Het is ontspannend om lekker af te koelen in de zomer. Dat is ook belangrijk voor je auto. In mijn geval de Audi S3 en een Wagner Competition intercooler.
Begin dit jaar kreeg mijn S3 een krachtkuur bij JD Engineering. Met een toename van 87 pk en 131 Nm aan koppel ontpopte de Audi zich tot een nog leukere en hetere hot hatch. In Nederland spreek je de power, op wat acceleraties na, niet elke dag aan. Tijdens een recente trip naar Duitsland kon ik echt eens kijken wat deze S3 nu in huis had.
Richting 300 km/u
Het verbaasde me hoe verschrikkelijk lekker de 2.0 TFSI EA888 motor eraan blijft trekken. Zelfs bij snelheden boven de 200 km/u blijft het ding maar gaan. De stabiliteit was fantastisch en op hoge snelheden had ik geen enkel moment het gevoel dat de hot hatch enigszins instabiel begon te worden. Vanaf 280 km/u was de meeste pit er wel uit. Desondanks klom de teller nog door en was de ruimte er ook, met een vrij lege autobahn om 07:15 op een zondagochtend. De piek was 299 km/u op de teller, waarbij de bijrijder met 298 nog een fotootje wist te maken. De olietemperatuur liep op tot 112 graden, wat prima is. Met gas los zakt dat weer naar zo’n 100 graden. Eens kijken of ik ‘m in de toekomst eens goed over die 300 km/u kan krijgen.
Goed. Ik heb dus een Audi S3 die in zo’n vier tellen op de honderd zit en op de teller bijna 300 aantikt. Klaar? Als je wat langer Autoblog leest weet je ook dat het nooit klaar is met de redacteuren van deze site en hun auto’s. Eerlijk gezegd was deze trip naar Duitsland juist eens een test om de auto goed aan te voelen. Ik merkte namelijk dat er upgrades aangebracht kunnen worden om er een betere auto van te maken. Voornamelijk voor situaties waarbij je meerdere runs op hoge snelheid wilt maken.
Stage 1 naar Stage 2
De auto heeft op dit moment een zogenaamd Stage 1+ behandeling ondergaan. Dat betekent een aanpassing van de ECU en kleine upgrades aan de inlaat en luchtfilter. Na lang denken heb ik besloten door te pakken met een Stage 2 tuning. Voornamelijk omdat ik denk dat de auto er beter van gaat worden. De extra pk’s zijn in dat opzicht leuk meegenomen. De eerste stap naar Stage 2 is inmiddels gezet.
Meer vragen van de auto betekent ook de boel daaromheen daarop voorbereiden. De standaard intercooler van de S3 functioneert echt wel prima. De OEM intercooler is een populaire upgrade onder Golf GTI-rijders die de intercooler van de S3 (of Golf R) installeren. Met toekomstige Stage 2 software op de S3 is extra koeling echter belangrijk. Ook als je kilometerslang op hoge snelheid rijdt in Duitsland, of juist veel acceleraties achter elkaar doet, is de turbo happy met meer koude lucht. Een upgrade van de intercooler werd dus ingepland.
Audi S3 Wagner Competition Intercooler
Ik kwam in contact met GKB Import. Een bedrijf dat al tientallen jaren actief is als importeur van bekende merken als het gaat om auto tuning. En Wagner Tuning is een bekend merk waar de GKB Import exclusief importeur van is, net als onder andere de merken KW Suspensions, Remus sportuitlaten, ST Suspensions en meer. Wagner Tuning is een specialist op het gebied van olie- en intercoolers. En toch wel één van de bekendste namen in het veld. GKB Import verzond de Wagner Competition Intercooler op een vrijdag en op de daaropvolgende maandag was het al zover. Als een soort kind met kerstmis zit je dan toch bij de voordeur te wachten op het onderdeel. En daar was ‘ie dan!
