En, is de BMW met deze motor echt zo ellendig als ze zeggen?
Eind november maakten jullie kennis met mijn nieuwe daily driver. Een BMW 318ci uit 2003. Een slechte keuze als ik het internet en sommige comments op het eerste topic van deze 3 serie mocht geloven. De N42 viercilinder is een berucht motorblok en staat nu niet bepaald bekend om zijn betrouwbaarheid. Jullie weten inmiddels dat we bij Autoblog niet vies zijn van een gokje wagen. Zo komt onze Alfa Romeo 156 Junkyardracer van een berucht, doch, beroemd Rotterdams occasionpaleis en is de Alfa 159 van collega @willeme een project op zichzelf.
Ik kocht de auto voor een paar duizend euro met zo’n 230.000 kilometer op de teller. Daarnaast had ik een pot met centen achtergehouden voor een grote onderhoudsbeurt. Ik vind het altijd prettig om zelf een onderhoudsbeurt te laten uitvoeren bij de aankoop van een auto. Zo weet ik tenminste exact wat er is gedaan. De meegeleverde documentatie van de 3 Serie was bovendien niet heel indrukwekkend. De waterpomp was al wel recent aangepakt, dus dat was mooi.
Onder de motorkap
Na 2.000 kilometer te hebben gereden met de 3 serie was de datum van de onderhoudsbeurt aangebroken. Van tevoren wist ik dat de klepdekselpakking vervangen moest worden. Daar was de prijs van de auto ook naar en werd door de verkoper aan mij verteld. De waterpomp was door de vorige bezitter in 2019 al gedaan. Wat er nog meer vervangen moest worden was een verrassing. Dat zag ik wel zodra de heren van SPBA gingen sleutelen aan de auto. Overigens in goed gezelschap van onder andere een vrij zeldzame Alpina Roadster V8.
Er kwam een vrolijke waslijst aan aandachtspunten naar boven. Zo waren de bougies versleten, werden er verschillende bobines gevonden en was er wat rek op de ketting. Ik gaf een duim omhoog om deze zaken aan te pakken: maak er maar wat moois van was mijn motto. Wat in eerste instantie leek op een dagje werk, werd toch een nachtje blijven slapen voor de BMW.
De rekening
Al met al kwam de eindrekening neer op bijna 1.200 euro inclusief BTW. Is dat veel geld? Ja en nee. Toen ik de 318ci kocht had ik dit potje klaarliggen, dus dat was geen schok. Daarnaast zijn alle noodzakelijke zaken nu opgelost. De ervaring leert dat investeren juist ellende voorkomt. De tijd zal uitwijzen of dat inderdaad zo is.
Is alles aangepakt?
Als het de rekening van een oude Toyota of Peugeot was geweest had ik ja gezegd. In dit geval gaat het om een oude BMW. Ben je ooit klaar met aanpakken is de vraag die je moet stellen. De belangrijkste technische issues zijn aangepakt en preventieve maatregelen zijn genomen. Randzaken die ik minder spannend vind spelen nog wel. Denk aan een linkerspeaker die het niet meer doet of parkeersensoren die weigeren. Zaken waar ik bij deze 3 serie eigenlijk mijn schouders voor ophaal.
Rijplezier
Wat ik ervoor terug krijg is een coupé waar het fijn vertoeven is. De aandrijflijn is comfortabel, de motor hoor je weinig en de automaat doet zijn werk goed. Ik heb in die 2.000 kilometer misschien één of twee keer de redline aangetikt. Met 143 pk valt daar geen eer aan te behalen. Sterker nog, je gaat als een ouwe zak (in mijn geval) rijden door het gebrek aan pk’s en die 5-traps automaat.
Voor wie geïnteresseerd is in het verbruik. Het gemiddelde over ruim 2.000 km komt voorlopig uit op 7.6 l/100 km. Daarmee is de 318ci met zijn automaat zuiniger dan ik in eerste instantie had verwacht. 770 kilometer is voorlopig het meeste aantal kilometers wat ik op een volle tank met veel snelwegritten heb weten te bereiken.
Met de auto kachel ik rustig door. Tussen het moment van de onderhoudsbeurt en de publicatie van dit artikel heeft een periode van meer dan een maand gezeten. Met de BMW is sinds het uitvoeren van de beurt circa 1.500 kilometer gereden. Ik heb nu een merkbaar beter rijdende 3 serie en doet de auto goed zijn job. Vooralsnog een aankoop geweest waar ik erg over te spreken ben!
godfather zegt
Leuk verslag! Blijf dit volhouden:)
michaelras zegt
ja goed plan
Volvo_440_turbo zegt
Een maat van mij had hetzelfde blok, een BMW gekocht omdat hij een auto met standing wilde, begon plots overal olie te lekken, in de garage vonden ze het niet (of wilden ze niet?) Ondanks mijn hernia er dan toch maar aan begonnen, na 1 olielek nog een en nog een… uiteindelijk heeft ie de auto verkocht. Niet de enige olielekkende BMW trouwens, een van de redenen bij oudere modellen zijn de kwetsbare oliecarters en natuurlijk de slechte kwaliteit van materialen. Waarschijnlijk stamp ik hier tegen de schenen van de BMW fanboys, maar ik weet goed wat ik gezien heb hoor!
johnhert zegt
@Volvo_440_turbo: Zeker bij de e90 3-serie en 1-series zijn er pakkingen en afdichtringen gebruikt die na een aantal jaar al poreus worden waardoor ze op vele plekken olie gaan lekken. De plaatselijke specialist hier heeft complete sets liggen. Of we vervangen alles, of helemaal niets is zijn motto…
Groninger zegt
@johnhert: ik heb 4x een E90 gehad met allemaal relatief hoge km standen (boven 275.000km), maar geen een van deze auto’s lekte olie.
johnhert zegt
@groninger: Één zwaluw maakt nog geen zomer..
eviva zegt
Mijn moeder belt mij nooit meer op mijn verjaardag.
