Het is niet de auto die het langst in ons huishouden rondrijdt, maar de BMW 530i rijdt toch alweer een dik jaar mee.
Even opfrissen wellicht: de BMW 530i Touring verving de F11 535i en kwam bij BMW dealer Dubbelsteyn (goede koffie!) vandaag. Destijds zocht ik naar een leuke gespecificeerde Touring met minimaal lekkere stoelen en adaptieve cruise control. @willeme probeerde me nog in een andere auto te lullen, maar zoals je hier kon lezen ging ik daarin niet mee.
Welkom Femke
Elke keer als ik instap word ik ermee geconfronteerd. De 530i is, zoals de kinderen het zeggen, de auto van mama. Ze houdt de funfer overigens keurig schoon. Alleen draai ik wel heel traditioneel op voor de bandenwissels en het eventuele onderhoud.
De kosten
Mijn vrouw is niet zo’n nerd als ik, dus de tankbeurten van de 530i worden niet in spritmonitor vastgelegd. We zullen het moeten doen met boordcomputer van BMW, waarvan ik helaas niet weet hoe eerlijk die is.
Met een gezonde mix aan stadskilometers in- en om Rotterdam kon ik geen wonderen verwachten van het verbruik. Bovendien vind ik dat 130 de snelweg wel prettig maakt. We zijn niet van die hypermilers dus. De verwachting die ik uitsprak tijdens de introductie van de 530i was dat die de oude 535i xDrive wel zou verslaan. Dat is zeker uitgekomen.
Mijn hoop was dat het verbruik aan de goede kant van de 1 op 10 zou blijven. Zelfs zonder te hypermilen, doet de 530i dik 1 op 12. Mooi man downsizing! Oh nee, wacht de 535i was ook al gedownsized. BMW-nerds weten dat de 535i ooit een 3,5 liter grote zes-in-lijn had.
Met twee jaar BMW Premium Selection garantie lag het niet in de lijn der verwachting dat er extreme onderhoudskosten zouden moeten worden gemaakt. Het lijstje met onderhoud is dan ook erg kort:
De zomerbanden zijn gewisseld voor de winterband. De 19” velgen vindt de vrouw des huizes een stuk minder gaaf dan de 20” zomerpatta’s. Ik kan haar niet helemaal ongelijk geven, maar het kan óók nog een stuk erger. En hé schat, een gegeven paard mag je niet in de bek kijken. Een beetje dankbaarheid richting de wagenparkbeheerder zou ook niet misstaan.
De winter-zomerwissel hebben we gecombineerd met nieuwe remvloeistof. Moderne BMW’s geven zelf aan wat er aan onderhoud moet gebeuren, dus dat is wel zo makkelijk. De remblokjes waren nog niet op, maar wel bijna. Dan kan je kiezen om nog een keer terug te gaan of ze nu direct mee te pakken.
Helaas had één van de voorbanden een bobbel aan de zijkant, dus die moest vervangen worden. Bij de Porsche wissel ik de banden per vier stuks. De band aan andere zijde had nog dusdanig veel profiel, dat ik het deze keer bij 1 band heb gelaten.
BMW Connected Drive
De meeste moderne auto’s hebben een ingebouwde SIM-kaart en zijn dus hartstikke connected. Zo ook onze BMW 530i, via de app kan ik zien of de deuren dicht zijn, hoeveel benzine er nog aan boord is en waar ik ook alweer geparkeerd had.
Je kunt ook adressen richting de navigatie sturen, maar in de praktijk is Apple Carplay (en Google Maps) gebruiken dan toch iets sneller. Het is ook de “shit” die je kent, want in de Porsche gebruik ik ook Apple Carplay (de navigatie van PCCM+ is eigenlijk te beperkt). In testauto’s probeer ik af te wisselen, maar als ik haast heb dan grijp je sneller naar wat je kent: Carplay met Google Maps.
Toen de melding binnenkwam over het verlopen van de BMW ConnectedDrive upgrades, moest ik dus even nadenken. De kaartupgrades voor de navigatie worden amper gebruikt, dus om daar 99 euro voor neer te leggen.
BMW gesture control
Ik beschreef het als één van de highlights: je kunt het BMW iDrive infotainment systeem ook met hulp van gebaren besturen. Na een dik jaar weet ik het heel erg zeker: dat is niet handig. Blijkbaar gebruik ik zo vaak mijn handen voor iets anders, dat de BMW 530i en ik iets te vaak de discussie hebben wat de bedoeling is. Gelukkig kan het ook uit.
