Er staat een hele grote beurt voor de 325d op de planning! Daarnaast zijn er ook diverse upgrades en reparaties, zodat de auto in topconditie blijft.
De tijd vliegt voorbij. Inmiddels staat de BMW 325d in het Alpinweiss III alweer 1 jaar in onze garage. Hiep hiep hoera! Dat is nog niet zo lang als de Alfa Romeo 159 onder ons was, maar het scheelt niet veel.
Intervallen BMW E91
Omdat ik de auto alweer een jaar heb, is het tijd voor nog meer onderhoud. Destijds heb ik de auto gekocht met 141.000 km op de klok. Inmiddels staat ‘ie op 175.000 km. Hoog tijd dus voor een goede onderhoudsbeurt. Ik heb de auto na aanschaf meteen een grote beurt gegeven en een kleine beurt tijdens de APK eind 2020. Bij mijn auto staan de intervallen in de iDrive vermeld. De kilometers waarmee ik nog door zou kunnen rijden, lijken mij te optimistisch. Ik ga mij dus daar niet aan houden. Gevoelsmatig zijn die intervallen véél te lang. Een nieuw exemplaar dat drie jaar in de lease moet rijden, zou het kunnen met die lange intervallen. Dat is waarschijnlijk de reden dat de intervallen zo enorm groot zijn.
Kachelmotor
Kortom, een grote beurt. Ik heb naast de grote beurt ook een hoop kleine upgrades en een paar kleine reparaties die uitgevoerd moeten worden. Dan weet ik in elk geval dat de auto er een tijdje tegenaan kan. Ik heb gekozen voor een grote beurt, met vervanging van alle filters en dergelijke. Dan weet je dat dat weer een tijdje goed gaat. Ook staat er een reparatie gepland, want de kachelmotor piept. Het is soms echt bijzonder irritant. Zeker in de winter (wanneer je de verwarming aan hebt staan), kon het gepiep je helemaal gek maken. Soms was het dagen weg, om vervolgens weer op te duiken.
Nu het weer weer beter is, heb ik er veel minder last van. Maar af en toe komt het toch naar boven. Volgens de garage is het vervangen van de kachelmotor het beste. Want ze gaan nu eenmaal niet zo lang mee. Omdat de kachelmotor nét was vervangen toen ik de auto kocht, wordt de fan eerst even ingevet met nieuwe olie. Dat kan in veel situaties het probleem verhelpen. Dan kijken we daarna of het goed heeft geholpen. En anders moeten we hem alsnog vervangen.
Zomerwielen met zwarte naafdoppen
Daarnaast worden de zomerwielen weer gemonteerd. De BBS CK winterwielen hebben hun nut bewezen. Een van de nuttigere upgrades, deze winter. In combinatie met de Continental allseason-banden (met wintercodering) ben ik goed de winter doorgekomen. Zeker in bar weer met bijzonder veel sneeuw kwam de auto altijd goed van zijn plaats. Hier gaan we ter zijner tijd nog even dieper op in. Het wordt in elk geval weer tijd voor de zomerbanden.
De BBS RX-R’s gaan een nieuwe naafdop krijgen. Ik was op zoek naar witte dopjes, maar die zijn nauwelijks te vinden en stonden constant in backorder bij BBS. Het zijn dus ‘gewoon’ zwarte naafdoppen geworden. Wederom uit Japan (dus met gouden logo in plaats van fake carbon). Die rode vind ik gaver, maar vind ik beter staan op de antraciete BBS CK-velgen. Ik heb geen zin om ze de hele tijd te wisselen, ik doe het op deze wijze. Hopelijk gaat het er gaaf uitzien.
Eibach anti-rollbar kit
Ondanks dat de BMW volgens iedereen een rijdersauto is en de Alfa 159 een enorme mispeer, was de wegligging van mijn 159 domweg beter dan van mijn 325d. There, I said it, (again). Natuurlijk, de motor is veel beter in de BMW. Maar, puur op wegligging (zeker in lange bochten) lag de Alfa véél prettiger, koersvaster én comfortabeler.
