Het is alweer een jaar geleden dat ik een Volkswagen Golf V GTI kocht. Rot dat ding van ellende al eens uit elkaar, of is het een verrassend fijne auto gebleken?
Op 16 januari 2023 deed ik iets wat ik nooit had verwacht. In ieder geval niet al zo snel. Namelijk een Volkswagen Golf V GTI kopen. De oplettende kijker heeft wellicht door dat 16 januari inmiddels al een jaar geleden is. Eén jaar lang rijden in wellicht de goedkoopste en één van de meest ervaren Vijf GTI’s van Nederland, wat leer je daarvan?
In het kort
We gaan het zo hebben over alle leuke avonturen die de GTI mij heeft gebracht, maar eerst even algemeen over de auto. Over het algemeen ben ik nog steeds erg positief over de Golf. Je zou zeggen dat het gaat wennen na een jaar lang dagelijks rijden, maar ik kijk erg vaak nog een keer om naar die briljant mooie rode Golf waarvan ik mijzelf eigenaar mag noemen. Dan kunnen we wel concluderen dat hij nog bevalt, toch?
Dat is ook eigenlijk de graadmeter voor mij. Toen ik ging zoeken naar een vervanger voor mijn Clio merkte ik dat ik de connectie met de Clio wat verloren was. Dan worden de dingen waar je geen fan van bent ineens uitvergroot en de dingen waar je van houdt bestaan dan eventjes niet meer. Met de Golf is dat precies andersom. De kwaaltjes, waarvan ‘ie er toch wel een paar heeft, vergeet ik direct als ik ofwel geniet van hoe mooi ‘ie is ofwel even de motor zijn sporen geef.
Wat bevalt
Om even een lijstje te maken van goede en slechte zaken, daarvoor begin ik even bij het goede. De uitvoering bevalt mij nog steeds opperbest. Tornado Red exterieur, originele ‘Detroit’ vijfspaaks velgen, vijfdeurs, schuif/kanteldak: zo moet ‘ie zijn. Deze auto bewijst dat ik nooit meer als dagelijks vervoer een driedeurs wil en de ruimte van een hatchback is erg fijn.
Ook het zijn van een Golf bevalt mij erg goed. De Clio is toch een wat kleine auto, de Golf voelt altijd aan als een flinke, volwassen auto. Bovendien betekent het ook dat de zitpositie erg fijn is. Geen problemen met lengte, hoog genoeg als je wil maar toch lekker laag voor die ietwat sportieve momentjes. Maar denk je even de GTI-dingen weg, dan heb je een zeer fijne reisgenoot onder de bips. Sinds ik mij heb aangesloten bij @willeme’s filosofie om niet meer (te) hard te rijden, staat er gemiddeld 1 op 14,5 op het dashboard van de Golf GTI.
Toch kun je heel makkelijk de schakel omzetten naar standje GTI. Power went en zo verbluffend als toen ik ‘m net had is het allemaal niet meer. Pas als je overstapt naar een minder krachtige auto merk je weer hoe fijn het is om optioneel 250 pk onder je rechtervoet te hebben. Even snel gas geven om in te voegen blijft wel een fijne optie. Maar ook qua bochtenwerk heb ik niks te klagen. Zoals te lezen viel in mijn vakantieverslag is een B-weggetje pakken altijd lol trappen. Die twee uitersten gecombineerd in één auto bevalt opperbest.
Wat niet bevalt
Ik kan nu een beresaai lijstje maken van alles wat Volkswagen wellicht in 2005 beter had kunnen ontwerpen in de Golf of de GTI. Zoals dat als je de cruise control aanzet, je niet precies kan zien op welke snelheid je hem hebt gezet. Of dat ik eigenlijk liever het verbruik in km/l zie in plaats van l/100km. Of het gebrek aan (handige) bekerhouders waardoor je altijd het spelletje ’trek ik nu zo hard op dat m’n blikje cola omvalt’ speelt. Dat zijn dus toch een paar zaken, maar het mag eigenlijk geen naam hebben. Er is vrijwel niks wat ik pertinent een designfout vind die mij dagelijks stoort, behalve dus dit soort kleine dingetjes waar je af en toe bij denkt ‘dat had beter gekund’.
