Ja, we hebben een BMW 116d duurtester in de Autoblog garage! Worden we nu verstandig?
In vrij korte tijd hebben de Audi A6 en de BMW 325d en het nest verlaten. De Audi is min of meer weggegaan voor de Mini Cooper S die wij enkele weken geleden al konden voorstellen. De auto die je op deze foto’s ziet, is dan de vervanger voor de BMW 325d. En toch ook weer niet. Uiteraard gaan we het allemaal aan je uitleggen.
Uiteindelijk komt het allemaal door het enthousiasme van @bart1976. Daarmee is het allemaal begonnen. Hij zag het wel zitten om mij in een BMW F11 te zetten, eentje die hij toevallig in de aanbieding had. Zijn buurman had een Mini staan en zo kwamen mijn vriendin en ik dus op het idee voor een grotere BMW stationwagon en een kleine Mini voor de kortere ritten.
Ondanks dat beide auto’s niet door gingen, vonden we het idee wel heel erg leuk. De 325d en de A6 vind ik heel erg leuk. Mijn vriendin vind een Mini heel erg leuk Proef je het nuanceverschil?
Mijn vriendin wilde namelijk al heel erg lang en heel erg een Mini. En de Mini werd bijna angstvallig bij haar vandaan gehouden. Daar hebben we intussen wat aan gedaan. Maar nu moest er nog een auto komen!
BMW 116d in de Autoblog Garage
Nou, die auto was er dus al een een tijdje en dat was deze BMW uit de 1 Serie. Ja, naast de M135i van Martijn hebben we nu nog een Einser in de AB Garage. Het verschil had bijna niet groter kunnen zijn met de M135i van Martijn, want het is een BMW 116d. Het is niet mijn auto, maar die van mijn ouders. Zij rijden in een Audi e-tron door Nederland en voor de paar keren dat ze naar het buitenland gaan, is er dus deze 1 Serie. Toevallig kochten ze deze precies toen ik mijn 325d ex-duurtester kocht:
Echter, vanwege de komst van een firmawagen (zoals de Belgen het zo mooi kunnen zeggen) was de 1 Serie een beetje overbodig. Dus wat te doen? Verkopen is een mogelijkheid, maar eigenlijk hartstikke zonde. Het is namelijk niet zo maar een BMW 1 Serie, maar echt een heel erg mooie.
Aangezien ik nog steeds niet precies weet wat ik wil, mag ik een tijdje met deze auto rijden. De Audi A6 staat te koop en in die tussentijd kan mooi even doorsparen, want ik verwacht dat de kosten om deze auto rijdend te houden, relatief laag zullen zijn.
We beginnen even met de basics. Het is een BMW 116d uit 2014. Dit type heeft nog de tweeliter viercilinder (N47D20), in plaats van de latere driecilinders. Het is een F20, dus een vijfdeurs.
De 8-TLD-18 heeft nu net 200.000 km op de klok staan. Dat zie je echter totaal niet af aan de auto, want deze Einser is echt in bijzonder nette staat van binnen en buiten. Het is dan ook een vrij zeldzame uitvoering.
Opties – zoveel opties!
De auto is namelijk voorzien van enorm veel opties. Dat mag op zich ook wel, want een BMW 1 Serie kan soms erg kaal zijn. Schuimrubber stuurwiel, stoffen bekleding op de tentstoelen, simpele radio, halogeen verlichting: standaard kon dat bij deze generatie. Dit exemplaar niet. Ik ga niet zeggen dat het ‘full options’ is, want dat is namelijk niet het geval. Er zit namelijk geen schuifdak in, gelukkig, anders pas ik er niet in.
De auto is wel uitgerust met Oyster-kleurig Dakota-lederen bekleding, groot navigatiesysteem, cruise control, climate control, Bi-xenon verlichting, Harmann Kardon-audioinstallatie, lichtmetalen wielen, parkeersensoren voor en achter met achteruitrijcamera, mooie blauwgroene metallic lak en nog een hoop kleine dingetjes die het leven makkelijker maken.
