Een mobiel rijdend kantoor dat altijd van alle markten thuis is. Wat zijn de opties?
Voor de een is autorijden net even noodzakelijker dan voor een andere. Neem Autoblog-lezer Frits bijvoorbeeld. Die is niet uit zijn auto te slaan. Normaal gesproken als we lease-aanvragen krijgen, gaat het om zo veel mogelijk opties en zo min mogelijk bijtelling.
Bij Frits lag het net even wat anders. Hij werkt voor een groot bedrijf en moet daarvoor heel Europa doorkruisen. Met name Duitsland en Italië worden vaak aangedaan, alsmede Groot Brittannië. Je zou zeggen: neem toch het vliegtuig! Dat doet zijn opdrachtgever ook geregeld, maar Frits is nogal aan het autorijden verknocht. Daarbij zit er ook een duurzame en een operationele reden achter.
Ten eerste het operationele: zó snel is vliegen helaas niet. Frits woont in de buurt van Venlo en zit dus zo over de grens. Nu is het vliegen van luchthaven naar luchthaven supersnel, maar van beginpunt naar eindbestemming, dat is ‘another Cook, zoals Louis van Gaal dat zou zeggen. 80% van de ritten zijn zo’n 400 to 500 km, waarbij is gebleken dat het met de auto gewoonweg sneller is van bestemming naar bestemming. Een andere reden, en dit is te krankzinnig voor woorden: vliegen wordt niet altijd gewaardeerd in het kader van duurzaam ondernemen. Dus een diesel is de beste en meest vriendelijk optie?
Op dit moment rijdt Frits een Seat Leon ST 2.0 TDI FR met alle opties. Zijn zwager was destijds verkoopleider bij een Seat-dealer en kon een goede deal krijgen. De auto is op zich goed bevallen, maar als je meer dan 60.000 km per jaar rijdt, dan gaan bepaalde dingen net even wat anders dan als je 20.000 per jaar rijdt. Normaal gesproken horen we bij aanvragen dat er meer vermogen nodig is, maar de 150 pk (plus een beetje meer) van de Leon was op zich niet verkeerd, maar Frits heeft nog wel een paar extra eisen, zeker nu het budget hoger is dan vier jaar geleden.
In principe mag het van alles zijn. Zo lang het maar voldoet aan een paar eisen. Er moeten goede sportstoelen in zitten, deugdelijke audio en navigatie en items als adaptieve cruise control, automaat en LED-verlichting. Qua carrosserievorm mag het alles zijn, zolang het maar geen sedan is. In verband met bagage moet de bank neergeklapt kunnen worden en is een vijfde deur enorm handig.
Om een idee te krijgen, dit zijn de wensen en eisen van Frits:
Huidige /vorige auto's: | Seat Leon ST TDI FR, Renault Laguna Grand Tour (prive) |
Koop / lease: | Lease |
Zakelijk / privé: | Privé |
Budget: | € 1.300 p.m. (beetje variabel, afhankelijk wat er voor de deur staat, alles boven 1.400 is sowieso no go, maar als er iets goeds is voor 1.100, houd ik mij aanbevolen) |
Jaarkilometrage: | 60.000 km |
Brandstofvoorkeur: | Diesel |
Reden aanschaf andere auto: | Nieuwe leaseauto |
Gezinssamenstelling: | 2 volwassenen, 3 kinderen (maar auto is voor zaak) |
Voorkeursmerken /modellen: | Audi A4, Volvo V60, maar Talisman mag ook |
No-go modellen / merken: | Auto's met een hoog verbruik en kleine actieradius |
Noot 1:
Met deze kilometerstanden in deze categorie, kunnen de leaseprijzen enorm uit elkaar lopen. Soms wel honderden euro’s per maand. De prijs is een gemiddelde van enkele aanbieders, maar dient slechts ter indicatie.
Noot 2:
Even opletten bij de ‘non-premium’ auto’s. Het is gewoon zonde van je geld. Tenzij je ergens een goede deal kunt krijgen. Maar in principe is premium in Nederland gewoon goedkoper. Ja, echt waar. Dat heeft mede te maken met de afschrijving. Als de auto ingeleverd wordt, staat er 250.000 op de teller. Premium auto’s vertegenwoordigen dan een aanzienlijke hogere waarde, waardoor de afschrijving minder is. Het geldt niet voor alle auto’s, maar check het even. Een auto die goedkoop in aanschaf is, is dat niet altijd in de lease.
