Het is tijd voor chiptuning voor de BMW 325d!
Soms moet je even iets bekennen. Niet alles is toevallig met de Autoblog duurtester. Zo wist ik in grote lijnen al welke onderstel-upgrades ik wilde (alhoewel @martijngizmo mij overtuigd had van een andere schroefset). Ook wist ik dat er BBS-velgen onder moesten komen te liggen. Het is immers een BMW en daar horen gewoon BBS-velgen onder. Maar er was één hele grote reden om te kiezen voor een BMW 325dA. Die reden is namelijk de aandrijflijn.
BMW 325d (E91, M57)
Ik twijfelde destijds tussen drie verschillende BMW stationwagons: een 325d Touring (LCI) met M57-motor met 197 pk, een BMW 325d Touring (LCI) met N57-motor en een BMW 525d met N57 motor. Naast de duidelijke verschillen is het grote verschil marges: de 325d met M57-motor levert 197 pk en 400 Nm. Deze motor is prima, maar niet een heel aantrekkelijke propositie.
De M57 325 is namelijk nauwelijks sneller dan een 320d en even dorstig als een 330d. Nu kun je deze met wat modificaties naar 250 pk en 500 Nm brengen. De injectoren en turbo zijn vrij beperkt en de automaat kan niet heel veel extra vermogen aan. Het zijn overigens prima waarden en de M57 is verder een uitstekend blok. Alleen is de 325d duidelijk beperkt ten opzichte van de 330d en 335d.
Dan zit je dus meteen aan het maximum van die motor én de transmissie. Heb je een 197 pk versie, niet getreurd. Ze zijn betrouwbaar en lopen schitterend, alleen de tuningspotentie is beperkt tenzij je bereid bent flink te investeren. Maar ja, als je dan dat toch gaat doen, kies dan meteen voor een 330 of 335d. Let op: BMW wijzigt de motoren niet per definitie op het facelift-moment. Dus bij de E91 LCI kreeg de 330d wél een nieuwe motor (van M57 naar N57), maar de 325d (nog) niet.
BMW 525d (F11, N57)
Een andere auto waar ik naar keek was de 525d. Hier gaat het al een stuk beter. Deze heeft namelijk de N57-motor. Deze is aanzienlijk moderner. In deze specificatie is het eigenlijk een BMW 530d motor, maar dan terug-getuned naar 204 pk en 450 Nm. Het is de perfecte motor, want je kunt eenvoudig meer vermogen hier uit halen. Waarom zou je nog een 530d kopen? Simpel: de versnellingsbak. Als je een automaat hebt, moet je bijzonder goed uitkijken wat je doet.
De N57 levert 450 Nm en dat is precies het maximum wat de bak aan kan volgens ZF. Nu is de grens van ZF vrij bescheiden. Echter, de 530d heeft een veel en veel sterkere automaat die 700 Nm kan hebben. Je wilt dus een 530d dan hebben. Hoe gaaf een 530d ook is, dat was voor mij iets te veel van het goede. Telkens 1.000 of 2.000 euro erbij leggen (want dan heb je pas echt wat) kan eeuwig doorgaan, maar is niet verstandig.
BMW 325d (E91, N57)
En daar komt dan ‘toevallig’ mijn auto voorbij. Leuke geschiedenisles die ik heb gehad van een BMW-technicus: het was de bedoeling dat de 325d eerder een viercilinder werd. Downsizing is al 15 jaar bezig. In samenwerking met Alpina werd er een twin-turbo setup gebouwd voor de 2.0 viercilinder-motor. Het idee was simpel, op deellast kon deze bijna net zo zuinig zijn als een 320d, maar qua vermogen en koppel waren er veel meer reserves. Deze motor is ook daadwerkelijk op de markt gekomen in de BMW 123d en Alpina D3 Bi-Turbo.
Voor de reguliere E90 kwam de motor nét te laat. Daarom werd besloten op het allerlaatst toch een N57D30 te gebruiken, om preciezer te zijn de N57D30U0-specificatie. Deze werd speciaal ‘bedacht’ voor de 325d. Het is in feite een 330d, maar dan begrensd tot 150 kW en 430 Nm. Let wel, dit is vanuit een officieuze bron. Echter, er zijn veel voorbeelden te vinden van de 325d met enorm veel modificaties die met relatief weinig issues rijden. Deze BMW 325d is dus enorm gevoelig voor chiptuning, op een positieve manier.
RealOEM
Volgens BMW zit er overigens wél iets verschil in de motoren, met name de zuigers zouden afwijkend zijn. De vervangingsonderdelen op RealOEM zijn echter exact hetzelfde. Nu kan het zijn dat BMW dit doet om de vervangingsmarkt overzichtelijk te houden. Bij de M57 is het verschil aantoonbaar tussen de 325d en 330d (zoals de turbo en injectoren), met de N57 motoren is er geen verschil tussen de 325 en 330d.
Euro 4
Nu hoor ik u denken: maar waarom niet een 335d kopen? Dat is immers de dikste diesel? Welnu, dat was geen optie. De 335d heeft namelijk niet de N57, maar nog de oude M57-motor. Het grootste nadeel daarvan is de Euro4-certificering. Dat is immers hetzelfde als mijn oude Alfa Romeo. Ik wil nog even een tijdje kunnen rijden en met de Euro5-diesel hoop ik net even een paar jaar langer door te kunnen kachelen.
Er schijnen overigens Euro5-exemplaren te zijn gebouwd van de 335d, maar die zijn zeldzamer dan informatieve en feitelijk juiste Trump-tweets. Bij de 325d en 330d is het label altijd Euro 5 (of zelfs 6). Daarbij, als je gaat kietelen is er niet enorm veel verschil tussen de 330d of 335d. De 330d kan al naar worden gekieteld waarvan de achterbanden het warm krijgen en de 325d dus ook. Althans, dat was mijn theorie.
