in het dak verwerkt, dus je moet je halve hemel eruit halen. En om die eruit te halen moet je ook het binnenwerk van de achterste stijlen er weer uit halen.
lekbak zegt
@jack_abarth: een heerlijk therapeutisch werkje dus. Mits je het juiste gereedschap hebt, maar die 30 euro heb je er al uit na de eerste klus.
willeme zegt
@lekbak: of je geeft die 30 euro extra uit en je weet dat het goed gedaan is ;-).
lekbak zegt
@willeme: om Hans Teeuwen te citeren: zo blijf je zwakzinnig*
Misschien heb ik wel altijd pech, maar mijn ervaring is dat als je iets goed gedaan wilt hebben je het zelf moet doen (en dus de tijd moet nemen om het te leren). En dan maakt het niet uit of het om hypotheekadvies gaat, een muur die gestuct moet worden of een auto die gerepareerd moet worden. Een vakman is te duur om de tijd te investeren die nodig is voor perfectie en een vakman zal het dus altijd goed genoeg doen, maar zelden zo goed als mogelijk.
*figuurlijk uiteraard.
willeme zegt
@lekbak: het is ook maar wat je leuk vindt in je vrije tijd. Ik werk vrij veel en heb simpelweg niet de tijd om aan de auto te sleutelen, maar ik haal er ook geen lol uit. De huidige garage vind ik zeer prettig en doet goed werk. Toevallig heb ik meerdere malen gedonder had met merkdealers, terwijl anderen daar juist weer een goed gevoel bij hebben.
Zowel de Alfa als BMW specialist vetrouw ik blind. Dat ze dan wat marge pakken op onderdelen of middelen, vind ik begrijpelijk.
lekbak zegt
@willeme: kijk je tv? Zit je nutteloos op internet te surfen? Heb je hobby’s? Vast wel. Ik werk gemiddeld zo’n 60 uur per week en ik vind het een prioriteit om te groeien en te leren. Kwestie van tijd maken dus.
Ik snap best dat je geen zin hebt om een auto te repareren, maar dat is echt een keuze. En persoonlijk vind ik dat een mens zichzelf altijd moet blijven ontwikkelen, en dat betekent nieuwe dingen leren. En het voelt geweldig als iets gelukt is!
willeme zegt
@lekbak: nee, ik heb relatief weinig hobby’s, op muziek en lezen na. Die twee laten zich uitstekend combineren. Werk ook aanzienlijk meer dan 60 uur per uur ;-). Gasdrukveren en olie vervangen is niet duur en beschouw ik niet als ‘leren’ en een ‘verrijking van mijn leven’, maar kostbare tijd die ik beter had ik kunnen besteden aan mijn familie, mijn werk of mijn Creedence Clearwater Revival-collectie ;-). Ieder zijn eigen meug en respect voor de succesvollere thuissleutelaars, maar ik ga nog leven uren lang grasmaaien of studeren dan met twee linkerhanden wroeten met techniek omdat dat moet vanuit de comment-sectie van Autoblog ;-)
willeme zegt
@Dedude:
Ik zou het M onderstel skippen en zelf er een B12 kit onder zetten. Persoonlijk ben ik niet en grote fan van het M onderstel. In de meeste gevallen is de auto al 10 jaar oud, dus wordt het sowieso tijd voor een upgrade ;-). De zescilinder 325i met 3.0i kun je eenvoudigen kietelen naar 265 pk en als je het 330i-spruitstuk erop zet nog wel meer.
Persoonlijk vind ik infotainment en navigatie nooit de moeite waard. Als het nieuw is, is het veel te duur en binnen 6 maanden is het alweer achterhaald. De laatste serie E91’s hadden het CIC-systeem. Dat is gebruiksvriendelijk en redelijk eenvoudig up to date te houden. Ik heb nu een 2020 update erin zitten, maar ik weet niet tot hoe lang de updates beschikbaar zijn voor dit systeem. Dat zal ongetwijfeld een keer worden uitgefaseerd.
Het werkt overigens gewoon prima en in de zeldzame gevallen dat het niet werkt, kun je altijd nog even de smartphone raadplegen. Vroeger deden we dit met een opvouwkaart en het Shell stratenboek ;-)
Qua onderhoud: ik ben zelf een pietje precies en wil dat het gewoon allemaal goed is. Zelf sleutelen kan ook, maar aangezien er enorm veel gradaties zijn in zelf sleutelen met veel gradaties qua mate van geslaagdheid!
Dedude zegt
@willeme: thanks! Had in eerder verhaal al idd je tip gelezen mbt M onderstel.
Kietelen niet perse aan de orde. Ja nog getwijfeld voor 330/335i maar zeker de verhalen over de turbo(s) schrikken me beetje af. Bovendien qua vermogen komt het niet in de buurt van m’n huidige auto, het is voornamelijk de heerlijke loop van de 6 cilinder waar ik van wilt genieten nu het nog kan (rij zelf EV, de ironie…). 325i is al snel zat dan voor 2e vervoer.
willeme zegt
@dedude:
De 325i en 330i zijn beide atmosferisch. Beide hetzelfde blok. Alleen spruitstuk en ECU is anders. Met ECU kun je veel winnen, met spruitstuk de rest. Maar in principe is een 325i voldoende. Ik heb 204 pk en kom eigenlijk nooit tekort in Nederland. Maar het is fijn om te weten dat een beetje extra mogelijk is, zonder dat je de motor enorm gaat belasten.
