We nemen afscheid van de BMW en Mini uit de Autoblog Garage! Lees hier het eindverslag.
Het is tijd voor een update van de Autoblog Garage. We hebben enorm veel te melden, dus beginnen we maar meten met deze speciale dubbel-editie van de Autoblog Garage. Pak een lekker pak Fristi plus een zo’n roze koek en ga er maar goed voor zitten!
Mini Cooper S (R56)
Hoe bevalt ‘ie?
Goed! Eigenlijk is dit de auto van mijn vriendin, natuurlijk. Zij wilde al heel erg graag een Mini. Ik hoefde niet zozeer een Mini. Uiteindelijk hebben we een compromis gesloten en nu is er dus een Mini. Dus nee, ik verlies niet alleen in de commentsectie alle discussies, thuis is dat ook het geval. Maar goed ook dat ik de discussie verloor. Dat dak met Union Jack gaat mij echt tegenstaan (heb immers ook geen Adelaar op de 530), maar verder is ‘ie briljant.
Wat ging er mis?
De Mini Cooper is zo’n auto die je gaat rijden gewoon om erin te rijden. Er zijn gelukkig leuke routes hier in de buurt waar het leuk kachelen is. Dat is dan ook precies wat ik een aantal weken geleden deed. Gewoon even een rondje rijden, raampje open en lekker toeren door de bossen. Bij het nemen van een zandpad (verkeerde inschatting van mijn kant) heb ik ergens iets geraakt. De Mini ligt ietsje lager op zijn buik. Alleen kwam ik daar pas later achter.
Bij volgas geven, hoog in de toeren sprong een ROOD olielampje aan. Gelukkig was ik vlakbij een tankstation waardoor ik de auto uit kon laten rollen. Er zat nog voldoende olie in (peilstok is wel episch slecht te lezen trouwens) en er lekte niets. Alles zag er goed uit, eigenlijk. Toch maar even de motor gestart op eigen risico. En…. prima! Niets aan het handje. Reed gewoon normaal.
Wel ben ik even langs de garage gegaan voor wat verse onderdelen en een check. Nieuwe olie, bougies (NGK iridium) en sportfilter (ITG) en voilà: de auto reed weer als een zonnetje. Hij klinkt nu nog beter. Dus eindelijk kon de Mini naar de tuner voor een digitale optimalisatie.
Tuning maar eventjes niet
Ik had een afspraak staan bij de tuner. Dat ging direct al lekker, want de eerste keer moest ik afzeggen vanwege de koeling-issues. Een grote, hoge auto met trekhaak op 1 meter hoog was tegen mijn grille aangereden, recht tegen de radiateur, die daardoor flink beschadigd raakte. Daarna volgde issues met koelvloeistof, zoals je kon verwachten. Uiteindelijk is alles opgelost (1.000 euro, lekker) uiteraard.
Helaas was het niet voldoende, want de Mini rookte nogal. Dat is iets wat mij nooit eerder was opgevallen. Ik zwaai elke dag mijn vriendin uit en heb de auto nooit zien roken. Nu doet de auto het alleen na een ritje als ie vervolgens een tijdje stil staat. Dan even gasgeven zorgt voor een hele pluim rook. Als ik dit had geweten, was ik niet naar de afspraak gegaan voor de chiptuning. De auto moet gewoon 100% zijn.
Reparatie
Dus moest alles gerepareerd worden. Uiteindelijk bleek het nog een heel karwei waarbij alles werd nagekeken en waar nodig vervangen. Goed nieuws: veel onderdelen waren in goede staat. De ketting was nog strak, de lagerschalen zagen er keurig uit. Desondanks zijn er wel een aantal onderdelen vervangen, simpelweg omdat de boel toch open lag. Nadeel: dat was weer meer dan 1.600 euro. Het enige wat nu nog op de planning staat is het vervangen van de klepsteelrubbers (klepseals). Aangezien dan toch weer de kop eraf gaat en de distributieketting eraf moet, vervangen we die meteen even mee en passen we walnutblasting toe op de kop. Dan weet ik in elk geval dat het weer een tijdje meegaat. Dan kan ik uiteindelijk zien wat er mogelijk is met deze auto.
En nu dan?
De Mini is wel een bijzonder geval. Enerzijds omdat het niet een probleemloze auto is. Nu is het ook een beetje de schuld van buitenaf. Dus eigenlijk het enige dat er mis mee is, zijn die klepsteelrubbers en dat is iets dat ik van te voren al wist dat kon gebeuren. Dus op zich valt dat in die zin wel mee. De Mini is verder een geweldig rij-ijzer. Elke keer als je denkt, misschien wordt het tijd voor een leuke opvolger, weet de auto je toch te overtuigen. Iedereen geeft overigens wel af op de 1.6 THP-motoren, maar dat is onzin. Sorry. Ja, er zijn wat betrouwbaarheidsissues, maar laten we eerlijk zijn: de distributieketting is tegenwoordig bij veel auto’s een issue.