ZF 6HP28
In tegenstelling to bij de 525d (F10) heeft BMW niet besloten de 325d E90 te voorzien van een automaat die aan zijn maximum zit. Nee, ‘per ongeluk’ zit er een veel te goede automaat in. De BMW 335i benzine heeft de 6HP21, de BMW 335d LCI heeft de ZF 6HP28.
Aangezien de 335i en 325d ongeveer hetzelfde koppel (zo’n 400 Nm) hebben, kun je aannemen dat ze dezelfde bak hebben. Maar nee, BMW had waarschijnlijk niet verwacht dat er veel 325d’s verkocht gingen worden en leverde de ZF 6HP28. Het is dezelfde transmissie als de Jaguar toepast in de XF-RS, bijvoorbeeld. Dus zowel de motor als de transmissie van de 325d hebben werkelijk enorme reserves.
Van Vught Tuning
Die vermogens moeten dus aangesproken worden. Maar door wie? Overal zijn tuners die mooie dingen beloven. Collega @martijnGizmo wees mij op Van Vught Tuning in Marum. Dit zijn niet zomaar chiptuners, maar echt specialisten als het gaat om VAG-producten, dieseltuning én BMW’s. Als eigenaar van een BMW diesel klinkt dat dus als muziek in de oren. Op naar Marum!
Marum ligt in het hoge noorden. Dat lijkt heel erg onhandig, maar dat is het dus niet. Je hebt namelijk meteen een lange rit voor de boeg. Dan vang je nog even wat meer context op voordat je gaat en merk je de verschillen des te beter. Althans, dat was de uitleg van Martijn en niemand die aan zijn wijze tuningswoorden twijfelt.
100 km/u
De tuner in Marum ligt naast de snelweg. Dus het is even rijden, maar je kunt wel doorrijden. Het nadeel: ik had de afspraak heel vroeg gemaakt. Dat betekent dat je ‘130’ km/u kunt rijden op (een gedeelte van) de heenweg en op de terugweg maar 100 km/u. Gelukkig ligt Marum dusdanig ver in het noorden dat een ritje door Duitsland geen probleem is als je weer snel naar het zuiden wil.
Voordat de tuning uitgevoerd werd, wordt er eerst gekeken hoe de motor is. Dat betekent dus een rollenbanktest. Het scheelt een beetje per auto of het vermogen wel of niet gehaald wordt. Sommige auto’s hebben een vrij conservatieve opgave (hallo Porsche!) en sommige fabrikante gaven de motoren een zeer optimistische waarde (hallo TVR!). Hoe doet de BMW 325d het? De auto werd op de rollenbank gezet, de motor mocht gaan loeien en het resultaat: eh, niet al te best.
182 pk.
De eerste ronde was niet al te best. 182 pk. De tweede ronde ging slechter: 175 pk. Ouch. Ik vermoedde al dat ‘ie iets inhield, maar niet dat het zo bar gesteld was. Vijf runs later was het nog steeds tussen de 175 en 180 pk. Ergens zat er een lek, was de consensus. Alle slangen, de intercooler, luchtfilter en dergelijke werden allemaal nagekeken en opnieuw gemonteerd. Alles moest nu goed zijn. Het resultaat. 172 pk! Omdat alles er perfect uitzag, werd vermoed dat het wellicht kon liggen aan de ECU.
BMW 325d chiptuning
Wellicht dat eerder een EGR of iets dergelijks is uitgeschreven en dat dat niet correct is verlopen. Daarom werd eerst de standaard programmering erop gezet, de tune zoals BMW deze heeft geschreven. Het resultaat: 175 pk! Jaja, dat schiet lekker op. Volgens Van Vught moest de N57 minimaal 200 tot 210 pk doen. Nadat alles bekeken werd en alles in orde was, werd de motor voorzien van de tuning. Het resultaat: 179 pk. Niets 300 pk, niet eens de standaard 200 pk. Zo rond de 180 stuks was het maximale. Vervolgens waren er ook andere mensen aan de beurt voor tuning voor hun auto, dus werd het even wachten voor mij. Gelukkig was er een kantine voor klanten waar ik even kon werken en dit artikel typen over chiptuning van de BMW 325d.
Alles proberen
En nog een paar andere artikelen (zoals dit lijstje), want vijf uur later zaten we nog te wachten. Het is niet dat ze bij Van Vught niets deden. Ze waren constant met de auto bezig. Er is van alles geprobeerd: tuning, EGR eraf, swirlflap-delete, alles er weer op, het basis programma, de originele BMW tune. Het resultaat bleef 175 tot 180 pk. Een beetje gezonde 320d van dezelfde leeftijd zal mij er dus uitrijden. Op zich is het koppel niet verkeerd en loopt de zescilinder zijdezacht. Dus echt klachten heb ik verder niet. Alleen het idee dat we de auto iets meer vermogen konden geven, bleef uit.
De tuner in kwestie kan hier overigens niets aan doen. Ik kwam immers aanrijden met een auto met een ‘defect’. Of in elk geval een auto die niet functioneerde zoals het hoorde. Alleen was ik er niet op de hoogte van. Bummer.
Nadat de meeste afspraken voor chiptuning (allemaal wel in een keer goed) verlopen waren, bleef Van Vught mij vriendelijk helpen. Alleen waren er telkens minder opties. De auto was in goede conditie, alles functioneerde prima en die motor moest met gemak meer paarden kunnen leveren. Ze gaven echter niet thuis, de chiptuning op de BMW 325d leek niet aan te slaan. Toen vroeg hij nogmaals specifiek naar de xHP-software die ik heb geïnstalleerd. Want alles wees erop dat de bak de motor begrensde. Hoe is dat verlopen?
