We maken de duurtester iets moderner met Apple CarPlay voor de BMW E91.
Het samenstellen van een auto is altijd een wonderlijk fenomeen. Als het gaat om kleuren, uitvoeringen, pakketten en opties is er enorm veel mogelijk. De term ‘full-options’ werd te pas en te onpas gebezigd.
Nu moet ik iets eerlijk bekennen. Ik ben eigenlijk helemaal geen fan van opties. Negen van de tien keer zijn het gimmicks die je nauwelijks gebruikt of zaken die kapot gaan. Of beide. Meestal kleven er naar mijn mening meer nadelen dan voordelen aan.
Mijn BMW 325d is niet meer de nieuwste. Op zich zitten de meeste dingen die ik nodig heb er wel op. Er zijn echter items als andere veren, dempers, velgen en goed onderhoud die ik enorm weet te waarderen. Maar ik ben niet alleen, ik heb ook een lieftallige vriendin. Vanwege haar werk is zij hoofdgebruiker van de AB Duurtester. En ook zij zo heeft zo haar wensen. Navigatie bijvoorbeeld. In negen van de tien gevallen is een goede smartphone beter, sneller en makkelijker te bedienen.
Naast de betere wegligging was er nog iets waar de Alfa Romeo beter in was: infotainment. Het originele navigatiesysteem was niet echt bijzonder, maar we doelen op het formaat: Dubbel-din. Je kon daar eenvoudig een Apple CarPlay module in schuiven. Dat werkte uit de kunst.
Mijn auto is voorzien van het zogenaamde CIC-systeem, dat moderner is dan het CCC-systeem (dat je ook kunt aantreffen in BMW E91’s). Deze is bijna direct voorzien van een 2020-update.
Apple CarPlay voor BMW E91
Maar mijn vriendin wilde weer graag Apple Carplay voor de BMW E91 en dat was niet mogelijk met dit systeem. Of toch wel? Nou, af-fabriek sowieso niet. De BMW E9X is een veel voorkomende auto, dus er zijn veel oplossingen qua infotainment. Je kan een Android scherm inbouwen als je geen scherm hebt. Als je al een scherm hebt, kun je op die locatie een nieuw scherm met Apple CarPlay plaatsen.
Al die opties wilde ik niet, want dat is een beetje ‘knaak’ in mijn beleving. In een Lexus SC430 zou ik de cassette-speler ook gewoon laten zitten. Ik gebruik zelfs de CD-speler van de auto nog! Maar er is gelukkig nog een optie: een extra computer die op het bestaande iDrive scherm geplaatst kan worden. Op de wijze heb je Apple CarPlay in je BMW E91 (of andere BMW met een CIC-systeem). Zo gezegd zo gedaan. Er is veel te vinden en ook in Nederland worden deze units verkocht. Volgens de verkoper was het mogelijk om het zelf in te bouwen. Maar het hele interieur uit elkaar halen gaat met mijn wonderlijke motoriek niet zonder schade, dus heb ik het overgelaten aan de garage.
Inbouwen
Dat inbouwen bleek nog een hele klus. Volgens de verkoper was het super eenvoudig, maar monteurs waren te eigenwijs en deden alles fout. Ik heb de garage en de verkoper uiteindelijk met elkaar in contact gebracht zodat ze het mooi konden oplossen.
Helaas ging het niet helemaal van een leien dakje. Het inbouwen bleek bovengemiddeld lastig en onduidelijk. Het is voor ondergetekende een beetje lastig om aan te tonen waar het zit. De verkoper van de navi-unit zei dat het aan de garage lag, de garage gaf aan gedaan te hebben wat de verkoper zei. Handig. Gelukkig was de auto een paar dagen later klaar.
Extra computer
Het idee is vrij simpel. Naast iDrive zit er nu nóg een computer (met Apple CarPlay) op. Daarvoor moet je enkele seconden op de Menu-knop drukken. Dan is het nu de vraag: hoe werkt hetApple CarPlay systeem voor de BMW E91? Welnu, best wel knaak eigenlijk. Het start scherm ziet er bizar goedkoop uit en werkt niet handig. Het aanmelden via Bluetooth gaat omslachtig en duurt lang. Je moet soms zelfs meerdere keren aanmelden voordat het werkt. Na een paar keer rijden moet je maar hopen dat ‘ie goed opstart, want soms moet je ‘m helemaal opnieuw installeren.
Positief: als je eenmaal in het systeem zit, werkt het vrij overzichtelijk. Het is gewoon Apple CarPlay. Dit betekent dat je nu ook kunt navigeren via Waze en luisteren naar Spotify. Of althans, dat moet de bedoeling zijn. Het luisteren naar Muziek was de eerste dagen niet mogelijk. Ik heb uren zitten pielen met het systeem, maar ik kreeg er een keer geluid uit. Na het opstarten een dag later lukte het weer niet.
Tsja, dan kom je op zo’n punt dat je denkt: wat moet ik ermee? Het systeem was 400 euro en de garage was er ook een paar uur mee bezig om het in te bouwen, waardoor de totaalprijs vrolijk boven de 800 euro uitkwam.
Geluid!
Volgens de verkoper van het systeem was dat gekkenwerk en veel te veel geld. Echter, de garage is er meer uren aan kwijt geweest dan dat ze hebben doorgegeven. Dus dat hele ‘iedereen kan het makkelijk inbouwen’ kun je met een korreltje zout, vitriool en accuzuur nemen. Gelukkig was mijn garage zo vriendelijk om het nogmaals na te kijken, zonder dat er uren werden doorberekend. Wederom konden de verkoper van het systeem en de monteurs met elkaar communiceren. Dat ging dit keer al veel beter. Zo was er nu geluid!
