We gaan nu de automaatbak spoelen van de BMW 325d Duurtester. Dat niet alleen: de auto wordt weer even secuur nagelopen. Oh ja, het is ook weer tijd voor een paar modificaties!
Het gaat lekker met de KS-742-X. We hebben er inmiddels al een aantal kilometers bij gereden. Halverwege april kocht ik deze BMW 325d met 141.000 km op de klok. De teller staat nu bijna op 165.000, ondanks dat we vanwege corona-perikelen vaker thuis moeten werken dan gewenst.
De techniek lijkt in goede conditie te zijn. In tegenstelling tot de Alfa Romeo is de BMW veel beter gebouwd. Met name op de punten die ik (uiteindelijk toch) belangrijk vind: motor, bak, onderstel, koetswerk en afwerking. Nu is het niet helemaal eerlijk vergelijken, de BMW E90 kent echt wel zijn aandachtspuntjes. Ook was de Alfa Romeo 159 van mij een van de eerste 159’s van die 939C-generatie en is dit een van de laatste E91’s. Met een late 159 die met liefde is behandeld, kun je nog wel even vooruit.
Chiptuning BMW 325d
Anyway, nu alles voor elkaar is, wordt het tijd om weer wat met de auto te doen, nietwaar? Diverse malen werd al in de comments het advies gegeven om de auto te chippen. Allereerst: bedankt voor de vele topreacties in de comments. Dit soort artikelen zijn verreweg het leukste om te maken en het is goed om te weten dat het onder de die-hard Autoblog fans gewaardeerd word. Schuw daarbij ook niet een kritische noot, uiteraard zijn er altijd andere mogelijkheden of opties dan dat ik hanteer. Daarbij kunnen we de tips gebruiken om weer meer dingen met de auto te doen.
Terug naar de chiptuning. Er is het een en ander mogelijk voor de BMW 325d. Logisch, het is een relatief lui afgesteld blok. Het is voornamelijk koppel en een beetje power. Nu kun je in principe bijna elke turbodiesel chippen. Je hebt te maken met turbodruk, brandstofinspuiting, de hoeveelheid lucht en wat parameters in de ECU die dat allemaal regelen. Kortom, laten we de 325d keihard aanpakken! Maar voordat we te hard van stapel lopen: dat gaat NU in DIT artikel NIET gebeuren.
Voorbereiden op chiptuning
We hebben het namelijk over een negen jaar oude BMW met meer dan anderhalve ton op de klok. Dan moet je niet naar een chiptune-boer op de hoek rijden en een standaard scriptje programmeren. Althans, dat is MIJN overtuiging. Als je gaat tunen, ga je de techniek meer belasten. Dat hoeft niet per se wat uit te maken, maar je moet wel zorgen dat de auto in goede conditie is.
Dan komen we nu uit bij ‘wat is een goede staat?’. Dat is een polyinterpretabele vraagstelling. Want kijk de advertenties er maar op na: iedereen hanteert zijn eigen definitie van ‘een goede staat’. Omdat we 20.000 km verder zijn sinds de laatste grote beurt, is het tijd voor een kleine beurt. Althans, dat vind ik. Volgens de iDrive-boordcomputer kon ik nog wel 20.000 km doorrijden. Maar de auto is wat ouder, dus het is geen probleem om de intervallen te verkorten.
Versnellingsbak
Dus een kleine beurt om 7,2 liter nieuwe olie te verversen werd gepland. Dat niet alleen, ook de bakolie moest er aan geloven. Toen ik de auto kocht, wist ik dat dat eigenlijk moest gebeuren. De ZF automaat is erg prettig in de omgang en op een enkel haperingetje na (echt letterlijk één keer), heeft de bak het perfect gedaan. Hij schakelt ietwat traag, maar wel soepel. Het is sowieso een erg fijne automaat om mee onderweg te zijn.
Dus een afspraak gemaakt met de BMW-specialist. Tegelijkertijd heb ik aan hen gevraagd om de techniek even goed te inspecteren. De N57 motor van de BMW 325d kan nog weleens ketting-issues hebben, bijvoorbeeld. Ten slotte beginnen we alvast een beetje aan de tuning, in de vorm van meer lucht. Met chiptuning heb je voornamelijk te maken met de injectoren, temperatuur, luchtaanvoer en turbodruk.
Meer lucht
Om te zorgen dat er meer frisse lucht binnenkomt, heb ik een sportfilter gekocht. Deze is afkomstig van de firma K&N. Het sportfilter laat meer lucht door met (minimale) dezelfde kwaliteit filtering. Daardoor heeft de ECU straks méér lucht om ‘mee te spelen’. Het is overigens zeer relatief. Volgens de fabrieksopgave moet het goed zijn voor zo’n 6 pk extra.
Die voel je niet direct op 204 pk. Kenners zullen mij erop gaan wijzen dat een K&N filter in combinatie met de LMM (lucht massa meter) problemen kunnen opleveren. Volgens collega @martijngizmo is het de moeite niet waard. Volgens K&N is dit niet het geval. Ik zal bij deze fungeren als test-case. Ik ben gewoon erg benieuwd hoe dit uitpakt.
Wagner Evo intercooler voor BMW 325d
Het stukje temperatuur gaan we aanpakken met een nieuwe intercooler. De standaard intercooler is relatief klein en in mijn geval relatief oud. De originele zat er nog gewoon op. Tijd dus voor een gloednieuw exemplaar. In plaats van gewoon een nieuwe intercooler, heb ik gekozen voor een upgrade. In dit geval de Wagner EVO 1 intercooler.
Deze is ongeveer 2,5 keer zo groot als het originele exemplaar. De intercooler zorgt ervoor dat de lucht naar de turbo een stuk kouder is. Als de lucht kouder is, is deze ‘kleiner’ en kan er meer lucht de verbandingskamer in. Resultaat: meer verbranding en meer vermogen en koppel. Volgens opgave moet de intercooler goed zijn voor zo’n 20 pk extra.
230 pk?
Nu hoor ik u denken: 6 + 20 + 204 pk = 230 pk! Eh, nee. Zo werkt het helaas niet. Die 6 en 20 pk zijn van die theoretische gevallen van ‘in het beste geval’. Daarbij verliest een motor altijd wel een paar pk’s. De intercooler zal vooral bij veel optrekken een verschil kunnen maken. Dus wanneer je met de standaard intercooler wat meer verlies hebt, beperk je dat met een grotere intercooler.
Sowieso is het allemaal theoretisch geneuzel, want de ECU is niet op de hoogte van de hardware wijzigingen. De kans is groot dat de computer niets doet met de extra lucht en de lagere temperaturen. Waarschijnlijk denkt de ECU: chillll, lekker relaxed. Prima waarden, niets aan doen verder. Ofzo.
Montage
Het monteren van de intercooler moest gewoon plug-and-play zijn. Dat was het helaas niet. Er is net voldoende ruimte en er moest een beetje gezaagd worden om de boel passend te krijgen. Ouch. Fijn dat de garage even belde voordat ze dat gingen doen. Aan de andere kant, die intercooler had al 3 weken in de woonkamer gestaan en het was tijd dat deze bevestigd werd.
Kleine beurt voor BMW 325d
Minder spannend was de kleine beurt. De auto had inmiddels al 20.000 kilometer gelopen sinds zijn vorige beurt. Officieel kun je om de 30.000 km olie verwisselen, maar gezien de leeftijd van de auto en de kilometerstand zou ik deze intervallen (interessant voor leasemaatschappijen en nieuwe particuliere klanten) flink inkorten. Verse olie kan nooit kwaad en dan is de auto net even wat vaker voor inspectie in de garage. Handig als er iets aan zit te komen. Liever een paar beurtjes met behapbare kosten dan zoveel mogelijk rekken en ineens voor verrassingen komen te staan.