XHP transmissietuning
Vol trots kon ik mede delen dat ik dat allemaal zelf heb gedaan. In een uur tijd had ik de automaat aangepast. Toch raadde Van Vught mij even aan om daar naar te kijken. Het kon namelijk niet anders zijn dan dat de begrenzing ‘uit de bak’ kwam. Anders was het euvel absoluut gevonden. Ondanks de motor nu veel vermogen moet kunnen leveren, was het waarschijnlijk de transmissie die de motor alsnog begrensde. Waarom deze dat deed op zo’n specifieke wijze, was niet duidelijk. Helaas had ik de benodigde WiFi-dongel niet mee. Anders konden we het ter plekke doen.
Ik kreeg de instructie mee om naar huis te gaan en daar de baksoftware eraf te halen. Dan zou de bak ‘vrij’ lopen en de motor zijn volle vermogen leveren. Onverrichte zake keerde ik huiswaarts. Ik wilde afrekenen, maar daar wilde ze bij Van Vught nog niets van weten want ‘jij hebt je vermogen nog niet dat wij beloofd hebben’. Wel reed ik weg met de aangepaste ECU. Mocht de begrenzing vanuit de bak komen, dan zou de motor daarna wel veel meer vermogen moeten leveren.
OBD Dongel
Thuis aangekomen wilde ik het meteen regelen, maar het was een zaterdag waarbij zaterdag dingen gedaan moesten worden. Denk aan honden uitlaten, boodschappen doen en het uitstellen van de berging opruimen. Heel gezellig, maar ik wilde die baksoftware toch even snel uitvogelen. Toen ik eindelijk de laatste paar champignons in de koelkast had ingedeeld rende ik zo snel mogelijk naar buiten om de OBD-dongel te monteren en het xHP-programma te starten.
Ik had er eigenlijk niet zoveel zin in om de baksoftware eraf te halen. Deze beviel namelijk heel erg goed. Anderzijds moest ik even testen of het verwijderden van de software goed uit zou pakken. Ik opende de app en kijk meteen even naar de instellingen. NEE!!!
Het schaamrood spatte van mijn kaken. Bij het installeren had ik namelijk een paar vinkjes aangezet. Denk bijvoorbeeld aan de indicator die weergeeft in welke versnelling je rijdt. Maar er stond er nog eentje aan: Torque Limiter. Het zal toch niet???
Torque limiter
De Torque limiter is handig voor hele grote tuningsprojecten. Denk aan situaties waarbij je van punt a naar punt b moet rijden waarbij je wél de motor zwaar hebt aangepast, maar de bak nog niet. Snelheid is niet van belang, maar je wil de automaat niet belasten. Dit is een essentiële instelling als je te maken hebt met een motor die heel dicht (of over) de maximumcapaciteit zit van wat de transmissie kan leveren. De software begrenst de boel op zo’n 180 pk en 380 Nm… Precies de waardes die we er bij Van Vught telkens uit haalden. Kortom, even de baksoftware aanpassen.
Kinderspel
De bak opnieuw flashen is kinderspel. Je vinkt de nieuwe instellingen aan en je start de flash. Twee minuten later is alles al geïnstalleerd. Mijn vriendin was nu ook wel heel benieuwd naar mijn ‘wonderlijke motoriek’ en vooral of de auto nu wél sneller was. Om het even uit te vogelen gingen we naar de snelweg. Tijdens het rijden op de weg er naar toe probeerde ik al een hint te bespeuren.
Onwillekeurig denk je dat de motor iets anders gaat lopen of een andere koppelkromme heeft. Maar eigenlijk merkte je er niets van. Het was vrij lastig om iets te detecteren. Want de motor leek zelfs iets smeuïger en soepeler te lopen, maar niet zozeer sneller. Dan ligt het toch aan de verkeerde software en moet de flash er toch echt af. Aan de andere kant, hoe vaak geef je echt goed gas in de bebouwde kom? Precies. Een kikvorsman-outfit kun je ook niet testen in de badkuip.
Snelweg na chiptuning BMW 325d
Toch maar even de snelweg op. Misschien dat je met volgas of een hoger toerental wat meer merkt. Bij het oprijden van de snelweg zat er (uiteraard) een Corsa EcoFlex voor ons. Eentje die eerder het minimale verbruik, dan het maximale vermogen wilde halen. Dus we gaan met de Corsa mee en wachten op een gaatje op de linkerrij. Een Mercedes C-klasse prikt er nog snel voor, daarna volgen de Corsa en ik. Na een paar vrachtauto’s ingehaald te hebben gaat de Corsa naar rechts en heb ik even de ruimte. Het dieselpedaal gaat helemaal naar het tapijt.
Heel even wachten totdat de turbo is opgespoeld. De auto pakt mooi op en accelereert. Oh, en wacht. Waarom zit ik bijna VOL achterin de bips van een C350e? De Mercedes geeft ruim baan. Nogmaals dat pedaal naar beneden. Je voelt de kont zakken en met de meest comfortabele duw word je naar voren gestuwd. Binnen een mum van tijd staat de teller daar waar deze in Nederland ab-so-luut niet mag staan. Na iets meer dan 10 tellen staat er een driecijferig getal op de klok dat begint met een 2… Van 100 naar 200 accelereren (wat we niet gedaan hebben) duurde gevoelsmatig minder dan 15 seconden. Dit moeten we maar eens gaan meten, maar het verschil is werkelijk enorm. En vrij illegaal, dus zoeken we een andere methode om te merken hoe snel de auto is geworden.
Accelereren na chiptuning BMW 325d
Als je wil accelereren moet je dus bij een lage snelheid beginnen. Dus we gaan direct de snelweg af om weer erop te gaan. Met 50 km/u bij de invoegstrook het pretpedaal helemaal naar beneden: de achterbanden stribbelen wat tegen, iets dat bevestigd wordt door een flikkerend tractiecontrolelampje. Aan het einde van de invoegstrook staat de snelheid al op 180 km/u. Dames en heren: de 325d vliegt. En ja, het was volledig mijn schuld dat de BMW 325d chiptuning niet direct werkte.
