Het dickschiff bevalt prima, maar kwam het eerste half jaar niet probleemloos door. Het leven van de BMW 535i Touring F11 eigenaar gaat niet alleen over rozen.
Nadat we twee jaar hadden gedacht dat een MINI Cooper S Cabriolet en een Porsche 911 prima waren voor een gezin met kids, was het een half jaar geleden toch tijd voor iets groters. Uiteraard hebben jullie de introductie (in de sneeuw!) kunnen zien. Inmiddels zijn we twee seizoenen verder en kunnen we de eerste balans opmaken.
Bomvolle 5-serie Touring
Eerst maar het zoet: wat is het een heerlijke auto met al die opties! Het is bijna ongelofelijk dat er op een 10 jaar oud exemplaar al zo veel zit. En dan viel er zeker nog meer aan te vinken in de prijslijst bij BMW destijds: zaken als standverwarming, lane departure warning en zonneschermen achter zitten er bijvoorbeeld niet op.
Mijn persoonlijke favoriet is de adaptieve cruise control. In 2011 moest je nog wel zelf sturen, maar de 535i remt keurig voor voorliggers en accelereert weer zodra dat kan. De 5-serie heeft ook geventileerde stoelen, maar in testauto’s ben ik er nooit echt gecharmeerd van geweest. Eens kijken of ik er deze zomervakantie wel fan van ga worden.
Adaptieve demping is daarentegen wel hoger op het lijstje van favorieten gekomen. Heerlijk om die voor lange snelwegritten in Comfort+ te knallen en zo minder mee te krijgen van wat er onder de wielen gebeurt. In één van de stormachtige weekenden waren de verschillen ook goed te merken. In Comfort+ beweegt de carrosserie door zijwind dan net te veel, terwijl in Sport er veel meer rust in de auto is. Lekker nerdy stuff, maar daar zijn we autoliefhebbers voor.
Brandstofverbruik BMW 535i Touring F11
Gezien het “soccermom” gebruik met veel korte ritjes in en om het huis, lust de 535i natuurlijk best een slokje. Overigens had ik bedacht dat op lange ritten het verbruik best kon meevallen. Mijn oude M135i met hetzelfde blok deed een ruime 1 op 10. Die is kleiner, lichter en handgeschakeld, maar ik reed er wat ruiger mee. Was het dan te veel gevraagd dat de 535i Touring op ongeveer hetzelfde verbruik zou uitkomen….. Ja dus, want de funfer duikt heel ruim onder de 1 op 10. Gezien het beperkte jaarkilometrage geen groot issue overigens en we krijgen er die romige zes-in-lijn voor terug he. Dat is ook wat waard.
Goodyear banden
Met dank aan de vrienden van Goodyear en Premio de Groot in Oud-Beijerland rolt de BMW 535i Touring inmiddels op Goodyear Eagle F1 Asymmetric Run-on-flat in de maat 245/40R19 98Y rondom. De Touring heeft namelijk géén breedset, schijnbaar is dat omdat er luchtvering achter is gemonteerd. Daarover later meer…..
Goodyear Eagle F1 hebben het stuurgevoel lekker geholpen en ze smoelen ook goed. En ja, bewust gekozen Runflats, die horen op moderne BMW’s. Inmiddels zijn ze ook echt goed genoeg geworden.
Remblokjes achter
De soccermom achter het stuur is overigens niet heel erg bezig met de meldingen die BMW op het display toont. De 5-serie houdt keurig bij welk onderhoud wanneer nodig is en kondigt dat netjes aan. Tijdens een weekendje weg, waarin ik lekker traditioneel achter het stuur was gekropen, verscheen meteen de melding. Service BITTE. JETZT. Of anders binnen 300 km alstublieft. Rotterdam – De Achterhoek en wat familiebezoek daar zorgde ervoor dat we er ruimschoots overheen gingen.
Ondanks de dramatische meldingen remde de BMW 535i Touring F11 gewoon nog keurig. Na een bliksembezoek aan The Engineers Garage kan de Touring er met frisse blokken achter en nieuwe remvloeistoffen weer even tegenaan.
N55 kwaaltje: waterpomp
Tot het volgende issue zich voordeed. Dit maal ernstiger. Al weer tijdens een weekendje weg en al weer met mij achter het stuur. Er ontstaat hier een patroon; ik weet het. Op weg naar het hoge noorden naar een vakantiepark met erg gave glijbanen, dreigde het noodlot toe te slaan. In de hete file op de A28 liep de temperatuur opeens op. Een rode tekst verscheen tussen de tellers en met die kleur weet je dan genoeg. Dat is niet goed. Motor direct uitzetten en een BMW Service Partner bellen. Whoops. Na een herstart van de motor was de melding direct weg en zakte de naald van de thermometer met rasse schreden.