Die kon je zo gênant hard over een klaverblad jagen, dat je met motorrijders en heel snelle auto’s prima mee kon komen. De 159 rolde nauwelijks over zijn lengte-as, terwijl het chassis de oneffenheden beter wegfilterde dan in de BMW. Als je in een korte bocht heel abrupt stuurt, is er minder onderstuur dan de Alfa, maar in lange bochten heb je minder vertrouwen en meer rol. Laat het nogmaals een les zijn: achterwielaandrijving zorgt niet standaard voor een beter rijdende auto.
De upgrades hebben het zeker beter gemaakt. Dankzij de bredere voorbanden is turn-in beter, dankzij het verwijderen van de runflats is het comfort beter. De combinatie is alleen nog niet zo goed als bij de Alfa. Ook de overmatige hoeveelheid rol bleef. Daarom wordt er een Eibach anti-rolbar kit gemonteerd voor zowel de voor als- de achterzijde. Uiteraard gaan we jullie op de hoogte houden van de bevindingen en of het daadwerkelijk effect heeft. De kit is ontworpen om samen te werken met de Bilstein B12 Pro-kit, dus hopelijk heeft dit het gewenste effect.
Houtinleg
Dan het interieur van de auto. Ik ben er zelf erg tevreden over. Natuurlijk, het is geen Audi qua materialen en afwerking, maar het is goed genoeg. Het enige dat mij echt stoort is de ‘aluminium’-inleg van, eh, plastic. Dat voelde nogal goedkoop aan. Op zich zag het er prima uit, maar het heeft niet de ‘BMW’-uitstraling.
Vandaar dat ik op Marktplaats heb rond gestruind voor een setje houtinleg. Het was even een zoektocht, want ik wilde een specifieke houtsoort (Nussbaum Streifer) en warempel, ik heb ‘m gevonden! Het is donkerkleurig hout (niet het standaard wortelnoten hout). Ik heb ‘m gekocht van een Autoblog-lezer met een witte 325i Touring M Sport uit 2011. Leuk hoe de wereld zo klein kan zijn!
Daklijsten
Dan gaan we verder met lijsten. Want nog een upgrade zijn de daklijsten. Mijn Alfa Romeo had ze destijds niet en gelukkig maar. Op de 159 zijn de dakrails episch lelijk. Bij de E91 waren ze ook niet fraai. Zowel op de pre-LCI (facelift) als de post-LCI hebben ze die hoge rails. Leuk op een Volvo 240, maar niet op een sportievere wagon. Maar de laatste serie E91’s (waar mijn auto toe behoort) kon je krijgen met lage dakrails.
Deze lijsten zitten ‘op’ het dak, maar er is geen ruimte tussen lijst en dak. Autobloglezers @boxergt en @henk123456 attendeerde mij erop dat het een ‘bloten-konten’ gezicht was zonder lijsten, en sindsdien kon ik het niet meer ‘niet zien’. Ook hiervoor geldt: het duurde even voordat ik ze had gevonden. Maar het zijn precies de goede lage rails in het aluminium, dus dat kleurt goed bij de raamlijsten en grille, die ik allebei pertinent niet zwart ga maken.
Slechtwegen pakket
De Bilstein-set met Eibach veren bevalt heel erg goed, ook een van de betere upgrades, eigenlijk. Op de Alfa had ik de ‘Bilstein B12 Sportline’-kit en op de BMW 3 Serie met zescilinder was alleen de ‘Bilstein B12 Pro’-kit mogelijk. Hierover kan ik kort zijn: je krijgt een veel betere wegligging dan standaard, terwijl het comfort er niet onder lijdt. Daarbij ligt de E91 net eventjes wat lager. Het is in mijn ogen echt een no-brainer. Een schroefset heb ik overwogen, maar durfde destijds ik niet aan.