Is het eind goed al goed? Nee, natuurlijk niet! Bellen is helaas niet mogelijk wegens een enorm aantal irritante bijgeluiden. Ook kun je de auto (als deze thuis geparkeerd staat), beter niet openen. Want dan koppelt de bluetooth ‘m meteen aan de telefoon van mijn vriendin (ook al zit ze in de woonkamer), die dan vervolgens niets met haar toestel kan. Nou Ja, afkoppelen is een optie, maar dan ben je weer 10-15 minuten bezig om het systeem te koppelen.
Ergo: niet doen jongens. Het is weggegooid geld. Zo’n systeem kost 400 euro en daar zit een marge op. Dat merk je gewoon, het is tegen een prijs ontworpen. Zeker als je vergelijkt hoe soepel Apple apparaten met elkaar kunnen samenwerken. Dat is in dit geval absoluut niet zo. Ikzelf vind het CIC-systeem na de updates prima. Het scherm is goed genoeg, alles is up to date en ik kan ook Spotify en Apple Music afspelen via bluetooth via het CIC-systeem. Dan heb je ook de werkende ‘Next Track’ knopjes. En bellen gaat gewoon perfect.
Eindoordeel
Ik zal mijn eindoordeel over het Apple CarPlay systeem voor de BMW E91 eigenlijk even moeten uit stellen. De verkopende partij heeft gezegd er nog even naar te willen kijken. Daar ben ik helaas nog niet aan toegekomen. Die kans moet ik nog wel even geven. Het probleem is dat ik het geld wel kwijt ben en volkomen de positie van de garage én verkoper begrijp. Het nadeel is dat het gewoon niet werkt en het geld gaat kosten om het alsnog te laten werken. Mocht ik wat zuur overkomen: dat was ik ook een beetje.
Overigens zijn er ook zat positieve punten, want mijn vriendin vindt het Apple CarPlay systeem véél fijner in het gebruik. Dus bij haar is het het geval: als het werkt, werkt het goed. Behalve bellen dan, dat is nog niet mogelijk. En dat voor meer dan 800 euro. Daar kun je gewoon een paar weken Alfa Romeo van rijden… Tip: als je het per se moet hebben, laat het installeren door de gene die het verkoopt. Inderdaad, zoals collega Ruben heeft laten doen. Ook de verkoper en de garage zullen dat kunnen beamen. Weer wat geleerd. Hopelijk heb ik het met jullie kunnen delen ;-).
UPDATE: er is inmiddels contact geweest met de leverancier van het product. Er is een afspraak gemaakt om het een en ander na te kijken. De instellingen zijn gewijzigd en er zijn nog wat dingen aangepast. De leverancier heeft heel vriendelijk naar alles gekeken en goede wijzigingen aangebracht. Uiteraard wilde hij dat het feilloos werkte. Dat sierde hem absoluut. Het is alleen gewoon een matig product in vergelijking met wat BMW zelf monteert. Verwacht dan ook geen BMW-kwaliteit, maar dat van Alibaba. Waar het ook vandaan komt.
Het resultaat is redelijk. Af en toe springt ‘ie er automatisch op, soms ben ik 10 minuten bezig om ‘m te koppelen. Ik kan nu bellen met de handsfree functie, maar mijn vriendin (die de auto gebruikt voor haar werk) weer niet. Dus zo soepel als het BMW-systeem is het gewoon niet. Het zal vast ergens goed kunnen werken, maar bij mij is dat niet het geval geweest. Zoals al eerder vermeld: als je de enige bent die het systeem gebruikt en de installatie laat doen daar waar je het koopt, dan is het zeker een aardige optie.
Eerder in deze serie:
- Introductie BMW 325d duurtester
- Nieuwe BBS RX-R velgen en Dunlop Sportmaxx banden
- Bilstein B12 kit door Jan Steverink banden Apeldoorn
- Groot onderhoud en nóg meer onderhoud
- Alpina voorbumper en lakcoating door Van Essen Carcleaning Nunspeet
- Automaat spoelen, montage Wagner Evo Intercooler
- Zelf installeren transmissie tuning xHP Stage III
- Chiptuning bij Van Vught Tuning in Marum
- Winterbanden voor de BMW 325d
- Zo veel vermogen heeft de BMW 325d na chiptuning
Deze auto’s staan nog meer in de Autoblog Garage:
- Audi S3 van Ruben
- Alfa Romeo 156 Junkyard Racer
- BMW 325d Touring van WillemE
- BMW M135i van Martijn
- Privatelease MINI Clubman van Michael
- MINI Cooper S Gizmo Speciale van Martijn
- Porsche 911 Carrera 996.2 van Wouter
- Porsche 944 van Jaap
- Renault Clio van Loek
Dit was zeker niet de laatste update van de BMW 325d duurtester. In de winter heeft ondergetekende op Marktplaats en de rest van het internet interessante onderdelen gevonden. Heb jij nog suggesties, ideeën of aanbevelingen voor modificaties aan de BMW duurtester? Laat het weten, in de comments!
alfapeter zegt
Los van het al dan niet werken van het systeem vrees ik dat het inbouwen wel eens kan resulteren in enig gekraag, gepiep of gerammel.
willeme zegt
@alfapeter:
klopt helemaal! Na de eerste keer zat er een rammeltje in. Die hebben ze nu keurig weggewerkt. Dus als je het superieure CIC-navigatisysteem gebruikt van BMW zelf heb je nergens last van ;-)
jollykart zegt
@willeme wat is de reden dat je voor de losse mmi module hebt gekozen IPV de carplay & Android auto head unit? Zelf zit ik ook naar die modules te kijken voor mijn e92. Op de diverse fora over de mmi gelezen dat het allemaal nogal krap past en dat je extra kans op rammeltjes hebt. Om het hele verhaal net iets minder dramatisch te maken is het wellicht goed om erbij te vermelden dat de leverancier de module voor 150 euro inbouwt(dacht ik). Zoals je zelf al zegt klinkt het nu wat zuur en dat koppelt de lezer aan het apparaat terwijl het meer te maken heeft met jouw keuze om het door een onervaren bedrijf in te laten bouwen.😉
willeme zegt
@jollykart:
Losse unit is prettiger, omdat ik dan gewoon CIC kan gebruiken en mijn vriendin de Apple CarPlay unit. Ik deel mijn ervaring, niet meer en niet minder. Ik probeer daar zo helder mogelijk in te zijn. Op de websitevan de verkopende partij stond destijds dat je ‘m zelf kan inbouwen. Nergens stond aangegeven dat een autobedrijf het niet kan. Daarbij hebben mijn garage en de verkopende partij contact met elkaar gehad. Mijn keuze om niet het hele land door te rijden voor een (volgens de verkoper) simpele installatie.