Daarbij is de 1.6 THP een bijzonder fijne motor in de omgang. Het blokje geeft relatief lekker veel koppel af en klimt prima in de toeren. Daarbij klinkt ‘ie niet onaardig, zeker niet met de downpipe met sportkatalysator. De prestaties zijn echt dikke prima. Heel veel sneller hoeft niet, de motor is vinnig en reageert vlot voor een turboblokje, wellicht dat iets meer power bovenin het zou afmaken. Oh, en een ander ding dat we nog weleens vergeten: het verbruik! De Mini is verrassend zuinig, eigenlijk. 1 op 13-14 haal je altijd wel. Echt doortrappen levert 1 op 11 op en als je een beetje normaal gaat doen is 1 op 17 ook geen probleem. Gezien het prestatiepotentieel meer dan keurig en toevallig echt exact gelijk aan de andere auto in de Autoblog Garage…
BMW 530d xDrive Touring (F11)
Hoe bevalt ‘ie?
Heel goed! We kunnen niet anders zeggen. Na twee 3 Series merk je dat het verschil met de 5 Serie enorm is. Laat ik het zo zeggen: het verschil tussen een 1 Serie (F20) en 3 Serie (F30) is veel kleiner dan de 3 Serie (F30) en 5 Serie (F10). Je gaat er ook anders mee rijden. Veel relaxter. De extra ruimte is heerlijk, evenals de (veel) betere interieurkwaliteit. Audio, stoelen, materialen, afwerking: het staat op een veel hoger niveau.
Hoe hard gaat ‘ie?
Volgens de GPS heb ik al 246 km/u gehaald op de Autobahn, terwijl 247 km/u de topsnelheid is. Het was vlak na Elten-Beek. Ken je dat? Dan ben je de hele dag in Duitsland, en is de hoogste snelheid die je haalt 10 km over de grens. Daarna was het simpelweg te druk. Van 0-100 km/u sprinten gaat een stuk beter. Met name van 0-60 is ‘ie erg snel, met dank aan de vierwielaandrijving. De bak zou ietsje sneller mogen reageren en bovenin mist ‘ie ietsje power, maar dat zijn twee issues die je makkelijk kan aanpakken met transmissie-tuning en een chipje. Als de garantietermijn voorbij is, dan staat dit op de planning.
Vergelijking benzine 5 Serie
Je kon bij BMW enorm veel kanten op met de 5 Serie. Tegenwoordig zijn er heel erg weinig opties en configuratiemogelijkheden, maar dat was vroeger wel anders.
Mijn goede vriend Pieter heeft namelijk ook een BMW 5 Serie en deze had niet anders kunnen zijn. Het is een 528i Touring met achterwielaandrijving uit 2012. Ondanks dat het beide F11’s met M-pakket zijn, is alles net eventjes wat anders. Zijn F11 heeft namelijk enorm veel opties (en die van mij niet).
We gingen dus eventjes op pad om te kijken hoe groot de verschillen zijn. Qua prestaties maakt het niet uit, beide auto’s zijn precies even snel. Vlak voor het opschakelen wint de 528i een paar meter, vlak na het opschakelen pakt de 530d een paar meter terug.
De actieve elektrische besturing in de 528i is veel directer en vergt minder input, maar biedt meer weerstand. Op lage snelheden is de hydraulische besturing van de 530d xDrive overbekrachtigd, terwijl het alsnog vrij vaag is. Op hogere snelheden komt dat allemaal goed terwijl je dan iets aan info mist bij de elektrische besturing. Met parkeren is die meesturende achteras best prettig.
Als je voornamelijk in Nederland rijdt in drukkere omgevingen, zoals Pieter pleegt te doen met zijn auto, dan is die 528i een veel logischer en beter passende keuze. De 530d is juist voor de langere afstanden en het name het buitenland heerlijk. Toevallig sluit dat aan bij hoe we de auto gebruiken. Daarbij heeft Pieter voor het ultieme stuurgevoel een Porsche Cayman S.
Verlagen BMW 530d xDrive Touring
De 530d van de Autoblog Garage is in dit geval een xDrive, dus dat betekent dat ‘ie 1 cm hoger op zijn poten staat. Ideaal voor als je Polen wil binnenvallen. Het probleem is: dat doe ik zelden, dus mocht ‘ie van mij wel iets naar beneden. Omdat het een xDrive is, zijn er minder mogelijkheden. De meeste merken leveren niets. Dus een B12-kit of H&R schroefset is niet mogelijk. Er waren diverse opties: een Cobra EVO-III of KW V3 schroefset. Beide heel erg gaaf, maar ook heel erg duur en wellicht iets overkill.