“Schat: google even op N55 temperatuur problemen.” De achterbank (één van de kids had de passagiersstoel gekaapt) kwam snel tot de conclusie dat het de waterpomp moest zijn. Na een kleine check op lekkages onder de motorkap leek mij dat ook, dus toch maar verder rijden voor nu. De waterpomp van de N55 valt meestal niet één keer uit, maar gaat eerst haperen. Met één oog op de temperatuur is er mee door te rijden, maar echt ontspannen is anders. Maar weer een retourtje The Engineers Garage dus en met meteen nog een klusje voor ze.
F11 kwaaltje: luchtbalg(en) achter
De BMW 5-serie Touring heeft luchtvering achter, heel fijn omdat je dan meteen niveauregeling hebt. Voor als je een caravan er achter hangt, of een kar met circuitauto ofzo. Wij Nederlanders leerden echter op jonge leeftijd al dat alles waar lucht in gaat, ook lek kan. Was het geen fietsband, dan was het wel een luchtbed tijdens een logeerpartij. Zo ook met luchtbalgen van luchtvering. Het heeft simpelweg niet het eeuwige leven. Zoals wel meer onderdelen, waarover je dan leest in ons occasion aankoopadvies an de BMW 5-serie F10/ F11.
Ook de luchtbalgen van de F11 5-serie gaan weer op een interessante manier stuk. Soms een beetje en soms niet. Hierbij is een kleine uitleg over de hiërarchie bij ons thuis ook belangrijk. Op onze oprit hebben we drie parkeerplekken. De mooiste is voor de garage en dat is natuurlijk de plek van mij, ik ben tenslotte de baas. Of het zou ook kunnen komen doordat daar de laadpaal hangt en ik daar zo nu en dan een PHEV of EV aan moet laden.
Anyway: de BMW 535i Touring F11 staat normaal gesproken rechts op de oprit, langs een heg geparkeerd. Ik rijd er niet regelmatig in, dus de rechterkant zie ik niet heel vaak. Voordat we een weekendje weg gingen, mocht Femke haar auto ook een keer op de mooie plek staan. Die is links op de oprit, dus de rechterkant was goed te zien. De 535i stond er dankzij het M-pakket strak bij. Wel wat laag achter wellicht. En ja hoor links een stuk minder laag. Toch maar even de motor starten en met twee seconden stond de rechterkant ook weer op niveau. De balg was dus lek aan die kant.
En toen weer niet. En toen weer niet. En toen weer wel. Toen na twee dagen stilstaan ook weer niet. Maar na 3 minuten voor de deur van een vakantiehuisje te hebben gestaan weer wel. Bij de deur voor The Engineers Garage ook. En op de vlakke vloer toen ze het wilden testen niet. Na enkele dagen bij TEG ook niet. Aaaaargh. Soms is de rechterbalg dus een beetje lek. Uiteindelijk toch maar wel besloten die te vervangen.
Totaal hebben we een ruime zes duizend kilometer gereden, maar zijn dus al twee bonnetjes aan onderhoud verder.
We rekenen het nog maar even niet terug per kilometer. Je weet het nooit, maar hopelijk kan de 535i Touring er weer even tegenaan. Had ik wel al gemeld dat zowel de baas des huizes als ikzelf er wel erg mee in onze nopjes zijn. Het is zo’n lekkere auto. Alleen zou die iets meer pit mogen hebben (niet eens mijn woorden). Misschien toch even doorinvesteren en de N55 wat bevrijden qua pk’s.
ablogjunk zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Turbo zegt
Mooie wagen. Het verbruik op de snelweg moet toch wel boven de 1 op 10 uitkomen?
Ik haal met een 540ix Touring (B58) 1 op 13 op de snelweg. Een hele andere wereld na al die V8’en…
tinnemans zegt
@turbo; Ik haal met m’n E65 740i 1 op 12 in de zomer op de snelweg met 100km/u. Ik heb in Nederland het afgelopen jaar weinig lange afstanden gereden ’s avonds, maar vorig jaar op de Autoroute, was het verbruik net iets beter dan 1 op 10. Tot ongeveer 170 a 180km/u blijft het verbruik redelijk lineair dalen, daarboven neemt de luchtweerstand teveel toe en komt de motor in z’n happy zone. Een op 3 is dan prima te doen. ;)
@wouter; Ik heb nog geen waterpomp problemen gehad in de 10 jaar dat ik met N-motoren rij, wel dat de auto heel, heel soms denkt dat hij gaat omrollen omdat een van de rijhulpsysteem sensoren in de war is. Even stoppen en opnieuw starten verhelpt het probleem.
vondick zegt
Ik heb ook al 7 jaar een 535i Touring met N55. Ik haal op de snelweg met 100 zelfs 1 op 16, 1 op 17. Geen probleem. Echter rijd ik bijna nooit zo zachjes en lange afstanden dus zit meestal onder de 1 op 10. Veel stadsverkeer.
