De volgende stap is weer gezet met de Audi S3 in vorm van een gloednieuwe downpipe van JMTuning.
Toen ik afgelopen winter mezelf deze Audi S3 (8V) cadeau deed dacht ik met een Stage 1 tuning wel meteen klaar te zijn. Iedereen die ditzelfde pad heeft bewandeld weet ook meteen dat de realiteit vaak anders is. Die Stage 1+ tuning met wat aanpassingen aan de inlaat was meer een soort begin: het creëren van een nog fijnere auto dan dat de Audi S3 standaard al is.
JMTuning
Met de remap begin dit jaar adviseerde JDEngineering om maar eens contact op te nemen met JMTuning als ik een downpipe zou overwegen. Ik parkeerde dat idee maandenlang, want was een downpipe nu echt nodig? Met 387 pk en 506 Nm koppel viel er weinig te klagen over de performance van de auto. Maar zoals wel vaker zit het hem in de details. De pk’s en het koppel vertellen slechts één kant van het verhaal. De realiteit liet zien dat de EA888 2.0 TFSI nog wel wat extra liefde kon gebruiken in vorm van mooie onderdelen.
Downpipe?
Dat begon met de Wagner Competition Intercooler. Daarmee was Stage 2 echt een feit en dit opende de deur naar nieuwe mogelijkheden. De Audi S3 ging er toch aan geloven, het werd tijd voor een downpipe.
Een downpipe is het onderdeel dat bij geblazen auto’s op de turbo is aangesloten. Het voert de lucht en gassen af naar de katalysator en komt zo uit op de uitlaat. Een standaard downpipe heeft kronkels wat zorgt voor weerstand. Een aftermarket downpipe is zo ontworpen om de lucht op een zo goed mogelijke manier te geleiden. Het is vaak ook groter van formaat. In de praktijk merk je dat de turbo daardoor sneller opspoelt en het resulteert uiteindelijk in meer vermogen.
Ik contacteerde het team van JMTuning en kreeg meteen een enthousiaste leuke reactie terug. Kijk, dat geeft al een lekker gevoel. Op een woensdagochtend vertrok ik richting Dirkshorn om vervolgens om 08:00 kennis te maken met het team.
Ik zat te midden van een verhuizing, want binnenkort verhuist het bedrijf naar een veel groter pand in Schagen. Desalniettemin kon er gewoon gewerkt worden in de werkplaats, zoals het installeren van een downpipe op mijn Audi S3. Het is dagelijkse kost voor het team en dat merkte ik wel met de montage. Audi op de brug, oude onderdelen eraf, het nieuwe erop en klaar is kees. In zo’n 4 uurtjes was de klus geklaard. De downpipe past op de originele uitlaatmaat, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.
Geluid
Voor het installeren van de downpipe gaat het gehele uitlaatsysteem van de auto. Ik heb er echter voor gekozen om de standaard uitlaat te behouden. Zoals je kunt zien op de foto’s verloopt de downpipe ongeveer vanaf het midden van de Audi S3 tot uiteraard de turbo. Met het behouden van de standaard uitlaat is het geluidsverschil niet enorm. In procenten uitgedrukt is de volume met zo’n 10 procent toegenomen. Er is geen sprake van een drone op de snelweg en ook de koude start is nog steeds acceptabel voor je buren. Precies wat ik wilde.
De setup
De Audi S3 is voorzien van een 3 inch (76,1 mm) downpipe met een 130 mm dikke 200 CPSI (Cells Per Square Inch) race katalysator. Je kunt de downpipe ook monteren zonder katalysator, maar dan komt je auto niet meer door de apk. Bovendien heb je dan kans op een uitlaatgeur in de cabine en is de kans groot dat mensen die achter je rijden jouw auto ‘ruiken’. Daarnaast filtert de katalysator niet alleen schadelijke gassen, maar dempt het ook een klap geluid.
Turbo happy
Het verschil in rijden is groter dan ik ooit had gedacht. De standaard downpipe in combinatie met een Stage 1 tuning kun je het beste vergelijken met een ouderwetse harde schijf (HDD). Het moet allemaal even op gang komen, maar als het eenmaal gaat dan is het helemaal prima. Er zat altijd een kleine vertraging in het gaspedaal en het opspoelen van de turbo.
Dat gat is voor een groot deel weggenomen met de installatie van de JMtuning downpipe op de Audi S3. De turbo is veel beter bij de les en spoelt vlot op als je het gaspedaal intrapt. Met name onderin de toeren merk je dat. Zeer prettig, want dat zijn de dagelijkse situaties waar je mee te maken hebt. Om de vergelijking even door te trekken. Nu voelt het aan als een solid state drive (SSD). Hop en daar staat de turbo klaar om je tot dienst te zijn.
Naast vermogenswinst en een prettiger rijdende auto, heeft deze downpipe ook een gezond effect op je turbo. Uitlaatgassen koelen sneller af, wat weer gunstig is voor de levensduur van de turbo.