Daarna een paar stoplichtpsrintjes. Hierbij merk je dat de auto enkel achterwielaandrijving heeft. Het komt allemaal wat onhandig van zijn plaats. Maar, eenmaal in zijn de derde versnelling is de auto in zijn element. Op een golf van koppel wordt je naar elke gewenste snelheid geduwd. Dit moet geweldig zijn om mee door Duitsland te blazen. Drehmoment ohne Ende.
Verschil chiptuning BMW 325d
Nu is het niet de eerst keer dat ik in een auto met een dergelijk vermogen zit. Sterker nog, er zijn zat snellere auto’s die ik heb meegemaakt. Het grote verschil? Het is je eigen auto die eerst trager was. Kijk, bij een Nissan GT-R, Porsche 911 of Jaguar XKR weet je dat het enorm hard gaat. Dan stel je je er op in. Nu zit je in je eigen vertrouwde omgeving, met je eigen pepermunt aan boord, met je eigen muziek uit de speakers en je eigen gezin. En ineens gaat alles in die vertrouwde wereld heel erg veel sneller.
Rollenbank na BMW 325d chiptuning
Kortom: deze auto is getuned, zoveel is duidelijk. De motor levert beduidend meer vermogen. Alleen hoeveel? Volgens Van Vught tuning kan de 330d met N57-motor getild worden naar 300 pk en 600 Nm. Gevoelsmatig lijkt dat te kloppen. Zeker weten doe ik het niet, want de auto is nog niet op de rollenbank geweest. Die maandag bel ik Johan Van Vught om te vertellen dat ik zelf de boel op torque limiters heb gezet. Alsof je de huisarts moet vertellen dat je zelf je testikels in een tosti-ijzer hebt geklemd. Gelukkig was hij heel erg sportief en kon hij er wel degelijk om lachen.
Kortom, de BMW is getuned en niet zo klein beetje ook. Er staat een afspraak om de auto op de rollenbank te zetten om te kijken wat er nu werkelijk uit komt. Voor nu is het nog even gokken, maar zo rond die 300 pk lijkt heel goed mogelijk. Hebben we onbedoeld toch een cliffhanger.
Eerder in deze serie:
- Introductie BMW 325d duurtester
- Nieuwe BBS RX-R velgen en Dunlop Sportmaxx banden
- Bilstein B12 kit door Jan Steverink banden Apeldoorn
- Groot onderhoud en nóg meer onderhoud
- Alpina voorbumper en lakcoating door Van Essen Carcleaning Nunspeet
- Automaat spoelen, montage Wagner Evo Intercooler
- Zelf installeren transmissie tuning xHP Stage III
faalhaas zegt
Haha nog zo’n 1 die de fout is gegaan met spelen met de computer. Ik had recentelijk met een obd appje de auto op “smart entry” gezet, en geen idee wat het deed. Daarna de auto uitgestapt om even te eten en later verder te gaan. En verhip keyless closing werkt niet meer. De auto staat toch veilig dus dan maar eten en later terugkomen. Na faalhaas zn lunch weer terug naar de auto en: Ontgrendelen van de deur werkt niet en auto op slot. Dan maar de ouderwetse auto sleutel.. Yes! Binnen. Vervolgens rem ingetrapt, startknop indrukken en… *niets* de auto gaat niet aan.
porker zegt
@faalhaas: tsja je moet je naam eer aan doen hè! Sommige dingen moet je laten doen..
faalhaas zegt
@porker: Ah u bent u zo’n voorgenomen pipo met 2 linker handen die bijna alles laat uitbesteden? Een beetje durven soms.. Heb de wagen overigens zelf weer aan de praat gekregen. Blijkbaar zit er stiekem nog prik op de ECU, 10min inladen en de settings waren teruggezet gelukkig.
wetdualclutch zegt
Blij dat ik in ieder geval de juiste waarden van je tuning voorspeld heb ;-). Leuk stuk weer, ben benieuwd wat hij nu echt produceert.
elemento zegt
1 bimmercode app werkt perfect. 2 in die prijsklasse beste om te hebbem 330d 258 pk versie. Die chippen
Johanneke zegt
Weer gepakt door 1 der vele beperkingen van een iPhone ;) anders was de wifi dongle niet nodig geweest.
Goed verhaal weer! Blijkt dus uit het verschil in motoren en bakken dat niet iedere auto met een turbo zomaar te chippen is. Lekker hoor dat jou bmw wel een sterke bak heeft. Heb zelf gekeken naar een Mitsubishi Galant v6. Bleek dat die met automaat goed zijn, echter de handbak kan de krachten af fabriek totaal niet aan. En ik wil een handbak… Dus is er niet van gekomen.
The Stig NL zegt
@Johanneke: Is dat geen leuk projectje, een andere bak erin swappen?? 🤪😉
willeme zegt
@johanneke: met een Android device heb je een specifiek kabeltje nodig, en dan had ik die weer vergeten mee te nemen ;-).