BMW 320dA Touring (G21)
€ 1.235 p.m.
De BMW 3 Serie Touring heeft een paar voordelen. Omdat het model heel vers is (en dus een gunstige restwaarde), valt de leaseprijs heel erg mee. Je rijdt rond in een nieuw model en het is ook nog eens een van de beste auto’s in zijn klasse. Het is heel erg saai, maar de 3 Serie Touring moet je gewoon overwegen. Ten opzichte van zijn wat softe voorganger is de G20 aanzienlijk sportiever, maar oncomfortabel wordt het niet zo snel. Qua interieur is de auto helemaal bij de tijd. Ten opzichte van zijn voorganger is de G20 minder fraai, maar naarmate je ze meer ziet rijden, went het wel. Enige nadeel is dat BMW nog niet aan actiepakketten doet met deze auto. Dus deze gunstige prijs is voor een kaal exemplaar. Je moet even goed opletten welke opties je aankruist. Tip: de High Executive in combinatie met het M-Sportpakket en je hebt dan in principe alles wat je maar nodig kan hebben.
Audi A5 Sportback 40 TDI S Tronic S-Line Edition (B9)
€ 1.290 p.m.
Natuurlijk is er ook voldoende keuze bij Audi. In de prijsklasse kun je kiezen voor een A4, A5 of een Q5. In plaats van de Q5 zouden wij altijd voor de Stelvio gaan. De A4 heeft een verrassend geslaagde facelift achter de rug, maar dat geldt eigenlijk ook voor de Audi A5. Qua leaseprijzen scheelt het niet heel erg veel. Daarbij koppelt de A5 Sportback een fraai uiterlijk aan redelijk mate van praktisch gemak. Je moet niet met vijf volgroeide en volvette volwassenen op vakantie gaan, maar tot aan de puberteit heb je alle ruimte, daarna moet je ze niet te veel Brinta geven. De 40 TDI motor is niet bijzonder inspirerend, maar balanceert uitstekend op het randje van prima prestaties en een uitstekend verbruik. Ja, nu de diesel niet meer salonfähig is, maakt Audi zuinige zelfontbranders. Ga wel voor een leuke uitvoering waar al wat opties in een pakket zitten, want alles los aanvinken wordt, ook in de lease, erg prettig. Als je wilt kun je ‘m ook nog uitvoeren met quattro-vierwielaandrijving.
Alfa Romeo Stelvio B-Tec 2.2 JTDm (949)
€ 1.250 p.m.
de Stelvio is een SUV voor mensen die niet van SUV’s houden. Dat word duidelijk aan paar dingen. Ten eerste de rijeigenschappen. Van alle SUV’s rijdt de Alfa Romeo Stelvio het meest als een normale auto, alhoewel een Giulia nog wat fijner rijdt met zijn lagere zwaartepunt. De Giulia is stom genoeg niet verkrijgbaar als Sportwagon, dus deze achterwielaangedreven Stelvio is het dichtste wat erbij in de buurt komt. De B-Tech versie is een beetje een no-brainer. Dan heb je de meeste opties en uiterlijke opsmuk die je anders achteraf op je Alfa moet monteren. Dat moet je niet willen. De dieselmotor is niet de meest verfijnde viercilinder, maar op zich wel prima: met name het koppel onderin is erg prettig. Mocht je ‘m per ongelukkig bij een Alfa tuner parkeren, de motor met de laagste configuratie is ook gewoon gelijk aan die van de 210 pk sterke ‘Veloce’, dus er is relatief makkelijk meer uit te halen. Dat mag natuurlijk niet, want het is een leaseauto. Dat zouden wij nooit doen of aanraden. Ahum.
DS 7 Crossback HDI 180 Performance Line (X74)
1.160 p.m.
