Rijden met een sloopauto. Is dat wat?
De Alfa Romeo 159 Sportwagon is nu alweer een tijdje onder ons. Nu moet ik toegeven, de aanschaf begon in een soort destructief moment van door Leffe Blond gerealiseerde euforie. Een sloopauto kopen is per definitie geen verstandig idee. Het feit dat de occasionhandelaar hem ‘had staan, wilde niet zeggen dat het geen sloopauto was. Zoals wordt vermeld op de schadeauto-websites: rijdend, goed voor vele onderdelen.
Dames en heren: dan moet er een lampje gaan branden. Maar nee, dankzij het Belgische gerstenat, wat vermoeidheid en (daardoor) de illusie dat ik technisch onderlegd ben, stond er dus ineens een 159 voor de deur. Ik kan het niet mooier maken. In het eerste gedeelte kon je de eerste bevindingen lezen. Dat werd door de auteur gebagatelliseerd als ’een beetje TLC’. Eh, ja. Een beetje TLC was óók nodig. Maar er is meer.
Ondanks dat de eerste Alfa Romeo werkplaatschef mijn auto bizar slecht vond, hield ik goede moed. De Alfa was zeker niet perfect (eufemisme), maar er zat nog zeker wat potentie in, naar mijn mening. In het tweede deel ging het al direct mis met een defecte koppelingscilinder. Aan de andere kant legden we er vier originele Prodrive velgen onder. Toegegeven: dat was voor mij ook een beetje een duw achter de rug om er wat van te maken. Althans, dat je ook zág dat de auto erop vooruit ging.
Want ik moet nog een ding opbiechten. Voor lange tijd was ik aan het kijken op de bekende occasion-websites. Speurend naar nog een goede (c.q. minder slechte) aanbieding, zij het een onderdelenauto of een vervanger. Aan de ene kant voelde het aan als ‘Tinderen’ terwijl je vriendin naast je op de bank zit, aan de andere kant is een 159 aanzienlijk goedkoper dan diens onderhoud. Het lijstje met mankementen was te overzien, maar niet echt voordelig. Het land staat vol met grote diesel-stationwagons en ook qua 159’s is er voldoende te vinden. De zoektocht bevestigde een beetje wat Prins Leffe mij al eerder influisterde: ik had al best een goede deal. Een gelijkwaardige 159 was veel duurder en dan nóg had ik geen zekerheid. Sterker nog, een paar exemplaren hadden ook de plakkende koppeling, maar volgens de advertenties waren de auto’s prima rijdbaar. Ja, dat riedeltje ken ik nu.
Dus ik kon de daad bij het woord voegen. De 30-TG-VN gaat dus alsnog helemaal opgelapt en aangepakt worden. Een nieuwe koppeling, koppelingscilinder, dual-mass vliegwiel, drukgroep en lagermof zaten er al in, evenals nieuwe 19″ Prodrive velgen en Bridgestone banden. Helaas had de 159 ook een beurt gehad. Ja, helaas, want deze bleek niet goed te zijn uitgevoerd. De ring bij het carter van het oliefilter bleek achteraf ‘niet voorradig’, dus hebben ze gewoon de oude (defecte) er weer opgedraaid. Dit betekende overal een plas olie waar we de auto parkeerden.
Daarom snel een afspraak gemaakt met de specialist. Er moest een hoop gebeuren, dus laten we dat zo snel mogelijk doen. De verhuizing was inmiddels (succesvol) achter de rug, dus eindelijk konden we ons focussen op nieuwe meubelen, eh, onderhoud. Het onderstel moest nagekeken worden, want er kwam nogal wat geluid van af. De twee dempers achter kwamen niet heel fris meer over. Er piepte het een en ander bij de voorwielen en rechtsvoor was een ratelende zoem te horen die luider werd naarmate je harder reed. Kortom, alles moest aangepakt worden. Niet alleen technisch, maar ook optisch.
