Elektrische auto’s en plug in hybrides, we duiken er midden in!
Het is al weer tijd voor de 4e Autoblog EV 10 Daagse. Voor de meesten van ons is die ene buurman in de straat met een Tesla Model S en zendingsdrang al lang een anekdote uit ver vervlogen tijden. Voor bijna elke zakelijke rijder is het aanbod aan elektrische auto’s en plug in hybrides relevant.
Hetzelfde is ook het geval voor consumenten. Nee, dat komt niet perse door de slecht gevulde EV subsidiepot voor particulieren. Een pot die wat ons betreft een paar factoren te klein was en is. Nee het komt ook omdat veel particulieren simpelweg een prima toepassing hebben voor een elektrische auto. Nee, dat zal niet voor iedereen gelden, maar steeds meer mensen nemen elektrische auto’s of plug-in hybrides mee in hun overweging.
Al was het alleen maar omdat die auto’s in Nederland de minste ‘BPM straf’ hebben. Je ziet deze week onder meer een rijtest met de Range Rover Evoque P300e PHEV, de snelste versie van de range is ook de goedkoopste, omdat er ‘maar’ circa € 1.650,- BPM op dit model zit. Waar de normale benzine en Mild hybrid versies het 10 (!) voudige aan BPM krijgen opgelegd.
Sinds vorig jaar is het aantal leverbare EV’s toegenomen en voor het komende jaar neemt het bijtellingsvoordeel voor de zakelijke rijder fors af. EV’s moeten dus nu bijna echt op eigen benen gaan staan. De merken die eerst het rijk alleen hadden moeten nu echt op producteigenschappen concurreren met nieuwe elektrische modellen.
Kortom, er is voldoende te melden rondom EV’s en dat gaan we de komende 10 dagen doen.
Veel leesplezier de komende dagen!
Variomatic zegt
Nah.. zijn toch wel leukere voorbeelden van plugins met zeer lage bpm dan die rijdende handtas-Evoque:
Range Rover Autobiography LWB van 210k euro met ca 500,- euro bpm (maar helaas met een 2.0 in het vooronder); of
de X5 45e met heerlijke 3.0 turbo zes in lijn met maar 400,- euro bpm ‘omdat milieu’, waha!
Lang leve de PHEV! Bijna geen bpm-diefstal en overal lekker lang parkeren bij laadpalen!
florisje zegt
@variomatic: Ik vind de X5 45e oprecht een goede auto dankzij de 24kWh accu die er in ligt. Die is bijna 2x zo groot als in bijna alle andere PHEV’s en dus kan je er wel degelijk normaal mee heen en terug naar je werk rijden.
Variomatic zegt
@florisje: onder het genot van een heerlijke zescylinder roffel, ja!
flutterby zegt
@florisje: tja, z’n zeecontainer heeft ook behoorlijk wat nodig. Lynk&Co pakt het ook goed aan met 14 kWh bruikbaar in hun XC40 formaat PHEV.
De belangrijkste overweging voor een PHEV moet trouwens wel zijn dat je regelmatig de brandstofmotor nodig hebt. Alleen met de caravan of enkel het laatste stukje is funest voor de motor en je portemonnee.
Mijn persoonlijke ervaring is dat dagelijks meerdere keren stekkeren enorm gaat tegenstaan. Mijn eGolf hoef ik veel minder vaak te koppelen met 200 km bereik.
Lynkesoep zegt
@flutterby: de Lynk&Co rijdt toch wel 70km op een volle accu. Binnenkort de boot uit het water trekken, naar de opslag. Kijken hoe het verbruik dan is. Ik zorg vast voor een volle tank benzine 😬
Variomatic zegt
@variomatic: ps, voor de SUV haters is er bijv ook de verlengde A8 60 TFSI E met heerlijke 340 pk 3.0 V6 turbo en een whopping 425,- euro bpm in 2021.. In 2022 gaat de bpm helaas wel omhoog overigens..
krisp zegt
Ongetwijfeld zal het hier ook gaan over het gebrek aan voordeel (via de bijtelling of subsidie) die er op EV’s zitten. Maar ik zou het tof vinden als er ook aandacht besteed kan worden aan de reden waarom: fabrikanten moeten toch wel, dus waarom zou de overheid er geld aan uitgeven?