Remblokjes achter
Zoals de remblokjes. Mijn BMW 325d E91 is voorzien van iDrive. Of je nou het oudere systeem of dit CIC-systeem hebt, het systeem is ook handig voor onderhoud. Het systeem houdt precies bij wanneer wat gedaan dient te worden. In dit geval was er een ‘driehoekje’ die mij erop wees dat de ruitenwisservloeistof op was (klopt) en dat de remblokjes achter vervangen dienen te worden.
APK
Als laatste werd de APK gedaan. Nu was ik er van in de overtuiging dat dat wel goed zat. Maar ja, dat dacht ik bij mijn 159 ook. Sterker nog, toen bij de 159 er (weer) 1.000 euro geïnvesteerd moest worden om ‘m erdoor te krijgen was ik er he-le-maal klaar mee. In dit geval was het een eenvoudige exercitie. Alleen bij de accu miste er een klemmetje. Voor de rest prima.
Kosten
Dan de kosten, die zullen we bij deze ook even vermelden. Het is zeker niet allemaal goedkoop. Aan de andere kant, de N57D30 is een serieus blok en de ZF 6HP28 is een zeer capabele automaat. Het is hardware die je eerder in een 5 Serie, 7 Serie of X5 verwacht. Met een 320d handbak ben je niet veel langzamer en die zijn aanzienlijk goedkoper in onderhoud en verbruik. Enfin, hieronder de kosten:
Set Olie-filter element | € 20,69 |
Olie 5W30 Titan GT1 Pro Longlife (7,2 liter) | € 85,50 |
Koolstof microfilter | € 27,17 |
Mecatech Diesel Clean (300 ml) | € 21,55 |
Set Carterpan ZF 6HP | € 126,50 |
Olie automaat ZF-Life (5,5 liter) | € 107,25 |
Dichtbus stekker automaat | € 10,99 |
Arbeidsuren automaat verversen (1,5 uur) | € 89,25 |
Gebruik uitleesapparatuur | € 35,00 |
Kleinmateriaal | € 5 |
Arbeidsuren (1,5) kleine beurt + montage sportfilter | € 59,50 |
Remblok slijtage sensor | € 18,90 |
Remblokjes achter (2x) | € 79,86 |
Klemmetje voor accu | € 11,94 |
Hex schroef | € 1,97 |
Arbeidsuren vervangen remblokjes (0,75) | € 44,63 |
Leenauto (Mini Cooper!) | € 39 |
Subtotaal | € 933,45 |
BTW: | € 196,02 |
Totaal: | € 1.129,47 |
Verdere modificaties BMW 325d
We hebben al het een en ander gedaan met de auto in de tussentijd. Allereerst heb ik ‘m naar mijn oude Alfa Romeo garage gebracht om ‘m een grote beurt te geven. Daarna zijn alle kleine onregelmatigheden aangepakt door de BMW specialist. Vervolgens hebben we de auto voorzien van nieuwe BBS RX-R wielen en Dunlop SportMaxx RT-banden. Daarna hebben we bij Jan Steverink Banden in Apeldoorn een Bilstien B12 Pro-kit gemonteerd. Als laatste hebben we bij Van Essen Carcleaning de gehele auto voorzien van een glans rijke keramische glascoating en een Alpina voorbumper.
Hoeveel vermogen en koppel kan de 325d leveren?
Nu de auto in goede conditie lijkt te zijn, is het tijd voor de volgende stap. Hoeveel vermogen en koppel kunnen we uit deze motor extraheren? Die gene die het dichtste bij zit qua vermogen en koppel wint een chatsessie van 6 uur met @jaapiyo.
Voor de komende tijd staan er dus wat dingen op de planning. Houd Autoblog dan ook goed in de gaten!
AbdelJabbar zegt
Minimaal 350 pk anders ben je geen OG
Ot92 zegt
Zeg @willeme zei jij niet iets over een dpf vervangende pijp oid?
De intercooler upgrade is het vast wel waard, maar ik persoonlijk had de originele luchtfilter erin gelaten. Pas zodra de boel op standje extreem staat, dan heeft zo’n filter effect, uiteraard met een aanpassing aan de intake.
Ik zal als voorbeeld mijn eigen 2.0tdi opnoemen. (Beetne appels en peren verhaal maar goed) Er zijn zat auto’s bij JD geweest voor dezelfde tuning, die de intake mod hebben uitgevoerd en zo’n mooie K&N luchtfilter upgrade hebben geplaatst. Desondanks dat feit presteren ze even goed of minder dan die van mij zelfs.
Intake aanpassingen en/of luchtfilter upgrades gebeurd bij Bmw sowieso niet veel heb ik het idee. Zelfs bij een b58 waar men 600+pk uit persts houden ze het origineel. Zo goed is dat origineel spul van Bmw.
Maar goed, zoveel kost een K&N luchtfilter niet en is het proberen wel waard.
Gezien men zo’n 300 a 320pk eruit krijgt met enkel ecu gok ik op 320pk en zo’n 650nm koppel.
Heb je al gekeken bij wie je de mapping gaat laten uitvoeren?
willeme zegt
@Ot92:
Nee, de DPF laat ik zitten. Ik heb geen zin in een rokende auto en ook met DPF is er veel te winnen. Het filter heeft trouwens wel (iets) effect, bij halfgas gasgeven naar vol hoor je een leuke swooosh, zij het subtiel.
Filter-upgrade is een upgrade, maar de percentages zijn heel erg klein. Dit filter (voor het originele filterhuis) is een veel voorkomende mod.
De afspraak voor de remap staat al klaar ;-).
Ot92 zegt
@willeme Met de regels die vanaf 2021 is het wel handiger om ‘m te laten zitten, maar hoe en wat ze precies gaan doen is mij nog altijd niet duidelijk. Bijvoorbeeld ik vraag me af of je er later een highflow dpf op mag zetten. Die kost net wat minder dan een OEM DPF en is ook nog eens beter voor je motor. Al hoewel… ik zou de dpf gewoon schoon laten maken, kost je nog minder geld.
Dat swoooosh geluid is inderdaad erg leuk. Helaas klinkt dat enkel bij een 6 cilinder of groter zo lekker, bij de 4 cilindertjes merk je er helaas niet veel van. Ik herinner me nog heel goed dat een getunede audi a5 3.0tdi vol gas langs kwam rijden. Daarvan was de uitlaat aangepast en zat er ook geen dpf meer in. Man man man… wat klonk dat heerlijk zeg.
Ga je naar Mosselman voor de remap?
willeme zegt
@Ot92:
Het zijn niet alleen de regels. Ik wil geen dieselstank, geen zwarte uitlaten en geen zwarte rook. Daarbij heb ik de auto gekocht vanwege de Euro5 goedkeuring. Dat doe je teniet met DPF-delete. Ik denk dat ik het roetfilter na de tune geregeld ga reinigen. Beste oplossing. Ook met DPF kan ik volgens mij heel erg veel vermogen en koppel winnen (ik zit nu op 204 pk en 430 Nm).
baserace zegt
Mooi artikel weer @willeme! Ik denk dat je 340+ PK’s uit het blok jan halen. De vraag is: wil je dat? Van 200 naar bijv. 280 is ook al enorm en de kans dat je de techniek heel houdt is ook een stuk groter. Hoe denk je trouwens over de remmerij? Als je die pk’s echt gaat gebruiken moet mijn inziens de stopkracht wel in verhouding zijn…
willeme zegt
@baserace: Dankjewel! Altijd leuk om te mogen maken!
Om antwoord te geven op je vragen:
Ja, zo veel mogelijk ;-). Maar liever 250 met een fraaie koppellijn en dan 300 met een extreme piek.
Betreft de remmen: die waren nét nieuw toen ik ‘m kocht. Tot nu toe bevallen ze prima, maar ja: tegenwoordig mogen we niet meer zo hard rijden ;-). Ik kan altijd redelijk eenvoudig overstappen naar een setje 335 remmen.