Persoonlijk vind ik namelijk dat de Alfa Romeo 159 in standaard-trim iets te hoog op zijn poten staat. Niet direct storend, maar een klein beetje verlagen zou mijn inziens geen kwaad kunnen. Nu kun je voor 80 euro al een setje ‘kortere’ veren krijgen. Dat leek mijn geen goede oplossing. Ook een setje kwaliteitsveren voor 200 euro leek mij niet verstandig. Het is een oudere auto, dus ALLE dempers en ALLE veren vervangen is dan het meest effectief. Anders blijf je twee om twee vervangen. Ik heb gekozen voor een beproefde set, namelijk Bilstein dempers met Eibach veren. Die kun je in diverse gradaties krijgen, in dit geval zijn we voor de meest comfortabele setup gegaan. Deze kit was specifiek voor deze 159 Sportwagon 1.9 JTD ontwikkeld. Voor is ‘ie nu 35 mm lager, achter zo’n 25 mm. Niet te veel, precies goed. Deze combinatie van Bilstein B6 dempers en Eibach Pro velgen was ongeveer gelijk aan die van Prodrive met de Brera S, alhoewel die niet zo laag stond. Nu moeten nog de Brembo remschijven eronder en het is een 159 S (zoals de Brera S). Met basisdiesel. Dat dan weer wel.
Bij het monteren kreeg de 30-TG-VN een goede beurt en werden alle beschadigde draagarmen vervangen. De 159 heeft er een enorm aantal, dus alles wat niet door de ballotage kwam, werd vernieuwd. Tevens bleek de eerste beurt in november niet deugdelijk te zijn uitgevoerd: de oliering was niet vervangen, maar wel verwijderd. Dit verklaarde meteen waarom we toch een paar litertjes olie hebben bijgevuld. Het zoemende geluid dat telkens erger werd, bleek een wiellager te zijn. Alles werd in één keer aangepakt. Tevens keken de monteurs naar de rest van de auto om in te schatten wat de staat was. Ergo: niet slecht, maar wel een paar zorgelijke punten. Zo zat er een gat in het subframe (roest) en werkten de handremkabels bijna niet meer. Die worden binnenkort aangepakt, voor de APK sowieso. In iets minder dan een dag tijd stond de auto weer klaar.
Kirren
Uiteraard was ik zo ongeduldig als een overactieve Labrador met een liter Red Bull achter de kiezen. Zou het effect hebben of niet? Vergeet niet dat ik zo egoïstisch ben om de modificaties uit te voeren, terwijl mijn vriendin verreweg de meeste kilometers in de 30-TG-VN maakt. Ik heb zelf mijn kantoor thuis, terwijl zij minimaal 150 km per dag rijdt. Ze was (terecht) bang dat ik er een onrijdbare showauto van maak. Natuurlijk had ik vertrouwen in mijn keuze, maar je gaat toch twijfelen. Stel dat het verschrikkelijk rijdt?
We halen de auto op en rijden direct naar de slechtste straten die we kunnen vinden: 80 km/u ‘wegen’, rijkelijk belegd met bakstenen en kinderkopjes. Het eerste dat opviel, er waren geen geluiden meer. Pas als ze weg zijn weet je wat je te verduren hebt gehad. Maar dan het rijden: ge-wel-dig. Dankzij de 19” wielen en de 2,5 tot 3,5 cm verlaging zou je kunnen aannemen dat de auto erg hard is geworden, maar niets is minder waar. Dankzij de dempers is namelijk het omgekeerde het geval. Je krijgt het stoten van de wielen veel minder hinderlijk door, daar rekenen de dempers mee af. Tegelijkertijd voel je dat de auto veel stabieler ligt. De 159 was altijd comfortabel, maar miste serieus scherpte. Dat is nu voorbij. Kilometers lang reden we over deze erbarmelijk slechte wegen en warempel: ik moest ervan kirren. Ik kirde.
De vergelijking met een vliegende tapijt is wel erg cliché, maar dat kwam wel naar boven. Zoveel extra controle, scherpte en comfort door een relatief eenvoudige ingreep is echt bizar. Als je dus echt een verschil wil maken om een oude auto beter te laten rijden, monteer een schroefset. Het doet wonderen voor het rijden van de auto. De auto is niet alleen sportiever én comfortabeler, maar ook nog eens een stuk veiliger. De grenzen van deze auto liggen nu echt behoorlijk ver. Ongegeneerd hoeken is geen probleem. De auto heeft nu veel meer wegligging dan power. Het is nog steeds geen auto voor krap stadsverkeer, maar de auto reageert vlotter van richting en blijft langer stabiel.
