Wat ben ik wijzer geworden nu de Mazda MX-5 ND één jaar deel uitmaakt van de Autoblog Garage?
We zitten midden in de maand april. Dat betekent dat het een jaar geleden is dat de Mazda MX-5 ND werd toegevoegd aan de virtuele Autoblog Garage. Een auto waar ik een aantal verwachtingen van had. Een auto die zeker voldoet aan die verwachtingen, maar de ND is ook een roadster met zijn minpunten. In dit artikel lees je mijn conclusie na één jaar Mazda MX-5 ND rijden.
9.000 kilometer
Ondergetekende is verantwoordelijk voor 99 procent van de gereden kilometers. Mijn vriendin was of op de passagiersstoel, of helemaal niet in de MX-5 te vinden. Ze is van het type “A naar B-auto”. Dan heb je weinig achter het stuur van een MX-5 te zoeken. Je voelt alles op de weg, je moet drempels met feeling nemen en op snelheid is de Mazda niet heel comfortabel te noemen. Liefhebbersauto is hier het juiste woord.
Bijna alle gereden kilometers zijn tot nu toe voor de lol. De MX-5 is geen fijne auto voor de Hollands woonwijken (want, drempels) en het is ook geen ideale kandidaat op de snelweg (veel herrie in de cabine). De auto komt het lekkerste tot zijn recht op N-wegen of op een dijk. Het maakt niet uit hoe smal de weg is. De auto is zo klein dat je altijd eenvoudig aan de kant kunt gaan voor tegemoet komend verkeer. Naar een verjaardag of even iets ophalen of wegbrengen zijn de ideale excuses om de MX-5 te pakken.
Het is een roadster en wat mij betreft mag, nee moet het dak dan ook zo veel mogelijk open. Sowieso zijn open auto’s goed vertegenwoordigd in de Autoblog Garage. Dankzij stoelverwarming in combinatie met een windrek kun je zelfs in de winter probleemloos open rijden. Een muts of handschoenen waren afgelopen winter niet nodig. Een petje bleef altijd thuis. Sorry, ik ben absoluut geen petje-in-een-cabrio-rijder.
Het leukste zijn de weekendjes weg. Zo zijn m’n wederhelft en moi in 2019 onder andere naar Hamburg geweest. De bagageruimte is en blijft een uitdaging met dit soort auto’s. Het voordeel is dat je ook weer minder hoeft te sjouwen naar de hotelkamer. Helaas heeft het coronavirus roet in het eten gegooid voor 2020. Een weekendje naar het buitenland zit er niet in en dat zal dit voorjaar zeker niet gaan gebeuren.
De aandrijflijn van de MX-5 is mij tot nu zeer positief bevallen. De 2.0-liter SkyActiv is vlot en is mede door het lage gewicht alles behalve een zuipschuit. Zelfs als je lekker aan het boenderen bent. Het gemiddelde verbruik staat na al die gereden kilometers op 6.9l/100 km. Het lijkt nu net of ik er als een saaie trut mee rij, maar de MX-5 ND is écht zo zuinig. Men omschrijft een sportieve auto met een laag gewicht als een kart. Dat is zeker zo in het geval van de ND. Een kart waar alles op en aan zit welteverstaan.
Mods
In standaard trim is de MX-5 ND een ietwat brave auto in mijn ogen. Alsof Mazda 80 procent heeft gedaan en jij als bezitter de rest mag afmaken. Met die opdracht in het achterhoofd is de ND aangepakt. Toen ik de auto kocht was de roadster al verlaagd. Het voorzetje was dus al gegeven. In samenwerking met een aantal partijen zijn we verder gegaan. In eerdere artikelen hadden jullie het CM Customs Alcantara-stuurwiel al kunnen zien. Net als de kleinere antenne, achterspoiler en windrek van Cabrio Supply. In samenwerking met de laatstgenoemde partij hebben we nog een mooie aanpassing kunnen doen. Daarvoor moeten we naar de voorkant van de auto.