Dedude zegt
@willeme: shit, zou zweren dat de N53B30 ook een turbo had en de N54 dan de twinturbo maar idd de N53 is ook gewoon atmosferisch… Weer wat geleerd. Meer hier in de gaten houden dan bimmerportal dus ;-). Thnx! Much appreciated en 1 van de redenen waarom ik nog blijf komen op Autoblog.
frank2b zegt
Het Shell stratenboek!
Dat had werkelijk iedereen in het deurvak liggen.
Je kon écht niet zonder!
Zou er nog ergens één te koop zijn?
mynameisjeroen zegt
Die kosten zijn te overzien maar het kan volgens mij wel veel goedkoper. Een setje gasveren voor mijn Porsche waren €20,20 (Magneti Marelli) en een grote beurt incl. APK €567.62. Dan gaat er 8.75 liter Castrol edge titanium olie in, 6 bougies, oliefilter, interieurfilter, luchtfilter, brandstoffilter etc..
willeme zegt
@mynameisjeroen:
Ja, de kosten kunnen lager. Of hoger (BMW dealer). Ik heb de originele gasveren gedaan ipv generiek. Vergeet ook niet dat in beide gevallen de auto ook helemaal werd nagelopen op verborgen gebreken, schades en eventuele euvels die eraan komen. Die tijd mag de garage aan mij gerust factureren. Ze zijn er immers mee toch mee bezig? Volgens mij zijn de kosten redelijk marktconform. Waar heb jij de Porsche in onderhoud?
mynameisjeroen zegt
@willeme: het gaat er om dat je je er goed bij voelt, waar je je auto heen brengt. Sommige mensen voelen zich het beste bij de dealer, anderen bij een specialist en weer anderen bij een universele garage. Ik heb de dealer geprobeerd maar voelde me daar helemaal niet comfortabel. Nu moet ik een half uur rijden voor mijn garage naar keuze, maar weet 100% zeker dat ik niet belazerd wordt en ik kan goed overleggen met ze. Ik breng er tegenwoordig mijn gezinsauto en mijn weekendauto heen, en incidenteel zelfs de motor :-)
kenner zegt
Als Alfa specialist heb je natuurlijk altijd werk! Inkoppertje
maferick74 zegt
Volgens mij verdient de houder van de auto genoeg om 1700 euro uit te geven en het weinig te boeien. Het klinkt allemaal zo normaal.
rw1994 zegt
@maferick74: Het klinkt mij ook allemaal wat laconiek, echter is het aandeel onderhoud bijna gelijk aan het aandeel brandstof op 20k km, tot dusver niet echt over de top.
willeme zegt
@maferick74: Tsja. Ik kan ook voor 500 zelf spullen kopen en het zelf proberen te doen. Dat levert een vrij grote ramp op :-D
Persoonlijk denk ik dat het belangrijk is dat de auto zo strak mogelijk wordt bijgehouden. Dan is het de bedoeling dat je even een inhaalslag maakt als je ‘m koopt. Ondanks dat E91’s tegenwoordig erg betaalbaar zijn, geldt dat niet voor het onderhoud. Dit zijn wel een beetje de marktconforme kosten.
Als je een auto particulier koopt, kun je behoorlijk wat geld besparen ten opzichte van een garage of dealer. Dat heb ik direct in onderhoud gestoken, als het ware.
siebren zegt
@WillemE ik raad je aan om even een keer een lifetime fsc code (vrij schakelcode) te kopen, kost nog geen 50 euro online. Daarna kun je zelf je kaarten downloaden. Makkelijk zat te vinden op verschillende fora en heb je elk jaar een update.
ffw88 zegt
Dus eigenlijk komt het er op neer dat de buitenwereld denkt (je je buurman laat denken) dat je het goed voor elkaar hebt maar eigenlijk zo goed als platzak bent om een “dikke Duitser” op de weg te houden…
https://www.autoblog.nl/nieuws/kosten-bmw-3-serie-wat-ben-je-nu-echt-kwijt-169909
willeme zegt
@ffw88?
Huh? De buitenwereld ziet gewoon een oude BMW. Niet echt indrukwekkend lijkt mij. Onderhoudsprijzen zijn gewoon marktconform, dus bij de aanschaf moet je er wel even rekening mee houden. Bedankt voor de denigrerende toon in je comment trouwens. Je bent een echte aanwinst!
edward330d zegt
Leuk artikel. En verstandig dat je de bimmer meteen op deze manier aanpakt. Onderhoud is behoud. Als je het bijhoudt zijn de kosten ook wel te overzien. Heel transparant dat je ook de kosten met ons deelt, wat uiteraard weer de nodige reacties uitlokt want iedereen kan weer beter en goedkoper natuurlijk erg kortzichtig maar wel typisch Nederlands…
Veel fijne km gewenst want ondanks dat je steeds meer als diesel-terrorist wordt gezien in zo’n heerlijke 6 in lijn zelfontbrander is het nog altijd de fijnste manier om van A naar B te reizen.
