Om met Jim Morrison te spreken: This is the end, beautiful friend. This is the end, my only friend. The end of our elaborate plans. Het is het einde van de Alfa 159 duurtest.
Afscheid nemen bestaat niet. Althans, dat waren John Ewbanks woorden die Marco Borsato mocht zingen. Aangezien zijn Leontien de deur uit is, bestaat afscheid dus wel degelijk. Dat is ook het geval met de Alfa Romeo 159 duurtester. Na 17 maanden is het welletjes en staat de auto niet meer voor de deur.
Waarom een 159?
Ik heb dit edele baantje te danken aan het feit dat ik de 159 constant heb mogen promoten in de commentsectie, kolderiek gezegd. Bij veel aanvragen was het toentertijd best een aardig alternatief voor veel andere mainstream middenklassers. Na overmatig spammen droeg toenmalig hoofdredacter @autoblogger het katern aan mij over en ook toen kwam de 159 weleens voorbij. De 159 verkreeg een soort semi-cultstatus onder de liefhebbers.
Waarom dit exemplaar?
Dit is de makkelijkste vraag: het was de goedkoopste 159 van heel Nederland, op het moment van schrijven. Dat was vanwege een parkeerschade bij het achterscherm en de relatief hoge kilometerstand van 274.000 km. Toch maakte de auto een goede indruk. Ja, de auto was niet nieuw en er zat werk aan, maar ik zag de potentie om er iets moois van te maken. Ook leuk, dit exemplaar, de 30-TG-VN, was jaren geleden eigendom van Autobloglezer @polpol33!
Hoe waren de wittebroodsweken?
Verschrikkelijk. Er was een paar keer aangegeven dat de koppeling niet lekker werkte. “Ja, die moet je even handmatig terugtrekken”, zei de verkoper. Dat lukte, totdat mijn vriendin stilstond in de gure polder. Ze was niet heel erg onder indruk, temeer omdat we de auto al naar de garage hadden gebracht om het te laten fixen.
De auto is door het bergingsbedrijf naar een Alfa Romeo dealer op de Veluwe gebracht. Die wist de ervaring nog erger te maken. De daar aangeschafte winterbanden waren defect en de werkplaatschef kan een goede cursus klantvriendelijkheid gebruiken. Ondanks dat ik géén akkoord had gegeven voor reparatie, ‘lag de koppeling er al uit” en zou ik “sowieso daarvoor wel moeten betalen”.
Bij het presenteren van de factuur werd geopperd om direct af te rekenen “want ik vertrouw u niet”. OK, logisch: dat mag, ik was immers geen klant. Niet netjes is het om herinneringen te sturen, terwijl je zo moeilijk doet over direct betalen. Goed nieuws: de reparatie zelf was uitstekend uitgevoerd. Gelukkig vond ik later een uitstekende specialist die kundig, correct en vriendelijk was.
Hoe ging het daarna?
De auto was zeker niet foutloos. Pas als je langer met een auto rijdt, kom je achter kleine dingen die je dwars zitten. De euforie ebt iets weg en dan blijft de irriterende realiteit over. Aanvankelijk was het de bedoeling om enorm veel op te knappen en updates uit te voeren, maar daar kwam het niet van, helaas. Veel eerder dan verwacht gingen mijn vriendin en ik verhuizen.
Voor alle mannelijke lezers die nú nog vrijgezel zijn: een verhuizing kan enorm veel geld kosten. Ik dacht alleen, verhuizen betekent dat er een grotere televisie bij mag komen, maar vrouwen willen kennelijk items als een bank, nóg een bank, vloeren, tafeltjes, kleden en kussentjes. In de tussentijd hebben we niet veel aan de auto gedaan. Wel mocht de auto flink werken als verhuisauto en ingezet worden als Ikea-mobiel.
Waarom de 159 voorzien van upgrades?
Toen we goed en wel waren verhuisd, begon het toch te kriebelen. Welke updates zijn leuk om te doen? De winterbanden met 16″ velgen waren de eerste upgrade, maar dat is meer een noodzakelijke voorziening, dan een echte upgrade. De Alfa 159 is helemaal niet zo slecht als wij allemaal denken. Gevoelsmatig zat er meer potentie in de auto dan dat er uit daadwerkelijk uitkwam. Dat was mijn overtuiging.
De eerste upgrade waren de 19″ Prodrive velgen. Deze maakte Prodrive speciaal voor de Brera S, een Brera zoals de Brera eigenlijk moest zijn: scherper, stabieler en strakker. Hoe leuk zou het zijn om die op de 159 te zetten? En zo ging het balletje rollen. Ik vind de velgen persoonlijk zeer fraai. Ook was er een bijkomend voordeel: ze zijn relatief licht, dus naast meer scherpte heb je ook een iets lager onafgeveerd gewicht. De standaard wielen van de (pre update) 159 zijn echt bizar zwaar. Waarom weet niemand.
Wat was de tweede update?
De tweede update was een Bilstein B12 Sportline onderstel. Dit is een combinatie van Eibach veren met Bilstein dempers. Ik word niet (helaas) betaald om het te zeggen: maar het is de beste manier om de 159 te laten rijden zoals de 159 eigenlijk moet rijden. De verlaging is subtiel, maar zichtbaar. De 159 werd veel strakker en stabieler. Dat ging niet ten koste van het comfort: sterker nog, het comfort was hoger dan met de oude versleten dempers. Ook een ritje in een verse 159 leerde mij dat de Bilstein B12 Sportline kit eigenlijk verplichte kost is om de Alfa een Alfa-karakter te geven.
