Hoe vergaat het de 30-TG-VN?
Het was een enorme sprong in het diepe om te kiezen voor een Alfa Romeo met 274.000 km op de klok. Waarom zouden we dat in hemelsnaam doen? Je gaat jezelf alleen maar problemen op de hals halen. Puur ter lering en vermaak, gingen we er toch mee door, uiteraard. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het aanvankelijk de bedoeling was om te kijken hoe lang we met de auto konden doen. Daarmee bedoel ik: overschrijven, beurtje, APK en rijden tot ‘ie erbij neervalt. Artikeltje schrijven en aan het pils. Uiteraard liep het anders.
Maar natuurlijk, stranden op de vluchtstrook
Welnu, dat onvermijdelijke gebeurde bij 275.000 km al. Zoals bekend was de koppelingscilinder niet helemaal fris meer, het pedaal bleef een beetje ‘plakken’. Dit had ik van te voren bij de aanschaf al aan gegeven. De dienstdoende garage kon er “niets aan vinden” en zei dat er “nog niets aan de hand was”. Ondanks de vraag om het te repareren (gewoon tegen normaal tarief), was niet nodig. Helaas duurde het dus slechts 1.000 km voordat de 30-TG-VN stilstond op de vluchtstrook. De koppeling bleef vast staan en de auto was niet naar voren of achteren te bewegen. Gelukkig hadden we pechhulpverzekering geregeld (voor die paar euro per maand ALTIJD doen, kan gewoon via je verzekering). De auto werd opgehaald met een trailer en gedropt bij een Alfa garage in de buurt van de snelweg. Was het tóch die verrekte koppelingscilinder.
Dankzij de koppelingscilinder stond ik wel voor de keuze: óf een andere 159 scoren óf direct veel liefde (en geld!) in de 30-TG-VN pompen. Ook met de kapotte koppelingscilinder kon ik de Alfa makkelijk kwijt voor het bedrag dat ik ervoor betaald had, maar voor dat geld had ik géén andere 159. Zelfs bij Jet Cars vroegen ze meer voor een aantoonbaar gaarder exemplaar. Bij deze werd de keuze voor ons gemaakt: deze Alfa Romeo 159 blijft nog even. De Veluwse Alfa Romeo garage kon aan de slag.
Norse werkplaatschef
Wim Prins uit Nunspeet bleek helaas verreweg de minst servicegerichte Alfa-garage van Nederland te zijn. Allereerst werd verteld dat ik sowieso 2 weken moest wachten voordat ze er überhaupt naar konden kijken. Na die twee weken zou de reparatie ‘nog wel een paar dagen’ duren. Tevens werd er geen specifieke kostenberaming gegeven, maar reken sowieso op twee mille. Het geld was vervelend, maar die twee weken voordat ze überhaupt konden beginnen was veel vervelender. Daarom heb ik een paar andere garages gebeld of zij er wat mee konden. En ja hoor, bij de eerste garage was het al raak: die konden er direct aan beginnen. Ook waren ze veel transparanter qua kosten.
Snel een trailer geregeld en wat bleek: De Meest Norse Alfa Romeo Werkplaatschef van Nederland had de auto tóch op de brug staan en alles stond al open: het subframe was er al af en de bak was al open. Dit ZONDER dat er toestemming gegeven was voor reparatie. Tevens de mededeling dat ik een veel geld kwijt zou zijn voor de reparatie en dat er nog heel veel kosten aan zaten te komen, want “wat een slechte auto was dit”. Of ik wel goed bij mijn hoofd was. Daar had hij een punt. Maar het was niet aan hem om daarover te oordelen. Hij had mij eerst mogen informeren over de kosten alvorens te beginnen met de reparatie. Enfin, ondanks dat de werkplaatschef bloed wist weg te halen op plaatsen waarvan ik niet wist dat er bloed kon zijn, had ik zeker vertrouwen in de monteurs.
Bij het vernieuwen van de koppelingscilinder is het handig om meteen de koppeling en het dual-mass vliegwiel te vervangen, plus wat ander klein grut. Ik kon kiezen uit imitatie of origineel, nieuw of gebruikt. Ik koos voor nieuw en origineel. Het nadeel: de werkplaatschef koos voor gereviseerd, zo bleek later op de specificatie. Kom op, jongens…
In elk geval gingen ze er direct mee aan de slag.
