Een BMW M heeft zijn weg gevonden naar de Autoblog Garage in de vorm van een M2 Competition!
Ik begin mijn relaas maar meteen met een excuses. Want ik hoor je denken: weer een BMW in de Autoblog Garage? Ja, sorry. Op de redactie zijn we fan van lekker sturen, achterwielaandrijving en een beetje pit. Dan komt BMW vaak naar voren.
Ik heb mijn best gedaan om de diversiteit binnen de redactie hoog te houden. De Tim Hofman van de Autoblog Garage. In het verleden heb ik meerdere BMW’s gehad, maar in de afgelopen jaren had ik uitstapjes naar Mazda, Audi, Lexus en de laatste die jullie kunnen herinneren: Maserati.
Geveild
De Maserati werd recentelijk aangeboden op Collecting Cars. De online veiling verliep succesvol en een nieuwe eigenaar is gevonden! Ik kan je twee mooie dingen toezeggen. Ten eerste de auto blijft in Nederland, waardoor je de MC Stradale tegen kunt komen op de weg. Ten tweede is de Maserati in een warm nest terechtgekomen, bij een echte autoliefhebber. Hoe kan het ook anders met zo’n auto natuurlijk.
Hoe zit het met de Lexus?
In eerste instantie was ik van plan om te tokkelen in mijn Lexus. Het idee voor een leuke auto wilde ik parkeren voor na de winter. Totdat ik een appje kreeg van een oude vriend. Die had wel interesse in mijn Lexus. Tja dacht ik: waarom ook niet. En eigenlijk binnen 24 uur werd een proefrit ondernomen, de handen geschud, de centjes overgemaakt en was ik autoloos. Mijn maat reed de garage uit en ik dacht bij mijzelf: oh, nu heb ik eigenlijk geen auto meer. De spirit van Lexus blijft met de RX 500h duurtest in elk geval in leven.
Automotive problemen creëren. Daar zijn we heel goed in bij Autoblog. En stiekem vinden we dat geen straf. Marktplaats aanslingeren op zoek naar ‘de volgende’ is een soort guilty pleasure van mij. Ik was op zoek naar één goede daily driver. Een auto die zowel de Lexus (comfort) als de Maserati (fun) kon vervangen. Eigenlijk was het voor mij zo klaar als een klontje. Ga ik uitleggen.
BMW
Zes jaar geleden kocht ik mijn eerste BMW M. Een upgrade van een E90 330i waar ik vier jaar plezier aan had beleefd. Mijn eerste M was een E92 M3 met een handbak in Jerez Schwarz. Een echte droom die toen uitkwam. Heel lang heb ik de auto niet gehad. Ik had toch spijt dat ik niet voor de DCT was gegaan. Ik woonde destijds in het centrum van Rotterdam en het rijden met een handgeschakelde V8 was minder briljant dan de fantasie in mijn hoofd. Uiteindelijk heb ik de auto verkocht. Maar BMW M heeft me nooit losgelaten.
Bij Autoblog hebben we de luxe positie om allerlei nieuwe auto’s te ervaren. Daardoor heb ik ook met regelmaat kunnen proeven aan de M-modellen door de jaren heen. Van de M2 tot de M3 en van de M4 tot de M8. Je leert welke zaken er echt belangrijk voor je zijn in het kiezen van een auto. En door de jaren heen ontwikkel je een bepaalde smaak voor auto’s.
Porsche?
Heel even overwoog ik een Porsche. Een 997 vond ik te oud, sorry als ik nu liefhebbers op hun teen trap. Echter is de prijs van de 991 al heel lang heel stabiel. En nog steeds begeeft de 991 zich op een prijsniveau waarvan ik persoonlijk zeg prima, maar niet voor mij. Auto’s zijn alleen maar duurder geworden, waardoor de occasionmarkt ook anders is in vergelijking met het verleden. Je kunt dan wachten tot de 991 een prijs bereikt die voor jou acceptabel is, of je koopt gewoon lekker wat anders. Ik heb -zoals je ziet- voor dat laatste gekozen.
