Dit zijn verborgen kosten die komen kijken bij het hebben van een hobbyauto!
Leuk natuurlijk, zo’n tweede auto voor erbij. Maar in vergelijking met een dagelijkse auto komen er met een hobbyauto een aantal extra kosten om de hoek kijken. Verborgen kosten noem ik het maar even. Want het zijn vaak de dingen waar je misschien niet van tevoren aan denkt bij het overwegen van zo’n funauto.
Inhoudsopgave
Alarm voor de autoverzekering
Jij bent misschien dolblij met je exclusieve auto. De aanbieders van een autoverzekering worden er doorgaans wat minder enthousiast van. Het kan moeilijker zijn om een hobbyauto verzekerd te krijgen. Afhankelijk van je leeftijd, waar je woont en wat voor auto het betreft is het afsluiten van een goede autoverzekering niet heel eenvoudig. Althans, dat is mijn ervaring in het geval van de Maserati.
Bij grote bekende aanbieders was het al meteen: nee, gaan we niet doen. De meeste verzekeraars weigerden dekking te verlenen vanwege de hoge cataloguswaarde (€ 236.780) van de Stradale. Oftewel, hier moest maatwerk aan te pas komen.
SCM alarm met certificaat
Op basis van een persoonlijke offerte werd er een passende autoverzekering gevonden. Er was wel een eis: het fabrieksalarm van de Maserati was niet afdoende en er moest een SCM gecertificeerd alarmsysteem geïnstalleerd worden.
Iets waar ik niet van tevoren rekening mee had gehouden. Aan de andere kant geen issue. De auto is nu nog beter beveiligd tegen diefstal. De installatie van het goedgekeurd autoalarm ging gepaard met een rekening van € 1.000.
Autohoes
Je kunt een gewassen auto netjes parkeren in de garage. Toch kan het al vrij snel gebeuren dat er stof op de auto komt. Het gebruik van een autohoes is dan ook aan te raden. Jaren geleden had ik al een mooie hoes voor € 250 aangeschaft voor de BMW M3 die ik destijds had. En deze kan ik mooi weer gebruiken voor de Maserati.
Hoezen heb je in alle soorten en maten. Een typisch gevalletje verborgen kosten voor je hobbyauto. Het budget heb je zelf in de hand. Voor een paar tientjes een hoes bij de Lidl kopen (doe maar niet), of enkele duizenden euro’s uitgeven voor een op maat gemaakte Goodwool hoes, verkrijgbaar via Absolute Motors. Je kunt het wat dat betreft zo gek maken als je zelf wil. Maar een autohoes is honderd procent een aanrader om je auto mooi en stofvrij te houden wanneer deze gestald staat in een garage.
Onverwacht onderhoud
Even afkloppen, want de Stradale functioneert prima. Toch is het belangrijk om een potje apart te houden voor onverwacht onderhoud. Naast de gebruikelijke onderhoudsbeurt is het altijd goed om rekening te houden met onverwachte kosten.
Hoe exotischer de auto, hoe duurder een onderdeel kan zijn. Een kapotte lamp, een knopje dat afbreekt, een onverklaarbare melding in het instrumentencluster. Voorkom verrassingen voor jezelf en hou er altijd rekening mee dat onverwacht onderhoud een onderdeel kan zijn van je hobbyauto.
Bandenspanningsmeter
Geen kostbare aanschaf. Wel fijn om te hebben. Met een hobbyauto waar je geen dagelijkse kilometers mee maakt is het hebben van een bandenspanningsmeter wel zo fijn. Zo kun je altijd even checken hoe de banden ervoor staan en hoef je niet te stoppen bij een tankstation.
Een bandenspanningsmeter heb je al voor zo’n 15 euro. Het advies is om er eentje te kopen die je kunt aansluiten op een compressor. Een exemplaar dat werkt op een batterijtje is af te raden. Zul je altijd zien dat het ding niet werkt wanneer jij ‘m nodig hebt.
Pechhulp!
Je hoopt het nooit nodig te hebben, maar pechhulp geregeld hebben via je autoverzekering of een instantie als de ANWB is een must. Het laatste wat je wil is op een zondagmiddag op een dijkje langs de weg te staan, om honderden euro’s te moeten betalen voor het wegslepen van je hobbyauto. Het is iets waar je misschien niet aan denkt. Bijvoorbeeld omdat pechhulp al geregeld is bij je dagelijkse (lease)auto. Kost een paar euro per maand en kan je uiteindelijk een hoop pegels schelen mocht je het nodig hebben.
