
Cameraman Arnold stelt zijn BMW voor!
De oplettende volgers weten dat er naast @MartijnGizmo nog een BMW-camerageek actief is voor Autoblog. Om niet zomaar met de deur in huis te vallen zal ik me kort voorstellen!
Hi! Arnold hier. De reis met Autoblog is inmiddels zo’n 5,5 jaar en we hebben al ontzettende leuke dingen mogen doen samen! Zo film ik vaak de B-roll voor de Mijn auto-video’s en daarnaast mag ik bij gelegenheid ook op stap met Wouter of Michel als Martijn zijn agenda de melding ‘system overload’ geeft! Dit alles naast een fulltime job in iets heel anders, wat het juist zo leuk maakt om dit ook te doen. En ja, iemand moet het doen!
Opvolger voor de F11 535i







Toen mijn F11 535i (die aan bod kwam in deze video) verkocht was, mocht ik carte blanche met een leuk budget opzoek naar de opvolger. Hierbij stonden een aantal zaken centraal. Het moet een balans zijn tussen privé, woon-werk, vakantieauto en – niet geheel onbelangrijk – een hobbyauto. Met een gezin in een 205 GTI met rolkooi of Golf VR6 gaat niet passen dus die auto’s had ik dan gelukkig (weliswaar veel te vroeg) in een vorig leven verkocht als hobbyauto!
Toen ik thuis de de RS6 C7.5, C43 Estate of Z4 G29 ging onderzoeken als toekomstige alleskunner viel de Z4 al snel af natuurlijk! Wouter had mij ooit eens laten ervaren wat de B58 doet in een Z4 M40i doet. Je begrijpt dat een deskundige chief bandenroker in dit pakketje zeer overtuigend kan meespelen in het besluit. Het is hem voor nu niet geworden, wellicht in een volgend leven…?
De RS6 is natuurlijk de ultieme keuze, alleen hierin was ik min of meer bevoordeeld door de C8, welke ik echt heel gaaf zou vinden naast de Z4 bijvoorbeeld. Maar ja, zo leuk was het budget nou ook weer niet…
Overstap naar Mercedes?

Van de C43 was ik vooral qua geluid en motor erg onder de indruk! Als videomaker van de Mijn auto’s heb ik veel kanonnen voorbij zien komen en hierbij was ik heel erg verbaasd hoe compleet het C43-pakketje fabrieksaf is qua geluid en beleving! Toch bleef ik als vaste BMW-klant twijfelen over de overstap naar Mercedes, omdat ik vooral de lijnen van de Estate net niet vind kloppen, naar mijn persoonlijke voorkeur.
Toen ik door de opties heen was, begon toch de opvolger van de 535i al snel weer in beeld te komen. Maar na 12 jaar BMW in de 330d E46 Touring handbak, E61 535d, F11 535i kreeg ik thuis toch een lichte verontwaardiging van: echt?!
M340i vs. 540i

Echt! De zoektocht werd veranderd in M340i en 540i. De Fünfer is voor een gezin vaak gewoon de betere keus en tikt meer boxes aan. De M340i is echt een heel erg lekker pakket voor papa en wat meer richting de M-Lite, zoals de letter M al doet vermoeden. Maar je levert weer in qua gezinsauto als je dit tegenover de 5 zet. Daardoor toch weer heel anders dan de 5 die meer comfort als niche heeft.
Neem bijvoorbeeld die heerlijke comfort seats in combinatie met alle hulpsystemen die voor je afstand houden en sturen. Of niveauregeling achter waardoor je met vakanties lekker nooit hoge koplampen of een hangende kont hebt. Want dat laatste willen we echt niet! Fun fact: wist je trouwens dat de 540i zo’n 100 kg lichter is dan de M340i doordat deze grotendeels van aluminium gebouwd is?