BMW M2 Competition in de Autoblog Garage
Want hoog op mijn lijstje stond de BMW M2. En specifiek de Competition. Ik ben zo’n zeurpiet die de kenmerken van de Competition echt de meerprijs waard vind. Een M-motor (S55 van de M3/M4), beter onderstel, betere remmen, meer M-kenmerken zoals de stoelen en de spiegels. Het prijsverschil tussen een gewone M2 en de Competition was voor mij persoonlijk reden om voor laatstgenoemde te gaan.
Waarom een M2? Het is voor mij persoonlijk één van de leukste moderne compacte auto’s met toch nog praktische mogelijkheden. In tegenstelling tot bijvoorbeeld een Alpine A110 en een Porsche 718 heeft de M2 een achterbank om vrienden mee te kunnen nemen. Hij is lekker compact voor de Nederlandse polderwegen, hij is niet te laag zodat ik bij drempels niet hoef op te passen. En in de ‘gewone’ stand is het een 2 Serie met een snaarstrak onderstel waar ik ook gewoon in kan bellen, muziek luisteren of het maken van saaie snelwegkilometers.
Een absolute toevalligheid was dat een M2 Competition te koop stond bij een autobedrijf in mijn eigen dorp. Op nota bene 5 minuten lopen van mijn woning. In de lunchpauze ben ik op een maandag eens gaan kijken. De auto bleek keurig in orde, met een kloppende onderhoudshistorie. De auto had 100 km geleden zijn beurt gehad en was klaar om te gaan. Met de proefrit voelde de auto meteen goed. Kers op de appelmoes was het feit dat het standaard uitlaatsysteem was vervangen voor een Akrapovič titanium Evo exemplaar. Die dingen kosten toch al gauw zo’n 7.000 euro (als het niet meer is). Voor mij was het simpel: laten we het doen! Bijgeleverd met de aankoop is ook de niet meer gemonteerde Akrapovič downpipe zonder katalysator. Ik ben zelf tevreden met de standaard downpipe met katalysator. Dus wellicht dat ik de Akrapovič downpipe ga verpatsen op Marktplaats. Iemand nog interesse?
Dit exemplaar
En zo had ik 48 uur na de verkoop van mijn Lexus een BMW M2 Competition in de garage staan. Het gaat hier om een uit Duitsland geïmporteerde M2C in Sapphire Black uit 2018. Waar ik de MC Stradale deelde met mijn broer, is dit echt mijn nieuwe auto voor elke dag. De auto heeft zo’n 73.000 kilometer gelopen en ik ben er van plan er zelf veel plezierige kilometers mee te maken! De specificaties en noemenswaardige opties hieronder opgesomd.
Motor: 3.0L S55B30A zes-in-lijn met twee turbo’s
Vermogen: 411 pk
Koppel: 550 Nm
0-100 km/u: 4,2 seconden
Topsnelheid: 280 km/u inclusief het M Drivers Package
Leeggewicht: 1.550 kg
Verbruik: ga ik bijhouden!
- M Drivers Package
- Glazen schuif/kantel dak
- Stoelverwarming
- M DCT Drivelogic transmissie
- Stuurwielverwarming
- Park distance control met camera
- Harman Kardon audiossyteem
- 19 inch Y-Spoke 788M
- Draadloze Apple CarPlay
Eerste meters
Ik ben als een kind zo blij met de M2. Echt waar. Het klinkt misschien gek als je van een Maserati GranTurismo MC Stradale komt. Maar je moet goed begrijpen dat de Italiaan een echte exoot is, dit is een comfortabele sportieve daily driver. Je hebt genoeg power in een moderne verpakking. En naar de Jumbo gaan in enige anonimiteit (want: een zwarte BMW, who cares) is ook wel lekker hoor!