Overigens nogsteeds ZEER tevreden. Zie niet in welke auto ik moet kopen om hem te vervangen. De nieuwere versie is niet echt een stap.
Ook ik wil uiteindelijk over op elektrisch. Huidige lijstje;
Porsche Taycan Sport Turismo
Kia EV6
Mercedes EQS
Even afwachten hoe hard ze gaan zakken en of ik net als de F11 deze auto’s voor een interessante prijs uit Duitsland kan importeren (de 5 was ook slechts 2 jaar oud).
loggy zegt
@vondick: hier exact zelfde. Enkel dan huidig f11 535d. En recent besloten toch wel nog 1x een jonge 5 te kopen en dan elektrisch. Wordt overigens dan toch een g31 540d. Tja, ik rij 60k per jaar en een f11 begint dat echt te oud te worden. Maar heb dezelfde redenering als jou: tja, verzin maar een betere vervanging. Die auto kan alles. Comfortabel, sportief, snel en alles kan mee.
vondick zegt
60K is idd een boel. Ik doe slechts 10 tot 15K. Het meeste doen we op de elektrische bakfiets of scooter. We hebben alles binnen een straal van 15km.
Wouter zegt
Deel van het probleem is vermoedelijk dat ik echt nooit 100 rijdt op de snelweg. 100 is een hele mooie snelheid voor Duitse b-wegen, maar niet voor een snelweg :) Stond overigens nog op de winterbanden: scheelt wellicht ook. Zal het toch eens aankijken komende tijd als ik er weer eens in rijdt.
vondick zegt
Op dit moment op vakantie in Duitsland. Daar is die auto echt helemaal in zijn element. Zowel op de kronkelige 100km wegen met het dakje open als op de autobahn. Heerlijk.
P.S. Kan het niet meer eens zijn wat betreft de snelheid. Dat zei ik gister letterlijk tegen mijn vrouw tijdens het rijden over zo’n B weg. Toch heb ik het idee dat wij daar zeldzaam in zijn als ik kijk naar de gemiddelde snelwegrijder in NL.
Johanneke zegt
Het zijn ontzettend fijne auto’s. Ik zou er nooit 1 willen. Man wat gaat er vaak iets kapot en wat kost het een boel. Hier in het dorp heeft maandenlang een 5 serie diesel stil gestaan. Als je niet beter zou weten dacht je dat de achterkant verlaagd was.
BMW’s do not age well mechanically.
viezefreddyw zegt
@Johanneke: Valt mee hoor. Ik heb ook een 9 jaar oude 535i F11 en heb daar nu een goede 220.000 kilometer op staan. Net als @Wouter nu heeft gehad, had ik ook last van lekke luchtbalgen. Dat is wel een pittige factuur geweest.. Toevallig vorige week nog stil gestaan vanwege de waterpomp. En dat is het enige sinds 2012 en 220.000 kilometer. Voor de rest een keurige wagen, onwijs ruim en comfortabel en met 306PK met xDrive nog steeds zeer snel. En in mijn beleving dus ook betrouwbaar. Vind het ook een mooie auto, heb niet het idee dat het ontwerp inmiddels al 11 jaar oud is.
@Wouter: Ik heb een gemiddeld verbruik van 1 op 11,1, maar dat is voornamelijk op de snelweg en zeer weinig stadsverkeer. Maar het klopt, hij lust een stevige slok en dat is nog pijnlijker met de huidige brandstofprijzen…
vondick zegt
Luchtbalgen moet je gewoon zien als onderhoud bij een 5 Touring. Bij mij ook twee keer in 7 jaar beide kanten vervangen. Ze moeten gewoon eens in de 3,5 jaar.
Die van mij heeft overigens bijna probleemloos 255000 gelopen in 9 jaar.
Ik heb wel ook de radiateur moeten vervangen (ging lekken). Verder heb ik zelf veel preventief vervangen om hem helemal strak te houden. Alle slijtage delen van het onderstel, draagarmen, alle rubber pakkinkjes aan de motor. Dat koste wel een paar duzend. Maar vind ik niet meer dan normaal voor zo’n auto met mijn rijstijl en de leeftijd/kms.
Wat me wel tegen viel waren 3 dingen:
Het elektrische deel van de stuurkolom ging stuk. De sleepring/encoder om de stuuras. Bij een E46 vervang je dat losse deeltje voor 70 euro. Bij de F11 moest de hele stuurkolom inclusief printplaat met halve computer en schakelaars voor 700 euro vervangen worden.