goodvibrations zegt
Leuk artikel.. @Willeme je bent de reden dat ik deze app nog op mijn telefoon heb staan ?. Hoop dat je veel plezier hebt van de auto?. En idd.. Genieten van de goede conditie (inclusief details) is gewoon leuk.. Volgende stap wellicht af en toe wat zelf proberen? Soms geniet je er dan nog meer van ?
luz916 zegt
Dus als ik het goed begrijp, heb je zonder technische (sleutel-)kennis een D-segmenter gekocht voor toch wel serieus geld, heb je er eerst knappe velgen en schokdempers onder laten schroeven, en heb je vervolgens pas bij de garage een inspectie en onderhoudsbeurt laten doen? Het kan aan mij liggen, maar zelf zou ik toch een andere volgorde aangehouden hebben.
Ook die kosten hakken er naar mijn mening aardig in, nu moet ik wel bekennen dat ik als dertienineendozijn vag-leasert al jaren geen rekening van de garage meer heb gezien (al ben ik er wel vaak geweest!).
Desondanks, mooi stuk weer!
rw1994 zegt
@luz916: Gewoon het stukje nog eens lezen, hij heeft uit enthousiasme de posts over de velgen en het onderstel geschreven en geplaatst. Dit terwijl deze “grote beurt” daarvoor als was uitgevoerd.
willeme zegt
@luz916:
Allereerst: thanks! Het zijn de leukere artikelen om te mogen maken ;-).
Nee, ik heb de auto eerst een maand gereden om te kijken hoe die beviel. Rammeltjes, piepjes, kraakjes en andere euvels in kaart gebracht. Het was corona-tijd, dus heel veel reden we toen nog niet. Ik heb daarna éérst al het onderhoud laten uitvoeren. Daarna heb ik de velgen, banden, veren en dempers gedaan :-D
luz916 zegt
Aaaah, duidelijk! ik kijk nu al uit naar het volgende stuk. Hoeveel km zal de Bimmert zo ongeveer per jaar gaan maken?
willeme zegt
@luz916: toch wel 40k per jaar. Heb ‘m sinds April en we zijn al bijna 20k verder.
veltir zegt
@luz916: lezen is blijkbaar moeilijk, dus begrijp je het idd niet goed. Als je het hele artikel (en de vorigen) gelezen had, kon je weten dat natuurlijk eerst het onderhoud is aangepakt en daarna pas de velgen en dempers. Uit enthousiasme eerst artikels geschreven over de upgraded en dus nu teruggekomen op het gewone onderhoud. En ik heb zelf particulier en bmw 525d (België) gekocht, met weinig technische sleutel kennis. Mag je alleen een dikke auto kopen als je er zelf verstand van hebt? Ik vertrouw mijn particuliere garagist meer dan m’n eigen schoonmoeder, dus breng met alle liefde wat centjes mee om mijn wagen tiptop in orde te houden.
techniekmeneer zegt
1 liter Tunap additief? Dat spul zit in busjes van 400ml, dat is genoeg voor 60 liter….. En iets wat veel mensen vertikken om het toe te geven, maar hier toch weer blijkt; ellende achteraf door een importje met schade verleden….
willeme zegt
@techniekmeneer: De ‘schade’ was een aanrijding met 6 km/u. In Nederland. Alle foto’s heb ik hier liggen. Dat was gewoon bekend met de aanschaf. En echt ellende kan ik het niet noemen. Achterlicht vervangen kost de wereld niet en alles is nu strak. Dat ‘ie geïmporteerd is, tsja: er was niet veel mogelijk. Een E91 325d met N57 motor vind je bijna niet in goede staat en dat was precies de auto ik wilde ;-). Natuurlijk, een Toyota Yaris kopen is véél verstandiger, maar niet leuker! Bedankt voor de zure ondertoon, btw. Smaakt lekker in de ochtend :-D
techniekmeneer zegt
@willeme: Schade aan de bedrading na een aanrijding van 6km/h? Stekkers kun je niet verkeerd aansluiten, passen maar op 1 manier. Dus dan moet er iets met de bedrading zelf aan de hand geweest zijn…. Ik vind het een vaag verhaal. Maar vat het niet verkeerd op, als jij de foto’s hebt en er verder van overtuigd bent dat het een goede auto is dan is dat natuurlijk helemaal prima. Ik kan het iig wel waarderen dat je nergens op bezuinigd, kunnen veel mensen wat van leren.
willeme zegt
@techniekmeneer:
Nee, er is op een parkeerplaats zo’n metalen stellage geraakt waar de boodschappenkarretjes in zitten. Daarbij is een gedeelte van het rechteracherlicht en de bumper beschadigd geraakt. Dat gedeelte is verholpen, maar waar het spuitwerk keurig was, zat er ergens een ‘kinkje’ in de kabel. Letterlijk. Alles was prima, behalve dat achterlicht-deel en het kabeltje. Kabeltje is nu vernieuwd evenals het achterlicht. Alles werkt nu weer top. De schade vond plaats dit jaar in Nederland (de auto was al vier jaar van de dezelfde eigenaar in NL). Alle documentatie en afbeeldingen heb ik er bij zitten, inclusief Fahrzeugbrief, ingevulde boekjes en een enorme stapel facturen.