VeniVidiVici zegt
@willeme: Zet er een setje BMW Performance remmen op.
tanzanitef30n zegt
@willeme: zou je aub kunnen vertellen bij welke bmw specialist je de automaatbak hebt laten spoelen!? Ik ben van plan om het in Delft te doen bij ZF zelf maar die zijn zo verschrikkelijk duur.
willeme zegt
@tanzanitef30n: ik zal je even een PM sturen!
tanzanitef30n zegt
@willeme: heel erg bedankt voor de info!
Flatsix zegt
Tja, de vraag is hoeveel de motor nu al heeft verloren door slijtage om te beginnen. Zal niet superveel zijn vermoed ik. Grotere intercooler+andere luchtfilter+rollenbanktuning = 290 pk.
lekbak zegt
@aircoooled: die motor zal hooguit wat vervuiling in de inlaat hebben. Verder is dit ding net ingelopen en kan je beter een motor met deze ervaring op z’n flikker geven met tuning dan een nieuwe motor.
Ot92 zegt
@flatsix Diesels hebben daar nauwelijks tot geen last van.
jajeroenja zegt
Hulde voor de intercooler. Indien de filter on-geolied is zal het niet veel kwaad voor de LMM kunnen.
Is de bak ook gespoeld (+filter) of alleen oliewissel? Nog vrij goedkoop. Ik zat op een 600eu ?.
Ook nog plannen om de bak te chippen?
willeme zegt
@jajeroenja:
De bak bak is gereinigd, nieuwe filters en nieuwe carterpan. Het kan een beetje schelen per garage hoeveel het kost. Houdt er rekening mee dat er uiteindelijk nog een beetje BTW overheen komt en alles in delen is opgebouwd. Ook het type automaat scheelt natuurlijk.
duts zegt
@willeme: en merk je nog iets aan de bak? Wat is er anders?
willeme zegt
@duts:
Dit artikel is geschreven DIRECT nadat ik de auto heb opgehaald. Dus alle bevindingen komen nog uitgebreid aan bod. Maar je merkt het absoluut. De bak is nu zo zijdezacht. Het was al een soepele automaat, maar het is nu nog geraffineerder. De bak schakelt nog altijd traag, maar omdat het zo schokvrij gaat, is het helemaal niet erg.
mcshine zegt
Leuke update deze keer! Zowel aan de auto als hier op Autoblog.
Onehp zegt
De beperking is de DPF. En voor (slechte) tuners is het makkelijkste om meer brandstof in te spuiten, geeft meer pk/nm en de klant is initieel tevreden want weet niet beter. Maar een goede tune is dus een die effectief de turbodruk omhoog brengt (niet allen doen dit want een diesel heeft origineel een luchtoverschot) en die niet te lage lambda doet waardoor de motor gaat roeten maar dit zie je niet door de DPF. Je DPF moet dan anders erg vaak regenreren en geeft op termijn problemen.
Eigenlijk best de nu al ‘oude’ DPF laten verfrissen/spoelen zodat er geen as de doorstoming vermindert (na regeneratie blijft er altijd een beetje as achter), of op zijn minst een uitwaardering van de staat ervan. En niet te veel op vermogen en koppel afgaan, maar op gezonde lambda en EGT waarden. En goede doseerbaarheid en niet te bruut koppel inkomen, leuk in droog, minder als grip minder is en je wilt doseren.
DPF eruit halen is geen goed alternatief vandaag.
Edit: en zoals anderen al suggereren, de bak herprogrammeren kan voor minstens evenveel extra rijplezier zorgen….
Ot92 zegt
@Onehp Wat blijft de DPF een vervelend ding… het is dat ie niet hol mag zijn na aankomende januari voor de apk. Anders was de DPF bij mijn door JD gechipte 2.0tdi 200pk (euro 6) allang hol. Ik heb wel begrepen van de mannen daar dat de DPF eruit halen niet voor heel veel meer vermogen zorgt bij deze nieuwe generatie tdi motoren, hooguit 5 pk ofzo.
Voor de tuning regenereerde ie om de 300 a 350km, dat doet ie nu nog altijd. EGT is naar mijn idee ook veilig, VCDS geeft aan dat het circa 800c is bij volgas in de derde en vierde versnelling. Zolang het niet in de buurt van 900c komt is het goed voor zover ik weet.
Ik vraag me alleen af wat er zou gebeuren met de DPF als ik er bijvoorbeeld straks GTD/190pk tdi verstuivers en turbo plaats voor circa 230pk. Naar mijn weten is alles identiek behalve de eerder 2 genoemde componenten.
Trouwens heb jij de intake mod uitgevoerd aan jouw Leon Cupra? Bij mijn 2.0tdi, toen ie nog standaard was, hadden we dat gedaan en ik merkte toch wel een klein beetje verschil.
racerx zegt
Hij is weer fijn, mooi hoor zo’n I6 diesel, ik gok dat je er wel een pk of 320 en 650nm uit haalt met een andere intercooler.
sanderz28 zegt
Lekker bezig, misschien had je voor het vervangen van het luchtfilter en intercooler moeten banken. Dan had je kunnen zien of die mods echt wat toevoegen.
willeme zegt
@sanderz28: klopt, eigenlijk wel. Ik had er alleen geen tijd voor, helaas. Aangezien de meeste 325’d precies op hen vermogen zitten, verwacht ik ook niet heel schokkende waarden. En zoals in de tekst staat: de ECU ‘weet’ nog niet dat er meer lucht beschikbaar is, dus grote kans dat ‘ie er ook niets mee doet en het ook geen extra power oplevert.
grasvreter zegt
Kan genieten van dit soort artikelen, ongeacht de auto. Ookal was het een 1995 corolla, het is leuk om beargumenteerd te lezen wat iemand doet om een auto naar eigen mening te verbeteren. Benieuwd naar de tuning!
Ikzelf heb ook een zieke modificatie gedaan aan mijn ‘oldtimer’. De 1993 Galant heeft gisteren een aftermarket afstandsbediening gekregen om de centrale deurvergrendeling te openen. Had een paar uur moeten kosten, hele dag mee bezig geweest ;) .
KEV9 zegt
zou stoppen bij 300pk, daarboven ga je wel heel veel thermisch vragen van het blok.
Dutchdriftking zegt
Lekker bezig! 300pk en 600nm moet haalbaar zijn. Hou je de originele downpipe en katalysator of ga je daar ook nog wat doen? Als je het inlaat traject verbeterd moet de uitlaat natuurlijk ook.
Dutchdriftking zegt
@dutchdriftking: en eventueel roetfilter en egr wegschrijven met de uiteindelijke chip. Is er in de software van de automaat ook nog winst te behalen?
willeme zegt
@dutchdriftking: DPF delete schiet enorm viel op. Ik heb er alleen moreel bezwaar tegen. Dat is natuurlijk super-hypocriet. Maar ik heb de 325d gekozen met deze motor omdat het een Euro 5 blok is (335d heeft nog de M57 en is Euro 4). Dus de DPF laat ik zitten, ik heb geen zin in roetwolken en zwarte uitlaten ;-).
VeniVidiVici zegt
@willeme: Pas op met DPF delete, want is tegenwoordig APK afkeur.
f31bmw320d zegt
@venividivici: dat klopt in principe, maar ze kijken alleen of die er zit toch. Niet de werking an sich. Hoorde met mijn vorige auto dat ze hem konden leeghalen en pijp er door heen leggen zodat het optisch leek of je hem had.