De MX-5 ND heeft standaard een horizontale grille die ook vrij open is. Het nadeel is dat er troep tegen de radiator komt en achter de voorbumper verdwijnt. Via Cabrio Supply heb ik de RF Spyder Grille laten monteren. De montage is gedaan door SPBA in ’s Gravendeel. Met het verwijderen van de voorbumper kwamen onder andere steentjes en zelfs een sigarettenfilter tevoorschijn. Deze grille is een stuk dichter en heeft bewezen veel minder troep door te laten.
Meevallers en tegenvallers
In een eerder artikel kwamen de voor- en nadelen van de Autoblog Garage Mazda MX-5 ND al voorbij. Op basis van één jaar bezit is daar niet veel verandering in gekomen. Ik denk dat dit de beste keuze is voor een moderne (open) sportauto met een kleinere portemonnee. Je hebt achterwielaandrijving, een sper (op de 160 en 184 GT-M), een laag gewicht en mooie materialen aan boord. Cruise control, stoelverwarming en het Bose-geluidssysteem maken het tot een auto die ook leuk is om rustig te rijden. In Soul Red Crystal heeft de MX-5 vooral aantrekkingskracht op kinderen, die papa of mama aan de hand trekken en wijzen naar de auto.
Een tegenvaller is dat de materialen duur kunnen zijn om te vervangen. De motorkap is van aluminium en de voorruit is van speciaal dun glas om enkele voorbeelden te noemen. Een goede autoverzekering is geen overbodige luxe. Ook moet je jezelf even instellen op met wie je mede Mazda bezitters zijn. Serieus. De keren dat ik bij mijn dealer kwam zaten er altijd 65+ers een nieuw model samen te stellen.
De eerste rit van 2020
In het paasweekend kwam de Mazda MX-5 ND naar buiten en ben ik solo gaan toeren. Niemand op de passagiersstoel. Gewoon me, myself & I op zoek naar wat leuke bochten. Na een milde winter was er direct weer een glimlach op m’n gezicht te zien. Dak open, zonnebril op en gaan met die banaan. Met al dat thuiswerken is niets zo fijn als even wat bochten aanvallen met je vierwieler (of misschien in jouw geval, tweewieler). De grip lijkt oneindig en het gaspedaal vloeren is bijna ongevaarlijk. De soundtrack is oké voor een viercilinder. De 2.0-liter zal je echter nooit doorhalen voor een uitzonderlijk geluid.
En nu?
Niets is zo veranderlijk als het weer. Of in mijn geval: niets is zo veranderlijk als de interesse van een petrolhead. Ik koop mijn auto’s voor een periode van circa 12, 24 of maximaal 36 maanden. Daarna ben ik meestal weer nieuwsgierig naar wat anders. Door de coronacrisis komt de Mazda MX-5 ND bovendien minder uit de virtuele Autoblog Garage dan ik zou willen. Een vakantie naar het buitenland zit er voorlopig niet in. Daarnaast is de auto na alle uitgevoerde mods ‘af’ in mijn ogen. Wat een leuke opvolger zou zijn? Daar ben ik nog niet helemaal over uit! De kans is aanwezig dat de roadster nog een jaartje gaat blijven.
a_buis zegt
Leuk verhaal en in de basis herkenbaar. Ooit poos in de mx5 mk1 (een witte zonder stuurbekrachtiging) en ja het is een mooie dijkjesknaller. Beter dan een 911 cabrio in mijn ogen, die is er meer voor de snelweg of grote bergtochten.
markos78 zegt
De enige noodzakelijke mod voor een MX-5 is natuurlijk een turbokit ;-)
@RubenPriest: hoe is de zit achter het stuur? Voldoende ruimte en staat de stoel laag genoeg?
Ik vond het bij de NA die ik had net aan, bij de NB zat ik net te hoog.