Groninger zegt
@johnhert: nee maar meer zwaluwen wel. Ik ben actief op meerdere fora en ken meerdere mensen die E90 hebben gereden en hoor nooit iemand over olielekkage.
911targa zegt
Ik vind het ook bijzonder leuk leesvoer.
@redactie: ik rij een Porker, behandel deze met respect (> 3.500 tpm zal de eerste 25 km niet voorkomen).
Is het een idee om de kosten per 2 jaar te posten? Rubriekje:”is jouw auto een money-pit?”
Ik hard, maar mishandelen doe ik nooit. Dat zie ik terug in garagenota’s.
rob5nismo zegt
@911targa: opzich wel een leuk idee
tazmania zegt
Leuke aankoop, en mooi dat je het zo aanpakt. Hoe is het qua roest? 9 van de 10 keer zijn de wielkastranden roestig.
Robert zegt
@tazmania: dan kan maar op één manier: schoon houden en controleren. Het liefst zo vaak als mogelijk. Gewoon met de vingers in de binnenrand van de wielkast, goed voelen en kijken bij de aansluiting op de bumper; dat is typisch zo’n ‘verstopplek’ waar vuil ophoopt.
Het is sowieso wel een dingetje bij auto’s uit de periode 1990-2005; roest, als gevolg van nieuwe laksystemen, nieuwe productiemethodes en vooral het gebruik van staal met (relatief veel) schroot.
faithnomore zegt
Ik snap niet echt waarom bmw in de wereld van blogs en fora een stempel van onbetrouwbaarheid hebben.
Dat blijkt toch niet uit jd power en andere onderzoeken. Bij collega’s en vrienden valt het me ook op hoe weinig problemen en hoeveel hoge kilometerstanden er tussen zitten.
Waar ik werk rijden er een 300 tal lease bmws en 100 tal lease Fords rond. Die laatste hebben opvallend veel meer problemen.
Ik weet ook dat er een aantal bekende probleemgevallen zijn, maar ze lijken me niet echt vergelijkbaar met eender wat Frans, Italiaans, vag, Opel of ford is , bijvoorbeeld.
Wel kosten onderdelen veel en moeten ze onderhouden worden. Duh..
eviva zegt
Ik heb geen vrienden en spam daarom op alle autofora.
wimof zegt
Bekijk de video’s van https://www.redhead-zylinderkopftechnik.de/ eens, veel wijzer zal je worden.
e38ossie zegt
Ketting vervangen met een grote beurt en bobines voor 1200,- is erg goedkoop. Heb ernstig m’n twijfels bij de kwaliteit van de gebruikte onderdelen. In ieder geval geen originele BMW spulletjes.
RubenPriest zegt
Leuk hè, aannames de wereld in slingeren alsof het feiten zijn. Dit zijn zeker wel originele BMW-onderdelen. En ja, er bestaan nog bedrijven waar men werkt met een vriendenprijs. Vrienden die je niet zult maken met azijncomments ;)
techniekmeneer zegt
@RubenPriest: Als bedrijven die vrienden prijsjes voor alle klanten rekenen zijn ze binnen een jaar failliet. Beetje onrealistisch dus..
durashift zegt
Ik lees in het artikel ‘rek op de ketting’. Het wordt mij niet duidelijk of daarmee het compleet vervangen van de ketting is uitgevoerd..
SPBA lijkt mij wel een merk fanatieke specialist met een mooie, cleane, werkplaats zonder de opsmuk van ‘een glaspaleis servicepunt’.
michaelras zegt
@RubenPriest: :-)
eviva zegt
Mooie auto! Veel plezier gewenst!
thomasthomas zegt
@eviva: ja 8 liter op de 100km als je max 100km per ur rijd. Meestal zit het rond de 11 liter met een 6 cilinder en automaat.
eviva zegt
Mijn kleine zusje pestte mij op de basisschool.
3246cm252kw zegt
E46s zijn ook echt top auto’s! Ik doe mijn 330i ook echt nooit meer weg! Afgelopen jaar ene supercharger erop gebouwd en nu echt feest ?
geertje zegt
Heb dezelfde BMW gehad. Een 318ci bj2002 met dezelfde kleur. Wat een rampauto was dat. Altijd was er wel wat. Olielekkage’s om gek van te worden. Het oliefilterhuis die boven de dynamo zit. Geen goed idee, heeft mij 2 dynamo’s gekost. Heb ook nog 2 andere BMW’S voor de 318ci gehad. Dat waren wel prima auto’s. Na de 318ci was het na 13 jaar BMW gereden te hebben helemaal klaar met BMW.
Dutchcarwizard zegt
Ik vind dit een erg mooi model. De techniek is wel gevoelig, maar de ketting is gelukkig aangepakt.