Uiteraard gaan we wel kijken hoe we dit zo goed mogelijk werkend kunnen krijgen, uiteraard!
jollykart zegt
Ik dacht dat met de complete unit ook de originele cic functies gewoon blijven werken. Geen idee waar je hebt laten inbouwen maar de plastic interieur delen en gereedschap zo op het lederen interieur van de klant leggen, daar zou ik wel zuur van worden🤔. Al met al wel weer een leuk artikel zeker voor een E9x bezitter.
vondick zegt
Ik heb bij dezelfde club een volwaardig android systeem gekocht (wel met nieuw scherm omdat mijn huidige scherm beschadigd was) in een F11 met CIC.
Alles van het CIC systeem werkt nog prima!
Toen ik het systeem heb gekocht heb ik de verkoper de oren van zijn kop gevraagd hier over. Ik wilde bijvoorbeeld zeker zijn dat ik nog kon bellen via het originele systeem aangezien er van die hele mooie dubbele noice canceling microfoons in het hemeltje gebouwd zitten. Deze werken zelfs geruisloos als ik het panoramadak open heb.
Dit werkt nog steeds! Ik bedien dit via het stuur en het lcd schermpje in de km-tellers bij zo’n F11.
Verder was ik ook altijd zeer te spreken over de navigatiefunctionaliteit van het originele CIC systeem. Zeker omdat ik ook de laatste kaarten had, en hij alles heel mooi via de head-up display in de ruit visualiseert.
Dit wilde ik dus nog altijd kunnen gebruiken. Aangezien de CIC omgeving er nog volledig is, kan dit nog steeds. Echter, de bijgeleverde navi-software is gebaseerd op de zelfde kaarten en algoritmes, en werkt dus minstens net zo goed. Echter oogt het veel moderner. De user-interface is zoals bij de laatste generatie BMW infotainment en draait allemaal wat soepeler en sneller. Ook kun je op het nieuwe scherm bijvoorbeeld even snel via touch een locatie op de kaart selecteren.
Dit zorgt er bij mij voor dat ik eigenlijk in het oude systeem bijna niet meer te vinden ben. Op de dingen die ik via het stuur kan bedienen na dan: bellen en FM radio.
Ok, ik kan er nog veel meer over vertellen, vind het namelijk uiteindelijk allemaal zeer fraai werken.
Ik heb het overigens zelf ingebouwd. Was inderdaad veel minder makkelijk dan ik had verwacht, was best even bezig voor ik alles had ingebouwd en vlekkeloos had ingeregeld. Maar het resultaat mag er wel wezen.
Als je het eens wil zien werken: stuur maar een PM.
allesmetturbo zegt
Oftewel, je hebt hetzelfde kastje gekocht als die op ali staat voor €180 maar dan voor €400 en veel geld aan de garage gedoneerd.
Net als dat er erg veel nederlandse bedrijven die android schermpjes aanbieden voor €500-1000 en dezelfde ali schermpjes zijn van €200-300.
Overigens nog nooit problemen gehad met een ali schermpje, werkte altijd top en plug and play incl carplay. Kabels kunnen maar op 1 manier en meestal krijg je er een oranje interieurwippertje bij zodat je je sierlijsten niet sloopt.
Tip, meestal werkt carplay via usb top en via bt erg traag.
Hoop dat t in de toekomst allemaal vlekkeloos gaat werken voor je. Wel mooie upgrades allemaal tot nu toe👌🏻
ar156sw zegt
@allesmetturbo: Zoals het artikel ook afsluit: altijd door de verkoper laten inbouwen, dit soort zaken. Een “audiospecialist” oid die het zef levert, weet wat die doet (als het goed is). Gewone garages zijn, in de regel, niet de grootste electronicahelden, zeker niet als het niet standaard is.
Zelf overigens ooit mijn Alfa 166 van Bluetooth voorzien (CarPlay was toen nog niet zo’n ding en de 166 had een prachtig monochroom schermpje en geen dubbel-din…) Het aansluiten was op zich een peuleschil (gewoon op de stekker voor de CD-wisselaar), maar mijn god wat haat ik interieur (de)monteren!
Groninger zegt
@allesmetturbo: dit soort aanpassingen aan de auto lonen eigenlijk alleen maar als je zelf in staat bent het te kunnen monteren.
Patrick zegt
@allesmetturbo: 400 euro is idd teveel, max 240 euro voor alleen de unit…
bartteeuwen zegt
@allesmetturbo: Hier in mijn focus mk2 een leuk androidsysteempje van ali. Zon 110 euro en nog wat inklaringskosten. Is het storingsvrij? Neehoor, eens in de week sluit hij spontaan mijn apps af. Voor de rest eigenlijk zo goed als probleemloos. Google maps, spotify, youtube en zelfs netflix (compleet overbodig maar wel grappig). https://imgshare.io/images/2021/03/06/Screenshot_20200908-145435_Gallery.jpg
cvoo zegt
@bartteeuwen: Ik heb een Pumpkin Android radio voor mijn Ford Focus mk2 en moet zeggen dat deze tot nu toe perfect draait (klopklop). Hij zit er nu een jaartje in. Past ook netjes en ziet er OEM uit. Ik heb €230 betaald en zelf geïnstalleerd, wat letterlijk plug&play was. Wat mij betreft geen geld voor hetgeen je krijgt.
goedverhaal zegt
Deze ‘ellende’ is voor mij een belangrijke reden, waarom ik recent een auto kocht van nog geen jaar oud, met Apple Carplay standaard ingebouwd.