VeniVidiVici zegt
@f31bmw320d: Ja maar ze worden er steeds strenger op en als er een zwarte rookpluim uitkomt weten ze genoeg. Daarnaast zit de DPF bij een e90/e91 op een niet zo’n erg makkelijke plek om steeds even snel uit te wisselen voor en na APK.
bbfix zegt
@f31bmw320d: ze zijn druk bezig met een deeltjesteller voor de nieuwe apk-eisen. Dus elke auto met een lege dpf valt door de mand. En dus geen apk…
willeme zegt
@venividivici: die laten we gewoon lekker zitten. Ook met DPF valt er voldoende te winnen denk ik ;-)
scalvaro zegt
He, staat daar op een van de foto’s nog een doos van Alpina? Wat mogen we binnenkort voor Alpina accesoires op de 325d verwachten? #benieuwd
rw1994 zegt
Leuk stukje! Maar ben ik de enige die het vreemd vind dat er geld gerekend wordt voor meetapparatuur?
rob5nismo zegt
@rw1994: gebeurd wel meer en in meer vakgebieden
mat1980 zegt
@rw1994: nee, ik vond het ook heel vreemd, alsof een timmerman het gebruik van zijn hamer los gaat facturen.
joris1988 zegt
@mat1980: er zit ook wel wat prijsverschil tussen een hamer en meetapparatuur.
mat1980 zegt
@joris1988: het is beide gereedschap wat de vaklieden nodig hebben om hun werk te kunnen doen. Dat de computer de monteur moet vertellen waar de storing zit daar kan ik niets aan doen.
e38ossie zegt
@mat1980: software en updates kosten serieus geld. Dat moet terugverdiend worden. Daarnaast ben je ook weer tijd kwijt met diagnose stellen. Zal toch betaald moeten worden. Heel normaal.
rw1994 zegt
@e38ossie: Ik begrijp dat het allemaal geld kost, maar de meerwaarde van het bedrijf zit erin dat de monteur kundig dan wel geschoold is voor de meetapparatuur. In dit geval verwacht ik dus een hoger uurtarief. Ergens is het natuurlijk ook erg transparant om het zo op de bon te zetten, je betaald zo tenminste niet het tarief voor de geschooldheid als meneer een ventieldopje aandraait.
joris1988 zegt
@mat1980: ok ?
rob5nismo zegt
@rw1994: laat maar eens een 3d scan ergens van maken dan betaal je ook voor meet apparatuur
p3r0x zegt
Leuke update weer willeme, ben benieuwd waar het heengaat met de verder ‘mods’. Eerst nog even je xenon lamp repareren. ?
willeme zegt
@p3r0x: Wuuut? OMG! Ik voel me nu heel erg bekeken… :-D
frank2911 zegt
Heb ooit is geleerd dat voordat je gaat tunen ook goed de radiateur moet nakijken ,omdat blok goed heet gaat worden en anders nog harder slijt , kleine moeite lijkt me :-)
Pk: 295
tortuga zegt
Naar je laatste vraag toe gok ik dat je om en bij de 250a 270pk zult zitten met de chip en deze kleine mods, om een exact cijfer te geven 263pk! Verder vond ik het vreemd bij het luchtfilter gedeelte dat we al een intercooler zagen!
viezefreddyw zegt
Dit zijn zeker artikelen die de die-hard fans weten te waarderen. Er zit een stukje persoonlijkheid in. Maar er werden wel meer artikelen gewaardeerd door de die-hard fans, waaronder de zaterdagavond special, maar die zien we om onverklaarbare redenen niet terug sinds een lange tijd.
mat1980 zegt
@viezefreddyw: eens! We missen de zaterdag avond special!
scalvaro zegt
Helemaal mee eens! Laten we een actie starten: breng-de-zaterdagavond-special terug!
rrk147 zegt
@viezefreddyw: Ja de zaterdag avond special! Maar ik kan mij voorstellen dat het enorm veel werk is, qua literatuur studie, en vooraf een aansprekend model telkens te vinden. Ik zou het ook best prima vinden als er oude specials worden voor een 2e keer worden gepost.
nietcreatief zegt
Klein puntje: als het goed is koelt de intercooler de lucht *na* de turbo en niet de lucht *naar* de turbo. Dat laatste heeft namelijk geen zin omdat ie dan de buitenlucht met buitenlucht naar buitenlucht temperatuur probeert te brengen.
Over het resultaat van de nieuwe tussenkoeler: waarschijnlijk 0 vermogen en koppel voor een tune. De complete motorkarakteristiek wordt bepaald door de ECU en die doet wat hij mag doen van de marketing afdeling.
Wel waarschijnlijk is dat, omdat je een grotere intercooler hebt, de computer eerder de gasklep of de turbo inlaat schoepen gaat knijpen omdat ie al genoeg licht heeft.
Crosscabouter zegt
@nietcreatief: wordt de auto daarmee zuiniger? Of sla ik dan helemaal de plank mis?
nietcreatief zegt
@crosscabouter durf ik eigenlijk niet te zeggen.
lekbak zegt
@nietcreatief: gasklep op een diesel?
nietcreatief zegt
@lekbak wacht ff.. eerlijke vraag. Een diesel heeft geen vlinderklep in de luchtinlaat zitten?
lekbak zegt
@nietcreatief: correct. Een diesel stroomt gewoon maximaal lucht. Half vermogen betekent heel kort gezegd gewoon half diesel inspuiten. Dat betekent dat er dus ook gewoon onverbrande lucht de motor uit gaat en dat de dieselmotor heel vaak zeer “arm” loopt. Geen gasklep is een belangrijke (maar niet de enige) reden van de hogere efficiëntie van een diesel overigens.
pier zegt
Deze stukjes blijven toch wel de ‘pareltjes’ binnen Autoblog, complimenten. Ik ga voor 292pk en 597NM met daarbij de huidige aanpassingen verwerkt.
crepito zegt
Rijdt ongetwijfeld goed, maar het is een erg lelijke combi op dit model, wit en deze velgen..
dunhozzie zegt
Damn Willem, dit blijven naast de zaterdagspecials toch te leukste stukjes om te lezen. En ik leer er ook van, ga hopelijk binnenkort aan mijn eerste privé auto beginnen. Helaas geen Jag, maar een 2012 ML. Kijken wat we daar allemaal aan moeten doen.
willeme zegt
@dunhozzie:
WWWWAAATT!!!!! Geen Jaguar? Als je wel een ML kan rijden, kan een oude Jaguar toch ook? ;-). Een mooie 1995 V12 Daimler Double Six ofzo :-D. En een voorraadje wielkasten voor.
Maqr hoe kom je dan ineens op een ML?
dunhozzie zegt
Nou het was eigenlijk relatief simpel, de F-Pace is nog buiten budget en ik vind een relatief grote auto fijn voor zowel mijn hobby als met mijn kinderen. Hoewel ik wel viel op deze:
https://www.autoscout24.com/offers/jaguar-xj-super-v8-lwb-full-options-20-sepang-vlg-nap-gasoline-black-6629c122-e333-4455-b646-de7a325ff236?utm_source=android-share maar die viel zowel af qua plek en de vrouw vond hem outbolllig en niet mooi. Ik heb lang nagedacht over Land Rover, met name dan de echte RR. Daar las ik echter teveel horror verhalen van, plus wilde ik een disco 5 of dus een RR. Alleen die kwamen met 40.000+ km toch weer te duur uit. MPVs vind ik lelijk, dus ging ik kijken naar alternatieve SUVs. Ik ben inmiddels toe aan iets anders dan VAG, dus die vielen ook af. Toen ben ik rond gaan kijken naar wat ik mooi vind binnen mijn budget. Plus ik heb gekeken en nagevraagd wat de problemen zijn bij de verschillende autos. Ik hou van relatief simpel gestijlde autos, dus de meeste Aziatische merken vielen af. Via die gedachte liep ik over naar de G, maar die is te duur, te onzuinig en te hyped. En zo ben ik naar de M(L) gaan kijken. Eerst een prachtig particulier model, maar de dealer kwam uiteindelijk met een laatste bod toen ik net op het punt stond die te kopen. En dat was deze auto:
https://www.autoscout24.com/offers/mercedes-benz-ml-350-m-klasse-bluetec-airmatic-schuifdak-diesel-grey-63742c0c-0a21-446d-a476-f3366716615f?utm_source=android-share
Heb korting & winterbanden met velg gekregen, 1 jaar garantie, tis vlakbij huis, hij is optisch piekfijn in orde en mechanisch wordt hij in topstaat gebracht.
mpgc zegt
Inderdaad weer een leuk artikel om te lezen. Maakt de zaterdagochtend weer goed. Vooral leuk om te lezen over het denkproces dat aan de mods vooraf gaat. Zo kan ik ook uren doorbrengen op internet ?. En wat ziet dat ding er gaaf uit. Echt heel smaakvol.
bbfix zegt
Ik vind het vooral leuk om de persoon achter het verhaal te leren kennen en waarom je doet wat je doet. Als je genoeg geld hebt is het niet zo moeilijk om het beste te nemen. Maar je maakt het persoonlijk en dat maakt het leuk. Leuker dan het lezen in een tijdschrift.