Ik heb het een keer heel simpel gedaan en gekozen voor verlagingsveren, op aangeven van cameraman Arnold. De 530d Touring heeft luchtvering achter, dus dat betekent clipjes aan de achterkant en verlagingsveren voor. De kosten zijn heel erg te overzien, ongeveer 350 euro voor de set, incluesief BTW en exclusief montage (en uitlijnen). Ik heb gekozen voor een zo subtiel mogelijke verlaging. Voor staat ‘ie 30 mm lager, achter 20 mm. Geen doorgezakte achterkant. De looks zijn echt geweldig, zó hoort ‘ie te staan.
Dan het rijden: het is subtiel beter. Mocht je bang zijn dat het te oncomfortabel is, vrees niet, want het is juist een stuk comfortabeler. Zeker op hoge snelheid is de verlaging prettig, de oneffenheden worden beter geabsorbeerd waardoor de auto rustiger blijft. Kortom, voor deze paar honderd euro is het een no-brainer en moet ik onze cameraman Arnold bedanken voor de tip! Een modificatie legt overigens wel altijd een zwakte bloot en dit is ook nu het geval. De dempers zijn op zich nog prima, maar die mogen van mij wel ietsje straffer nu de vering soepeler is geworden. Aan de andere kant, voor de lange afstanden is het echt perfect.
Nieuwe wielen en banden voor de BMW 530d xDrive
Er waren ook nieuwe banden en wielen voor de BMW 530d xDrive duurtester. Ik heb uiteraard als een malle zitten zoeken. Persoonlijk had ik geen zin in imitatiewielen, TEC’s, Concavers of andere meuk. Op zich heeft BMW origineel wel een paar fraaie wielen en vond ik de keuze van Arnold (daar is ‘ie weer) erg goed. Hij heeft de Styling 409M en die zijn geweldig én passen prima op de xDrive-modellen. Bij xDrive mag je namelijk geen breedset hebben. Gelukkig ben ik daar sowieso geen fan van. Ik heb nog geen geschikt setje kunnen vinden, maar zal zeker mijn ogen open houden.
Ik wilde – uiteraard – een setje BBS-wielen scoren. Daarbij twijfelde ik tussen 20 en 19 inch. 20 inch is (veel) mooier, maar 19 inch is op zich ook niet verkeerd. En op zich een beetje comfort is wel lekker. Daarbij vond ik de 18 inchers niet verkeerd staan, dus besloten om 19 inch te monteren. Bij BBS heb je drie soorten velgen: gegoten (betaalbaar, maar zwaar), gesmeed (licht maar onbetaalbaar) en flowformed (redelijk licht en redelijk betaalbaar). Dan is er keuze uit drie modellen: de CH-R, CC-R en CI-R. Tja, dan vond ik mijn oude RX-R’s een stuk mooier en authentieker.
Ook bleek dat de set die ik had liggen eigenlijk perfect is voor de F11 xDrive. Met 9 inch breedte en een ET-waarde van 32 past ‘ie perfect in de wielkasten. Het zijn dus niet de grootste wielen qua diameter, maar ze zijn lekker breed en staan ietwat naar buiten. Voor de perfecte fitment heb ik (nou ja, Jeffrey en Howan van PSR dus) een spacer (ook van Cobra) gemonteerd.
Retourtje Bratislava
Uiteraard moet er ook een roadtrip worden gemaakt. Mijn pa heeft de auto al meegenomen om naar Zwitserland heen en weer te knallen. Ikzelf had wat ritjes naar Berkel en Rodenrijs en wat boodschappen doen in Borken. Gelukkig ging ik met mijn lieftallige vriendin op citytrip naar Bratislava, de hoofdstad van Slowakije. Je kan dat met het vliegtuig doen, maar met de auto is het zoveel leuker. Je merkt dat de 530d op snelwegen in zijn element is, dan zijn er weinig betere auto’s. Er zijn zat snellere auto’s dan een 530d, maar deze auto is op een andere manier snel. Je kan er namelijk moeiteloos hele grote stappen mee zetten.
De motor pakt al goed op laag in de toeren, waardoor je eigenlijk de hele tijd op koppel kunt rijden. Constant snelheden van 180-220 vasthouden is kinderspel. Speciale vermelding voor de hydraulische besturing, die is op hoge snelheid magistraal. Het is heel erg lastig uitleggen, want de verschillen zijn klein. Met de elektrische bekrachtiging reageer je op de kleine oneffenheden in de weg, met hydraulisch kun je van te voren aanvoelen wat er gebeuren. Zie het als dit: EPAS is als een keyboard: efficiënter, meer mogelijkheden. Hydraulische besturing is als een piano. Helemaal hopeloos op veel manieren, maar de feedback is zoveel beter.