Wat minder bevalt aan mijn exemplaar is over het algemeen de staat. Ja, hij oogt wat moe. Hij haalt de ‘5 meter check’ nog, maar het lijstje zaken die van oudheid en/of gebruikssporen hebben is wel lang aan het worden. Blanke lak die her en der loslaat, steenslag voorop, velg/stoeprandschade, instapschade aan de stoel, bekraste plastics, krakende dashboarddelen, een doorgezakt dakhemeltje wat her en der geniet zit: ja, het is een inmiddels 323.000 km en 18 jaar ervaren Golf. Dit kan je voorkomen en fabrieksnieuw maken, maar dat loopt voor mijn originele aankoopbedrag wel heel heftig in de papieren. Waar ik wel blij mee ben: behalve op een paar ‘gebruikelijke’ plekken (wielkast voor na een kleine schade, onder het logo op de achterklep) is er geen roest te bekennen op de carrosserie.
Doet ‘ie het nog?
Ja! Maar dat is eigenlijk de verkeerde vraag om te stellen.
Is ‘ie kapot gegaan?
Ja! Zoals eerder aangegeven is er dus al een keer een N80-klep vervangen en heb ik twee keer een olielampje gehad. Dat waren echter vrijwel geen kostenposten. Iets heftiger is het enige *afkloppen op hout* wat tot nu toe echt ervoor heeft gezorgd dat de Golf even een half weekje buitenspel stond. De remmen achter maakten namelijk een hels kabaal. Tenminste, rem. Je moet echter schijven (die vervangen moesten worden) niet aan één kant repareren.
Het probleem zat ‘m uiteindelijk in de remklauw linksachter. Die was een beetje vastgeroest, waardoor de remblokken te lang en te dicht tegen de schijven zaten. Dat heeft ervoor gezorgd dat de remschijven, die al meerdere keren bijgeslepen waren, te snel zijn gaan slijten. De remblokken en remklauwen waren nog te redden, maar de schijven konden bij het vuilnis. Voor 330 euro (arbeid incluis) zitten er twee gloednieuwe Bosch-schijven achterop.
Ook een beurt en apk voor de Golf GTI heeft mij even 663 euro gekost. De achterbanden hadden nét te weinig profiel voor een valide apk en officieel zijn de oranje stadslampjes ook niet legaal. Da’s mooi, want ik wilde die toch al eens vervangen. Ook was de nokvolger aan vervanging toe: da’s een klein dingetje, maar kan een hoop ellende voorkomen. Daarmee zijn er in december nieuwe banden, nieuwe remmen, een nieuw brandstoffilter, nieuwe olie en een nieuwe nokvolger allemaal op het lijstje gezet. Kost wat, maar daarmee houd je de auto levend.
Klein zeer
Er zijn overigens ook wat zaken die kapot zijn, maar waar ik waarschijnlijk niks aan ga doen. Te gecompliceerd voor het feit dat het me eigenlijk niet zo stoort. Zo werkt het slot op de deur rechtsachter niet. Dat zorgt ervoor dat je de keuze hebt: van het slot en kunnen gebruiken als deur, maar dan kan ‘ie niet op slot met de centrale vergrendeling. Dus ik kies voor optie twee: dan zit ‘ie altijd op slot, maar kan de deur van buiten ook niet open. Ietwat onpraktisch en het zorgt ervoor dat ik een soort Hyundai Veloster heb.
