
De autoharten hebben gesproken. Dik 7.600 keer werd er gestemd op de negen finalisten. Maar er kan maar een auto winnen.
En de winnaar is…
We laten je niet langer in spanning: de Autoblog Auto van het Jaar 2021 is de Porsche 911 GT3 Touring! Misschien wel de lekkerste 911-uitvoering van dit moment. Minder extreme styling, maar wel topingrediënten waarvan iedereen smult. Nadat de stembussen werden geopend op 10 december nam de 911 GT3 Touring direct een flinke voorsprong. Die gaf hij gedurende de hele verkiezing niet meer uit handen.
Tweede en derde plaats
De Porsche 911 GT3 Touring kreeg in totaal 1.664 stemmen. Op de tweede en derde plek zijn interessante elektrische auto’s geëindigd, respectievelijk de Hyundai IONIQ 5 (1.239 stemmen) en Kia EV6 (1.071 stemmen). Benieuwd naar de volledige Autoblog Auto van het Jaar 2021-uitslag? Check dan onderstaand overzicht. Iedereen bedankt voor het stemmen!
plaats | aantal stemmen | merk – model |
1 | 1.664 | Porsche 911 GT3 Touring |
2 | 1.239 | Hyundai IONIQ 5 |
3 | 1.071 | Kia EV6 |
4 | 794 | BMW M3/M4 |
5 | 788 | Mercedes-Benz EQS |
6 | 605 | Audi RS3 |
7 | 534 | Ferrari 296 GTB |
8 | 533 | Tesla Model Y |
9 | 398 | Ford Mustang Mach-e |
Einduitslag Autoblog Auto van het Jaar 2021
Bekendmaking op nationale radio
Tijdens de Nationale Autoshow van BNR mochten we de einduitslag bekendmaken. Jasper Koek, PR-manager van Porsche in Nederland, laat in een reactie weten het een hele eer te vinden dat jullie, de lezers van Autoblog, zo gecharmeerd zijn van de 911 GT3 Touring. Hij bedankt iedereen die heeft gestemd.
Autoblog Auto van het Jaar-verkiezing keert terug in 2022
In 2022 selecteert de redactie van Autoblog opnieuw negen kandidaten. Uiteraard openen op dat moment opnieuw de stembussen. Kandidaten van de Autoblog Auto van het Jaar-verkiezing spreken tot de verbeelding, hebben aansprekende techniek en bieden rijplezier. Wij zijn benieuwd welke lijst in de loop van 2022 zal ontstaan.
Eerdere winnaars van de Autoblog Auto van het Jaar-verkiezing waren de Volvo XC90 (2015), Alfa Romeo Giulia (2016), Porsche Panamera Sport Turismo (2017), Alpine A110 (2018) en Porsche Taycan (2019). In 2020 was de Polestar 2 de publiekslieveling van Autoblog.nl-lezers.
Top 3 2021
Gelukkig, een echte auto zonder electro-aandrijving en zonder turbo’s in een heerlijke stijlvolle jas. Wat mij betreft terechte winnaar en de eerste auto die ik koop als ik de loterij win. Fijne jaarwisseling allemaal.
@sportabgasanlage: waarom zou een auto met elektrische aandrijving géén echte auto kunnen zijn? Als ik de financiële ruimte had, stond er bij mij thuis de Autoblog auto van het jaar 2017 onder de carport.
Een petrol head heeft benzine door de aderen lopen, geen ampères.
@sportabgasanlage: gelukkig, een auto, waar nog geen 2% van de autobloglezers ooit in zal rijden, laat staan bezitten. Ben niet voor het een of ander, maar er is natuurlijk wat voor te zeggen een auto te verkiezen die iig in het dagelijks straatbeeld impact kan hebben.(Lees een goede EV).
Daarvoor kun je naar de website van de ANWB of Autoweek
Als je de ionic en EV6 bij elkaar optelt (aangezien het dezelfde auto is) zou die toch bovenaan zijn geëindigd. Ach, niet verkeerd om een lekkere Porsche op 1 te hebben ipv een elektrische bak
Eens! Vanaf nu vieren we dat de Kiandai Evioniq 5,5 de Autoblog Auto van het Jaar is!
Maar het zijn niet zelfde auto’s. Ze hebben slechts deels een overeenkomst in de aandrijflijn..
Schrikbarend veel stemmen voor de bevermobiel.
Niks mis met een goeie bever.
Frank Drebin is het met je eens.
@SpeedGeek: John ook
@kennone: da’s nou net een van de heel weinige mensen uit de voetbalwereld die er voor uitkomen niéts van bevers te moeten hebben…
Vandaar dat ik niet weet over wie we het hebben.
@SpeedGeek: ik denk dat iedereen graag een Porsche zou willen rijden maar de wagen is alles vernieuwend en past niet ieders budget. De Kia en Hyundai wel.
Terechte winnaar, wát een auto.
Uitstekende keuze lijkt mij zo.
Staat bij mij ook bovenaan het verlanglijstje (op dit moment).
Kon het mij ook niet laten om op de GT3 te stemmen. Het is ergens toch een beetje een ‘last of the mohicans’ met zijn hoogtoerige atmosferische motor. De Porsche ingenieurs gaven zelf aan dat het een mirakel was dat ze deze nog konden laten voldoen aan de emissie-eisen.
@ty5500: wellicht hebben ze software geleend van VW
Ik vind ook de gt3 het meest begeerlijk, maar is wat is er echt vernieuwd of apart aan ? Zitten er 10 biologisch gemodificeerde hamsters in die zorgen voor de aandrijving ?
Mijn inziens een zeer trieste winnaar.
De ANWB zoekt nog leden.
Mooie uitslag, super en, hoe verrassend, geen VW in de top toen, goh. Ik schreef het al vaker dit jaar, de Koreanen etc komen flink in opmars, VW ondergaat hetzelfde lot als Opel in de jaren negentig en dat is meegaan met de markt en leveren van kwaliteit. Dusss, werk aan de winkel.
Maandag gelijk bestellen
Een Ferrari die laag scoort in een populariteit wedstrijd is een probleem maar dat die maar 1 stem heeft dan een Tesla Model Y is ronduit beschamend.
Ik snap echt niet dat de mustang laatste is geworden. Gewoon een top auto, goed uiterlijk, en een heel slimme marketing qua naam. De GT3 is niets maar dan ook niets nieuws. Ja het is goed, maar dat is een ford focus ook in zijn klasse. Het brengt echter niks nieuws, dus naar mijn mening niet award waardig.
Dan koop jij lekker een Ford “mustang”. Doe mij die GT3 Touring maar hoor. Heerrrrlijk!
Nah als ik een Porsche zou kopen zou het sowieso 1 met middenmotor en lager gewicht zijn.
De GT3 is natuurlijk tof, maar wat ik zeg, het brengt niks nieuws. Geen enkele innovatie. Dat vind ik niet award waardig.
Wie had 10 jaar geleden gedacht dat Kia en Hyundai op de 2de en 3de plek zouden eindigen in zo’n verkiezing? Boven merken als BMW, Mercedes en Audi.