Het is en blijft een thema voor de komende jaren: elektrificatie van het wagenpark. De verkoopcijfers laten deze maanden hele bemoedigende cijfers zien voor elektro-fans, maar daarmee is het pleit nog niet definitief beslecht.
De geschiedenis leert ons dat een lage bijtelling en zeker het aflopen ervan voor een enorme boost in verkopen kan leiden. Ooit was er voor de zakelijke rijder 0% bijtelling voor auto’s met een CO2-uitstoot lager dan 50 gram per kilometer. Ook de plug-in hybrids voldeden daar (op papier) aan, of de berijder daadwerkelijk zijn auto oplaadde of niet. Toen de bijtelling voor deze auto’s per 1 januari naar 7% en later zelfs 15% bijtelling steeg, was er in het laatste kwartaal een enorme piek aan verkopen. Er was zelfs een Mitsubishi dealer die voor het uitleveren van Outlanders een extra pand huurde.
Eind 2018 gebeurde hetzelfde voor de Jaguar I-PACE, Audi e-tron en (in mindere mate) voor de Tesla Model S en X. Per 1 januari 2019 hadden deze auto’s alleen over de eerste 50.000 euro nog een korting op de bijtelling, voor de aanschafprijs boven dit bedrag moet de reguliere bijtelling van 22% worden betaald. Het resultaat: er werd “gevochten” om de circa 200 Audi e-trons die in 2018 werden afgeleverd, terwijl Jaguar dealer overuren draaiden om 2621 exemplaren van de I-PACE voor hun klanten klaar te maken. De historie herhaalde zich eind 2019, want er was een Jaguar dealer die voor het afleveren van I-PACES een extra pand huurde.
In 2019 doet Tesla het wel even anders: een extra pand is niet nodig. Een tent, schijnbaar matige koffie en een groot tochtig parkeerterrein waren voldoende om de afgelopen weken 2700 exemplaren van de Model 3 af te leveren. Sommigen vonden het fantastisch, maar er is ook een groep die er geen warm gevoel van service bij kregen. Ook die discussie is interessant: wat is de rol van de dealer straks nog als we massaal aan de elektrische auto gaan. Er is minder onderhoud nodig en de aankoop doen we straks wellicht echt via het internet.
Of de enorme verkooppiek van EV’s wel of niet de voorbode is van de elektrische revolutie is juist interessant om te behandelen. Niemand kan de toekomst voorspellen, de typische EV lobby niet, autofabrikanten niet en wij ook niet. Dat auto’s schoner zijn geworden en wellicht nog schoner moeten worden staat buiten kijf. Of werkelijk iedereen elektrisch kan, wil en gaat rijden is een groot vraagteken.
In de komende tien dagen brengen we jullie heel veel content rondom elektrische mobiliteit. We kijken niet alleen naar wat er nu wordt verkocht, maar ook wat er nu aan komt aan nieuwe EV’s. OF welke EV’s de gemiddelde koper wellicht onterecht links laat liggen.
In tegenstelling tot vorig jaar zullen we ook weer aandacht besteden aan de plug-in hybride. Zakelijke rijders gingen ooit massaal aan de PHEV, maar qua bijtelling hebben ze nu geen uitzonderingspositie meer. Is er dan nog markt voor al die nieuwe PHEV’s die fabrikanten uitbrengen?
Gelukkig gaat het “gewone” nieuws ook door, dus petrolheads die nog niet aan de EV willen, komen ook aan hun trekken.
Dutchdriftking zegt
Wellicht niet waar de petrolhead op zit te wachten, maar wel heel logisch. Komen er in de toekomst nog meer 10-daagse? Ik Meen mij te herinneren dat de EV 10-daagse al eerder geweest is. Maar een tuner 10-daagse, een V8 10-daagse of een tracktool 10-daagse zie ik op zich ook wel zitten.
MDA zegt
@dutchdriftking: MV33 10-daagse? :o
Dutchdriftking zegt
@mda: Geen MV33 nieuws 10-daagse?
Jantje_555 zegt
https://memesbams.com/wp-content/uploads/2017/10/boring-meme-1.jpg
kennone zegt
Autoblog EV-10daagse.. WTF! Ik ga hier nog niet eens moeite doen om wat neer te zetten!!
thomcarspotter zegt
@kennone: blijkbaar wel
kennone zegt
@thomcarspotter: ja kak!
nopetrolnofun zegt
Tot over 10 dagen
Jantje_555 zegt
pas jullie subtitel dan maar aan ook!
Dé site voor petrolheads….mooi niet dus
racerx zegt
Ik ben vrij realistisch, of het onder de streep nou milieuvriendelijker is of niet, we gaan allemaal aan de elektrische auto. Dat is wat mij betreft ook prima voor dagelijks gebruik. Tzt zal de auto voor mij echter geen vorm van hobby meer zijn, jeweetwel, een favoriete tijdsbesteding. Mijn vrije tijd zal ik logischerwijs dan ook niet meer aan Autoblog besteden, beetje googelen naar reviews als ik weer op zoek ben naar wat anders zal voldoende zijn. Hopelijk kunnen jullie anderen genoeg blijven boeien met EV nieuws, anders kon het voortbestaan van de website nog wel eens moeilijk worden, maar zodra de elektrische revolutie volledig achter de rug is, is de auto voor mij net zo belangrijk als voor de gemiddelde Captur rijder; moet een beetje doen wat ik van ‘m vraag en verder niet teveel kosten (dat besteed ik dan liever aan een hobby). Jammer maar helaas, ik word gewoon niet zo enthousiast van een elektromotor, terwijl ik echt wel besef dat er veel voordelen aan zitten waardoor ik het concept wel ga omarmen (geen afhankelijkheid van het midden oosten op no1).
rickthestig zegt
10 dagen kermis!
circlestorm69 zegt
“Het resultaat: er werd “gevochten” om de circa 200 Audi e-trons die in 2018 werden afgeleverd, terwijl Jaguar dealer overuren draaiden om 2621 exemplaren van de I-PACE voor hun klanten klaar te maken. De historie herhaalde zich eind 2019, want er was een Jaguar dealer die voor het afleveren van I-PACES een extra pand huurde.”
Ik heb net in m’n agenda gekeken en ik zit nog steeds in 2019.