Thanks en ja: je moet even altijd even van te voren je huiswerk doen. Het kan ook nog eens per bouwjaar schelen zonder facelift/nieuw model. Kan de bak van een Evo er niet aan? Of de zesbak van de Getrag van de 3000GT? Verklaart wel waarom de Galant en Legnum VR-4 altijd die automaat hadden.
edward330d zegt
Wat een geweldig verhaal… Leuk geschreven en erg herkenbaar. Met toch een stukje frustratie die uiteindelijk weer ontaard in geweldige ontlading van, in dit geval, vermogen. Ik mag ook genieten van 300 pk en 600nm. Met het ontbreken van de Vmax wandelt de naald van de snelheidsmeter moeiteloos de “teller uit” zoals ze dat noemen.
frits05 zegt
Prachtig verhaal. Ben alleen nu wel heeeel nieuwsgierig wat er aan pk’s in zit…..
joki zegt
Dus Van Vucht kan geen transmissie tunen? Uit ervaring weet ik dat bij een 320i f30 de transmissie (ZF bak) het koppel in tweede en zesde versnelling beperkt. Dus bij chiptuning heb je in een aantal versnellingen de beloofde 420Nm en in tweede en zesde maar 300, natuurlijk meten ze het resultaat niet op de bank in die versnellingen…Als je dan geen XHP flash doet en je accelereert vol dan voel je het koppel invallen in die versnellingen. Vooral als je op de snelweg rijdt in sport en je doet een Kickdown dan gaat de bak van zevende naar zesde en voel je dat je kracht ontbeert.
Dus eigenlijk geniet je niet van je volle vermogen/koppel in die beide versnellingen en eigenlijk is het maar sneu als je tuner dit niet kan oplossen…
The Stig NL zegt
@joki: Ik kan me zo voorstellen dat het niet zo verstandig is om iets aan de versnellingsbak te gaan doen als de klant zelf al tuning heeft geïnstalleerd. Immers, je weet niet precies wat er gedaan is…
joki zegt
Je kan hem altijd eerst stock flashen en dan opnieuw stage 3 zetten. Ofwel de instellingen nalopen, maar als de tuner het niet kan aanbieden… Ik vind dat vreemd.
willeme zegt
@joki: Niet heel erg vreemd hoor.
Het is niet zo heel erg lastig: xHP bedien je via je telefoon en een dongel/kabeltje. Van Vught had wel de kabel, maar ik heb geen Android. OBD dongel-mogelijkheid voor de iPhone is er pas sinds kort.
Ik heb de TCU niet bij van Vught gehaald, maar via xHP zelf besteld en geïnstalleerd. Uiteindelijk klopte het precies wat Van Vught zei ;-)
willeme zegt
@joki:
Voor mijn specifieke tune (xHP) wat via mijn iPHone werkt, heb je een OBD-dongeltje nodig. Zowel VVT als ik hadden ‘m per ongeluk thuis laten liggen ;-). Dus omdat nu ‘sneu’ te noemen, bwoah. Gewoon stom dat ik m niet mee had genomen. Via de xHP Stage 3 tune heb ik geen koppelbegrenzers meer, voornaanmlijk omdat de bak het toch met gemak aan kan. Voor de Z8 8HP kun je deze xHP ook krijgen. Het mooie is dat je het koppel en de schakelmomenten op elkaar af kunt stemmen, dus dan heb je het tegenovergesteld.
flow82 zegt
Leest weer heerlijk weg @willeme! Nu de boel een stuk sneller gaat, ga je ook de remmen nog aanpassen of is de huidige stopkracht voldoende?
willeme zegt
@flow82: Thanks! Goed punt dat je aansnijdt Het enige fysieke verschil tussen een 325d en 330d zijn de remmen. De 330d heeft de remmen van de 335d, de 325d heeft de remmen van de 320d. De remmen zijn gewoon adequaat. Niet bijzonder, hoor. Aan de andere kant, veel beter dan Brembo’s die op de Alfa zaten. Nu ook een paar ritjes Duitsland gedaan en het is prima. Echter, als je langere stukken hard gaat rijden en meer flink moet remmen, zijn de schijfjes te klein. Dus ik denk dat ik remmen wel ga aanpassen, maar weet nog niet hoe (er zijn gelukkig enorm veel opties voor de E91)
flow82 zegt
@willeme: Zit er zelf ook aan te denken om xhp aan te schaffen voor mijn X5, alleen zijn hier in Indonesië de remmen nog (véél!!) belangrijker dan meer snelheid. En mijn remmen schrik ik toch (ongewild) regelmatig van. Het gewicht van de auto speelt daarbij natuurlijk ook een rol. Dus ik ben er nog niet helemaal over uit.
willeme zegt
@flow82: ik zou de xHP altijd aanraden aan iedereen. Het verschil is gewoon te groot om het niet te doen. Niet alleen voor de snelheid in rechte lijn, maar ook voor je verbruik en rijplezier. De auto reageert gewoon veel alerter. Qua financiën valt het erg mee en je kan het zelf installeren. Wat voor X5 heb je precies? Een E70?
flow82 zegt
@willeme: ik heb een F15 35iXdrive, dit is ook de meteen de enige versie die hier te krijgen is. En om het overzichtelijk te houden kan je hier alleen uit wit of zwart kiezen. Zelfs voor de velgen is er slechts één keuze…
Je noemt qua voordelen o.a. verbruik. Hoewel ik qua liter ron98 slechts €0,57 hoef af te rekenen tellen alle kleine beetjes wel natuurlijk. Gaat dat verbruik er op vooruit? En zo ja, in welke situaties gaat die besparing dan op? Qua optrekken vind ik het minder interessant. Op de tolwegen haal ik 80-100km/h, en dat is in het gunstigste geval. Als je denkt dat NL erg is qua linksrijders, dan is het hier helemaal om te janken (maar dan met rechtsrijders).
willeme zegt
@flow82: die F15 heeft standaard de 8HP automaat die eigenlijk al briljant is. Er is een xHP pakket voor en die schijnt ‘m weer ietsje beter te maken. Maar het verschil is minder groot. De 6HP was bij sommige modellen dermate traag geprogrammeerd dat er veel winst te behalen viel. Verbruik is bij mij sinds de xHP tuning iets gunstiger en nog weer wat gunstiger sinds de motortuning. Het zijn wel nuances: Deed eerst 1 op 14,4. Nu 1 op 14,9 en sinds motortuning ongeveer 15.8. Gemiddeld rijden, dus een beetje sporten en voornamelijk forensen.
mikem3 zegt
@willeme: ik heb een 330ci uit 2002. Is het dan ook nuttig / zinvol?!
