Tijd om eens in de klassieker van Michel te duiken, dit is de Citroën 2CV6 in de Autoblog Garage!
Tja, dit wordt mijn eerste serieuze Autoblog Garage artikel over de Citroën 2CV6. Na de nodige dringende mailtjes en appjes van de hoofdredactie eindelijk dan eens een stukje van mijn hand.
Nou staan er hier op het erf maar liefst vier auto’s. Geen van allen nieuw in mijn garage, maar wel nieuw voor jullie wellicht. De één nog minder interessant dan de andere voor de petrolhead, maar toch. Het erf is groot, we wonen namelijk in la bella Italia. Dus plek zat voor een wagenpark.
Even voor de volledigheid, er is een Fiat 500 Hybrid uit 2024, een Toyota Starlet uit 1998 en een werkpaard, een Toyota HiAce uit 2006. Even alles uitgelicht hieronder. De Fiat is hier in Italië gekocht, de rest meegenomen uit Nederland. Op dit moment heeft de Starlet inmiddels zijn Italiaanse platen. De HiAce is al zes maanden in afwachting van de Italiaanse bureaucratie en staat op dit moment stil.
Autoblog Garage: Citroën 2CV6 van Michel
Mooi al die ellende, maar je hebt natuurlijk geklikt op de 2CV! De import daarvan loopt ook nog. Het idee was om er een historische kentekenplaat op te krijgen hier in Italië, maar die hoop heb ik al opgegeven. Hij is niet origineel, kijk maar naar de voorkant, en ook de kleur is niet goed.
De Citroën Due Cavalli (twee paarden) is namelijk Rouge Vallelunga. Wel een originele Citroën kleur, maar niet voor dit bouwjaar. Onbegonnen werk om dat door de Italiaanse bureaucratie te krijgen…
Even terug naar het begin. Het betreft hier een Citroën 2CV6 in de Autoblog Garage. Het kenteken is van 2 januari 1979 (kom er maar in hieronder in de comments) en origineel in Nederland geleverd. Zelf kocht ik de auto in de zomer van 2019. Ik had vroeger al eens een Citroën Dyane (ook Rouge Vallelunga), maar een echte 2CV was voor mij natuurlijk de droom.
Ribbelkap
De kenner ziet natuurlijk aan de voorkant meteen de ribbelkap. Die is dan ook niet origineel. De voorkant is ooit door een vorige eigenaar gemonteerd en geeft de auto een jaren vijftig look. Maar dan met de verkeerde deuren.
Motorisch is de auto in puike staat. Ik heb de 2CV van een ex-collega gekocht die in het verleden zo masochistisch was om zowel een klassieke Land Rover Defender als een klassieke Eend te rijden. Stond hij langs de weg de ANWB te bellen, zeiden die meteen al: staat de Land Rover of de Eend stil vandaag?
Toen hij de Land Rover voor een Saab inruilde (stap vooruit?), ruilde hij ook zijn weggerotte Eend in voor dit exemplaar. In ruil voor de nodige bedrijfsfilms (hij is regisseur) is de motor en de versnellingsbak vakkundig gereviseerd en in topconditie gebracht.
Nadat hij een Traction Avant (sterkte!) aankocht moest er plek in de garage komen en kwam ik in beeld. Kopen kopen kopen!!!
Problemen
Qua problemen heb ik voornamelijk wat elektronica issues en roest gehad. De achterbak was in een regenachtige herfst volgelopen met water en had daar het laatste zetje gegeven aan het roestmonster. Een mooie gelegenheid om de koets te liften, het chassis in een beschermlaag te zetten en alles weer vers gelast terug te monteren.
Elektronisch wilde de dimlichten op een gegeven moment niet meer aan. De hele kabelboom is eruit geweest en opnieuw aangesloten en alle lampjes (en de ruitenwissers) doen het weer.
De APK was iedere twee jaar duimen, maar de laatste keer, nu precies een jaar geleden waren er geen problemen en ging de trouwe Eend er fluitend doorheen.
Verhuizen naar Italië
Afgelopen zomer kwam daar het moment dat we naar Italië zijn verhuisd. Dan moet de Eend mee. Vond ik. De rest van de familie vond het maar gedoe, maar het moest wat mij betreft toch echt gebeuren. Dus nog voor de sleutels van het nieuwe huis in de pocket waren op een gehuurde aanhanger achter het werkpaard naar het nieuwe beloofde land.
De route via Oostenrijk gekozen. Om niet na te hoeven denken over Zwitserland. Is het nu wel of niet Schengen, of geldt dat niet voor auto’s? Nog even overwogen om met de klassieker zelf te rijden, maar 1.500 kilometer is toch wel ver in de oude bak.
Aan de voet van de Brennerpas in de stromende regen in een tentje, wat je allemaal doet voor je hobby, en dan met de vlam in de pijp de bergen over. Eenmaal in aangekomen in Italië netjes bij vrienden onder een hoes en wachten tot we zelf terugkeren met de rest van het spul.
Ervaringen met de Eend
Hier hoort natuurlijk een stukje over de ervaringen met de Eend. Nou, je rijdt de auto vandaag de dag niet voor het comfort. Alhoewel… hier over de niet-verharde wegen van Toscane is de 2CV te prefereren boven de rest van het wagenpark. Het is erg leuk rijden hier binnendoor.