Conclusie 1 jaar BMW 530i G31 rijden
Gezien het verbruik en de iets lagere MRB zijn er weinig tranen om het gemis van een zescilinder. Ook zonder de geventileerde stoelen en trekhaak overleven we het nog wel. Het racefietsje van zoon Alex past nog makkelijk in de kofferbak en de andere fietsen zijn tot nu toe nog niet mee geweest. Het voordeel is ook dat er regelmatig testauto’s of duurtesters zijn die dan wel weer vaak een haak hebben. Voorlopig mag de 530i dus nog wel even blijven, tenzij iemand een M340i Touring, met ACC, elektrische stoelen en trekhaak weet te staan, voor weinig natuurlijk. Bel me dan.
Deze auto’s staan in de Autoblog Garage:
- Audi A4 Avant van Michael
- BMW 530i Touring (G31) van de baas van Wouter
- BMW i5 eDrive40 Touring (G61) duurtester
- BMW M140i xDrive (F21) van Martijn
- BMW M2 (F87) Competition van Ruben
- Citroën 2CV6 van Michel
- Fiat Panda 4×4 van Michael
- Jaguar F-Type V6 Roadster van Machiel
- Mazda 6 Sportbreak van Loek
- MINI Cooper S Gizmo Speciale (R50) van Martijn
- Peugeot 206 GTi racers
- Porsche 911 Carrera (996) van Wouter
- Porsche 944 van Jaap
- Saab 9-3 Cabrio van Nicolas
- Tesla Model S van Nicolas
bunnylebowski zegt
Weer leuke update. Boordcomputer van de BMW is overigens vrij nauwkeurig , ik hou m’n tankbeurten bij en wijkt nauwelijks af vd BC.
Waarom wel een m340i maar dan toch geen 540i ? Kietel beurtje is voldoende voor ruim onder de 5 sec en een 290 top.
Wouter zegt
Een 540i is een 530i met dikkere motor. Verder is er (in principe) niets anders, dus de 540i stuurt ook niet wezenlijk anders. Een M340i heeft het M-sausje en dat op een 3-serie die sowieso al wat beter stuurt.
bill525i zegt
– Edit: dank u, is inmiddels gefixt –
kennone zegt
Had de 535i ooit niet een 3.5V8?
kuip zegt
Ja, in de E39 generatie.
kniesoor zegt
Wat zien ik, heeft de kroonprins al een beetje verkering ? 😁
Richmond zegt
Zo te zien zit hij op TikTok filmpjes te kijken
kniesoor zegt
O, o, o, als dat maar goed gaat . . .
isleofman zegt
Hele fijne auto. 6 cilinder mis je een groot gedeelte van de tijd inderdaad niet. Alleen bij echt doorrijden en wat hogere toeren is het wel een gemis wat mij betreft. Ow ja: en de koude start, dan wil je ook de 540i 😂
540ix zegt
Dat van de koude start kan ik beamen, al is het slechts voor een luttele 5 seconden… Daar is van alles aan te herprogrammeren overigens, alleen zit ik eerst even de garantieperiode uit. De L6 kan ik niet meer missen, zijdezacht en desgewenst (meestal) snel genoeg!
540ix zegt
Jammer vind ik trouwens dat alleen bij grotere belasting de beide uitlaten worden gebruikt… bij normale belasting (lees ook koude start) alleen de linker. In de winter ziet dat er nogal sneu uit met een enkel “rookpluimpje”. Is niet heel eenvoudig aan te passen… wat vind jij @Wouter?
isleofman zegt
Strange… dat issue heb ik niet…. Reed er laatst op een koude ochtend achter en ook constant allebei. Kan dat misschien iets met chippen te maken hebben…? Die van mij gechipt naar 435 pk en 600 nm. Maar niks gevonden of dit ook iets met de uitlaat doet eerlijk gezegd.
540ix zegt
Standaard is één uitlaat actief, al googlend achter gekomen. Wellicht dat dat bij jou is aangepast icm met chippen? Waar heb je dat laten doen?
isleofman zegt
Bij mosselmann laten doen….
bunnylebowski zegt
@540ix bij mijn 535i niet hoor, gewoon beide uitlaten lekkere stroom eruit. Koude start is elke keer reden dat ik denk de opvolger wordt gewoon weer een 540i. Heerlijk
kuip zegt
Hier ook een 535i en die koude starts zijn idd erg leuk, betrap mezelf er wel eens op dat ik even wacht met de deur dichtdoen na het starten.
Zou wel willen weten of het te programmeren valt dat hij bij iedere start een ‘koude’ start kan doen?