Een beetje buyers remorse had ik wel, want met een schroefset kun je precies de hoogte instellen. Mijn 325d hangt namelijk iets te veel op zijn bips. De kont ligt fractioneel lager dan de neus. Tijdens normale omstandigheden zie je het niet, maar als de auto beladen is wél. Daarom heb ik een ‘slechtwegen pakket’ besteld en gaat deze gemonteerd worden. Het is een stukje dat je boven de achterveer monteert. Nu moet de auto precies goed staan.
Brandstofdop
Dan gaan we verder met de brandstofdop. In principe heb je deze niet veel nodig. De BMW 325d is namelijk erg zuinig voor een auto met 328 pk. Gemiddeld is 1 op 14-15 prima haalbaar, een beetje afhankelijk van de rijstijl. Onzuiniger dan 1 op 11,5 wordt het niet. Top. Maar wat wel vervelend is, is de brandstofdop. Af althans, het rubbertje dat kapot is om te zorgen dat de dop ook tijdens het tijdens het tanken niet kan vallen. Natuurlijk, het werkt ook als je het niet aanpakt, maar het is kapot en het kan heel zijn. Dat gaat gefixt worden. Daarna is het afwachten hoe lang het heel blijft.
Terugroepacties
Verder stonden er twee terugroepacties open op de auto. Het ging om de de ‘’reparatiekabel van de accupluskabel’. De andere terugroepactie betrof de ‘stekkerverbinding aanjagereindtap’. Ik heb geen idee wat ik net geschreven heb. Ze gaan het repareren en aanpakken.
Kortom, er staan een hoop upgrades en onderhoud op de planning. Hoe alles eruit ziet als alles gemonteerd is en of het functioneert, gaan we achter komen. Je leest het allemaal hier, op Autoblog! Voor ideeën voor upgrades, aanpassingen en verbeteringen: laat het weten in de comments!
Eerder in deze serie:
- Introductie BMW 325d duurtester
- Nieuwe BBS RX-R velgen en Dunlop Sportmaxx banden
- Bilstein B12 kit door Jan Steverink banden Apeldoorn
- Groot onderhoud en nóg meer onderhoud
- Alpina voorbumper en lakcoating door Van Essen Carcleaning Nunspeet
- Automaat spoelen, montage Wagner Evo Intercooler
- Zelf installeren transmissie tuning xHP Stage III
- Chiptuning bij Van Vught Tuning in Marum
De overige Autoblog Garage auto’s op dit moment
- Alfa Romeo 156 Junkyard Racer
- Audi S3 (8V) van Ruben
- BMW 325d Touring van WillemE
- BMW M135i van Martijn
- Chrysler Crossfire van Machiel
- Privatelease MINI Cooper van Michael
- Renault Clio 16V van Loek
- MINI Cooper S Gizmo Speciale van Martijn
- Porsche 911 Carrera 996.2 van Wouter
- Porsche 944 van Jaap
Johanneke zegt
Enig idee wat je 0-100 tijd ongeveer is nu na de tuning?
En zwarte naafdoppen zien er imo een stuk beter uit dan die rode. Maar dat is waarschijnlijk omdat ik nogal allergisch ben voor allerlei opvallende badges. En daarom vind ik deze BMW echt netjes gedaan. M badges eraf, mooie voorspoiler upgrade, maar niet meteen schreeuwerig. Echt netjes man! Hopelijk hebben de anti rolbars het gewenste effect!
willeme zegt
@grasvreter:
De 0-100 km/u kan ik gaan meten als de zomerbanden erop liggen. Ik merk dat 675 Nm op allseasons in koude condities verre van ideaal is. Best wel veel wielspin. Standaard moet ‘ie het in 7,4 seconden doen, een 335d (286 pk) doet 6,3 seconden. Echter, tractie is bij de 0-100 km/u sprint belangrijker dan vermogen. De 330d xDrive sprint in 6,1 seconden naar de 100 km/u. Nu heb ik de transmissietuning van xHP stage III ook erop zitten, die schakelt aanzinlijk sneller. Ik denk dat ‘ie iets meer dan 6 tellen nodig zal hebben.