Nu deze twee items geregeld waren, ging het nog meer kriebelen. Wat kan er nog meer? Nou, het interieur. De Alfa was voorzien van standaard alcantara-achtige stof. Het ziet er niet bijzonder uit, maar het beviel op zich wel. Het is echter een Alfa en daar hoort gewoon fraai leder in te zitten. Als je met Julianne Moore op pad gaat, wil je niet dat ze nét die dag haar joggingbroek aan heeft.
Online vond ik een leren interieur uit een Britse 159 die slechts 60.000 mijl had gelopen. De voormalig passagiersstoel werd de bestuurderstoel, dus bijna een nieuwe zetel dus. Daarbij zag het er heel erg veel fraaier uit en zat het heerlijk.
Was de 159 vrij van defecten?
Nee. Vervolgens brak er een periode aan van veel kleine updates en helaas wat technisch malheur. Het ergste was de M32-transmissie, die moest worden gereviseerd. Ook bleken de reeds vervangen draagarmen niet alle draagarmen te zijn en moesten er nog een paar vervangen te worden. De lijst gaat zo maar door en door. Tegelijkertijd wilde ik diverse onhebbelijkheden uit de auto halen. Gasdrukveren die niet werken, versleten ruitenwissers, krakende deurvangers, versleten logo’s, matig werkende airco. Alles heb ik constant meteen aangepakt.
De remmen waren inmiddels ook bijna op. Het was de bedoeling dat de Alfa naar zijn geboorteland ging, en je wilt niet door de Zwitserse bergen rijden met versleten remmen. Een setje Brembo’s zorgden voor een aanzienlijke verbetering qua remprestatie. Een nieuwe Sony XAV-200 navigatie-unit met Apple Carplay was een perfecte gids voor de vakantie. In een paar dagen tijd zijn er duizenden kilometers mee afgelegd. Geen één keer heeft de 159 ons laten staan. Sterker nog, in Italië reed de auto uit de kunst.
Ik hoopte na de hoeveelheid onderhoud die erin gestoken was, dat de auto fluitend door de APK zou gaan. Dat was helaas een illusie. Er moest (weer) flink geïnvesteerd worden om het rijdend te houden. Dankzij de telkens opduikende kosten, ging het leuke er wel vanaf. Zeker omdat ik nog steeds niet was toegekomen aan de carrosserie weer strak maken.
En dan kom je in een heel erg rare situatie. Dan zit je met een auto waar je niets mee kan, maar veel mee moet. De betrouwbaarheid is absoluut niet slecht, maar er zijn veel dingen die je beter wil. Verkopen heeft geen zin, want de marktwaarde is erg laag. Dan heb je net veel liefde, moeite en geld in die auto gestoken, gaat iemand het maximale afdingen. Nee, dat wilde ik al helemaal niet.
Dus toch maar even doorrijden. Voor de winter wel even een nieuw setje wintervelgen en winterbanden gehaald. Dat kon niet anders, want de 16″ wielen pasten sowieso niet om de Brembo remmen en de 17″ nauwelijks. Het werd een setje Team Dynamics Monza R velgen. Een gevalletje jeugdsentiment. De Dunlop winterbanden zijn een aanrader: aanzienlijk stiller dan de Bridgestones, wel beduidend minder dynamisch. Hoort er nu eenmaal bij.
Waarom is de auto niet af?
In de daarop volgende maanden sloeg de paranoia toe. De auto was op zich vrij van rammeltjes en kraakjes, maar ik ging overal neurotisch op letten. Nu begrijp ik dat een auto geld kost, maar als elk rammeltje duizend euro kost om te fixen, dan heb je er een ander gevoel bij. Dan wordt het financieel wel heel erg lastig om de auto groots aan te pakken of om te sparen voor een andere auto.
Ik heb er even over na zitten denken om de auto te stallen bij mijn ouders. Dan zou ik er in de avonduurtjes wel aan gaan werken om er wat moois van te maken. Maar ja: wie houd ik dan voor de gek? Ik heb twee linkerhanden en doe altijd alsof ik druk ben. Die auto ging niet gebruikt worden. Het was slechts uitstel van executie.
Verkopen dan maar. Dat was de enige optie. Maar ja: aan wie? Want ik had eigenlijk geen zin in mensen die aan de deur komen en een kwart bieden van de al lage vraagprijs. De auto naar de sloop brengen? Tsja, dan worden de onderdelen waarin je net geinvesteerd hebt alsnog voor een schijntje verkocht. Heel egoïstisch: maar dat gunde ik eigenlijk bijna niemand.
Inderdaad, bijna niemand. Want mijn zwager kwam om de hoek kijken. Niet wetende dat hij in de markt was om zijn auto te vervangen, vroeg hij na mijn tirade: “maar dan koop ik ‘m toch van je?”. Mijn zwager is Alfist (hij had hiervoor een 156), autoliefhebber en rijd veel kilometers voor zijn werk. Je zult net zien dat de 30-TG-VN na het vele onderhoud, de ingrijpende reparaties en nuttige upgrades het nu gewoon wel blijft doen. Nog beter, mijn zwager wist precies wat ik al gedaan had en hij vond het niet erg om er zelf aan te werken.
Heb ik spijt van de 159?
Nee. Het is een ontiegelijk cliché, maar zo’n Alfa is niet jouw auto, maar een maat, een vriend. Of een vriendin. Er is geen dag voorbij gekomen dat ik niet even omkeek voordat ik naar binnenliep. Zeker in het donker met de stadsverlichting over de flanken is het een bijzonder mooie auto om te zien. Je was boos als iemand anders ‘m een schop gaf. Dat het ook nog eens een handige stationwagon is, mag een wonder heten.