Druppellader
De periode met het mooie zomerweer ligt (helaas) achter ons. De tijden van vroeg donker, koud en nat weer is aangebroken. Een periode dat ik wat minder kilometers maak met de Stradale. Het kan dan voorkomen dat ik bijvoorbeeld 14 dagen of zelfs langer niet op stap ga met de auto. Daar komt de druppellader om de hoek kijken.
Wat doet een druppellader?
Een druppellader zorgt ervoor dat de accu van je auto- of motorfiets in topconditie blijft wanneer deze voor een langere periode geparkeerd staat. Overbodig als je het voertuig iedere dag gebruikt, maar essentieel als het voertuig voor een langere periode niet gebruikt wordt.
De accu van een auto- of motorfiets loopt heel langzaam leeg wanneer je geen kilometers maakt en het voertuig geparkeerd staat. In het ergste geval kan de accu zo leegraken dat je auto niet meer start. Niet alleen irritant om met startkabels te kloten, maar het is ook schadelijk voor de accu. Net als dat het bij een elektrische auto het beste is om de accu op te laden vanaf 10 procent en niet de EV helemaal leeg te rijden naar 0 procent.
In het geval van een exclusieve auto kun je voor vervelende verrassingen komen te staan. Met een Ferrari of Maserati kan een lage accuspanning zorgen voor de nodige problemen. Het raam van de MC Stradale moet een klein beetje zakken bij het openen van de deur. Met een lege accu zakt het raam echter niet. Als je dan de deur opent zal het glas breken. Ook kunnen er elektronisch gerelateerde foutmeldingen in het dashboard optreden. Kortom: dit soort ellende wil je voorkomen. Daar komt de druppellader in beeld.
Gebruik van een druppellader
Een druppellader sluit je aan op de accu van de auto in een geparkeerde toestand. In mijn geval is gekozen voor een CTEK MXS 5.0 lader geleverd door acculaders.nl
De lader komt onder andere met een handige Comfort indicator kabel. Waar je geen zin in hebt is iedere keer na een autoritje de lader aansluiten op je batterij, want dat is gedoe nietwaar? Deze adapter maakt dit proces een stuk gemakkelijker.
Eenmalig sluit ik de aansluitogen aan op de accu van de Maserati. Aan het uiteinde van deze adapter zit een omvormer (met de drie lampjes, zie afbeelding hieronder) om de druppellader op aan te sluiten. Het enige wat ik hoef te doen na iedere rit is de CTEK aansluiten op de reeds geïnstalleerde Comfort indicator kabel in de kofferbak.
Een gevalletje loskoppelen en rijden maar. Bij terugkomst aansluiten, kofferbak dicht en klaar. De makkelijkste vergelijking kun je maken met een smartphone. Alsof je de kabel van de oplader steekt in je smartphone, zo simpel is het. Je kunt eigenlijk niks fout doen.
De verborgen kosten van een hobbyauto
En dat was een opsomming van enkele verborgen kosten van een hobbyauto. Heb ik iets over het hoofd gezien of heb je zelf nog een mooie toevoeging, die dit mooie weekend voor mij nog even om zeep kan helpen ;-) ? Laat het weten in de comments!
Fotocredit: mvg15photography
Deze auto’s staan in de Autoblog Garage:
- Audi A4 Avant van Michael
- BMW 530i Touring (G31) van de baas van Wouter
- BMW i5 eDrive40 Touring (G61) duurtester
- BMW M140i xDrive (F21) van Martijn
- BMW M2 (F87) Competition van Ruben
- Citroën 2CV6 van Michel
- Fiat Panda 4×4 van Michael
- Jaguar F-Type V6 Roadster van Machiel
- Mazda 6 Sportbreak van Loek
- MINI Cooper S Gizmo Speciale (R50) van Martijn
- Peugeot 206 GTi racers
- Porsche 911 Carrera (996) van Wouter
- Porsche 944 van Jaap
- Saab 9-3 Cabrio van Nicolas
- Tesla Model S van Nicolas
mc96 zegt
Leuk en leerzaam artikel! Ik hoop dat je er periodiek op terugkomt. Los van de verborgen kosten om de auto goed te houden kun je soms voor onaangename verrassingen komen te staan bij de vervanging van bepaalde onderdelen. Bijvoorbeeld het uitlaatsysteem van een Biturbo 😀
gdjnl zegt
Ook niet onbelangrijk wanneer auto niet altijd in de opslag staat en je hem ook voor je deur kwijt wilt: de hoogte van de parkeervergunning kan wel eens tegenvallen voor de een 3e auto.