Hup in de kofferbak en door naar Chip Performance in Maasland, die de installatie voor hun rekening namen. Je kunt deze partij kennen van de Autoblog Garage Porsche 911 en BMW 130i rollenbank video’s. Eenmaal geïnstalleerd zie je er aan de buitenkant natuurljk niets aan. Het is niet zo’n instant-satisfaction upgrade als chiptuning of een andere uitlaatsysteem. Puur, omdat je er in de eerste plaats weinig van merkt. Je doet je auto er echter een hoop plezier mee en in het geval van serieuzere tuning is een nieuwe intercooler essentieel.
De Wagner Competition Intercooler zorgt ervoor dat de warme lucht afkomstig van de turbo beter gekoeld wordt. Daarmee gaat dit exemplaar een stuk verder dan de originele intercooler. Het volume om gecomprimeerde lucht af te koelen is met maar liefst 90 procent toegenomen. Daarnaast weegt het product met 8,9 kg enkele kilo’s minder in vergelijking met het origineel. Het brengt tevens een kleine vermogenswinst met zich mee. Dan heb je het over een paar pk’s, niet voor mij de moeite om de S3 weer op de rollenbank te zetten. Zeker omdat er meer upgrades in de pijplijn zitten (cliffhanger!) en omdat de Audi uiteindelijk toch weer op de bank komt te staan om het eindresultaat te zien.
Met deze upgrade ben je er zeker van dat de gecomprimeerde lucht vanuit de turbo goed afgekoeld kan worden. Het is altijd een aanrader voor een krachtige auto met turbomotor en zeker een must bij tuning. Hoe meer koude lucht, hoe meer zuurstof. En dat resulteert in uiteindelijk meer vermogen.
De bonus is dat je het er dus aan de buitenkant niet aan af ziet. Zelfs van heel dichtbij moet je een nerd zijn om te zien dat er een andere intercooler achter de voorbumper zit. Zeker in het geval van de Audi S3, want de Wagner Competition Intercooler is visueel niet heel veel anders dan het origineel.
Zoals gezegd is de Wagner Competition intercooler onderdeel van nog meer upgrades die ik voor de Audi S3 in petto heb. Oftewel, wordt vervolgd! Oh en iemand nog een standaard gebruikte Audi S3 intercooler kopen? Laat maar weten in de comments.
Eerder verscheen in Autoblog Garage over mijn Audi S3
- 5.000km Audi S3 update
- Apple Carplay & Android Auto voor de Audi S3
- Meer PK’s en koppel voor de Audi S3
- Introductie in Autoblog Garage: Audi S3
Dutchdriftking zegt
Fijne upgrade. Zo plug en play levert het weinig extra vermogen op. Maar als je de software er op aanpast dan doet het behoorlijk wat. Je geeft aan nog meer modificaties te gaan doen, ik gok een downpipe? Je zal dan ruim over de 400pk gaan en van buiten zie je het er niet vanaf. Misschien is de S3 daarom wel zo geniaal.
RubenPriest zegt
Ik zeg alleen maar; stay tuned :)
Ot92 zegt
@dutchdriftking Correct me if I’m wrong, maar een intercooler zorgt ervoor dat de IAT (intake air temperature) laag gehouden wordt. Software hoef je naar mijn weten niet ervoor aan te passen gezien de ECU al automatisch rekening houd met IAT’s.
zakar36 zegt
@ot92,
Dat klopt. De ECU kan en zal zelf daarop aanpassen alleen is het alsnog vaak handig om, als je weet dat je gaat chippen, om de intercooler mee te nemen in het chip proces omdat je dan preciezer kan afstellen vanwege de betere flow, koelere IAT, en vaak lagere pressure drop( hoe lager dit is des te minder moeite de turbo hoeft te doen om daadwerkelijk turbodruk die je turbo creëert in je verbandingskamer te krijgen) Dat alles resulteert vaak in een hogere vermogen over de gehele toerenrange en betere drive ability.
