Ruben, hoe is het met de Maserati GT MC Stradale?
Het is een vraag die ik regelmatig krijg. Het laatste Autoblog Garage stuk over deze hobbyauto dateert van december. Kortom, de hoogste tijd om jullie eens een update te geven over deze Italiaanse rauwdouwer.
Even kloppen op mijn bureau, want de Stradale gedraagt zich voorbeeldig. Je gelooft het misschien niet, maar tot op heden is er nog geen gek lampje gaan branden. Sinds de aankoop, nu een dikke 8 maanden geleden, is er ongeveer 4.000 kilometer met de Maserati gereden. Dat klinkt misschien niet als heel veel.
We hadden echter een hele lange winter. Om de auto fris en fruitig te houden werden er elke maand wel kilometers mee gemaakt. In januari zelfs een roadtrip naar het noorden van Frankrijk. Dit en meer neem ik mee in deze Autoblog Garage update van de Maserati GranTurismo MC Stradale!
Roadtrip!
Ik begon het jaar goed, door in januari een roadtrip te ondernemen. Samen met mijn vriendin reisden we af naar de Pas-de-Calais regio in het noorden van Frankrijk. Een rit van zo’n 4 uur, met tussendoor een lunchstop in de buurt van Gent.
Met een temperatuur van zo’n 8 tot 11 graden was het niet heel koud voor januari. De roadtrip was een lang weekend en het weer zat gelukkig mee. Bewolkt met af en toe een zonnetje. Helemaal prima. We hadden een B&B geboekt in een mooi oud Frans landhuis, met een flinke lap grond om de woning zelf. De oprijlaan betreden met de Maserati is al idyllisch. Toch leuker dan met een Volkswagen Golf.
In het huis zelf was het lekker genieten van een rode wijn bij een knetterende haard. Keek je uit het raam dan stond de Maserati op het grind geparkeerd. Toch een kunstwerkje op wielen als ik er elke keer weer naar kijk. Grappig hoe je verliefd kan worden op een vervoersmiddel.
De omgeving Pas-de-Calais beschikt over prachtige kustwegen, met fraaie hoogteverschillen wat het rijden leuker maakt in vergelijking met het vlakke Nederland. Het was lekker rustig in januari en daardoor kon je goed doortrappen. Het gebulder van de V8 is iets dat nooit verveelt, fantastisch.
In principe stuurt Google Maps je vanaf de Franse A16 bij Calais richting Camiers. We besloten echter bij Calais de snelweg te verlaten. Via de D940 reden we naar het zuiden. Echt leuk sturen daar, zeker als je beseft dat het op een dikke 3 uur rijden van Nederland is. Aanrader dus.
De Maserati bewijst zijn naam als het gaat om het GT-zijn. Op de snelweg en op lange doordraaiers is het een zalige auto om te rijden. De V8 is aanwezig, maar op lage toeren genoeg op de achtergrond. En door het lekkere slagvolume is er genoeg koppel om niet altijd terug te moeten schakelen. 450 pk en 510 Nm koppel is zat wat dat betreft.
Het weekend vloog voorbij en op zondagavond keerden we weer huiswaarts richting Nederland. Ondanks de kuipstoelen en stevige 5-puntsharnas viel mijn vriendin naast me in slaap onderweg naar huis. Wat nou, stug en geen comfort?
Verbruik
Als echte Hollanders willen jullie natuurlijk weten wat het verbruik is van de auto. Want hoe dorstig is de V8? Het valt reuze mee, echt waar. Het gemiddelde na 4.000 kilometer staat nu op 1 op 7,8. Op de snelweg is 1 op 8 tot 8,5 wel mogelijk. Dankzij de grote 90 liter tank sta je niet zo vaak bij de pomp. Dat is echt een zegen. Tanken is namelijk niet mijn meest favoriete bezigheid.
Daar staat tegenover dat áls je moet tanken je wel een paar minuten met de slang in je handen staat. Met een benzineprijs van 2 euro voor euro98 tik je dus zo’n 180 euro af. Dat vergeet je weer zodra je de ouderwetse sleutel omdraait en de achtpitter tot leven komt.
Rijcomfort
Laten we eens doorbabbelen over het rijcomfort. De MC Stradale ziet er bruter uit dan hij is. Echt waar. Laat je niet misleiden door al het carbon, de stoelen, de gordels en de marketing. Het blijft een zware GT en Maserati heeft het karakter van de wagen zeker niet aangepast.
In vergelijking met een gewone GranTurismo hebben de Italianen 110 kg van het gewicht weten te snoepen. Dat is fors. Dat betekent echter niet dat je elk steentje of oneffenheid in de weg doorvoelt in het interieur omdat bijvoorbeeld de achterstoelen ontbreken. Dat valt reuze mee.