Volgende stap
In dit stadium is de software nog niet aangepast op de nieuwe hardware (Wagner Competition Intercooler + downpipe). Het advies is altijd om de software bij te stellen voor de meest optimale rijervaring. Tevens bestaat de kans dat het motorstoringslampje gaat branden omdat er een andere type katalysator is geïnstalleerd. De storing moet dan gewist worden.
Dat is dan ook de volgende stap met de Audi. Dat betekent binnenkort koffiedrinken bij JDEngineering en de S3 op de bank zetten. Dan gaan we zien wat de twee recente aanpassingen hebben betekent voor het vermogen. Daarnaast krijgt de Audi bijpassende Stage 2 software. Het aantal pk’s zou straks moeten beginnen met het getal 4, maar hoeveel exact? To be continued!
Eerder in deze serie:
- Introductie in Autoblog Garage: Audi S3
- Meer PK’s en koppel voor de Audi S3
- Apple Carplay & Android Auto voor de Audi S3
- 5.000km Audi S3 update
- Een koele zomer voor de Audi S3
allesmetturbo zegt
Lekkere upgrade! Altijd goed voor een turbo blok. Benieuwd naar de koppelkromme
shalomleon zegt
Nice, dat zijn prima overwogen upgrades!
Johanneke zegt
Was wel benieuwd naar de prijs, al is dat natuurlijk ook iets wat je voor jezelf mag houden.
RubenPriest zegt
Een downpipe bij JMtuning kost 899 euro met katalysator excl montage voor de Audi S3. Prijzen verschillen een beetje per auto
saxoke zegt
Leuk artikel weer over een leuke auto 👌🏻👍🏻 mooie upgrade!!!
jajeroenja zegt
Hij kan wel zonder kat door de keuring hoor.
Optisch moet het lijken dat er een kat onder zit. En 2e lambda moet even uitgeschreven worden.
Is de auto van voor 2006, dan valt ie helaas door de mand bij de 4-gas-test.
Intercooler + downpipe is een hele fijne combi. Auto wordt er een stuk agressiever van en is idd erg vlot met opspoelen
RubenPriest zegt
Uiteraard zijn er altijd wel manieren voor te verzinnen. Maar ook de stank en de meer herrie die je krijgt van het ontbreken van een katalysator vind ik niet prettig. Ik had een catless uitlaat op mijn M3 E92 destijds. Eens maar nooit meer :)
wimof zegt
Goe bezig!
tjorque zegt
@rubenpriest volgens mij heb je het “meer pk’s want het kan virus” opgelopen… 🤣
RubenPriest zegt
dat is de schuld van @martijngizmo
MartijnGizmo zegt
proud of you I am young padawan
rob5nismo zegt
Een leuk pad gekozen om bezig te zijn met de auto.
topcom zegt
Leuk om dit te volgen! Prachtige auto ook. Ben benieuwd naar het vervolg…
RubenPriest zegt
Dankje!
gtveej zegt
Op naar de 400+ pk’s. Zal er net boven liggen 👌
Ot92 zegt
Ikzelf gok op 41x pk. Meer dan 420pk is ook niet mogelijk met de IS38 naar mijn weten.
saxoke zegt
@Ot92: nja, mogelijk wel maar dat houdt ie niet lang. Ik denk dat als ik nog meer aanpassingen aan mijn 2.0TSI zou doen dat een turboupgrade er ook bij zou horen. Zoals ik ooit eens ergens gelezen had zou een is38 goed zijn tot ongeveer 365/375pk aan de wielen.
Ot92 zegt
@saxoke Tel er circa 10% bij en je komt uit op zo’n 412pk. Meer dan 420pk zie je ook niet met een IS38 met alle upgrades hoor. Tenminste ik heb dat niet gezien.
toshtie zegt
Ha, Ruben! Goed om te zien dat je nu i.c.m. de intercooler ook de downpipe hebt aangepakt! Die 2 onderdelen zijn altijd een goede combinatie.
Je hebt mij gesproken bij Chip Performance toen je bij ons kwam voor de intercooler. We hadden toen in de showroom nog een gesprek over autoblog en apparata😊
Mocht je het vermogen dat je binnenkort gaat testen op de rollenbank willen valideren, dan kan je altijd bij ons langskomen voor een losse rollenbank-run! Lijkt ons ook erg interessant om te zien wat jouw S3 nu produceert.
RubenPriest zegt
Leuk je hier te zien! En dank voor het aanbod 💪
Cuprafan123 zegt
Gaat er nog een andere turbo opkomen?
maxidyne zegt
Mooie en goede upgrade! Alles gaat net even wat beter presteren met dit soort modificaties. Heb ook een RVS downpipe op mijn RS2 in combinatie met MTM tuning. 400 pk en 510 nm
87sandyd zegt
@maxidyne: RS2🤤🤤