Heel gaaf wat allemaal aan deze BMW verbeterd wordt, maar analoog blijft ‘ie wel door z’n leeftijd.
Groninger zegt
@goedverhaal: dan heb je of een hoger budget, of een Clio of Polo uit 2020.
sportevo zegt
@groninger: ik had ooit een Citroën C1 als huurauto en die had behalve een vreselijk slechte automaat ook Apple CarPlay. Volgens mij is het steeds meer gemeengoed in met name de auto’s uit de lagere segmenten
goedverhaal zegt
@groninger: ik vermoed dat ik geen hoger budget heb, als ik zie wat er aan deze BMW gedaan is. Dat bij elkaar opgeteld gaat volgens mij al richting de helft van de kostprijs van deze auto. Dat doen liefhebbers, maar ik heb nog andere hobby’s die ook geld kosten;-) Ik rij overigens een Focus SW bj. 2019, met veel plezier overigens. Maar geen mooie 6-in-lijn zoals in deze BMW helaas. Keuzes!
Groninger zegt
@goedverhaal: precies, totaal niet te vergelijken. Alleen de nieuwprijs al niet. Dat zegt al genoeg.
goedverhaal zegt
@groninger: het onderwerp raakt je nogal merk ik? Mijn punt was, dat ik geen analoge auto meer wil. Hoe duur die ooit ook was. Staat compleet los van de nieuwwaarde van mijn huidige auto. BMW is heel goed hoor, geen zorgen ;-)
willeme zegt
@goedverhaal:
Zoals met alle auto’s is het een compromis. Natuurlijk had ik het liefst een nieuwe Audi S4 gekocht, maar dat zat er financieel niet in ;-).
Persoonlijk vind ik de toevoegingen van moderne auto’s niet opwegen tegen de beperkingen. Echter, in dit artikel kun je inderdaad zien dat als je infotainment erg belangrijk vindt (wat ik niet vind ;-)), dat een E91 misschien niet de beste basis is. Ondanks dat ik een laat model heb, is de basis stammend uit 2004-5. Dus een moderne Focus zal op dat vlak véél beter scoren. Sterker nog, ik denk dat de Focus op de meeste meetbare punten beter scoort (ruimte, veiligheid et cetera). Maar ja, ik wilde per se een diesel met meer dan 600 Nm, dan zijn de opties beperkt ;-)
goedverhaal zegt
@willeme: je bent een liefhebber en dan is rationaliteit geen prioriteit. Ik begrijp dat heel goed. Zo had ik ooit een fantastische S60 met 5-cilinder diesel, die moest en zou er toen komen. Ook best wat aan laten doen. Maar ik wil het niet meer. Althans, niet nu. Als ik het geld had, dan was het ook een ander verhaal en stond er geen Focus voor de deur, maar waarschijnlijk een hele jonge BMW met 6-in-lijn ;-)
pyrat zegt
Ik ben in m’n E39 wel voor de knaak optie gegaan, Android scherm besteld voor €375 en zelf ingebouwd. Ik ben niet echt handig, maar was echt makkelijk . OEM look en werkt super, ideale toevoeging om een E39 weer up-to-date te maken.
Boeiend dat het niet origineel is, het is geen waardevolle klassieker.
pyrat zegt
Maar jammer dat jouw gekozen optie tegenvalt, klonk als een mooie oplossing. Hopelijk valt er nog wat aan te fixen door iemand.
willeme zegt
@pyrat: jazeker, als het straks allemaal werkt, is het prima. Alleen het geld niet waard. Dus voortaan liet inbouwen door de verkoper en dan is er niets aa de hand ((denk ik).
tortuga zegt
@willeme: even tussen de lezers en jou… zou je op de foto’s niet beter bluren hoe rap je rijd, uur en locatie staan er bij. Straks heb je de overheid die een briefje stuurd in je bus steken
posthumus zegt
Lijkt me niet, was in Duitsland (A31/E31)
pyrat zegt
@tortuga: als je goed kijkt rijdt hij in Duitsland als er 151 km/u op de teller staat
amsterdam zegt
Ik vermoed dat de grootste fout bij “de garage ligt” – en verder is het goedkope troep als ik het zo zie.
michiel_vandelft zegt
@amsterdam: Wat kan de garage doen aan goedkope troep geserveert krijgen precies? :)
Patrick zegt
@michiel_vandelft: Bouw ze zonder problemen in
willeme zegt
@patrick`: de garage heeft uitgevoerd wat de verkoper heeft uitgelegd. Als beide partijen dezelfde taal spreken, hoeft dat toch niet zo’n groot probleem te zijn ;-)
tinustussengas95 zegt
De handleiding die de verkoper bij deze MMI heeft gedaan, kun je net zo goed meteen weggooien, daar heb je echt helemaal niks aan. Ik heb dezelfde MMI ingebouwd, en kamp met dezelfde problemen.
(het logo staat op de handleiding op de foto’s )
slickrick zegt
@amsterdam: grootste fout die de garage heeft gemaakt is om de klus aan te nemen. Je kan de extra uren moeilijk doorbereken als de klant ontevreden is, je kan eigenlijk geen garanties geven op het systeem. Geen ervaring met deze inbouw dus moeilijk uren in te schatten. Ander werk blijft onnodig liggen die je wel kan doorberekenen.
Typische behulpzame garage / monteur die zich in de vingers snijdt.
kniesoor zegt
Vraag van een volstrekte leek op dit gebied : wat voegt Apple Carplay toe aan het CIC-systeem van BMW ? Alleen de mogelijkheid van Waze en Spotify of doet/kan het meer ?