Tof om je verhalen te lezen. Zoals anderen al aangeven;
Het leest zich lekker weg.
willeme zegt
@mikem3: daarin zit de vijftraps automaat. Daar is volgens mij geen xHP Flashtool voor. Wél zijn er wat tuners die er andere software voor hebben volgens mij.
karhengst zegt
Lekker verhaal en niet in de laatste plaats door de afloop! Een dergelijke diesel in die klasse voelt gewoon echt machtig, ondanks dat ik het zelf met een hoge tune 4-cilinder moet doen.
Toevallig had ik pas dus ook een artikel gelezen wat in ging op de verschillen van gebruikte componenten bij ogenschijnlijk dezelfde motoren zoals ze uit de fabriek komen. Het ging daar vooral ook om thermische waarden die lager waren waardoor tunen toch echt de levensduur zou beperken. De strekking was echter wel dat vervangende componenten altijd de waarden van de hoogste tune aan zouden kunnen. Dit om de voorraad simpel te houden. Het was de eerste keer dat ik het concreet las maar zie dat jij hier ook reeds op bent gestoten? Ik zal m eens opgraven als ik het artikel nog kan vinden.
willeme zegt
@karhengst: ja, klopt. Er gaat één verhaal de rondte. Dat verhaal is erg uitgebreid en lijkt te kunnen kloppen, maar kan ik nergens geverifieerd krijgen. Daarentegen zijn er heel veel N57’s die zonder problemen getuned zijn. Zelfde geldt voor de 525d-transmissie in de F10. Die zou het ook niet moeten kunnen houden en dat gaat in veel gevallen ook prima.
karhengst zegt
https://motorblock.at/stalzamt-die-wahrheit-ueber-chiptuning-spassbringer-oder-motorentod/
Gevonden. Misschien is dit hetzelfde verhaal als dat wat jou ook bijstaat. Het is in ieder geval wel voer voor een interessant artikel hier, zo makkelijk als toch wel over een chipkuurtje wordt gesproken zouden de mitsen en maren aan je voorbij gaan.
willeme zegt
@karhengst: dat is ‘m ja. Alhoewel die aantallen in het artikel volgens mij niet kloppen. Zoveel ’25d’ blokken heeft BMW niet verkocht als in het artikel staat, volgens mij.
Heb het ook even bij wat andere tuners en specialisten nagevraagd. Sommigen 25d’s rijden rond meer dan 400 pk zonder problemen, dus ik ben benieuwd. We gaan het sowieso meemaken met de duurtester ;-)
karhengst zegt
Super! Ben heel benieuwd, altijd leuk om over de wat normalere auto’s te lezen hier. Enne, heel veel plezier met de auto! Het kost wat, maar de dagelijkse grijns is onbetaalbaar.
hondema80 zegt
Willem, heel leuk verhaal om te lezen. Ik moest tijdens het lezen eigenlijk toileteren, maar uitgesteld omdat het zo interessant was. Ben heel erg benieuwd naar het uiteindelijke resultaat. Heb heb je ook een dragy? Acceleratiecijfers zijn uiteindelijk voor mij de enige graadmeters
willeme zegt
@hondema80: gaan we wel even doen als Duitsland weer open is. 0-100 km/u was eerst 7.5-8 seconden en nu iets van 6,5. Van 100 naar 200 was eerst 25-28 sec. en nu 15 ongeveer. Maar dat is allemaal losse pols werk in niet ideale omstandigheden.
freddydevadder zegt
Wtf. Een oem alpina bumper en wat mcdo aanpassingen maken dit ver van een alpina. Mss nog de oem alpina striping voor 10pk… Zolang de eigenaar maar tevreden is zeker? Ik vind het nogal een waste of money due je beter had gespaard voor een volgende wagen.
reactief zegt
Heel knap dat je zo’n zure reactie geeft op dit leuk geschreven artikel.
Er wordt nergens beweerd dat dit een Alpina is trouwens…
freddydevadder zegt
@reactief: Het staat toch op die voorbumer en de acherkant is gedebatched. Ik dacht dat Willeme een purist was na zijn uitspraak : een c43 is geen AMG.
michiel_vandelft zegt
@freddydevadder: Hij zegt ook niet dat het een “ekte ekte” alpina is toch? Hij vind het een mooie lip en er staat toevallig Alpina op. Jij laat je vrouw ook niet staan om paar CC’s extra, echt of nep.. ;)
alino zegt
Begrijpend lezen is duidelijk te moeilijk. Er wordt in dit artikel nergens beweerd dat de auto maar iets te maken heeft met Alpina. Enkel dat de oorspronkelijk bedoelde motor voor de 325d een samenwerking was met Alpina.
Prettige zure dag verder
Robert zegt
Mooi verhaal weer, en een wijze les ook. Wat ik mij nu alleen wel afvraag: heeft een tuningsbedrijf als Van Vught zelf geen OBD-dongel in huis?
willeme zegt
@RRRobert: de xHP software is sinds kort via de iPhone en een dongel (die je nergens in NL kan krijgen) te installeren. Hij had wel alle Android-kabeltjes ervoor liggen (die al langer in omloop zijn). Daarbij moet ik even aantekenen dat VVT niet de installatie daarvan heb gedaan, maar ik zelf. Misschien wel een leuk kerstcadeautje voor alle moeite die ze hebben gedaan ;-).
Robert zegt
Daar scoor je wel punten mee, ja!