Het huzarenstukje van de auto is nu klaverbladen en lange doordraaiers. De 159 ‘Wagon is nu zeer koersvast en kan zonder problemen met hoge snelheden door bochten gejaagd worden. Er zijn echter meer auto’s die dat kunnen. Wat bij de 159 het meest opvalt, is hoe de auto reageert op hobbels, dwarsrichels en kuilen in de weg. Je voelt wat er gebeurt, maar het blijft comfortabel en bovenal: stabiel. Nogmaals, wil je je oude auto nieuw leven inblazen, vervang de veren en dempers: er gaat echt een wereld voor je open. Dat hoeft overigens niet per se van Eibach/Bilstein te zijn, ook Koni, Novitec, Ohlins, Sachs, H&R en KW hebben uitstekend spul in de aanbieding dat een soortgelijk effect geeft.
Overigens, dat verlagen duurde een weekje of vier. Dat moeten we even toelichten. Aan de voorkant staat de auto precies goed, aan de achterkant duur het even voordat de Sportwagon op de juiste hoogte stond. De veren moeten zich eventjes ‘zetten’ voordat ze op de goede hoogte staan. De auto reed intussen meer als een Alfa Romeo en dankzij de wielen en de verlaging zag deze er van buiten ook meer uit als een Alfa Romeo. Eindelijk, eindelijk. Het begon er al meer op te lijken. De rammeltjes, piepjes en kraakjes zijn nu verdwenen.
Maar we zijn er nog lang niet. Het koetswerk zit nog steeds onder de deuken, krassen en plekjes. En dan vergeten we de 50 tinten grijs voor het gemak. Het interieur bevalt telkens beter. Het is er erg goed uit te houden, maar ziet er saai uit. Daar kunnen we misschien wel wat mee. Ook zijn er nog wat kleine onderhoudsdingetjes die ik graag wil mee pakken. Er staat een monsterrit naar Italië voor de boeg, en dan moet de auto gewoon helemaal goed zijn. Kortom: er staat nog een hele hoop te gebeuren voor deze Alfa. Nu het onderstel is gemonteerd, is het ook definitief verleden tijd om te kijken naar andere Alfa’s. Het is de 30-TG-VN die bijzonder fraai moet gaan worden en geen andere. Nu maar hopen dat het goed gaat…
xiran zegt
Ondanks de 50 tinten grijs ziet ie er mooi uit. Wat een beetje onderhoud niet kan doen.
kwakmare zegt
159 is niet mijn ding, de liefde voor de auto is mooi om te lezen, de gele pijlen maken het helemaal af! Fijn artikel weer!
jajeroenja zegt
Labrador? Engelse cocker spaniel! Hoe is het daar eigenlijk mee?
En Billstein is idd een erg fijne upgrade, vaak zijn auto’s zo sponsig dat uitwijken gevaarlijk is.
willeme zegt
@jajeroenja: de pup komt volgende week ;)
yajouri zegt
Heb eeuwig spijt dat ik de mijne weg gedaan heb. Fijn stuk om te lezen!
rob5nismo zegt
@willeme ik zou toch dat gat in het subframe aan laten pakken voor we het pekel seizoen in gaan want dat vreet metaal als een malle. Verder alleen maar lof over hoe de auto eruit ziet en elk verhaal een stukje beter wordt
fanboy zegt
@rob5nismo: Is denk ik ook gebeurd? Want het is APK afkeur toch?
rob5nismo zegt
@fanboy: volgens mij bij een bepaald percentage. Het gaat mij meer om straks is het winter en wordt er gestrooid dan gaat het roesten als een malle
willeme zegt
@rob5nismo: thanks! Jazeker, frame moet een keer aangepakt worden. Het was op het moment van schrijven ook weer niet zó erg, maar nu kan het nog verholpen worden. Als je nu nog een tijd door rijdt, wordt het alleen maar erger.
caspart zegt
Ondanks dat het technisch een wrak was, alsnog de mooiste familie wagen, dus de beste keuze.
airditude zegt
Leuk om te lezen dat het optisch aanpakken, toch net altijd wat te verleidelijk is. Ten opzichte van het eerst technisch op orde maken. “Nee hoor schat, ben op je gevallen om wie je bent, niet hoe je eruit ziet” ;-)
willeme zegt
@airditude: daarom heb ik meteen alle defecte draagarmen, wiellager plus veren en dempers vervangen ;-)
ds3thp zegt
Leuk stukje en leuk om te lezen dat er nog steeds mensen zijn die hun auto “eigen” maken!