RubenPriest zegt
Ja de zit is perfect in mijn ogen. Nu heb ik de optionele Recaro’s die net even wat lager zitten dan de standaard stoelen. Nu ben ik met 1.78m ook geen gigantisch persoon. Voldoende ruimte in ieder geval, ook mbt tot het stuur.
baklava zegt
@markos78: nee supercharger is betet
jean1989 zegt
@markos78: koop dan gwn een 124 spider,zelfde wagen alleen dan met wel wat koppel
mpc007 zegt
Het hoogtoerige karakter past juist veel beter bij zo’n auto dan een koppelblok (meer beleving). Vind ik in ieder geval, en met mij ongeveer 75% van de autopers als je de reviews van beide zo leest.
kenner zegt
Ik zag je laatst nog bij de carwash blijdorp. Mooie bak hoor
stephane8200 zegt
@kenner: ik wist niet dat @RubenPriest ook in 010 woont.
Ben een liefhebber van de MX5. Heb er zelf ook een. Deze ND bevalt me ook zeker.
Wat je zegt, cabrio-met-pet rijden kan echt niet. Hoeft ook niet tenzij je een kale bats hebt die niet tegen de zon kan.
MontegoBlue zegt
Pet met klep is juist ideaal om in een dakloze auto het zonlicht uit je ogen te houden. Jouw taboe daarop lijkt me vooral heel persoonlijk.
stephane8200 zegt
@MontegoBlue: ik rijd al 15 jaar cabrio (als 2e of 3e auto) en ik heb nog nooit de behoefte gehad. Zonnebril is genoeg.
mpc007 zegt
..en als je lang bent waait ‘ie in de MX-5 ND af, kan ik uit ervaring zeggen XD
brave zegt
En eerlijke vraag die niet lullig bedoeld is. Maar kan iemand mij het nut van een 12-uur streepje op het stuur uitleggen. Kijkt iemand daar werkelijk naar (en zo ja wanneer dan)? Ik snap ze gewoon nooit, anders dan gewoon de looks…
stephane8200 zegt
@brave: in theorie om te weten wanneer de wielen recht staan bij het driften.
tazmania zegt
@brave: oversteer indicator. Bij heel veel overstuur of overstuur vlak achter elkaar is het een handig hulpmiddel. Om te voorkomen dat je denkt dat je wielen rechtuit staan, terwijl dat niet zo is. Op de openbare weg heeft het geen nut. Bij circuitrijden of bij rally’s kan het zeker nuttig zijn.
ivomx5 zegt
Ik heb mijn ND 2.0 GTM alweer 3 jaar en deze bevalt nog steeds erg goed. Heb wel in andere uitlaat en onlangs een chiptune gedaan; zo wordt lekker doorhalen een feestje. Roadtrips zijn inderdaad het mooiste om te doen, hopelijk gaat dat nog lukken dit jaar.
vpowert zegt
Waar heb je de chiptune laten doen? Zou m’n ND1 wel graag het karakter van de 184pk ND2 willen geven met een iets hogere redline.
ericd zegt
Mooi die grijze voorruit frame. Kap in hetzelfde grijs?
RubenPriest zegt
De kap is zwart.
tazmania zegt
Wat ik nog mis: Hoe stuurt het als je gaat pushen? Ik vond de korte wielbasis in het begin nog wel eens wennen, maar als je gewend bent…Door de compacte buitenmaten kan je met zo’n ding overal vegen, ook met gemak tussen 2 stoepranden door of op een dijkweggetje. Dat is met een minder compacte (en zwaardere) BMW toch weer wat moeilijker.