Bij het ophalen van de auto werd ten strengste medegedeeld dat de reparatie in zijn geheel afbetaald moest worden, want ze “vertrouwden ons totaal niet”. Geen enkel probleem, we waren intussen gewend aan de hospitality-kwaliteiten van de werkplaatschef van Wim Prins uit Nunspeet. Eerlijk is eerlijk: de Alfa 159 zag er ook écht niet uit en hing op de brug tussen jong gebruikte Ferrari’s en Maserati’s, dus opmerkelijk was het aangezicht wel. Aan de andere kant: ik had al meerdere keren uitgelegd dat het een project-auto was. Het mocht niet baten. De betaling werd per direct geregeld, zodat mijn vriendin (ik was toen op skivakantie) weer door kon rijden. Overigens: het sturen van betalingsherinneringen inclusief aankondiging van het inschakelen van een incassobureau getuigde ook niet echt van deskundigheid, daar er direct betaald was. Het zal ongetwijfeld exemplarisch zijn. Waarschijnlijk dat 99% van de klanten uitstekend geholpen is bij Prins Alfa uit Nunspeet en het toevallig bij mij fout ging. Toch ging ik op zoek naar een andere Alfa Romeo-garage. Als het zoveel geld kost, mag een glimlach er wel vanaf. Om de sfeer te verbeteren, hierbij een plaatje van twee schrandere honden in de Alfa:
Verhuizing
Intussen begon de carrière van de 159. De auto kreeg het meteen vol voor zijn kiezen: de kilometers vlogen erop. De motor voelt potig aan en de 159 is een fijne metgezel voor de vele snelwegkilometers die er mee gereden worden. Nu er flink in geïnvesteerd is, is het de bedoeling om de Alfa zo snel mogelijk naar goede staat te brengen, maar twee dingen stonden in de weg. Ten eerste de Werkplaatschef Des Doods en ten twee het feit dat mijn vriendin en ik gingen verhuizen. Hierdoor verdween elke vorm van budget om de auto zo snel mogelijk op te lappen in ‘de bermudadriehoek van het huishoudboekje’ (copyright Harrie Jekkers). Daardoor kreeg de Alfa het nog zwaarder, want de auto kon meteen aan de slag als verhuisauto en transport van en naar bouwmarkten. Daarbij viel op dat de achtervering relatief soepel is en deze vrij ver naar beneden zakt. Ook kwamen er wat piepjes en kraakjes bij het onderstel vandaan. Het was duidelijk: deze Alfa had het zwaar.
Ik ging op zoek naar een nieuwe garage. In plaats van een officiële dealer (wat aanvankelijk mijn wens was) heb ik toch gekozen voor een specialist. Deze stond zeer hoog aangeschreven op diverse websites, wat zeker hielp. Wederom was deze niet naast de deur, maar we wilden de nieuwe garage zeker even een kans geven. Wat ook hielp: de werkplaatschef was vriendelijk! Nadat de maanden verstreken moesten er toch wat reparaties worden uitgevoerd. Gelukkig, bij het vervangen van onderdelen kun je kiezen uit imitatie, origineel of juist een upgrade. Drie keer raden waar ik voor gekozen heb. Als eerste de winterbanden: die kwamen er eigenlijk meteen onder, evenals de originele motorkap. Die ‘upgrades’ kon je al mee krijgen in het vorige artikel, nu komt de rest!
Zomerbanden
Het was eind februari al duidelijk dat de winter niet meer heel streng ging worden. Het werd tijd voor de zomerbanden. Het setje dat ik had liggen was op zich prima, maar niet heel spannend. De velgen waren een beetje beschadigd en de banden hadden nooit door de APK mogen komen. De eerste oplossing: de 17″ velgen poedercoaten en nieuwe banden eromheen leggen. Maar ja, als je dan toch wat leuks gaat doen, doe het dan goed. Wat mij tevens opviel, was dat de velgen van de 159 echt extreem zwaar zijn. Iets wat zeker niet bijdraagt aan het rijgedrag. Bij zowel de zomerbanden (17”) als de winterbanden (16”): ze lijken wel gemaakt van lood. De keuze was snel gemaakt, upgraden die hap. Ik kon nieuwe velgen gaan uitzoeken!