Daarnaast was er een contactbreukje in 1 van de 4 LED achterlichten. Kon zo zien waar het niet goed zat, maar je kunt er niet bij. Dus vervangen a 350 euro, vroeger verving je het lampje voor 10 euro.
De koplampen. Ze gaan allemaal lek bij de F10/11. Als eerste de linker. Bij mij zijn die krengen 1200 euro PER STUK!
Heb gelukkig een hele goede specialist die ze (tot nu toe) met succes heeft kunnen sealen. 150 euro per lamp.
Wouter zegt
De koplampen zien er bij mij ook niet helemaal super uit. Dus ik ben benieuwd naar die goedkopere oplossing :)
vondick zegt
Gerrit Jonkers in Waardenburg, een fijne BMW specialist waar ik al zo’n 10 jaar mijn auto(‘s) heb gebracht voor onderhoud/reparatie. Het is een eindje rijden vanuit regio Rdam maar je krijgt wel een gratis leenauto mee (oude E46/E39).
Hij geeft zelf aan dat 9 van de 10 gesealde koplampen geen problemen meer vertonen, maar dat hij geen garantie kan geven. Dan moet je echt vervangen.
tinnemans zegt
@Johanneke; Ik denk dat de auto in jouw dorp een slecht voorbeeld is. Doordat er vreselijk veel opties en techniek in de auto zitten kan er ook veel stuk. Vergeleken met bij wijze van een Fiat Panda zit er misschien wel 20 keer zoveel electronica in m’n auto. De kans dat er -iets- stuk gaat is daardoor ook veel groter, maar dat betekent echt niet dat alles ook echt continu door stuk gaat.
Ik heb m’n E65 anderhalf jaar geleden gekocht. Ik wist dat ik de klepseals op de todo lijst stonden, maar dat was in de verkoopprijs verrekend. De enige echte verrassing was eigenlijk een kapotte koplamp module. Verder vond iemand het een keer nodig om een spiegel van de auto te trappen.
Behalve die dingen zitten er ondertussen nieuwe achterbanden op en heeft de auto een nieuwe accu gekregen, maar dat zijn imho geen rare dingen.
Het nadeel is wel dat als er iets gedaan moet worden, het wel direct duur is; bij olie verversen gaat het om 8 of 9 liter vloeibaar goud en de accu is een AGM.
Ik heb ooit een Jeep Cherokee XJ gehad en daarmee stond ik elke maand bij de garage. Die ervaring heb ik met 12 jaar oude BMW’s echt niet.
Johanneke zegt
Nou hoe is die auto in het dorp geen slecht voorbeeld als zowel Wouter als @viezefreddyw de luchtvering ook kapot hadden.
Uiteraard is het een auto waar veel (dure) onderdelen op zitten, dus er kan wat kapot. Het is gewoon dat ik bij BMW’s (en ook van Volvo’s, vooral de suv’s) nogal vaak hoor dat er peperdure onderdelen kapot gaan. Ikzelf heb vooral Japans gereden, i know, totaal andere klasse auto’s, maar veel verder dan een kapotte kachel die voor 8 tientjes gefixed is en een ABS ring van een paar tientjes is het niet gekomen. Ik zou serieus liever een auto zonder luchtvering hebben dan dat ik altijd 2500 paraat moet hebben staan omdat het nou eenmaal kapot gaat.
Maar, heb ook wel eens in een 5 serie gereden. Wat een heerlijke auto, absoluut.
tinnemans zegt
@Johanneke; Luchtvering gaat altijd wel een keer stuk, dat klopt. Maar je kunt voldoende BMW’s vinden met gewone schroefveren hoor.
Je hebt wel gewoon gelijk dat je veel goedkoper uit bent met Japanse auto’s met onderhoud. Ik bekijk het zo; de eerdere eigenaren van mijn auto hebben een idiote afschrijving gehad, en die ga ik nooit krijgen. Iemand die nu bij wijze van spreken een beetje middenklasser koopt moet rekening houden met tussen de 5 en 10 mille aan afschrijving per jaar. Die kosten heb ik niet. Vergelijk ik mijn kosten echter met die van een 2e hands Honda, Mazda of Toyota, tsja, dan is t wel erg duur. Die meerprijs zie ik dan maar als hobbygeld.