RubenPriest zegt
Het stuurt heel gemakkelijk. Zeker omdat je geen 300 of 400 pk hebt zijn de marges heel groot. Mede door het sperdiff is het eenvoudig powersliden/driften als het nat is zonder dat je meteen doordraait. Moet wel echt goed nat zijn. Op droog wegdek ga je niets voor elkaar krijgen met zo weinig vermogen. De elektronische stuurbekrachtiging is even wennen, want hij gaat in het begin wel heel snel heen en weer voor je gevoel. Op een dijkweggetje is het leuker rijden dan de M3 die ik hiervoor had (met uitzondering van het geluid). Je hebt inderdaad een klap minder gewicht wat je door een bocht trekt, en dat is veel leuker op nog legale snelheden.
tazmania zegt
@RubenPriest: thnx
tttijn zegt
Super gave rijders auto, wordt altijd vrolijk als ik zo’n aparaat zie rijden :)
mynameisjeroen zegt
Het valt me eigenlijk best tegen te lezen dat zo’n moderne auto het niet goed doet in woonwijken en op de snelweg. Ik heb wel eens in een MX-5 1.6 gereden, het enige wat mij opviel was dat hij nogal underpowered was. Dit recente model ziet er echt wel heel mooi uit. Misschien is een 10 jaar oudere Boxster wel een goed alternatief. Blijkbaar betere eigenschappen op de snelweg en in woonwijken en heel veel baggageruimte. Misschien wat duurder in onderhoud en verbruik, maar niet in aanschaf.
RubenPriest zegt
Hij weegt minder dan 1.000 kg. Toch heb je zaken als stoelverwarming, al die rijassistentiesystemen, een (bescheiden) dakconstructie en een goed Bose geluidssysteem aan boord. Mazda moest op iets besparen om dat gewicht laag te houden en dat is merkbaar de isolatie geworden.
kle500 zegt
@RubenPriest: Is die nieuwste nog altijd zo licht?
RubenPriest zegt
De NB en de NC werden zwaarder. De ND komt het dichtst in de buurt van de NA. De 130 pk weegt +- 950 kg, de 160/184 pk weegt +- 995 kg
mpc007 zegt
Als ze nu nog adaptieve cruise controle gaan leveren wordt het helemaal mooi. Ik had een voorraadauto van modeljaar 2017 dus helaas geen BLIS. Enkel lane departure warning (die niet automatisch terugstuurt).
flik2punt0 zegt
Leuk verhaal. Vooral de nieuwe grill is echt een vooruitgang.
arjan916 zegt
Zeker een leuke auto. De uitspraak poor-man-Lotus is misschien niet terecht, beide een andere doelgroep, beide leuk om te rijden. De Mazda lijkt me wat toegankelijker en meer allemansvriend, de Elise is voor de liefhebbers die eem stapje verder willen gaan. Gaat de nieuwe SkyActiveX ook in de MX5 terechtkomen?
vpowert zegt
Ik denk niet dat de Skyactiv-X in de MX-5 komt. Mazda heeft ooit gezegd dat de Skyactiv-X alleen in nieuwe modellen zou komen.
Ook wel leuk om te weten: de Japanners hadden het idee om alleen de 1.5 in de ND te leveren. Geheel in lijn met de filosofie om terug te gaan naar het gewicht en beperkte vermogen van de NA. Het development center van Mazda in California heeft er toen voor gepleit om ook de 2.0 in de ND te leggen.
Savagegeese heeft een soort van mini documentaire gemaakt over de MX-5 – mooi gefilmd en erg leuk om te kijken als je toch thuis zit! https://www.youtube.com/watch?v=MpBc3K3aZgc&list=PLr-mTF1DFa-uYhVy6flJn83IiqLWgdssr&index=5
mpc007 zegt
Ik heb met de nieuwe Mazda 3 en SkyActiv-X gereden maar ben bang dat het niet echt past bij de MX-5. De SkyActiv-X heeft genoeg power maar hij daagt je niet uit dat te gebruiken. Is duidelijk ontworpen om juist economisch en efficiënt te zijn. In een MX-5 lijkt me dat niet zo leuk, de 1.5 motor in mijn ND nodigt zo uit tot doortrekken dat je een heel andere beleving krijgt. De X is dus zeker geen slechte motor, hij deed het top in de 3. Zou ‘m zo bestellen als daily in die fraaie Polymetal Grey kleur. Maar niet in de MX. Bovendien is het met een huidig verbruik van 6l op 100 km absoluut niet klagen nu.
vpowert zegt
Gelukkig komen er bij dezelfde dealer (Mulder, toch?) ook 30’ers met precies zo’n zelfde ND MX-5 hoor. *zwaait* Maar ben het wel met je eens qua gemiddelde leeftijd. Ik ontvang het magazine van de MX-5 club (goedkope verzekering!) en zie daar louter 50 plussers in staan.