ZeroPanda zegt
Voor mij inderdaad naast spotify gebruik ik het ook veel voor Google maps. Er zitten ook AirPlay functies op en met jailbreak op m’n telefoon kan ik nu ook YouTube en Netflix op het scherm zien. Ik heb dit systeem zelf ingebouwd en inderdaad van Ali geplukt voor rond de 180 euro. Vind dit artikel erg dramatisch terwijl mijn ervaring niet zo is.
sportabgasanlage zegt
Vraag: hoe vaak kijk je youtube of Netflix in je auto?? Tenzij het voor de Kids achterin is, vind ik dat de meest zinloze reden ooit. Je moet op de weg letten, niet op je schermpje… 🙈
SpeedGeek zegt
Een CD van Slum Village?! Willeme heeft naast smaak voor otomobielen ook schijnbaar goeie muziek smaak.
sportabgasanlage zegt
Smaak is subjectief zullen we maar zeggen
pcooperworks zegt
@sportabgasanlage: Knaak (?) zullen we maar zeggen.
willeme zegt
@SpeedGeek: J Dilla all the way!! Alle J Dilla geproduceerde albums van The Pharcyde, ATCQ, Common en De La Soul zijn ook een aanrader!
b088y zegt
Klinkt een beetje als het infotainment systeem van een 2020 Audi A4. Volgens de verkoper is het een mooi systeem.
In werkelijkheid is het een knaak systeem wat me herinnerd als mijn handheld met TomTom in 2002 in mijn starlet.
ZeroPanda zegt
Je maakt er wel beetje drama van. Ik heb een soort gelijke systeem zelf in mijn BMW F20 gebouwd en het werkt perfect. Ok, de verkopers op Ali waren beetje optimistisch dat het binnen een uurtje kan. Ik was er uiteindelijk denk ik net geen twee uurtjes mee bezig.
slaatje1987 zegt
Ik heb een f31 met het NBT systeem. Welk systeem heb jij ingebouwd? zoek al een tijdje naar zo iets maar zie door de vele opties en prijsverschillen niet meer wat ik het beste kan kiezen.
ZeroPanda zegt
@slaatje1987: al die systemen op Ali zijn hetzelfde. Enige verschil is prijs en van waar de voorraad komt. Ik had een partij genomen die vanuit Spanje leverde en het had met een weekje in huis. 🙂
slaatje1987 zegt
Ah ok. Bedankt voor je reactie dan ga ik die maar eens bestellen.
KrisNitro zegt
Ik heb (uiterlijk) hetzelfde systeem in mijn m135i 2013 van Bimmer-tech, daar zou toch een heel andere software inzitten.
Werkt in ieder geval perfect bij mij.
ward335i zegt
Probeer gateway500
ward1994 zegt
@ward335i: is jouw gebruikersnaam toeval? Ik heb ook een 335i…. 😅
ward335i zegt
@ward1994: haha goede combi toch die van mij is helaas weg moet het met een e61 530i doen
jippie zegt
Goed om te lezen dit. Ik zat er ook aan te denken om dit in mijn e90 325i te plaatsen. Ik ben geloof ik wel genezen nu. 😃 Tip voor een goede upgrade: fatsoenlijke speakers. Zoals je misschien wel weet valt het standaard geluid een beetje tegen zolang je geen Harman/Kardon hifi van BMW hebt. Ik laat over 2 weken de Gladen Boxmore DSP plaatsen. Hierbij worden bestaande speakers vervangen door betere en er komt een aparte versterker. Kost wat maar dan heb je hopelijk ook wat.
willeme zegt
@jippie: laat even weten hoe het bevalt. Om heel eerlijk te zien vind ik alle vier de systemen van de E91 enorm knaak klinken. Ik heb zelf het ’tweede systeem’ (er is nog een slechtere…). Voor radiogebruik prima, maar niet dat je denkt ‘wow’. Ook het HK systeem vond ik bijzonder schel en weinig diepte hebben. Alpine achteraf zie je vaak, maar vond ik ook niets. Hoor goede dingen over Gladen, dus ik ben zeker benieuwd naar de ervaringen!
sportabgasanlage zegt
@willeme Ik had harman-karton in mijn F36. Nu Gladen Boxmore DSP (ingebouwd door een ekte specialist: carsounds Etten-Leur). Echt een enorme verbetering. Het is wat lastig uit te leggen, maar het geluid heeft zowel meer breedte als meer diepte. Ik geniet iedere keer weer van de kwaliteit en was voor mij ’t geld absoluut waard.
verplicht zegt
@willeme: In mijn E91 zat het standaard systeem. Dus zonder tweeters.
Heb deze set geplaatst; Audison Prima APBMW K4E
Misschien wel een van de beste upgrades die ik heb gedaan!
monsieurleloure zegt
Het is inderdaad erg bijzonder dat bijna elke BMW een geluidssysteem heeft dat ruk klinkt. Geen lekkere bass of sprankelend geluid uit de tweeters.
Nu staat Bose ook niet echt bekend om hun superieure geluidskwaliteit in auto’s ,maar toch klonk het best oké in mijn Lybra 2,4jtd en in mijn huidige Cadillac.
ward1994 zegt
@willeme: ik zelf heb fabrieks af het Individual audio systeem, maar dat gaat knetterhard en blijft erg mooi helder op hoog volume. Kan me haast niet voorstellen dat je dit systeem ook knaak vindt
willeme zegt
@ward1994: ik ben er zelf geen fan van. Het is op zich prima, maar meer hoe het standaard hoort te klinken. Maar gelukkig zijn upgrades daarvoor ook mogelijk ;-)
ward1994 zegt
@willeme: dan heb je een hoge standaard. Destijds kostte deze optie ruim 3000 euro. Ik vind het geluid erg goed te noemen
Groninger zegt
@willeme: ik wou dat ik het Dynaudio systeem van mijn voormalige VW golf (die nu in estland staat weet je wel) kon meenemen naar mijn huidige F31, mijn F31 heeft wel als optie hifi systeem maar deze komt niet in de buurt van de Dynaudio installatie met originele subwoofer in het reservewiel.
willeme zegt
@groninger: Dynaudio is verrassend goed, moet ik zeggen. Heeft mij al een paar keer positief verrast.
bart1976 zegt
Elec Sportstoelen met geheugen monteren!
jippie zegt
Goed verhaal. Ik zat er zelf ook aan te denken om zoiets in mijn BMW e90 325i te plaatsen. Nou, ik ben gelijk genezen na dit artikel 😃. Tip voor een upgrade: je standaard bmw-speakers laten vervangen door een Gladen Boxmore DSP set. De bestaande speakers worden vervangen door nieuwe en er wordt een aparte versterker geplaatst. Over 2 weken wordt het bij mij geplaatst.
karhengst zegt
Goed geluid is inderdaad het eerste criterium voor een auto. Een hoop systemen en features pak ik hooguit mee als deel van een pakket, maar dat is basis.