Wat wel een nadeel is dat, doordat mijn auto 15 jaar oud is, is dat ik alle modernere rijhulpsystemen niet heb, en de infotainment antiek is enzo. En vergeleken met EV’s is de acceleratie absoluut hopeloos, ondanks dat er een V8 inzit, maar tegelijkertijd, er zit dus wel een V8 in (hoera!) en hou oud dan ook, de stereo is dezelfde die ook in de bijbehorende Rolls zat, en het stuurt heerlijk en de stoelen zijn fantastisch, en en..
rw1994 zegt
@tinnemans: luchtvering gaat idd stuk, bekend probleem welke je vooraf weet en waar je rekening mee dient te houden. Verder zijn er prima kwaliteits alternatieven beschikbaar voor de origineel BMW balgen.
petert zegt
Toch moet ik zeggen dat andere merken tegenwoordig ook erg duur zijn in onderhoud. Ik had een Hyundai i30 (GD) en een grote beurt is bij de dealer ook gewoon €680. Ik zou wel eens een kostenvergelijking willen zien per merk en de dealer prijzen voor onderhoud en veel voorkomende reparaties. Ik heb het vermoeden dat het met een BMW dan toch nog wel een beetje mee zou kunnen vallen. Misschien iets duurder, maar dan rij je wel een leuke auto.
rw1994 zegt
@Johanneke: Als je niet constant 2500 paraat hebt, is een dergelijke auto een zéér onverstandige keuze. Vergeet niet dat een dergelijke auto rond de ton nieuwe kostte, en het onderhoud ook navenant kost.
vondick zegt
Volledig mee eens. Je moet zeker 5000 tot 7500 reserveren voor onvoorziene zaken. Grote kans dat je het niet snel hoeft op te maken. De auto blijkt bij mij zeer betrouwbaar. Maar als er iets is het gewoon gauw stevig duur.
willeme zegt
4g63: het is niet echt een vergelijking. Een 25 jaar oude Galant en een 10 jaar oude 5 Serie zijn compleet andere auto’s. Als het gaat om luxe, performance, comfort en vooral veiligheid. Dit zijn complexe slagschepen, het onderhoud en de onderdelen lopen daarmee gewoon in de pas. Een blikje bier bij de snackbar is ook goedkoper dan een flesje Dom Perignon bij een sterrenzaak, ondanks dat het beide drankjes met koolzuur zijn ;-).
Daarom gaat het ook weleens fout met grote Duitse slagschepen. Ze lijken betaalbaar, totdat je de eerste garagerekening te zien krijgt ;-)
loggy zegt
@Johanneke: lucht vering is gewoon slijtage onderhevig net als rem schrijven/ banden etc. Gaan 150k mee, daarna aan vervanging toe. Overigens tip aan iedereen, vervang ze zelf. Fluitje van een cent. Zoek maar ff op YouTube. Uurtje werk en geen hogere wiskunde.
slickrick zegt
@Johanneke: uiteraard is het geen Lexus , er gaat immers wat kapot maar over het algemeen zijn ze best betrouwbaar , vooral de diesels. Heb 3 x F11 gehad, 530d en 535d. Zelf vrij weinig gehad. Kunst is om de auto van iemand te kopen die de meeste kosten al gemaakt heeft :) De vorige eigenaar had er een nieuwe automaat in moeten zetten bij 180k km aaauw….
f31bmw320d zegt
@Johanneke: ik heb een paar week terug de compressor en balgen vervangen, maar gezocht op de wabco onderdelen. Dat scheelt gigantisch als het niet in een BMW doosje zit. Maar die ervaring heb ik vaker opgedaan bij de specialist waar hij in onderhoud is. Vraagt hij ‘wil je BMW remschijven of Brembo schijven?’, ik naïef: ‘wat is het verschil?’, antwoordt: ‘het doosje en een paar honderd euro!’. Wat ik anders per schijf voor kwijt zou zijn heeft nou de set gekost. @e39m5restaurations op youtube legt dat ook mooi uit trouwens
rw1994 zegt
@f31bmw320d: Daarnaast zijn er ook hele degelijke niet officiële onderdelen beschikbaar. Ik zou niet voor de goedkoopste van Amazon gaan,aar Arnott zou zeker volstaan.
loggy zegt
@f31bmw320d: hier het zelfde. Schrijven, blokken, luchtbalgen zelf online bestellen en vervangen. Fluitje van een cent. Bandjes bij een betrouwbare bandenbOer. Alleen voor de beurtjes naar een specialist. Blijft goed betaalbaar zo.
bisazza zegt
@Johanneke: Eens. Wij hebben ook een F11 erbij. de LCI om wel te verstaan en dan verwacht je toch wel dat de kinderziektes eruit zijn. Ik denk dat de rekening na 2 jaar ongeveer op 5000€ staan voor een auto met nu 77.000. Waanzin! Luchtbalgen, accu koplamp met vocht à €1100. Hopelijk is het nu even klaar want als hij rijdt… wat een heerlijke machine is dit toch. Luchtbalgen is overigens niet een BMW kwaal. Mercedes heeft er ook een handje van weet ik.
