Ook gij Brutus? Wij petrolheads hebben hier toch geen zin in?
Wij worden nog steeds warmer van een Ferrari V12 uit de jaren 50, een AMG V8 of het aanzuiggeluid van de airbox uit een M3, dan van een Tesla die verdacht veel klinkt als een tram. Toch zijn er een aantal redenen om juist wel eens een “deepdive” te doen in de wondere wereld van de elektromobiliteit.
We love technology
Laten we met het meest positieve beginnen. Het geldt ongetwijfeld niet voor iedereen, maar ik vind technologie geil. Alle technologie. Van de computers die ik vroeger zelf nog bouwde tot aan hoe een sperdifferentieel werkt. Een automonteur ben ik niet, maar ik wil wel weten hoe dingen werken en vooral ook hoe ik de technologie die dan voor mij kan laten werken.
Elektromotoren hebben andere karakteristieken (en minder karakter) dan een verbrandingsmotor, maar dat biedt ook kansen. Ik realiseer me dat maar weinigen de ervaring met mij kunnen delen, maar het samenspel tussen elektromotor en V8 is in de Porsche 918 Spyder en McLaren P1 werkelijk fantastisch. Niemand kan klagen dat die auto’s niet leuk genoeg zijn.
De trein rijdt
Hoe we het ook wenden of keren: de grote autoconcerns zetten fors in op EV’s. Ondanks de lovende koppen in de media zijn de verkoopcijfers nu nog een lachertje, maar net als bij goederentrein is dit een beweging die langzaam op gang komt, maar wel doorzet. Wat het eindstation is weten we nog niet. En ondanks wat de EVangelisten prediken; gewone motoren zijn nog lang niet dood om maar te zwijgen over waterstof, syntethische brandstoffen en wie weet schiet Elon Musk ons straks allemaal door tunnels naar onze eindbestemming.
Het aanbod aan EV’s is nu misschien nog niet zo heel breed, maar alle grote autofabrikanten hebben aangekondigd dat ze tot 2025 met een fors aantal EV’s komen. Ook de komende twaalf maanden staat er nog veel op stapel: Jaguar bijt het spits af met de I-PACE, Audi volgt snel met de E-tron, de Mission-E van Porsche staat ook te trappelen en wie weet krijgt Elon de productie op orde om ons wat boten vol Model 3’s te sturen.
Die bijtelling hé
Er zijn mensen die zich daar niet druk over hoeven te maken, maar voor de normale mensen onder ons ben je een dief van je eigen portemonnee als je niet op zijn minst overweegt om elektrisch te gaan rijden. Helaas komt de particulier er nog wat bekaaid vanaf, dus het is met name de zakelijke rijder die hier voordeel kan halen.
Voor 2018 geldt nog 4% bijtelling over de gehele aanschafwaarde, vanaf 2019 geldt de “gewone” bijtelling van 22% over het bedrag boven 50.000 euro. Daarmee kunnen we dit jaar nog een piek verwachten in uitlevering van de Tesla Model S, Model X en de Jaguar I-PACE. Vanaf 1 januari 2019 worden die auto’s een stuk duurder in de bijtelling, dus de verkopen zullen dan (naar verwachting) fors kelderen.
Voor de meest verkochte EV’s van Nederland (de e-Golf) en wereldwijd (de Leaf) heeft dit geen consequenties. Met het beschikbaar komen van meer betaalbare EV’s met voldoende grote accu’s zullen de verkopen de komende jaren zeker nog stijgen, totdat de overheid de voordelen gaat afbouwen. Daarna wordt het spannend om te zien of EV’s goedkoper zullen worden en auto’s met verbrandingsmotoren gaan verslaan. Tot die tijd hebben we nog enkele jaren en om de focus op het hier en nu te houden, organiseren we nu de Autoblog EV 10-daagse. We geven je komende 10 dagen wat extra artikelen en video’s over dit onderwerp.
spykerboy zegt
“We geven je komende 10 dagen wat extra artikelen en video’s over dit onderwerp.”
Ik weet meteen welke artikels ik dus mag overslaan de komende 10 dagen… het interesseert mij allemaal niks, maar ik vind technologie dan ook niks (tot zekere hoogte)
pielemuis zegt
@spykerboy: Mooi, we zullen je vooral niet missen.