Waar je het meeste wint, is echter 100 – 200 km/u. Dat is standaard ongeveer een halve minuut en na de motortuning breng je dat terug naar zo’n 15 seconden.
Als Duitsland weer ‘open’ is, gaan we even met een Dragy wat metingen doen.
2800cc zegt
Mooie wagen en die CK’s staan perfect.
Rode naafdoppen ben ik persoonlijk geen fan van, omdat het mij een ‘imitatie’ gevoel geeft.. maar dat is een kleinigheidje.
Leuk om je stukjes te lezen en te volgen.
willeme zegt
@2800cc: die rode dopjes zijn juist veel origineler dan imitatie (zien echte BBS Japan naafdopjes voor de LM special editions, vond het een leuke hoedtik). Maar er komen nu zwarte op de BBS zomerwielen ;-).
deepep zegt
Upgrade suggestie, remmen… incl rvs remleidingen, die standaard schijven en klauwen staan zo lullig achter die bbs.
allesmetturbo zegt
@deepep: vergeet de bussen in de remklauwen niet te vervangen voor messing exemplaren. Remt daarna stuk beter! Daardoor tordeert je remklauw nagenoeg niet meer en heb je meer contactpatch van je blokken tijdens het remmen.
deepep zegt
@allesmetturbo
zat meer te denken aan stoptech, ap racing of alcon bijv…
allesmetturbo zegt
@deepep: ja nóg beter qua remkracht! Wel hele andere prijscatagorie.
Bbk staat wel dik idd
2800cc zegt
Is een origineel performance setje niks voor je dan?
willeme zegt
@2800cc: goede! Die past er wel op. En die kost iets minder dan 4 mille (wat je voor een beetje big brake kit zo kwijt bent).
Aanvankelijk dacht ik dat er 320d-remmen opzaten, maar dat is bij de 197 pk-versie het geval. Deze heeft de 330d remmen en zijn op zich niet verkeerd. Een enorme upgrade naar de Performance is het dus niet (alhoewel die er zeker gaaf uitzien!).
silenro zegt
@willeme: jawel hoor, M-Performance is mits met de goede codering en remkrachtverdeler een forse stap voorwaarts.
Fr13ndlyGh0st zegt
Was blij om te zien dat er weer wat te lezen viel over upgrades in de Autoblog Garage, toch wel jammer dat het cock-tease is… Maar mooi spul om weer naar uit te kijken(/lezen)!
Heb trouwens na een auto met verlagingsveer-demper combi op de huidige een schroefset met instelbare demping en dergelijke, met de gedachte ‘Dan kan ik wat meer spelen met hoogte en comfort’. Is er onder gegaan, en afgezien van één hoogte afstelling vlak erna, nooit meer aangezeten. Misschien verzacht het de buyers-remorse nog wat ;)
willeme zegt
@janjanssen: het is zeker niet mijn bedoeling om jouw cock te teasen. Daar zijn andere websites VEEL beter in.
De reden is vrij simpel: timing! Naast het feit dat we er artikelen over maken, gebruiken we alle auto’s ook écht. Daarnaast komt de AB garage rubriek op zaterdag om 07:00. Inmiddels is de auto klaar, maar was er helaas niet voldoende tijd voor mij het hier bij te voegen. Het is niet alleen simpel even een paar alinea’s pennen, er komt iets meer bij kijken ;-).
Helemaal remorse is niet helemaal correct. Ik denk wel dat ik de volgende keer weer voor een Bilstein-Eibach combinatie zou gaan in plaats van een schroefset. Een Eibach-Bilstein set kost zo’n 800-1.000 euro, terwijl een beetje vergelijkbare kwaliteit schroefset meer dan 2.000 euro is. Daarbij is Eibach-Bilstein vaak perfect qua afstelling. Niet te hard, niet te laag. Welke schroefset heb jij?