Zeker als je ziet hoe pauper de standaard audio klinkt bij bepaalde “premium” merken 😒
sportabgasanlage zegt
Ik heb die Gladen Boxmore DSP set ook in mijn F36. Beste upgrade ooit! Super blij mee.
dwersbongel zegt
Wel humor dat je Baby Driver weer even onder de aandacht brengt.
Robert zegt
@dwersbongel: die film is de perfecte fusie van toffe muziek en heerlijke road rage actie. En een love story waardoor je je fijngevoelige partner óók gewoon kunt laten meekijken.
On topic: in mijn vorige auto (Passat) zat die beruchte RNS radio. Die waren doodsimpel te verwijderen en zodoende had ik daar ook zo’n AliExpress Android device in gezet. Voor het geld een geniaal apparaat. Nu zou ik dit ook wel in m’n C-klasse willen hebben, maar ook hier gaat dit niet zonder slag of stoot. Zo moet je -behalve de hele middenconsole ontmantelen- bepaalde zaken laten omprogrammeren bij de dealer, omdat bijvoorbeeld de dashboard klok wordt ingesteld via de huidige radio.
tinustussengas95 zegt
Ik heb helaas hetzelfde systeem bij de zelfde verkoper gekocht. Wat een dramasysteem. Ik heb het zelf ingebouwd, maar de handleiding lijkt geschreven door mijn neefje van 6 en als je dan de verkoper om hulp vraagt krijg je dezelfde domme antwoorden… Had ik dit maar een paar maand eerder artikel gelezen.. mocht iemand een goed alternatief weten??
thedean zegt
Toevallig heb ik ook een week geleden een carplay/android auto unit geplaatst in mijn 325i.
Bij mij gaat het dan om een ccc variant en heb ik een ander scherm erin inplaats van een mmi. Kostprijs 239 euro en z’n 4uurtjes werk(nu wil ik dan wel altijd alles perfect hebben weggewerkt en nog even schoonmaken)
Ik ben er juist erg blij mee. Bluetooth voice audio gaat via m’n originele systeem en de bediening werkt dan wel gewoon via android auto. Wel moest ik in mijn geval nog wat instellingen veranderen in het developer menu waar je een pincode voor nodig hebt(1368) zodat het systeem m’n originele Bluetooth gebruikt en dat de aux aan blijft staan en niet uit zichzelf gaat wisselen(want dat werkt voor geen meter)
peekaas zegt
Leuk informatief artikel Willeme! Ik voel en begrijp de frustratie. Zeker als je het laat doen verwacht je dat het allemaal goed werkt. Hopelijk wordt het nog opgelost!
Werkt het via USB wel goed? Anders zou dat ook een prima optie zijn.. navigatie slurp je accu snel leeg dus even aan het kabeltje hangen is een kleine moeite.
willeme zegt
@peekaas: Het Apple CarPlay systeem werkt gewoon. Zeker bij mijn vriendin. Dus muziek streamen via Spotify en navigeren met Waze gaat prima. Het bellen, koppelen, ontkoppelen en uitvallen zijn echter niet naar wens.
Echter, de leverancier heeft contact opgenomen en is voornemens om het allemaal te installeren.
jeroenm83 zegt
Joh, even langs Stipt en hij is weer nieuwer dan fabrieksnieuw.
Kelvenzio zegt
Zeker mee eens, de monteur bakt er helaas niks van.
Groninger zegt
Idrive, het werkt ideaal maar kwa connectiviteit laat het helaas steken vallen…
Bij mijn pas aangeschafte F31 320D uit 2013 kon ik geen bluetooth media streamen maar wel bellen, dit middels coderen laten aanzetten maar dit hoort toch gewoon standaard te zijn…
Bij een vorige E91 idem dito alleen kon BT media toen niet worden gecodeerd, erg knaak voor een “premium” auto.
Een collega van mij heeft in zijn F10 met CIC systeem zo’n android scherm (had hem zo gekocht), maar dit systeem vond ik prima werken en het is fijn dat je kunt overschakelen van het Android scherm naar het originele CIC scherm, ik denk dan zo’n scherm ook goedkoper was geweest uiteindelijk want deze kan je denk ik makkelijker zelf in bouwen (genoeg turtorials op YT).
willeme zegt
@groninger: Dat is raar, want ik kan op mijn CIC-systeem wel gewoon muziek streamen. Als ik met mijn sleutel in de auto stap, springt ‘ie automatisch op de bluetooth en speelt ‘ie daarop verder.
goedverhaal zegt
@groninger: wat een armoede. Dan maar geen ‘premium’ auto uit 2013. Je kunt je sowieso afvragen hoe ‘premium’ een 8 jaar oude auto nog is t.o.v. een moderne ‘non-premium’ van nu. Ik lees daarnaast over behoorlijk veel issues met de F31 4-cilinder diesel. Niet zo premium…
Groninger zegt
@goed_koopman: noem eens een alternatief voor dezelfde prijs? En wel een die kwa vermogen? rijcomfort gelijk is, en ook premium dus geen Golf of iets dergelijks.
goedverhaal zegt
@groninger: beter lezen, @goed_koopman heeft het niet over een alternatief voor dezelfde prijs qua vermogen en rijcomfort. Sterker; hij geeft aan dat hij liever een jongere auto heeft die van huis uit goed rijdt en digitaal up to date is. Dan maar geen premium badge, geeft hij zelfs aan. Een Focus SW MK4 bijvoorbeeld.
willeme zegt
@goedverhaal: zoveel mensen, zoveel wensen. Persoonlijk maakt infotainment mij niets uit. Mijn vriendin wilde het graag.
