Tijd voor iets heel anders. De aanwinst in de Autoblog garage is anders dan wat er tot nu toe is geweest.
Het merk DS had enkele jaren geleden een bliksemstart met de DS3. Alle reden voor de Fransen om het merk los te trekken van moeder of zuster Citroën. De geschiedenis laat zien dat niet iedere spinoff van een bestaand merk succesvol wordt, maar anderzijds is het wel een manier om grote stappen te zetten qua groei. De tijd zal leren hoe het DS vergaat.
Dit is de eerste echte DS, een DS die niet gebaseerd is op een auto van dat andere merk wat ik niet zal noemen. Maar het is Citroen. Uiteraard wordt er onderhuids wel van het platform gebruik gemaakt van de Peugeot 3008/5008 en dat nu ook bij Opel wordt ingezet.
Een indrukwekkende verschijning
Over het uiterlijk valt altijd te discussiëren, maar de DS7 is zondermeer een kloeke verschijning. Het formaat hebt we het dan over, met een lengte van 4m57 valt de DS7 exact tussen Audi’s Q3 en Q5. De Duitsers verslaat hij wel qua breedte, de DS7 meet maar liefst 1,90m.
Met een relatief nieuw merk moet worden gewerkt aan de identiteit, er is immers niet echt een basis om op terug te vallen. Het DS embleem vormt een middelpunt op de motorkap die subtiele ribbels heeft gekregen. Volgens de laatste trends zijn de voor- en achterspatborden afgevlakt, wat volgens DS een gespierde uitstraling moet geven.
De LED lampen maken een groter verschil, een kleine subtiele verwijzing naar de godin (de oorspronkelijke DS) uit de jaren vijftig. De LED-modules van de DS ACTIVE LED VISION moeten ogen als juwelen en produceren een paars licht als de portieren worden ontgrendeld, waarna ze 180 graden draaien. De verticale dagrijverlichting zorgt samen met de rollende knipperlichten voor herkenbaarheid.
PURETECH 225 AUTOMAAT 8-TRAPS
Gezien de langzame dood van de diesel in Nederland was demeest logische keuze om voor één van de benzinevarianten te gaan. Het liefst hadden we een DS 7 CROSSBACK E-TENSE 4×4 in de Autoblog garage opgenomen, maar die 300 pk sterke plug-in hybride was nog niet beschikbaar.
Het werd dus de 225 pk en 300 Nm sterke Puretech 1.6 die standaard is uitgerust met de fijne EAT8 achttraps automatische versnellingsbak. Ondanks het uiterlijk wat doet vermoeden dat de DS7 de gebaande paden best zou kunnen verlaten, heeft onze DS7 de aandrijving op de voorwielen. Alleen de hierboven genoemde PHEV heeft vierwielaandrijving, bij andere motorvarianten is het niet leverbaar.
Met een leeg gewicht van 1403 kg is de DS7 niet eens zo gek zwaar, maar toch zijn de prestaties niet mega flitsend voor de hoeveelheid vermogen. De topsnelheid is 234 km/u, wat voor het soort auto uiteraard ruim voldoende is. De sprint naar de 100 duurt echter 8,2 seconde, de Duitse concurrentie doet dat sneller, ook met minder pk’s. De tijd zal leren hoe “vief” de DS7 in de praktijk aanvoelt.
DS ACTIVE SCAN SUSPENSION
Een geinig idee: de DS7 kijkt vooruit om te zien hoe het wegdek er daar uitziet. Een camera – die achter de voorruit is geplaatst en elektronisch is gekoppeld aan de voor- en achteras – samen met vier positiesensoren en drie acceleratiemeters om veranderingen in de weg waar te nemen. Afhankelijk van de ontvangen informatie past de computer continu de demping aan, die zachter of harder wordt afgesteld.
Onze DS7
Voor de winter is het wellicht een wat besmettelijke kleur, maar het smoelt wel lekker. Onze DS7 is gespoten in Blanc Nacré, waarvoor de DS Store € 1.190,- rekent. Ook het interieur is behoorlijk licht, formeel is het lichtgrijs, maar het zit dicht tegen wit aan. Het interieur thema is ‘RIVOLI’ en de leer kleur heet Pearl Grey, waarvoor je bijna 3 mille moet aftikken.
Verder rolt de DS7 op heel fors lichtmetaal 20” groot, maar dat is niet zo vreemd voor crossovers die dat ook wel nodig hebben.
Verder vermeldt de optielijst: DS DRIVER ATTENTION ALERT a € 900,-, de voor de zomer erg prettige geventileerde voorstoelen, DS Sensorial Drive (we komen er op terug wat die diepteinvestering van 50 euro doet), een achteruitcamera die geen fantastisch beeld geeft, Polyambient lighting in het interieur, een inparkeerpakket, geluidswerende, gelaagde zijruiten en een hifisysteem van Focal Electra. De totale schade bedraagt € 66.240, maar de DS7 is zo wel echt ramvol. Alle veiligheidsystemen, connected navigatie, verwarmde, geventileerde, elektrisch verstelbare stoelen, headsupdisplay, elektrische kofferklep, LED verlichting. Alles zit er op en aan.