Vooral zijn compacte lengte van 4,46 meter vind ik briljant. Even snel parkeren of door een krappere dorpsstraat rijden is geen issue. Ik denk dat het de ideale sportauto is voor Nederlandse omstandigheden. Meer dan genoeg vermogen (nee, geen plannen voor tuning;), een modern interieur met alle gemakken en toffe looks. Dat laatste is natuurlijk volledig subjectief. Dat begrijp jij ook wel. Ik zou het toch leuk vinden als je dat met me eens bent.
Puntje van aandacht op de korte termijn zijn de banden. De BMW staat nu op een set Michelin Pilot Super Sports zomerbanden. Met de aankomende winter is dat niet de beste compound voor koude temperaturen zullen we maar zeggen. Besef wel dat ik nog in de periode zit waarbij ik kennis maak met de auto en moet leren waar de grens van grip ligt. Dat duurt gewoon even. De komende periode ga ik op zoek naar een setje winterbanden + velgen, of eventueel all seasons. Voor de zomer overweeg ik een leuk setje velgen op de kop te tikken. Maar de huidige 19″ Y-Spoke 788M vind ik ook geweldig. Dus daar ben ik nog niet over uit.
Ok, let’s go!
Bovenstaande komt natuurlijk van een beroemde internetmeme. Maar het is wel zo. Gas op die lollie. Ik heb enorm veel zin om te rijden met mijn BMW M2 Competition en jullie op de hoogte te houden van de ontwikkelingen! Als er nog briljante op of aanmerkingen zijn dan lees ik het natuurlijk graag in de comments. Groetjes!
Deze auto’s staan in de Autoblog Garage:
- Audi A4 Avant van Michael
- BMW 530i Touring (G31) van de baas van Wouter
- BMW i5 eDrive40 Touring (G61) duurtester
- BMW M140i xDrive (F21) van Martijn
- BMW M2 (F87) Competition van Ruben
- Citroën 2CV6 van Michel
- Fiat Panda 4×4 van Michael
- Jaguar F-Type V6 Roadster van Machiel
- Mazda 6 Sportbreak van Loek
- MINI Cooper S Gizmo Speciale (R50) van Martijn
- Peugeot 206 GTi racers
- Porsche 911 Carrera (996) van Wouter
- Porsche 944 van Jaap
- Saab 9-3 Cabrio van Nicolas
- Tesla Model S van Nicolas
golf1985 zegt
Ik snap wel wat je bedoelt met het verschil tussen de gewone en de competition. Zou ik ook voor zijn gegaan. Blijf het gave wagens vinden dus veel plezier ermee en veilige kilometers!!
vetnek zegt
Gefeliciteerd, veel veilige kms
Johanneke zegt
Heerlijk is dat eh, per ongeluk je auto verkopen. Zijn leuke dagen, lekker zoeken, proefritjes maken, spannend.
Ik vind de m2 ook geweldig. Relatief compact en licht, boel vermogen, rwd. Wat wil je nog meer. Persoonlijk had ik wel de handbak gepakt. Niet alleen omdat ik het veel leuker rijden vind (veel meer een gevoel met de auto), we gaan straks toch allemaal automaat rijden als we elektrisch moeten. Geniet nu nog even van schakelen. Daarnaast, je ziet bij dit soort auto’s altijd dat de exemplaren met handbak meer waard worden / blijven. Want veeeeeel zeldzamer (en leuker). Er staan 4 handgeschakelde m2’s op marktplaats, 89 met automaat. Klassiekertje in wording die met handbak.
RubenPriest zegt
Mijn M3 vond ik juist niet zo leuk met handbak, zie tekst. Ben toch meer fan van de DCT bij BMW.
maotje zegt
Heb je weleens met de dct gereden?
Johanneke zegt
Kan je daarmee rev matchen?
maotje zegt
Ding geeft autpmatisch tussengas bij terugschakelen.
De bakverboudingen zijn korter dan een van een handbak. Dus hij gaat veel sneller door de toeren. Met een m wil je juist dat die snel hoog in zn toeren zit. Daar zit tenslotte het potentieel van de motor.
