Het einde van het jaar nadert. Het is tijd voor de Autoblog Motor Awards van 2017.
Op motorengebied was 2016 een bijzonder interessant jaar. Aan de ene kant dienden nieuwe technologieën zich aan, terwijl we ook nog kunnen genieten van de laatste der Mohikanen. Verder konden we de wedergeboorte van Alfa Romeo meemaken en nog genieten van ouderwetse V8 power in de Jeep Grand Cherokee.
Eerst stellen we de jury aan jullie voor: @CasperH en @Wouter. Zij hebben dit jaar alle relevante auto’s gereden. Na dagenlang overleg, veel bier, veel zweet en weinig zonlicht kwamen ze tot een shortlist met de motoren die er toe deden in 2016. Motoren die een auto nét even fijner maken. Er waren zes categorieën waar ze een keuze uit moesten maken. Dames en heren: dít zijn de Autoblog motoren van het jaar 2016:
Beste dieselmotor
Door de opkomst van de milieulobby, elektromotor en #dieselgate lijkt de diesel dan toch zijn langste tijd te hebben gehad. Of niet? Ze zijn namelijk relatief zuinig en hebben veel trekkracht: twee dingen waar je altijd lol van hebt. De winnaar van dit jaar is niet de zuinigste diesel aller tijden, maar wel de leukste. De 4.0 V8 TDI motor uit de Porsche Panamera en Audi SQ7 is briljant. Je rijdt op enorme golven van koppel, moeiteloos laat je al het verkeer achter je. En als je er echt even voor gaat zitten wordt je beloond met meer dan 435 pk (422 stuks in de Porsche). Dat is een specifiek vermogen van meer dan 100 pk per liter. Een Panamera knalt daarmee in 4,5 seconden naar de 100 km/u en heeft een topsnelheid van 285 km/u. In een diesel! Het opgegeven verbruik zul je niet halen, maar met zulke prestaties toch nog 1 op 10 is bijzonder indrukwekkend.
Beste atmosferische motor
Bijna alle motoren zijn tegenwoordig uitgerust met een turbo om het verbruik te drukken en de prestaties aangenaam te houden. We gaan geen rant houden waarom ze uitsterven: je moet nu eenmaal met je tijd mee gaan. Dat wil niet zeggen dat we ze niet waarderen. Integendeel. Van de genomineerden sprongen twee blokken er uit: de 4-liter zescilinder uit de Porsche 911 R en de 5.2 V10 uit de Audi R8. Beide motoren blinken uit waarin atmosferische motoren horen uit te blinken: een directe gasrespons, lineaire vermogensopbouw en een verslavend mooi geluid. Casper merkt terecht op: “Wel grappig: beide zijn motoren die we waarschijnlijk nooit meer zullen terugzien”. Het is een close-finish, maar uiteindelijk krijgt de Audi 5.2 V10 de voorkeur. Met dank aan 1.2 liter en 4 cilinders extra.
Beste Plug-In Hybride
Dankzij enorme overheidsbemoeienis is de PHEV snel een vertrouwd onderdeel geworden van het straatbeeld. Vanwege het feit dat het relatief jonge techniek is, is niet elke PHEV direct een geslaagd totaalpakket. De winnaar voor dit jaar is de BMW 330e i-Performance. De aandrijflijn is verrassend verfijnd. De combinatie B48 viercilinder+ elektromotor werkt gewoon goed. Je kan daadwerkelijk een stuk rijden op de elektromotor en de benzinemotor springt bij wanneer nodig. Ondanks het milieuvriendelijke karakter is de 330e niet helemaal gecastreerd, je kunt er zowaar lol mee hebben op een dijkweggetje.