We hebben ook al bewegend beeld van onze nieuwe duurtester. Kijk daarvoor de onderstaande video.
Naast de huidige auto’s in de Autoblog Garage kun je ook onze belevenissen lezen met auto’s die al weer uit de Garage zijn verdwenen, zoals de Alfa Romeo Giulia duurtest. We hadden in 2019 ook voor drie maanden een BMW-Motorrad F850GS. Zo was er ook de BMW M135i van Wouter. In 2018 hadden we de beschikking over een Peugeot 308 GTI duurtest. Maar de eerste Porsche in de Autoblog Garage, dat was de Porsche 911 Carrera S 992 Autoblog Academy. Met pijn in ons hard namen we ook na drie maanden weer afscheid van de Renault Megane RS Trophy duurtest.
sander1980 zegt
Vind het ding wel echt een “presence” hebben. Ben benieuwd naar de ervaringen.
willeme zegt
@sander1980: (ik heb jouw comment even aangepast ;-))
sander1980 zegt
@willeme: Bij deze ben je mijn “Held van de dag”. ??
Dutchdriftking zegt
135i er uit, 911 er in, dan is een praktische duurtester als daily geniaal natuurlijk.
rutgerg zegt
Ik vind dit wel zo’n gave auto om te zien he… ben benieuwd of het ook als een typische citroën rijdt. Als een dweil met stoelen zo zacht als de bank in een bejaardentehuis want dan pas ik.
jpsienen zegt
@rutgerg: Dat is één artikel terug. Dit is de meest vooruitstrevende auto van 2020.
rutgerg zegt
@jpsienen: haha ja die zeker! Ik vond citroëns altijd best tof om te zien. Werd er alleen kotsmisselijk in.
KEV9 zegt
@rutgerg: kruip eens onder je steen vandaan, we leven in 2020 niet meer in 1950
rutgerg zegt
@Soulmaster: heeft niks met een steen te maken. Laatst nog in een nieuwe c3 gereden en ook in een recente c5. Zachte stoelen vreemd opkomende koppeling, gevoelloos zweverig gedrag. Het rijdt gewoon anders dan wat ik gewend ben en dat mag ik toch niks vinden?
bernoulli zegt
Van de zomer had de Franse overbuurman op vakantie een zwarte DS7. Elke keer weer een mooi schouwspel als de koplampen gingen fonkelen als kristallen.
114i210pk zegt
8,2s is niet heel gek als je ziet wat voor een frontaal oppervlak dit gedrocht heeft..
Citrofiel zegt
@114i210pk: Frontaal oppervlak heeft voor 0-100 nog weinig invloed. Daarnaast zal dat oppervlak echt niet verschillen van zijn concurrenten…
114i210pk zegt
@Citrofiel: Daar zit wat in natuurlijk. Misschien moeten ze ‘m even op de rollenbank laten testen om te kijken of hij daadwerkelijk 225 pk’s heeft.
White_Lightning zegt
@wouter
Het is La DS.
Als je wat leest over de historiek van dé DS blijkt dat het een verwijzing is naar “godin”
https://www.interglot.nl/woordenboek/fr/nl/vertaal/deesse
rufctr01 zegt
Mooie auto en een schitterend interieur.
Acceleratie tijd en topsnelheid is goed genoeg voor NL, harder dan 140 KM/u lukt je al bijna niet overdag.
Lekker toeren in zo’n Franse voiture en genieten van het comfort en de omgeving.
duderuud zegt
Waarom een SUV promoten? Die lelijke dingen vermoorden het milieu. Doe dat dan met een AMG ofzo…
michaelb zegt
@duderuud: Jaja, en Sneeuwwitje leeft echt in het bos.
Wakker worden knul.
keesj zegt
De reden dat ik gekozen heb voor de DS7 is voornamelijk het Rivoli-interieur, alles net even anders en het geweldige comfort. Mijn auto heeft 180 pk, 250 Nm. Voor mij ruim voldoende, zelfs met een 1300kg caravan. Inmiddels bijna 100.000 km gereden en zeer, zeer tevreden.
EnthousiaST220 zegt
Voor de zomer een rit mee gemaakt. Mooie auto met geweldig interieur. Reed destijds de instap-diesel met handbak en die deed wel af aan het geheel van de auto…
tourannetje zegt
Zit vast veel meer marge op dan op het arme broertje Opel Grandland X. Over twee jaar kosten ze tweedehands ongeveer het zelfde