Ik ben benieuwd. Al met al is het best interessante materie, en een toekomst waar we gewoon heen gaan. Kunnen we weinig aan doen. Met name ben ik benieuwd hoe autofabrikanten zich zullen onderscheiden als de aandrijfbron ‘hetzelfde’ is. Tuurlijk is er een verschil in vermogen, maar een verbrandingsmotor en de setup ervan maakt wel het karakter van een auto. Daarbij nog de keuze in verschillende versnellingsbakken maakt het een geheel ander karakter als EV’s.
pomoek zegt
@spykerboy: iets voor u?: http://paardrijdenblog.nl/
audicoupe84 zegt
Wat mij stoort bij deze auto’s en natuurlijk hun chauffeurs is dat ze ontzettend voorgetrokken worden, terwijl ze al enkele malen het salaris van een arbeider cashen. Dat de laadpalen vaak dichter bij de ingang van gebouwen zijn dan de invaliden parkeerplaatsen. Alsof een directeur die al de hele dag achter zijn bureau hangt geen beweging nodig heeft. Vermoedelijk gtaat er al meer subsidie naar deze uitvreters, dan naar invaliden en ouden vandagen. Oftewel: opzouten met die 4% regellingen, gewoon dokken net als Piet uit de fabriek, en een parkeerplaats voor de deur voor invalide tante Anja in haar Canta!
granlusso zegt
@audicoupe84: Voortrekken kun je het niet noemen. Dat spelletje ‘niet eerlijk’ vind ik ook erg kinderachtig.
Vergeet niet dat elektrische auto’s nog altijd erg duur zijn, dus het is logisch dat alleen een bepaalde inkomensklasse dit kan betalen. Daarbij zijn de subsidies en de voordelen in bijtelling alleen maar ter stimuleringen van de aanschaf en het gebruik van de auto’s, waardoor autofabrikanten er meer kunnen verkopen. Dat leidt uiteindelijk tot meer bereikbare/betaalbare elektrische auto’s. Dan is de subsidie er natuurlijk af. Maar het doel, meer elektrische auto’s op de weg, is daarmee bereikt.
Dus wat wil je nu met je opmerking? Gaat het je alleen om het geld of een beter milieu?
kobus1967 zegt
@audicoupe84: je hebt nu eenmaal renpaarden en werkpaarden, aan jou de keuze wat je wilt zijn.
2wheeler zegt
@audicoupe84: sjongejonge… je bent er zelf bij hoor. De ondernemer die zogenaamd ontzettend voorgetrokken wordt werkt 80 uur per week, loopt mega risico’s, mag het leeuwendeel vervolgens deponeren bij de belastingdienst en zorgt er bovendien voor dat Piet uit de fabriek aan het werk kan. Noem jij ons maar uitvreters, ik heb liever dat jij het zegt dan iemand met zijn volle verstand.
gumz zegt
@audicoupe84: Hoe kortzichtig kan je zijn.. Voor bedrijven / bedrijfsleiders is dit interessant. Je haalt het er nooit of te nimmer uit als particulier, maar die aankopen zijn wel broodnodig om al deze technologie naar de gemiddelde wagen te kunnen brengen. En dat de laadpalen direct naast de ingang staan is ook gewoon omdat het niet handig is 50m parking open te breken omdat wat verder een laadpaal moet komen. Handig is het wel natuurlijk!
dare2think zegt
En toch zal de plofmotor blijven, ook al moet de benzine bij de bouwmarkt in jerrycans gehaald worden. In auto’s waar de plofmotor geen enkele betekenis heeft (de kilometerslaaf en de driepits Picanto) maakt de verbrandingsmotor geen enkele kans uiteraard.
crashingduke zegt
@dare2think: 90% van de autobezitters zijn geen petrolhead en laten zich leiden door allerhande reclame campagnes met blind dates, mannen in pyama’s en vrouwen op een motor. Die kun je prima een elektrische auto aanpraten. Een elektrische auto vind ik beter rijden dan een auto met een kleine plofmotor met turbo’s en andere kunstgrepen. Over twintig jaar staat er ergens een dan 42 jaar oude Daimler en een man die zijn kleinzoon uitlegt dat zo’n ding natuurlijk verderfelijk was, maar o zo lekker reed. Hij wacht dan tot de inmiddels bejaarde CrashingDuke met wat moeite in de lederen stoel ploft en de immer vlekkeloos lopende zes cilinder start, terwijl hij prevelt “It’s good to be bad” En op dat moment is de wereld weer een petrolhead rijker.
tenaci zegt
Zal ik dan maar eens positief reageren? Ik ben benieuwd wat jullie gaan brengen. Het is de toekomst en ik kijk uit naar m’n eigen eerste EV. Vooruitgang houden we niet tegen en hobbymatig kunnen wij nog wel even vooruit met de plofmotor hoor.