Het pornoblok dat je in elke auto wilt hebben
Met weemoed denken we terug aan de M159 AMG motor. De 6.2 liter grote V8 was een absolute parel. Echter, de tijd heeft hem in gehaald. Wil je per se atmosferisch? Koop dan gebruikte. Maar de nieuwe 4.0 V8 Twin Turbo van AMG is een absoluut meesterwerk. Ten eerste is het blok relatief compact door zijn ‘Hot-Vee’ biturbo set up (de turbo’s zitten ‘in’ de V). Het koppel stelt nooit teleur en van de nieuwe generatie Duitse Krachtpatsers klinkt de AMG nog altijd het beste. Het knappe is dat de motor zich in elke Mercedes lijkt thuis te voelen. Dat is opmerkelijk want de C63 AMG, AMG GT en G500 4×4 zijn totáál verschillende auto’s. En ergens weet AMG zijn achtclinders blubberdik te laten klinken.
Bang For Your Buck Budget Performance Blok
Leuk en aardig, al die dikke motoren, maar ze zijn alleen leverbaar in peperdure auto’s. Daarom ook even een budget-performance keuze. Dat is dit jaar de EA888 motor uit de Seat Leon Cupra. Ok, auditief is het misschien niet de grootste verleider. Maar daar staat veel tegenover. Het vermogen van (sinds kort) 300 pk is meer dan voldoende, het blok is niet schokkerig en pakt mooi op vanuit de lage toeren. Als je normaal rijdt is het verbruik redelijk te doen en er zijn diverse upgrades voor te krijgen. Vanaf zo’n 36 mille staat er eentje voor je deur. Dit is de goedkoopste manier om de Nordschleife in minder dan 8 minuten te doen.
Beste elektromotor
Dat elektromotoren krachtig zijn, is inmiddels bekend. Je hebt maximaal koppel vanaf 0 toeren. In de Tesla Model X P100D (met ludicrous mode) zorgt dat voor een bizar snelle sprint naar de 100 km/u: 3,7 seconden. OK, van 100 naar 200 is dan minder spectaculair. Het dus een beetje een one-trick pony. Wat wel lekker is aan de P100D is de range. Met een Model X P100D kun je moeiteloos een paar honderd kilometer per dag rijden zonder bij te laden. Daarmee is het een reëel alternatief voor een auto met verbrandingsmotor. Wel zo prettig.
rufctr01 zegt
Wel raar dat de VAG blokken er goed uit de test komen terwijl de ervaringen toch anders zijn. (In brand vliegen, olieverbruik etc)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ik mis de atmosferische Lexus 5.0 V8! Wát een zalig blok is dat zeg…
por100 zegt
@svenska_aeroplan_ab: ik mis de skyactive torretjes van Mazda
hight96 zegt
@por100: Ook heel fijne motoren!
misterdrogba zegt
Die V8 TDI wil ik wel eens uitproberen, moet heerlijk relaxed rijden zijn, ideale reisauto zo’n SQ7.
basgsi zegt
Had de B58 van bmw wel verwacht in het lijstje, hoor er alleen maar positieve dingen over.
87sandyd zegt
@basgsi: Dat komt omdat het geluid via de speakers komt…
basgsi zegt
@87sandyd: de filmpjes die ik hoor op youtube klinken goed en hebben dat idiote gedoe niet nodig. Techniek staat soms voor niks.
volvov70 zegt
En nu voor de echte motor van het jaar…
[img]http://www.aprilia.com/assets/aprilia-sites/master/models/moto/road/RSV4-RR/main-image/2016/RSV4rr2016-black0/original/RSV4rr2016-black.jpg[/img]
Dizono zegt
@volvov70: ik heb al een open interne sollicitatie gedaan om die verkiezing volgend jaar te mogen jureren ;)
volvov70 zegt
@dizono: Komt die dit jaar ook nog? Ducati Scrambler, BMW R nineT (Racer), CBR500RR, om maar even wat te suggereren ;-)
estoque zegt
@volvov70: een Aprilia als motor van het jaar nomineren is sowieso al een lachertje. Die produceren echt op dit moment niets dat de prijs rechtvaardigt. Zelfs met de lage prijzen die ze tegenwoordig vragen, verkopen ze dramatisch slecht.