De route naar Bratislava is simpel. We reden over de grens de A3 op en vervolgens blijf je de hele rit op de A3. Bij Passau ga je de grens over.
Voor de terugweg hebben we voor een andere route gekozen. In plaats van een tussenstop in Oostenrijk een tussenstop in Tsjechië (Usti Nad Labem). Naast het feit dat het een schitterende stad is, ligt het ook heel tactisch: vlak voor de grens. De route ging nu via Dresden, Leipzig, Hanover, Bielefeld, Dortmund, Oberhausen, Arnhem. Het was zondagochtend, geen kip op de weg (op een paar Nederlanders met Kip-caravan na) en honderden kilometers Autobahn glooiend over de heuvels.
Ja, ik weet het, er zijn snellere auto’s op de Autobahn. Er zijn zuinigere auto’s. Maar dat je voor een relatief laag bedrag een auto als dit kunt kopen die moeiteloos constant 200+ rijdt en weigert meer dan 1 op 10 te rijden, is ongekend. Natuurlijk, mijn oude 330d was sneller en zuiniger, maar die heeft niet de gigantisch lekkere stoelen, bijvoorbeeld. Ook qua comfort, geluidsniveau en rust aan boord zijn de verschillen best groot.
Ultieme combinatie
Het is voor mij dan ook de ultieme combinatie, de 530d en en de Mini. Ik weet dat er mannen zijn die zeggen dat je als man niet in een Mini gezien kan worden, maar who cares?
Dit ding is zo veel fun dat ‘ie wat mij betreft roze van kleur was. Dan nog zou ik ermee gaan rijden. Dus de Mini is perfect voor de korte stukjes en fun-kilometers, de 530d voor woon-werk verkeer en de langere vakanties. En dat allemaal voor bij elkaar minder dan de prijs van een nieuwe Volkswagen Golf 1.5 TSI.
Speciaal voor dit artikel had ik even met Loek een afspraak gemaakt voor een ritje voor wat foto’s. Het is altijd leuk om naar je eigen auto te kijken terwijl je aan het rijden bent in die andere. Loek en ik gaan al ver terug en is sinds 2018 mijn collega. In de tussentijd is hij opgeklommen van kleine blaag naar volwaardig schrijver en mijn maatje om naar de Essen Motorshow te knallen. En hij kan ook nog leuke platen schieten, nietwaar?
Afscheid
Maar als de BMW en Mini zo goed bevallen, waarom gaan ze dan toch uit de Autoblog Garage? Nou, dat komt niet zozeer doordat de auto’s weggaan, maar omdat ikzelf wegga. Dit is namelijk mijn laatste artikel voor Autoblog. Na meer dan 8 waanzinnig leuke jaren waar ik elke dag met veel plezier heb gewerkt, is het tijd om afscheid te nemen. Het is een geweldige tijd geweest en heb het er reuze naar mijn zin gehad.
Bij deze wilde ik @michaelras, @Wouter, @jaapiyo, @machielvdd, @Loek, @RubenPriest, @nicolasr, @Michel @martijngizmo en Branded Content bedanken: jullie waren geweldige collega’s. Mocht ik jullie onderweg tegen komen, zal ik uiteraard een seinen of even tüteren.
Last but not least heel erg veel dank voor alle lezers en reaguurders. Dankzij jullie is het überhaupt allemaal mogelijk geweest dat ik per ongeluk in het vak gerold ben (ik kom namelijk van de hotelschool) en niet meer ben weggegaan. Uiteraard zal ik Autoblog nog wel blijven lezen en stiekem gniffelen bij ondeugende woordspelingen, boude vergelijkingen en het keiharde autonieuws van de straat. Het ga jullie goed!
waterisnat zegt
Alle succes met de volgende stappen allereerst. Mocht je weer bij Passau de grens overgaan, stop eens in Regensburg. Leuke plek. En wat is er mis met een breedsetje achter?
kreukelzone zegt
Aju Willem, genoten van je artikelen, de diepgaande in het bijzonder. Ga je je kennis als vanouds weer delen in de reacties? Succes met je volgende stap!
torsen zegt
Artikel eindigt wel met een schop in de ballen dit keer.
Bedankt voor de mooie toevoegingen Willem en succes met het volgende avontuur(?)!.
ttr6 zegt
Wat vervelende verrassing: @Willeme vertrekt. Ik zal je humoristische maar ook inhoudelijke heerlijke artikelen enorm missen! Het gaat je goed!
