Wie houdt het langer vol, ik of de Lexus IS250?
Het is een vraagstuk dat naar boven kwam toen ik zat te babbelen met chef d’équipe @michaelras. Ik kocht nu ruim een jaar geleden de Lexus IS250 Sport van hem. Daarvoor zat de auto jarenlang in mijn familie. Kortom, ik ben al zo’n 12 jaar vertrouwd met deze bewuste Japanse sedan.
Pech
Ik kocht de auto (terug) met zo’n 275.000 kilometer op de klok. Inmiddels staat er 292.000 km op en kruipen we langzaam richting de drie ton. De titel van dit artikel is een teasertje. Ik heb namelijk pech gehad met de auto. Echt waar! In januari van dit jaar ging de dynamo kapot en reed de Lexi geen meter meer.
De eerste tekeningen van de overleden dynamo gebeurde net buiten het centrum van Rotterdam. Kruipende van stoplicht naar stoplicht ging de auto steeds minder zijn best doen. Dit alles op een koude januaridag met veel regen en wind.
Vervolgens ging er een kerstboom aan verlichting aan. De ABS stopte ermee, geen tractiecontrole en op het laatst zelfs geen stuurbekrachtiging! Aan de kant zetten dus dat ding.
Dat deed ik in het westen van de stad, ter hoogte van de KFC aan de Bergweg (fun fact: de eerste KFC van Nederland). Tot overmaat van ramp viel de motor uit pal voor de ingang van de KFC. Met toeterende omstanders tot gevolg, lekker dan. Zelfs een politieagent kwam klagen dat ik de auto moest verplaatsen. Ondanks het feit dat de motorkap omhoog stond en de alarmlichten aan had hij niet door dat ik daar niet voor mijn lol stond. En even helpen om de auto te duwen ho maar. Iets met politie en beste vriend.
Afijn. Gelukkig was er kort daarna wel iemand zo vriendelijk om de auto samen met mij aan de kant te duwen. Toen was het wachten op de sleepservice. Ik had de auto in onderhoud bij Lexus Rotterdam en daardoor toegang tot de gratis pechhulpservice. Ik heb ook een abonnement op de ANWB, maar besloot voor dit geval Lexus te bellen. Na 45 minuten wachten kwam de berger ter plaatse om de auto weg te slepen.
Had ik achteraf gezien beter niet kunnen doen. De auto MOEST namelijk gesleept worden door de berger naar Lexus Rotterdam. Ik mocht geen andere dichtstbijzijnde garage kiezen. Waarom ik daar spijt van had? De dealer was naar mijn mening niet goed in meedenken. Een vervangende dynamo was niet op voorraad en uiteindelijk heeft de Lexus er dik 3 weken (!!) gestaan. Ik kreeg geen vervangend vervoer aangeboden. Kortom, de service op dat vlak vond in ondermaats.
De IS250 was uiteindelijk na montage van een vers exemplaar weer zo fris als een hoentje. Een reparatie die overigens wel enkele honderden euro’s heeft gekost, maar soit. Zo’n dynamo kost zo’n 395 euro en dan ook nog de montage.
Het heeft even geduurd voordat mijn beschadigde relatie met de Lexus was hersteld. Want zo’n pechgeval geeft toch een naar gevoel. Gelukkig heeft de IS250 zich goed gedragen na dit gedoe.
Kwaliteit
Dat akkefietje buiten beschouwing gelaten: de Lexus is wat mij betreft een parel van een auto. Ik heb Duitse auto’s met 150.000 kilometer minder gereden die er slechter aan toe waren. Het onderstel piept en kraakt niet. In het interieur zijn geen geluidjes te ontdekken. De auto stuurt nog steeds snaarstrak. De stoelen en zelfs het stuur zijn niet versleten. Het plastic dashboard begint wel te scheuren, wat de leeftijd van de inmiddels 18 jaar oude Lexus weggeeft. Maar dat is eigenlijk het enige.
Alle knopjes werken nog en op de kapotte dynamo na heb ik geen foutmeldingen vanuit het motormanagement gezien de laatste maanden. De transmissie schakelt boterzacht. Echt, de auto voelt alsof ‘ie er nog een eeuwigheid tegenaan kan. Het stereotype van de onverwoestbare Toyota of Lexus maakt hij dus gewoon waar. En met een oerdegelijke V6 onder de kap is het elke dag in alle rust forenzen.