Aanvankelijk leek ik voor OZ-velgen te gaan: die waren aanzienlijk lichter en de kwaliteit van OZ is onomstreden. Maar toen moest ik denken aan de Alfa Romeo Brera S. De Brera stond net als de 159 niet bekend om hun lichtvoetige rijgedrag. Speciaal voor de Britse markt is er een serie van 500 Brera S’en geweest. Deze werden door Prodrive gebouwd en hadden ook unieke velgen. Deze ultralichte velgen werden door Prodrive zélf vervaardigd. Hoe cool zou het zijn om die onder de 30-TG-VN te leggen? Het kostte even wat tijd en moeite om ze te vinden. Gelukkig kom je met een goede internetverbinding en een raboscanner een heel eind. De velgen zijn altijd 19″ groot. Qua kleur was er keuze uit zilver en antraciet. Ik ben, tegen mijn principes in, voor antraciet gegaan. De 30-TG-VN is Grigio Stromboli (veilig grijs, dus) en met deze wielen krijg je tenminste iets van een kleurschakering.
Prodrive
De velgen zijn expres gemodelleerd naar de voorwielen van de 8C Competizione. Achter zijn die namelijk concave, maar voor niet. Het is een typisch Alfa Romeo-design, waardoor ze niet direct opvallen. Sterker nog, er zijn originele Alfa Romeo velgen die er sterk op lijken. Het zijn dus geen Alfa Romeo wielen, maar Prodrive wielen. De velgen kwamen keurig in dozen binnen en het eerste wat opviel: wat zijn ze waanzinnig licht! Ze wegen echt bijna niets. Met gemak til je een velg met één arm op. Nu nog een setje banden scoren. De maat 235/40 19 komt niet heel erg veel voor, dus het zijn niet de meest voordelige banden. Wat dat betreft is het begrijpelijk dat mensen voor Nankang-banden kiezen. Het scheelt al gauw de helft qua kosten. Omdat de Alfa moest rijden als een Alfa heb ik gekozen voor nieuw ‘premium’-rubber. Ditmaal in de vorm van Bridgestone Potenza S001 banden. Die zijn eigenlijk bedoeld voor sportsedans en sportcoupé’s met veel vermogen, maar dan zit er in elk geval een band onder met meer dan voldoende reserves. Ja: de 159 heeft slechts 160 pk, 360 Nm en is ook nog eens voorwielaangedreven. Aan de andere kant weegt ‘ie leeg 1.550 kg en is het de bedoeling om de auto uiteindelijk prettiger te laten sturen dan voorheen,
De banden en velgen werden in no-time gemonteerd, inclusief originele naafdopjes. Bij veel auto’s merk je een groot verschil wanneer je van 16” naar 19” gaat. Bij deze Alfa 159 valt het heel erg mee. Met 19” is de auto preciezer, zonder zoekerig te zijn. Wel voel je dat er iets minder absorptievermogen in de banden zit, maar storend is het allerminst. Althans, qua comfort. Dankzij de 19” wielen werd duidelijker dat er echt even gekeken moest worden naar de ophanging, dat maakten de piepende en krakende geluiden wel duidelijk. Tevens begon er een gezoem op te treden dat op hogere snelheid telkens aanweziger werd. Ook leek de auto wat olie te lekken, dus een beurtje kon zeker geen kwaad, zeker niet omdat er in een paar maanden tijd 295.000 km op de klok stond! Bij dat beurtje had ik het gevoel dat er het een en ander van de ophanging vervangen moest gaan worden. Dus als we dan toch bezig zijn…
Deze auto gaat nog verder opgeknapt worden. We gaan er nog meer liefde instoppen. We gaan de 30-TG-VN vertroetelen. Ik raad het iedereen af om hetzelfde te doen. Er staan meer reparaties gepland voor de 159. Dat niet alleen, er komen nog een hele hoop upgrades aan. Er moet nog zoveel gebeuren. Qua uiterlijk helpen de velgen een hele hoop, maar de auto heeft schadeplekjes en moet eigenlijk gespoten worden, de auto is letterlijk 50 tinten Grigio en bladdert af. Het interieur is behoorlijk uitgeleefd. Alles is op zich wel heel, maar het kan een opknapbeurt gebruiken. Maar eerst moet de auto technisch in goede conditie zijn. Bij elke verkeersdrempel gaat het kraken. In principe kun je er prima mee rijden en waarschijnlijk zijn er zat mensen die dit prima vinden. Maar dit moet niet een zomaar een rijdende 159 worden, maar een bijzonder fraai exemplaar dat bovendien rijdt zoals het een Alfa betaamt. Er staat een hoop te gebeuren. Je leest er alles over. Hier, op Autoblog.
mikje90 zegt
Die velgen staan hem super goed goeie keus. En wat betreft het afraden om veel geld in een oudere wat veel gebruikte alfa steken, tja alfa’s rij je met je hart en niet met je hoofd. Heel veel rijplezier en ik ben benieuwd naar het volgende artikel.
reactief zegt
Wel cliché hoor. Een afgetrapte bak met achterstallig onderhoud, maar eerst investeren in dikke velgen ;)
Leuk geschreven. Heerlijk hoe je je eigen keuzes betwijfeld. En ben benieuwd hoe het verder gaat lopen.
willeme zegt
@reactief: ja, wat denk jij? :-D Dat onderhoud moet een keer gebeuren, daar kan ik mijn vriendin wel van overtuigen.