Wouter zegt
Gelukkig zie je het van binnen niet…. Het is sowieso allemaal overkill met al die uitlaten tegenwoordig. Ik mis de E36 3-serie niet echt, maar toen vond ik het wel het grappigst met dubbele pijpjes voor de zescilinder etc.
isleofman zegt
Ja eens. Ik heb die klep in elk geval permanent uitgezet. Net even iets meer geluid, ook na de eerste 5 seconden. Verder echt geen sportauto ondanks alle m opsmuk, maar wat een fijne auto… ben er echt fan van. Hiervoor de x5 gehad, maar ben nog niet toe aan hoog rijden. Voorlopig super content met de 540.
540ix zegt
Ik ben ook super content, fijnste reisauto die ik ooit had. Waar heb jij eea laten aanpassen met betrekking tot de uitlaat?
Oopelkadet zegt
Prachtige auto en ik begrijp de keuze voor een 4 cyl prima. Een 5 gaat nooit een sportwagen worden. Persoonlijk zou ik wel voor een diesel 6 cylinder gekozen hebben maar als je in en om de stad blijft is benzine beter, goedkoper.
Wat me als kersverse eigenaar van een 330d xdrive G21 bijblijft is de halve studie die je moet maken voordat je door alle opties geweest bent, ge youtubet of zelf gereden/ervaren hebt of het wat voor je is. Een moderne daily is zoveel meer apliance geworden.
Ik ben 3 weken na aankoop nog bezig met instellen en uitvogelen voor wat betreft settings en extra Bimmercode gedoe. Maar voor mij blijft BMW koning keizer en admiraal in de balans leuk autorijden, afwerking en ultieme tech. Mercedes en zeker Audi gaan daarin wat mij betreft te ver, te omslachtig en het rijdt anders.
Andere opmerking: Hoewel de G21 beter stuurt dan de F serie…vind ik de F3* en ook deze G31 mooier. Schoner. In de G serie zitten teveel vouwtjes en hoekjes. Ook: de G21 is groter dan de F31 die ik had. Het is eigenlijk een 5 serie geworden. Een volgende auto wil ik denk ik compacter, kleiner. En maximaal 1800 kg. Maar jouw 5 serie is echt een gruwelijk mooi exemplaar Wouter.
Nog meer tips en truuks voor als je een G21 340 gaat kopen naast je eerder genoemde wensen:
Wel adaptive dempers: daarmee hoef je geen M sport onderstel, zie hieronder
Geen M sport onderstel – gewoon te hard. Je kan beter en goede banden en adaptive dempers nemen. Mogelijk aanvullen met H&R stabilisatoren maar M sport heeft kortere demperes en is teveel gedoe om een daily comfort te krijgen is mijn ervaring
AHK audio
Neem Driving assistant professional – de extra acc optie ”assisted driving” is gewoon zo fijn
Pano dak. Willem zegt boe extra gewicht maar het is maar 30 kg en het geeft zoveel meer licht.
Winter pakket: dubbele glazen, verwarmd stuur, standkachel.
Ook: Parking assistant plus. Die heeft de auto achteruitrij optie, auto inparkeer optie en 360 camera. Jij gebruikt het niet vaak maar je vrouw is er wellicht wel heel blij mee.
Gek genoeg vind ik als Apple fan juist de BMW navigatie beter dan de google. Ook kan je andere menus beter binnen idrive dan binnen apple carplay.
Bovenalles: Ye BMW! Ik ben echt een fanboy geworden voor wat betreft daily. Zeker met de 6 cylidner en de electronische sper maak ik veel meer extra ritjes, kilometers.
bunnylebowski zegt
@Oopelkadet ik zweer ook bij de navi van BMW zelf.. gebruik Apple CarPlay nooit. Die €99 connected drive update doe ik jaarlijks, al is het om lekker de route al via de telefoon naar de auto te pushen
V8Vantage zegt
Helemaal eens. Werkt echt veel beter in mijn ervaring dan Apple carplay met welke app dan ook. Is zeker die 99 euro per jaar waard.
Maar ik kan me voorstellen dat je Apple carplay gebruikt als je veel van auto wisselt. We worden alle.aal een dagje ouder en dan is wennen aan iedere keer een nieuw systeem soms best lastig voor sommige 😉
waterisnat zegt
Ik ben net van G11 over naar G05 (vroeger allerlei 5 series gehad) en mis eigenlijk de gesture control wel, al had ik dat niet verwacht. Apple carplay gebruik ik niet, omdat het zonder (betaalde) flitsmeister niet veel toevoegt imho, en daarnaast krijg ik telefoneren niet aan de gang als apple carplay aan staat, omdat ik siri niet aan heb (zegt het), maar mag ook mijn beperking zijn.