Het maakt de MC Stradale op lange afstanden subliem. Een daily driver is het zeker niet. Ten eerste is de rauwe MC Shift versnellingsbak niet heel comfortabel op lage snelheden. De bak is dan wat stoterig, wat verdwijnt als je opschakelt bij hogere toeren (4.000 of meer)
Op tempo rijden is een stuk leuker. Het gas helemaal intrappen, de wijzer tot de redline laten lopen, opschakelen én niet liften. Ten eerste schreeuwt de V8 het uit. Ten tweede voel je de auto een klap geven alsof er lokaal onweer is uitgebroken. Je denkt dat het hele ding uit elkaar valt, maar dat hoort zo. De ene persoon haat het, zo’n gerobotiseerde handbak met enkele koppeling, ik ben er gek op. Nu ook de opvolger van de Lamborghini Aventador een dubbele koppeling heeft zijn er eigenlijk geen nieuwe auto’s op de markt die zo’n rauwe beleving geven.
En dan nog het derde puntje, het geluid. De atmosferische 4.7 liter V8 laat zich graag horen. Eenmaal op de snelweg is de auto relatief stil te rijden. Een anonieme koude start is echter onmogelijk. In geheel toepasselijke Italiaanse drama komt er een enorme kabaal uit de twee ronde uitlaten. Elke dag dat moeten meemaken is wat te veel van het goede. En je buren gaan je heel snel haten.
Lenteklaar maken
We moesten er wat langer op wachten dit jaar. Gelukkig is de lente nu eindelijk aangebroken. Zoals je wellicht weet bezit ik de MC Stradale samen met mijn broer. Afhankelijk van het weer, komt de Maserati bijna elke week wel van stal.
De auto was eigenlijk zo goed als lenteklaar. Ergens dit jaar willen we nog wel een onderhoudsbeurt doen. Wat wel echt nodig was? Nieuwe banden! Dat is opgepakt in april. We hebben gekozen voor een setje Michelin Pilot Sport 4S rondom. Voor is dat tweemaal 255/35/R20 en achter 295/35/R20.
Ik betrap mezelf erop dat ik nog steeds hebberig wordt van deze auto na acht maanden bezit. Elke rit blijft speciaal door de looks, het geluid en de beleving van de Maser. Lekker brunchen op een zaterdagmiddag bijvoorbeeld en dan opzettelijk een locatie kiezen die tientallen kilometers rijden vereist. Het perfecte excuus om de GT uit te laten. Ook waren we recent aanwezig tijdens de Collecting Cars Coffee Run in Zaandam, wat gezellig was.
En verder in 2023..
Moet eerlijk bekennen dat ik geen echte planner ben als het gaat om autoritjes. Dus hier neerpennen wat we allemaal verder nog van plan zijn dit jaar zit er niet in. Het is een ‘pluk de dag’ auto. We pakken ‘m als we zin hebben. Ongetwijfeld gaat de auto nog een paar keer de grens over deze zomer voor een mooie rit.
Wat tot nu toe enorm meevalt is hoeveel plezier we hebben van de auto en hoe goed de Maserati presteert. Het is toch een spannende aankoop, om een dergelijk prijzig speeltje ongezien op een Collecting Cars veiling aan te schaffen.
In een volgende update lees je hoe 2023 verder is verlopen. Tot die tijd zeg ik Ciao, we trappen het gas nog een keertje in!
Johanneke zegt
Ik kan mij goed voorstellen dat een roadtrip veel toffer is met een auto als dit ipv een normale wagen ja. Zelf vind ik het ook prachtige plaatjes, als je op tv zag, top gear ofzo, dat ze met een prachtige aston martin door Frankrijk reden bijvoorbeeld. Lijkt mij een prachtige ervaring, Europa verkennen in een mooie GT!
RubenPriest zegt
Inderdaad, die heerlijke beelden van vroeger zelf waarmaken met een roadtrip is onbetaalbaar
MaartenD zegt
Leuke update en heel herkenbaar. Iedere keer als ik in mij Granturismo stap en de motor start blijft een feestje. Ik heb de mijne inmiddels vijf jaar en de roadtrips blijven het leukst. Nederland vind ik geen leuk land om te rijden, maar inmiddels heb ik al verschillende roadtrips gemaakt door Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk, Spanje en Portugal. Dit jaar eind februari Nederland ontvlucht☔️om remote vanuit Palermo, Sicilië te gaan werken voor een aantal maanden. 2600km was een beste rit maar echt geweldig. Nog een klein maandje hier en dan rij ik in juni terug naar Nederland. Alle mooie plekjes van Italië ontdekken in la bella mecchina, ik kijk er naar uit!
RubenPriest zegt
Leuk om te lezen!