Dizono zegt
@volvov70: tja, het is niet voor niks @autoblogger in plaats van @motorblogger (en Autoblog in plaats van motorblog). Die CBR is wel ene beetje suf trouwens, zelfde blok als de CB volgens mij. Doe me dan maar de nieuwe R6…
willeme zegt
@Dizono: zit je expres de naam van onze opper-leider te noemen zodat je zeker weet dat hij mee leest?
Goede!
awesome zegt
@volvov70: H2R Ninja <3
Wat een apparaat, en wat een geluid!
http://www.motorcycle-usa.com/91779/buyers-guide-specs/2016-kawasaki-ninja-h2r/
volvov70 zegt
@awesome: Oh ik wist niet dat je porno mocht delen op deze website!
awesome zegt
@volvov70: Haha, netjes! +1
suheyl zegt
@awesome: die was er al in 2015
racerx zegt
@volvov70: Wise choice sir! Maar ik denk toch dat ik de HP4Race prefereer. Dat V4 blok van de Aprilia though…
basgsi zegt
Had de B58 wel in het lijstje verwacht, hoor er alleen positieve verhalen over.
87sandyd zegt
Ik ben het behoorlijk eens met deze lijst. Al zou ik de 6,3 v12 van de GTC4Lusso misschien boven de v10 van Audi verkiezen. Want +1.1 liter en +2 cilinders ;)
viezefreddyw zegt
@87sandyd: Zoals je hieronder kunt lezen ben ik het zeker met je eens. Fenomenaal goed blok dat ook nog eens fantastisch klinkt.
raoulkroes zegt
Leukste nieuwe blok waar ik zelf dit jaar mee heb mogen rijden was voor mij toch echt de V6 turbo uit de Alfa Romeo Giulia Q!
viezefreddyw zegt
Het is wel een erg VAG-lijstje zo. Niet dat dat perse erg is, maar ik had dat niet verwacht. Ik persoonlijk had eigenlijk de Focus RS wel verwacht, ondanks dat hij ongeveer 14 mille duurder is dan de Leon. Maar voor die extra centen heb je wel een vollere en in mijn ogen betere auto.
Ik mis eigenlijk nog een beetje een categorie: het beste turboblok. Met liefde nomineer ik voor die categorie het blok van Ferrari, de F154. Dat is het blok wat in de California T, 488 GTB en Spider en in de Maserati Quattroporte GTS ligt. Fenomenaal blok wat onwijs veel pk en koppel levert en voor een turboblok vind ik hem nog wel aardig goed klinken ook, maar een 458 klinkt natuurlijk wel veel beter… Ook zal er nog wel flink wat rek in dat blok zitten aangezien er nog een 458 GTO uitgebracht zal worden. Zal wel ruim 750PK leveren denk ik.
Voor wat betreft het atmosferische blok had ik daar een ander blok voor gekozen. Het F140 blok van Ferrari, onder andere bekend van de F12berlinetta en F12tdf maar natuurlijk ook de LaFerrari. Ja, het blok is al wel wat ouder dan dat van de R8, maar dat is ook niet het jongste blok meer geloof ik.
viezefreddyw zegt
@viezefreddyw: Met 458 GTO bedoel ik natuurlijk 488 GTB. Soms zou ik best een edit-knop willen hebben…
pixeltrooper zegt
@viezefreddyw: U bedoelt een 488 GTB Speciale?
viezefreddyw zegt
@pixeltrooper: Ik denk dat hij de naam GTO gaat meekrijgen als ik kijk hoe Ferrari dat vaker doet. Bijvoorbeeld de 599 GTB kreeg de naam GTO mee.
pinut187 zegt
@viezefreddyw: “Maar voor die extra centen heb je wel een vollere en in mijn ogen betere auto.” Het gaat over de motoren die erin liggen niet de complete auto.. Wel blijven opletten, en 14k is ook niet niks..
viezefreddyw zegt
@pinut187: De tekst klopt eigenlijk niet helemaal. De SEAT produceert 290PK (in plaats van 300) tegenover 350 van de Focus RS. De Focus heb je vanaf exact €50.000 en de SEAT (ik pak de vijfdeurs aangezien ik dat én een eerlijkere vergelijking vind en omdat op de site van SEAT ik geen prijzen meer kan vinden van de 3-deurs) heb je vanaf €38.285. Bronnen: hun sites zelf.