Achteraf zijn er nog een paar dingen aangepast. Zo zijn de standaard barkrukken vervangen door geheel elektrisch bedienbare sportzetels mét memory. Ja, dat is dus mogelijk om te vervangen. Let er wel op dat het enorm veel tijd, moeite (en dus geld) kost om dit om te zetten. Er moest een extra circuit voor aangelegd worden, maar dan heb je wel wat.
Bij mijn E91 ging de overgang naar sportstoelen destijds vrij eenvoudig. Bij de Audi A6 was het al een behoorlijke klus en in deze 1 Serie was het nog lastiger. Naast de stoelen is de BMW 116d voorzien van Apple CarPlay. Alle voor en nadelen van Apple CarPlay achteraf inbouwen kun je hier zien.
Motor niet meer standaard
Tenslotte is de 116d een klein beetje gekieteld. Standaard heeft deze 112 pk een 240 Nm. Dat klinkt niet als veel en we gaan je wat verklappen: dat is het ook niet. Als je normaal rijdt, is er niets aan de hand, maar bij inhalen of invoegen ben je elke verrast dat er niet meer in het vat zit. En dan te bedenken dat er ook nog een 114d is! De motor in kwestie is een N47D20. De software is vrij behoudend geoptimaliseerd door Beek Auto Racing in Den Haag. Het vermogen is nu 180 pk en het koppel zo’n 380 Nm.
Een ander hoogtepuntje is de transmissie, want de 1 Serie is voorzien van een automaat en wat voor één! Al dat online ge-emmer over ‘save the manual’ is leuk en aardig, maar de keuze is simpel. Dit is een van de fijnere automaten op de markt. De automaat is namelijk erg soepel, lekker vlot, boterzacht en voorzien van veel (korte) overbrengingen. Zeker met een diesel heb je daar voordeel aan, want een viercilinder diesel heeft een vrij kleine vermogens- en koppelkromme.
Aangezien de auto mij ter beschikking is gesteld, kan ik natuurlijk niet de auto voorzien van allerlei modificaties. Dat gaan we dan (naar alle waarschijnlijkheid) dan ook niet doen. Mijn pa heeft vier modificaties uitgevoerd (sportstoelen, lichtmetalen wielen voor de zomer, Apple CarPlay en chip van BMWSpeed) die ik waarschijnlijk ook gedaan zou hebben. De appel valt dan ook niet ver van de boom.
Plannen met de 116d
Maar wat ga ik dan met de auto doen? Nou, rijden! Mijn vriendin zal dagelijks met de Mini forensen en voor de langere trips heb ik dan deze 1 Serie. Daarbij gaan we ook iets doen dat we vorige keer iets minder gedaan hebben: bijhouden wat alle kosten zijn! De Mini is namelijk qua aanschafwaarde nu min of mer gelijk. De hele wereld gaat voor benzine in dit segment (B/C segment met wat sjeu). Maar is dat wel correct?
We gaan metingen verrichten met de 1 Serie en ook het verbruik nauwlettend bijhouden. Daarnaast kijken we hoe de auto door de APK gaat. Op basis daarvan vergelijken we het met de Mini.
Maar we gaan vooral plezier beleven aan de laatste generatie BMW 1 Serie met achterwielaandrijving. Kortom, we hebben een hoop te doen! In de tussentijd kan ik in een complete auto bedenken wat ik nu eigenlijk wil met mijn leven, eh, nieuwe auto!