(Het feit dat die MX-5 club ‘voertuigbeheersing’ trainingen organiseert geeft ’t al wel aan. Gelukkig bestaat de Autoblog driftcursus!)
Anyway, verder een herkenbaar verhaal. Bij mij is het m’n enige auto dus ook wat langere ritten doe ik ermee. Snelweg doet ie een stuk fijner dan mijn oude NC deed maar een echte autobahn verslinder wordt het nooit. Bochtige N-weggetjes op een zondagochtend maken echter alles goed! En de limiet van 100km/h is het ook op de snelweg heel chill rijden met het dak open.
Die Spyder Grille mod is ook wel heel nice! Ga ik ook eens bekijken. Wat kostte het monteren je?
RubenPriest zegt
Leuke reactie! De montage van de Spyder Grille deed ik bij de specialist waar ik mijn BMW in onderhoud heb. Kostte 2 uurtjes tijd en de held rekende er niets voor :)
spence zegt
Toch een punt waar ik je mening niet deel: de MX-5 ND is een verrassend comfortabele wagen voor dat type.
Ik vermoed dan ook dat de aanpassingen van de veren aan de oorzaak liggen van dat gebrek aan comfort dat je vermeld.
RubenPriest zegt
Het enorme windgeruis vanaf 100 km/u heeft weinig met aanpassingen aan het onderstel te maken. De radio of je gesprekspartner nog kunnen verstaan is ook een stukje comfort.
scheurbuik zegt
Ik ervaar in de mijne niet een enorm windgeruis vanaf 100 km/h. Stil is anders, maar zo erg als RubenPriest beschrijft is het volgens mij niet. Wellicht is het exemplarisch? Wel eens in een andere gereden? Mijn mx5 staat nog op de standaard veer/demper combinatie. Best wel rol en overhellen. Daarom ga ik hem dit jaar ook verlagen. Alleen nu huppelt ie vrolijk over drempels. Heeft er geen enkele moeite mee. Veel beter dan mijn dagelijkse bak. Dat ben je wel kwijt als je hem gaat verlagen.
mpc007 zegt
Het overhellen is ook mijn nummer één probleem. Je kunt een rotonde niet snel met veel vertrouwen nemen; voelt gewoon niet lekker.
jensoffbutton zegt
Valt dit mee als grote mens? Ik ben wel voor Mazda (heb een 3) maar een MX5 kopen, dat weet ik nog niet. Ik ben 1m93.
RubenPriest zegt
Ik denk dat je met 1m93 inderdaad niet lekker gaat zitten in een MX-5 ND helaas. Mijn ervaring is dat ook maar een beetje lange mensen al gauw ‘opgesloten’ zitten in de ND. Zeker met het dak dicht.
mpc007 zegt
Hangt ook beetje van je ‘verhoudingen’ af, of je lange benen hebt of niet. Ik ben 1.92 en zit oké. Tuurlijk, meer ruimte was prettig geweest en je rechterbeen zit net tegen het schot aan, maar het is goed te doen. En je krijgt er zoveel voor terug dat ik het voor lief neem.
peterkr zegt
Leuk stuk weer Ruben en het blijft een prachtige roadster. Zelf had ik al de aanpassingen precies zo gedaan alleen het verlagen is niet zo mijn ding persoonlijk, maar dat was al zo las ik. Mijn advies is lekker nog een jaartje sturen. Hopelijk komen de ritjes naar het buitenland ook nog.