Bijv. Den Haag:
1e auto op 1 adres € 66,60
2e auto op 1 adres € 294,90
3e auto op 1 adres € 589,75
ghini zegt
Die gaan idd enorm omhoog. In Utrecht gaan die kosten voor een 2e auto komend jaar bijna verdubbelen. 3e auto geen idee..
pignon zegt
Wees blij met de kosten voor de eerste auto. Dit betaalden we in Zwolle al voor paard en wagen. Eerste auto kost wat meer en een tweede of derde parkeer je maar buiten de stad
outlook zegt
Hier in Amsterdam precies hetzelfde (je verwacht het niet) Wat een luxe! Een tweede / derde parkeervergunning
ouwedibbes83 zegt
Handige lijst! Mijn toevoeging; als je echt lange tijd niet gaat rijden, bv in de wintermaanden met strooizout op de wegen, dan wil je voorkomen dat je banden zullen lijden onder deze lange stilstand.
– je kunt ze heel hard oppompen
– je rijdt m op speciale zakken die de druk gelijkmatig verdelen
– je plaats er assteunen onder zodat ze de grond niet raken
Toch zonde als de (dure) banden waar je niet veel kilometers mee maakt, vroegtijdig vervangen moeten worden.
En als je er lang niet mee rijdt, kun je m tijdelijk schorsen. Voor oudere auto’s is dat niet eens zo duur.
griffendahl zegt
Ik gebruik zelf een extra setje banden/velgen voor het stallen.
golf1985 zegt
Kleine aanvulling misschien, sommige verzekeraars willen met exclusieve auto’s ook nog een auto volg systeem. Kom het in mijn werk genoeg tegen dat ik aan leuke dure auto’s werk.
Robert zegt
Dat is sowieso wel een aanrader, zo’n volgsysteem. En niet eens een heel dure investering.
golf1985 zegt
Je zou het niet geloven maar sommige lease maatschappijen verplichten het zelfs. En zeker in het geval van de nieuwste toyota rav4. Een auto die een anderhalve maand geleden er 50 in een week zijn gejat. Ik had toch een andere auto uitgekozen dan🙃
monsieurleloure zegt
@golf1985
Volkswagen Golfjes worden ook gestolen bij de vleet, ik zou ook voor een andere auto’s gaan maar dat terzijde. (-;
golf1985 zegt
De mijne staat lekker warm en droog bij mijn schoonouder in de loods onder een hoes met de banden van de grond af op stallingswielen en voorzien van een lojack ergens verstopt in de auto. Ik wens je succes🤣
Richmond zegt
Hoeven niet eens exclusief te zijn. Vrijwel alle bmw’s vanaf 60k worden verplicht om een klasse 5 te hebben.
iphonistvongates zegt
3x passieve GPS chips (LoJack) op verborgen plaatsen met langdurige batterijcellen. 1 Apple AirTag aan de achterzijde van de achteruitkijkspiegel ophangen. De andere Apple AirTag achteloos wegleggen in het Dashboardkastje. Een Wide Angle 1080p. met 60fps dashboard camera, 128Gb microflashcard met opnameloop.
Koop een mandje aandelen met Shell/BP/ExxonMobil zodat je het gevoel hebt dat je toch iets terugkrijgt voor alle liters nog op te stokken brandstof en alle hoogwaardige motorolie 😉
golf1985 zegt
Precies die lojack’s installeer ik. Geweldig systeem is dat. Gaat pas aan op het moment dat de auto gestolen is. Elke keer een andere verstopplek vinden is best tof
Johanneke zegt
Ik heb hetzelfde, maar dan op een volledig ander prijsniveau. Nu geschorst in de garage, want winterperiode, de 1993 Mitsubishi Galant. Autohoes van de aldi: check. Druppellader van de lidl: check. Verzekering? 8 euro per maand, oldtimerverzekering. Onverwacht onderhoud? Is niet voor gekomen, zal waarschijnlijk niet voorkomen.
Eigenlijk is de hele auto nu een handige uitvlucht voor mijn pa als hij een auto nodig heeft en mijn moeder is al weg, en een paar keer per jaar als er een trekhaak nodig is. Voor de rest staat ie vooral veel stil. Denk zo’n 2000km op jaarbasis. Maarja leuk om wat aan te klooien, mooi model, en de grootste kosten zijn 40 euro per maand mrb.
pignon zegt
Er zijn mensen met een andere smaak, maar qua kosten heb je het prima onder controle. Gewoon doorgaan !
kniesoor zegt
Tesamen met de bandenbesparende maatregelen van @ouwedibbes83 is dit inderdaad wel een aardig compleet lijstje.
