Hot topic bij elektrische auto’s is de actieradius, hoe is het daar mee gesteld?
We rijden op de Autoblog redactie al weer meerdere weken met onze BMW i5 duurtester. Tijd om te kijken hoe het staat met de actieradius volgens de opgave van BMW zelf. De BMW i5 eDrive40 heeft een accu van 81,2 kWh netto.
BMW i5 eDrive40 Touring: Gemiddeld stroomverbruik (WLTP) in kWh/100 km: 19,2–16,5; E-actieradius, WLTP in km: 485–560 (bron: bmw.nl)
We beschreven al eerder hoe onze specifieke BMW i5 is uitgerust. Dus niet met de standaard 19 inch, maar met de 20 inch LM M Aerodynamic (Styling 939 M) Bicolor Schwarz Grau. Dat zou natuurlijk wel wat invloed kunnen hebben op de actieradius.
Actieradiustest BMW i5 eDrive40 Touring
We voerden de test uit op een warme augustus dag, aan het einde van de middag, begin van de avond. De temperatuur heeft natuurlijk altijd invloed op de uitkomst. Tijdens de gehele test was het tussen de 25 tot 23 graden. Dit leverde direct wel wat problemen op. Bij de snellader van Fastned net van de A12 af in Den Haag voor aanvang van de test had de i5 moeite om tot ‘100% vol’ te komen. Terwijl ik zat te wachten op die laatste procent wilde de auto zelfs toen ik de airco volledig uit had (oef…) niet tot 100% komen.
Het tegelijkertijd koelen van de accu verhinderde de auto om die 100% te bereiken. Dus hij bleef stroom verbruiken/erbij laden zonder dat de actieradius in het dashboard opliep. Met een volledig afgesloten auto en dus de interieurkoeling uit kroop de laadsnelheid weer iets op, maar dat mocht geen naam hebben. We hebben het hier ondertussen over een laadsnelheid van 10 a 12 kWh per uur. Bij andere snelladers diezelfde avond hetzelfde verschijnsel. Benieuwd of andere BMW i5 rijders dit ook hebben meegemaakt bijvoorbeeld bij zomers temperaturen op vakantie.
Aan de andere kant, tot 100% volladen bij een snellader doe je alleen als je echt teveel tijd hebt.
De uitslagen
100 km/u | 130 km/u | |
% accu over na 92km | 82% | 78% |
verbruik in 92 km | 14,8 kWh | 18,1 kWh |
verbruik per 100 km | 16,1 kWh | 19,7 kWh |
berekende actieradius | 503 km | 411 km |
Noem ons maar fan van de i5, maar persoonlijk vinden we vooral de actieradius bij 130 km/u op de cruise control echt heel erg netjes. 411km, daar kan je wel wat mee. 2/3 keer laden op weg naar de wintersport als je in de zomer gaat….
Maar alle gekheid terzijde, in de winter zullen deze scores inderdaad lager zijn. Maar voor de zomervakantie is de auto wat ons betreft gewoon geslaagd. Had Wouter dus toch deze auto kunnen kiezen boven zijn 5 Serie. Hoewel de top van de i5 natuurlijk geen 260 km/u is zoals de 530i. Dat moeten we dan wel toegeven!
We testen eerder ook de range bij 100 en 130 van onze ID.Buzz duurtester. En natuurlijk wat de actieradius van een EV is wanneer je er volgas mee over de Autobahn rijdt. Dat deden we met de volgas test van Kia EV6 en de Mercedes EQB.
Deze auto’s staan in de Autoblog Garage:
- Audi A4 Avant van Michael
- BMW 530i Touring (G31) van de baas van Wouter
- BMW i5 eDrive40 Touring (G61) duurtester
- BMW M140i xDrive (F21) van Martijn
- BMW M2 (F87) Competition van Ruben
- Citroën 2CV6 van Michel
- Fiat Panda 4×4 van Michael
- Jaguar F-Type V6 Roadster van Machiel
- Mazda 6 Sportbreak van Loek
- MINI Cooper S Gizmo Speciale (R50) van Martijn
- Peugeot 206 GTi racers
- Porsche 911 Carrera (996) van Wouter
- Porsche 944 van Jaap
- Saab 9-3 Cabrio van Nicolas
- Tesla Model S van Nicolas
Johanneke zegt
Ik heb geen EV, maar laden tot 100% zou ik dus nooit doen. Doe ik bij mijn smartphone ook niet. Ding gaat in 30 minuten ofzo van 20 naar 85%, maar van 85% naar 100% is rond de 40 minuten. (Mochten hier iphone gebruikers zitten te denken welke sukkel houdt dat bij, mijn telefoon geeft zelf netjes aan hoe snel die laadt en wanneer ie klaar is).