Ik laat alles direct helemaal netjes en strak oplossen (tegen woekerprijzen, hoor ik van Het Autoblog Gilde van Zelf-sleutelaars :-)), maar uiteindelijk vind ik het heel erg mee vallen. Het is ook een 9 jaar oude auto met 150k op de teller. Geen M8 Competition van een paar maanden oud ;-)
techniekmeneer zegt
@willeme: Ik zie hier inderdaad veel reacties dat de facturen veel te duur zouden zijn… Die mensen hebben geen idee hoeveel kosten een autogarage tegenwoordig moet maken om mee te kunnen blijven draaien. ze maken écht geen dikke winst. Bedankt trouwens voor je uitgebreide reacties, keep on going!
ethylestra zegt
D segment? Eerder C zul je bedoelen, 5 serie is D segment
willeme zegt
@ethylestra: 3 Serie is D segment, 5 Serie is E segment ;-)
ethylestra zegt
@willeme: ford focus station is ook c segment en die is groter dan de 3 serie
willeme zegt
@ethylestra:
Er spelen meer dingen mee dan alleen lengte. Volgens mij is een Focus Wagon even lang, even breed en vooral een stuk hoger. Let wel: de Wagon, de hatchback is een stuk korter.
Alhoewel zeker niet altijd leidend, is de wielbasis een betere indicator. Die is bij de BMW veel groter. Volgens mij scheelt het zo 10 centimeter.
Qua prijs, motoren, aandrijving en dergelijke is het een gewoonweg een ander segment. De BMW die concurreerde met de Focus was de 1 Serie. Dat is overigens nog steeds zo.
Een Skoda Superb is ook een D-segment auto, ondanks dat puur en alleen op afmetingen de auto zich redelijk kan meten met een BMW 5 Serie.
Niets ten nadele van de Ford Focus: een uitstekende auto in zijn klasse en ze hebben ook de ST Wagon geleverd, dat vind ik echt een gave uitvoering!
SimonMc zegt
Die olie lijkt me serieus aan de prijs, is dat geen foutje? De helft mag ook wel.
willeme zegt
@SimonMC: valt wel mee toch? Monteur is er mee bezig in een werkplaats, in een overdekte en verwarmde garage. Alle gereedschappen zijn aanwezig. Kennis is aanwezig. Als ik op het laatst bel met nog een vraagje helpen ze ook. Oh, en je krijgt gratis een Fiat Panda mee! Dan mogen ze best wat winst maken op de olie ;-)
lekbak zegt
@willeme: het werkplaatstarief is er voor om de uren van de monteur en de kosten van de werkplaats te dekken. De marge op onderdelen is de kers op de taart. Dit is een flinke kers. Niks mis mee als je als klant tevreden bent overigens.
willeme zegt
@lekbak: persoonlijk maakt het mij he-le-maal niets uit. Voor een relatief scherp bedrag is de hele auto nagekeken en nagelopen. Oh, en die uren van de bedrading checken zijn niet eens allemaal doorberekend.
Sowieso moet je kijken naar het eindbedrag en dat lijkt mij gewoon keurig voor een Duitse auto van 9 jaar oud met anderhalve ton op de klok.
SimonMc zegt
Absoluut niks mis mee met wat winst. Ik ben zeker niet iemand die de prijs van de goedkoopste olie online, gaat vergelijken met hetgeen wat in de garage wordt uitgevoerd.
Maar iemand hierboven zei dat de beste olie niet meer mag kosten dan 10 EUR/liter, en olie vervangen is nou niet bepaald raketwetenschap. Zelf al vind je van jezelf dat je talenten ergens anders liggen, olie vervangen kan je bij wijze van spreken een aap aanleren.
En ik zeg altijd dat een mens zichzelf onderschat. Je denkt van jezelf misschien dat het niks voor jou is, maar niemand is geboren met alle kennis van zaken. Als ik terugkijk naar mijn eerste klus aan mijn wagen ( distributieriem, waterpomp, spanrol en geleiderol vervangen, nota bene ! ) dan sla ik mezelf nu ook serieus voor het hoofd, wetende hoeveel efficiënter, sneller en beter het had kunnen zijn.
Normaal zou ik zoiets niet gedaan hebben – ik had alleen maar een beetje ervaring met sleutelen aan mijn brommer-, maar ik heb het toch gedaan uit frustratie en pure koppigheid.
Ik had een andere auto gekocht, en mijn auto ( een 406 Coupé ) stond te koop. Er zat een gat in m’n voorbumper ter grootte van een tennisbal, en een kleine bluts in de motorkap, dus had ik de auto naar een garagist gebracht om te laten herstellen.