2wheeler zegt
@tenaci: same same! Woon-werk is toch voor de meeste prima te doen elektrisch. Hobbymatig een lekker dikke oldtimer, motor of leuke coupé erbij!
flevocarspotter zegt
Daar is groen7 toch al voor? Daar heb je elk jaar een EV 365 daagse en eens per vier jaar een EV 366 daagse.
lekkerlinksrijden zegt
@flevocarspotter: ik dacht dat Groen7 een verfkleur was
allesmetturbo zegt
Ben zeer benieuwd! Bring it on!
granlusso zegt
Ik snap dat hele pessimistische geneuzel nooit rondom elektrisch rijden.
Laten we eerlijk zijn: de laatste 100 jaar heeft technologie het zo’n beetje altijd gewonnen van de mening van mensen. Leren we daar niet van? Blijven we zeuren?
Ik snap dat de auto een stukje emotie is, maar dan nog.
Daarbij: het draait in deze discussie ook om het geluid van auto’s. Maar als ik eerlijk ben, alleen een paar zes-, acht- en twaalfcilinders zijn de moeite waard om aan te horen. Al die hitsige hothatches met viercilinder turbo hebben allemaal een aangepast uitlaatsysteem, dat noem ik gewoon nepgeluid.
Dus als we eens beginnen met het omarmen van elektromotoren die alle twee-, drie- en viercilindermotoren lunnen vervangen, dan hebben we pakweg 80% van de automarkt al voorzien van een elektromotor.
granlusso zegt
@granlusso: lunnen=kunnen
toniominestrone zegt
@granlusso: vanwaar die grens bij 4 cilinder motoren?
granlusso zegt
@toniominestrone: Random gekozen, ging me om het voorbeeld.
2wheeler zegt
@granlusso: denk dar de ouders van deze pessimisten ook niets zagen in cassettebandjes, CD’s het Internet, bluetooth etc.. als je het niet wil doe je het toch lekker niet? Ik snap het ook niet zo.
ikleesookoverautos zegt
@2wheeler: Internet is wel echt een gamechanger. Bluetooth ook wel handig maar CD’s gebruiken we nu ook maar amper. Het verschil tussen een verbrandingsmotor en een elektrische motor is niet echt vergelijkbaar voor zeker de petrolheads. Ik ben zeker niet tegen EV’s maar het zal wellicht nog heel lang duren voordat ik de verbrandingsmotor zal afschrijven of zou willen opgeven.
Esprit_de_Flandre zegt
@ikleesookoverautos: Ach, de fossielenverbrander zal nog wel blijven bestaan, maar dan als een nicheproduct. Zoals de LP nog steeds voortleeft, en al een tijdje zelfs weer beter verkoopt. Natuurlijk is 95% van die markt verdwenen toen de CD kwam, maar de liefhebbers zijn er nog en groeien weer aan. Terwijl de CD zelf helemaal onderuit gehaald wordt door streaming diensten. Zo zal ook de EV plots weggevaagd worden door een nieuw systeem (waterstof? of gewoonweg water? of lucht? zonnepanelen?) terwijl er wel nog steeds specialekes zullen zijn met V8 en V12…
flutterby zegt
@Esprit_de_Flandre: elektrische aandrijving zal de komende eeuw ons transport zijn. Het probleem van een EV is de batterij, en daar is nog veel mogelijk.
Misschien dat Solid State het antwoord is, maar mogelijk laden tijdens het rijden of we doen massaal de auto de deur uit omdat autonoom rijden goedkoper en sneller wordt als zelf rijden. Dit zal het laadgedrag aanzienlijk veranderen.
frederik zegt
Een volledige EV vind ik op dit moment nog te onpraktisch. En Tesla’s vind ik niet mooi. Maar ik wil best een goede plug-in hybride. Maar dan wel graag met een fijne zescilinder en die worden op dit moment alleen door Porsche aangeboden en die zijn erg duur en hebben ook een iets te poenerige uitstraling.