Wensenlijst
Zo ben ik de zoektocht nog een beetje dubbel begonnen, maar vooral gericht op de 5. Hierbij heb ik de hele verkrijgbare optielijst in mijn iPhone-notities gezet en ben ik gaan vinken wat ik belangrijk vond in de zoektocht.
Enkele punten hierin waren: actieve cruise, S02NH M-Sport remmen, bruine comfort zetels, panoramadak, trekhaak fabrieksaf, stoelverwarming achter voor de kids (ja sorry, ooit eens gekscherend gezegd en dat onthouden ze wel), een lage kilometerstand, kloppende historie en last but not least, vierwielsturing. Dit kende ik nog van de 535i en dit maakt een 5 Serie zeer makkelijk te rijden voor het formaat auto.






Eenmaal de zoekopdrachten uitgezet was het wachten. Vierwielsturing bleek lastiger dan gedacht want dat hebben ze lang niet allemaal. Toen kwam er na zo’n 2 maanden een Alpinweiss II exemplaar met 78.000 km op de radar, welke op bijna alle punten in het plaatje paste. Dat een Touring wit kon zijn had ik nog niet voor mezelf bedacht maar alles leek goed.
Alpinweiss
Op aanraden van het thuisfront heb ik toch de stoute schoenen aangetrokken en we zijn erheen gereden voor een proefrit. Gelijk jackpot want alles klopte wel, op de prijs en de kleur na uiteraard! Vanuit daar zijn we ook nog even doorgereden naar een G31 540i Carbonschwarz zonder de optie S02VH en dit was gelijk een no go voor mij. Prachtige wagen maar nee, gelukkig heb ik vastgehouden aan mijn wensenlijst en nu dus ook gevonden! De kleur Alpinweiss II op de 5 Touring heeft me een week gekost want ik heb hem eerst laten staan. Ik even tijd nodig om aan dit idee te wennen. Toen ik dit plaatje rond had heb ik gebeld en de deal rondgemaakt.







De auto was door de vakgarage in Geldermalsen geïmporteerd en en daarom kon ik hem ophalen toen alle keuringen et cetera geregeld waren. De eerste rit was gelijk een rit waarbij ik soort van op tijd weer in het noorden moest zijn voor werk, waarbij ik dus ook moest doorrijden. Heel vervelend met die B58 Gen 1 en 340 pk in het voorste deel van de wagen, maar het is gelukt! Inmiddels 11 maanden en 13.000 km later kan ik zeggen dat dit een topkeuze geweest is! Alle scenario’s waarvoor ik de auto gekocht heb zijn inmiddels wel een keer voorbij gekomen. Woon-werk, vakanties, auto vol met IKEA-kasten, alles gaat meer dan prima met deze wagen. En dat witte begint zelfs een beetje mooi te worden…

Wordt vervolgd
Nu we het daarover hebben: mooi is altijd persoonlijk. Daarom heb ik in die 11 maanden wel het nodige veranderd om ‘mooi’ nog persoonlijker te maken. Dit is naar mijn inziens geen complete ombouw want de basis is echt heel goed. Het doel is OEM plus waar het kan! En vooral een aantal subtiele updates waardoor de auto wat meer tot leven en tot zijn recht komt. Welke updates dit zijn komen lees je in een later artikel. Voor nu bedankt als je het tot hier gelezen hebt en tot de volgende!
Hé wat leuk om ook jouw verhaal te lezen. ITT tot de baas van autoblog blijf jij wel lekker vast houden aan zes cilinders ;). Leuke overwegingen ook tussen de 5 en 3 en bizar dat de 3 zwaarder is.
Zit in een vergelijkbare situatie met nu nog een 535i. Vraag is what’s next. De 540i staat al lang op m’n shortlist maar het juiste exemplaar vinden is heel lastig , erg kieskeurig qua kleuren en opties. Neig zelf ook steeds meer naar een B5 maar dan moet de portemonnee uiteraard wat verder open getrokken worden..