Ik had aangegeven dat ik de auto verkocht, omdat ik zelf een 2de hands voorbumper meegaf en zei dat de kleine bluts in de motorkap er ook uit mocht gedeukt worden. Maw, ik wou een auto verkopen die in orde stond, maar het moest niet nagelnieuw zijn. Een paar dagen later kom ik de stand van zaken bekijken, en zie de motorkap volledig opgeruwd staan…
Er was wat schade van steenslag, en hij vond dat dit niet mooi kon hersteld worden. Dus motorkap ook volledig herspoten. Ook werkte het uitdeuken niet zoals ik had gedacht, dus alleen daarom moest er worden gespoten. Aan het einde van de rit, moest ik dus nog 1500 EUR extra ophoesten, bovenop de 700 EUR van de 2de hands bumper.
Toen ik de andere auto al gekocht had, ging ik nog een ritje maken met de 406 Coupé, want wie weet was hij de volgende dag al verkocht. Ik startte de auto, en ik hoorde een snerpend geluid. Met een lange schroevendraaier tegen m’n oor, dienende als versterker ( zoals je vroeger misschien een glas tegen de muur zette ), ging ik op zoektocht.
Ik vond de bron, maar zoals ik al aangaf, ik had 0 ervaring met auto’s. Het internet gaf aan dat de waterpomp de oorzaak was…en die wordt aangedreven door de distributieriem.
Zoals ik hierboven al aangaf, zat ik nog serieus met de kosten van de herstelling in m’n maag, en nu zou ik nog eens de waterpomp moeten laten vervangen. Ik dacht: over mijn lijk! Ik doe het gewoon zelf, al duurt het een eeuwigheid. Ik ben naar Peugeot gegaan om de benodigde onderdelen en online vond ik hoe ik het allemaal exact moest aanpakken. Ik nam m’n tijd, en warempel, na een paar dagen was de klus geklaard.
Vanaf dat moment was ik eigenlijk gebeten erdoor, en ik heb mij ogenblikkelijk ingeschreven in een avondcursus automechaniek… en 5 jaar later had ik alle opleidingen afgewerkt.
Ik weet dat je ook een pietje precies bent, en ik ben dat ook. En het geld is één zaak, de kwaliteit van het werk is een andere. Ja, mijn werk is niet op het niveau van de specialist, maar het is evenwaardig aan de alle-merken garage. Ik heb dingen laten doen waarvan ik achteraf dacht: wacht effe, dat kon ik ook, en niet alleen goedkoper, maar ook beter. Ik zat er ook mee in m’n maag dat er telkens 1/4 van de benzinetank verdwenen was, en dat na een klein onderhoud.
Ik heb ook eens een auto via een zelfstandig autoverkoper gekocht, die er op stond dat ik het 1ste klein onderhoud bij hem liet doen. De reden wist ik niet, maar ik gunde het hem wel…tot ik de factuur zag. Dom van hem dat hij mij verklapte waar hij de auto ging binnendoen, dus ik belde naar de garage om te vragen wat het kostte. Meneerke wou eens even het dubbele aanrekenen.
Toen heb ik gezegd: nooit meer. Ik doe alles zelf, dan heb ik de controle in m’n handen. Ik heb zonet een Saab 9-3 gekocht, met een “dode achterdeur” ( ruit ging niet meer open, deur ook niet ) . De garage wou 400 Euro voor enkel het slot te vervangen, die ze 5 minuten ervoor brutaal hadden kapot gebroken, omdat ze de reden van de elektronische panne niet vonden ( vertelde de vorige eigenaar me ). Ik heb het slot én de deurmodule ( wat de oorzaak bleek ) vervangen voor 75 EUR…en ik ben er verdomd trots op.
Ot92 zegt
@simonmc ik vind het wel meevallen… ik betaal 130 euro voor 4,5liter 5w 30 LL olie, oliefilter en int filter.
pignon zegt
Gewoon weer een leuk en interessant artikel van @willeme. Ik volg je helemaal dat je een auto goed onderhouden wilt hebben. Dat geeft gewoon een gerust gevoel en is uiteindelijk niet super duur. Natuurlijk kan het altijd ergens goedkoper maar daar gaat het niet om. Wie wil besparen moet vooral niet met een auto gaan rijden. Wij kochten 14 jaar geleden een nieuwe auto, hebben braaf al het onderhoud laten doen bij de officiële dealer en nu is het na 470.000 km nog steeds een fijne en betrouwbare auto. Als je naar de kosten kijkt is brandstof de grootste post. En goed onderhoud zorgt ervoor dat ‘ie nog steeds een betrouwbaar gezinslid is.
SimonMc zegt
Velen vinden het allemaal wel duur, of dat het wel goedkoper kan, maar ik begrijp Willeme wel.
Ikzelf heb mijn auto in geen jaren naar de garage gebracht, maar ik sleutel oprecht graag en wil altijd bijleren. Ik koop ook steevast een boek van Haynes van de auto die ik koop.
Ook is tijd geen probleem bij mij. Ik woon aan mijn werk, en heb m’n auto niet dagelijks nodig. En om fatsoenlijk aan een auto te sleutelen, moet je ook wel de plaats er voor hebben.
En natuurlijk doe je zelf ook wel iets kapot, of begin je aan een werk waar je achteraf beseft dat het je petje te boven gaat of dat er veel meer tijd in gaat kruipen dan verwacht.