Ik had ook een veel duurdere Focus, Golf of Octavia kunnen kopen met een kleine driecilinder en model up to date navigatiesysteem. Dan heb ik minder onderhoudskosten en een moderne features. En voorwielaandrijving. En een driecilinder. En mega-afschrijving. Het is een afweging die een ieder voor zichzelf moet maken. Nuchter beschouwd is een nieuwe auto verstandiger, maar de AB garage is er niet om verstandig en nuchter te zijn. Het moet natuurlijk ook leuke content opleveren ;-)
goedverhaal zegt
@willeme: gelijk heb je. Je updates zijn artikelen van het fijnere soort hier op AB. Dat zie je wel aan de vele reacties. Ben benieuwd naar een eventuele audio upgrade van je BMW. Er zijn mooie, redelijk betaalbare opties. Door de reacties hier ben ik getriggered om hier serieus naar te kijken voor m’n eigen auto.
frederik zegt
Ik had een E91 325i zonder navigatie, dat was eigenlijk ook helemaal prima en het dashboard ziet er dan ook veel mooier uit naar mijn mening. Dan gewoon een iPhone in een houder voor wanneer je het nodig hebt en klaar is Kees.
De slechte kwaliteit van de audio kan ik volledig beamen. Maar is in mijn huidige F11 ook niet meer dan acceptabel.
Joran zegt
Wat Kelvenzio zegt kan ik beamen. Bij mij exact hetzelfde. Verkoper was ook zeer meedenkend mocht ik ergens op vastlopen. Zelfs videobellen om iets uit te leggen was mogelijk. Erg tevreden mee.
Ben benieuwd naar het vervolg, kan mij niet voorstelen dat dit eindigt zoals het er nu voor staat.
willeme zegt
@joran: sinds het plaatsen van het artikel zijn er plots nieuwe accounts bijgekomen en die zijn het zeer met elkaar eens. Mmm. 🤯
willeme zegt
@patrick:
Het is mijn ervaring. Bij het kopen van het artikel stond nergens dat het je het niet moest laten inbouwen door je garage. Aangezien op de website WEL wordt vermeld dat je het zelf kan installeren, lijkt het installeren door de garage mij geen verkeerde optie. Mijn garage was ook nog eens behulpzaam om het probleem te verhelpen en samenspraak met de verkoper.
Overigens heb ik al contact gehad met de verkoper en gaan we het zsm fixen. Echter, dat het een overdreven artikel is om het afkraken, is niet correct. Een disclaimer zou veel problemen kunnen verhelpen, bijvoorbeeld.
mark383 zegt
Het is blijkbaar gewoon goedkope Chinese AliExpress rommel, die hier voor te veel geld verkocht wordt. De ‘positieve’ reacties hierboven geplaatst door de nieuwe accounts spreken imho boekdelen. De verkoper voelt zich kennelijk hiertoe genoodzaakt…
Voor 180 euro (direct via ome Ali) was het een leuke, maar slecht werkende, gimmick geweest. Nu is het gewoon weggegooid geld… Ik voel met je mee.
PS: Als volgende upgrade zou ik nieuwe interieurlijsten aanraden. Van een setje notenhouten interieurlijsten wordt het interieur heel veel warmer. Ook goeie match bij de kleur van de lederen bekleding.
Pas op: ook deze zijn imitatie op AliExpress te vinden. Geen goed idee. Je kan de Ali exemplaren natuurlijk ook weer in Nederland kopen voor 2x de prijs, maar daar ben je nu hopelijk van genezen… Tip: kijk in Duitsland op ebaykleinanzeigen.de naar een origineel setje. Veel goedkoper dan op Marktplaats!
willeme zegt
@mark383:
Ja, ik ben benieuwd. Mijn vriendin wilde het graag, van mij hoefde het niet zo. Wel contact gehad met de leverancier, dus we gaan het opnieuw bekijken.
Over de lijsten kan ik vertellen: er staat wat op de planning… Er zijn al een hoop nieuwe onderdelen die klaar staan om gemonteerd te worden met de voorjaarsbeurt ;-). Qua onderdelen is alles OEM of beter (op de navigatie na, dan).
AMAMSNL zegt
In de 1e plaats, ben je niet goed in het bedienen van computers en snap je niet helemaal wat en hoe Carplay Android Auto doet. Begin er niet aan. In een moderne auto kan het al lastig zijn. Voor al die systemen geldt work in progress, als je geen zin en tijd hebt je er een beetje in te verdiepen, forget it.
2 Ik heb met 0 ervaring een unit ingebouwd in een e92. Volgens mij dezelfde als in het artikel. De handleiding is totaal kut en de Chinezen snappen het zelf een beetje, maar van Engels niks dus in de praktijk, verwacht geen hulp.
Er zit volgens mij een bijdehantje in NL die die dingen aanbiedt als zgn specialist, moest ik via WhatsApp benaderen, die snapt er de ballen van. Niet kopen bij die gast!
3. Het inbouwen voor een specialist moet een fluitje van een cent zijn. Ik heb er een uur of 6 over gedaan, inclusief een parkeer camera in de achterbak. maar had nog nooit een dashboard en midden console gedemonteerd laat staan gemonteerd. Kabels is recht toe recht aan. Op YouTube staat voldoende hulp.
4. De systemen op Alibaba e.d. zijn op specificaties na allemaal hetzelfde, voor wat te kiezen moet je al redelijk weten wat computers en smartphones soepel laat werken. Ik heb een Andream gekozen en was inclusief camera in huis € 240 kwijt. De camera was volkomen kut dus ik heb elders voor €35 een HD camera besteld. De camera is fantastisch, de achterlicht unit imitatie waar die ingebouwd is niet. Heb ik met marine grade silicone kit moeten vastzetten. Anders had die uit de achterklep gevallen.