Het schuifdak, al vind ik het nog steeds een fijne optie, heeft heel soms de neiging om open te gaan. Op de kantelstand, gelukkig. Het is nog nooit nat geworden binnen. Het is niet verschrikkelijk, maar gewoon dicht blijven is natuurlijk fijner. Oh ja, en de USB-poorten van het scherm zijn nog steeds kapot, waardoor ik er nog steeds geen CarPlay op kan draaien. Of het de moeite waard is om dit scherm op te lappen, of een nieuw scherm erin te laten zetten, moet ik nog even bedenken.
Nog een vakantie
Na het tripje naar het Verenigd Koninkrijk heeft de Golf nóg een tripje meegemaakt. Een toffe roadtrip naar Zweden. Kilometers vreten op de snelweg dat kan de GTI wel, maar ook drie man, kampeerspullen voor drie man en alles daaromheen past gewoon achterin. De kleine weggetjes in Zweden waren erg leuk om aan te vallen met de Golf GTI, de karresporen naar nationale parken waar alleen wat kiezeltjes liggen in plaats van asfalt vond ‘ie minder.
Desalniettemin weer 3.500 kilometer probleemloos afgelegd. De reis begon in Malmö, toen door naar Ed (net boven Gotenburg, naast de Noorse grens) waar de camping was, toen terug via Fredericia in Denemarken en vanuit daar immer gerade aus via Duitsland van Denemarken naar Groningen geplankt. Er was niet heel veel planken bij in verband met de drukte, maar vrijwel probleemloos even de 200 aantikken lukt bijna té makkelijk.
De vakantie was vooral genieten van de Zweedse natuur, maar er was tijd voor twee auto-gerelateerde tripjes. De eerste ligt net buiten Gotenburg. Daar heeft Volvo hun officiële museum. Een briljante trip door hun verleden, van Kattenrug naar Amazon, van P1800 naar 480ES, van 850 T-5R tot XC90. Er was zelfs een tijdelijke expositie over de Volvo S60 Polestar en alles wat ertoe leidde om die Volvo-sportsedan te bouwen, van de PCC-modellen op basis van de S60/V70 tot de Heico HS8 tot de S60 Polestar toen de bedoeling was om ‘m 500 pk te geven.
De andere trip was ook niet ver weg van Ed: het pittoreske Trollhättan. De thuisbasis van Saab. Ook al is Saab failliet en is het restant van het merk in handen van NEVS, het officiële Saab-museum is nog steeds een plek gevuld met officiële Saab-memorabilia en natuurlijk hun auto’s. De allerlaatste Saab 9-3 is daar geëindigd, net als de allerlaatste Saab 9-5 YS3E en zelfs één van de 27 Saab 9-5 YS3G SportCombi’s. Het museum is veel kleiner dan dat van Volvo – oneerbiedig gezegd is het één grote loods – maar het zo mooie en zo gedoemde verhaal van Saab wordt erg mooi verteld.
Geld
Goed, even de saaie zaken qua eigenaarschap behandelen met wat cijfertjes. In één jaar tijd is er het volgende gebeurd aan de Golf:
- N80-klep vervangen + 33,50 incl. montage;
- Kleine beurt 312.000 km: +/- 130 euro incl. arbeid;
- Airco gerepareerd: tweedehands compressor + koudemiddel: +/-190 euro incl. montage;
- Remschijven achter vervangen + remklauw gerepareerd: 330 euro incl. montage;
- Kleine beurt 323.000 km + apk (incl. banden vervangen): +/- 660 euro incl. arbeid.
Al met al dus toch bijna 1.350 euro die je kwijt bent aan de goedkoopste Golf V GTI van Marktplaats, maar voor dat geld is er ook wat zekerheid voor de komende paar jaar gekocht. Overigens zit de prijs van superplus weer zo rond de twee euro per liter en daar lust de GTI zo’n driekwart tank per twee weken van (ongeveer 100 euro per 14 dagen). Dat klinkt duurder dan de Clio (en is dat onder de streep ook), maar de Golf is warempel ietsje zuiniger.