Doorrijden!
Ik rijd de auto fiscaal vriendelijk op mijn zaak. En daardoor kan en wil ik eigenlijk geen afscheid nemen van het ding. Door de lage dagwaarde rij je voor een paar tientjes bijtelling per maand (youngtimer) in een topauto. Met cruise control, automatische airco, stoelverwarming, een romige zescilinder en elektrische stoelbediening. Ik kan me geen betere deal voorstellen. Daardoor zou ik, fiscaal gezien, wel gek zijn om wat anders te rijden.
Want natuurlijk gonst het soms door mijn hoofd. Hoewel ik de auto zelf pas een jaar in mijn bezit heb, draait de Lexus al 12 jaar rondom me heen. Wat er dan precies door mijn hoofd gonst? Nou, de Lexus en de Maserati GT verkopen en gewoon een 911 voor elke dag rijden bijvoorbeeld. Zulke ideetjes. Maar elke keer als ik in de Lexus rij zeg ik dan weer tegen mezelf: why bother. Zolang er geen reparatie aan zit te komen die hoger uitvalt dan de dagwaarde moet ik de IS250 gewoon houden. En nu heb ik het gezegd tegen jullie en moet ik me aan mijn woord houden.
Naast een auto kopen kun je natuurlijk ook kiezen voor een abonnement. Ik had laatst de Lynk & Co van @michaelras uitgebreid aan de tand gevoeld. Mijn conclusie was dat dit type auto niets voor mij is. Ik heb ook (nog) geen gezin, dus zo’n crossover is niet iets die ik zou overwegen op dit moment.
Onderhoud
Alles valt en staat met onderhoud. Zeker bij een oudere auto. De Lexus IS250 krijgt van mij liefde en je ontvangt liefde terug. Zo moet je het zien. Ik kocht de auto dus met 275k op de teller en liet meteen een onderhoudsbeurt uitvoeren. Een jaar later, in augustus 2023, kreeg de IS250 weer een beurt. Dit keer heb ik gekozen voor groot onderhoud bij 290.000 km.
Uiteindelijk viel dat groot onderhoud reuze mee, want zoveel hoefde er niet te gebeuren. Het enige noemenswaardige zijn nieuwe Brembo remblokjes aan de voorzijde. Bougies waren door twee eigenaren daarvoor (hoi pap) al gedaan bijvoorbeeld, bij een stand van zo’n 270.000 km.
Wat overblijft is een nieuw luchtfilter, interieurfilter en oliefilter. De vloeistoffen zijn aangevuld en ik liet nieuwe ruitenwisserbladen monteren. De schade? Met 500 euro ex de BTW kon ik de garage weer verlaten. Prima!
De laatste update van de Lexus IS250 Sport gaf ik jullie in oktober vorig jaar. Bijna een jaar geleden dus. Ik heb er 17.000 km bij gereden tot nu toe. Alle kilometers zijn gereden in Nederland. Op de dynamo na dan, probleemloos. Het gemiddelde verbruik bedraagt 8.2l/100 km over al die gereden kilometers. Met 1 op 12,2 ben ik ruim tevreden.
Geen olie!
Tussen de onderhoudsbeurten door heb ik een keertje zelf de olie moeten bijvullen. Dat gebeurde in juni. Ik had die dag een opdracht in het oosten van het land en moest in totaal zo’n 500 kilometer rijden. Laten we zeggen dat ik stevig aan het doorrijden was, met name op de terugweg. Het was na 19:00 uur dus dan mag je wat harder rijden van de Nederlandse overheid.
Opeens hoor ik een pling. Low oil! Het eerste wat ik dacht was shit, hopelijk blijft het hierbij. Je weet maar nooit met een oudere auto. Het olielampje ging vervolgens branden. Zo snel mogelijk stoppen dus. Gelukkig was er verderop een Shell tankstation langs de snelweg, waar ik meteen de auto aan de kant kon zetten. Ik kocht daar twee flesjes 5W-30.
En ja, ik durf nog steeds bij Shell te komen na mijn horror-ervaring met de Renault Megane duurtester en de vastzittende laadkabel bij de Shell Recharge.