Qua pk’s denk ik 600, maar dat ligt meer aan het feit dat ik niet zit te wachten op een chatsessie met Jaap?
galgootje zegt
@bbfix: lol, buuurnnn
jaapiyo zegt
Oooooooooooh snap! Shots fayaaaaaad.
bbfix zegt
@jaapiyo: om het goed te maken wil ik wel verklappen dat ik ook zéker jou inbreng kan waarderen!?
frank2b zegt
Mij valt het accuklemmetje van 12 euro op …… Staat de comma wel op de goede plek?
galgootje zegt
@willeme: zet misschien ook effe prijs intercooler in het lijstje met aanpassingen? Geweldig lekker stukje weer. Herkenbaar wat een verschil een bakflush hebben kan. Motorflush hielp bij mijn eerdere akties ook bijzonder goed (vanos ratel verdween vrijwel geheel, en nee slimmurds, die is er niet op een diesel, maar ter illustratie). Verder is het een bijzonder fijn uitziende e91 geworden Willem! Mijn tip voor bijzonder puik remgevoel mocht je ooit de remmetjes moeten doen: ebc yellowstuff op stoptech rotors. Belachelijk verschil in remgevoel!
galgootje zegt
@galgootje: oh en 286 pk om 580 Nm? Waren ooit de standaard waarden van mijn 335d, heel prima en fijn rijden.
marc94 zegt
@galgootje: en nu 400pk en 1000nm? dat halen ze zonder extreem veel mods. 305kmu op de headup haha.
galgootje zegt
@marc94: nee allang weg, tegenwoordig een RS6 C6 en een E39 M5 en een model 3 performance voor de dagelijkse km’s. Maar voor de 335d vertrok had ie idd 120 pk meer.
willeme zegt
@galgootje:
De intercooler kost 450 euro exlcusief BTW. Het filter 70 euro ex btw. Op internet kun je vast duurder en goedkoper vinden.
Thanks voor het compliment, ben er ook erg blij mee!
Betreft de remmen: ik moet heel even kijken wat ik daarmee doe. Een Brembo/StopTech Big Brake kit is 3.000 tot 4.000 euro zonder montage. Zo’n monster wordt het ook weer niet, denk ik. ZIjn de Stoptech rotors ook los te verkrijgen, ik heb ze alleen in sets gezien.
lekbak zegt
@willeme: remblokken kunnen ook al veel doen, dan kan je je oude schijven houden. Als je geen grotere remklauwen neemt zijn grotere schijven alleen goed voor extra koeling en daarmee minder fading. Nou is niet slecht, maar tenzij je er langdurig mee gaat raggen wellicht ook niet noodzakelijk. De juiste remblokken zorgen ook voor veel meer bite.
VeniVidiVici zegt
@willeme: Nogmaals, de gele BMW Performance brakes (made by Brembo)
galgootje zegt
@willeme: je kunt ze zonder dat het direct bbk wordt krijgen ja. Heb ze onder de E39 M5 gezet, waanzinnig puike verbetering. Was prijzig maar niet idioot duur. Met EBC yellowstuff perfecte combi.
drommedaris zegt
Gaat het nu over onderhoud en tuning of over de automaat spoelen? Titel is verwarrend. Ik was 540 euro kwijt bij ZF in Delft voor mijn vorige 535d.
adje070 zegt
Ik 350 euro inclusief de btw bij JMB garage in voorburg ( best een kundige pik die Jeroen hoor….) ok ok dat is de prijs voor een E Klasse mb
willeme zegt
@drommedaris:
Het gaat om alles wat je noemt ;-)
1. onderhoud (kleine beurt, remblokken achter)
2. Automaat spoelen
3. Tuning (montage luchtfilter en intercooler)
Richmond zegt
Waarom is het carter vervangen? Staat bij de onderdelen, maar niet in de tekst toegelicht verder
lekbak zegt
@benja01: een automaat is “sealed for life”. Ik kan me goed voorstellen dat het carter niet gemaakt is om opnieuw te gebruiken.
willeme zegt
@lekbak: precies dat. Het kan overigens wel (de oude terugzetten), maar gezien de prijs van een nieuw carter en het risico op lekkage is het een no-brainer om meteen even een nieuw carter te monteren.
sirdrinksalotofpetrol zegt
@willeme: ik neem aan dat je de pakking bedoelt, een stalen pannetje hoef je echt niet te wisselen.
lekbak zegt
@sirdrinksalotofpetrol: als het stalen pannetje niet stevig genoeg is wel. Als je iets los maakt trekt het makkelijk krom en als het niet gemaakt is om los te maken is het ook niet gemaakt om dat kromtrekken te voorkomen.
Ik heb geen ervaring met deze bakken, maar de bmw specialist waarschijnlijk wel. Een auto maak je niet betrouwbaar door op zoiets te bezuinigen.
f31bmw320d zegt
@sirdrinksalotofpetrol: pannetje is aluminium als ik me niet vergis
e38ossie zegt
@benja01: filter zit in het Carter geïntrigeerd. Dus alleen compleet te vervangen.
camber24 zegt
Heerlijk artikel. Ben enorm benieuwd naar het vervolg. Resultaat, ik gok op 293 pk.
Overigens vraag ik me bij chippen altijd af hoe lang het duurt voordat zo’n blok en bak in de soep loopt als je je chiptuner dat ding laat afregelen op 600 pk. Ik gok op een paar duizend km. Als er hier iemand leuke YouTube filmpjes van kent zijn die welkom.
lekbak zegt
@camber24: als je het door je chiptuner laat doen lijkt me dat ook. Voor 600pk zou ik alle randapparatuur op z’n minst aangepast willen hebben, als dat al niet noodzakelijk is om dat vermogen te halen. Turbo’s, brandstofsysteem, intercooler, koelsysteem etc. En dan zou ik met goed warm draaien en afkoelen met alle vertrouwen 40k per jaar durven rijden.
willeme zegt
@camber24:
Chiptuning wordt denk ik ernstig overshat en onderschat tegelijkertijd. De hoeveelheid extra paarden die je kan winnen, komt door de fabrikant. Zit er veel marge in het blok, dan kan elke tuner er lekker wat uit halen. Zit er weinig marge in, dan komt er minder uit. Daarom zie je dat alle tuners ongeveer hetzelfde uit elke motor halen.
Op een gegeven moment kan de turbo niet meer druk leveren en kunnen de injectoren niet meer brandstof inspuiten. Dus voor veel vermogen moet je al die hardware gaan aanpassen om vervolgens de software daarop te optimaliseren.
Overigens is het inderdaad goed om de limieten van het blok en de bak in de gaten te houden. Je kan chippen wat je wil, maar als de bak al aan zijn top zit, houdt het op.
camber24 zegt
@willeme: had ik even over het hoofd gezien, de maximale turbodruk. Vraag me dat gewoon af, hoe lang het blok het houdt als je de druk op maximaal zet zonder de hardware aan te passen.