“Als je dus echt een verschil wil maken om een oude auto beter te laten rijden, monteer een schroefset.”
De set die je gemonteerd hebt is toch geen schroefset? Want niet in hoogte instelbaar.
johnhert zegt
@ds3thp: Daarbij maakt een schroefset een auto 9 / 10 keer minder comfortabel dan een normale combinatie van veren en schokdempers…
davelepeef zegt
@johnhert: dat is puur afhankelijk van de stijfheid van de veren en de sterkte van de demping. Da’s niet perse zo bij een schroefset, kun je net zo goed in kiezen. Alleen koop je doorgaans een pakket, en daarin zit voor een schroefset doorgaans stugger spul.
poes zegt
Heel interessant om te lezen dat een fatsoenlijke veren- en dempersset zo positief kan uitpakken. Vooral wat betreft het comfort. Dus verlagen en comfort behouden (en zelfs verbeteren) is dus prima mogelijk. Dit toont ook direct aan dat auto’s helemaal niet plankhard hoeven te zijn om toch serieus goed te kunnen sturen.
davelepeef zegt
@poes: probleem is meestal dat als je geen stuggere veer dan origineel monteert terwijl je verlaagt, de auto sneller op z’n eindstops zal lopen bij inveren. Je veerweg wordt namelijk relatief veel korter. Daar komt dan bij dat een verlaging doorgaans een sportief aspect heeft en niet alleen visueel.
Onehp zegt
@poes: ja, maar het veercomfort had nóg beter kunnen zijn met meer veerweg en wat zachtere veren. Of met even harde veren, nóg harder over drempels jakkeren. Het belangrijkste zijn goede dempers.
De meeste schroefsetten zijn stugger omdat ze nog moeten werken op de laagste stand, niet hetzelfde dus als goede dempers en wat lagere veren…
ablogjunk zegt
Zelfs voor een autoliefhebber is dit pure geldverspilling. Leuk om te onderzoeken en natuurlijk ook leerzaam/vermakelijk voor ons als lezers….dat wel!
SpiderIV zegt
@ablogjunk: is dat zo?
Aanschaf heel gering en alles wat je aanpakt gebeurt helemaal naar wens. Als je dan enkele jaren tevreden rijdt dan hoeft dat per saldo niet duur te zijn. Dane WillemE rijdt bovendien een kleine 1000 km per week.
SpiderIV zegt
@spideriv: dane moet zijn dame
ablogjunk zegt
@spideriv: Naar wens is een vrij breed begrip hier. De wijzigingen/onderhoud aan het onderstel zijn natuurlijk erg fijn (wens). Maar in de voorgaande delen kwam er redelijk wat noodzakelijk onderhoud uit voort wat aardig prijzig was. Naast de wenselijke modificaties kan je dus verwachten met een “sloop” auto dat er nog meer van dat soort onderhoud aan zal komen….
willeme zegt
@ablogjunk: voor beide kanten valt wat te zeggen. Je kunt van de goedkoopste (rijdende) 159 van Nederland niet verwachten dat je de komende 4 jaar zonder onkosten kan rijden.
Ik had bij het onderhoud van de vorige keer (koppeling) ook enkel het hoog noodzakelijke kunnen doen. Per onderdeel van de auto ga ik alles meepakken. Als het niet veilig is, wordt het direct vervangen.
Er is een budget voor onderhoud en upgrades. Als die te combineren zijn, doen we dat uiteraard ;-).
bluebird zegt
@willeme: ik heb begrepen dat de 159/Brera echte bandenvreters zijn. Mijn Brera had ook de Bilstein/Eibach combi, waarvan de alfa specialist mij meldde dat dit ook een stuk gunstiger is voor de bandenslijtage.