Hij maakt natuurlijk een pokkeherrie (of muziek naar mijn mening). De tweecilinder gilt het uit en een middendemper was nog niet verplicht in de jaren zeventig (duimen voor de Italiaanse keuring). Maar het is echt genieten blazen hier hoor, over de Italiaanse wegen.
Overigens ook in Nederland was het genieten op de dijkjes. Kijk gerust nog eens de Autoblog Garage video die we hebben gemaakt over de 2CV, onderaan het artikel.
Wat moet er nog aan gebeuren?
Hoort er ook altijd bij natuurlijk! Nou de wensenlijst is niet heel lang, maar je blijft wel altijd bezig met zo’n klassieker. Buiten dat je het onderhoud moet bijhouden én er mee moet blijven rijden, gaan er nu eenmaal dingen stuk.
Hij moet nog een keer met de roller. Op een aantal plekken is de verf niet goed dekkend en dus moet er nog een tweede schilderbeurt komen. Ook het dakje scheurt aan de zijkanten, dus die moet waarschijnlijk in de nabije toekomst ook vervangen. En hij moet natuurlijk op een Italiaans kenteken om de Citroën 2CV6 in de Autoblog Garage te houden… Ja dat laatste wordt spannend.
Lukt dat niet dan zal hij terug naar NL moeten voor de verkoop. Dat begint ook te dagen voor de Toyota HiAce die de Italiaanse RDW ook maar niet wil importeren. Wellicht daar later meer over.
Deze auto’s staan in de Autoblog Garage:
- Audi A4 Avant van Michael
- BMW 530i Touring (G31) van de baas van Wouter
- BMW i5 eDrive40 Touring (G61) duurtester
- BMW M140i xDrive (F21) van Martijn
- BMW M2 (F87) Competition van Ruben
- Citroën 2CV6 van Michel
- Fiat Panda 4×4 van Michael
- Jaguar F-Type V6 Roadster van Machiel
- Mazda 6 Sportbreak van Loek
- MINI Cooper S Gizmo Speciale (R50) van Martijn
- Peugeot 206 GTi racers
- Porsche 911 Carrera (996) van Wouter
- Porsche 944 van Jaap
- Saab 9-3 Cabrio van Nicolas
- Tesla Model S van Nicolas
Robert zegt
La Dolce Vita. Jij hebt het goed voor elkaar zo, Michel.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom het, in een tijd van Schengen en EU toelating, nog zo veel moeite kost om die auto op Italiaanse platen te zetten.
Michel zegt
Moderne auto’s (vanaf 1996 personenauto’s en vanaf 2010 bestellers) hebben een Europese goedkeuring. Het conformiteitsbewijs is dan voldoende.
Hier zie je meteen het probleem en de reden waarom de Starlet wel een kenteken heeft en de HiAce en de eend nog niet. De Starlet is van 1998 en heeft een Europese goedkeuring. De HiAce is van 2006 en is in NL aangepast met dubbele cabine. Lang leve onze fiscale regels. Ik heb daar een NL goedkeuring van en die wordt niet geaccepteerd door de Italiaanse RDW. Ik ben nu met Toyota Italia bezig voor een Scheda Techica uitgegeven door hen. Dat is het enige dat de Italiaanse RDW wenst te accepteren.
De 2CV is een klassieker. Ook hier ben ik met Citroën Italië bezig. Dit zal vermoedelijk wel goed komen omdat de 2CV oorspronkelijk ook in Italië werd geleverd. De HiAce is bijvoorbeeld nooit in Italië verkocht wat het ook ingewikkeld maakt.
Johanneke zegt
Leuke hobby man. Heb zelf nooit wat met eendjes gehad, maar dat zal per generatie wel verschillen denk ik. Hoezo doen de Italianen zo moeilijk over importeren dan? Zo’n toyota al helemaal, is toch gewoon een normale goedgekeurde auto. Of was het allemaal wat sneller gegaan met een Fiat badge 😉
Michel zegt
Met een Fiat badge gaat alles sneller! Ook de roest en aftakeling ;-)
Autokenner zegt
Living the dream
PrettyAwesome zegt
Nou heb ik zelf ook een tijdje een ‘oldtimer’ gereden, welliswaar een tweewieler, maar ik kan uit ervaring zeggen het vraagt wel devotie, non-stop onderhoud/reparatie, een goed netwerk, een shitload aan liefde en dat allemaal onder uit je tenen om er mee te willen en kunnen rijden. Maar zo te horen ontbreekt het bij jou @michel er daar totaal niet aan. Je enthousiasme voor deze voiture is besmettelijk! Er is bij Wheeler dealers, ook een aflevering gewijd aan de 2CV uit ‘58, erg leuke aflevering.
kniesoor zegt
Natuurlijk, je moet geen enkele haast hebben, maar op een mooie zomerse dag (die zijn er in overvloed in Italië, nietwaar ?) is een 2CV een heerlijk otootje. Dakje helemaal opgerold, klapraampjes omhoog, desnoods de klep onder de voorruit ook nog helemaal opengedraaid en de tevreden snorrende tweecilinder rustig z’n werk laten doen. Mooie afwisseling met de laagvliegers, waar normaliter mee gereden wordt op dergelijke dagen.
cossiekiller zegt
Onder het doek leek hij bijna Kitt. Bijna…