Johanneke zegt
Ik snap dat ze heel goed zijn, en dat je sneller bent dan met een handbak, maar daar gaat het mij niet om. Ieder zijn ding eh, ik zeg ik zou persoonlijk in mijn reactie. En persoonlijk geniet ik ontzettend van zelf schakelen. Plus, als je echt snel wilt zijn pak je een EV.
Maar ieder zijn voorkeuren. Gelukkig kan je met een M2 eigenlijk nooit fout zitten. Heerlijk toch, dat het zo’n goede auto is, dat je enkel nog hoeft te kiezen tussen welke versnellingsbak je wilt.
Gele Koplamp zegt
Denk dat je wel de leukste BMW te pakken hebt. Wel benieuwd wie als eerste een Giulia in de AB-garage neerzet.
Richmond zegt
Denk niemand
kniesoor zegt
Grutjes ende sodeju, now we’re talking ! Veel plezierige en veilige kilometers gewenst. Dat eerste is is met zo’n ding overigens wel zo ongeveer gegarandeerd 😃
RubenPriest zegt
Dankje kniesoor!
pignon zegt
Het voelt natuurlijk jammer dat je een GranTurismo kunt inruilen voor een BMW. Maar deze is wel heel tof. Gefeliciteerd ermee!
PS is de Tesla alweer uit de garage of mag deze niet op de lijst of is Nicolas verdwenen?
RubenPriest zegt
Ordinair vergeten🤣 gaan we erbij zetten
tortuga zegt
Goede opmerking! Nu ben ik ook curieus!
duts zegt
Heel gaaf!
Ben heel benieuwd hoe je het sportieve rijden gaat vinden ten opzichte van de MC.
Wat betreft die winterbanden, ga je er ook mee op wintersport?
Ik rijd met zowel pilot supersport als winterbanden in de winter. De supersports zijn 90% van de tijd beter. Alleen als het echt heel slecht weer is zijn de winterbanden beter.
All season is echt niet leuk vergeleken met je supersports, zonde van je auto en rijbeleving.
RubenPriest zegt
Goed om te weten. Ik vind de supersports wel een beetje herrie maken op de snelweg nu ik de eerste paar honderd km ermee gemaakt heb. Wintersport behoort zeker tot de opties, maar nog geen concrete plannen voor nu.
mark997gt3 zegt
Ik ook de pilot supersport eronder. Daar werd de M2 Comp standaard mee afgeleverd. Maar op nat vind ik ze echt een drama. Je kan niet eens normaal wegrijden zonder wheelspin bij het stoplicht.
kniesoor zegt
Mijn F82 staat er ook op. Lijkt er op, dat alle kleinere M’s uit die periode er standaard op werden afgeleverd. Grip is inderdaad niet extreem goed, maar misschien dat de 550 Nm koppel vanaf 1850 toeren daar debet aan is, een E46 M3 op dezelfde banden heeft dat probleem niet. De banden effe goed warmrijden wil overigens wel helpen.
Edge zegt
“Voor de zomer overweeg ik een leuk setje velgen op de kop te tikken.”
Ik vind de velgen die Thomas Holland van Throttle House onder zijn M2 heeft liggen heel erg fraai. Hij heeft ooit een merk en type genoemd, maar die info heb ik zo 1, 2, 3 niet voor je paraat. Zeker in dat goud zouden die velgen heel fraai staan op je zwarte M2. Plaatje: https://www.instagram.com/p/Cv7-g87PUCk/
RubenPriest zegt
Prima inspiratie, thx Edge!
upp3rd0g zegt
Apex VS-5RS
rogerzz zegt
Helemaal top upp3rd0g, als ik mijn M2 koop zet ik die Apex in het brons/goud er zeker onder! Ziet er inderdaad rammend goed uit bij die van Thomas Holland. Sowieso een gave auto, die velgen maken hem af.