Trouwens, voor mij als ‘Apple-hater’ (©vriendengroep) weer een argument om lekker bij Android te blijven.
premium01 zegt
Machtig aparaat! als ik deze in mijn achteruitrij spiegel zie aankomen zou ik snel naar de rechter baan verplaatsen haha
red5 zegt
Wel even zwaaien dan!
wildbeest zegt
Leuk geschreven met veel informatie, wat zou de 3.0d 258 op de mat leggen na tuning?
iz_person zegt
Dat is nou precies wat de goedheid van de mensen zegt,
Dutchdriftking zegt
Heerlijk artikel weer over deze dikke beemer. Fijn dat het uiteindelijk toch gelukt is. Erg benieuwd wat het nieuwe vermogen exact gaat zijn!
pollet79 zegt
Mijn BMW E46 330cd coupe een M57D30TÜ met standaard 204pk is op 75000km gechipt naar 275pk en 571Nm met veiligheidsmarge. Aan 180000km is er een nieuwe turbo en koppeling vervangen. Zuinige wagen.
p3r0x zegt
Even omdenken: toch mooi de rollenbank van de tuner geijkt. Een bedankje zou dan ook wel mogen. 😜 Mooi stuk weer, ben benieuwd naar het volgende project van je.
bennyblisto zegt
Mooi artikel! En heerlijk om dat extra vermogen te hebben, dat moet fantastisch rijden 😉
Heb je de EGR ook laten uitprogrammeren? En heb je nog iets gedaan met de intake manifold?
Ik heb net een e92 320d gekocht (uit Belgie). De N57 en N47 kennen veel overeenkomsten. Ik moet nog langs de chipboer (maar eerst even een kenteken krijgen..), de EGR wil ik er zelf wel graag uit hebben. Gisteren de intake manifold er af gehaald en het hele inlaattraject zit helemaal vol met roet/olie.. De as van de swirlflaps heeft ook te veel ruimte, de flaps zien er gelukkig nog wel redelijk uit. Ik heb in Duitsland een bedrijf gevonden dat een verbeterde intake manifold maakt, waar de swirlflaps van aluminium zijn en de as in lagers ligt, misschien is dit ook wat voor jou (mits je de flaps wil behouden).
audiA41.8TFSI2013 zegt
Leuk en interessant verhaal. Dit is goede info voor mensen die een 6 cilinder diesel van BMW overwegen! Top en meer van zulke artikelen :)
leaper035t zegt
@audiA420fsi: terechte opmerking! Ik rijd een G31 530d. Enkele bescheiden aanpassingen: vooraan Eibach veren, achteraan luchtvering dus makkelijk afgesteld. Rondom rond H&R spoorverbreders 10 & 15 mm en 20inch BMW individual velgen. Next step: chip tuning!
Arjen zegt
Mooi verhaal! Je zegt dat de 325d altijd een euro 5 is. Geldt dit echter ook voor de 197pk versie?
michiel_vandelft zegt
@Arjen van de Kieft: Nop, dat is een M57 en euro 4
Arjen zegt
Geldt het euro 5 verhaal ook voor de 325d met 197pk?
mark383 zegt
Super fijn leesvoer weer, dank voor het delen! En in ben benieuwd naar de uiteindelijke cijfers :)
willeme zegt
@mark383: Thanks!!!
wally zegt
Ondanks de keuze euro 4, 5 of 6 heb ik een e92 335d m57 zonder roetfilter. Lekker gekieteld richting supercar waardes. 512 pk en 1080nm met wmi. Zonde van jou xhp installatie zodat hij niet vrijkwam. En ja, koppel is zo lekker !
f31bmw320d zegt
De 3 daar ook laten tunen, zeer tevreden mee. Inmiddels over naar een f11 528i en zit nou wel te twijfelen over de xHP software
michiel_vandelft zegt
@Willeme Ik hoorde Wouter altijd vol lof over Mosselman, heb je nog getwijfeld tussen deze twee en wat waren voor jou de beweegredenen?
michiel_vandelft zegt
@michiel_vandelft: P.S gefeliciteerd met je remap, dat moet vast zalig rijden dat koppel en vermogen. Ik had in mijn 120d 230pk en 450nm, maar om redenen is zo’n E87 bijkans net zo zwaar als een 3 serie. En dat ging al als de brandweer!
willeme zegt
@michiel_vandelft:
Zowel Mosselman als Van Vught hebben een goede naam als het aankomt op aanpassen van BMW’s. Ik twijfelde tussen Mosselman, BMWSpeed en Van Vught Tuning. Alledrie zijn het gerenommeerde BMW specialisten. Wouter heeft zijn M135i destijds bij Mosselmal gehad, mijn pa had zijn BMW bij BMWSpeed onder handen laten nemen en dus dacht ik: dan probeer ik Van Vught. Met name omdat @martijngizmo mij dat adviseerde.
Nog een reden: bij Van Vught deinzen ze niet terug voor een bijzonder project. Zo hebben ze daar een BMW 1 Serie met de 335d biturbo zescilinder gebouwd. Dus mocht ik een stapje verder willen gaan, dan kan ik ook bij hen terecht.
Ot92 zegt
@willeme VVT deinst idd niet terug voor een project. Een tijdje terug hebben zij als eerste en enige op deze aardbol, geloof ik, de 2.0BiTDI van een Passat in een Golf 7 gebouwd.
b00st zegt
Mijn net dezelfde (inmiddels ex-) E91 ook laten chippen. Standaard 211pk ipv 204pk op de bank, daarna 313pk en 630nm. Wereld van verschil, en verbruik lag effectief lager :) Toch een leuke 130.000km mee gereden alvorens door te verkopen.
upp3rd0g zegt
Ai ai ai, precies voor dit soort foutjes ben ik zelf ook bang… Beetje prutsen aan de computers van een auto mbv een appje op je telefoon en een wifi/bluetooth verbinding. Naast je eigen vergissingen (bv torque limiter of smart-entry van faalhaas) kan er toch wel van alles mis gaan in de programmeerfase. Maar ja, het klinkt zo makkelijk en de mogelijkheden zijn toch erg interessant. :-)
Begrijp ik nu goed dat je na je xHP flash dus al die tijd met torque-limiter en dus 180pk (ipv minimaal 204pk) hebt gereden? En desondanks toch erg enthousiast over het xHP resultaat?