SpiderIV zegt
@bluebird: is me nooit opgevallen. Gewoon 40k met de banden en dan doe ik ze snel weg. Bezuinig nooit op banden en remmen.
De GT at meer rubber ?
dutchneon zegt
@ablogjunk: er zijn hordes mensen die leaseauto’s rijden maar of dat in alle gevallen verstandig is….. ik heb een collega die in 5 jaar slechts 90.000km op de klok heeft weten te zetten. hij heeft daarvoor bijna 40.000 euro bruto salaris ingeleverd… en reed daarvoor in een 308 :X
Dutchdriftking zegt
Heerlijk hoor!
tonniejj zegt
Ha Willeme, leuk om te lezen dat je een 159 hebt gered en hiervan de wegligging eens lekker aangepakt.
Een notitie: een schroefset is een demper/veer combinatie waarvan de rijhoogte aanpasbaar is. Hier zit schroefdraad op de demper en een schroefring waar de veer op rust. Zo kun je de rijhoogte aanpassen, zonder daarwerkelijk de veer aan te passen. Niet alleen de rijhoogte maar ook je veerweg en veerconstante veranderen hiermee. Meestal gaat samen dat icm instelbare demping. Zo kun je dus met een schroefset de wegligging aanpassen voor een trackday, en dan weer de terug instellen voor straat gebruik. Zie een voorbeeld van Tein:
https://www.carid.com/images/tein/page/street-flex-coilover-system-subaru-legacy-gt-1.jpg
Een demper + veer hoeft dus niet perse een schroefset te zijn.
davelepeef zegt
@tonniejj: er gebeurt niks met de veerconstante. Dat is gewoon een vaste eigenschap. Die veer blijft precies hetzelfde en blijft ook dezelfde lengte houden, enkel de hoogte waar de veer op afsteunt verandert, en daarmee de rijhoogte.
tonniejj zegt
@davelepeef: Oke veerconstante is hier niet goed gebruikt. Echter, gaat de demper niet volledig mee met de hoogte waarmee je de veer omhoog kan schroeven, bij mij iig. Dus op een gegeven moment ben je de veer aan het indrukken en op voorspanning aan het brengen. Dit verhoogt dus de totale weerstant die de veer moet leveren bij het nemen van dezelfde bocht, dan wanneer je de veer niet op voorspanning brengt. Gezien de veerconstante wel 1 gegeven is maar niet lineair hoeft te zijn, voelt de auto stugger aan.
davelepeef zegt
@tonniejj: dat komt omdat als je een hoek omhoog schroeft je feitelijk de belasting op die hoek verhoogt, daarom zou de veer meer ingedrukt kunnen worden. In dat geval verandert er voor een lineaire veer nog steeds niets aan de veer karakteristiek maar een progressieve veer wordt wel stugger. Het klinkt alleen gek als je zegt dat de demper niet meegaat, zit ie dan op uiterste slag?
spiderman zegt
Altijd mooi, een Alfa redden van een wisse dood. Kosten staan vast niet in verhouding tot de aanschafprijs, maar voor een Alfist is dat geen argument.
mc96 zegt
Ziet er top uit zo
Tonnie zegt
Leuk project wordt ’t zo! Zou zelf geen grijze kiezen, maar moet zeggen dat ’t met die wielen zo er wel dik uit begint te zien! Zal een hoop tijd en geld in gaan zitten, maar als het plezier dat je ervoor terugkrijgt (meer dan) evenredig is, is ’t de investering wel waard natuurlijk.
jippie zegt
Ziet er erg goed uit zo. Wel erg kostbaar als je het allemaal moet laten doen.
EJS zegt
Ik ben iets soortgelijks aan het doen met een Saab 93 die ik voor € 1.000 gekocht heb. Tot nu toe gedaan, naast groot onderhoud:
– Leren interieur met electrische stoelen van de sloop(oude interieur was gescheurd bij de bestuurdersstoel en stonk)
– veren, dempers en alles wat volgens de specialist niet okay was in het onderstel
– automaat flushen
– toen ik de auto kocht stond de auto op verschillende maten zomerbanden(voor 205/55 R16, achter 205/60 R16, wat bij hogere snelheden en enthousiaster rijden een foutmelding gaf. Net de winterwielen (15 inch lichtmetaal van Saab zelf) met nieuwe winterbanden erop, voor en achter 195/65.