Waarom niet eens van de gebaande paden afgaan? Daarmee bedoelen we niet letterlijk, want de offroad-capaciteiten van deze auto zijn behoorlijk beperkt. Het is wel een uiterst welgemanierde crossover. De ‘DS’ badge wordt als premium in de markt gezet. Klopt dat? Dat is even hoe je er naar kijkt. Qua uitrusting heeft deze DS 7 Crossback het beter voor elkaar dan de Duitsers voor aanzienlijk minder geld. Qua infotainment merk je wel dat ze iets minder budget hadden, maar storend is het allerminst. Het interieur is echt voor elkaar trouwens. Het leer, de afwerking, de materialen en dergelijke zijn best verfrissend. Het heeft net even wat meer sjeu, maar kan voor liefhebbers van ingetogen Duits net even te extravert zijn. Qua rijden is de DS7 meer op comfort gericht dan dynamiek. En dat is helemaal prima.
Mercedes-Benz C300 de Estate (S205)
€ 1.190 p.m.
Bij deze is het even de afweging of je er iets me opschiet, maar het is wel een interessante toevoeging aan de C-klasse modelrange. De C300de is namelijk een plug-in hybride. Dit houdt in dat je het eerste gedeelte van de rit emissieloos kunt rijden. Dat is wel lekker. De elektromotor wordt bijgestaan door een dieselmotor, die ervoor zorgt dat je actieradius enorm is. Het nadeel met alleen maar lange stukken rijden, is dat je de accu snel leeg hebt en vervolgens de dieselmotor extra hard laat werken om een accupakket en elektromotor mee te moeten zeulen. Wel is het financieel een aantrekkelijke optie, want qua leaseprijs en bijtelling is de 300de goedkoper. Let ook hier even op de opties en gaan voor een pakket.
Volvo V60 Cross Country
1.340 p.m.
Al sinds de jaren ’90 probeert Volvo ons ervan te voertuigen dat ze óók sportief zijn. Voor een Volvo zijn sommige Volvo’s sportief. Een beetje zoals je oudste oom die na de hockeywedstrijd meedrinkt. Niet dat hij meedeed aan de wedstrijd, maar hij staat wel tussen de atleten hetzelfde te doen. De V60 Cross Country is niet zozeer een hele sportieve auto, dan wel een hele fijne. Zeker als je de verleiding kan weerstaan door veel te grote velgen te bestellen. Op standaard banden is het namelijk een droom qua vering en demping. Het is niet te week, maar vangt wel alle klappen op. Het meubilair is uitstekend, het interieur is fraai en op een positieve manier niet-Duits. De motor is een relatief eenvoudige 190 pk diesel, die niet zo krachtig aanvoelt als de 190 pk diesels van de Duitse merken. De automaat van Aisin is op zich prima, maar niet zo fijn als de ZF in de BMW. Voordelen? Jazeker, een Volvo is een stuk sympathieker dan een BMW en je krijgt gewoon meer uitrusting voor ongeveer hetzelfde geldt.
Peugeot 508 GT HDi225 HYbrid
€ 1.080 p.m.
Aanvankelijk wilden we de Volkswagen Arteon benoemen. Het is een Passat, maar dan leuk en nauwelijks minder praktisch. Alleen komt de auto dan wel heel dicht in het vaarwater van de Audi A5. De 508 is een van de weinige niet-premium merken die beduidend goedkoper is, ook in de lease. Wederom betreft het, net als de Mercedes, een Plug-In Hybride. Mocht je dat niet zien zitten, dan is het goed om te weten dat een gewone 180 pk diesel ook gewoon mogelijk is. Mocht je denken dat dat dezelfde motor is als in de DS7 dan heb je gelijk. Net als de DS7 kruipt de 508 dicht tegen het ‘premium’-gevoel aan. Het haalt het niet, maar het is geen moment storend. We hebben nog niet gereden met deze specifieke uitvoering, maar de ‘gewone’ 508 stemde absoluut tot tevredenheid. Check hier de rijtest met de Peugeot 508.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
wildewesten zegt
Allemaal vanaf prijzen. Je kiest dan toch iets met wat meer opties lijkt mij?
Dutchdriftking zegt
De 508! Wat een schitterende wagen is dat!
bischero zegt
@dutchdriftking: ow wat deel ik deze mening niet. Vreselijk outdated verschijning, nu al.
Voor mij de V60, maar niet in CC uitdossing, in R-Design graag. Maar nog liever een Giulia B-Tech, donker groen en tobacco interieur.