Met de Focus RS heb je een iets completere auto. Als je de SEAT op hetzelfde niveau qua uitrusting wilt hebben wat de Focus RS al standaard heeft, kom je bijna op hetzelfde bedrag uit…
Ik snap je punt ook wel hoor en je hebt ook wel gelijk. Maar ik zou toch voor de Focus gaan.
pinut187 zegt
@viezefreddyw: Daar heb je ook een punt en ik zou ook voor de Focus gaan.
willeme zegt
@viezefreddyw: de Seat Leon Cupra is net gefacelift en heeft 10 pk extra gekregen. De prijs is nog wel van de vorige, 36 mille en een beetje.
Als je kijkt naar value for money is het gewoon een zeer sterke aanbieding. De Focus RS met 50 pk meer en AWD is net even een stapje hoger in de markt gezet. Kost ook 50 mille. Maar dat je zo veel power voor zo weinig krijgt, is niemenswaardig. Daarom de budget award ;).
viezefreddyw zegt
@willeme: Oh okee. Daar kon ik alleen niets van vinden op de site van SEAT zelf. Maar ik snap het wel dat de SEAT de prijs heeft, hij biedt fun en is inderdaad goed geprijsd.
camber24 zegt
@viezefreddyw: ik snap ook echt NIET dat het blok van de 488 GTB er niet in staat. Beste motor waarmee ik ooit gereden gereden heb. Absurd snelle gasrespons. Totaal geen lag. Beest van een machine. No way dat ik ooit nog verlang naar een atmosferische…
viezefreddyw zegt
@camber24: Ja, Ferrari heeft dat echt goed voor elkaar weten te krijgen he? Ik vind dat dat blok zeker een vermelding waard is.
camber24 zegt
@viezefreddyw: @CasperH zal wel met z’n gedachten geweest zijn bij een of andere biertest weer..
viezefreddyw zegt
@camber24: Ik denk dat @casperh gewoon teveel bier ophad.
sr20det zegt
In het laatste artikel over die V8 diesel van Audi/Porsche had die 4s Diesel nog 440 PK, en nu is dat dus weer 422? Lekker duidelijk allemaal
willeme zegt
@sr20det:
De Panamera 4S heeft 440 pk (uit een 3.0 V6 benzinemotor).
De Panamera 4S diesel heeft 422 pk (uit een 4.0 V8 dieselmotor).
denniss00 zegt
Op het eind staat dat die Model X P100D 0-100 in 3.7 doet. Moet dit niet 2.7 zijn?
OT: heel mooi stukje tekst, erg boeiend ook!
siebren zegt
@denniss00: Klopt. Moet idd 2,7 seconden zijn
jens28 zegt
Ik mis eigenlijk de 5.0 uit de mustang 350R, wat een zalig geluid zit daar in zeg!!
n0zem zegt
Fantastisch lijstje en kan het met allen (behalve misschien de hybride) eens zijn. Leuk dat “mijn” EA888 ook in de prijzen valt. Terecht wat mij betreft!
str8six zegt
Lachen, de VAG motoren worden hier altijd afgebrand maar jullie zetten er gewoon ff 3 in de lijst. Curieus op z’n minst.
fanboy zegt
@str8six: Ze kunnen best terecht in dit lijstje staan. Maar dit is een ander lijstje dan klanttevredenheidslijstjes en betrouwbaarheidslijstjes.
right zegt
Motor van de Giulia QV 2.9 V6 Biturbo?
humpyourdog zegt
Beetje voor de hand liggende lijst: helft van de motoren/auto’s is wat de gemiddelde voetballer met teveel geld uitkiest. Dat zegt natuurlijk niets over de kwaliteit, maar het geheel komt gewoon wat ongeïnspireerd over, enkel pk’s lijken te tellen. Zou wel eens Willeme zijn persoonlijke shortlist willen zien…
humpyourdog zegt
Misschien ook nog een categorie ‘supercharged blokken’ toevoegen. De 3.0 v6 van jaguar lijkt mij overigens wel een geschikte kandidaat om met die prijs te gaan lopen.