Onlangs heb ik de bypass klep van de koelvloeistof van m’n Saab 9-5 moeten vervangen, en gezien ik nog een 2de 9-5 heb staan voor onderdelen, heb ik eerst de klep daarvan gedemonteerd, en daarmee die andere vervangen.
Nooit meer ! Zit op een onmogelijke plaats en ik had niet het goede materiaal om de vervanging te doen. Dus ja, ik begrijp heel goed dat je sommige werken echt wel door een garagist laat doen, dan kost het maar wat meer.
lekbak zegt
@SimonMc: weinig is zo vervelend als onder tijdsdruk aan je auto werken omdat je hem weer nodig hebt. Ik heb dat probleem gewoon opgelost met een extra auto. Maar niet iedereen heeft de luxe om een oldtimer in de schuur te parkeren als backup (en voor de leuk natuurlijk).
rogerzz zegt
Wat een zure reacties, ik vind de kosten flink meevallen? Reparaties (premium auto’s met premium onderdelen) kosten geld. Of het nou luchtvering is aan een 5-serie F11 wat flink geld kost, vergelijkbare luchtvering van een Mercedes of Porsche maken kost ook veel geld, ongeacht het merk. Ik heb een verhaal gehoord van een hybride Panamera (vriend van een goede vriend) waar het hybride-systeem vervangen moest worden, dat ging gewoon richting de 20k aan reparaties.. dure auto’s is meestal een dure hobby.
@Willeme, lekker lachen om de ‘oh wat duur’ reacties. Vier nieuwe banden kost mij bijna 800 euro, ik vind het prima om af te tikken, wat niet-auto-minded-mensen er van denken maakt mij niet uit :) Die zetten er 4 banden onder van 65 euro per stuk die ook rond zijn in een maatje kleiner: I don’t care. En dat je zelf je filters niet vervangt hoef je je ook niet voor te schamen. Daar heb je specialisten voor, met een brug, en de juiste gereedschappen/kennis.
PS: Mooie auto. Goed verhaal.
willeme zegt
@rogerzz: Thanks ;-). Ieder zijn meug natuurlijk. Bij het aanschaffen van de auto heb ik al een beetje gekeken wat alle kosten waren. Tot nu toe zijn er geen verrassingen, in tegenstelling tot de Alfa Romeo.
Persoonlijk ben ik van mening dat een auto als deze door kundige monteurs aangepakt moeten worden. Natuurlijk, er zit marge op. Echter, ik heb geen werkplaats, bruggen, werkkleding, gereedschap en dergelijke. Daarnaast ben ik geen communist: een bedrijf mag gewoon geld verdienen ;-)
Oh, en wellicht zal ik de eenvoudige dingen kunnen doen, een kundige monteur ziet gewoonweg meer als er iets aan de hand is!
wildbeest zegt
Zou er persoonlijk een kleiner wiel onder zetten
wernerv8 zegt
Mooie wagen willem en weer een mooi stukje.
Prijzen zijn idd stevig maar een hoop dingen zijn nu aangepakt en heb je als het goed is de komende 5 jaar geen last meer van?. Iig veel fijne en veilige kms toegewenst
pier zegt
Leuke stukjes! Wel typerend dat gezeur over geld trouwens. Eerst wil iedereen weten wat het allemaal kost, dan zet @willeme voor ons dat in het artikel en gaan er een paar ‘oohhh duur’ schreeuwen.
Even een zijstapje, ik neem aan dat de foto’s thuis zijn gemaakt? Ik ben licht jaloers op die dubbele garage ;)
marcomanta zegt
@willeme. Prachtige auto en ik snap dat je kosten maakt om hem te perfectioneren. Als je eenmaal een klik hebt met een auto, dan wil je er ook iedere keer als je instapt, ook optimaal van genieten. Ik irriteer mij bijvoorbeeld al als er iemand bij in stapt met zand onder de schoenen, maar laat dat dan maar niet merken, of als ik hem ergens parkeer, dan let ik op dat ik een ruime plek heb, kom je dan na een uurtje terug, dan is er weer een eikel die zijn hokje er erg dichtbij heeft gezet. Oja, je vraag wat er nog verbeterd aan kan worden, ik zou aan de buitenzijde wat subtiele zwarte accenten aanbrengen, een soort striping wellicht langs de zijkant onderlangs, verder is het een prachtige auto geworden!
Ot92 zegt
@Willeme Wanneer laat je ‘m stage 1 tunen :)
willeme zegt
@Ot92: ik zat zelf te denken om meteen voor Stage II gaan.. De onderdelen staan al klaar in de woonkamer ;-)
Ot92 zegt
@Willeme Kijk… dat klinkt nog mooier, incl. ro(e)tfilter delete? Volgens mij mag dat voor jouw 325d nog. Weet je ongeveer hoeveel ze uit dat blok kunnen halen met een st2 tuning?
Trouwens, waar ga je eigenlijk langs met een Bmw voor tuning?