Fr13ndlyGh0st zegt
Haha true! Snap dat er iets meer werk in gaat zitten dan als de gemiddelde toetsenbord ridder een reactie ergens onder post. Bedoelde het meer als compliment, jammer dat er niet meer is!
Ik heb er een setje ST Suspension ST XTA onder zitten. (Dat submerk van KW.) En inderdaad een kosten/baten overweging gemaakt. Maar deze set bevalt echt goed. Houdt het gewicht goed onder controle tijdens het betere sturen en is dan kort en direct bij lage snelheid en strak en zeker bij langere doordraaiers, geeft veel feedback maar is ook niet te hard dat er geen comfort meer in zit (Belgische wegen doet ‘ie ook prima). Al heb ik wel het idee dat de zomerset die ruim 4kg lichter is per wiel dan OEM de schroefset erg meehelpt.
willeme zegt
@janjanssen: dan heb ik het verkeerd geïnterpreteerd ;-).
ST XTA zat ik ook aan te denken! In principe een KW V3, maar dan gebouwd van andere materialen. Prijs-kwaliteit verhouding van die set is heel erg goed. Uiteindelijk niet gedaan vanwege de breedte van mijn zomerwielen (die zijn voor 9J Breed). meeste E90’s hebben 8 voor en 8,5 achter, ik ben gegaan voor 9 rondom.
ronaldotour zegt
En voor volgend jaar wellicht een standkachel laten inbouwen? Dat geeft veel comfort.
moveyourmind zegt
Leuk stuk om te lezen en om te zien hoe de Dreier iedere keer weer mooier en beter wordt.
Mischien kunnen ze bij BMW als ze toch bezig zijn met het stekkertje van de kachelaanjager ivm de terugroepactie gelijk even een drupje olie op het asje van de kachelfan doen. Scheelt weer in de kosten.
siebren zegt
Mooi om te lezen dat er tenminste nog iemand is die tegen het zwart maken is van de raamlijsten en grille.
Ik heb nog nooit een ‘gebruikte’ BMW gezien waar het rubbertje van de tankdop niet kapot was.
griffendahl zegt
@siebren: hier nog een, de eerste modificatie aan mijn Z4 coupe was de originele nieren terugplaatsen…
sportabgasanlage zegt
Eens. Ik vind de chrome accenten op mijn 4-serie GC veel chiquer staan dan dat goedkoop ogende zwart. Maar ik heb dan ook geen M-line maar een Luxury line. Staat (imho) de auto veel beter. Krijg vaak complimenten van wildvreemden.
tweemeter zegt
Hier ook luxury line, metallic zwarte lak met chrome accenten op de F31. En dat laat ik ook zo, veel chiquer.
Groninger zegt
@siebren: Hier nog iemand, ik vertik het mijn zwarte F31 te laten chrome deleten, veel chiquere uitstraling zo.
Ik was bij mijn vorige e91 eens mijn tankdop kwijt omdat het rubberen koordje kapot was, de vrouw had m getankt en is hem vergeten waarschijnlijk. Heb vervolgens 2 maand zonder dop rond gereden omdat ik telkens vergat een te bestellen en er met tanken pas weer aan herinnerd werd.
rob5nismo zegt
Reparatie van de accu plus kabel kan weleens een belangrijke zijn.
kniesoor zegt
Die rubber tankdop-dingesen van BMW zijn inderdaad van bedroevend lage kwaliteit. Die van mijn 4-serie was na minder dan 30.000 km vanaf nieuw al kaduuk. En dat niet omdat er nou zo vaak getankt wordt, het materiaal waarvan-ie gemaakt is, is simpelweg inferieure troep. En dat op een priemiejum oto . . .
sportabgasanlage zegt
Grappig. Op mijn 4-serie zit na 123dkm nog de originele en die is nog heel.