In ieder geval, batterijen slijten het hardst in hun extremen, dus de onderste en bovenste 10% zou ik niet gebruiken. Kan je alsnog 400km rijden met deze BMW, poeh mijn vakantie naar Denemarken was de laatste keer dat ik dat heb gedaan. 2 jaar geleden.
mashell zegt
Ik laadt mijn EV regelmatig naar de 100% dat is namelijk handig als je een lange rit gaat doen. De bruikbare capaciteit van de batterij is 87 kWh terwijl de echte capaciteit 95 kWh is. Die 10% marge heeft de fabrikant dus al ingebouwd. En dat is precies waar een auto die minstens twintig jaar moet mee gaan verschilt van wegwerp consumenten elektronica zoals smartphones en smartwatches.
ghost zegt
Ik laad* hem idd alleen naar 100 als er echt een lange rit voor de boeg staat, anders idd 20-80 verhaal.
audirs3 zegt
Ik las ergens dat er soms een grotere accu in EV’s zit dan ze je laten gebruiken. Zelfs met 100% is de accu misschien maar 90% vol. Maar of het waar is weet ik niet…
Blijf het wel een raar verhaal vinden dt deze i5 niet de 100% wil aantikken.
Pordon zegt
Dus ondanks de 20inch velgen haalt de i5 gemakkelijk het WLTP verbruik met alleen snelwegkilometers. Dat is best netjes. Als zakelijke auto in Nederland van afspraak naar afspraak moet een verbruik rond de 15 prima haalbaar zijn. Dat zijn prima waardes voor zo’n grote auto.
bunnylebowski zegt
Ik ben vooral benieuwd hoe die bevalt (of niet), hoe die rijdt zo na paar weken rondrijden ipv dagje pers. Komt daar ook nog iets over?
michaelras zegt
Dit was niet een dagje ;-)
Maar we hebben hem 3 maanden dus er volgt zeker nog meer over de i5!
bunnylebowski zegt
@michaelras oh ik doelde niet op 1 dag met deze test / dit artikel, maar op de rijtest die jullie al hebben gepubliceerd maar wat na een dag sturen was vanuit standaard autopers rol.
Zo’n duurtester komen toch altijd leukere / andere inzichten naar voren.
Leuk. Ben benieuwd.
lekkerlinksrijden zegt
Dus deze I5 haalt betere waarden dan bijvoorbeeld een EX30, kun je gelijk zien wat de vorm van een auto doet, motoren even buiten beschouwing gelaten.
bmw535dxdrive zegt
Ik heb de sedan versie, I5 edrive40 M-sport pro met 20 inch velgen. Na 2 maanden en 3.000 km staat mijn gemiddeld verbruik op 15,9 kW. Voornamelijk snelweg in België en Nederland.
Johanneke zegt
M sport pro. Dat is toch om van te gruwelen zulke namen op een fijne elektrische zakensedan.
lekkerlinksrijden zegt
Wil je je naam dan wel even veranderen anders denken wij dat u nog een Neanderthaler bent ipv dat u groen bent
rogerzz zegt
Net op AD.nl lees ik dat Tesla in Europa niet meer de nummer 1 bestverkochte EV is maar BMW! Wie had dat gedacht, door de iX1, de i4 en i5. Terwijl de i4 en i5 niet bepaald euro-knallers zijn, wat een geld kosten die toch eigenlijk. Maar erg mooie auto, de i5 station. Ik ben overigens erg benieuwd of de Audi A6 e-tron niet al te laat is, en ook hoe die presteert ten opzichte van de i5.
audirs3 zegt
@rogerzz Die A6 e-tron is loopt technisch wel een paar generaties voor op de i5. Die heeft een dedicated EV platform, 800V infrastructuur, frunk bij de RWD modellen, vlakke bodem, etc. De i5 is gewoon een ICE met een electromotor erin gelepeld…
lpgbarrel zegt
Volgens mij heb jij ‘iets’ met dedicated EV platforms! Commercieel gezien is wat BMW doet wel houdbaarder.