Roskampies zegt
Dat breedset verhaal, is dat niet vanwege xdrive? Alle wielen dezelfde omtrek moeten hebben anders gaat het xdrive systeem te veel compenseren( continue ) en gaat het stuk. Er is wel wat mogelijk maar de verhoudingen moeten hetzelfde zijn. Zo ook banden met ster markering (geen sneeuwvlok) voor xdrive approved by bmw.
chrism zegt
@roskampies: Bij een breedset zijn de banden breder. Je moet uiteindelijk wel opletten dat de omtrek gelijk blijft. Bij sommige breedsets zijn de achterbanden groter en dat vindt het xdrive systeem niet leuk. Deze grijpt dan continu in, met als gevolg tussenbak schade op de lange termijn.
Roskampies zegt
@chrism: ja dat was het de omtrek moet heyzefde blijven idd.
vondick zegt
Ik heb een achterwiel aangedreven 535i Touring. Heb er een breedset op. Deze set kwam onder een 6-serie grancoupe vandaan. Bandenmaten: 245/40 19, 275/35 19.
Gaat prima. Bij x-drive zou dit een ander verhaal kunnen zijn.
loggy zegt
@roskampies: ik hoop t, want ik heb een breedte set op m’n achterwiel aangedreven f11 535d. Overigens zonder problemen.
mpgc zegt
Blijft een fraaie wagen Wouter, maar mis je die 135i niet? 😄
Wouter zegt
Zeker! Reed laatst mee met Martijn die er natuurlijk ook 1 heeft. Erg lekkere auto. Maar goed die is feitelijk vervangen door de 911. Heel iets anders en ook wel leuk :)
peewee05 zegt
Heerlijke bak! Rijd zelf nu een jaar met een F11 535xd en goedkoop is het niet… maar elke ochtend stap ik met een lach achter het stuur!
elemento zegt
Ik had een 550d. 1x luchtbalg kapot. Had hem gekocht bij 80.000km en verkocht 320.000km. Ik had wel breedset eronder. Die kon geem kwaad. Wat belangrijk was dat je.elke keer dezelfde band neemt en vervangt. Ditnivm differentieel xdrive
jmeverts zegt
Retourtje antwerpen gedaan met een 535i f10. Gemiddeld 1 op 13
sportabgasanlage zegt
Op Belgische snelwegen kun je ook niet doorrijden hé..
jmeverts zegt
@sportabgasanlage: dat klopt en het was dus ook met 120
Pordon zegt
Deze generatie 5-serie wordt heel mooi oud. Eigenlijk vind ik deze nog steeds mooier dan wat er daarna is gekomen.
allesmetturbo zegt
Lijkt mij ook een heerlijke auto.
Mijn vriendin is aan het sparen voor een F10 M550D, can’t wait!
Lijkt mij een heerlijke cruiser
loggy zegt
@allesmetturbo: een vriendin die spaart voor een f10 m550d. Klinkt als een droom vrouw! Wees er maar zuinig op!
allesmetturbo zegt
@loggy: is ze zeker! :D
Ontzettend gezellig en ook nog autogek, super!
En niet zeuren als je rotonde of bochtje hard pakt omdat ze snapt ‘dat je daar blij van wordt’, fantastisch
MarcoM zegt
Mooie auto, heerlijke motor en fijn reisgezelschap, ik zou er niet zo gauw eentje kopen, tenzij de hele historie bekend is.
sportabgasanlage zegt
“de hele historie bekend is”… Je bedoelt gewoon “onderhouden volgens schema” neem ik aan? Want je weet nooit zeker hoe een vorige eigenaar gereden heeft. Met koude motor en olie direct volgas, alleen maar stoplichtsprintjes, veel korte ritjes, etc staat niet in ’n boekje. Je moet ook ’n beetje geluk hebben.
tinnemans zegt
@sportabgasanlage; een beetje geluk en goed op de prijs letten. Tweedehandsprijzen zijn soms idioot verschillend. Als je 5 tot 10 mille bespaart op de aanschaf, dan heb je jaren gratis onderhoud.
civicfk3 zegt
Toevallig afgelopen week bij een BMW dealer geweest om een net aangeboden 535i touring te bekijken, auto had net over een ton op de teller, eerste eigenaar, altijd bij die dealer in onderhoud geweest, leuke opties zoals M pakket, comfort stoelen etc etc maar toen de deur van die auto openging… manmanman wat een gore bende en hoe kan iemand zo omgaan met een auto. Stuur compleet versleten, een laag stof op het dashboard, gordels durfde ik niet eens aan te raken. Velgen waren zwart van de remstof. Auto was net 5 dagen binnen en de poetser had geen tijd gehad nog, jaja als je weet dat er iemand komt (ik had een dag ervoor gebeld) dan zorg je er toch voor dat er op zn minst een stofzuiger doorheen gegaan is? Naja ik heb nu wel kunnen zien hoe de eerste eigenaar er mee omgegaan is ondanks de sluitende onderhoudshistorie.