Ot92 zegt
@camber24 Bij benzine motoren moet je wel een beetje oppassen, maar een diesel is al een versterkt blok. Maar… alles heeft een grens. Qua blok is ie waarschijnlijk gelijk aan een 35d en die pushen ze echt met een origineel blok. Zou me niet verbazen dat je met een originele blok 500pk eruit kan krijgen (wel een andere turbo, verstuivers, IC enz.) en de boel nog altijd heel kan houden zonder iets aan te passen. Of ik het zelf zou doen? Neen.
willeme zegt
@Ot92: het blok is identiek aan de N57D30S uit de M550d.
Met een hybride turbo, M550d injectoren, Wagner intercooler en nog wat kleine mods kun je 500 pk en 1000 Nm halen. Het blok en de Automaat kan het hebben. Dan zit je wel aan de max voor dat je dingen moet gaan verstevigen aan blok en bak.
Maar moet dat soort modificaties is het vooral zaak dat de software goed wordt geschreven. Ik zou dan niet voor de maximale pk’s gaan, maar juist een mooi verloop (anders wordt het heel piekerig).
Ot92 zegt
@willeme Dat klinkt wel heel erg leuk, krijg je al jeuk in je handen? :D
Echt waar, mocht ooit me turbo het begeven. Dan ga ik wel voor GTD verstuivers en turbo. Ik krijg zo’n 30pk en 40nm koppel erbij, maar… het koppel wordt veel langer mooi vast gehouden bovenin.
Momenteel doet ie 450+ nm tussen 2300 en 2900 rpm en daarna begint het koppel af te zakken. Eventueel kan ik je wel even het FB linkje pmen ter illustratie van het grafiek.
Met de GTD turbo + verstuivers beschik je over 450nm+ tussen 2000 en 3700 rpm en een max van 480 á 500nm. Verdorie… nu jeuken mijn handen nog meer.
willeme zegt
@Ot92: ik wist bij kopen dat de ‘toevallig’ erg goed te kietelen en de automaat het hebben kan.
Waarschijnlijk is dan het beste om bij vervanging meteen de upgrade te doen. Dus als mijn turbo niet 100,00% functioneert, dan zullen we er ‘helaas helaas’ een hybride turbo op moeten zetten ;)
Ot92 zegt
@willeme Hahaha ?
camber24 zegt
@willeme: nog 1 ding; ga je naar die jongens van Beek trouwens? Of loop ik teveel op je volgende artikel vooruit?
willeme zegt
@camber24: nee, toevallig heeft mijn pa daar zijn auto laten kietelen. Vriendelijke jongens, daar. Maar ik ga met een ander bedrijf aan de slag, te meer omdat we meerdere dingen gaan doen op termijn. Het zal niet bij enkel en alleen chippen blijven ;-)
lekbak zegt
Die intercooler is een heel goed ding om de boel straks na tuning heel te houden. De koelere lucht zorgt voor meer vermogen, maar lucht is vaak niet de beperking. De koelere lucht zorgt logischerwijs ook voor lagere temperaturen in de motor en dat houdt de boel langer heel. Teveel hitte is funest voor een diesel.
Verder zou ik voor tuning ook nog even laten controleren of je inlaat traject nog goed schoon is. Je kunt filteren wat je wil, maar zolang de carterdampen terug de motor in gaan heb je altijd vervuiling.
Over de kilometers van de motor zou ik me geen zorgen maken ivm tuning. Beter deze motor flink belasten dan een nieuwe motor. Deze is nu goed ingelopen en nog lang niet versleten.
Nog een opmerking over de olie. Die kortere interval is natuurlijk super, maar probeer ook zoveel mogelijk dezelfde olie te gebruiken. Elk goed merk is goed, maar elk merk gebruikt ook z’n eigen methodes en als je wisselt tussen merken olie gaat dat elkaar toch altijd een beetje tegenwerken. Is overigens alleen van belang als je van plan bent deze tot 5 ton op te rijden. Anders is dat een probleem voor de volgende…
mat1980 zegt
Leuk artikel! Maar het had voor de wetenschap nog leuker geweest als hij na elke update was gemeten, of misschien (heel stout) na elke update op zondag avond een verlaten industrieterrein opzoeken om daar elke keer hetzelfde rondje te timen! Een circuit mag ook. Uiteraard alles voor de wetenschap!
willeme zegt
@mat1980: Dankjewel!
Ja, dat was zeker leuker geweest. Ik kom er gewoon niet aan toe qua tijd. Bij mij in de buurt is er niet veel te vinden qua rollenbanken. De auto wordt vrij intensief gebruikt, dus we moeten het telkens inplannen.
royaledeluxe zegt
Leuk te zien dat je nog altijd veel km’s maakt in deze periode en je vooruit kijkt naar meer PK’s.
@willeme Hoe bevalt nu die “glans rijke keramische glascoating” na, daar ga ik van uit, talloze poetsbeurten?
willeme zegt
@royaledeluxe:
Thanks! De coating kom ik nog op terug. Sowieso, even de upgrades binnenkort weer een keer langsgaan is wel handig.
Het voordeel is dat je een extra laag hebt. Dus met vuil, vogelpoep en dergelijke: het maakt niet uit. Dus ik ben zelf nu iets rustiger ;-). Elke keer als je ‘m wast, is ‘ie weer zoals na de behandeling. Brandschoon. Sterker nog, ik was ‘m even expres niet, maar na een regenbuitje is lijkt het vuil er al wat af te ‘glijden’. Kortom, bevalt nog steeds uitstekend!
frank2911 zegt
@willeme: nou ben benieuwd. Mijn glascoating was foetsie na half jaar wasstraat ! Natuurlijk m’n eigen fout maar je kent het vast wel , liever lui dan moe…!
ethylestra zegt
287pk en 568nm koppel
stefanvts16v zegt
@willeme: Wederom een heerlijk artikel op de zaterdagochtend. Toffe mods en leuk om je gedachtegang te volgen bij alle aanpassingen.
Zoals ik ook al eerder eens opmerkte bij de Alfa, probeer bij de volgende oliewissel eens een motorflush van Kroon/Liqui Moly/Würth of een ander gerenommeerd merk (geen Wynns dus). Kost ca. 10-15 euro. Het gebruik is meestal hetzelfde: toevoegen aan warme olie, 15-20 min stationair laten draaien en dan olie aftappen.
Ik doe dit al jaren bij elke oliewissel van zowel de benzine als dieselauto en de motorfiets. Iedere keer valt me daarna direct het verschil op. In deellast loopt ie soepeler en bij vollast trekt ie makkelijker door.
willeme zegt
@stefanvts16v: dankjewel Stefan! Ik ga er even naar kijken, klinkt wel interessant!
tjorque zegt
Ik heb wel moeite met dat 15-20min stationair laten lopen…
Stationair laten lopen is voor motoren die daar voor gemaakt zijn ok. Maar voor auto’s etc. eigelijk een no go. (Ik zondig er in de winter ook wel eens tegen hoor)
Bij mijn bmw (tweewieler) staat dat zelfs in de handleiding: “na het starten direct rijden, langdurig stationair laten draaien kan schade veroorzaken”.
freshlife zegt
Ik zou een XHP flash voor de bak zeker meenemen in de overweging. Schijnt echt een zeer fijne upgrade te zijn
smijsie zegt
Weet je zeker dat je de 6HP28 hebt en niet de 6hp19? Ik meende dat de 28 pas vanaf de 330d gebruikt werd, of is dat alleen bij de 197 pk-versie van de 325d?
willeme zegt
@smijsie:
Dit is een heel late 325d. Een paar ja na de faceliftpas kreeg deze heel even de ZF6HP28 en N57D30-motor. De 325d LCI is verreweg het meest geleverd met de M57 en inderdaad de 6HP19 bak. In feite is het een 330d waarbij ze de motor terug hebben geschroefd.
smijsie zegt
@willeme: aaah dat is lekker! Ik heb de LCI met M57 motor. Helemaal niks mis mee alleen de bak heeft nauwelijks marge qua koppel. Dat probleem heb jij dus niet.