hans33sw zegt
Veel VAG. Voordeel van grote jongen zijn. Veel budget, gemiddelde co2 uitstoot gamma etc. Vergeet ik nog even de ingekochte techniek (*kuch* lambo *kuch*)
max038 zegt
Voor mij een diesel 6 in lijn van BMW. Éen woord: machtig
Silverarrow zegt
De twee liter vier cilinder van Volvo! Wat een top-of-the-line, premium en overdadig luxe huzarenstukje is dat, daar kan geen enkele 5 of 6 cilinder tegen op!
Dus…
Silverarrow zegt
@silverarrow: Zonder gekheid, de 5 cilinder uit de TT RS verdient ook wel een plek in de lijst.
willeme zegt
@silverarrow: goede! Toevallig waren beide motoren wel degelijk genomineerd, maar hebben ze het net niet gehaald. Maar inderdaad, het zijn alletwee erg goede motoren!
oegetra_artegeo zegt
Allemaal goed en wel maar wat vindt Max er van?
buutvrij zegt
Ik mis de V10 van Lexus. Tot 10.000 rpm.
O, die is al wat ouder… Ja?
Maar wel speciaal gebouwd voor maar 1 type auto met een oplage van een paar honderd stuks.
De hier boven aangehaalde blokken zijn confectieblokken dus niet dedicaded.
En check de duurste LFA in europa te koop eens. Veel duurder dan een nieuwe Chiron in de uitverkoop. Dat heeft een rede.
kniesoor zegt
Ff mierencopuleren : alleen in de SLS heette de 6208 cc AMG V8 “M159”, in de andere modellen, zoals de CLK Black Series, M156. En dat klinkt heel best, zo’n CLK BS. Verder zit die 4 liter uit de 911R ook in de GT3 RS. Zo, weer genoeg gecopuleerd :-)
caprio zegt
Wat een rare test, normaal werkt het in klasses, tot 1.0, 1.5 etc. Wat moeten we met deze motoren die door misschien 0,5 % van alle rijders, gereden kan worden. Wat heb ik eraan als ik een nieuwe 2.0 zoek?
Onehp zegt
Blij dat ‘mijn’ ea888 gen3 er bij staat. Is eigenlijk een erg goed blok, loopt heel licht, pakt goed op en ondanks de lange slag en turbo, is ie ook leuk om mee naar de redline te gaan.
Maar ik merk wel vaker dat ie, en de autos waar ie inzit, wat te gewoontjes zijn voor de liefhebbers, zie ook het enthusiasme waarmee ABs video’s ontvangen werden. Idem op o.a. Pistonheads waar ie ook een favoriet is ondanks al het (veel) dikker spul waarmee er mag gereden worden.
Dat is het dan ook, het is democratisch blok, bereikbaar maar ook een beetje saai daarom. Maar voor de dagelijkse wagen werkt dat wel.
Wat ook beetje vergeten wordt is dat het blok en ook de autos waar ie inzit relatief licht zijn, en daarom goed sturen en quasi even snel is als bv. de hierboven genoemde RS.
Zet hier even twee videootjes neer, niet de mijne maar wel representatief:
https://youtu.be/Vebjc3f-gl4
https://youtu.be/aEy2WyNLnF8
Enige mod is een betere goedgekeurde katalysator, maakt het nog een leukere motor van met stuk minder turbolag en loopt nog gewilliger hoge toeren.
lekbak zegt
De 220 diesel van mercedes had ik eigenlijk wel verwacht. Het is zo’n beetje de meest moderne diesel op de markt.
john4545 zegt
Hoe bedoel je mee met je tijd? Fuck turbomotoren! Mee met je tijd zijn elektrische autos, of alternatieve brandstofcel autos. Turbomotoren zijn een gimmick van fabrikanten om die kant niet op te gaan. Ze zijn duur, ingewikkeld, alles wat stuk gaat kost een berg en het klinkt waaardeloos, en nog ouderwetse techniek ook. Driedubbel genaaid, is wat je wordt als je die dingen koopt dus DOE HET NIET!