De uitstootnormen voor autofabrikanten ligt nu al op 95gr/km. De enige manier om dat te halen is om serieus te investeren in PHEV’s en EV’s. Dat wordt alleen maar strenger: de norm gaat naar 0 in 2035, mogelijk zelfs eerder (als het aan Nederland ligt). Daarnaast worden de normen voor brandstofmotoren (EURO7) dusdanig streng dat de complexiteit zeer hoog wordt, met dito kosten. Het is daardoor simpelweg goedkoper om een EV te maken. Bovendien mogen auto’s met brandstofmotoren (waaronder PHEV’s) in 2030 verschillende steden niet meer in, waardoor zo’n auto ook voor consumenten niet meer aantrekkelijk is.
Die trein loopt dus wel. Waarom zou de Nederlandse overheid de moeite doen om daar korting en/of subsidie voor te geven? Dat geld kan veel beter besteed worden aan andere dingen die niet vanzelf gaan: de isolatie van sociale huurwoningen en de verduurzaming van de industrie bijvoorbeeld.
michaelras zegt
Je vraagt je af of subsidie voor de zakelijke rijder en de EV subsidie voor particulieren werkt? In de zin van -> meer EV’s. Ik denk dat het wel gewerkt heeft. Of het al afgebouwd moet worden, dat is de vraag.
De trein loopt dus wel, maar als je er nu de stroom af haalt…
krisp zegt
Nuh, dat die werkt in NL is wel zeker. Maar de vraag is of het nodig is om het wagenpark op tijd naar EV te krijgen. Ik denk dat dat niet zo is, en dat subsidie geven nu vooral prijsstijgingen tot gevolg heeft.
Ik ben inderdaad vooral benieuwd of subsidie en bijtellingsvoordeel eraf halen handig is. Dat het nadelig is voor de importeur/dealer die veel EV’s wil verkopen, geloof ik wel. Het gaat me vooral om het doel op de langere termijn: een zo schoon mogelijk wagenpark in de EU op een kostenefficiente wijze.
Edge zegt
Ik volg je redenering niet helemaal. Als er geen subsidies nodig zijn om het wagenpark te vergroenen en mensen aan de EV te krijgen omdat de consument en de autofabrikant toch wel gedwongen wordt door regelgeving, waarom dan wel geld uitgeven aan subsidies voor het isoleren van sociale huurwoningen en verduurzaming van de industrie? Die trein kun je evengoed op gang krijgen door simpelweg strengere regels op te leggen. Laat ergens in een wet vastleggen dat alle Nederlandse woningen, inclusief de sociale huur, uiterlijk aan het eind van jaar X minimaal energielabel Y hebben en de woningcorporaties moeten wel. Zorg samen met de EU-partners voor wetgeving die de industrie een uitstootreductie van X-procent oplegt en ze zullen wel moeten.
Dan kun je het “vergroeningsbudget” mooi verdelen tussen die drie partijen zodat iedereen een beetje heeft, en niet alles naar de sociale huur gaat of alles naar de industrie terwijl de particulier zelf mag opdraaien voor de kosten.
krisp zegt
Die groepen zijn niet helemaal willekeurig gekozen: bij sociale woningcooperaties is op dit moment geen geld, noch een verdienmodel (meer huur vragen kan niet altijd) om te verduurzamen. Bij de industrie geldt dat er op dit moment geen goede business case is, omdat veel techniek nog te duur is omdat het nog te weinig toegepast (en dus onzeker) is. Door te schalen daalt de prijs, maar dat gebeurt nog niet. Een typisch kip-ei probleem.
Eigenlijk ook iets wat bij EV’s gold: toen de eerste EV’s op de markt kwam, was de subsidie belangrijk om schaal te krijgen zodat bijvoorbeeld laadnetwerken ook rendabel zijn, maar ook om aan te tonen dat levensvatbaar is. Die fase zijn we nu door. Daarom is m.i. het logisch dat de subsidies afgebouwd worden.
De volgende fase is normering. Maar voor een deel geldt dat die fase nog helemaal niet bereikt is. We weten nog niet hoe we CSS kunnen normeren (het concept werkt nog maar heel beperkt), of grote aanpassingen zoals de overstap naar waterstof. Als je te vroeg gaat normeren en/of belasten, gaan bedrijven op termijn weg. Daarom kan subsidie een goede tussenstap zijn.
Charles Taycan 4S zegt
Leuk en interessant, ben net terug in Frankrijk van een weekje Nederland en heb net in die week 2.800 km gereden met de Taycan, superervaring. En ook nog een EV voor een familielid gekocht, zit er middenin nu!👌We gaan het lezen!😜👍
Bastiaan Williams zegt
Hoe bevalt de Taycan, ja ik vraag het maar. Twijfel er niet aan maar toch, tot nu toe. De actieradius, het info-tainment? Bouw kwaliteit?