Hoe voelt de g31 tov de F11 qua rijgedrag? Mistte ik beetje in het verhaal van Wouter.
Bedankt :)
Zelf heb ik ook wel een tijdje gezocht naar zowel de 535i als de 540i.
Mijn ervaring is dat de F11 wat speelser is. Nu had ik ook een rwd 535i. De 540i is X-Drive.
Ook is de 535i wat giftiger en de 540i wat vloeiender qua vermogen.
De 535i was met MHD Stage 1 ongeveer net zo snel als de 540i fabrieksaf.
Daarnaast vind ik de g31 vooral wat strakker rijden. Maar ja dan 78dkm tegenover 190dkm speelt hierin ook vast nog een rol.
Daarnaast vind ik vooral de afwerking van het interieur een heel goed gelukt. Heb daarom bewust voor pre-facelift gekozen met de ‘oude’ clusters. Verbruik is ook echt wel een sprong vooruit tegenover de n55!
Verder heb ik nog niet alle update’s gereed om een goede vergelijking te maken maar wellicht komt dit nog in een update verhaal :).
Ah cool. Benieuwd naar de volgende update dan :). Ik heb wel xdrive op m’n 535i dus dat zal dan wel vergelijkbaar zijn. Toevallig ook MHD stage 1, maar bij de N55 zijn de reserves natuurlijk wat minder.
Bizar hè dat dat B58 blok zoveel zuiniger is. Beste wat ik met de N55 ooit gehaald heb is 8l op 100 km. Gemiddeld 10.5l/100 ;)
Goed geschreven verhaal met veel herkenning.
Bedankt. Mooi dat we hier niet alleen in staan :)!
Fijn dat er nog mensen zijn die niet voor een te hoge blob gaan en gewoon een prachtige station pakken. Leuk verhaal!
Gave auto, staat ook op mijn lijstje maar ik blijf het jammer vinden dat de Touring niet zonder xDrive te krijgen is. Laatst een G21 Touring bekeken en die viel ook niet tegen, kreeg alle benodigdheden voor 2 kinderen er makkelijk in. Misschien een leuk aangeklede 330i maar eens overwegen als vervanger van de F11, want om de een of andere reden voelt een 530i als een stap terug omdat ik 2 cilinders inlever. Bij een 3 vind ik dat minder boeiend… rare lui, autoliefhebbers.
@racerx lol. Herkenbaar
Eens. Heb zelf ook voor de G21 330i gekozen in Tanzanit Blau, vol opties. Heerlijke wagen, vlot (5.9 sec oid 0-100), heel zuinig als je het wil (haal gemiddeld 6.2l/100, rij vooral snelweg), en idd ruim zat! Heb maar 1 kleintje dus scheelt wel nog qua hoeveelheid spullen. Als opvolger ooit zou ik wel een 5 touring g31 willen, prachtige wagen, maar voel me daar nog iets te jong voor. En zou dan ook wel de b58 willen, 4 cilinder in zo’n slagschip voelt wat weinig ;) Mocht je vragen hebben over 330i vanuit de gebruiker laat maar weten!
Al erg happy met je korte review! Voelt daarnaast de B48 een beetje lekker aan onder de rechtervoet? Ruim qua koppel en mooie vermogensopbouw? Of heb je nog een stage 1 op de planning staan?
Ja, zeker. Koppel is 400nm en al vroeg beschikbaar dus trekt goed van onderin. In sportstand helemaal want wat alerter op het gas en sneller terugschakelen. Doortrekken tot de toerenbegrenzer heeft niet heel veel zin omdat koppel iets afvlakt richting te limiet. Ik had hiervoor een f31 320i en het verschil in power is echt aanzienlijk. Het leuke van een 3 is dat ie nog niet zo zwaar is (zonder x drive). Versnellingsbak is ook erg goed en snel. Enige wat beetje mist is geluid van een 6 cilinder, maar ach het klinkt prima voor een 4 pitter vind ik. Stage 1 overweeg ik wel, gewoon omdat het kan. Twijfel met name over evt issues die het oplevert aan de motor en wat t doet met inruilwaarde…
Thx voor de aanvulling!