Verzekering is de grootste klus, de welbekende ‘discounters’ (Allsecur etc.) schieten spontaan in de stress als je een oto van een kwart meloen volcasco wil verzekeren. Die motten dat soort hoogrisico spul niet. Maar gespecialiseerde verzekeraars zoals Assicuro bieden soelaas als je ‘m binnen kan stallen en er een SCM approved voertuigvolgsysteem op zit.
Qua druppellader : vanwege de complexe en gevoelige electronica van moderne performance oto’s inderdaad verstandig om er één van goede kwaliteit te hebben. Ik heb sinds de AMG (die inmiddels weg is) ook een C-Tek met zo’n eenvoudig los te koppelen draad. Werkt prima en voorkomt de nodige ellende.
donvliet zegt
Als ik bergweggetjes in het buitenland op zoek, is een setje semi slicks er in een paar dagen doorheen. Van nieuw naar canvas, en dat zonder te driften. En remblokken gaan ook erg hard. Elk jaar ben ik minstens enkele setjes van beide verder.
Turbo S zegt
In welke landen is het dan toegestaan om zo over de bergweggetjes te rijden?
moveyourmind zegt
Had zelf een Smart Roadster voor erbij. Veel goedkoper kon het niet, verzekering en wegenbelasting tientjeswerk per maand. En voor onderhoud hetzelfde.
Maar ben nu wel zo blij met mijn 9-3 cabrio die nu mijn daily is. Scheelt een hoop in de kosten én ik heb mijn funauto altijd bij me.
eMbe zegt
De verborgen kosten bij mijn hobbyauto zijn alle kosten die m’n vriendin niet weet 😂
intimrasiert zegt
Een belangrijke kostenpost zijn de kapitaalkosten: wat kost je de auto aan misgelopen rendement op de kapitaalmarkt? Denk aan 5% per jaar van de aanschafwaarde. Tenzij je een investeringswaardige hobbyauto hebt natuurlijk.
racerx zegt
Opzich heb je een punt, maar dan moet dat je wel interesseren. Ik ben zelf niet bezig met investeringen, aandelen, crypto of whatever, dus dat zou niet in me op komen.
kniesoor zegt
@intimrasiert: Dat is alleen relevant als je geld als doel i.p.v. als middel beschouwt.
1000bochten zegt
Heb je op zich wel een punt. Zeker voor degenen die niet zijn aangesloten bij een (goede) pensioenregeling. Zelfstandig ondernemers moeten zelf geld apart zetten voor hun pensioen bijvoorbeeld. Dan groeit je pensioenkapitaal vermoedelijk harder in een goed gespreide beleggingsportefeuille dan in een auto. Hoewel ik al jaren probeer met bijzondere auto’s vermogen op de bouwen, is het onder de streep toch erg lastig.
rwdftw zegt
Je vergeet een prijskaartje aan iets te hangen wat je wel noemt. Stalling. Waar heel wat mensen al geen eigen oprit hebben (laadpaaltje), zijn er nog minder die een eigen garage hebben. Je kan wel een plek huren maar of er dan ook stroom is….
De 944 stond altijd in een caravanstalling. Dat ging best prima. Overheidsbeleid zorgde ervoor dat hier in de regio gebrek aan ruimte kwam, en vastgoedhandel zorgde ervoor dat 1400 mensen hun caravan/camper/klassieker niet meer kwijt konden.
De 944 slaapt nu op de oprit, onder een CarCoon buitenhoes. Dat is een investering, maar alsnog goedkoper dan een jaar een garagebox huren. En ik kan instappen wanneer ik wil. Ook wel fijn.
1000bochten zegt
Helemaal eens. Zeker als je auto erg kostbaar is of grofweg ouder dan 15 jaar. Dan wordt stalling toch wel belangrijk. Lange periodes stil staan in de zon of regen is niet ideaal voor een auto die je mooi wilt houden.
sportevo zegt
Een druppel lader is een prima investering. Hoe vaak ik al niet nieuwe accu’s in het voorjaar heb moeten kopen omdat ik dacht dat ik het najaar ervoor nog wel een keertje zou gaan rijden wat er toch niet van kwam en het weer alleen maar slechter werd en uiteindelijk vergat om de accu alsnog los te koppelen.