En nee, we gaan niet met die golf mee. Desnoods moeten we sharia invoeren en die fabrikanten dwingen weer echte motoren te maken, Brussel dwingen die onzin over co2 los te laten. Maar NA motoren zullen terugkomen! Mark my words.
john4545 zegt
“Bijna alle motoren zijn tegenwoordig uitgerust met een turbo om het verbruik te drukken en de prestaties aangenaam te houden. We gaan geen rant houden waarom ze uitsterven: je moet nu eenmaal met je tijd mee gaan. ”
Wat gek dat bijna geen 1 motorfabrikant ”met zn tijd meegaat” he?
http://www.autoblog.nl/archive/2008/06/11/motorfietsen-zijn-slechter-voor-het-milieu-dan-suvs
willeme zegt
@john4545:
Hallo ‘john’. Het antwoord is simpel. Motorfietsfabrikanten kennen andere emissie eisen. That’s it.
Bij auto’s heb je nu eenmaal te maken met strenge CO2 eisen en hoge eisen van klanten. Een turboloze motor voldoet aan geen van beide.
Een paar uitzonderingen op de regel zijn enkele Japanse autofabrikanten (Mazda, Subaru en Honda) maar ook die, met uitzondering van Mazda, zullen over stappen naar turbotechniek. Met name op deellast is een turbomotor superieur aan een atmosferische motor.
Hopen dat het terug komt is zonde. Voor de ‘gewone’ auto’s is de efficiency belangrijker en niet te overtreffen. Bij de sportwagens zijn de R8, Huracan en 911 R bijzonder, maar niet bijzonder snel (een 488 maakt gehakt van een R8). Dus verwacht ook daar dat men overgaat op turbo’s.
Mocht een auto verrassenderwijs niet over zo’n föhn beschikken, wordt het meestal wel vermeld.
john4545 zegt
@willeme: Hi ”willeme’,
Je zegt het zelf al: de eis van de klant is doorslaggevend als verbruik en belasting geen eis is, en dan winnen ook efficiente ”deellast’ NA-motoren het van turbo in motorfietsen. Daarnaast vind ik dat als efficiency een eis moet zijn, je altijd beter naar diesel kan kijken, maar ook daar heeft de co2-maffia toegeslagen.
Porsche en Ferrari zijn overgestapt naar turbo vanwege eisen van de hele productielijn. Zonder die eisen zouden ze echt geen turbos maken, ook al zou dat sneller zijn. Sneller is sowieso een drogreden als je bedenkt dat de basis 911 in de laatste 20 jaar amper 100 pk in vermogen is gegroeid. Als fabrikanten zouden willen, zouden ze autos met 1600 pk morgen in productie kunnen nemen. Voor commerciele en veiligheidseisen houden ze het mondjesmaat en zoveel mogelijk beneden de 500pk, het liefst zo begrensd mogelijk.
Kortom: er valt veel te zeggen over de introductie van turbomotoren maar dat het ”met de tijd meegaan” te maken heeft slaat alleen op de politieke realiteit en niet op de esthetische of technologische. Dat jullie bij Autoblog blij zijn met weer een procent of 8 winst, juichend wachten op de 483pk-versie van de nieuwe 5(50i), tja. Over smaak valt niet te twisten maar ik blijf vechten tegen de co2-maffia, ik blijf hopen dat de consument voor hun dagelijkse commute zon hoekloze opties gaan krijgen, al dan niet cooperatief, dat er vanzelf weer een markt ontstaat voor eigenzinnige automobielen met een eigen smoel en hoogtoerige motortjes.
Groetjes,
nopetrolnofun zegt
M159? Je bedoelt vast M156
willeme zegt
@nopetrolnofun: de dikste uitvoering van de M156 heette M159.