De basics van de BMW 116d in de Autoblog Garage
Merk | BMW |
Type | 1 Serie |
Type | 116d |
Fabriekscode | F20 |
Transmissie | ZF 8HP45, achttraps automaat |
Motor | N47D20, 2.0 liter viercilinder turbodiesel |
Maximum vermogen | 116 pk bij 4.000 toeren (180 pk) |
Maximum koppel | 260 Nm bij 1.750 toeren (390 Nm) |
Gewicht | 1.320 kg |
0-100 km/u | 10,3 seconden (zal nu wel sneller zijn) |
Topsnelheid | 200 km/u (sowieso ietsje sneller nu) |
Verbruik | 1 op veel, fabriek zegt |
Nieuwprijs | € 39.672 |
Datum eerste toelating | 19 maart 2014 |
Eigenaar sinds | 20-05-2020 |
Kilometerstand bij aanschaf | 201.434 km |
Kosten | Nog niets! |
Modificaties | BMW Sportstoelen |
Apple CarPlay | |
BMWSpeed chiptuning |
Deze auto’s bevinden zich ook in de Autoblog Garage:
- Audi A6 (4F) Avant van WillemE
- BMW 130i van Michael en Wouter
- BMW M135i van Martijn
- BMW 535i xDrive Touring van de baas van Wouter
- Jaguar XJ8 van Nicolas
- Lexus IS250 van Ruben
- Lexus NX450h+ duurtest
- Maserati GranTurismo MC Stradale van Ruben
- Mazda CX-5 van Michael
- Mercedes SLK 350 (R171) van Machiel
- MINI Cooper S Gizmo Speciale van Martijn
- Peugeot 206 GTi racers
- Porsche 911 Carrera 996.2 van Wouter
- Porsche 944 van Jaap
- Porsche Boxster van Nicolas
- Porsche Cayenne van Nicolas
- Renault Mégane E-Tech EV60 duurtest
- Volkswagen Golf V GTI van Loek
Meer lezen? Dit zijn 8 diesel Hot Hatches!
bunnylebowski zegt
Ja leuk zo’n 116d maar ik ben vooral heel nieuwsgierig naar de switch van de baas van Wouter lezen (de auto welteverstaan).
p993 zegt
Ik vind het een saaie auto voor in de autoblog garage. Is er niks leukers voor dit geld te krijgen??
willeme zegt
@p993:
Als het gaat om auto’s die ik gratis kan rijden dan nee, dan is er niets leukers voor het geld te krijgen ;-).
SpiderIV zegt
Van een gave 159 via een omweg naar een 1-serie………… er is dan misschien een verhaal voor maar er gaat iets mis 😅
willeme zegt
@spideriv: Voor de werkplaatschef wel ja. Ton ik de 159 afmeldde moest hij de nieuwe keuken ook afzeggen. ;-)
Dutchdriftking zegt
Ach, even sparen en de A6 verkopen, en dan kan @Willeme daarna een mooie Giulia kopen. Het is maar een idee😎
rollingstoned zegt
“Het is niet mijn auto, maar die van mijn ouders. Zij rijden in een Audi e-tron…”
Wist niet dat @mashell je vader was @willeme? ;-)
willeme zegt
@rollingstoned: Dat wist ik ook niet!
bunnylebowski zegt
@rollingstoned publiek geheim
mc96 zegt
Met 180 pk vind ik dit nu een echte sleeper! Mooie chique specificatie. Mooi tegenwicht tegen al die m-sportversies met afgeknepen motortjes. Nadeel van deze generatie 1 serie vind ik wel dat ie een beetje vlees nog vis is. Wij hebben van deze generatie de LCI versie gereden en die vond ik minder sportief sturen dan de 1e generatie. De afwerking van de F40 (128ti) die we nu hebben is dan weer veel beter.
willeme zegt
@mc96:
Thanks! En uiteraard ben ik het met je eens dat ‘is chic is. In dit geval is het meer een comfortabele auto dan een sportieve wagen, dus dat past wel.
Johanneke zegt
Ik vind dit gave auto’s. Mijn buurman heeft een nieuwere, 3 pitter benzine, voorwielaandrijving, en een grille die veel en veel te groot is. Ziet er gewoon niet uit.
Collega van mij heeft ook een gechipte 118d, rijdt al jaren met veel plezier. Volgensmij geen gekke kosten ook, alleen een keer de condensor kapot.