Orhan zegt
Heerlijk stukje om te lezen, bedankt. Deze generatie 5 serie vind ik het fraaiste model, alles wat hierna komt, vind ik eerder ontworpen voor een heel andere doelgroep lijkt wel. Zelf rijd ik ook een 11 jaar oude 535 op benzine. Met 100% alle opties die je toentertijd kon krijgen, ja ook de standkachel, gordijnen en lane assist, zelf heeft het een infraroodcamera (nooit nodig gehad en niet handig om te gebruiken tijdens rijden). Wat een heerlijke bak, op de snelweg gaat bij mij altijd de radio uit, ik luister liever naar het gegrom van de 6in lijn! Verder nooit issues gehad vwb onderhoud, naast regulier onderhoud. Lekker betrouwbaar en met 21 inch zwarte velgen op wit lak is het ook een plaatje om naar te kijken:-)
Jos zegt
Luchtbalg een beetje lek en dan weer niet… Het zou zomaar kunnen dat het weer gebeurt. Laat de compressor eens ontvochtigen, zit waarschijnlijk vol water, er zitten korrels in die het opvangen, die je droog kunt maken. Een uurtje werk maar geen materiaal kosten.
Wouter zegt
Het was elke keer de rechterkant, dus vandaar de verdenking dat die balg lek was. Is al vervangen inmiddels, maar dank voor de tip.
bart1976 zegt
Zou lekker terug gaan waar je m hebt gekocht en alles onder garantie laten maken….
Wouter zegt
Hehe ik weet je te vinden hè. :)
frank2b zegt
Mooie wagen en lekker veel ruimte!
Schrale troost misschien: ik rijd dan weliswaar Lexus maar inmiddels ook remschijven en -blokken en adaptieve dempers vervangen … ook niet goedkoop allemaal.
NOLA saints zegt
Heerlijk stukje om te lezen. Heb zelf een F11 550I (zonder x-drive, leek mij wel grappig zoveel pk RWD in een station) en het is een bizar fijne alleskunner. Ben wel benieuwd naar de prijskaartjes van alles wat er kapot kan gaan (tot nu toe nog mazzel gehad).
rw1994 zegt
@nolasaints: de V8 staat niet al te goed bekend… wel dik, dat zeker!
NOLA saints zegt
@rw1994: De meneer van BMW vertelde mij dat de problemen met het N63 blok alleen in de US version was, daarom hadden ze daar ook een recall. Maarja, bij wc-eend adviseren ze ook wc-eend dus ben benieuwd hoeveel EU en Us versions echt verschillen. Gelukkig heb ik voor de zekerheid eentje met een prima km-stand, onderhoudshistorie en een jaar lang garantie via Autotrust. Wilde graag die V8 omdat ik anders hetzelfde zou krijgen als @Wouter zijn laatste alinea;). Al denk ik dat ik langs PP Performance ga zodra die garantie afgelopen is😅
tinnemans zegt
@nolasaints; Ik weet niet of het voor alle N63s geldt, maar als je de klepseals moet laten vervangen, dan is dat wel een hele dure reparatie. Dat is wel even het uitzoeken waard of je daar tegenaan gaat lopen.
RutgerK zegt
Lijkt mij een fijna auto maar het onderhoud kan soms pieken qua kosten.
Moet er trouwens noet ‘branded content’ staan bij het artikel?
Wouter zegt
Nee bij Branded Content betalen ze ons. In dit geval moest ik betalen.
carwax zegt
Rijdt fantastisch zo’n F11, maar 1:10 met een 535i? Hoe rijden jullie dan? Standje bejaard? 😉 Ik had gemiddeld 1:10 met mijn 535d F11 ! Luchtbalgen vervangen is binnen uur geklaard & onderdeel kost €100. De niveauregelingspomp is wel duur, maar die gaat zelden/nooit kapot.
ellende is wel de bi / tri turbo techniek: tip BMW dealer, vervang regel klep en beide turbo’s maar…. weinig garage’s hebben daar echt verstand van. Onderhoud kost wat, maar het waren ook auto’s met een nieuwprijs tot flink boven de 100k
Met adaptive cruise, logic7 Surround & flinke Motor is & blijft dit een heerlijke auto.
loggy zegt
@carwax: idd standje bejaard. Laatst met de 535d vol wezen blaffen over de autobahn, gaat die bij 250 gewoon naar 1:4! Op diesel. 🙈 schoot wel lekker op
frederik zegt
Op de snelweg haal ik ook wel 1:11 met lange stukken met de F11 535i, maar in de stad is het eerder 1 op 6. Gemiddeld zit ik net iets onder de 1 op 10.