– sensor in de versnellingsbak waardoor de auto warm niet wilde starten vervangen
– waterpomp, distributieriem
– airco bijvullen
Alles bij elkaar begint de auto inmiddels wel fijn te rijden. Over de kosten en het verbruik (bij 60.000 km/jaar) hebben we het maar niet.. Bijtelling is dan wel weer fijn laag.
Ik heb sinds maart ook pas 4 keer de ANWB nodig gehad, maar de laatste 2,5 maand niet meer, dus dat gaat goed. :)
20klepper zegt
Zonde van je geld, koop gewoon een goede en doe een paar kleine aanpassingen.
Deze moest zowat nieuw onderstel, spuiten, groot onderhoud en reparaties.
willeme zegt
@20klepper: dat had gekund. Goede 159 kopen voor 10k. Daarbij kun je ook tegen onkosten aanlopen. En ik ga ‘m hoe dan ook modificeren. En je hebt dat te maken met afschrijving. Dus wellicht heb je gelijk. Aan het einde van de rit gaan we het uitrekenen ;-)
karaya zegt
@willeme: Wat me tegenstaat is dat je de zwakste diesel hebt uitgekozen. Beetje een vlag op een modderschuit die mooie wielen en schokbrekers.
willeme zegt
@karaya: ik kwam deze tegen; was niet direct op zoek naar een 159. Dit was een leuke kans om wat met de AB-garage wat te doen. Dus heb het niet uigekozen; dit was ‘m ;).
De motor is inderdaad niet megasterk, alhoewel je met 160 pk en 360 Nm in Nederland meer dan prima meekomt. Toch heeft de basisdiesel een paar voordelen: het verbruik valt heel erg mee. Ook is de achtklepper net een categorie lichter dan de zestienklepper. Als laatste is het een blok dat te boek staat als zeer betrouwbaar.
Welke motor heb jij eigenlijk in jouw 159? Ook een diesel?
karaya zegt
@willeme: Een 2.2. Ik ben allergisch voor diesel.
Mis m’n 166 V6 al is de 159 veel beter in elkaar geschroefd. Is 12 jaar oud en ziet er van buiten en binnen uit alsof hij zo uit de showroom komt. Tikkeltje zwaarlijvig en een te korte 6e versnelling. De motor geeft niet echt een snelheidssensatie maar blijft wel stug doordrammen. Beste auto ooit eigenlijk maar ik ga nooit meer voor m’n plezier een rondje rijden zoals met de 166. Heb af en toe nog steeds de aandrang om een 3e 166 te kopen…
Ben wel op zoek naar een mooie 1750TBI. Aan de prijzen te zien ben ik echter niet de enige.
willeme zegt
@karaya: Jammer dat je allergisch best voor diesel, past namelijk uitstekend bij het karakter van de 159, vind ik. Ik heb de 1.9 en 2.2 dezelfde dag gereden en beide vond ik onderin erg lui. Bij de 2.2 gebeurde er bovenin nog iets, maar ik vond dat je ‘m wel moest uitwringen. Nodigt inderdaad niet uit potje sturen. Maar ja, misschien aan het einde van de rit maar een Engine-swap doen :-D
karaya zegt
@willeme: Gooi er dan meteen maar een Busso in. Ben je waarschijnlijk de enige.
tonniejj zegt
@willeme: Ik vind het een mooi project Willeme, liefde hoeft niet logisch te zijn
slowland zegt
@20klepper: Hobbies kosten geld….
nout zegt
Super om te lezen! Lievelings column van AB. Het is gewoon een gave bak zoals ie er nu staat, hoop op veel leuke avonturen en mods en weinig problemen!
slowland zegt
Wel eeuwig zonde van de nummerplaat voorop…. Italie had vroeger die kleine plaatjes voor, maar dat is niet meer toch?
ronaldddvos zegt
Is die foto van na het verlagen in Borger genomen?