Tonnie zegt
@bischero: ik deel zijn mening dan juist weer wel. Hele strakke en modern ogende auto. Een giulia oogt juist outdated in mijn ogen. Wel een hele fraaie auto, maar oogt alsof die 10 jaar op de markt is. Ik zou wel twijfelen tussen de peug, bmw en de volvo. Of een giulia, maar geen stelvio.
PunicaOase zegt
Al deze auto’s zijn geen straf. De Volvo V60 vind ik het meest chique/zakelijk, en is ook lekker comfortabel, goed uit te rusten en heeft veel ruimte. De Alfa vind ik er gaaf uitzien, maar ben bang dat ie verder tegenvalt..
pitapita zegt
Deze aanvraag schreeuwt om een zescilinder. Is een 45TDI of 330d echt niet mogelijk?
ouwedibbes83 zegt
@pitapita: in principe is een zes cilinder minder zuinig, meer wrijving want meer cilinders. Vaak ook groter blok, das meestal minder zuinig. Niet wat Fritsie als doel stelde.
kennone zegt
@ouwedibbes83: maar wel sneller, dat was toch ook een doel? Al die 4pitters in dit rijdje rij ik er met de Abarth nog wel uit..
pitapita zegt
@ouwedibbes83: Tsja, als je zo gaat redeneren, dan kun je beter een driecilinder 116d kiezen.
dakarbemo zegt
editor tipje: ” je krijgt gewoon meer uitrusting voor ongeveer hetzelfde geldt.” uit Volvo stukkie
camber24 zegt
Deze is makkelijk, de dreier. Indien geen BMW fan, zou ik voor de Volvo gaan, echter niet als CC.
civicfk3 zegt
Neem de bmw wel met een normaal of adaptief onderstel, sport is veelte stug.
fransananas zegt
Tesla! #nobrainer
PunicaOase zegt
@fransananas: ja als je graag veel en lang langs de weg staat (laden, pech, etc.)
flutterby zegt
@punicaoase: wedden dat de kans op staan bij de garage met een brandstofauto (2x per jaar bij deze kilometers) groter is dan pech met een Tesla? Daarnaast is Autopilot super comfortabel en kan je overal in Europa laden. En nee een Tesla heeft geen onderhoudinterval.
racerx zegt
@punicaoase: volgens mij gaan ze niet zoveel stuk hoor, maar ik kan ernaast zitten.
87tb zegt
Want heel Europa doorkruisen en tijd is een belangrijke factor. Juist… C-klasse of V60.
laptom zegt
@87tb: hoewel Ik geen Mercedes liefhebber ben zou ik in dit geval ook de C klasse of de gewone V60 overwegen. Met deze kilometers zijn dit gewoon de comfortabelere wagens waardoor je veel met energie overhoudt na het rijden van die kilometers. 3de optie de 3 serie, maar net als de Audi, is deze te sportief voor meer dan 40.000km per jaar. De 3 is dan wel misschien de fijnst sturende…
baklava zegt
60.000 per jaar. Hoe?
langejohn zegt
@baklava: Het staat precies in de tekst. Is trouwens gemiddeld ongeveer 250 km per dag, haal je makkelijk als je vaak in het buitenland zit.
pablo1971 zegt
@baklava: 60000 km per jaar is toch zo 1000 uur autorijden. Dus daarnaast nog werken… Lange dagen zijn dat, of betaald autorijden. (Zegt hier iemand die ook 30k zakelijk rijdt, geen woonwerk verkeer)
rolov zegt
@baklava: wij rijden privé 40k per jaar huis tuin en keuken vervoer . Dus die 60 moet een makkie zijn.
johnhert zegt
@rolov: Hoe krijg je dat in hemelsnaam voor elkaar ?
flutterby zegt
@baklava: 130 kilometer per dag, 5 dagen in de week.
jajeroenja zegt
1300 p/m ?. Wat een geld.
Robert zegt
@jajeroenja: dat heeft alles te maken met het hoge jaarkilometrage. Daar zijn alle leasemaatschappijen hyperallergisch voor.
jack_abarth zegt
@jajeroenja:
En komt de bijtelling nog bij?
ouwedibbes83 zegt
@jack_abarth: als ie alleen zakelijk hierin rijdt, betaalt hij toch geen bijtelling?