kniesoor zegt
@sportabgasanlage: Dan ben jij wellicht voor het geluk geboren. Dwz waar het tankdop-dingesen betreft 🙂
bart1976 zegt
Sportstoelen!!!
meetsysteem zegt
Willem, leuk om te lezen dit. Vooral het stukkie over de aandrijving; hoera voor de 159, én de Focus, én de Mini, én de León, én de 205 gti, énz. 👌
jippie zegt
Goed verhaal weer. Ik heb zelf een 325i M-sport uit 2011 en ben ook niet helemaal tevreden (ja, ook ik ben een ex-Alfa rijder) met de wegligging. Ben dus ook aan het kijken wat ik moet gaan kiezen qua vering en demping. Ben benieuwd naar je ervaringen met de Eibach-set. Verder heb ik mijn speakers ge-upgrade met een Gladen Boxmore DSP set. Qua volume en stereobeeld een enorme verbetering. Qua bass komt het eigenlijk net iets tekort. Dus mocht je je speakers willen upgraden, ga absoluut voor de Boxmore Extreme. Die adviseerden ze mij ook maar ik was eigenwijs. 😃
griffendahl zegt
@jippie: Bij wie ben je geweest voor advies? Wil zelf ook mijn audio aanpakken in mijn BMW maar weet er niet zo gek veel van.
jippie zegt
@griffendahl: ik ben bij ProCar Tuning in Aalsmeer geweest. Je denkt al snel dat ze je het duurste willen aansmeren en ik dacht ook ik ben geen Sjonnie die bij car meetings zware bassen moet showen. Maar daar de duurdere Extreme versie pakt wel de extra bass die ik bij die van mij dan wel mis.
SpiderIV zegt
@jippie: doet me deugd dat er toch ook BMW rijders zijn die ronduit toegeven dat wegligging van die Alfa toch wel erg oké is.
Kost mij moeite om BMW-vrienden (yep, ontkom er niet aan want een vrienden kring met alleen Alfa-rijders wordt snel een eenzaam bestaan) te overtuigen maar met Autoriteit @Willeme en jouw reactie heb ik toch weer wat input. Dank!
Groninger zegt
@jippie: wat is de prijs van zo’n upgrade ongeveer?
jippie zegt
@groninger: Ik was €1.450 kwijt. Die Extreme kost wel weer 350 euro extra. Maar ik zou je die wel aanraden. Is inclusief montage.
willeme zegt
@jippie:
Die geluidsinstallatie moet ik eigenlijk ook een keer doen. Op zich vind ik het niet verkeerd (beter dan de Alfa), maar met een paar eenvoudige ingrepen heb je een topsysteem. En het zijn niet direct enorme kosten. En als muziekliefhebber kan ik een goede installatie wel waarderen.
Betreft de wegligging: de Bilstein B12 Pro Line kit is uitstekend. Persoonlijk vind ik het fijner dan de M Sport kit. Die is mij te hoog en dempt niet zo ‘mooi’ als de B12. Zeker op slecht wegdek heb je veel meer vertrouwen. En naarmate je harder rijdt, blijft de auto rustiger. Ik vind het originele spul van BMW stiekem erg matig, eigenlijk. Niet de kwaliteit die je verwacht van zo’n merk. Voordeel: er is enorm veel voor te krijgen ;-).
r3fl3x zegt
Mooie update weer! Ik heb nu net een goede maand m’n eigen e91 (een 318i N43) en bij elk artikel begint het weer te jeuken om te gaan prutsen. Zeer fijne auto trouwens, stuurt goed, zuinig en stil op de snelweg en ik heb grote lol op klaverbladen tot ergernis van vrouw en hond. Hond gaat ook perfect in de kofferbak trouwens heb gelijk zo’n rubberen mat op maat besteld.
boddieh zegt
Mooi artikel! Ben benieuwd naar de upgrades, vooral mbt anti roll. Verder heb ik vd week mn kachelmotor ook laten smeren in verband met die vreselijke trilling, is voor nu verholpen, dus hoop ook dat het bij jou zo zal zijn!