Ultimora zegt
Ai dat is jammer om te lezen. Ik zal net als velen jouw specialististische kennis en leuke manier van schrijven erg missen. Succes in de toekomst!
bart1976 zegt
Dank voor alle prachtige artikelen JW! Met plezier gelezen.
madvillain zegt
Bedankt voor je leuke artikelen en woordspelingen, altijd een genot om te lezen. Ging je collega Branded Content maar weg…
sabrerator zegt
Willem, wat jammer dat je stopt. Ik heb enorm van je prachtige diepgaande artikelen genoten. Eerst van je reacties als GTWillem, die vaak al artikelen op zich waren, en daarna van je bestaan als de schrijver Willeme.
Ik zal je hier missen, naar mijn mening trok jij het gemiddelde niveau hier omhoog. Met enorm veel kennis en subtiele humor, evenwichtig en met tegenwicht aan het populisme wat hier steeds sterker wordt,
Het ga je goed en ik hoop zo bij tijd en wijle reacties van je te lezen,
Dank je wel voor de mooie jaren!
Crosscabouter zegt
Hier sluit ik me helemaal bij aan.
Alle goeds @Willeme alias @GTWillem
pa045 zegt
Weinig aan toe te voegen. Succes met jouw volgende uitdaging! Ik ga je missen hier.
540ix zegt
Jammer dat je vertrekt. Het ga je goed. Je verlagingsets, spacers en BBS-wielen zal ik niet missen… ;)
shibby zegt
Jammer dat je vertrekt @willeme, maar alle succes bij hetgeen wat je nu gaat doen!
ronaldotour zegt
Jammer dat je vertrekt Willem, ik hoop dat je wat op het journalistieke vlak blijft doen want leuk schrijven kun je zeker.
kniesoor zegt
Grutjes, da’s wel een heel abrupt einde . . . 😳
Enfin, je zal in het geheugen gegrift blijven als de man met de BBS velgen fetisj. En een voorliefde voor boomstronken in het interieur. Benieuwd welke eigenaardigheid-/heden je opvolger zal hebben 🙂
Dat het je goed moge gaan, erg van je bijdragen genoten !
Davion zegt
Die BMW van je is een echt pareltje vind ik !
Spijtig je te zien gaan, jouw niveau van artikelen was toch net een tikje hoger :)
seatleon zegt
Jammer dat je gaat. Altijd met veel plezier jouw artikelen gelezen. Jouw aanschaf van een Mini Cooper S R56 heeft mij doen besluiten er ook een aan te schaffen. Tot op heden geen spijt, al ben ik het avontuur aangegaan met de verwachting dat het duur zou worden. Dan valt alles mee. Ps. Jammer dat jouw Mini niet te koopt komt. Daar had ik zeker ook interesse in gehad.
Johanneke zegt
We gaan je missen Willeme. Leuk en goed geschreven verhalen heb je gemaakt! Vooral je specials zijn sterk, hopelijk kan iemand dat stokje van je overnemen. Het ga je goed!
Robert zegt
Nou @willeme , dit afscheid valt wel even rauw op het dak. Maar je zult er ongetwijfeld goede redenen voor hebben. Het ga je goed!
Kom je nog wel af en toe terug als reaguurder?
Allison Burgers zegt
Het ga je goed, Willeme. Bedankt!
scalvaro zegt
Ja, wat is dat nou? Jouw artikelen zijn bijkans de enige reden om Autoblog op te starten. De verschraling zal ook hier toe slaan, dat deed het al met de overvloed aan zinloze en irritante advertenties. Maar zolang er goede content was (lees content van @willeme) was dat nog te pruimen.
Geen idee wat je gaat doen of wat je voorheen deed, maar ik wens je alle goeds en dank voor de glimlach die ik vaak niet kon onderdrukken. Buon viaggio!
sanderz28 zegt
Mini zijn top. Mis de r53 nog regelmatig. De 5 serie ziet er perfect uit zo met de verlaging en de bbs. Succes met wat je verder gaat doen.
volvo480gtt zegt
Nou moe wat een domper als eind.
Alle succes met de volgende stappen Willeme. Ik ga je artikelen missen.
Richmond zegt
Veel succes! We gaan je mooie diepgaande artikelen en database aan kennis missen.
Nerekop zegt
De diepgaande artikelen, lijstjes en specials gaan we erg missen! Succes met je volgende stappen Willem!
dwersbongel zegt
Jammer dat je weggaat Willem! Je was als reaguurder een aanwinst, je Gtwillem blog was fantastisch en je huidige artikelen vielen altijd op.
