De lichtgewicht mini-4×4 is begonnen aan zijn 40ste levensjaar, dus kijken we vandaag even kort terug naar de geschiedenis van dit veel-fun-voor-weinig autootje.
De eerste echte Jimny kwam in 1970 de Japanse markt op, aangedreven door een 359cc tellende tweecilinder grasmaaier-blok. Met 25 pk een trage, maar degelijke, off-roader voor de iets kleinere beurs. Inmiddels zijn we bijna een halve eeuw -en 2,5 miljoen exemplaren- verder en is de zesde generatie gearriveerd.
Klein, basic, en beslist geen bochtenridder. Maar geef ‘m een stukje serieus offroad-terrein en de Jimny ‘raast’ de gemiddelde SUVferd zeker voorbij. Wie alle specs wil lezen doet dat maar op Autowiki, veel leuker is het natuurlijk om te kijken hoe dit kleine Japannertje in de modder speelt en bijna compleet onder water duikt. O ja, ze zijn ook om te bouwen naar een G-klasse. Op naar de volgende 40!
ik zal er eentje op drinken vanavond xD
all hail to the most under-rated 4X4 ever ..
Samen met de Lada Niva een held in het terrein
In Nederland voor bekend als SJ410, SJ413 en Samuarai! De Samuarai is niet vooruit te branden op de weg, de Jimny (vanaf 1998) is leuk te rijden op de verharde weg, wel even de 4×4 uitzetten…. gaat anders erg stinken.
Klopt, hard gaan ze zeker niet. Was mijn eerste auto. Later ook dit soort werk mee gedaan :) Moet wel zeggn dat een kop van de swift GTI samen met wat andere aanpasingen wel goed werkt op een samurai. Probeer alleen niet hard de hoek om te gaan, want dan ga je op 2 wielen en om….
stoer ding toch..voor de mens die geen dikke tractor voor de deur wilt hebben, maar wel de terreineigenschappen ervoor wilt hebben..net als de oude Daihatsu’s Rocky.
Doe mij maar een Daihatsu Taft, dan weet ik zeker dat het ding de elandproef niet overleeft :-)
Dat die auto al 40 jaar gemaakt wordt bewijst wel dat ze daar iets goed doen bij Suzuki, en ik gun het zo ook. :D
Gefeliciteerd! 8)
haha, leuk die 1e video :P respect!
Wordt wel tijd voor een nieuwe! De huidige Jimny is hopeloos verouderd….
Deed ook mee in de Top Gear Bolivia Special en deed het daarin eigenlijk ook niet echt slecht ;)
een held in t terrein, met name de oudere maar op de weg is het bagger!
Ben eigenlijk best benieuwt naar de allereerste Jimny!
359cc tweetakt!!!!
Hahahaha!
Maar ik wist ook niet dat de Jimny zo oud was. Weer iets nieuws geleerd.
Vond een mooi Japanse docu over de Jimny!
Geen zorgen, het is ondertitel in the “Ingrish”… :mrgreen:
http://www.youtube.com/watch?v=wKOWZaBljKA
Blijven leuke apparaatjes! Lijkt me heerlijk om eens zo’n Afrika-tochtje te doen met zo’n ding!
Fantastische 4×4, kan in het terrein vlot op tegen z’n grotere broers – zelf getest. En als hij al eens vastzit, krijg je hem er veeeel vlotter uit dan een van die obese SUV’s. Lichtgewicht heeft zo z’n voordelen :-) Gefeliciteerd Suzuki!
Gek, ik heb altijd gedacht dat het Jimmy met een M was. Bedankt voor de info. Toch zou ik nooit voor zo’n Jimny kiezen. Doe mij maar een oude Landcruiser of een Defender als het ruig wordt.
Feit is wel dat de Japanners een hoop leuke en goede auto’s hebben gemaakt door de jaren heen. Vaak niet erg spannend, maar vooral doordacht.
Leve de Jimny en alle voorloperts ervan. Leuke hobby auto’s voor weinâg. De Jimny vind ik bijvoorbeeld ook nog eens echt leuk smoelen: thumps_up!
Heb op Kreta eens een safari gedaan. Hele rits Jimny’s achter elkaar en hop de bergen in. Was echt supertof!