Ik liet de motor even afkoelen en peilde daarna de olie. Jep, minimale olie te bespeuren op de dipstick. De motor dronk dus vervolgens het flesje op als een dorstige puber op een schuurfeest. Nog een keer gepeild en weer gaan rijden. De melding verdween en sindsdien heb ik de Lexus niet meer gehoord. Dat is nu zo’n 3.000 kilometer geleden. Het tweede flesje ligt nog steeds in de auto, voor het geval dat.
Mieren take over
In juni was ik enkele weken als digitale nomad in Portugal neergestreken. In die periode heeft een mierenkolonie zijn intrede gedaan in het interieur. Wat is dat nou? De Lexus stond toen in de buurt van @michaelras en die werd opgemerkt door een auto alarm die afging. Het bleek de IS250. De mieren activeerde de interieursensor van het alarm.
Bij terugkomst in Nederland kreeg ik een Lexus IS250 terug, zonder mieren! Michael had het interieur schoongemaakt en de beestjes waren niet meer in de auto te vinden. Bedankt he!
Und weiter
Dat en pech met de dynamo zijn de spannendste dingen die ik dit jaar tot nu toe heb meegemaakt met de Lexus. Zoals het er nu naar uitziet blijven de auto en ik nog wel even buddies. De IS250 staat droog in een parkeergarage en kan daardoor, ongeacht welke weersomstandigheden dan ook, schoon en fris blijven. Dat helpt ook mee in het netjes houden van de auto.
Deze auto’s staan in de Autoblog Garage:
- Audi A4 Avant van Michael
- BMW 530i Touring (G31) van de baas van Wouter
- BMW i5 eDrive40 Touring (G61) duurtester
- BMW M140i xDrive (F21) van Martijn
- BMW M2 (F87) Competition van Ruben
- Citroën 2CV6 van Michel
- Fiat Panda 4×4 van Michael
- Jaguar F-Type V6 Roadster van Machiel
- Mazda 6 Sportbreak van Loek
- MINI Cooper S Gizmo Speciale (R50) van Martijn
- Peugeot 206 GTi racers
- Porsche 911 Carrera (996) van Wouter
- Porsche 944 van Jaap
- Saab 9-3 Cabrio van Nicolas
- Tesla Model S van Nicolas
sanderkomnogeensergens zegt
Kijk niet vaak onder een motorkap. Maar lijkt wel of er een kofferset in ligt.
goodvibrations zegt
Zo gaaf en lekker als het maar door blijft gaan. Heb zelf enorm goede ervaringen met Lexus Utrecht en Amsterdam. Erg betrouwbaar, kosten laag en red carpet treatment op een inmiddels al oudere Lexus. Maakt dat ik verknocht ben aan het merk en de service.
Was dan ook schrikken toen ik bij Mazda Knoop in Maarssen €137 mocht betalen omdat ze 2 klachten die ik nota bene op video had laten zien niet konden reproduceren.. En dat terwijl er nog nieuw garantie op de auto zit.. En je raad het al een dag later komt de klacht weer terug 😭
Ben je bij Lexus echt wel (veel) beter af..
wza1979 zegt
Kijk idd uit bij Toyota en olie lampjes. Ik heb vele duitse autos gehad en kon nog 100 of 1000 km rijden als het lampje ging Branden. Bij een Corolla was ik ook zo laks maar na 20 km al de motor kapot toen lampje ging Branden.
Johanneke zegt
Gewoon lekker doorrijden. Zo’n kapotte dynamo is lelijk, maar dat heb je nu eenmaal met oudere auto’s. Kan gebeuren. Doet mij een beetje denken aan de Mitsubishi Galant van mijn ouders waar ik in opgegroeid ben. Die hebben ze nieuw gekocht in 94 en weggedaan met 375k in 2006 ofzo. Motor was onverwoestbaar (carrosserie niet, wat een roest), maar toch 1x met pech gestaan. In Zwitsersland, dik over de 3 ton. Stroomverdeler kapot. Mijn moeder natuurlijk bij mijn pa inwrijven dat die auto al lang weg had gemoeten.
Olieverbruik is overigens doodnormaal bij een auto met hoge kmstand. Die gaan dan 1 op 3000 rijden ofzo. Beetje hetzelfde als een gloednieuwe auto met extreem dunne olie om alle weerstanden in de motor te verminderen.