Het karakter zit ‘m in veel kleine dingetjes waarbij esthetica of rijplezier net even iets belangrijker zijn dan logische dingen. In de Alfa 159 is het wel dat er te veel op de saus (design) werd gelet en te weinig op de pasta (onderstel), maar dat is rechtgezet.
De laatste rit met de 159 was over een heel erg lang stuk snelweg. Iets waar de 159 meer dan thuis is. Lange doordraaiers, hobbels, kuilen, klaverbladen: de 159 deed het uitstekend. Gezien de praktische eigenschappen en het lange-afstandskarakter had Karl-Heinz Kalbfell (geestelijk vader van de 159) nooit zijn peilen moeten richten op de BMW 3 Serie, want de 159 is eigenlijk de fijnste en mooiste sportieve Volvo die Alfa ooit gebouwd heeft. Ciao Bella. Het ga je goed.
Wat er nog meer te vinden is in de Autoblog Garage naast deze Alfa Romeo? Natuurlijk de BMW 318 Ci van Ruben, de BMW M135i van Martijn en Porsche 911 Carrera 996.2 van Wouter. Maar op dit moment ook nog steeds het Suzuki Swift Sport project en de Mazda MX-5 van Ruben. Binnenkort volgen er nieuwe aankondigingen. Zowel op 4 als op 2 wielen!
monsieurleloure zegt
Wat is er voor de 159 in de plaats gekomen?
Heb ook een jaartje van een 159 mogen genieten, alleen genoot ik nooit zo van dat die terugkerende motorstoringen.
Jammer dat er buiten de 1750tbi om geen echte Alfamotoren op benzine zijn geleverd en voor diesel maak ik te weinig kilometers. Een 2,4 jtd lijkt mij ook een heerlijke motor, heb een Lybra 2,4jtd gehad en dat reed heerlijk ontspannen.
Zwaar is een 159 toch al dus een paar kilo’s extra die die 5 cilinder op de weegschaal brengt maakt dan ook niet uit.
willeme zegt
@monsieurleloure: dat zullen we binnenkort bekendmaken ;-).
dedude zegt
Ik mis de Porsche 996 Van @CasperH in de Autoblog garage ?
autodidact zegt
@dedude: Misschien staat die na de behandeling van Stipt mooi te wezen in de huiskamer van Casper….
alfapeter zegt
Daar lijkt Casper me te nuchter voor.
CasperH zegt
@alfapeter: dat heb je goed ingeschat ;-)
CasperH zegt
@dedude: soms verdwijnen auto’s uit garages, hij zal jullie ook missen!
Als je op de hoogte wil blijven van mijn 996, moet je me even op Insta opzoeken!
emping zegt
@dedude: en de 205 GTI
henk123456 zegt
Ik ben alleen maar nieuwsgieriger geworden naar de persoon Willeme. Qua diepgang, toon en onderwerpen zie ik je als de James May van Autoblog en onbewust ook zo’n geitenwollen sokken type voor me.
Maar dan heb je het regelmatig over je vriendin, zet je leder in je auto en zie ik tot mijn stomme verbazing een Louis Vuitton tas op de passagiersstoel staan. Je moet modebewust zijn en die tas héél graag willen hebben, wil je het geld ervoor over hebben. Maar dat soort dames vallen niet op James May.
Dus @willeme, je bent een mysterie voor mij en denk vele andere autobloglezers. Tijd voor een voorstel ronde of een video met jou?
2wheeler zegt
@henk123456: toen Willeme nog GTwillem was stelde ik mij hem voor als een soort Gandalf of Perkamentus, totdat hij zei een hiphop liefhebber te zijn. De cayenne op de foto’s is van zijn vader als ik het me goed herinner, dus ik denk dat Willem gewoon een 30er is en geen vijftiger of zestiger.
SimonMc zegt
30er lijkt me te jong, ik gok eerder midden 40.
Hij maakt het in ieder geval niet gemakkelijk. Hij vernoemt Julianne Moore als iemand om op stap mee te gaan…een vrouw van 59 jaar.
willeme zegt
@SimonMC: Man, wat onthouden jullie toch veel :-D
escort77 zegt
@willeme: en je zus zijn we ook niet vergeten hoor!
dirkv zegt
@escort77: dat moet een hele bijzondere meid zijn die een stempel op haar broer(tje) heeft gedrukt. Idd een beetje mysterieuze familie;)
davelepeef zegt
@henk123456: z’n vriendin vond vast dat er iets gelijkwaardig tegenover het jaarlijks onderhoud moest staan…
langejohn zegt
@henk123456: Eerder een wannabe patser met een afgetrapte Alfa en een Louis Vuitton tas uit Turkije.
willeme zegt
@langejohn: Ik moest wel gniffelen. Wannabe patsen met een Alfa Romeo. Jij hebt het goed begrepen :-D. Het was een leuk project om te doen, fijn dat jij het zo aandachtig hebt gevolgd. X.
300e zegt
Bedankt. Heb genoten van je verhalen!
SpiderIV zegt
Blijft een mooie bak die een goede nieuwe baas krijgt begrijp ik.
Mooi geschreven verhalen!