Charles Taycan 4S zegt
@Bastiaan Williams, haha! Ja vragen kan altijd! Hij bevalt heel goed! En na deze lange rit van totaal 2800 km alleen nog maar beter. Supersnel laden, tot 270 kW, uitstekende wegligging, stil, supercomfortabel en altijd de snelste!😉 Actieradius tussen 350-450 km afhankelijk van rijstijl en temperatuur, infotainment is top maar hecht persoonlijk daar niet extreem veel waarde aan, bouwkwaliteit staat op zeer hoog niveau zoals ik ook gewend ben van Porsche, onvergelijkbaar met andere EV merken. Rijplezier, looks, uitstraling en fun zijn fenomenaal. Ook probleemloos, geen storingen en super fijne dealerorganisatie. Nadelen zijn er ook, je wordt constant nagekeken, gefotografeerd, duimpjes omhoog, gefilmd en er wordt naar je gezwaaid…😉 maar daar valt mee te leven !👌😜 Kortom hij bevalt zeer goed , ook het EV rijden, we gaan niet meer terug naar ICE, Autorijden 3.0 !👌
redbeams zegt
@Charles Taycan 4S:
Haha je spreekt jezelf nu toch echt tegen. 25 sept zeg je in het toyota prius waterstof topic “Ieder kiest zijn moment om over te stappen, ik duw niemand iets door de strot, integendeel, vrijheid blijheid!” en vervolgens koop je een EV voor een familielid dus hoezo niet door de strot duwen?
Het staat er toch echt dat je het voor een ander koopt en jou kennende zal je het echt wel opgedrongen hebben.
Charles Taycan 4S zegt
@redbeams, haha! Je kent mij helemaal niet en idd ik zal niemand iets opdringen. Als een familielid of vriend mij informatie vraagt over het aanschaffen van een auto ,vanwege mijn jarenlange ervaring in de automotive , dan krijgen zij van mij altijd een eerlijk en objectief advies, niets meer, niets minder. Soms is dat een benzine auto, nu een EV. 👍
redbeams zegt
@Charles Taycan 4S: Nou ja lees maar wat je zelf schreef maar goed heb je het mooie Delft nog bezocht?
Charles Taycan 4S zegt
@redbeams, nee, niet bezocht. Heb wel veel EV’s gezien, Tesla’s, ioniq 5, MG’s, E-Tron GT, Taycan, Polestars etc. Echter geen enkele waterstofauto, en heb speciaal scherp opgelet voor jou!😉 Denk dat we ze ook niet veel gaan zien in de toekomst, complexe techniek, duur en weinig laadstations, en inefficiënt. EV is de toekomst, autorijden 3.0 !😉👍
redbeams zegt
@Charles Taycan 4S: Ik zei nog delft en den haag is er niet ver vandaan.In beide steden rijden er taxi’s rond.Heb het je nog makkelijk gemaakt door een link te delen.Zet die roze ev bril eens af en kijk wat verder 😉
571 PK zegt
@redbeams: draait allemaal op subsidie en libby vd oliemaatschappijen beste @Redbeams…. kijk gewoon naar buiten en tel de EV’s…. Ben net 1 week in NL geweest, 0- waterstofauto’s gezien, honderden EV’s gezien, in B en FR hetzelfde… succes!😜👍
redbeams zegt
@taycan: En jij denkt dat het bij ev niet om subsidie gaat? Bijtelling en mrb wordt afgebouwd binnen een paar jaar en dan maar eens zien hoe populair het hier in NL is.Rest vd wereld moet de infrastructuur ook nog op orde krijgen.
MarcoM zegt
Laat Nederland eens een voorbeeld aan Duitsland nemen, daar is de bijdrage vele malen hoger om als particulier de overstap te maken.
flutterby zegt
@marcomanta: inderdaad, maar dan wel stimulans gericht op gebruikte EVs (uit Duitsland) en investeringen in openbare laadinfrastructuur (en het energienet) zodat Jan Modaal ook elektrische kan rijden zonder eigen parkeerplaats.
cossiekiller zegt
Ik kijk al uit naar de C02 week
flutterby zegt
@cossiekiller: dat was de afgelopen 3 decennia al.
SimonMc zegt
Ik denk dat de redactie nu al zucht voor het aantal keer dat ze weer eens moeten zeggen “het is EV 10-daagse”.
jeroenm83 zegt
Tot over 10 dagen!
SimonMc zegt
Hopelijk tot nooit meer!
willeme zegt
@jeroenm83:
welkom terug!