B58 is van zichzelf al een fantastisch platform!
Ruim voldoende van alles!
Er staan nog wel wat leuke upgrades in de planning maar dit is voor nu nog even een verassing.
Hierin laat ik me verder uit in de update’s
Ook gaaf! Ooit met @Casperh de g21 330i mogen rijden voor wat rijbeelden. Toen viel me op dat de 330i een pittige wagen is! Stuurt erg lekker en een goede sound voor een 4cilinder!
Zuinig geloof ik wel, de b58 ook al eens een tank rond de 7L op de 100 gehad. Meestal niet overigens :)!
Maar je zegt, te jong? Op mijn 20e ooit mijn eerste 540i gehad.
Een e34 v8 sedan in Rouge bordeauxmet foute gordijntjes en een foute uitlaat!
Fantastisch! Hierna een a6 2.5L Diesel en heel wat andere auto’s nu toch bijna 10jaar een 5!
Wel vanuit 4 jaar een 3 serie maar het kan prima! Dat is natuurlijk ieder voor zich!
Veel plezier nog met de g21!
Kan je hierin heel goed begrijpen en snap je strijd!
Kan je de 540i alleen maar aanraden.
En met x-drive wil die ook gewoon met de juiste commitment prima dwars.
X-Drive kun je altijd nog ‘veilig’ met X-Delete naar wens aanpassen / uitzetten. Mits je rekening houd met de factoren die X-delete je voorschrijft.
Succes met kiezen!
Dank voor de aanvulling! Zal lastig worden, maar dat maakt het ook wel weer leuk natuurlijk.
Heel fraai! Ik ben normaliter ook geen fan van wit maar dit model kan het echt wel hebben. Puike keuze en volgens mij ook echt wel een bak ruimer dan de C43 (die ik zelf qua design ook wat minder vind).
Thanks!
Gefeliciteerd met je mooie auto. Zelfs wit staat deze auto goed. Ben benieuwd naar de binnenkant; chocolade of pindakaas?
Bedankt!
Alpinweiss II met Dakota comfortsetels in Cognac kleur
Lekkere wagen hoor! Ik rij nu zelf in G31 met de basismotorisering, in niets te vergelijken met een 540i maar het is nog maar mijn eerste BMW, dus wie weet
. Nadat de auto uit de BMW-garantie is, ga ik ‘m wel laten chippen naar 530i-specs. Versnellingsbak bij 110.000km de bakservice laten ondergaan, vroeg, maar zo heb ik er zélf het meeste plezier van. Op de accu van het noodoproepsysteem na (vervangen onder garantie incl. telematica-module) is de auto heerlijk en probleemloos.
P.s. Onder een witte zou ik mooie antraciet-kleurige velgen zetten. In ieder geval géén zwarte velgen, brrrr…. (Persoonlijke smaak natuurlijk)
Goed onderhoud is altijd een goed idee!
Chippen ook!
Autoblog.nl regel 1.0 : elke auto wordt beter met 100PK erbij!
Herkenbaar met die batterij… Bij mij was het vooral voor de wintersport rit.
De ritten van 46km per dag waren blijkbaar niet genoeg om de stroomvoorziening op peil te houden. Na de wintersport heb ik het euvel niet weer gehad.
Dit zal overigens voor komende jaar dan wel een puntje van aandacht worden :).
Betreft de wielen heb je goede smaak! Wellicht ga ik je idee nog opvolgen of juist zwarte monteren. Stay tuned
Ha Arnold, heb jij ervaring met het chippen van een 540i? Is het een aanrader? Prachtige bak!
Toch fijn, weer een dikke witte station in de Autoblog garage.