Die wielen moest ik even ‘per ongeluk’ alvast bestellen’. Want: “wat is er mis met de oude set velgen? Die zijn toch ook rond?” Dat geld kunnen we veel beter investeren in planten, kleedjes en kussens. Oh zo veel kussens. Hoe kan een mens zo veel kussens nodig hebben? ;)
mikje90 zegt
@willeme: en het moet een even aantal kussens zijn, en ze mogen ook niet allemaal de zelfde kleur of hetzelfde motief zijn. Of is die van jou makkelijker op het gebied van kussens?.
reactief zegt
@willeme: haha.. vooruit! Goed excuus.
En kussens…. Ja.. kussens…. pff
monsieurleloure zegt
Leuk verhaal om te lezen!
Ik heb zelf een AR 159 en een Lexus IS200, moet eerlijk bekennen dat de AR 95% van de tijd stil staat. Die Lexus rijdt gewoon een stuk leuker da’s echt een gooi en smijtautootje in vergelijking met de 159.
Interieur van de 159 is 17 x mooier dan de IS200 dat dan weer wel.
rolov zegt
@monsieurleloure: maar hoeveel km kan die lexus aan? En wat voor problemen kan je verwachten om even lekker off topic te gaan. Die 159 is wel een top kar en ik zou een sw willen hebben maar ik ben zo benauwd naar de kosten.
tortuga zegt
@monsieurleloure: Heb deze ook alle 2 gehad. Achter elkaar. Telkens 6 maand. De 159 is inderdaad mooier in het interieur en comfortabel. Maar is200 mis ik meer! Echt plezier om mee te rijden.
monsieurleloure zegt
er moet nog ‘stil ‘ tussen tijd en staat in bovenstaande post.
willeme zegt
@monsieurleloure: check ;)
monsieurleloure zegt
@willeme: Dankjewel.
jipino zegt
Je zou het iedereen afraden, maar iets zegt me dat je er stiekem van geniet. Mooi verhaal!
troljedemoeder zegt
Vermakelijk stukje, WillemE!
Heb zelf tien jaar in een 147 gereden die vertroeteld werd, dus snap de liefde wel.
Tenenkrommende arrogantie trouwens van die chef werkplaats.
beardman zegt
Verleden zomer ook Potenza S001 laten monteren op een E46 320Ci. (235/265)
beardman zegt
@beardman: BEWERK KNOP; Ze gaan je niet tegen vallen!! :D
jeroenwz zegt
Heerlijk verhaal weer, Willem. Die eerste werkplaats was wel, hoe zeg ik dat netjes, bijzonder. Die wilden je dus gewoon niet hebben. Wel mooi dat je de naam niet noemt. Ik kan niet wachten op het volgende verslag!
willeme zegt
@jeroenwz: Dankjewel! Ja, afzeiken heeft geen zin meer. Het is ook niet hoffelijk. Ik dien mij wel als een Prins te gedragen.
hans75 zegt
@willeme: mooi verhaal.. maar ik vind dat je de naam van de garage best door het sleik mag halen.. ook om andere te behoeden voor de arrogantie van dit soort bedrijven. Waarom wordt alleen Jetcars publiekelijk aan de schandpaal genageld? Nu kan hij prinsheerlijk doorgaan met zijn wanpraktijken..
Ik heb zelf net mijn 159 2.4jtd met 218000km ingeruild op een 159 1750tb met wat minder ervaring.. Ze heeft me 4 jaar lang en 140000km zonder ellende overal naartoe gebracht. Blijf het superauto’s vinden..
willeme zegt
@hans75:
Oh nee, niets mis met Jet Cars. Ze hebben altijd de laagste prijs. Maken het ook niet mooier dan dan het is. Het is gewoon een grote handelaar waarbij je zelf goed moet opletten.