Ik begrijp ook uit het verhaal dat VVT je naar huis heeft gestuurd met een generieke map?
Wel jammer dat je nu niet weet wat het blok voor tuning nu leverde. Mijn 123d bleek 214pk (ipv 204) te hebben. Na de eerste tuningsronde gaf het blok al meer pks en meer nms af dan ik wilde dus ik heb Johan gevraagd hem een beetje terug te schroeven. Tegelijkertijd heeft Johan in de 2e run ook nog een klein dipje (overgang kleine turbo naar grote turbo) weggepoetst. Deze finetuning is dus bij jou ook niet toegepast… na al deze moeite zou ik zeker nog een keer terug gaan naar Marum voor de afsluitende rollerbank meting en evaluatie van het vermogen/koppel door Johan.
willeme zegt
@upp3rd0g:
In principe is het vrij simpel: alles werkt perfect, alleen was het mijn fout. Alle systemen functioneerden gewoon uit de kunst, alleen was ik niet op de hoogte van mijn eigen actie ;-). Op zich kan er weinig fout gaan. In een paar seconden flash je die torque limiter eruit. De installatie zelf van het systeem ging prima. Sterker nog, ik hoefde ‘m er niet eens af te halen, kon prima gecombineerd worden.
Sinds de installatie van de xHP rijd ik rond met 175-180 pk in plaats van 204, alhoewel die laatste nooit echt aanwezig leken te zijn. Beetje een luie motor. Om eerlijk te zijn had ik het nauwelijks door. De auto wordt normaliter gebruikt voor forens-verkeer waarbij je alleen even bij het invoegen van de snelweg gebruik maakt van het koppel. Wel viel mij op dat de auto boven de 160 niet echt lekker doortrok. Echter, de paar pk’s die ik miste staan niet in verhouding tot hoe bizar snel en zacht de bak nu schakelt. Van 0-100 is ‘ie alsnog een halve seconde sneller.
VVT heeft de basismap erop gezet omdat er simpelweg niets aan te passen was. De bak gooide telkens roet in het eten.
Houdt er rekening mee dat de AB-garage artikelen van mij nooit direct gepubliceerd worden. Soms zit er wat meer tijd tussen, soms wat minder. In dit geval is de auto al lang bij Johan geweest die ‘m helemaal heeft geperfectioneerd ;-). Maar dat artikel komt binnenkort op Autoblog ;-)
Ot92 zegt
Oh man man man… Ik kan me al voorstellen hoe je je voelde haha. Ikzelf zou er nog een behoorlijke schuldgevoel bij krijgen.
Roy zegt
Hoi Willeme, was nog even benieuwd wat de rollenbank test nog is geworden?
Ik heb ook een 325d LCI van 2011 met N57 motor, overweeg toch ook eens naar VVT te gaan ;).
Ben voornamelijk benieuwd wat je denkt over de belasting van de automaat (zou in principe 600Nm aan moeten kunnen), hoe soepel de koppelkromme nu is tov origineel, en of je nog geen zwarte pluim hebt (wat ik echt niet wil).
Ben benieuwd, dank aan je wel!!
Roy zegt
Oeps, had je andere artikel nog niet gezien, heb het antwoord dus al :).
Kortom, dikke aanrader die VVT :)!
willeme zegt
@troxelke:
Ik zie je vraag nu pas, my bad! De rollenbank pakte goed uit ;-). 328 pk en 675 Nm. Meer dan voldoende dus (het is nu echt een vlotte auto geworden!)
De 325d LCI uit 2011 heeft altijd de ZF 6HP28 bak, die kan moeiteloos 700-750 Nm aan. De koppelkromme is iets minder tafelberg dan standaard. Dus het koppel komt er vrij geleidelijk in. Niet ineens alles (iets wat ik erg prettig vind). Ik heb mijn roetfilter nog behouden, want 2011 is volgens mij het eerste jaar dat de roetfilters er niet meer afgehaald mogen worden.
Bij Van Vught weten ze heel goed waarmee ze bezig zijn en ze gaan erg secuur te werk. Naast het feit dat het relaxte gasten zijn ;-).
Heb jij je 325d ondertussen al laten chippen bij Van Vught?
Roy zegt
Hoi! nee nog geen chip afspraak gemaakt, maar is wel in overweging (al contact gehad met VVT). Inderdaad, tafelberg hoeft van mij ook niet, mag gewoon lekker vloeiend zijn de auto.
Maar waarom nog niet gechipped (buiten dat ze nu vakantie hebben bij VVT): mede door al jouw blogs, heb ik eerst de automaat laten spoelen + zelf xHP erop gezet. Jeetje dat is al een flinke verbetering zeg qua rij-dynamica. Ben nu een beetje aan het zoeken welke modus het fijnste rijdt.
Vaak denk ik stage 1 gezien het lage toerental (heerlijk dieselen), maar het “doorslippen” in de eerste 3 versnellingen is daar weer wat minder fijn. Stage 3 is dan weer minder doorslippen, maar zouden de toerentallen in de eerste versnellingen wat lager kunnen om wat rustiger in stadsverkeer te rijden. Dus daarmee zelf maar eens vanuit stage 3 een aanpassing maken om tot een mooi optimum te komen … nog niet aan toe gekomen. Hoe rijd jij momenteel, welke stage?
Houd je op de hoogte over de chip, die zal er zeker komen ergens in September. En: ik zal de koppelbegrenzer van xHP er zeker af laten als ik richting VVT vertrek ;)! Dank voor al je info!