Alle kleine beetjes helpen :)
zakar36 zegt
@dutchdriftking,
Dat klopt, alleen kijkt men vaak alleen naar eventuele winst in vermogen/koppel. Wat de daadwerkelijke winst is van zo een upgrade intercooler is dat je herhaaldelijk achter elkaar je vermogen blijft behouden en dat is veel belangrijker dan 2x piek vermogen kunnen leveren.
@rubenpriest,
Leuke upgrade en natuurlijk ook leuke auto. De EA888 motor is inderdaad een parel. Krachtig, klinkt best aardig en nog ruimte voor meer vermogen zonder heftige aanpassingen.
Heb je ook gekeken naar andere merken intercooler? Bijvoorbeeld Hg-motorsport maken ook diverse goede producten en zijn net even wat minder duur.
Ben benieuwd naar de vervolg upgrades!!
RubenPriest zegt
Er is veel voor te vinden van allerlei verschillende merken. En er zit inderdaad gewoon heel veel kwalitatief spul tussen! Wagner zie ik echter als dé koning op dit gebied, vandaar voor dit merk gegaan.
simonferrari zegt
Ik heb wel interesse in de S3 intercooler! Verder, toffe upgrade. Mooie stap om door te gaan naar Stage 2
RubenPriest zegt
You got mail!
pindakoning zegt
Gaaf om zo met je auto bezig te zijn. Ik kan weinig kanten op met m’n leaseauto.. Jij en @willeme maken er wel een aardig dure hobby van 😉
RubenPriest zegt
Hobby mag geld kosten toch? :)
tinnemans zegt
@rubenpriest; Wat dat betreft ben ik wel blij dat ik met mijn auto realistisch weinig kan doen aan performanceverbetering. Ik heb meer hobbies die aandacht willen.
Als ik de commentaren verder zo lees zit je al bijna tegen het maximum aan van wat je uit deze auto kunt halen, of heb je nog een heel snel konijn in je hoge hoed zitten?
RubenPriest zegt
ik doe de modificaties met stappen tussenin om aan te voelen wat beter kan en of het goed is zo. Nog geen konijn uit hoge hoed vooralsnog.
rubend zegt
@RubenPriest: “doet, is de turbo happy met meer koude lucht.”
De turbo vind koude lucht ook fijn. Maar in bovenstaande zin bedoel je de motor (i.p.v. turbo) neem ik aan?
RubenPriest zegt
Beiden eigenlijk in zo’n geval
rubend zegt
Ik ben benieuwd welke en wat voor soort modificaties je nog meer gaat doorvoeren. Dit is al een mooie stap.
rw1994 zegt
“Hoe meer koude lucht, hoe meer zuurstof”, datzelfde geld voor warme lucht ;) voorheen hebben jullie een stuk geschreven over turbo’s en Superchargers als ik mij niet vergis, hierin klopte de techniek! Ik ben aardig autistisch als het om deze technologie aankomt, en vind het nu niet helemaal overeenkomen met de waarheid. Verder een leuk stukje en een mooie upgrade!
Pascal zegt
Tof project! Leuk om te zien, net als die van @willeme
eaudi zegt
Ik heb van de week mn (af fabriek) gemonteerde goodyears vervangen door michelins. Dat vond ik al zo’n upgrade. Die gy’s zijn gemaakt om heel lang mee te gaan en wat dat met de grip doet leer je op een rustige A3 van Keulen naar Ffurt. Kan niet wachten om te zien hoe het nu gaat.
maxco zegt
Mooi spul! Dat moeten heerlijke tussensprintjes zijn. Qua top moet ie nog wel wat verder kunnen denk ik. Zelf de 280 teller (264gps) aangetikt met nog wat ruimte over in enkel een gechipte Golf 7 GTI
Ot92 zegt
@maxco 299 op de teller (circa 284 GPS) is al een aardige prestatie met dat vermogen. Veel harder gaat momenteel niet lukken denk ik. Daar heeft ie meer vermogen voor nodig. Met een downpipe erbij heeft ie straks zo’n 410pk. Wellicht loopt ie dan ietsjes harder, maar veel harder zal het niet worden. De acceleraties zullen uiteraard wel een stuk beter worden.