Voor auto’s uit het VAG stal kan ik er uit mijn hoofd al 3 noemen, maar bij Bmw ken ik enkel Mosselman en of dat nou echt een hele goede tuner is weet ik niet.
willeme zegt
Ot92:
We moeten natuurlijk niet te veel verklappen ;-). Roetfilter verwijderen is voor mij een no-go. Ten eerste vind ik die twee schone uitlaatpijpen er fraai uitzien. Ten tweede gaat je auto enorm stinken en krijg je gedonder bij de APK. Het zorgt wel voor een paar pk’tjes, maar ik ben ervan overtuigd dat er voldoende marge in deze motor zit dat we ook zonder DPF-delete er wat extra vermogen uit kunnen halen.
Er zijn diverse goede tuners, denk aan Beek Auto Racing en Carly Motors. Er zijn er overigens nog een paar goede ;-) Qua vermogenswinst kun je erg ver gaan. De motor is terug-getuned in de fabriek, dus er zit erg veel marge in. Houd Autoblog dus in de gaten!
Ralf zegt
Leuk stuk weer, Willem. Ik heb mijn E91 325i auto pre-LCI ook sinds de lente en zelfde proces doorgegaan. Ook eerst wat gereden om de auto te leren kennen, toen de specialist hem laten nalopen (Henny van Doorn in Nijmegen (Don), super aanrader) en gekeken of de eigen constateringen overeenkomen met die van de specialist. Veel van geleerd! Ik laat alle essentiële en reguliere dingen door hem doen, om zeker te weten dat de basis in goede conditie is en voor de stempels in het boekje. (Zelf regulier onderhouden moet je alleen willen als je hem helemaal op rijdt. Er zijn maar weinig mensen die warm worden van een leeg boekje. Ik zou hem dan ook niet moeten.) De grote dingen bij mij (100k km) waren een zwetende pakking van transmissiecarter, dus die is vernieuwd en meteen de bakolie ververst. Schakelt ie ook weer stuk frisser van. (Heb jij ook de ZF zestraas? Hoe smooth schakelt die?) En nog een vanos foutcode – motor gespoeld, nieuwe olie en filter en ventielen omgewisseld; code verhuisde mee dus 1 nieuw ventiel. Voor minder dan 1000 euro is de basis is nu weer helemaal goed. Maar alle dingen als bekraste handgreep bestuurdersdeur, verlichtingsdingetjes, bekraste koplamplenzen of het vervangen van beschadigde dakdragers ga ik lekker zelf doen. Leerzaam en leuke hobby. Om te beginnen een halve bus wd40 leeggeknepen op alles wat piept, kraakt of niet soepel meer beweegt (deur, deurgreep, motorkapvergrendeling, die gasveren, etc). Heerlijk!
willeme zegt
@Ralf: leuk om te horen dat er meer 3 Serie rijders zijn op Autoblog ;-).
Ik heb de ZF 6HP26 (uit de 335d en Jaguar XF). Deze schakelt vooralsnog prima, met een marginale hickup bij stilstaand in D laatst. Was eenmalig, maar een keertje spoelen kan geen kwaad. Staat ook zeker op het lijstje!
Het handwerk wat ik gedaan heb aan de E91 was een M badge plus typeplaatje verwijderen. Vond dat wel voldoende handwerk ;-).
michiel_vandelft zegt
Oei, 60 piek voor een start stop knop? Je weet wat die op Ali kosten en dat vervangen paar minuten werk is hé?
willeme zegt
@michiel_vandelft:
Jazeker! Dat weet ik, maar dat is imitatie-troep en ik wil het origineel hebben. Daarbij, 60 euro is ook niet zoveel toch?
michiel_vandelft zegt
@Willeme weet je trouwens of de ATF ooit ververst is? Bij mijn garage adviseren ze dat elke ton te doen. Ik heb dit zelf uiteindelijk pas na 2 ton laten doen filter. Niet omdat ik klachten had, maar vanwege peace of mind. De bak schakelde merkbaar fijner na de klus :)
willeme zegt
@michiel_vandelft: Ja, ik weet dat de ATF nooit vervangen is. Dus daar gaan we binnenkort eens naar kijken. De automaat schakelt vooralsnog heel goed. Ooit een keer een keer een hickup gehad. Maar zeker een punt om na te laten kijken.
jdbn zegt
Behalve bakolie vervangen is het ook zeker een tip om de bak te voorzien van andere software, helemaal als je nog van plan bent te gaan tunen. Gebruikelijk is dat ze bij tuning de automaat foppen door het motormanagement lagere waardes voor koppel door te laten geven om niet de torquelimiters van de bak tegen te komen. Met andere baksoftware (en hogere torque limiters) kan het werkelijke koppel naar de bak gecommuniceerd worden wat een stuk beter is voor de levensduur. Zelf heb ik de bak van mijn 335d geflashed met xHP, stage 3. Nog steeds comfortabel in D, maar echt een transformatie in S/M. Aangeven bij Beek dat er xHP op zit, en je hebt een goede laagvlieger ;)
Overigens sta ik er vergelijkbaar in als jij mbt het kostenverhaal hoor. Tijd is nou eenmaal kostbaar en het moet gewoon goed zijn. En ja dan betaal je misschien toch die 70,- voor de gasveren. Zit zelf nu te twijfelen of ik van het jaar de auto niet eens moet gaan trakteren op een demperrevisie (KW schroefset die er al zeker een ton onder zit) met eventueel preventief vervangen van een aantal draagarmen/rubbers. Nodig? Niet voor de APK. Maar met bijna 3 ton op de klok zal het zeker goed merkbaar zijn, helemaal als er M3 armen toegepast worden.