KEV9 zegt
Als Italianen toch 1 ding tot in de perfectie beheersen, is dat auto’s ontwerpen. Wat is het toch een absolute schoonheid van een auto.. Kan toch echt geen enkel Duits *kuch* premium merk tegenop
Robert zegt
Let’s agree to disagree?
Als was het alleen maar dat menig Italiaanse ontwerper (Giugiaro, Sacco, Da Silva, enz.) ook vele Duitse (premium) modellen voor het voetlicht hebben gebracht.
kniesoor zegt
Is waar. Toch hebben die Duitse iteraties zelden het gracieuze van hun Italiaanse soortgenoten. Alsof de knopentellers in Italië net wat minder te vertellen hebben dan bij de Teutonen en de oto’s, die Laarslanders daadwerkelijk op de markt brengen dus wat gedurfder gestyled zijn.
MaartenD zegt
eens
Davion zegt
Ferme auto echt, dikke bak ! :)
Ik heb wel een vraagje, ik zie dat je de Michelin Pilot Sport 4S geplaatst heb, kan je wat meer vertellen over de banden bij het weggedrag bij kouder weer (10°C of minder) en bij eventueel regen ? De reden waarom ik dat vraag is als volgt, momenteel zitten er op de Mustang hier Pirelli P Zero banden (origineel fabriek) en dat zijn – ik zeg dat hier altijd – echte Italiaanse banden, gemaakt voor het mooie weer daar, eens de temperatuur wat zakt zit je all-over-the-place met deze banden en is er zeer weinig grip, zelfs bij zeer matig gas geven, de PS4 staat op nummer 1 om deze Pirelli’s te vervangen, maar het is altijd leuk om al wat ervaringen te hebben uit eerste hand. :)
RubenPriest zegt
De PS4’s zitten er pas net onder, dus nog niet in koude omstandigheden gereden met de Stradale. Maar genoeg ervaring in allerlei omstandigheden met deze band op andere performance auto’s om te kunnen zeggen: dit is een heerlijke allrounder die je niet verrast in regen of wat koudere omstandigheden. Safe choice dus wat mij betreft. Blijf wel weg van de Pilot Sport Cup banden vind ik persoonlijk. Die hebben echt goede temperatuur nodig om veel grip te bieden, wat het echt een zomerband maakt.
kniesoor zegt
Sluit me op basis van de nodige kilometers ervaring aan bij @RubenPriest, PS4’s zijn minder gevoelig voor lagere temperaturen dan vergelijkbare Pirelli’s. Al hebben ook zij iets van warmte nodig om goed te grippen. Maar daar zijn de kilometers, die je gebruikt om de motor op bedrijfstemperatuur te laten komen doorgaans wel voldoende voor.
Davion zegt
Bedankt voor de info beiden !
Ik denk idd dat ik wel goed zit met de PS4S :)
Roskampies zegt
Mooie beelden, beter geluid! Wat klinkt dat enorm indrukwekkend.
baserati zegt
Ik mis die van mij zo nu en dan.
Van de auto’s die ik nooit had weg moeten doen staat deze in de top 3
Wellicht ooit weer als ik bij m’n volgende huis weer een extra plek in de garage over heb.
ttr6 zegt
Prachtige auto en heerlijke trip. Ik was toevallig ook dat weekend in diezelfde regio met een groep voor een roadtrip. Met een Z4, niet zo spectaculair als een Masi maar wel open!! Als die wegen ziet en het weinige verkeer dan weet je hoe overvol NL is. Geen barst aan om te rijden. Komende roadtrip in Juli: de 12in12. Iemand???
bunnylebowski zegt
Leuke toevoeging die video. Behoorlijk saai uitzicht maar kronkelend, hoogte verschil en dan die V8 maakt het allemaal heerlijk.
Leuke update.
mc96 zegt
Prachtige auto met heerlijke sound. Geniet er van!
RubenPriest zegt
Dank!
kniesoor zegt
@RubenPriest: Hoe bevallen de carbon-keramische remmen tov reguliere stalen ho-houders ? Merkbaar beter remmend ? En hoe zit het met de luidruchtigheid ? 👀
RubenPriest zegt
In dagelijks verkeer merk ik geen dag en nacht verschil bij normaal rijgedrag tov staal. Luidruchtigheid is dat ze soms beetje kunnen piepen maar komt tot nu toe eigenlijk niet of nauwelijks voor. Overigens prefereer ik staal boven keramisch, gewoon vanwege de gevoeligheid van carbon remmen.
kniesoor zegt
Dank voor je toelichting ! 🙏
petroldrinker zegt
Mooi stuk, wat betreft gerobotiseerde single clutch bakken, helemaal eens! Ik vind een SMG in een e46 M3 ook geweldig, of maserati met hoe hard ze kunnen klappen
DikkeKees zegt
En niks kapot in die 4.000km wie had dat gedacht..
Stefje zegt
Ongeveer elke GranTurismo kenner en rijder.