Ik kan natuurlijk Prins als een malle gaan afkraken, ook na het debacle met de winterbanden die ik daar gekocht heb. Ik kan ook wat meer aandacht besteden aan de nieuwe garage, die namelijk Top is ;)
rolov zegt
@willeme: echt he. Dat had ik niet verwacht. Jammer.
powerblue zegt
@willeme: toevallig een Alfa dealer en specialist in gebruikte Maserati’s en Ferrari’s?
willeme zegt
@powerblue: Ja ;)
eelco74 zegt
@willeme: mooie woordspeling, maar als Nunspeet in de buurt is dan kan ik je helaas geen alternatief adres aanbevelen. Ik heb zelf 22 jaar alfa gereden, weet een prima adres in voorburg. Voormalig werknemer van alfa Maasland, maar dat zal wel te ver weg zijn.
baardmijt zegt
@willeme: Hahaha!
jeroenwz zegt
@willeme: Hm. Je weet van Prins geen kwaad.
markos78 zegt
Leuk verhaal, @Willeme! Ik speel met de gedachte een 156 SW op de kop te tikken maar of dat nou verstandig is ;-)
red5 zegt
@markos78: gewoon doen en je zult genieten!
nietcreatief zegt
@markos78: gewoon goed naar de bodem en veertorens kijken. Een 156 is ondertussen òf prima, òf Kats verrot.
Zijn te snel gebouwd vanwege het doorslaande succes dat ze nieuw waren, hebben niet genoeg tijd gekregen tussen zuurbad en vertinnerbad om te drogen. Eerste punt wat gaat rotten is de aanhechting van de voorstoelen aan de bodem.
Ts. Motoren altijd de koude start van beluisteren, klinkt ie als een diesel dan is de nokkenas versteller overleden. Kan ie heel oud mee worden maar kun je mooi op afdingen. Volgende riem wissel laten vervangen.
Vlakbij de spiegels zitten plastic of rubber(even vergeten wat precies) afdekkapjes. De schroeven hieronder moeten nog bedienbaar zijn. Vanwege een geweldig ontwerp (ahem) ga je die elke paar jaar nodig hebben als de hemelwaterafvoer van het voorraam aan de passagiers kant verstopt zit, overloopt naar je interieur filter, doorsijpelt naar de ventilator en de vloermat rechtsvoor nat maakt.
Ts motoren willen heel graag toeren maken, maar hebben een te kleine oliepomp meegekregen om dat langdurig vol te houden. Staan daarom ook bekend om olie zuipen. Geen vreemde tikjes+rammeltjes en een blok dat wel vies en stoffig is maar geen of weinig sporen bevat van morsen met olievullen is een pré. Garages vullen met een pistool, particulieren met een trechter en flesje.
breakingpoint zegt
Wat. Een. Arrogantie. Zeiden ze je letterlijk dat ze je niet vertrouwden??? Is er trouwens budget vanwege autoblog om dit te doen? Wat een heldendaad en heel leuk om te lezen!
willeme zegt
@breakingpoint:
1. Ja. Letterlijk. Het was overigens veel erger dan in het artikel vermeld staat.
2. Nee. Ik betaal alles uit eigen zak. De koppeling werd gedeeltelijk vergoed door de handelaar van wie ik de 159 heb gekocht. Keurige service. Ook hij werd nog uitgekafferd door de betreffende Alfa garage :).
breakingpoint zegt
@willeme: ongelooflijk, als er een Ferrari op de lift staat, dat het direct naar de kop stijgt bij sommigen. Netjes van de vorige handelaar.
stupendo zegt
@willeme:
Ik vind ook dat je de garage had moeten noemen. Inmiddels heb je dit gedaan, heel goed. Je zou ze trouwens nog kunnen wijzen op dit verhaal en de mogelijkheid om een weerwoord te geven. Hebben ze meteen een account :-)
Ik vind ook dat je je aankoopprijs nog moet noemen. Afgebeerde bakken (zoals een reaguurder hier het humoristisch noemde) zouden minder dan 900 euro moeten kosten gezien de enorme werkplaats – en onderdelenkosten die je gaat krijgen. Maar ik vermoed dat je tussen de 1000 en 2000 euro hebt betaald voor deze verwaarloosde schone. Toch?
Graag ook nog even de naam van de garage noemen die wél goed is. Mijn hele Italiaanse vloot is trouwens al jaren in onderhoud bij Van Neerrijnen in Utrecht. Op wat kleine verbeterpuntjes na, zeer tevreden. En mijn gebakjes zijn allemaal héél wat jaartjes ouder dan jouw bijna nieuwe 159 ;-)
willeme zegt
Hahaha! 900 euro :-). Daar heb je niet heel veel 159 voor. Zelfs schadeauto’s zijn duurder dan dat. Daarbij, zó slecht blijkt ‘ie niet te zijn. Maar daar komen we nog zeker op terug.