Het ga je goed!
moveyourmind zegt
Dit is voor het eerst dat ik een artikel van jou niet de hemel in kan prijzen. Het is best een mooi en boeiend geschreven stukje, maar de laatste alinea verpest alles… Ook ik ga je bijzonder mooie en toegewijde bijdragen missen. Dankjewel voor al die mooie artikelen! Hoop je hier nog eens te zien.
Dutchdriftking zegt
Ai we gaan je missen! Betekend dit dat @gtwillem weer terugkeert in de comment sectie? Mochten we je voertuigen kunnen blijven volgen via een forum of een review bij de concurrent met dat tijdschrift dat elke week verschijn hoor ik het graag😉. Enorm genoten van je artikelen vol kennis en humor. Hopelijk horen we af en toe nog eens wat van je. Het ga je goed!
racerx zegt
Jammer dat je gaat, deze verslagen waren voor mij altijd wel een hoogtepuntje qua leesvoer. Het ga je goed en we zien je vast nog in de commentsectie. Thanks voor de leuke artikelen!
rikv99 zegt
Awh verdomme! Vond jouw artikels altijd het mooiste van de site. Dit door manier van schrijven, maar ook door manier van tunen. Het gaat u goed!
PunicaOase zegt
Bedankt voor al jouw bijdragen! Jouw blogs waren de reden dat ik Autoblog bekijk. Het allerbeste!!
Roskampies zegt
Woah das jammer. Een Harderwijker was altijd wel leuk in de Blog. Succes met de volgende avonturen!
Koen willem zegt
Oh jammer Jan Willem!
Het ga je goed 👍
kareljansen zegt
Jammer zeg, het ga je goed!
Noordman zegt
Het ga je goed Jan Willem. Jij bent de enige van wie ik alles van A tot Z heb gelezen. De rest is middelmaat en daar ver onder.
camber24 zegt
Oef, dat is een stevige aderlating voor AB… Niks ten nadele van de overblijvende collega’s natuurlijk. Willem, ik heb een blauwe maandag met je mogen samenwerken. Je was een goeie leermeester (mierenneukerT, dat wel, maar dat oog voor detail zien we ook elders terug), maar uiterst sympathiek. Je weet dat ik je artikelen altijd al waardeerde. Je specials (die naar eigen zeggen geen hond las), je humor, je inside jokes over een op dat moment niet bestaand redactie kantoor waar zich zogezegd vanalles afspeelde, je absurd vergaande autokennis. Het ga je goed. Ben benieuwd wat je gaat doen. Belangrijkste is dat je er zelf van blijft genieten. Alle geluk. Groeten, Camiel
tazmania zegt
Jammer! Ben het niet altijd met je eens, maar je artikelen waren dik de moeite waard!
AC zegt
Leuk artikel ook weer! Jammer dat het de laatste hier is, succes met je verdere stappen!
rrk147 zegt
Nou dat is jammer zeg! De garage-updates waren altijd erg leuk om te lezen (hoewel het soms vermoeiend was dat jij net de meest fijne BMW kocht, of de beste set velgen), maar vooral de zaterdagavond speciale! Ik neem aan dat die nu gebundeld worden en in boekvorm worden uitgegeven😀.
En daarnaast de overige ‘gewone’ artikelen, die ook fijn om te lezen waren! Bedankt, succes in je verdere carrière!
raymster zegt
Onwijs jammer dat je stopt om de redenen die hierboven al zijn beschreven. Je kennis en manier van schrijven zijn een verademing. Ik kom, naast het laatste nieuws, met name hier om jouw artikelen. Hopelijk bedenk je je nog, maar sowieso veel succes buiten Autoblog!
hippopotamus zegt
Damn, jouw artikelen sprongen er altijd uit. Ondanks dat ik niks met jouw stijl heb. Erg jammer, het ga je goed!
roverbmwdriver zegt
Nou Willeme (of JW): uit de hoeveelheid reacties mag je opmaken dat je artikelen hier op Autoblog breed en met veel plezier gelezen werden. Daar sluit ik mij, als BMW-liefhebber, volledig bij aan. Het ga je goed met je volgende stap in je professionele leven.
dondeboer zegt
Jammer dat je gaat @Willeme. Veel geluk met wat je hierna gaat doen.
bunnylebowski zegt
Hè balen zeg. Voor jouw artikelen (zoals dit pareltje) bleef ik toch wel terug komen bij autoblog. Je hebt een tijdje wat zelf geschreven, ga je dat weer oppakken?
Blijf genieten van de funfer , wat is die A3 naar het oosten toe lekker hè…
Leuk om na al die jaren te lezen dat je een hotello bent.
Ga je goed
ouwedibbes83 zegt
Jammer om te lezen dat dit het laatste artikel uit jouw pen is. De wekelijkse adviezen, de lijstjes, de specials geven Autoblog vooral dat bijzondere karakter. Je artikelen blinken uit door de aantrekkelijke combinatie van kennis, eigen ervaring en vooral ook humor. Ik ga het missen!