En veel plezier met die ………Mazda??
willeme zegt
@SpiderIV: Mijn schoonvader, vriendin en de Mazda dealer hadden mij er eentje aangeraden ….
mikeyman zegt
Enig idee van de totale kosten over die tijd? Misschien wil je het niet weten, maar was even benieuwd…. Als iemand die ooit duizenden euro’s in een Toyota Carina E heeft gestopt die nu in Afrika rond rijdt ;)
willeme zegt
@mikeyman: het artikel over de kosten werd dermate lang, dat we die even afzonderlijk zullen gaan behandelen ;-)
ronnys zegt
Ik neem aan dat je de kosten in 2 categorieën splitst:
Noodzakelijk onderhoud en leuke upgrades omdat je een lief hebber bent.
Leder, brembo, extra wielen 3*, verhelpen van rammeltjes, carplay radio, enz is allemaal heel mooi, maar horen niet bij de kosten om de Alfa goed rijdend te houden.
Om de kosten te beperken is het goed om een garage te hebben die mee denkt en niet alles zo maar vervangt door (duur) origineel.
willeme zegt
@ronnys: Oh, zeker! Maar we moeten natuurlijk wel een leuke serie kunnen maken met artikelen en de auto mocht wel iets moderner, leuker en beter.
Ook waren veel onderdelen die aan vervanging toe waren voor mij een reden om te upgraden. Dat had ik niet hoeven doen, natuurlijk. Mijn garage was top, overigens!
ronnys zegt
Er is ook helemaal niets mis met de redenering en ik houd er zelf ook wel van, maar krijg een dubbel gevoel als ik het lees. Aan de ene kant lees ik dure auto om in te rijden en aan de andere kant worden voor 1000den euro’s aan extra’s op de auto gezet.
Het levert een extra fijne auto op, het is fijn om te lezen, er is 1 ding dat ik niet helemaal begrijp is nu de auto zo naar eigen smaak is gemaakt je hem toch zo vlot weg doet…
Door de kosten te splitsen is het voor iedereen beter inzichtelijk wat het kost om de auto te rijden en wat het kost om hem naar Willeme standaard te brengen.
alfapeter zegt
En nu op naar een Alfa zoals een Alfa hoort te zijn, een Giulia.
lekkerlinksrijden zegt
@alfapeter: die van 50 jaar terug toch?
Paul58 zegt
Kan allebei he!
De nieuwe Giulia heeft zeker veel Alfa DNA; Snel, RWD, niet te zwaar (tov vergelijkende klasse), echte rijdersauto. De oude Giulia is gewoon een icoon:)
willeme zegt
@alfapeter: ik ben een beetje klaar met Alfa. De Giulia vind ik erg mooi, maar is nog te duur voor wat je ervoor krijgt. Het allergrootste probleem is dat het enkel een sedan is. Als ze nu een Sportwagon hadden …
racerx zegt
@willeme, je hebt een mooie schrijfstijl, zeer vermakelijk edoch zonder enige Geenstijl kenmerken. Complimenten! Welke auto heb je nu staan?
Ben benieuwd naar de tweewielige projecten!
willeme zegt
@racerx: Bedankt voor het compliment! We proberen naast informatie ook vermaak te bieden. ik heb gelukkig een nieuwe auto ;-). Die zal uiteraard binnenkort op Autoblog worden onthuld.
Wie het goed raad, wint een Elon Musk dekbed. (en @dutchdriftking mag niet mee doen, want die weet het al ;-))
Robert zegt
@willeme: ik zie jou nog wel eens voorrijden in een Citroën C6. Of een youngtimer à la Xedos 9 o.i.d. Stijl, maar toch een beetje quirky qua karakter. Maar ik laat me graag verrassen!
lekkerlinksrijden zegt
@RRRobert: ik dacht gelijk aan een DS, tikkeltje eigenzinnig doch stijlvol
Robert zegt
@lekkerlinksrijden: hmm… niet te oud? Ik schat @willeme toch eerder in als een ‘kind van de jaren tachtig en negentig’. Dat geldt voor mij overigens ook.
Een model wat me ook te binnen schoot is de Honda Legend. Japanse perfectie in een zwaar ondergewaardeerde verpakking. Maar misschien is een auto als deze wel té perfect. En daardoor ietwat saai.
willeme zegt
@RRRobert: Oef! Een Honda Legend is inderdaad helemaal mijn straatje!
langejohn zegt
@RRRobert: Gezien de Elon Musk opmerking gok ik een Tesla.
jaapiyo zegt
Wat het ook is, ik vermoed dat er een extra baaaaaaaaaadge op zit.
kle500 zegt
@jaapiyo: ik wilde ook een Jaaaaaag voorstellen..
dedude zegt
@willeme: Model 3. Kan niet anders.
willeme zegt
@dedude: hahaha! Nee, ik zou de Model 3 alleen uitkiezen als ik moest leasen voor de zaak en een lage bijtelling wens. Dan heb je met de Model 3 een onverslaanbare auto. Maar ik zou er persoonlijk geen euro aan durven uitgeven.
dedude zegt
@willeme: I know. Was een gebbetje.