Ik heb de auto nu ruim vijf jaar, in het begin wat dingen gehad waaronder luchtbalgen. Maar nu alweer jaren totaal probleemloos. Een grote beurt kost wel zo 1500 euro bij de dealer, daar moet je tegen kunnen.
Al bij al een prima auto, alles past erin, stil, comfortabel en ook nog leuk op een bergpas. Toch vind ik het sturen gevoelloos en heb ik het gevoel dat dit beter moet kunnen. Maar welke auto dan? 🤔
tweemeter zegt
een B5 wellicht iets voor je?
frederik zegt
@tweemeter: Goed idee en dan zeg ik tegen m’n vrouw gewoon dat het een iets nieuwere 5-serie is. :)
tweemeter zegt
Succes! Mijn vrouw wilde graag een praktische auto, bij voorkeur een BMW touring. En nu rijden we een B3 ;-).
Stellantis rules the sky zegt
Erg mooie auto, zou hem zelf alleen liever zonder m pakket hebben. Die reparaties doen mij wel twijfelen zo’n auto te kopen. Aan elke auto kan wat kapot gaan, en bij dure merken zijn het onderhoud en de onderdelen in de basis duurder, maar je zou denken dat bij een ‘premium’ merk ook in de basis minder snel iets kapot gaat. Dat is dus helaas niet zo.
tinnemans zegt
Deels wel, deels niet. Ik heb eerder een Chrysler Stratus 2.5 LE gehad die met 12 jaar volledig af en versleten was. Die heb ik toen vervangen voor een 13 jaar oude E39 530i, die nog helemaal jong aanvoelde. Ik rij nu in een 15 jaar oude E65 740i, die voelt ook nog behoorlijk jong aan. Je hebt wel gelijk dat als er wat vervangen moet worden, dat direct prijzig is. De kwaliteit is m.i. wel hoger, maar er is ook wel heel erg veel wat stuk kan gaan.
Maar, ik rij wel elke rit met een hele grote grijns op m’n gezicht.
net10 zegt
Prachtige auto deze F11, echt een auto die mij erg aanspreekt. Maar wat gaat er heel veel stuk aan. Duitse kwaliteit is blijkbaar van heel lang geleden. Bij een goede
(bij ons Franse) auto heb je normaal nooit wat, ook als die 10 jaar oud is.
vondick zegt
Na 7 jaar deze auto zwaar belast te hebben en veel korte ritjes kan ik alleen maar zeggen dat hij zeer degelijk is. Op een paar dingen na vrijwel alleen maar onderhoud. De luchtbalgen beschouw ik wel als onderhoud bij deze auto. Overigens moet je dan niet verwachten dat je dan goedkoop uit bent. Het is een dure auto die alles kan. Onderhoud kost gewoon geld, en als er dan in 7 jaar bij 255000kms een keer iets stuk gaat, kan het ook flink geld kosten. Maar dat weet je als je met een auto van 100-120k op pad gaat.
Us1980 zegt
Wat een gejank over onderhoud en onkosten en bla bla.. zo’n auto kost gewoon elk jaar lachend 1500 en als je pech hebt 3000..
Is al 60 jaar een beetje zo..
zooitje dagdromers hier..
(Ja auto rijden is in NL in verhouding met landen om ons heen veelste duur
, weet ik ook wel maar voor goedkoop onderhoud moet je maar een brommer kopen)
vondick zegt
Eens. Dat kost het gewoon ongeveer.
net10 zegt
Wat onvoorstelbaar veel geld voor onderhoud, mijn Renault had dit jaar alleen een standaard A beurt nodig, dat koste
€ 128,00 inclusief BTW bij de dealer.
De afgelopen jaren waren de onderhoudskosten van mijn Renault’s altijd onder de € 500 per jaar, ( meestal veel minder), er ging ook bijna niets stuk, ook toen de auto ouder werdt. ( meer dan 10 jaar oud). De onderdelen waren ook goedkoop als er toch iets stuk ging, tussen de beurten door hoefde je eigenlijk nooit naar de garage omdat er iets stuk was.
Fabian zegt
@wouter Ik heb er vorige week ook één gekocht. Mijn vriendin en dochter zijn tóch wel blij met deze fantastische ‘lange’ auto.
Ik ben benieuwd of je er uiteindelijk nog iets aan hebt gedaan.
Fabian zegt
Bump