Wolflow zegt
Met de zin “2/3 keer laden naar de wintersport als je in de zomer gaat” vat je direct de complete ellende van een elektrisch hok samen.
Er is toch geen mens die zo lang onderweg wil zijn om hok te moeten laden
Trojan zegt
Zoals velen ga ik hooguit 2x per jaar met de auto op vakantie en houdt m’n blaas het maximaal een uur of 4 vol. Dan spelen die paar laadstops dus helemaal geen rol in het grote geheel. De rest van het jaar rij ik in Nederland in een superfijne, stille en bloedsnelle auto waarmee ik elke dag vol wegrijd en helemaal nergens onderweg hoef te stoppen/tanken.
Johanneke zegt
Je bent te pieperig man. Iedere 3 uur even 20 minuten pauze, ooeh, de wereld vergaat.
bunnylebowski zegt
@wolflow mensen die “hok” , maar vooral “wintersport” gebruiken in hun vocabulaire. Brrrr.
mashell zegt
Mensen die naar “de wintersport” gaan die gaan niet echt skiën, die gaan niet echt snowboarden, die gaan serieus zuipen!
bunnylebowski zegt
Haha ;-)
pier zegt
Actieradius bij 130km/u is erg netjes, dat is top. Tot 100% laden zal geen enkele vakantieganger op reageren, bij 80/85% zit je weer in de auto.
seatleon zegt
Een leuke test, maar niet echt vernieuwend. Bij Carwow doen ze deze tests ook regelmatig met BEV. Natuurlijk goed om te weten wat de range in de praktijk is, maar de conclusie dat een 530i op de vakantie praktischer is qua tanken is ook een open deur. Afgelopen zomer heb ik zelf ook weer de voordelen van benzine ervaren. Om 12:30 uur van de camping weggereden met vouwwagen en om 2:00 uur thuis met de cc op 130. Met een BEV was dat niet gelukt, maar dat wist ik ook van te voren wel.
Wat ik interessant zou vinden is om de sleutels van de i5 een maand aan Wouter te geven voor de dagelijkse ritten en daarvan de financiële balans op te maken. Dat kan je dan afzetten tegen een typische maand met de 530i. Vervolgens kan je de afweging maken in hoeverre de verschillen tussen die twee auto’s in de praktijk opwegen tegen de praktische bezwaren op de vakantie.
bunnylebowski zegt
@seatleon precies zoiets zou erg leuk zijn , omdat Wouter de perfecte (OK bijna, hij mist 2 cilinders) auto als alternatief zelf heeft staan op de oprit.
Dat lijkt me een erg leuke vergelijking.
Uiteraard dan door de ogen van de hoofdgebruikster, de baas van @wouter
mashell zegt
Wat je eigenlijk nog nodig hebt bij het beoordelen is de gemiddelde snelheid. Immers bij een maximum- en streefsnelheid van 130 wordt het al lastig de gemiddelde snelheid op de 100 te krijgen. Maar dat kan op zo’n klein stukje van 92 km weer gemakkelijker zijn.
Appie64 zegt
Ook interessant , erg goed YouTube kanaal overigens CarMeniac!
https://youtu.be/AYJncvJpElE?si=GEhC5_sYyhvPilhf
Allison Burgers zegt
Ben geschrokken van de review van InstaAutoVlog.
https://www.youtube.com/watch?v=Hf3ctuceVO0
Niet des BMW’s
marcomanta zegt
Gewoon vol batsen die accu, het gros van de EV rijders dumpt hem toch na maximaal 5 jaar.
Tony EV zegt
Van die paar keer per jaar naar 100% laden gaat de accu echt niet stuk hoor. Zelfs al doe je het geregeld. Een accu van een moderne EV kan echt wel wat hebben.
Allison Burgers zegt
Precies. Thuis tot 100% laden kun je prima doen. Als je hem dan niet een week volgeladen laat staan.
In het artikel lees ik dat het over snelladen gaat. Dat is naar 100% vrij zinloos omdat het veel te lang duurt.