Al is die lang niet zo slecht als soms wordt gesuggereerd. Ben er meer tevreden mee dan m’n vorige 320i. F30 pre-LCI dat wel.
willeme zegt
@dedude: Een Model 3 rijdt je bijna tegen Golf tarieven. Dus dat begrijp ik wel. Ik had m ook gekozen. Het is een smaak-dingetje. Aan alles zie ik waar ze geld hebben bespaard en daar zou ik helemaal gek van worden. Aandrijflijn is wel erg gaaf. Ook de prestaties zijn niet verkeerd!
racerx zegt
Ik ben erg benieuwd, ik begin binnenkort ook weer aan iets nieuws: over 1,5 week kan ik m’n Ducati Panigale V4 ophalen!
dedude zegt
@racerx: ach wat schitterend! Heel fraai. Jammer dat de “mijn auto” rubriek van Autoblog wat lastig filmt achterop een motor, ben heel nieuwsgierig hoe de Duc bevalt.
racerx zegt
Zal tzt een fotootje plaatsen op autojunk, ik kom van een S1000RR en na een proefrit op de V4 heb ik de BMW meteen te koop gezet… De Duc is echt een machtige machine die je zintuigen op alle snelheden weet te prikkelen. De S1000RR is een soort Metallica, een allemansvriend binnen het genre met een paar stevige uitschieters (bovenin de toeren). Daarentegen is de Panigale op elk moment een technisch maar keihard hoogstandje a la Revocation. Voor een motor die ik toch niet superveel rijd heb ik liever de sensatie ipv de bruikbaarheid.
dedude zegt
@racerx: Revocation aan m’n Spotify lijst toegevoegd. Kende ik niet, nu wel! Thanks :)
Ik weet nog dat ik tegen een vriend zei die motor rijdt: als ik ga rijden, koop ik een panigale vanwege dat machtige, aparte, geluid. Wat een ongelooflijk apparaat. Hij lachte me uit en zei dat een Panigale het eindstation is van wat je legaal op de weg kan rijden en ik over 10 j motorervaring terug mag komen :)
Zie graag de foto’s op autojunk! Heel veel plezier alvast.
racerx zegt
Thanks, ook voor je leuke reactie! Ik heb nu 12 jaar m’n rijbewijs, dus dat zal wel loslopen… ;-)
ronnys zegt
Dan is het dus in een artikel van even geleden terug te lezen. En als ik het mij goed herinner zoemt het ?
Praeses zegt
Heel interessant verhaal en ook heel goed geschreven! Toch is er één ding dat ik mis: wat heeft dit allemaal gekost?
Ik denk dat er relatief veel lezers zijn die (Alfa-liefhebber of niet) toch wel een beetje de kriebels van zo’n verhaal krijgen. Om zelf toch ook eens zo’n auto te kopen die niet helemaal vrij van problemen is. Waar je met nieuwe velgen, bekleding en reparaties iets heel bijzonders van kan maken. Ik zit er echter niet diep genoeg in om te begrijpen over wat voor bedragen het hier gaat.
Paul58 zegt
@Praeses volgens mij heeft deze auto helemaal niet zoveel meer problemen tov een andere auto welke bijna 300.000 heeft gelopen en als goedkoopste van marktplaats wordt aangeboden. Ook is dit niet de uitvoering met de meest betrouwbare aandrijflijn (daarvoor kan je beter de diesel of 1.7t nemen) dus denk /hoop niet dat dit verhaal mensen afschrikt die een 159 willen kopen. Blijft in mijn ogen gewoon een degeljike auto met sterke en zwakke punten (zaols alle merken, vooral met deze km stand en leeftijd).
vaakbenjetebang zegt
Eh, ‘beter de diesel nemen’ – dit is toch een diesel?
willeme zegt
@vaakbenjetebang: yup! De goudeerlijke, onverwoestbare gietijzeren achtkleps JTD
dirkiii zegt
@willeme: die 8v is het laatste wat kapot gaat in een Alfa. 100k gereden met een kapotte termostaat. Bewust niet vervangen want dan moest er 1 liter olie per 5.000km in. Goeie ouwe tijd met de gechipte 147. Met 220km/h op de klok op en neer naar berlijn.
Wat kan auto rijden toch leuk zijn!
Paul58 zegt
@vaakbenjetebang: heb het niet helemaal goed gevolgd blijkbaar. Dacht dat het een JTS was, excuses:)
willeme zegt
@Praeses: het is niet goedkoop. Je kan beter sparen voor een mooie uitvoering. Maar ja, daar is weer weinig lol aan te beleven ;). Binnenkort komt er een overzicht met alle kosten.
davelepeef zegt
Nu de hamvraag: zou dit alles ook zo gaan bij een Volvo of Mercedes met gelijke ervaring? Hoor regelmatig dat die “als nieuw” zijn en het “niet uitmaakt of ze 2 ton hebben gereden”. Dus kom maar door met die V70 2.5 @willeme
erikabarth zegt
@davelepeef als je een beetje van sportief rijden bent en dan een V70 adviseren haha.
Mijn hemel wat een zwabberboot en geen enkel stuurgevoel, maar kwalitatief wel in orde, al is het niet wat het ooit was.
ronnys zegt
Een V70 met sportonderstel kan je zeer zeker sportief mee rijden! Standaard zijn ze vrij slap, maar dat hoeft niet!
siebren zegt
Ik heb een beetje dezelfde ervaring met mijn E39. Zag er fantastisch uit en reed ook zo. Maar keer op keer kwam er wat kleins om de hoek zeilen wat weer in de orde van €1000,- ging kosten. Toen ook besloten om hem weg te doen, had alleen geen geïnteresseerde zwagers en is dus voor een prikkie weggegaan.
Paul58 zegt
Precies wat ik hierboven bedoel. Het is een auto met bijna 250.000 km en zonder,of met weinig onderhoudsgeschiedenis? Het blijft een machine.
erikabarth zegt
Gewoon een slechte auto dus die de 156 nooit heeft kunnen evenaren, die cult status moeten jullie wel zelf in stand houden ;)
willeme zegt
@erikabarth: uit ervaring kan ik gelukkig mede delen dat de 156 véél slechter is. Reed wel leuker in krappe bochten, maar was eigenlijk te klein om een middenklasser genoemd te worden. Was meer een Astra sedan dan Vectra formaat, zeg maar.
erikabarth zegt
@Willeme tja als oude wagen heb ik geen ervaring met de 156, ik kocht mijne toen hij krap 3 jaar oud was.