Oopelkadet zegt
Dat is erg jammer Willem. Ik heb erg van je authentieke stukjes genoten. Maar met de trieste toekomst van huidige automotive in het verschiet, en een BMW 6 cylinder in de 530d onder de kont wordt het niet beter. (Echt niet. De 320 is ook goed maar net te licht, de 340 is net te zwaar, net te dorstig en net op een niveau dat je verschil gewoon niet gaat merken anders dan dat verbruik. 530d/330d is daily king, zeker als je vaker in DL bent.) Toch nog laatste tip van de maand: chip je motor met DiTuPa-app van Marcel Meyer, DE diesel guru onder de tuners. We”l meet again!
drdre1 zegt
Ik en velen met mij hebben genoten van die specials die, als ik ’t me goed herinner, op de zaterdagen kwamen. Een special kon gaan over “normale” auto’s als een Skyline, maar bevatte ook vaak verhalen over obscure auto’s en hun feitjes. Altijd met veel plezier gelezen, evenals je andere artikelen. Dank daarvoor, behalve van m’n vrouw die op die momenten boos in haar eentje een of andere suffe film aan ’t kijken was. 😂 Het ga je goed. 😊
madhatter zegt
Erg jammer! Succes met wat je gaat doen!
pignon zegt
Jeetje. Die zag ik niet aankomen. Jouw artikelen waren zo vol eigenheid, nog los van de interessante inhoud. Dat is de reden om hier te komen. Nou ja, we zien wel hoe het verder gaat. In ieder geval hartelijk dank voor alles tot op heden en veel succes en plezier met wat komen gaat.
Reimon zegt
Reageer niet vaak, want een mening is maar een van de vele..
Maar Willem: voor mij was je wel een van de grote redenen om hier te komen lezen en kijken. Bedankt voor je mooie artikelen met inhoud en kennis. Als feitjesfetisjist heb ik vaak om je gelachen, veel van je geleerd en veel herkend. Prachtig, dank, hulde en succces. En bij twijfel; gewoon terugkomen. We hangen de slingers voor je op. Cheers!
DIG-T 190 GT zegt
Grappig. Voor mij – en dit is een mening, dus wees niet zo kinderachtig om dit niet te plaatsen – was hij juist één van de redenen om niet zo vaak meer te komen op Autoblog. Prima dat het op amateuristisch niveau wordt geschreven door autoliefhebbers, dus dat het geen “echte” journalistiek is. Maar zorg op z’n minst dat je je stukjes even controleert voordat ze je plaatst. Het stond bij hem altijd bomvol onnodige en slordige schrijf- en taalfouten, waardoor het voor mij niet om aan te zien was. Dat haalde m.i. het niveau erg omlaag, ondanks dat de inhoud meestal wel leuk was. Ik kwam daar gewoon niet doorheen. Maar goed, dat is meer mijn probleem, als ik de reacties zo lees.
mc96 zegt
Ah nee! Jammer jammer jammer! Ik ga de goede artikelen missen en vooral de lijstjes op zaterdag. Het ga je goed!
senwedural zegt
Bij de kop van dit artikel dacht ik even hoe gek het is dat ook deze BMW er in korte tijd al weer uitvliegt. Maar dat is blijkbaar omdat Willeme ook uitvliegt. Hoe jammer! Ik sluit me aan bij alle blogvolgers, die jouw artikelen hoog inschatten. De blogs over de 159 en de 325d heb ik gevreten. Die motor. Man die motor! Hahaha. Ik zal je missen. Laat nog ff weten wat je gaat doen. Het ga je goed.
rutger97 zegt
Bedankt, het ga je goed!
henk123456 zegt
Ik had al zo’n voorgevoel bij de titel “eindverslag”. Het moet wel heel vreemd lopen wil je van 2 recent aangeschafte auto’s tegelijk afscheid nemen. Het zal toch niet dat hij ermee stopt..?
Maar helaas hoor, dat is dus wel de realiteit. Ik heb vaak moeten lachen om je humor en aparte insteek van de artikelen, waarbij je elke auto even interessant leek te vinden. Niets ten nadele van de andere redactieleden hier want die doen ook hun stinkende best en heb ik door de tijd heen zien groeien, maar ik denk wel dat ik zelf redelijk snel ga afkicken van Autoblog en dus weer wat extra tijd overhoud voor het gezin. Het waren fantastische jaren, hartelijk dank daarvoor!
Ps ben je nog steeds cameraschuw of krijgen we nog een Stig-achtige onthulling van wie die mysterieuze Willeme is?
santino zegt
Jammer om te lezen dat je weggaat. Las altijd graag de zondag specials!