5 heb de unit nu enkele weken in gebruik. Ik had een 6′ scherm in mijn auto en nu dus een groot HD ips scherm. Alleen al voor de scherm upgrade is e.e.a. de moeite waard geweest. De camera, aangesloten op het scherm integreert naadloos met het orginele CIC beeld en parkeersensor werken naadloos samen, geweldig. After market van BMW ben je daar een godsvermogen voor kwijt. Die CIC integratie is sort of een nadeel; als je in Android Auto of Carplay stand bent. Want zo gauw je je achteruit kiest, gaat AA of CP op hold alles wordt onderbroken, geluid en als a/d telefoon bent dat dus ook.
6. Android Auto bedraad (gebruik kwaliteit data kabel!!!) en Carplay draadloos via WiFi werken niet foutloos maar goed genoeg, work in progress. Het geluid werkt over AUX in, analoog dus dat is jammer (heb ook usb in) maar acceptabel. Voor de rest werkt AA en CP zogoed als je telefoon werkt. Als die een beetje up to date is dan werkt t prima. Er zit een abominabel slechte microfoon i/h systeem dus bellen kan je beter over het CIC systeem laten lopen. Dan kan je Google of Siri weliswaar niet voor je laten kiezen maar als je niet goed weet hoe een contact op je telefoon in de contactlijst is opgeslagen dan werkt dat 9 van de 10x toch niet. Heb 500 contacten en met 5 pieten, jannen Geritses, Jansen etc gaat dat niet van harte. Dat ligt niet aan het systeem maar aan hoe zorgvuldig jij je contactlijst in je telefoon bijhoudt.
7. Al met al ben ik happy met het systeem maar besef terdege dat ik een bovenmodaal computer gebruiker ben. En ja het is geen BMW grundigkeit, is de integratie optimaal, nee je moet af en toe klooien. Maar hé op Internet is ook niet alles BMW grundigkeit Als je wacht tot het perfect is, dan kom je niet verder dan je telraam.
AMAMSNL zegt
In de 1e plaats, ben je niet goed in het bedienen van computers en snap je niet helemaal wat en hoe Carplay Android Auto doet. Begin er niet aan. In een moderne auto kan het al lastig zijn. Voor al die systemen geldt work in progress, als je geen zin en tijd hebt je er een beetje in te verdiepen, forget it.
2 Ik heb met 0 ervaring een unit ingebouwd in een e92. Geen Mmi unit als in het artikel, maar een 8,25″ IPS HD display waar die MMI functionaliteit is ingebouwd. Werking hetzelfde alleen display is anders. De handleiding is totaal kut en de Chinezen snappen het zelf een beetje, maar van Engels niks dus in de praktijk, verwacht geen hulp.
Er zit volgens mij een bijdehantje in NL die die dingen aanbiedt als zgn specialist, moest ik via WhatsApp benaderen, die snapt er de ballen van. Niet kopen bij die gast!
3. Het inbouwen voor een specialist moet een fluitje van een cent zijn. Ik heb er een uur of 6 over gedaan, inclusief een parkeer camera in de achterbak. maar had nog nooit een dashboard en midden console gedemonteerd laat staan gemonteerd. Kabels is recht toe recht aan. Op YouTube staat voldoende hulp.
4. De systemen op Alibaba e.d. zijn op merknaam en specificaties na allemaal hetzelfde, voor wat te kiezen moet je al redelijk weten wat computers en smartphones soepel laat werken. Ik heb een Andream gekozen en was inclusief camera in huis € 240 kwijt EU voorraad dus in een week in huis. De camera van Andream, was volkomen kut dus ik heb elders voor €35 een HD camera besteld. De camera is fantastisch, de achterlicht unit imitatie waar die ingebouwd is niet. Heb ik met marine grade silicone kit moeten vastzetten. Anders had die uit de achterklep gevallen.
5 heb de unit nu enkele weken in gebruik. Ik had een 6′ scherm in mijn auto en nu dus een groot HD ips scherm. Alleen al voor de scherm upgrade is e.e.a. de moeite waard geweest. De camera, aangesloten op het scherm integreert naadloos met het orginele CIC beeld en parkeersensor werken naadloos samen, geweldig. After market van BMW ben je daar een godsvermogen voor kwijt. Die CIC integratie is sort of een nadeel; als je in Android Auto of Carplay stand bent. Want zo gauw je je achteruit kiest, gaat AA of CP op hold alles wordt onderbroken, geluid en als a/d telefoon bent dat dus ook.
6. Android Auto bedraad (gebruik kwaliteit data kabel!!!) en Carplay draadloos via WiFi werken niet foutloos maar goed genoeg, work in progress. Het geluid werkt over AUX in, analoog dus dat is jammer (heb ook usb in) maar acceptabel. Voor de rest werkt AA en CP zogoed als je telefoon werkt. Als die een beetje up to date is dan werkt t prima. Er zit een abominabel slechte microfoon i/h systeem dus bellen kan je beter over het CIC systeem laten lopen. Dan kan je Google of Siri weliswaar niet voor je laten kiezen maar als je niet goed weet hoe een contact op je telefoon in de contactlijst is opgeslagen dan werkt dat 9 van de 10x toch niet. Heb 500 contacten en met 5 pieten, jannen Geritses, Jansen etc gaat dat niet van harte. Dat ligt niet aan het systeem maar aan hoe zorgvuldig jij je contactlijst in je telefoon bijhoudt.
7. Al met al ben ik happy met het systeem maar besef terdege dat ik een bovenmodaal computer gebruiker ben. En ja het is geen BMW grundigkeit, is de integratie optimaal, nee je moet af en toe klooien. Maar hé op Internet is ook niet alles BMW grundigkeit Als je wacht tot het perfect is, dan kom je niet verder dan je telraam.