Probleemloze auto en idd geweldig rijden! een E46 de benchmark in die klasse vond ik beslist niet beter rijden.
frederik zegt
Eigenlijk moet je geen goedkope auto kopen die je ook leuk vindt, want vervolgens ga je je eraan hechten, er moet onderhoud gebruiken en je wil dingen verbeteren, en voor je het weet ben je geld in een bodemloze put aan het gooien. Liefst moet de aankoopwaarde minimaal het dubbele zijn van het mogelijke onderhoud dat je in een paar jaar moet doen.
Deze les heb ik geleerd bij mijn eerste auto, een gare Citroën DS voor €1500 die al bij het vervangen van de remschijven ruim over deze drempel heen ging. :)
Niet dat ik daarna nooit meer in de fout ben gegaan. Maar het idee: de auto is zo goedkoop, daar kan ik me geen buil aan vallen, dat gaat niet op.
ronnys zegt
Aan een auto van 1500 kan je in wezen niet meer als 1000 euro verliezen. Die laatste 500 krijg je op sloop en verkoop van een paar onderdelen wel weer.
Dus waar het mis ging is toen bleek dat er duur onderhoud gedaan moest worden dat je dat hebt laten uitvoeren. ?
Eigenlijk had je toen gelijk afscheid moeten nemen.
martingtv zegt
Het blijven mooie auto’s.
Maar “want de 159 is eigenlijk de fijnste en mooiste sportieve Volvo die Alfa ooit gebouwd heeft“‘ moet dat niet Saab zijn.
shibby zegt
De auto die het woord duurtester een nieuwe betekenis heeft gegeven… Ben benieuwd naar je nieuwe aanwinst @willeme
willeme zegt
@shibby: Het was nog een hele zoektocht. De duurtest verslagen lopen ietsje achter de actualiteit, de nieuwe staat al te shinen voor de deur. Binnenkort komt er een uitgebreide voorstelronde!
rob5nismo zegt
@willeme ik heb genoten van de verhalen van deze autoblog legende. Ik kijk uit naar de verhalen over de kosten enz
willeme zegt
@rob5nismo: Dankjewel! Artikel over de kosten wordt vrij lang ..
rob5nismo zegt
@willeme: dat zijn je specials soms ook. Maar die lezen 9 van de 10x ook lekker weg
roland78 zegt
Was private lease van een nieuwe Giulia niet minder kostbaar geweest? ?
willeme zegt
@roland78: Ja, en niet zo’n klein beetje ook.
crashingduke zegt
Jammer dat er aan dit verhaal een einde komt. Ik gebruikte dit altijd om het onderhoud van mijn Daimler aan mijzelf te verkopen. “Kijk, ik ben niet de enige die hemel en aarde beweegt om een wat gevoelige auto op de weg te houden” Ik ben erg benieuwd naar de opvolger. Ik zag de C6 al in de comments voorbij komen, lijkt me leuk ;-)
jaapiyo zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
jaapiyo zegt
?
willeme zegt
@crashingduke: leuk dat je dat zegt. Ik was zelfs ook constant aan het kijken naar soortgelijke projecten. Voor een 159 diesel is het misschien niet de moeite waard, maar een Daimler is net even andere koek. Daar is ook altijd wel een liefhebber voor te vinden. Klokje rond van AutoWeek is een leuke aanrader. Dan valt de kilometerstand altijd mee ;)
polpol33 zegt
Beste WillemE
Ik heb genoten van je verslagen en hoop dat je ondanks de kleine tegenslagen toch veel plezier hebt gehad van mijn oude Alfa. Voordat ie bij mij de deur uitging krijg hij ook nukken. Ik kan me herinneren dat ik op een gegeven moment niet meer naar het nummerbord kon kijken zonder er het woord “tegenvallen” er in te lezen. (30-TG-VN). Dat was mijn signaal om afscheid te nemen ?
Veel plezier met je nieuwe aanwinst. Ik stapte toen over op een X5. Ben benieuwd wat je hebt gekozen!
willeme zegt
@polpol33: dankjewel! Ik denk dat de eigenaar tussen jou en mij iets minder goed voor de auto heeft gezorgd. De meeste kosten waren achterstallige dingen die al VEEL eerder gedaan hadden kunnen worden.
Maar het was zeker leuk om een AB duurtester te rijdend die eigendom was van een AB-er! Qua X5: ik zat even te kijken en ze zijn nu wel érg betaalbaar geworden!
tazmania zegt
Jammer, maar zeer begrijpelijk. Mijn 15 jaar oude BMW krijgt alleen zijn beurten en onderhoud; ik kan hem wel gaan perfectioneren, maar het blijft een oude auto, en uiteindelijk geef je dat kado aan de volgende eigenaar.
ericd zegt
Er zou eigenlijk een levendige handel moeten zijn tussen het VK en NL vanwege het omwisselen van bestuurder- en bijrijderstoel.
arta zegt
Voor dergelijke auto’s wil je niet uitrekenen wat het kost…
Twee sets wielen met banden, interieur, koppeling en dan die andere kleine dingen nog.