t1mothys zegt
@willeme: is dit ook de reden waarom je specifiek deze auto hebt gekocht? Want waarom zou je als je zoveel investeert in modificaties liever niet een 330 of 335 kopen?
willeme zegt
@t1mothys: Heel stiekem had ik een beetje voorwerk gedaan om de goede combinatie te vinden: station, leer, automaat, xenon, navigatie, N57 en HP28 bak. Op basis daarvan ben ik gaan zoeken. Qua hardware in de aandrijflijn is een 330d identiek. Ik zocht specifiek op 325d’s 330d’s. De 335d is machtig, maar is een Euro4, geen 5. Wilde nog wel een paar jaar ermee kunnen rijden ;-).
jdbn zegt
@willeme: Ik kwam er in mijn zoektocht naar een 3-serie achter dat er wel degelijk een euro-5 E91 335d is geweest. Er stonden er destijds 2 op Marktplaats, waarvan ik er een gekocht hebt. Is nog wel het M57 blok, met wat tweaks om hem euro-5 te krijgen. Voor zover ik weet zijn in ieder geval de injectoren anders. Ik ben er erg blij mee dat ik deze gevonden heb, want ik geloof niet dat er hierna nog een achterwielaangedreven D-segment met zo’n dikke diesel gemaakt is die nu nog bijvoorbeeld Antwerpen in mag. Nieuwere 3-serie, A4, allemaal 4WD.
Ik ben verder wel erg benieuwd wat de intercooler je gaat brengen. Je ziet heel vaak ‘stage 2’ waarbij zowel intercooler als downpipe vervangen wordt, echter bijna nergens cijfers waarbij alleen de intercooler geupgrade is. Als je de tijd hebt, dan zou het erg interessant zijn om de intercooler te wisselen voor het origineel, te banken/chippen om te kijken wat er uit kan komen en het vervolgens nog eens te doen maar dan met de Wagner. Ik doe een voorzichtige gok en zeg dat de intercooler wel wat gaat brengen (hoewel waarschijnlijk vooral merkbaar bij langdurige belasting) en dat je iets hoger uit komt dan normaal na chippen: 305pk.
Qua remmen: die van de 335d zijn aardig toereikend, zijn 18mm groter dan die op de 325d (348 vs 330 mm). Heb ze zelf laten voorzien van Hawk HPS 5.0 blokken voor wat meer remkracht om die hoogst illegale snelheden te kunnen afschudden die je zo makkelijk bereikt. Qua upgrades komt er zo nu en dan nog wel eens een set performance remmen voorbij (zoek maar eens op artikelnummer 34110444769) waarmee je voor rond de 2000 euro voor en achter vervangt. Vanwege de diameter (338 mm) wordt dat echter voor de 335d niet als upgrade gezien.
willeme zegt
@jbn: Ik heb destijds gezocht en gezocht (zescilinder diesels), maar 335d was zonder uitzondering Euro4. Ik dacht dat alleen de coupé nog heel eventjes een andere M57 kreeg, maar de Touring dus ook. Enfin, voor mij te laat, want ik ben al flink in de weer geweest met deze ;-).
De opvolger van deze wordt bijna 100% zeker weer een BMW 3 Touring met veel vermogen. Een 330d Touring (258 pk, Single turbo, F31) is een optie. De Alpina D3 Touring is volgens mij ook beschikbaar geweest met enkel achterwielaandrijving op speciale bestelling. Ze zijn geleverd, heel af en toe kom je er eentje tegen op Mobile.de.
De huidige serie (G31) is als 330d de enige zescilinder met RWD. Sinds een paar maanden is de Single-turbo vervangen door een biturbo. Dus met een paar tweakshaalt deze ook veel vermogen ;-).
Betreft de intercooler: je merkt eigenlijk niet heel erg veel. Ik denk dat het vermogen gewoon gelijk is: de ECU weet immers niet dat er veel meer koudere lucht beschikbaar is. Dat gaan we binnenkort maar even veranderen!
Qua remmen zijn er twee opties: 335d remmen met grote schijven en redelijke klauwen of BMW Performance remmen met kleinere schijven maar betere klauwen. Ze zijn een beetje gelijkwaardig, alleen zijn die BMW Performance schijven nauwelijks te vinden. Heb ik gelukkig toch nog een reden om een zoektocht op internet te houden ;-)
jdbn zegt
@willeme: Zeker al flink in de weer geweest! En met straks 300+pk doe je niet onder voor een 335d. En dat is snel zat, ik overweeg zo nu dan te chippen en laat het dan weer varen. Normaal rij je het ding sowieso maar op 25% van z’n kunnen…
Qua opvolger denk ik er redelijk hetzelfde over, al zou ik dan denk ik toch de 4WD accepteren voor de 35d. En inderdaad, grootste kanshebber zou dan een F31 335d of Alpina D3 zijn. G31 is ver buiten budget, en ik vind hem qua lijn eigenlijk niet echt geslaagd..
Qua remmen zijn die E9x Performance sets inderdaad nogal schaars geworden. Wat ook gedaan wordt zijn klauwen (en schijven) van een F2X/F3X met 340 mm sportremmen (die blauwe) nemen. Voorkant past 1 op 1 voor zover ik weet, achterkant niet direct maar wel passend te maken. Eventueel Performance remmen (370 mm) kan ook, kan qua wielen alleen wel eens lastig zijn.
Volvo_440_turbo zegt
Misschien al vermeld maar opgelet met K&N en luchtmassamaters die hun sensor warm wordt, daar kan de olie op verbranden van de filter
Ik heb zelf met een inleg-K&N gereden met een vorige auto, zonder problemen overigens. Ik heb er wel maar enkele jaren mee gereden en ik had wat extra luchtmassameters bij de hand.
Wat ik ook ergens las op een Subaruforum dat er in de olie van de motoren meer Silicium (zand) te vinden was bij oliekatoenenluchtfilters. Als je het filter aandachtig in het licht bekijkt dan besef je wel dat dit kan kloppen. Zand wil je niet in je motor.
Volgens mij ga je met een K&N enkel met vochtig weer er profijt uit halen omdat een turbodiesel sowieso op luchtoverschot werkt.
Ik zou K&N enkel gebruiken om te racen maar niet bij auto’s waar je afhankelijk bent van de betrouwbaarheid, wat ik destijds niet was omdat mijn auto enkel in het weekend buitenkwam. Nu dat wij op het platteland wonen is dat een andere zaak natuurlijk.
E34M5Touring zegt
Denk als je straks rond de 280pk/600Nm zit je er een hele fijne daily aan hebt. Ook iets wat de motor wel moet kunnen draaien zonder al te veel problemen. En dan is ie snel zat, zeker weten. Als je steeds tc lampjes aanhebt, rijdt ook niet prettig.
Heb zelf met chippen ook een carbon airbox genomen om wat meer lucht te krijgen. Bijkomend voordeel, het originele luchtfilter is nogal een doos. Met die airbox is dat een stuk minder piping etc. En hij fluit zo lekker!
En een dsg tune laten doen. Dat is ook erg goed bevallen. Schakelt een stuk strakker en zit bij 51km/h niet al in de 6e versnelling…
Ot92 zegt
@e34m5touring Mwa… tc lampje zal ie niet heel erg snel zien branden met brede banden + achterwielaandrijving, op een droog wegdek dan.
Als je een vaak knipperend tc/esp lampje wilt zien branden, dan moet je een voorwiel aangedreven diesel nemen met ruim 450nm koppel en smalle banden met lichte velgen.
Eerst vond ik het wel lachen dat ik met een 2.0tdi 200+ pk en 215 brede 17” banden vaak last had van wheelspin, maar ik word er onderhand wel een beetje moe van. Het hoeft maar een beetje nat te zijn en hoppa… wheelspin. Nu bof ik dat het maximale koppel pas bij 2500 toeren beschikbaar is, anders had ik nog meer wheelspin gok ik zo.
