Pling! Er ploft een bericht van de RDW op de digitale deurmat. De Ford Fiesta ST200 is binnenkort toe aan zijn APK. We ondernemen maar direct actie.
Goed onderhoud is belangrijk, maar ook de APK-keuring is relevant want zonder APK mag je auto de weg niet op. Om het officieel te stellen: de Algemene Periodieke Keuring (APK) is een in Europa wettelijk verplichte keuring om de verkeersveiligheid te bevorderen en het milieu te beschermen. De keuringsplicht en de regelgeving staat in de Wegenverkeerswet 1994. Was getekend, de RDW.
6 weken
Als het bericht van de RDW volgt dat de auto toe is aan een APK-beurt – de RDW stuurt 6 weken voordat de APK op het voertuig vervalt een brief om je aan de keuring te herinneren – dan is het zaak dat je natuurlijk een afspraak maakt.
Liever geen stress en niet op het allerlaatste moment je APK-keuring regelen? Gelukkig is dat mogelijk, want het voertuig kan al vanaf 2 maanden vóór de APK-vervaldatum opnieuw APK-gekeurd worden. Wel zo handig: de nieuwe APK-vervaldatum blijft dan hetzelfde, plus 1 of 2 jaar (afhankelijk van hoe vaak het voertuig gekeurd moet worden). Je hoeft het voertuig de volgende keer dus niet twee maanden eerder te keuren, dat je het even weet.
Ford Fiesta ST200 van 2016
Nu is de ST200 natuurlijk nog een vrij jonge auto. Hij werd eind juni 2016 geboren en kreeg op 4 juli 2016 zijn 0-inspectie met een kilometerstand van 5 km. Bijna zes jaar later staat er 55.000 kilometer op de teller. Ik heb er al bijna 20.000 kilometer mee gereden. En elke rit is weer een feestje. Natuurlijk vallen we soms een lekkere bocht aan, maar in het algemeen rijdt de ST200 toch langere afstanden met een constante snelheid van vaak 100 km/u. Mede door die reden staat het gemiddelde verbruik ook op 6,1 l/100 km, behalve toen Wouter er een keertje in reed.
Best zuinig dus, zo’n Fiesta ST200. Ik blijf het bijzonder vinden dat ik 800 kilometer kan rijden met een volle brandstoftank. Maar de vraag was nu of hij in een keer door de APK-keuring zou komen. Dat was gelukkig het geval. Volgens de APK-keurmeester van de lokale Ford-dealer in het Brabantse Zundert was het een allerminst spannende APK-keuring. “Niets aan de hand, goed onderhoud helpt daar enorm bij”, zo klonk het aan de balie tijdens het afrekenen. De ST200 heeft de APK-keuring en emissietest weer doorstaan, blij mee!
De onderkant
Een APK-keuring is ook altijd een leuk moment om een kijkje onder de auto te nemen. De auto staat dan toch op een brug. Bovendien is de onderkant toch een plek die je niet zo vaak ziet. Gelukkig zag alles er heel normaal uit. Wel is duidelijk geworden dat ik de uitlaat maar voor de helft schoonmaak. Ai! Moet ik de volgende keer toch wat verder onder de auto gaan liggen… Het zijn de kleine details die het verschil maken toch?
We kunnen in ieder geval weer tot 2024 de weg op met de ST200. En ook dat is reden voor een feestje. Maar het kriebelt ook om iets anders te proberen. De tijd zal het leren wat er volgt.
neleev zegt
APK-keuring = Algemeen Periodieke Keuring-keuring. Gruwelijk als mensen dit doen.
Ps: mooie app!
techniekmeneer zegt
En dat op een auto-platform……
dondeboer zegt
App is wel een stuk mooier, maar jammer dat je geen plusjes kan uitdelen… Bij deze +1
cossiekiller zegt
@neleev. Hier in België heet dat gewoon de autokeuring.
Zit heel anders in elkaar dan in NL (niet echt heel goed)
Een motorswap naar een grotere motor enzo is hier ook verboden. Tenzij we een omgebouwde op papier uit het buitenland halen, dan mag het ineens weer wel én is het veilig ☝
Begrijpen wie begrijpen kan…
Ik wist dus niet waar de afkorting voor stond. Weer wat bijgeleerd 😉
joris1988 zegt
Wanneer een auto daadwerkelijk fantastisch onderhouden wordt zou het gek zijn als er bij de APK iets aan het licht komt..
techniekmeneer zegt
APK is hoofdzakelijk basisveiligheid en milieu.
Ik krijg vaak zat goed onderhouden auto’s voor de keuring waarbij de verlichting niet goed is (Ali meuk) of de gordels beschadigd zijn door o.a. het gebruik van kinderzitjes.
Onderhoud zegt veel, maar lang niet alles.
Maar mijn ervaring is dat zelfs slecht onderhouden auto’s van een paar jaar oud vaak nog goed door de keuring komen. Vaak begin je na een jaar of 8 de nadelige gevolgen van slecht onderhoud te zien.
jarnobakker zegt
Mijn auto word netjes volgens het boekje onderhouden.
Moest afgelopen April wel ff 500 euro betalen voor 2 nieuwe voorbanden die er nog geen 30.000 km op zaten….
hippopotamus zegt
Ik vind de artikelen over de Autoblog Garage vaak heel leuk, maar dit is een beetje niveau Air Crash Investigation: heel lang doen over erg weinig inhoud.
DaveB zegt
APK. Spannend nou hier komt het.
Heel verhaal….
Conclusie: Betalen bij de balie en sleutels ophalen en uitlaat beter poetsen.