Keiharde bedragen ga ik (nog) niet noemen. Het is gewoon mijn eigen geld, niet gesponsord ;) @stupendo:
stfu zegt
Rechtervoorportier een keer opnieuw gespoten?
willeme zegt
@stfu: Nee, achterportier komt van een andere 159 ;)
rolov zegt
Prachtige auto Willem. Ik hoop dat verdere kosten je bespaard blijven.
rob5nismo zegt
Leuk verhaal en nog veel plezier met opknappen. Tot de volgende update
ghost zegt
– Monteur des doods
– hangend tussen Ferrari’s en Maserati’s
– direct met hoge kosten gooien
Klinkt als een eigen ervaring bij Wim Prins, zijn alle Alfa’s dealerschappen dan zo “klantvriendelijk”?!
mark383 zegt
Haha, moest wel even zachtjes gniffelen: eerst dikke 19″ sloffen aanschaffen in plaats van eerst een beurtje te laten doen. Wie betichten we daar normaal altijd van? ;) Maar ze zien we wel serieus goed uit zeg, kende deze velgen niet voor de 159.
Waren de velgen overigens niet duurder dan de auto zelf? Nu maar hopen dat je vriendin geen stoeprandschade rijdt, dan kan je ze altijd nog goed verkopen. Misschien een setje van die old-skool curb feelers voor haar verjaardag? ;)
Succes er mee en dank voor het delen!
willeme zegt
@mark383: eh, ja. Dat klopt. Inclusief de banden, naafdopjes, nieuwe wielmoeren en montage was het duurder dan de auto zelf. Maar ik heb ‘m dan ook goedkoop kunnen kopen ;)
shibby zegt
Leuk verhaal en een fantastische auto (& leuke hond!)
mark383 zegt
BTW, hoe zit het eigenlijk met je verbruik met de nieuwe (en naar ik aanneem) bredere banden? Veel gestegen?
willeme zegt
@mark383: Goede vraag! Verbruik is iets minder dan voorheen. Maar het scheelt niet veel. Wel is de snelheidsmeter accurater :-D
karaya zegt
Heb zelf een 2.2 JTS en blijf me verbazen over de lage garagerekeningen. Als ik voorheen m’n Alfa 166 V6 wegbracht kon je er vanuit gaan dat de rekening altijd minimaal 1000 euro betrof.
red5 zegt
Dus die werkplaatschef herkende deze 159 niet, dat betekent dat hij geen Autoblog leest, wat hem geen autoliefhebber maakt.
red5 zegt
Jammer dat Alfa Maasland niet meer bestaat. Daar werd begin dit millennium mijn 155 zeer netjes tussen de Maserati’s onderhouden. De garagesticker met Maserati logo op de kofferbak maakte de Alfa af.
Sowieso bijzonder dat een Alfa dealer arrogant durft te zijn, gezien de slechte verkopen en zijn vele collega’s die al failliet zijn gegaan.
asci zegt
@red5: zoals door iemand anders al genoemd.: Len Jansen in Voorburg werkte als werkplaats chef bij Maasland en is voor zichzelf begonnen
centocinquantanove zegt
Leuk artikel @Willeme ! Ik zit zelf een beetje op de wip met onze 159. Komt een bakje onderhoud in het komende jaar, distributieriem, remmen totaal, subframe, en lekkende kleppendeksels. Dus twijfel tussen inruilen op iets nieuws, of de hele boel mechanisch aanpakken en ook gelijk optisch weer in orde maken. De lak heeft in de tijd ook wel het nodige meegemaakt. Keuzes, keuzes. Ik heb m’n wagen trouwens in onderhoud bij garage ART in Tilburg. Liefhebbers en leuke mensen, aanrader dus.
willeme zegt
@centocinquantanove:
Maak even een schamaatje. Drie categoeriën.
1. Moet per direct.
2. Moet binnen een paar maanden
3. Kan ook over 6 maanden.
Vraag even wat de kosten gaan zijn. Tel die kosten bij elkaar op. Kijk dan wat je voor dat bedrag kunt kopen. Waarschijnlijk zul je flink in de buidel moeten tasten voor een ‘upgrade’. Sowieso is bijna elke andere tweedehands auto die je koopt toe aan een grote beurt en een hoop onkosten. Dat is precies de reden dat ‘ie te koop stond.
Mocht je de 159 nog steeds fijn vinden, zou ik ‘m houden en repareren. Je moet maar hopen dat die leuke auto an 7.500 euro geen onkosten met zich meebrengt ;)
stationcar zegt
Willem, je bent hartstikke gek dat je dit doet. Waren er maar meer mensen als jij ?