En nu?
Als petrolhead zit je eigenlijk altijd al met je kop bij de opvolger voor je huidige auto. De Volkswagen Golf GTI uit de Autoblog Garage gaat ooit weer weg, dat moet eigenlijk bijna wel. Dat moment is echter nog niet hier. Ik ben nog elke dag blij ermee, hij wordt per dag tijdlozer en dit jaar zou ik juist de gelegenheid hebben om wat cosmetische zaken aan te stippen. Ja, er zijn een paar auto’s die ik graag zou willen kopen in plaats van de Golf, maar nog niet voor het budget waarvoor ik deze nu nog rijdende kan houden. Tot die tijd blijf ik lekker op mijn rode wolk.
Deze auto’s staan in de Autoblog Garage:
- Audi A4 Avant van Michael
- BMW 530i Touring (G31) van de baas van Wouter
- BMW i5 eDrive40 Touring (G61) duurtester
- BMW M140i xDrive (F21) van Martijn
- BMW M2 (F87) Competition van Ruben
- Citroën 2CV6 van Michel
- Fiat Panda 4×4 van Michael
- Jaguar F-Type V6 Roadster van Machiel
- Mazda 6 Sportbreak van Loek
- MINI Cooper S Gizmo Speciale (R50) van Martijn
- Peugeot 206 GTi racers
- Porsche 911 Carrera (996) van Wouter
- Porsche 944 van Jaap
- Saab 9-3 Cabrio van Nicolas
- Tesla Model S van Nicolas
Johanneke zegt
Mooie trip man! Zweden is een prachtig land om heen te gaan. Ik wil binnenkort ook weer een keer, hou dat museum zeker in het achterhoofd.
Jou auto doet ook l/100km ja? Ik vind dat zo extreem irritant. Kan het ook niet omzetten naar km/l in mijn auto. Waarom wordt l/100km gebruikt weet iemand dat? Ik vind het een bijzonder achterlijke manier van verbruik weergeven, maar misschien mis ik iets.
tjorque zegt
Het is wat je gewoon bent.
Ik vind dat 1 op xx altijd “moeilijk”.
Als je bvb 1000km wil rijden dan is de rekensom met een 5,3l/100km makkelijker dan met 1 op 18.
Althans dat ben ik zo gewoon.
seatleon zegt
Bij mijn Seat kan je wisselen tussen km/l, l/100km en mpg (us/uk). Tijdje op km/l gereden. Maar nu weer terug naar l/100km.
Robert zegt
Bij mijn Passat kon dat destijds ook. En zelfs mijn Audi 100 (bj. 1984) had toentertijd een boordcomputer waarmee ik dat kon.
Trouwens, die cruise control ‘pakt’ de snelheid die je op dat moment rijdt en met een kort tikje op de bedieningshendel (vind ik persoonlijk prettiger dan knoppen op het stuurwiel) is plus of min één, en ‘lang’ aantikken plus of min tien km/u. Ideaal.
@Loek: laat het ze in Zweden maar niet horen dat er een vrouwelijke ruiter te paard in het museum staat. Tenzij je een Amazon
ebedoelt 😜Loek zegt
@Robert: oeps :) bedankt!
@de rest: inmiddels vanuit meerdere hoeken gehoord dat je dit inderdaad kan coderen met VCDS, dus dat moet dan maar eens gebeuren.
crashingduke zegt
l/100Km is de officiële eenheid.
Dutchdriftking zegt
Tijd voor een Alfa, ik kan het gewoon ‘correct’ laten weergeven.
Richmond zegt
Leuk verslag en nog steeds een mooi model de golf 5 GTI. Veel plezier nog Loek!
Loek zegt
@Richmond: bedankt!
RutgerK zegt
“Of dat ik eigenlijk liever het verbruik in km/l zie in plaats van l/100km.”