Er zijn vast goedkopere alternatieven, maar dat geldt voor veel auto’s die op emotie zijn gekocht.
frank2b zegt
Mooi artikel over een dapper avontuur en een ongelijk gevecht tegen de elementen. Ik heb een Pontiac en Chrysler gereden en ik kan beamen dat je inderdaad op een gegeven moment enorm in de rats gaat zitten als er iets rammelt of als je (weer) een schroeilucht begint te ruiken… Mooi dat jouw Alfa een waardige nieuwe eigenaar heeft gevonden!
mikje90 zegt
@willeme, ik heb jou Alfa 159 avontuur met veel plezier gelezen, en ik vind het jammer dat het eindigd maar ik snap het heel goed. Ook ken ik het gevoel dat het een soort afscheid van een goede vriend is. Zelf heb ik een week geleden noodgedwongen mijn Alfa 147 ingeruild voor een Skoda Octavia station, ik voel me daarom al een week kut. Maar ik troost mezelf een beetje met de gedachte dat ik straks trotse papa wordt van nummer 3.
willeme zegt
@mikje90: Dankjewel! Ik moest even een beslissing nemen. Aanvankelijk wilde ik ‘m sowieso naar de 4 of 5 ton rijden. Ik denk dat mijn zwager dat redelijk makkelijk gaat lukken, er is enorm veel tijd, moeite en geld ingestoken. Dat zie je altijd terug.
Octavia Station is wel het andere uiterste, overigens ;-). Met drie kinderen volkomen logisch, trouwens!
hans75 zegt
inruilen op een zaaddodend saaie auto is te laat als ze al zwanger is… ;-) of wil je een tweede voorkomen?
gefeliciteerd alvast
MaartenD zegt
Maar ondanks alles…..wat een beeldschone auto!
luz916 zegt
Normaliter reageer ik nooit, en lees ik enkel mee. Maar ik heb toch even een account aangemaakt om te reageren. Erg leuk artikel! Zoals eerder geschreven zou een kosten overzicht het helemaal af maken. Als liefhebber (en bezitter) van Italiaans vakmanschap moet ik inderdaad bekennen dat je zo’n machine enkel kunt blijven rijden wanneer je ook daadwerkelijk affectie met het merk hebt (ongeacht of er 2 of 4 wielen onder zitten).
In mijn geval betekent dit dat ik er 2 in de schuur heb staan. Dit zodat ik aan de ene kan werken, terwijl ik bid dat de ander blijft rijden.
techniekmeneer zegt
Respect dat je dit avontuur bent aangegaan. Was altijd erg leuk om te lezen. Ben stiekem wel erg benieuwd hoeveel geld er in deze bodemloze put gegaan is..
sjsven zegt
Heerlijk te lezen verhalen van een liefhebber. Als alfa bezitter (Giulietta QV) met heel veel plezier dit avontuur gevolgd. Bij gezinsuitbreiding in de niet verre toekomst overwoog ik ook een 159, maar je hebt me wel bang gemaakt?
alfa147ti zegt
Je krijgt echt geen spijt van een 159 kan ik uit eigen ervaring wel vertellen, ik heb er twee gehad.
mashell zegt
Leuk artikel. Op de een of andere manier vind ik dit soort artikelen interessanter dan die over een miljoen kostende Lamborghini.
willeme zegt
@mashell: dankjewel! Het is ook erg leuk om te maken ;-)
lefty00 zegt
Dat heb nou ook. Lezen over de nieuwste jag ofzo is leuk om in autoland de ontwikkelingen bij te houden, maar zon zgn oudere auto rijdende houden is voor veel mensen eerder realiteit. En ik kan je schrijfstijl ook waarderen @willeme. Ben benieuwd naar de volgende auto je hebt gekocht.
janhenvol zegt
Heb ontzettend genoten van de verhalen! Vind het best jammer dat het stopt.Ik heb natuurlijk zelf hetzelfde risico genomen maar dan met een alfa 156 maar die is een stuk liever voor mij.
willeme zegt
@janhenvol: dank! Er komt ook beetje geluk bij kijken uiteraard. Sterker nog, mijn zwager rijdt er alweer een tijdje probleemloos mee rond ;-)
janhenvol zegt
@willeme: ja je zal maar net zien idd, scheelt ook een hoop als je zelf aan de auto kan sleutelen.
lekbak zegt
Als je iedere kleinigheid aan een auto perfect wilt hebben moet je niet een oude auto gaan rijden. Als je wat minder perfectionistisch bent kan je zoiets voor een appel en een ei rijden. De basis is best betrouwbaar en het hart is onverwoestbaar.
willeme zegt
@lekbak: nee, dat is niet waar. Er moest constant ford geïnvesteerd worden om überhaupt te kunnen rijden. Geen appel en een ei, gewoon keiharde euro’s. Er zit geen wijsheid in, je moet gewoon een beetje geluk hebben. En i moet ook eerlijk zijn: als ik het dubbele had uitgegeven aan de auto had ik waarschijnlijk minder kosten gehad. Maar ja, dan heb je minder leuke artikelen ;-)
lekbak zegt
@willeme: geluk heb je inderdaad altijd nodig, zelfs bij een nieuwe auto. Misschien is dat ook iets wat hier niet helemaal gelukt is.
Waar ik vooral op doel zijn zaken zoals krakende deurvangers, gasveren die niet werken etc. Dat hoort allemaal bij een oude auto en 9 vd 10 keer word dat niet gemaakt. Los van de upgrades die leuk maar niet noodzakelijk zijn gaat in dit soort perfectionisme een hoop geld zitten.
Ik weet natuurlijk niet precies wat er allemaal kapot is geweest maar als ik kijk wat er aan auto’s in mijn omgeving allemaal mankeert blijven die krengen lang rijden (met apk) op versleten onderdelen.