PunicaOase zegt
@jajeroenja: tsja, al deze wagens kosten meer dan 50K en zijn met 250K km’s na 4 jaar gewoon niet zo veel meer waard.. Ook de MRB en verzekering zullen niet mals zijn.. en tenslotte gaat met deze km stand ook onderhoud flink wat kosten wat bijv. met 15K km per jaar amper een rol speelt..
langejohn zegt
Ik zou gaan voor de normale Volvo V60, van zo’n CC zie ik de meerwaarde niet.
notsobig zegt
Mazda 6 is geen optie? Veel mooier als al t bovenstaande naar mijn mening. Maar geen idee wat dat in de lease kost…
SpiderIV zegt
Beste @willeme wat bedoel je nu met “Even opletten bij de ‘non-premium’ auto’s. Het is gewoon zonde van je geld.”.
Als Alfa rijder begrijp ik altijd dat ik in een ‘non-premium’ auto rijd (terwijl mijn kosten vaak lager zijn dan die van de “premium- Oosterburen”) maar in dit lijstje zie ik een Alfa, een DS en een Peug naast het bekende saaie werk. Is dit alles nu toch ook “premium”? Wat is dan niet-premium? De best gebouwde auto ter wereld zijnde Toyota?
emping zegt
@De 508 is een van de weinige niet-premium merken die beduidend goedkoper is, ook in de lease.
ouwedibbes83 zegt
@SpiderIV: ik denk dat die opmerking dient ter verklaring voor t geringe verschil in maandbedrag tussen bv de DS en de Benz (30 eur). De Premium modellen vallen niet heel veel duurder uit, omdat de afschrijving minder zwaar drukt op het totaalplaatje. De non-premiums schrijf je eigenlijk bijna volledig af in die 240.000 km.
lekbak zegt
Zo krankzinnig is het niet dat vliegen niet gewaardeerd word. Vliegen valt niet groen te praten als je het vergelijkt met een moderne diesel. Al helemaal niet als je ook nog de reis van en naar het vliegtuig meeneemt.
Ik zou overigens voor de c-klasse non hybrid of een niet crosscountry v60 gaan. Dat zijn volgens mij de fijnste auto’s om lange afstanden mee te rijden.
racerx zegt
@lekbak: ik denk dat je daarin gelijk hebt, toch zou ik de 3 touring nemen. Vind het gewoon een mooie kar om te zien als ‘ie een beetje aangekleed is, niet te futuristische cockpit en stuurt mooi. In de comfortstand is het vast ook wel goed uit te houden mits de juiste stoelen gespecificeerd worden.
cloverleaf zegt
@lekbak: naar Italië in een moderne A320 / B737 met een bezettingsgraad van 80% (wat eigenlijk altijd wel gehaald wordt) is vliegen minder uitstotend per persoon dan wanneer je gaat rijden.
Op korte afstand is vliegen inderdaad minder efficient. Op de wat langere afstand valt dat heel erg mee.
lekbak zegt
@cloverleaf: dat hangt er volledig vanaf wie het onderzoek gedaan heeft. Er zijn zeker zoveel onderzoeken die zeggen dat vliegen veel slechter is. En als je vervolgens lijkt hoeveel brandstof er nodig is voor beide, en een beetje weet wat het type motor uitstoot (hint: een moderne diesel is best heel erg schoon) kan het vliegtuig domweg niet schoner zijn.
trasimo zegt
De V60 en de BMW 3-serie zijn in mijn ogen de perfecte kilometervreters. Waarbij ik de V60 aanzienlijk mooier en sjieker vindt dan de BMW, en toch de BMW zou kiezen vanwege de uitstekende automaat en ongeëvenaarde rij-eigenschappen; dat zijn de dingen waar je al bestuurder nu eenmaal het meeste mee te maken hebt.
vaakbenjetebang zegt
Wat ik even niet snap, is dat er crossovers en dergelijke worden aangeraden terwijl de voorkeursmodellen van de aanvrager juist ‘normale’ auto’s zijn. Waarom zou je iemand bijvoorbeeld in hemelsnaam zo’n bultrug als de Stelvio aanraden als er ook een Giulia bestaat?