Dsg tune laten uitvoeren bij JD?
E34M5Touring zegt
Ik heb een Mk6 GTI met 270pk en 400Nm. Op nat wegdek kun je de 1ste versnelling overslaan. Op droog kan ie dit wel kwijt maar dan rij je wel op de top vd band. 1 stuurbeweging en je rookt ze weg. Moet zeggen dat de huidige banden all seasons zijn en die hebben er meer moeite mee. Dat is ook een gevalletje, eens maar nooit weer gebleken…
En inderdaad zowel de stage 1 als de dsg tune bij JD laten doen. M’n vorige is daar ook geweest en dat beviel super.
motorhead zegt
Vermogen zal vooral bepaald worden door wat je aandurft met de standaard turbo. Is die hetzelfde als bij een 330d?
willeme zegt
@motorhead:
Klopt, turbo is de limiterende factor bij chiptuning (bij deze motor). QUa software is de BMW 325d anders dan de 330d. De hardware is echter identiek. Turbo is ook dezelfde unit.
jeremykou zegt
Ik heb mijn 330d met N57 laten chippen bij BMW speed, ook wel bekend als Beek. De 330d loopt nu al 40.000km probleemloos op 300pk en 600nm. Erg prettig!
Mark zegt
Ben benieuwd of de auto gechipt gaat worden met of zonder dpf. Ik heb zelf mijn e60 530d destijds laten chippen bij vvt.ik ging van van 235pk naar 280pk en 666nm zonder dpf en egr.ik denk dat de 325 ergens rond de 290pk en 680/690nm uitkomt..ook afhankelijk of de dpf verweiderd wordt ofniet.
f31bmw320d zegt
@markvis: mijn 320d daar ook laten chippen maar VVT adviseerde om de DPF te laten zitten ivm APK. Golf 2.0tdi daarvoor kreeg ik nog wel de optie om dat te verwijderen. Met de 320d naar 215pk en 484nm gegaan zonder verdere aanpassingen.
Mark zegt
@f31bmw320d: mijn auto is uit 2010 en mag de dpf nog verweiderd worden..daarom ook meteen verweiderd en met apk geen probleem.. vanaf 2011 mag je de dpf niet meer weghalen.dus ik zat nog net goed
willeme zegt
@mark: de DPF blijft gewoon. Ook met DPF heeft het blok voldoende marge. Daarbij heb ik geen zin in rookpluimen en dieselluchtjes. Mijn uitlaten zijn nog helemaal mooi schoon, wilde dat graag zo houden ;-)
cossiekiller zegt
273pk gaat het worden. Ik voel het in mijne kleine teen.
berlinetta zegt
Heel leuk om te lezen. Meer van dit graag!
mark383 zegt
Super artikel, dankjewel @willeme!
willeme zegt
@mark383: thanks, het zijn de leukere artikelen om te mogen maken ;-)
monsieurleloure zegt
Mijn auto besloot zelf dat het tijd was om de olie van de automaat te wisselen, natuurlijk dik 200km van huis.
Geluk was dat ik 250 meter over de grens Duitsland Nederland was in de provincie Groningen.
De CTS heeft weer een stukje territorium afgebakend door 5 liter atf op een parkeerplaats te lozen, duitse Polizei was niet blij, verdammte Hollander met zijn amerikaanse GM rommel
Leiding was van de radiateur losgekomen en het oliekoeler lag los in de radiateur.
Amerikaanse auto’s houden blijkbaar niet zo van topsnelheid (-;
Ik ga voor 298,73 pk en 614nm
alexnaoumov zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
upp3rd0g zegt
+1 voor de mannen van VVT in Marum! Ze hebben m’n 123d conservatief gekieteld (incl. Wagner intercooler), het blok draait ondertussen al langer met tune dan zonder. Nul motor problemen gehad.
upp3rd0g zegt
Trouwens zelfde ervaring met montage Wagner… zou plug&play passend moeten zijn maar moest toch een stuk plastic verwijderd/gezaagd worden.
Tip: registreer je intercooler op de website fabrikant om garantie te verlengen van 2jr naar 4jr. Die van mij is gescheurd na 2,5jr, gratis vervangen door importeur + VVT.
upp3rd0g zegt
Btw: ik denk 310pk & 650nm ;-)
https://www.facebook.com/vanvughttuning/posts/bmw-e92-325d-vvt-custom-remap-204hp-310hp650nm/1663556983678315/
tjorque zegt
299pk (want 300 hoeft niet :) )
650Nm (want koppel daar heb je ook als je traag rijdt wat aan)
Stijnson zegt
Welk type diesel wordt er getankt? Mbt benzines hoor je altijd premium benzine enz… maar voor diesels hoor of zie ik nergens een artikel
Danny zegt
Heel leuk om de volledige ervaring te lezen van een (mede) liefhebber/autist. Er zijn er maar weinig die de auto zò goed verzorgen.
Er zit mij alleen 1 ding dwars, Dat is dat je het onderstel van de alfa beter vindt. Ik snap namelijk heel goed dat je dat met deze velgenset vindt! ik heb zelf inmiddels 5 velgensets gehad, bbs breedset met ps4s, geen breedset, runflat en non runflats. Maar het onderstel is écht ontworpen op de runflats! De manier hoe de auto zijn koers houdt, alsof je in een 7serie rijdt met 100% controle over waar op de weg je de auto wilt hebben. Wat merkbaarder wordt deste harder je rijdt. Als je wilt mag je mijn set (styling 342) met Michelin runflats wel een keer testen als vergelijking. Als je beloofd om van je dtc knopje af te blijven. De Michelin runflats hebben niet dezelfde nadelen als die van de concurrent, dus qua geluid en comfort merk ik bijna geen verschil met de bbs 19” breedset met ps4s.
Gr,
Danny.
325i e91 LCI
willeme zegt
@Danny,
Hallo Danny! Bedankt voor je bericht! Klopt, een beetje autist moet je wel zijn, maar dan rijd je wel in een nette auto ;-).
Het weggedrag van een auto is gedeeltelijk meetbaar en gedeeltelijk zit het tussen de oren, gecombineerd met wat ‘smaak’. Je eigen voorkeuren.
Persoonlijk vind ik de wegligging van mijn Alfa Romeo beter: de 159 had een veel grotere spoorbreedte en stiekem heeft de 159 een heel erg fijn onderstel. het verschil tussen de modificaties was enorm.
Zelf ben ik geen fan van runflats. Ook niet de modernere die aanzienlijk beter zijn. Er zit gewoon te weinig compliance in de wang. Het is te hard naar mijn mening, zonder dat je scherpte terugkrijgt. Toen ik de 325d net had op de standaard banden en het standaard onderstel was het echt een dweil (naar mijn mening). Heerlijk comfortabel, maar niet prettig als je door wilde rijden. Met het Bilstein onderstel, de Dunlop banden (non runflat) en de grotere wielen gaat het al vel meer richting de Alfa Romeo. Die heeft als voordeel: grotere spoorbreedte en een beter stuurgevoel (geen EPAS), wat het rijplezier vergroot. Kortom, die Alfa Romeo was stiekem heel erg goed. Zeker op de Italiaanse B-wegen was het een enorm vermakelijke auto! Zoveel lol heb ik nog niet met de BMW gehad. Aan de andere kant, we moeten met de BMW ook meer eens een roadtripje maken ;-).
Overigens heb ik geen breedset. Ik heb vier achterwielen rondom gedaan. Het insturen gaat nu veel prettiger en er is aanzienlijk minder onderstuur. In combinatie met de wang (ik heb een iets dikkere band dan normaal) is het comfort ook heel erg dik voor elkaar.
Wat voor E91 heb jij? Welke motor ed? Styling 342 zijn erg fraai, zijn volgens mij bedoeld voor de E92/E93 LCI.