Ik heb nu een 535i en vind een XC90 T8 of een 530e gewoon teveel een stap terug qua petrolhead-factor. Wat te doen?!
kobus1967 zegt
@frederik: een tweedehands Fisker Karma kopen, heb je in ieder geval iets bijzonders.
frederik zegt
@kobus1967: #yolo
Jantje_555 zegt
zo…dus ook autoblog is weer minder en minder petrolhead. Moeten jullie van de overheid ons wat komen indoctrineren met EV nieuws dat jullie dit 10 dagen doen? Jullie hebben groen7 toch al…
rhellema zegt
Ik dacht even dat Autoblog tijdens een 10 dagen lange roadtrip leuke dingen ging doen met allerlei milieugekkies maar er wordt ons dus gewoon een marathon aan artikelen door de strot geduwd om ons toch maar enthousiast te maken voor elektrische voertuigen.
ikleesookoverautos zegt
@rhellema: ik dacht ook zoiets
retsok zegt
Wat mij benieuwd is hoe en hoelang men bezig is om het elektriciteitsnet zodanig aan te passen dat het de enorme toename van stroomgebruik aan kan. En hoe men de energie hiervoor wil gaan leveren. Aangezien het net hier in her noorden nu al geen extra zonneparken aankan. Wellicht een artikel waardig? Daarom zie ik het EV gebruik voorlopig ook nog niet substancieel toenemen. Buiten beschouwing gelaten dat het EV gebruik tot nu toe alleen bestaansrecht heeft dankzij de subsidie potjes.
tvr1974 zegt
Tja.. vrijwel nergens lees of hoor je t, maar in Brazilië zijn nu grote stakingen door boze vrachtwagenchauffeurs ivm de hoge dieselprijzen. Ze blokkeren airports en bevoorrading van steden en noodtoestand is nu uitgeroepen..
Als die auto’s daar nu is allemaal elektra gaan rijden dan zet dat zoden aan de dijk. Wij in NL moeten weer is t beste jongetje uit de klas zijn want wij zijn een rijk land en kunnen t wel betalen.. ZO DENKT on ze regering. niet meer niet minder. Want die uitstoot van die paar co2’s in ons land, denken milieu “bewegingen” nou echt dat dit zoden aan de dijk zet?? pff. Maar ok, ons bent zunig. We kiezen (en mass) voor de goedkoopste oplossing.. Heeft geen ruk met milieu te maken onze keuze.. Wordt elektra zomenteen idd serieus veel goedkoper (in aanschaf ) dan ga ik er ook voor.. Dan maar geen lawaaige hoogtoerige v6/8/10 of dikke boxer. Ach we zullen tzt nog wel is terug denken aan… En t is een mooie reden om dan wat vaker naar t buitenland te gaan en daar dan maar die dikke bak te huren waar t nog wel kan en mag…
ikleesookoverautos zegt
@tvr1974: 99% van alle elektrische bussen in de wereld rijden in China.
drommedaris zegt
@autoblog kappen met die EV rommel!! Zijn we nu autofreaks of wat? Een motor moet brullen.Het lijkt erop dat de linkse Groenlinks partijen hier teveel invloed hebben. Dan maak maar een Autoblog EV app
blacksquad zegt
Gaaf!!! Eindelijk postiviteit! Credits voor jullie boys! ?
stfu zegt
Ik heb zelfs een mail ontvangen dat je voor 15 juli bestellen nog gegarandeerd dit jaar een Tesla kan rijden. Jaguar krijgt ze volgens mij amper verkocht en zitten ook aan de max qua leveringen.
martijnev zegt
Zullen we de term petrolhead definitief vervangen door autoliefhebber? Dan pas ik als 100% elektrisch rijdende autogek, die ook kan genieten van een prachtig lopende V12 of 6 in lijn, ook weer in een hokje, haha. Als hobbyauto voor erbij is een fraaie klassieker met brandstofmotor voor mij geen weggestreepte optie (dan zou het 99% worden, ok). Maar een petrol car als dagelijkse auto? Nooit meer. Autoliefhebber!