Ik hou van mijn auto’s ook bij wat ze kosten. Excel file op mijn telefoon, iedere keer dat ik tank of een rekening heb vul ik het in, kost 30 seconde. Komt dan een prijs per km uit rollen enzo. Van de Ford Ka uit 2010 die we in 2013 hebben gekocht voor 7000 euro is die prijs echt belachelijk laag. Hovert rond de 20 cent per km. De 2006 Nissan Primera is een stuk duurder, sowieso al door het gewicht, maar de 2.0 motor rijdt 1 op 12.5. de Ford 1 op 20. Maar die heb ik nog te kort voor een goed beeld, want de aanschaf drukt veel op de km/prijs nog. Al was die maar 2300 euro. Wel voor 800 euro aan moeten sleutelen bij aankoop. Vooral wat fouten in de Renault elektronica, maar nu is het een relatief luxe auto met o.a. camera en zelfdimmende spiegels. Gisteren de 125.000km aangetikt 😅
Johanneke zegt
Te late edit: die 118d van mijn collega is van dezelfde generatie als deze 116d. Heeft exact dezelfde motor en bak ofniet?
cloverleaf zegt
Jammer dat deze generatie zo oer en oer lelijk is aan de buitenkant. Na de eerste generatie van de X3 was ook dit weer een zeldzaam dieptepunt van de design afdeling in Beieren. Van binnen dan we prima en rijdt top!
alcantara zegt
M-pakket vind ik toch wel een must voor deze generatie, vooral om de voorkant een stuk beter te laten smoelen. Want de standaard bumper op een 1-serie vind ik ronduit lelijk, doet de auto geen goeds.
Johanneke zegt
De voorkant is inderdaad mooier met M pakket, maar de achterkant… Een vreemd gehoekte zwart gespoten achterbumper 🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮
b088y zegt
Er waren 4 smaakjes, standaard, urban, sport-line en M
Ik heb 2x een 116D samengesteld (1e gen en LCI) en voor de 1e ben ik gegaan voor:
Sportline (heb je meteen de sportstoelen) met de urban grill, dat vind ik de mooiste combo.
Ik had korallrot leder interieur en liet de kleur terug komen in de sierlijsten samen met RVS.
Bij M versie heb je plastic met reliëf en blauwe kleur, niet zo mooi imo
W115 zegt
Het blijft een BMW met een polo kontje.
willeme zegt
@w115: Thanks. Polo heeft ook een mooi kontje ;-)
W115 zegt
Dat is zeker waar. Bij een BMW zie ik liever de L-vormige achterlichten.
MaartenD zegt
Deze auto nooit mooi gevonden. De verhoudingen kloppen niet en in dit geval ook nog is een diesel, nee dankje
Richmond zegt
Jullie zijn wel een bijzonder stel WillemE. Van 2 grote sw naar een mini en een 1 serie. Nooit echt fan geweest van de 1 serie. Toen ik mijn vriendin leerde kennen had zij de lci f20 116d. Bj 2015. Reed prima, de lci is een stuk mooier dan de pre lci. Wel toeval toen hadden wij dus ook een mini r56 cooper s en een f20 diesel. En nu jullie dus. Alleen met omgedraaide rollen. Nu hebben we een 225xe (2018) en een Mazda 6 sportbreak (2019). Jullie gaan kleiner rijden en wij groter haha.
willeme zegt
@darkschneider: Kijk, een F20 diesel en een Cooper S klinkt als een topcombinatie ;-).
Dutchdriftking zegt
Verstandige keuze wel. Brutale als vraag, de A6 wat sneller verkocht was, had je dan de 535i van @wouter overgenomen?
bunnylebowski zegt
@dutchdriftking die gedachte ging ook al door mijn hoofd. Nieuwsgierig naar inderdaad
willeme zegt
@dutchdriftking:
@wouter had hem wel aangeboden ;-). Dan ga ik alleen van een te grote benzine station met AWD naar een andere te grote benzine station met AWD. Die 535i is absoluut dik, maar ik wil juist een kleinere auto.
Dutchdriftking zegt
Snap ik. Er komt dus een S4 B8 welke flink aangepakt gaat worden? Of nog kleiner? Dan had de S3 van @Ruben mooi geweest.
willeme zegt
@dutchdrifking:
Beide leuke opties! S4 is een lekker pakketje. S3 is dik maar idd te klein voor mij.