Richmond zegt
Aangezien jij van runflat naar “normaal” bent gegaan, behalve meer comfort wat voor verschil merk jij nog meer? Laatst zei iemand dat je met runflat meer grip hebt, harder door de bocht kan.
willeme zegt
@benja01: persoonlijk vind ik de Runflat ondingen. Ze worden wel telkens beter, overigens. De runflats van Michelin PS4S zijn erg goed, terwijl degelijkwaardige Conti’s en Pirelli’s veel harder zijn.
Ik vind ze niet zo prettig aanvoelen, veel gestuiter en weinig absorptievermogen. De 19″ non-runflat zijn fijner en comfortabeler dan 17″ runflats.
Moet wel aantekenen dat de Continental Allseasons aanzienlijk minder prettig zijn dan de Dunlops. Die heb ik er echt nét weer onderliggen en man wat een verademing: veel stiller, veel meer grip én meer comfort. Topbandje (tot nu toe ;-))
michiel_vandelft zegt
@willeme: Wat heb je er nu in zitten? In mijn E91 vond ik het Logic7 systeem echt uitmuntend klinken!
willeme zegt
@michiel_vandelft: Ik heb nu nummertje 2 erin zitten, dus beter dan het basis systeem, maar minder dan de twee erboven. Voor normaal gebruik is het prima, het is ook beter dan de soepblikken in de Alfa, maar een upgrade mag wel ;-). Logic 7 is toch het syteem met de speakers ook in het dak aan de achterzijde?
Sjoerd zegt
Goed verhaal weer! Misschien zouden sportstoelen nog een mooie upgrade kunnen zijn, maar voor de rest is hij aardig compleet. Mijn E91 330i staat nu op de brug; Ik heb de garage min of meer de lijst uit het artikel van het eerste grote onderhoud gegeven. Mooi dat je het stijlvol houdt. Ik trek de ‘foute’ lijn van de vorige Duitse eigenaar lekker door met sportuitlaat en chrome-delete. Dat staat op zwart met shadow lampen ook iets subtieler. Ben erg benieuwd wanneer hij voor jou af is.
vopo zegt
Heerlijk verhaal weer Willem. Maar is het mogelijk om net zoals toentertijd Wouter met zijn BMW, leuke video’s te maken van je upgrades?
willeme zegt
@vopo: ik ben niet zo’n mooie man als @wouter ;-).
SimonMc zegt
@willeme: hoe bevalt de glascoating? Hij ziet er in ieder geval stralend uit.
willeme zegt
@SimonMc:
Goede vraag! Ik ben er zelf heel erg content mee. Ik ben geen detailer of iemand die zijn auto geregeld in de was zet. Maar hij ziet er wel uit alsof ‘ie net gepoetst is. Dus dat is erg prettig. Binnenkort maar eens dieper op in gaan.
mark383 zegt
Leuk om te lezen weer! Vind het echt een hele dikke doch stijlvolle auto zo, om jaloers op te worden! Beetje jammer dat je al die upgrades gelijk afschrijft, maar goed, het is ook een hobby en dat mag geld kosten… In elk geval maak je (vind ik) goede keuzes, als je ‘m nog eens wilt verkopen hoor ik het graag… ;)
Was trouwens nog benieuwd hoe het afgelopen is met de Apple Carplay upgrade, aangezien het nog niet echt lekker werkte en de verkoper van het spul nog had beloofd het een en ander op te lossen?
PS: cd liefhebber, zo te zien? :)
willeme zegt
@mark383:
Tja, afschrijving heb je pas als je ‘m verkoopt ;-). Op zich kun je een complete BMW 3 Serie wel iets beter verkopen dan een kale, dus helemaal afschrijven doe je het niet. Maar vanuit financieel oogpunt zou niemand dit moeten doen.