HzR zegt
Leuk artikel weer, en de velgjes staan hem goed! En elke keer dat je iets vervangt weet je tenminste dat je je daar voorlopig geen zorgen meer over hoeft te maken.
Dutchdriftking zegt
Heerlijk verhaal weer dit. Genieten. Als je toch alles fixt, dan op termijn ook een swapje? Enig idee wat deze wielen wegen tov de TI wielen?
willeme zegt
@dutchdriftking: Je bedoelt een Engine swap? Wie weet. Als iemand een Busso heeft liggen … ;-).
Ik wilde aanvankelijk een Ti maken van deze 159, maar de Ti heeft een paar dingen die mij niet aanstaan. De skirts vind ik lelijk, het onderstel kan beter en de wielen zijn veel te zwaar. Dat gaat echt helemaal nergens over. Gelukkig zijn er best veel goede onderdelen voor de 159 te vinden (ik begin alvast met sparen in mijn nieuwe garage ;-))
Dutchdriftking zegt
@willeme: haha lekker bezig. Busso? Ik zat eerder aan een 2.4 JTDM te denken?? TI is toch qua looks ultiem in mijn ogen. Een ‘Rosso competizione’ graag!
willeme zegt
@dutchdriftking: Neue, dan kan ik beter een 159 met 2.4 motor zoeken. Maar dat gaat ‘m sowieso niet worden. De 2.4 is veel dorstiger, minder betrouwbaar en nog zwaarder. Dat blok voegt niet zoveel toe in mijn geval. Het beste compromis is denk ik de 2.0 JTD met Squadra chip. Heb je ongeveer 200 pk en 400 Nm. Neem je die in Ti uitvoering in die kleur ;-)
Dutchdriftking zegt
@willeme: dat is inderdaad het blok wat ik zoek. Dit Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden.
https://www.autoscout24.nl/aanbod/alfa-romeo-159-sportwagon-2-0-jtdm-16v-ti-xenon-diesel-rood-e821e8e5-3631-49b8-a5af-d9dc3c108ad0?utm_source=android-share
Kilometerstand: 80.544 km
Bouwjaar: 03/2012
Verkoopprijs: € 14.988,-
Lijkt er aardig op. Met een ton extra op de klok beter te betalen.
willeme zegt
@dutchdriftking: Netjes, maar wel heel erg duur. Eerlijk is eerlijk, er hoeft niets maar aan gedaan te worden.
Bij een auto van 15 mille zul je alsnog te maken krijgen met reparaties. 159’s zijn inmiddels wat oudere auto’s. En je hebt te maken met bizarre afschrijvingen, want als je ‘m wil inruilen zit ineens niemand erop te wachten.
Ik ga geen mens aanraden om de goedkoopste 159 van Nederland te kopen ;-). Ik denk dat de beste waar voor je geld rond de 5 to 7 mille zit. 150k op de klok, met een paar ingrepen prima voor jaren rijplezier. 2 mille krijg je altijd wel, dus de afschrijving valt dan redelijk mee. Enige nadeel is dat een goede Ti dan buiten budget valt.
Dutchdriftking zegt
@willeme: zoals ik zeg, met een ton meer op de klok zijn ze een stuk vriendelijker geprijst. 15k is ruim boven mijn budget. 2.0 JTDM, handbak en rood zijn mijn wensen. Dakraam en TI hele grote pre.
Dutchdriftking zegt
@dutchdriftking: @ willeme, deze dan maar doen? Alleen even een rosso wrapje er om Alfa Romeo159 2.0 Jtdm 16V 125KW SW 2010 Zwart TI
€ 6.490,00
http://link.marktplaats.nl/m1435891962?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
willeme zegt
@dutchdriftking: Rosso Wrapje zou ik overslaan. Ten eerste: ze bestaan helaas niet. 3M maakt ze niet. Je kan ze laten maken, maar dat is een stuk prijziger. Ik heb wat wraps gezien, maar de meeste wordt je echt niet blij van. Voor 1.000 tot 1.500 euro is het ‘mwah’ qua kwaliteit. Je moet minimaal twee tot 2,5 uitgeven, wil je een beetje leuke kwaliteit wrap hebben die goed aangebracht is. Dan kom je op nog een probleem, dat is de kwaliteit van de lak. Die is bij de 159 niet zo goed (Rosso Competizione al helemaal niet, trouwens). Dus zoek een exemplaar die nog netjes in de lak zit en wees daar zuinig op ;-). Als ik mocht kiezen ging ik voor donkerrood (Rosso Robino).