HelldogBE zegt
Een goed uitgeruste 116D (stiekem 120D performance). Ik snap hem wel!
Zelf zou ik toch opleggen voor een 320D (ED), want met de langere wielbasis is het onderstel toch een stuk rustiger…
Momenteel schijnen de B48 blokjes chipmonstertjes te zijn en met de toekomstige LEZ problemen met een Euro 6 diesel mss nog wel de betere investering? De N47/B47 diesels raken immers niet van de distributieketting- & EGR-problemen af.
vopo zegt
Helaas zijn wij er wat betreft de A6 niet uitgekomen Willem. Het toeval wil dat wij vandaag een andere A6 hebben opgehaald. Veel plezier met de BMW en ben erg benieuwd wat jullie uiteindelijk gaan aanschaffen.
Ps. Na gereden te hebben met jouw aangepaste A6 zijn we voorgoed verpest. Wat rijdt die ontzettend lekker en zullen een aantal van jouw aanpassingen ook toegevoegd gaan worden op onze A6 ben ik bang.
willeme zegt
@vopo: Van harte gefeliciteerd! Welke is het geworden? Die grijze met het Amaretto interieur?
Belangrijkste mods voor het rijden zijn de Eibach Pro Street S schroefset en de H&R antirollbars. Dan is ook meteen weer alles lekker fris ;-).
Veel veilige kilometers gewenst!
vopo zegt
Het is een zwarte geworden met een amaretto interieur en dezelfde motor. En jullie ook veel veilige km gewenst.
willeme zegt
@vopo: die zwarte die in Oldenzaal staat (eh, stond dan ;-)). Heel erg dik in elk geval!
karhengst zegt
Veel plezier gewenst! De automaat kan ik begrijpen. De single turbo modellen valt geen eer aan te behalen. Had zelf een 125d die doortrok tot de 4800 rpm, dat was vermakelijk, erg vermakelijk.
Leuk om ook precies dezelfde kleurstelling te zien, de combinatie maakt het tot een erg chique wagen. De turbinevelgen (17”) hadden het afgemaakt. Maar deze passen ook perfect.
willeme zegt
@karhengst:
Dankjewel! Rijdt inderdaad prima. Qua performance was het standaard erg, eh, behoudend. 120 pk is niet echt veel, maar met 180 pk en bijna 400 Nm is het prima toeven hoor ten opzichte van standaard. 125d is aanzienlijk vlotter, inderdaad, zeker als je die iets kietelt!
Qua wielen: dit zijn de winterwielen, in de zomer zit er en 18 inch breedsetje (OEM, Style 386) onder.
bart1976 zegt
Geweldig stuk wederom JW!!!
Homer55 zegt
autoblog bmw garage
camber24 zegt
Hè hè, gelukkig weer een BMW ;-)
Mooie aandrijflijn idd, zeker met aangepast chipje. Ook mooi dat hij verder niet wordt vernaggelt met foute tjoening, ik kan me meer vinden in de modificaties van je pa.
willeme zegt
@camber24:
‘vernaggelt’, ‘foute tjoening’. De Vlaamse OEM-fappers zijn ook weer online zie ik ;-).
Groninger zegt
@WillemE . Waarom heb je de audi na zo’n korte tijd al weer verkocht?
willeme zegt
@groninger:
Ik reed er bijna nooit mee, eigenlijk. En hij is te groot. Dus vandaar dat deze te koop staat. Het is een tof ding en rijdt (zeker na de mods!) uit de kunst, maar op het modificeren na, deed ik er eigenlijk niets mee. Dus de laatste paar maanden reed ik alleen naar de garage om de mods te installeren en weer terug te rijden.
Toen mijn vriendin per se een Mini wilde en ik een F11 kon overnemen, is het balletje gaan rollen door beide auto’s de deur uit te doen en een Mini plus andere auto terug te kopen. De Mini is er, de auto voor mij (nog) niet ;-).