willeme zegt
@jdbn:
Dankjewel voor de tip! Ik zag xHP al vaker voorbij komen de laatste tijd. Toevallig heb ik van de week de onderdelen besteld. De licenses zijn het probleem niet, het is even wachten op de bijpassende THOR wifi OBD dongle. Ik ga het ook even doorgeven aan de tuner, want ook dat staat op de planning. De 325d is nogal een ‘gedowngrade’ motor waar makkelijk meer uit te halen valt ;-)
Betreft de kosten: ach, niet alles is spotgoedkoop, maar ZO duur is het ook weer niet. Het mooie is dat je voor een E9X enorm veel keuze hebt. Dus je kan heel veel kanten op.
Demperrevisie is altijd zijn geld waard. Daar voelt een auto veel ‘frisser’ door. Alhoewel KW’s na een ton meestel goed functioneren. Die M3 armen moet ik ook eens gaan overwegen ;-)
jdbn zegt
@willeme Als je het zelf thuis wilt doen, vergeet dan ook de voeding niet! Je wilt niet met een lege accu komen te zitten tijdens het flashen… Ik heb deze overwogen: https://www.truckerswereld.nl/kpo-kps-28d/ maar kon de lader lenen bij de garage waar ik vaak kom dus uiteindelijk niet aangeschaft. Gaat erom dat er 20A bijgeladen kan worden zodat de spanning nooit onder de 12V zakt.
cvoo zegt
Altijd weer leuk om t lezen wat er allemaal aan je auto is gebeurd! Ik kan ook heel goed begrijpen dat je die kleine versleten interieurdeeltjes (laat) vervangen. Voor relatief weinig geld toch weer een veel prettiger gevoel als je in je auto zit. Ik ben erg benieuwd naar je tuning plannen!
soundgarden zegt
Een bijna 10 jaar oud ingebakken Navi systeem ‘wat verouderd’ noemen. Weinig kaas gegeten van hoe die markt zich in die bijna 10 jaar ontwikkeld heeft.. Die Navi is gewoon waardeloos en totaal onbruikbaar nu.
willeme zegt
@soundgarden:
Hallo. Bedankt voor je zure reactie met negatieve ondertoon.
Natuurlijk is het afhankelijk van je referentiekader. Gelukkig zien wej bij Autoblog veel navi’s voorbij komen. Ja, het is mooier, sneller, uitgebreider en fraaier, maar de basis is toch wel gelijk: naar links, naar rechts en keer om alstublieft.
Je laatste stelling is overigens naast onvriendelijk ook onjuist. Het is prima bruikbaar om als navigatie te gebruiken.
Fijne zondag gewenst!
Thijs van Gils zegt
Beste Willem,
Als BMW dealer lezen we natuurlijk ook regelmatig blogs van autoblog.nl. Wij vonden het dan ook erg leuk om te lezen dat je gekozen hebt voor de BMW 325d. Uitstekende keus als je het ons vraagt natuurlijk! Goed om te lezen dat de auto goed bevalt.
Terwijl wij ons verdiepte in jouw gave BMW, ontdekte wij dat er een terugroepactie actief is op de auto. Het betreft een aanpassing aan de bekabeling van de accupluskabel.
Het stekkercontact van de accupluskabel aan de voorste zekering-relaiskast (achter het dashboardkastje gemonteerd) kan worden beschadigd als gevolg van voertuigtrillingen en hierdoor veroorzaakte wrijvingscorrosie in combinatie met een hoge belastingsstroom. Een beschadiging van het stekkercontact kan de stroomvoorziening van het voertuig belemmeren.
Wij nodigen je graag uit bij een van onze Ekris vestigingen, zodat wij dit kosteloos voor je uit kunnen voeren. Uiteraard kun je ook terecht bij een andere officiële BMW dealer.
Mocht je bij ons een afspraak in willen plannen, dan kun je telefonisch contact opnemen met: 0318 – 75 99 59.
Je kunt ook een WhatsApp bericht sturen naar het bovenstaande nummer. Wij kunnen dan een afspraak voor je inplannen bij een Ekris vestiging naar keuze.
Wij wensen je nog veel veilige kilometers in de BMW 325d.
Hartelijke groet,
Thijs van Gils
willeme zegt
@thijsvangils:
Hallo Thijs! Dankjewel voor je bericht! Mijn oprechte excuses voor de late reactie. Betreft je voorstel: Dat is misschien wel leuk om een keer te doen! Ik begrijp uit jouw berichtje dat de auto wél nog ‘recht’ heeft op de reparatie maar dat deze nog niet is voldaan?
Thijs van Gils zegt
Hoi Willeme.
Geen probleem blij met je reactie. Je hebt recht op deze reparatie inderdaad. Het is een terugroepactie en die is kosteloos. Je dient dit wel bij een officiële BMW dealer uit te laten voeren. Dit kan bij 1 van onze 7 vestigingen of bij een andere erkende BMW dealer. Je bent van harte welkom uiteraard maar ik zou dit wel uit laten voeren.