Laten we duidelijk zijn: ik snap helemaal waarom je het goed wilt doen. Maar ik krijg de indruk dat dit avontuur heel veel goedkoper had gekund als je het aan had gepakt zoals de gemiddelde barrelrijder. Onderdeeltjes van de sloop, imitatiemeuk, geen specialist maar de buurtgarage etc.
willeme zegt
@lekbak: Bwoah, niet helemaal. Wiellagers, bakrevisie, draagarmen, nieuwe koppeling: allemaal dingen die echt nodig waren om door te kunnen rijden.
Deurvangers kosten maar 70 euro en gasveren een paar tientjes. Dan heb je het origineel en nieuw. Daar nog op bezuinigen zou ik niet snel doen.
Als ik beter mijn huiswerk had gedaan en een auto had gekocht met onverwoestbare aandrijflijn (dus niet de M32 bak…), dan had je zeker een punt. Maar dan nog: ik zorg graag goed voor mijn auto. Daarbij ben ik ook een heel eind gekomen en rijd de auto nog steeds vrolijk rond. Ook omdat ik niet heb zitten bezuinigen het afgelopen jaar. DaarbiJ: ik wist dat de mogelijkheid bestand dat ik een paar keer de portemonnee moest trekken.
E550 zegt
Leuke tekst, Willem! Ik ben altijd sceptisch met optische aanpassingen aan een, wat oudere, auto. Maar ik vind dit serieus smaakvol. De voorkant van de 159 is echt prachtig!
willeme zegt
@e550: Thanks! De aanpassingen hebben inderdaad een goed effect. Nu zijn het bijna allemaal OEM-aanpassingen, dus dan valt het mee ;-).
kniesoor zegt
Bij het Klaverblaadje (blad van de Stichting Club van Alfa Romeo Bezitters) heet(te ?) zo’n verhaal “Relaas van een Alfa dwaas”. Per definitie zeer vermakelijke lectuur, zeker als je zelf de kosten voor het rijdend houden van zo’n wat oudere Alfa niet heb hoeven betalen.
Als oud-Alfist (ben gedeserteerd naar Duits spul) erg genoten van je schrijfsels over de 159. Had het afscheid van de auto niet aan zien komen, leefde in de stellige overtuiging, dat je ‘m met een soort religieuze verbetenheid naar de half miljoen kilometer zou rijden. Enfin, kan het rationeel beschouwd goed begrijpen, op enig moment ben je er klaar mee. Met die door overmatig gebruik rokende gereedschapskist en/of de van leegheid echoende portemonnaie . . . ?
Paul58 zegt
@amghans: die half miljoen km is naar mijn verwachting toebedeeld aan de nieuwe eigenaar. Daar heeft Willeme overigens wel een flinke steen aan bijgedragen denk ik zo. Her en der de portemonnee trekken voor upgrades en achterstallig onderhoud. Just saying ; het leegtrekken van je portemonnee is bij Duits spul niet veel anders wanneer je een auto koopt met achterstallig onderhoud en een relatief hoge km stand;)
Hier nog een liefhebber die veel investeert om wat minder moderne auto’s veel liefde te geven (niet alleen maar Italiaans).
chills zegt
Zo’n auto aan je zwager verkopen kan compleet uitlopen op een familie ramp… Zou ik echt nooit aan beginnen.
conflagration zegt
Neeee!! Dit was mijn favoriete verhaal van autoblog, iedere keer wanneer ik het zag las ik het met veel plezier! Echt mega respect voor alles wat je voor die nu machtig mooie 159 hebt gedaan. Ik kijk uit naar je volgende auto!
willeme zegt
@conflagration: Thanks! De serie gaat gewoon door, hoor. Eerst nog een overzicht van de kosten, daarna introduceren we een nieuwe auto waarmee we leuke dingen gaan doen!
maldini zegt
Prachtige auto, jammer dat ze zo zwaar zijn en voor een diesel teveel zuipen. Heb genoten van je teksten!
willeme zegt
@maldini: dankjewel! Verbruik viel op zich wel mee. Als je een beetje normaal deed kon je 1 op 14-15 halen. Aan de andere kant, dit was de basisdiesel ;-). De volgende auto staat gelukkig al klaar!
tychoterelst zegt
Het zijn geweldig mooie auto’s… heb ook een 159Ti 2.0 JTDm… na één 155, drie 156’s en nog een 159TBI … auto’s waarbij het aanblik al zorgt voor een goed gevoel. En het rijden (beleving / wegligging) zorgt voor een smile van oor tot oor. Dat weegt bij mij op tegen de minpuntjes. Verbruik en onderhoud is echt vergelijkbaar met een v70 of een Mondeo.
De 159 is na de facelift wel behoorlijk afgevallen… het blijft een ‘gran tourismo’ en is minder agile dan een 156 (maar kwalitatief stiller en wel beter).
mark383 zegt
Neeee! Willem en zijn Alfa zijn uit elkaar…
camber24 zegt
Ik heb het Alfa Romeo gen niet, en deelde dus niet de passie of bewondering. Wel verwondering; hoe kun je zoveel geld blijven pompen in een bijna sloop auto? Dan moet je wel goed gek zijn;-)
Maar goed, ik lease dus heb iets minder recht van spreken denk ik.
Wat het volgende wordt;
Ik twijfel aan twee auto’s. Gezien de honden op eerdere foto’s ga ik uit van iets in de stationwagon hoek. Ik gok op een Mazda 6 wagon. Maar zijn daar wel genoeg leuke artikelen uit te peuren? Hmmm… Mijn tweede auto die ik voor je in gedachten heb is een Subaru Forrester. En dat ding dan vervolgens toch wel redelijk heftig tunen.