Ook platte kanten op de banden door lang stilstaan zijn irritant. Er zijn speciale vormen waar je de auto op kan rijden zodat de druk op de band beter verdeeld wordt en je minder last krijgt van platte kanten. Ook het wat harder oppompen van je banden schijnt te helpen al heb ik daar geen ervaring mee.
Benny_Weisz zegt
Altijd een hobby-auto gehad en nooit een druppel lader nodig gehad.
Gedurende de zomermaanden is loskoppelen van je accu al voldoende. Voor de winter is beter om de accu binnenshuis te houden (bij mij ligt ‘ie onder in de meterkast). Het enige nadeel is dat je de datum/tijd en de radiozenders opnieuw moet opslaan.
kniesoor zegt
Als je oto een (verplicht !) alarm-/voertuigvolgsysteem heeft is dat geen oplossing. En zo duur is een goede druppellader nou ook weer niet. Bijkomend voordeel : verbindingsdraad even afkoppelen en je kan meteen gaan rijden.
560pk zegt
Ik ben nieuw mbt het lang buiten gebruik stellen van je hobbyauto, maar heb die van mij nu voor het eerst (voorzien) 5 maanden geschorst (de door mij gewenste winterbanden zijn niet leverbaar, dus ik ga er niet mee rijden). Auto staat buiten op de oprit. Druppellader had ik altijd al (regelmatig 4-6 weken niet mee rijden), maar ik maak me zorgen over de banden, en durf geen hoes te doen, omdat ik bang ben voor schuur krassen door het bewegen van de hoes in de wind (dat zie ik volop op m’n buitenbbq). Auto heeft trouwens wel het door de verzekering verplichte klasse 5 alarm.
Tips zijn welkom!
HelldogBE zegt
Er bestaan car shelters, daar heb je dan ook best een systeem in staan om de luchtvochtigheid op peil te houden zodat er geen schimmels groeien.
Persoonlijk zou ik me ook niet aan een hoes wagen, maar de wagen om de 2 maand eens een kwartiertje laten draaien (daar is ook weer wat op te zeggen), hem een halve meter verplaatsen en op een droge dag het interieur goed ventileren. Qua bodywork duivenpoep snel opkuisen en bladeren in openingen zoals motorkap (vooral ruitenwisserbak) en koffer wegruimen. Als je ruimte genoeg hebt kan je ook de schijven eens proper remmen.
kniesoor zegt
@560pk: Een oto 5 maanden in weer en wind buiten stil laten staan is een recept voor ellende. Met name vrijwel onvermijdelijke vochtinwerking op elektrische elementen en op de remmen ligt dan op de loer.
Een garage bouwen is misschien een wat drastische en dure stap, maar een solide carport, desnoods een gebruikte van Marktplaats, kost niet de hele wereld. Dwz als de gemeente waar je woont geen idioot hoge kosten in rekening brengt voor de bouwvergunning. Met een carport wordt directe inwerking van weersinvloeden in belangrijke mate beperkt.
1000bochten zegt
Pomp in ieder geval je banden op tot 3 bar. Anders hebben je zomerbanden straks platte vlakken als je er weer mee gaat rijden. En er zijn manieren om krassen te voorkomen met een hoes. Een vriend van me gebruikt twee hoezen over elkaar. Onderste is een zachte binnen hoes op maat, die de lak beschermt tegen krassen. Daar overheen een stevige goed passende buiten hoes die ook goed vastgezet kan worden. Mocht de buiten hoes iets bewegen, dan is dat tegen de binnen hoes. Op die manier blijft zijn gedetailde auto helemaal krasvrij en vogelpoep vrij.
e38ossie zegt
Zintuigen die knappen omdat ze niet een stukje zakken bij een lege accu? Broodje aap verhaal. Zou niet best zijn.
1000bochten zegt
Zijruiten bedoel je zeker? Lijkt me ook broodje aap. Ik denk wel dat je rubbers er kapot van kunnen gaan. Zeker als het vaker gebeurt. Ik heb dat destijds ervaren met m’n Alfa GTV. Eerst had ik een pre facelift waarbij de ruiten niet automatisch zakten. Later een facelift versie waarin de ruiten wel zakten. Bij de eerste waren de rubbers volledig kapot na verloop van jaren, terwijl de ander prima bleef. Ik heb ook een Boxster en E93 gehad met dat systeem. Ruiten hebben wel eens vast gevroren gezeten waardoor ze niet wilden zakken. Hoewel het voelde alsof ze afbraken toen ik de deuren opende, was dat toch (gelukkig) niet het geval. Het is in ieder geval niet erg prettig en kan misschien wel zorgen voor verbuigen van de rails waar de ruit in glijdt.