RubenPriest zegt
Zo is het!
Fernando zegt
Mijn Saab 9-3 2,0Turbo met 290K op de teller is toch koppig wat betreft olieverbruik.
Iedere 20k naar de garage voor onderhoud en nooit olie te kort
AC zegt
Leuk om te lezen; geen standaard auto en goede kwaliteit dus.
Preventief laat ik bijv. accu vervangen als deze minder wordt, maar bij mijn weten kan zoiets niet bij een dynamo (status is niet meetbaar). Zelfs bij een Lexus gaan dit soort dingen dan natuurlijk een keer de geest geven.
Lekker blijven doorrijden!
RubenPriest zegt
Ga ik doen!
appiejappie zegt
Als je na veel korte stukken een keer de motor echt warm laat worden wil al het condens uit het carter wel verdampen. Dan zakt plots je oliepeil en komt de melding.
RubenPriest zegt
Bedankt voor de tip
Rokende Wielen zegt
Je verhaal is herkenbaar, exclusief dynamopech, inclusief mieren in je auto op vakantie. Onderweg naar de bestemming een appel gegeten en de kroes in een plastic zak laten liggen na aankomst. Niet veel later wandelde er een hele kolonie in en uit die zak. Verder deel ik ook de ervaring van onverwoestbaar lijken te zijn. Er is wel wat olieverbruik maar dat zit rond de 1L op 8000 tot 10.000km ongeveer. Sinds we allemaal wat meer thuiswerken rij ik minder en hoef ik tussen de onderhoudsbeurten door (elke 15k) niet meer bij te vullen. Dit zijn echt fijne auto’s 👌
nofxke zegt
Slechte service omdat een dealer een onderdeel niet kan krijgen ? Kan dealer niet aan doen dat het onderdeel niet onmiddelijk leverbaar is.
Is ook onmogelijk om elk onderdeel van elk type wagen op stock te hebben.
En ja vervangend vervoer, begrijp de frustratie als het niet beschikbaar is, maar een dealer kan onmogelijk voor elke klant vervangend vervoer beschikbaar hebben.
RubenPriest zegt
Een dynamo is geen exotisch onderdeel. Alternatief merk dynamo’s waren direct leverbaar als je online zocht en mijn lokale garage had daarin kunnen helpen. Maar de auto stond bij de dealer en kon niet meer rijden uiteraard. Anyway, grote beurt naar tevredenheid uitgevoerd bij mijn lokale garage en de merkdealer zal ik voortaan vermijden met dit type auto (te oud, te duur).
nofxke zegt
Is niet exotisch, maar er zijn momenteel veel te korten aan reguliere ‘originele’ onderdelen. Merkdealers werken inderdaad niet graag met ‘namaak’ of alternatieve onderdelen. Volgende keer maar beter anwb ipv lexus depannage 😉
RubenPriest zegt
Liever helemaal geen ‘volgende keer’ :)
DeWitteCondor zegt
Over het algemeen mogen dealers niet met alternatieve onderdelen werken. Begrijp de frustratie wel hoor, maar ze liggen aan banden.
jippie zegt
Nadeel van merkgarages: daar willen en kunnen ze alles alleen maar vervangen voor nieuw. Was je naar een garage gegaan waar echte monteurs met vakkennis werken dan was de dynamo eruit gehaald, gereviseerd en weer terug geplaatst. Dan had je de auto binnen een week weer terug gehad en was je hooguit een paar honderd euro kwijt geweest.
Johanneke zegt
Jup. Zelfde gehad met een gebroken ABS ring. Dealer wilde meteen de aandrijfas vervangen, peperduur. Ik naar een garage in de buurt welke mij getipt werd, zo1 waar 5 mensen werken met bij elkaar meer dan 100 jaar werkervaring. Die hebben een ABS ring besteld, flink verhit zodat ie wat uit zet en zo geplaatst kon worden. 5 tientjes in totaal. Nooit meer weggegaan, toptent.
ronnys zegt
Ik snap de redenering niet helemaal: als onderhoud de dag waarde overstijgt…
Als je na 10 jaar 20.000 hebt afgeschreven en 5.000 aan onderhoud hebt gehad zegt iedereen goede auto geweest.