Toch by far de gaafste auto van de Autoblog-auto’s. Chapeau, jaloers.
wza1979 zegt
Toffe bak . Maar zou het niet leuk zijn als jullie eens 2 weken alles doen met een oude Alto , DS ,Delorean , trabant, dodge ram etc . Gewoon de normale zaken met een aparte of oude auto. Gewoon naar de Ikea en naar het werk of Lange trip maken met iets wat nu niet meer zoveel voor komt.
Dutchdriftking zegt
Hij is fijn! Al is hij wel erg zwart en zou hij flink opknappen van een setje M2 CS wielen. En ik snap dat je qua tuning het wel prima vind, maar je hebt met de S3 geleerd wat er allemaal kan😎
RubenPriest zegt
Zo is het!
Jurgen zegt
De Tesla valt natuurlijk niet onder de auto’s, die hoort bij de huishoudelijke apparaten 😉
petroldrinker zegt
Leuke auto, spijtig wel dat ze vrijwel allemaal in een saaie zwart tint zijn 😪 en hoe gaaf en leuk ik een m2comp ook vind, in mijn ogen is dit wel een heeel grote downgrade vanuit de Maserati.
maotje zegt
De comp zijn de meeste in hockenheim silver geleverd.
grandmasterb zegt
Ja, en met die Maserati kun je ook gewoon naar de supermarkt. Met een 911 wordt dat al moeilijk, ondanks dat onbenullen beweren dat dat een daily driver is.
driver79 zegt
@Jurgen: als een Tesla bij huishoudelijke apparaten hoort dan is een auto met ICE een barbeque. En ja, we spelen graag met vuur ;-) #zinlozeautopolarisering vaak afkomstig van iemand die niet of nauwelijks elektrisch gereden heeft…
Jurgen zegt
Klopt, ik rij niet elektrisch, daar vind ik autorijden te leuk voor. Maar voor dagelijks verkeer kan ik het me best voorstellen
Johanneke zegt
Dan rij je hopelijk geen automaat. Want automaat ICE en elektrisch is naar mijn mening exact even leuk.
Jurgen zegt
510 pk BMW M 6 cilinder maakt het wel leuk hoor, ook met automaat
waterisnat zegt
Mooie bak, en fijn rijplezier. Het “oude” interieur was wat mij tegenhield toen er een longbeach blue versie laatst op mijn pad kwam. Twijfel nog steeds
erik911 zegt
Proficiat. M2, geluk zit vaak in kleine(re) dingen 😎
Cuprafan123 zegt
Dit is nou mooi nieuws! En dat op mijn 22e verjaardag 😂
fromtheg zegt
Heel gaaf Ruben, van harte!
Er is vast iemand (met een roze porker) op de redactie heel jaloers op je;)
mattr zegt
Leuke keuze! Ik zou bij de velgenzoektocht gaan voor iets dat het geheel net iets minder zwart maakt
jeffreym3 zegt
Interessante keuze om niet voor een OG LCI M2 te gaan. Van wat ik lees van eigenaren heeft de Competition een aanzienlijk stugger onderstel en is het brandstofverbruik van dit blok i.c.m. DCT aanzienlijk hoger dan dat van het N55 blok met DCT.
Ben benieuwd wat jouw bevindingen hierin gaan zijn!
RubenPriest zegt
Het verschil in onderstel vind ik juist briljant, de M2C vind ik een stuk lekkerder sturen. En de motor: ben juist fan van de S55 t.o.v. de N55: de N55 ligt in zoveel reguliere BMW-modellen, terwijl de S55 het echte BMW M motorsport hart heeft (lekker uitwringen hoog in de toeren). Dat is voor mij BMW M. En het verbruiksverschil maakt me niet heel veel uit. Het is al een stuk voordeliger dan de Maserati voltanken á 255 euro (90 liter liter tank) ;-)
grandmasterb zegt
Dan tank je wel heel dure benzine.
ouwedibbes83 zegt
Zal wel E98 in zijn gegaan op t moment dat die voorbij de 2,50 de liter was