Frenkyboy zegt
Jeetjemina @willeme, wat is dat nou? Wat jammer dat je hier stopt! Ik hoop dat je een hele mooie uitdaging elders hebt gevonden.
Ik ga je zaterdag specials missen, je kennis, de groente scheldwoorden en andere fratsen en uiteraard de grappen om je spreekwoordelijke zus.
Bedankt en succes kerel!!
Poulusma zegt
@willeme
Bedankt voor je artikelen en veel succes met je volgende uitdaging!
321lambo zegt
Met veel plezier heel veel van je blogs gelezen afgelopen jaren.
Bedankt ervoor en succes met je volgende stap!
Autokenner zegt
Succes met alles verder Willem! Je artikelen waren vaak een genot
lekkaah zegt
Wat jammer @willeme: Bedankt voor alle content afgelopen jaren, en dan vooral je rapportages en uitgebreidere artikelen en vergelijkingen tussen verschillende auto’s. Ga je NL verlaten dat je en Autoblog verlaat en je auto’s aanlapt? Wellicht een Alpaca farm in Zwitserland beheren met @sir_smokalot: ? :)
Anyway, hoop je nog eens tegen te komen in de commentsectie. Succes!
citroen55 zegt
Dank voor je informatieve artikelen die aangenaam, op de 🚽, te lezen waren!
Inderdaad de verhalen over velgen, ook hier wederom, waren interessant. Bovendien vind ik dit type Alpina goed staan bij dat autootje.
bermtoerist zegt
Jammer dat je weggaat. Zat op zaterdag vaak te refreshen. Eerst voor de special en later hopend op een garage update en het aankoopadvies.
Heel veel plezier in je nieuwe functie en met de giulia die er vast nog gaat komen.
MartijnGizmo zegt
De befaamde Autoblog-borrels zullen nooit meer hetzelfde zijn…
PrettyAwesome zegt
Oei, wederom een leuk, heerlijk leesbaar en informatief artikel, maar nu met een ‘epische’ afsluiting… Erg jammer, toch wel een ruimte die je achterlaat. Veel succes met wat je er voor in de laats gaat doen!
mashell zegt
We gaan je missen! En de witte stationwagens ook.
pier zegt
Jammer dat je weg gaat. De manier van lezen was al bijzonder, want er worden nog werkzaamheden aangekondigd en er staat dat ze weg gaan uit de Autoblog garage. Het einde maakt alles duidelijk. Wat ik waardeerde was je bereidheid tot ‘investeren’ in auto’s en ook het delen van de bijbehorende kosten. Ik denk dat velen van ons ook wel wat (meer) willen aanpassen maar dan opzien tegen de kosten. Jij deed dat gewoon en maakte ons daar deelgenoot van. Top gedaan. Het ga je goed!
mrtrex zegt
Jammer! Altijd met veel plezier je stukken gelezen. Veel plezier met wat volgt ☺️
ffw88 zegt
Jammer Willem!
red5 zegt
Acht jaar slechts, het voelt eerder als het dubbele. Je was mijn favoriete Autoblog redacteur, beter gezegd mijn enige favoriet. Als ik door omstandigheden een paar weken niet op Autoblog geweest was, las ik alleen de door jou geschreven gemiste artikelen om weer bij te zijn. Ik ga je heel erg missen!
motorhead zegt
Erg jammer dat je er niet mee stopte, WillemE. Altijd een genot om je artikelen te lezen, metname vanwege schrijfstijl, humor en verwijzingen. Heel veel succes verder, en plezier met je wagenpark!
motorhead zegt
dyac: erg jammer dus,dat je er nu mee stopt!
CasperH zegt
End of an era. Succes met je volgende stappen JW!
jcjc zegt
Dit is helemaal geen leuke manier om een goed geschreven artikel over twee fijne auto’s te eindigen! Je stelde het zelf al vaak voor aan het begin van een special, en ik deed het ook regelmatig: kop koffie zetten, gevulde koek erbij en er even voor gaan zitten. Zeldzaam goede mix van kennis, juiste hoeveelheid en type humor en vriendelijkheid is er op te maken uit alle stukken die je geschreven hebt.
Wie weet ontmoeten we elkaar eens bij JvB, in ieder geval veel plezier met wat je gaat doen!
opa4auto zegt
Dank voor alle mooi geschreven stukken JW! Heel veel plezier en succes!
pomoek zegt
@willeme: die had ik even gemist, heel veel succes met alle wat je gaat doen, ik ga je goed geschreven verhalen, en je nuance, missen!
cossiekiller zegt
Jammer dat je vertrekt Willem! Mijn favoriete blogger… Het ga je goed in de toekomst!