Het aan de Amsterdamse beurs genoteerde Antonov kennen we onder andere van de revolutionaire supercharger die ze ontwikkeld hebben. En het feit dat er de laatste tijd nogal wat gerommel was, maar er gloort weer hoop aan de horizon! Want naast superchargers heeft Antonov ook een revolutionaire 6-traps automatische versnellingsbak ontwikkeld. Deze automaat proberen ze al sinds 1991, zonder enig succes, aan de man te brengen. Enige omzet van betekenis is er dan ook nooit behaald.
Al jaren gaat de koers van het fonds als een stuiterbal op en neer. En iedereen die wel eens met een stuiterbal heeft gespeeld weet dat die nooit meer zo hoog komt als aan het begin. En vorig jaar leek het helemaal uit de hand te lopen. In maart 2006 werden ze aangeklaagd door Toyota wegens een patentruzie, volgens veel analisten zou dit de doodsteek zijn voor het aandeel. Maar zoals wel vaker tegenwoordig kwam de redding uit China. Eind vorig jaar waren er al geruchten dat er een overeenkomst zou komen met het ons wel bekende Geely.
Vorige week werden de geruchten heviger, met als resultaat dat de beurskoers in een week tijd met ruim 32% steeg, maar vandaag is door commissaris Jos Haag bekend gemaakt dat er definitief een contract is getekend met Geely voor een productielicentie. Dit levert Antonov 900.000 euro op. Niet slecht voor een bedrijf dat nog nooit enige omzet behaald heeft. En Antonov zegt nog in gesprek te zijn met andere partijen in China. Het is dan ook geen verrassing dat de koers alleen vandaag al met ruim 20% omhoog is gegaan.
Maar hou wel in je achterhoofd:
Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.
Riesthuis zegt
“Niet slecht voor een bedrijf dat nog nooit enige omzet behaald heeft. ”
omzet wel hoor
JPM zegt
Hmm hadden jullie ook wel ff eerder mogen zeggen en niet nu de koers omhoog geschoten is. Maar natuurlijk was dit al makkelijk te voorzien.
SamSam zegt
Je moet ook rekening houden met de schulden die het bedrijf heeft en de eindeloze aandelen uitgifte….
SamSam zegt
Wat ik daarmee wil zeggen is; als er teveel aandelen worden uitgegeven dan kunnen ze verwateren en de winst per aandeel is heel wat lager!
Advies aan Antonov; eigen aandelen zo snel mogelijk weer inkopen
Rick dos zegt
Lijkt mij een goed moment om maar eens een paar aandeeltjes Antonov te gaan kopen.
Jos zegt
antonov is toch een vliegtuig bouwer?
joep zegt
@Rick dos, had je vrijdag al moeten doen man, dan had je nu knaken gehad! Zag er vandaag ook een stuk over op rtl Z, ik moest gelijk denken aan jullie eerdere berichten over dit bedrijf!
Jappy zegt
Niet slecht nee!
Rick dos zegt
@joep
Dat zeg je heel goed. Dan had ik nu een paar knaken gehad! ;) :P
Dit is typisch zo´n aandeeltje van de lange adem. De mogelijkheden zijn er nu om het bedrijf groot te maken. Vooral als Geely ook in de wereld begint aan te slaan. Voor elke verkochte versnellingsbak krijgt Antanov ook nog eens een percentage. Mogelijkheden om KA-CHING! te gaan roepen zijn er dus genoeg! ;)
w0o0dy zegt
ik heb op 57 cent gekocht en ben al weer uitgestapt (rendement =170% winst!:) En iedereen die zegt dat we ze niet gewaarschuwd hebben…. lees de comments en de artikelen!
Citrofiel zegt
Wat voor revolutionaire 6-traps automatische versnellingsbak hebben ze dan? Op welke manier is hij revolutionair?
w0o0dy zegt
@Citrofiel: ehm het is nogal technisch….. maar lees maar http://www.antonov-transmission.com/aad.htm
lincoln mark8 zegt
antonov is eigenlijk een uitvinders bedoeling en hebben geen echte fabriek of iets….ZF wel…..maar daar hebben chinezen een broertje dood aan, dus kopen de patenten en produceren in eigen fabriek.
wooody : leuk dat je winst hebt ( ik ben toch nog even gebleven)
citrofiel : hun automatenbak is ruim 10% energie zuiniger
lincoln mark8 zegt
beste rick dos…. was jij het niet die 12 november hele lelijke dingen over antonov scheef?????
Rick dos zegt
@lincoln mark8
Zou zo maar eens kunnen……….
Maar op 12 november zag de (zaken)wereld er ook héél anders uit! ;)
Citrofiel zegt
@ W0o0dy; O, dan heb ik een probleem, ik ben niet zo technisch… :( Ik heb het geprobeerd te begrijpen, maar het lukte niet. Misschien door de vertaalmachine die ik gebruikte? :P
w0o0dy zegt
@Citrofiel: Ik zal een paar dingen die ik er van heb begrepen zo eenvoudig mogelijk proberen uit te leggen.
De versnellingsbak is een compacte, lichte automaat die vrij eenvoudig als 4, 5 of als 6 versnellings-automaat gebouwd kan worden. Er is geen koppelomvormer nodig omdat er een “wet brake” (?) gebruikt wordt. Deze heeft als voordeel dat er weinig warmte vrijkomt en dat het “koppelen” goed te doseren is. Door minder onderdelen is de bak goedkoper, weegt minder en er kan minder stuk. Daarnaast is het systeem dus erg flexibel aan te passen aan allerlei toepassingen (denk aan landbouwvoertuigen, auto’s, bestelwagens etc)
FrieZ zegt
Hmmm… m’n economie-leraar heeft aandelen in Antonov. De mazzelaar ;)
Adrianus zegt
Aangezien de techniek van Antonov superier is aan de andere automatische bakken, ligt het voor de hand dat ook andere autoboeren interesse hebben. Die kunnen het immers niet maken achterstand op te lopen op de concurrentie. Antonov is dan ook al in gesprek met nieuwe kandidaten.
Mcgyver zegt
Slim van die Chinezen want dan niet meer afhankelijk van dure Japanse/Europese bakken. En als Geely een beetje gek doet en flinke aantallen produceert, dan zijn er zat afzetkanelen in de rest van China te vinden. En ik neem aan dat Antonov onder andere betaald krijgt per verkochte bak?
robbie zegt
Klopt ze krijgen idd ook nog een bedrag per verkochte/geproduceerde bak, maar die vergoeding is nog niet bekend gemaakt.
Daytrader zegt
Voor er ook maar 1 bak echt in produktie gaat is het 2008, beleggen in ANT alleen speculatief interessant, voor diegenen die niet weten wat dit is, kopen op een lage koers of net erboven en meteen eruit bij een paar cent stijging en dit zoveel mogelijk herhalen, wel met volume natuurlijk anders verdien je niets.
Wat betreft het betrouwbaarheidsgehalte van ANT en haar grootste aandeelhoudster Quivest vraag u alleen maar af waarom de zesbak niet opgenomen wordt door alle andere zichzelf respecterende autofabrikanten die miljarden steken in innovaties maar niet willen investeren in de ANT zesbak.
Ja ik beleg ook in ANT, alleen speculatief en om er dik aan te verdienen zolang het gross alle ANT verhalen blijft geloven
franz zegt
Volgens mij gaat het aandeel binnen een half jaar naar € 2,–