Betreft het exemplaar dat je laat zien: leuke auto. Ik ben zelf geen fan van de velgen (te zwaar en een Alfa mag tele-dials hebben), maar het interieur is fraai. Ik zou ‘m alleen wel zelf dan importeren. Als het dan toch import is, pak zelf het voordeel. Er zijn voldoende Ti’s in Duitsland te vinden.
nietcreatief zegt
@willeme: is zoiets niet te nieuw om zomaar even een motor te swappen? Herkeuring bij RDW verplicht, gehannes met verzekering enzo. Dat werk?
Het is niet mijn gebied van expertise maar als je iets wilt waar je rustig motoren in kunt ruilen moet je volgens mij iets van voor ’94 hebben
willeme zegt
@nietcreatief: Busso gaat ‘m sowieso niet worden. De 3.2 JTS zou kunnen. Idd een gehannes bij de RDW. Maar het voordeel is dat alleen de motor anders is bij de 3.2, heb ik meteen de 3.2 met handbak en FWD (automaat en AWD maken ‘m veel te zwaar). Maar dat is écht iets voor de hele lange termijn. Voorlopig wordt er nog daadwerkelijk gereden met de auto.
elmerblues zegt
Je had beter wel de naam van de arro-garage kunnen vermelden. Daarmee kan je voorkomen dat het anderen ook overkomt. Ook gaat het bedrijf er dan misschienwat aan doen. Zo hou je het in stand.
Ik heb ook zulke werkplaatschefs gekend, arrogante windbuilen met een misplaatst Godcomplex die denken dat ze alles beter weten (o.a. kiadealer Tinholt in Velserbroek)en ik heb er een broertje dood aan.
johnhert zegt
@elmerblues: Wim Prins in Nunspeet…
langejohn zegt
Maar waarom niet meteen een fatsoenlijke auto kopen ipv een berg geld uitgeven aan een barrel?
monsieurleloure zegt
@langejohn: Dit levert een leuk verhaal op, anders niet.
willeme zegt
@langejohn: Omdat ik wil weten of je van een oude onderdelen auto die in principe afgeschreven is, nog iets kunt maken.
Anders had ik beter een Toyota RAV4 kunnen kopen. ;)
correctiefactor zegt
@willeme: Voor het vervangen van een koppelingscilindertje hoeft de bak en de koppeling er helemaal niet af.
Is een simpel werkje dat ze jou blijkbaar als veel gecompliceerder hebben verkocht.
Dus is het een beetje vreemd om dit met een nieuwe koppeling en vliegwiel te combineren..
willeme zegt
@correctiefactor: Bij de 159 zit ‘ie in de bak. Dus je hebt in dit geval niet gelijk, helaas. Diverse garages er hierover al geïnformeerd. Dus het klopt helaas niet wat je zegt :(
alcantara zegt
@willeme: Wat een belachelijk slecht ontwerp dan, bij de meeste auto’s kun je die er makkelijk zelf zo uithalen en vervangen voor een nieuwe van een paar tientjes. Het ‘moeilijkste’ is nog het ontluchten omdat je er nieuwe remolie in moet mikken, in een half uurtje ben je klaar.
willeme zegt
@alcantara: Ach, het komt bij best veel auto’s voor. Achteraf gezien ziet ik er niet zo mee. Uiteindelijk is het wel lekker om een nieuwe koppeling, vliegwiel en dergelijke te hebben. niet ideaal, maar ach. Dan had ik maar een nieuwe Honda HR-V moeten kopen ;-).
correctiefactor zegt
@alcantara:
Je neemt de woorden uit mijn mond.
Aan de FCA tekentafel:
“Laten we het in de bak stoppen, als het ooit kapot gaat is het ons probleem niet dat de klant zich blauw betaalt aan werkuren.”
wernerv8 zegt
Als ik het zo lees heb je met die auto zo’n beetje al je principes over boord gekieperd en ook alle tips om een auto juist niet te kopen.? Nuchter gezien ben je dus knettergestoord. Heerlijk heerlijk ???.
patrick72 zegt
Wel een leuk verhaal, wel herkenbaar, je auto brengen bij n alfa specialist en dan een hoop gedoe krijgen, onkunde,, dit was dan hier in Zeeland maar gelukkig als je daarna weer de juiste vakmensen treft.
Ultimora zegt
@willeme toevallig net met karretje in de weer?
willeme zegt
@ultimora: ja, maar wel met een andere auto ;)