Op een wilekeurig VAG forum is vast iemand te vinden met een OBD stekker en VAGCOM om dat binnen 5 minuten aan te passen. De dealer kan het trouwens ook zo voor je doen..
bunnylebowski zegt
Leuk artikel, het is een type auto die totaal niet bij mij past maar het verhaal en de liefde ervoor is leuk om te lezen. zou mooi zijn om wat geld te investeren in de lak, velgen etc. Hoeft allemaal niet te duur zijn en je kan misschien ook wat zelf, geeft extra voldoening..
Loek zegt
@bunnylebowski: dankjewel! Ik hoop dit jaar inderdaad dit jaar wat cosmetische zaken aan te kunnen passen, zodat ‘ie even wat frisser oogt.
kniesoor zegt
Toch is het leuk, dat zo’n oude oto het met zoveel kilometers op z’n bast nog vrij probleemloos doet en er ook nog eens keurig uitziet. Dat geeft wel aan hoe goed-ie in de basis is.
Dutchdriftking zegt
Hij is fijn. Lekker blijven genieten van deze schone!
berrychello zegt
Erg leuk ding, zo’n rode V GTI vind ik echt geslaagd. Ook met de mooie 17 inch velgen eronder en niet de minder mooie 18 inch. Gaaf dat ie nog lekker doorgaat met die kilometerstand.
Loek zegt
@berrychello: dankjewel! Het zijn herspoten 18 inch velgen in de kleurstelling van de originele 17 inch. Ik vind dat 18 inch net even wat dikker staat onder dit model, maar ben inderdaad ook geen fan van de ‘diamond cut’ kleurstelling van de originele 18s. Een goed compromis, dus ;)
Thomas20vt zegt
@loek: Zelf vond ik de Detroits altijd erg dikke wielen, het nadeel is dat ze na een paar jaar er niet meer uit zien. Vocht gaat onder de blanke lak laag van het gepolijste deel zitten en dan zien ze er niet meer uit. Vroeger een Passat gehad met Catalunya’s eronder, deze hadden t zelfde probleem, deze toen ook net als die van jou opnieuw laten poedercoaten, zo blijven ze mooi. Fijn dat de GTI goed bevalt, zelf ook als demo gereden toen ik in de verkoop zat. Gingen toen als warme broodjes. Zou er graag weer een als hobby auto hebben, een tijdloos model de V GTI. Met VCDS is er van alles aan de passen in de Golf. Veel plezierige kilometers toegewenst nog 😎
Thomas20vt zegt
Zelf vond ik de Detroits altijd erg dikke wielen, het nadeel is dat ze na een paar jaar er niet meer uit zien. Vocht gaat onder de blanke lak laag van het gepolijste deel zitten en dan zien ze er niet meer uit. Vroeger een Passat gehad met Catalunya’s eronder, deze hadden t zelfde probleem, deze toen ook net als die van jouw opnieuw laten poedercoaten, zo blijven ze mooi. Fijn dat de GTI goed bevalt, zelf ook als demo gereden toen ik in de verkoop zat. Gingen toen als warme broodjes. Zou er graag weer een als hobby auto hebben, een tijdloos model de V GTI. Met VCDS is er van alles aan de passen in de Golf. Veel plezierige kilometers toegewenst nog 😎
julez zegt
Leuk om te lezen! Ik heb een aantal maanden geleden een Tornadorode, basic bitch Golf V Trendline gekocht voor een appel en een ei. Had het nooit verwacht, maar wat is het toch een fijne auto! Ik vraag me dan toch wel af hoe een GTI zou rijden.. Misschien verkoop ik de Trendline ooit wel met winst en koop ik een mooie GTI ervoor terug.
Trouwens, @loek: op Aliexpress heb je super mooie, oem-look radio units met carplay en alles erop en eraan! En voor maar +-€60! Ga ik binnenkort ook bestellen. Toch fijn om navi etc te hebben in je 20 jaar oude Golfje.