Betreft Apple CarPlay: yes! Daar komt op AB ook nog een update over.
Enne ja, muziek kan ik wel waarderen. Als ik auto’s en muziek niet als hobby had, zou ik een hoop geld overhouden :-D
joki zegt
Mooi stuk maar waarom laat je de wagen, na de gedane aanpassingen niet eens goed uitlijnen? Ik bedoel niet zoals een Bandencentrale dat doet, maar zoals ze doen met wagens voor circuit. Eventueel kan zelfs de gewichtsbalans gewijzigd worden maar zelfs zonder dit te beïnvloeden kan ik wel zeggen dat dit volgens mij, bij mijn wagen toch, veel meer invloed leek te hebben dan de combinatie van Bilstein b12 kit met h&r anti-Roll bars, Powerflex “rubbers” en Millway subframe bussen. Ofwel viel door deze aanpassing “ de puzzel in elkaar”. Hiermee zal je stabiliteit enorm verbeteren zonder dat de wendbaarheid in het gedrang komt…
willeme zegt
@joki: De auto wordt geregeld uitgelijnd. In één jaar al vier keer gebeurd ;-).
joki zegt
Het gaat erom dat hij niet gewoon uitgelijnd wordt volgens de voorschriften van de fabrikant maar met bvb aangepast camber,… dat doen ze niet met die laserogen zoals bij een Bandencentrale maar met touwen die langs de wielen gespannen worden, om het plastisch te omschrijven, en hiermee wordt het karakter van de wagen echt veranderd/ aangepast. Ook valt me op dat mijn bandenslijtage afgenomen en gelijkmatiger is…
willeme zegt
@joki: hij is ook niet volgens de fabriek afgestemd. De auto is al uitgelijnd en afgestemd met extra camber. Alles afgestemd op de hardware. Weet niet of ze het met ’touwen’ hebben gedaan, maar met die uitlijning is weinig mis. Integendeel. Slijtgage is ook keurig en gelijkmatig.
(auto is inmiddels voorzien van de onderdelen en wéér uitgelijnd ;-))
camber24 zegt
Heerlijk artikel weer. Jongensboek.
Wat ik echter niet snap… De smartwatch. Ik dacht dat je een liefde zou hebben voor de mooie mechaniek van de Zwitserse automaten. Verkeerde aanname.
willeme zegt
@camber24: Ik vind Zwitserse horloges enorm gaaf. Een Tag Heuer Monaco is nog altijd mijn lievelingshorloge. Echter, aangezien ik mijn hobby-centjes uitgeef aan auto’s en vooral aan muziek, komt een mooie klok op een lagere plaats. Misschien als ik ooit wat ouder ben dat ik met zo’n kitscherig pronkstuk kan etaleren. Smartwatch is wel veel handiger en praktischer ;-)
camber24 zegt
@willeme: Oef, je hebt een dure smaak lees ik al. Haha. Wel erg mooie horloges, de Monaco serie van Tag Heuer. En ook automotive verantwoord. Had niet anders verwacht ;-)
Zoals je weet ben ik gebonden aan een lease auto, ik vind het zonde om daar geld aan uit te geven. Moet het na 4 jaar weer inleveren, dus dan houdt dat snel op (waar ik wel van baal). Vandaar dat ik een paar Zwitsers inmiddels heb. Maar nog niet een Tag Heuer. Toch wel wat prijzig, zeker de Monaco!
Overigens ben ik het me je eens wat betreft je vermoedelijke aversie van zwarte nieren (raamomlijsting maakt me minder uit). Vind dat al snel, heel snel, te camp worden. Mijn buurman heeft een 530e M sport. Met zwarte nieren. Dat ding ziet er veel te fout uit. Smaak. Uren over te lullen ;-)
rikv99 zegt
Leuke sokken Willem!
…Oh en natuurlijk een leuk artikel weer👍🏼
willeme zegt
@rikv99: hahahaha, dankjewel! Ik zie ze nu ook :-D