Trouwens, de 6 van die bak houd op bij circa 310km/h (teller) uit mijn hoofd.
maxco zegt
@Ot92: zit wat in. Net even gecheckt en S3 weegt ook 150 kg meer, dat is ook niet niks
ouwedibbes83 zegt
@maxco: voor topsnelheid maakt t gewicht toch niet zoveel uit? De luchtweerstand moet overwonnen worden. Voor acceleratie is gewicht wel een belangrijke factor.
Ot92 zegt
Nu nog een 200 cells downpipe en je zou zo’n 410pk moeten hebben na een hertune.
De luchtfilter-turbo buis had je nog niet vervangen toch? Normaliter kan je daar ook nog wat winst uit halen of hoeft dat niet volgens de mannen van JD?
RubenPriest zegt
Dat is al vervangen inderdaad, VWR Racingline R600 High Flow Turbo Inlet zit erop met K&N luchtfilter en de aanzuigmond van het luchtfilterhuis is groter gemaakt.
Ot92 zegt
@rubenpriest Als je de volgende keer weer bij JD bent, vraag eens om een vergelijking met de bekende “GTE afdekkapje”.
Een tijdje terug was ik met de mannen van JD aan het ouwehoeren en 1 van hen zei dat het helemaal geen verschil zou maken. 3 runs achter elkaar had ie iedere keer toch zo’n 2pk en 5nm meer t.o.v. de metingen zonder het GTE afdekkapje.
Het verhaal betreft wel een 2.0 TDI 190pk trouwens.
pecgti zegt
Stage 3, andere turbo ?
bluetiger99 zegt
Ik ben voor exact dezelfde intercooler gegaan voor stage 2 van mijn gti. Was goed te zien dat bij meerdere rollerbank runs de temperatuur veel meer onder controle was dan voor de upgrade.
saxoke zegt
Misschien eens over denken om deze ook op m’n Cupra te monteren. Koude lucht lijkt me redelijk belangrijk. Afgelopen weken bezig geweest met het (originele) luchtfilterhuis en de luchtstroom er naar toe aan te passen. Momenteel krijgt ie meer, koudere lucht binnen. Voorlopig zijn het allemaal maar kleine stapjes …
Ot92 zegt
@saxoke Een tweede luchtkanaal openen en de snowgrill onder je luchtfilter eruit halen geeft het meeste effect. Eventueel een GTE afdekkapje, maar men zegt dat dat niet veel verschil maakt.
Die intake mod heeft bij mijn 2.0TDI 150pk toch een paar pk’s extra opgeleverd, daarnaast klinkt het aanzuigen van lucht net iets beter hehe.
gtveej zegt
Mooie upgrade,
Ik zou ook een gfb dv+ monteren.
Deze schroef je op je standaard divertervalve.
Met een DV+ krijg je een betere gas response, je kan hogere boost draaien en zal ook de boost beter vasthouden dan het standaard.
RubenPriest zegt
Dank, ga ik me eens in verdiepen.
gtveej zegt
@RubenPriest: informeer maar eens bij JD.
Hun plaatsen die regelmatig.
Heb deze dv+ ook op mijn vorige twee wagens ( golf5 gt 170pk en op de Gti ed35). Zeker met tuning erg fijn en een stukje meer bedrijfszekerheid van de divertervalve.
Succes met je vervolg stappen.
Ot92 zegt
@gtveej Dat was nodig bij de eerdere T(F)SI motoren, bij deze hoeft dat niet meer naar mijn weten.
gtveej zegt
@Ot92: klopt bij de eerdere versies van de divertervalve scheurde het membraan. Dit gebeurde ook zonder tuning.
De huidige versies van de divertervalves hebben dit issue niet meer, zover ik weet.
Maar de gfb dv+ is nog steeds aan te raden bij stage 2 of meer.
Heeft meerdere voordelen zoals al eerder gemeld tov het standaard.