RubenPriest zegt
Bedankt voor je reactie Peter!
mpc007 zegt
Je hebt er leuke dingen meegedaan, super! We hebben het er wel eens over gehad maar ik ben ook nog steeds erg tevreden met m’n 1.5 ND GT-M in dezelfde kleur. Heel herkenbaar dat kinderen het voor iets bijzonders aanzien, blijft leuk. Ook herkenbaar dat de Mazda dealer vooral oud publiek trekt, en veel meetings van de traditionele MX-5 clubs ook. M’n broertje heeft het virus overgenomen en recent een groene NC 2.0 S-VT aangeschaft, die ook erg goed rijdt. Omdat het een leaseauto is kan ik er qua aanpassingen niets mee doen, maar in de basis is het een zeer prettige auto. Het meest vervelende aan het rijgedrag vind ik zelf het forse overhellen in korte bochten. Daardoor kan je een rotonde nooit met heel veel vertrouwen nemen. Met een verlaging, grotere wielen met bredere banden, betere vering / demping en stabi stangen zal dat vast opgelost zijn, maar dat is mij voor dus geen optie. Het geluid van de 1.5 hoog in de toeren vind ik erg aanstekelijk, maar je leest wel meer dat de 1.5 eerder een toerenmotor is dan de 2.0 (zeker voor de modeljaarupdate naar 184pk). Ben wel benieuwd of je al nagedacht hebt over een opvolger? Ik moet mijne over een jaartje inleveren maar weet nu al dat ik er qua rij-eigenschappen waarschijnlijk niet op vooruit zal gaan (en nee, ik wil niet wéér een MX-5 in de lease) en dat voelt dubbel. Iets als een Polo GTI of Clio RS is sneller in rechte lijn, maar voor de rest veel minder leuk. Ga de auto vast missen, daarom misschien ooit in droom-spec nog eens terugkopen over een paar jaar (met 2.0 motor van na de update, en het pakket met de Recaro’s wat jij ook hebt, miss zelfs in die fraaie oranje Anniversary kleur).
RubenPriest zegt
Leuke uitgebreide reactie! Uiteraard al nagedacht over een opvolger. Dat kan nog van alles zijn. Wel staat vast dat ik het weer ga zoeken in het hogere segment, mijn M3 die ik hiervoor had mis ik op het gebied van comfort en performance. Op de shortlist staat een BMW M2. Helaas zijn deze nog fors aan de prijs. Op de korte termijn zit dat er niet in. Andere mogelijkheid is een 340i in de categorie praktisch en fun. Een Mercedes-AMG A45 of een Audi S3 zou ook kunnen, ben echter bang dat deze auto’s misschien snel gaan vervelen door het opgefokte viercilinder karakter. Kortom: voorlopig nog niets concreet als het gaat om een opvolger.
maxverstappen zegt
Ik ben fan van elke coupé en menig roadster. Ik vind deze uitvoering matig qua uiterlijk. Stoelverwarming interesseert mij helemaal niets. Een goed motorgeluid wel. Zonde dat het laatste er niet standaard uit komt.
mwti zegt
Het is een leuk schattig wagentje maar mij te lief.
Dutchdriftking zegt
Wat is hij opgeknapt van die grille zeg! Het zal wat met het vuil, het is het heel veel mooier! Ik snap goed dat hij nog even blijft. Wellicht wat mods doorvoeren om hem wat langer interessant te houden? Wellicht passen de wielen van een Mazda 6 GT-M? Dat zou hem net even een wat dikkere look geven. Zeker wanneer je ook een spacer monteert. Wat geluid betreft, heb je al iets gedaan met een luchtfilter of einddemper? kleine aanpassingen welke voor een enorm verschil kunnen zorgen. En dan geniet je nog veel meer. Als je echt geld over hebt is een compressor nog een idee. Voegt ook een leuk stukje geluid toe, maar vooral veel snelheid om Porsche Boxters het serieus lastig te maken.
RubenPriest zegt
De auto heeft al een pipercross filter. Einddemper hoeft van mij niet zo, in het interieur hoor ik het uitlaatgeluid al voldoende. Qua aanpassingen laat ik het denk ik zo, lekker geld in de zak houden voor een toekomstige vervanger :)