Maar als je 5.000 hebt afgeschreven en door goed onderhoud betrouwbaar hebt gereden en 15.000 aan kosten hebt gehad roept iedereen wat een money pit die had je veel eerder weg moeten doen.
Maar je je lief bent voor de auto en hem af en toe lekker warm stookt verbruikt bij mij ook auto’s met 300k op de klok 0 olie.
minimoke1984 zegt
Zelf een is 300h gereden. Verkocht bij 292.000 km. Nooit een probleem gehad. Zelfs geen lampje. Alleen regulier onderhoud gehad en ook zelf Nooit een druppel olie bijgevuld. Moet wel erbij zeggen dat ik veel lange kms maakte. Ik reed deze km’s in minder dan 5 jaar. Hierna een Toyota Rav4 hybride gereden. Zelfde verhaal. Beide dus probleemloos. Nu rijdt ik electra en ik kan zeggen Hyundai Kona 92.000 km (niet geheel probleemloos maar zeker niks ernstigs) in 20 maanden. Auto is ivm andere gezinssituatie nu verkocht en heb een gebruikte Tesla Model S LR plus aangeschaft. We gaan t zien hoe die zich afzet tov de Aziaten. Als ik alle Tesla fans moet geloven moet dit net zo goed zijn maar ik heb nu al mijn twijfels.. Wordt vervolgd dus..
pivavar zegt
Wel de llasten, niet de lusten…. Lexus zorgt dat je weg bent van de plek des onheils, maar mag vervolgens de reparatie niet uitvoeren? En gezien ze 2 jaar (?) garantie geven en opnieuw mobiliteits-service, wordt er een deugdelijke reparatie uitgevoerd, Beun de Haas zit op een ander adres. En waarom de auto daar niet weggehaald? Accu volladen en je kunt wel een paar km rijden. En verrast worden door een te laag oliepeil is natuurlijk,,nee, ik zeg het niet. Volgens mij typische weerspiegeling.van de huidige maatschappij, waar ik mij nu misschien ook schuldig aan maak. Mooi verhaal als het allemaal prima is (en er tegen publicatie van een artikel korting gegeven wordt?) maar o wee als het een keertje tegenzit, dan zullen we maar eens even gauw een negatieve review plaatsen. Zo, net goed.
RubenPriest zegt
Nee niks korting. Gewoon volle pond dokken
dromedaris zegt
Ook een IS250 gereden enkele jaren (na een AB aankoopadvies!). Moest elke 2500km een litertje olie bijvullen maar voor de rest reed die fluweelzacht. Die hoogtoerige V6 reed zo lekker.
schuimbekje3 zegt
beetje jammer van de lexus dealer… deze dynamos gaan er allemaal aan rond de 300.000km…
het zou logisch zijn deze te vervangen bij de beurt vóór de 300.000km…
zeker als je de geschiedenis kent en hij op.de originele dynamo zit..
aan de andere kant, mijn porsche specialist was ook zo’n debiel… kon zeggen ‘oh, heeft ie nu xxx km gereden? ja, dan gaat bij alle cayennes de xx stuk…’
ja, godv. zeg dat dan en dan vervang preventief… beter dan dat ik ergens midden in een oerbos sta 600km van de dichtsbijzijnde porsche dealer die nooit wat op vooraad hebben…
kniesoor zegt
Dat verhaal over het olielampje is wat verwarrend. Aangenomen, dat het niet het (rode !) oliedruklampje is wat ging branden (dan heeft de motor geen oliedruk meer en loopt-ie in notime in de soep) maar alleen een lampje wat aangeeft, dat het oliepeil het minimum niveau heeft bereikt en dus op kortere termijn aangevuld moet worden, kan er rustig nog een paar honderd kilometer doorgereden worden. Er zit een zekere veiligheidsmarge op die melding.
Dickie zegt
Uiteraard niks mis mee met kwaliteit van Lexus,
Maar heb ook wel met Duitsers gereden met name Mercedes waarbij met 3 ton ook niks aan mankeerde hoor behalve wat roest..
ttr6 zegt
Nog steeds beetje spijt dat ik mijn nieuw gekochte IS250 had weggedaan na 9 jr en 170 K km. Wat een top auto. De Giulia en nu de I4 geven niet het kwaliteisgevoel als de IS250. Had hem nu ook al youngtimer kunnen rijden. Een betere vind je niet.