SpiderIV zegt
@vaakbenjetebang: omdat er letterlijk staat: “Qua carrosserievorm mag het alles zijn, zolang het maar geen sedan is. In verband met bagage moet de bank neergeklapt kunnen worden en is een vijfde deur enorm handig.”
vaakbenjetebang zegt
@spideriv: Fair enough. Mijn felle afkeer van dit soort van-alles-net-niks-auto’s maakt me soms tijdelijk blind.
racerx zegt
@vaakbenjetebang: heb ik ook met crossovers, vreselijke dingen en ik snap nog steeds niet dat ze gekocht worden als ik er weer een zie rijden…
lekbak zegt
@vaakbenjetebang: gelukkig bestaan er wel nog steeds stationwagens…
vaakbenjetebang zegt
@lekbak: … maar Alfa Romeo bouwt ze niet meer. Blijven er nog genoeg opties over natuurlijk. Zo’n niet-Cross Country V60 in donkerrood metallic, dat lijkt me wel wat.
neymar zegt
BMW 3
karaya zegt
@neymar: De absolute vedette!
toyotavenray zegt
Nieuwe Toyota RAV4 hybride met alle opties.
SpiderIV zegt
@toyotavenray: laat me raden: in Venray staat een top exemplaar! ?
toyotavenray zegt
@spideriv: bedankt dat je even reclame maakt. Maar de auto is extreem zuinig en toch erg luxe als je het goede pakket en uitvoering kiest.
SpiderIV zegt
@toyotavenray: snap je helemaal hoor.
Als ik niet iets met dat Italiaanse spul zou hebben en een uitstekende no-nonsense auto zou willen, dan zou je me een Toyota of Lexus verkopen.
redbeams zegt
@toyotavenray: Dacht juist aan de plugin versie…maar die komt volgend jaar pas
dijan zegt
A5, fijnste auto die wij ooit hebben gehad. Ook na BMW 3 en Mercedes C .
racerx zegt
@dijan: kan ik me niet voorstellen, gezien het feit dat het chassis in de basis op FWD is gebouwd, de BMW dus beter stuurt en de Mercedes hoogstwaarschijnlijk comfortabeler is. Maargoed, smaken en percepties verschillen.
dwfc zegt
Hey Willeme, een belangrijk punt ben je vergeten te noteren betreft zakelijk rijden, noot 1 en 2 is perfect, maar dan is er nog zoiets dan de fiscaliteit, hoeveel mag ik afschrijven per jaar, wat is de BIV ( inschrijvingstaks ) …. in BE kan dit aardig wat duiten schelen op jaarbasis, zeker als je over een wagenpark “vanaf” 5 auto’s spreekt. M.a.w je kan soms leasen aan 1500 pm en goedkoper zijn dan een wagen van 1200 pm juist vanwege de fiscale druk…. Tis iets gecompliceerder dan enkel de leaseprijs.
De co² is de bepalende factor in Vlaanderen. De BIVDaarom is deze iet dezelfde als
camber24 zegt
@dwfc: ik snap totaal niet waarom je met deze specifieke Belgische zaken aankomt. De aanvrager woont in Venlo, Nederland. Je opmerking over BIV doet er in dit geval niet toe. Of zie ik iets over het hoofd, en zie je iets soortgelijks ook in Nederland?
notsobig zegt
@dwfc: Dat is geen belangrijk punt voor Frits, aangezien hij niet in BE woont maar NL…
dwfc zegt
Ik wou er nog aan toevoegen dat die fiscale druk anders is in onze andere deelgemeenschappen om het nog wat ingewikkelder te maken …
dromedaris zegt
De bmw: high executive editie? Zie ik nergens in de configurator. Hoe selecteer je dat?
dieselrat zegt
Ik rij zelf ongeveer 80.000 km per jaar voor werk, merendeel in Duitsland maar ook Italie, Frankrijk, Zwitserland en Oostenrijk. Ik heb alle Duitse merken als zo’n beetje gehad, maar kan toch niet anders adviseren dan je leasebudget volledig te gebruiken voor een 6cil diesel van bmw. Dan maar geen M pakket en andere snufjes. Wat een genot is die 6cil diesel en echt een kilometervreter met alles wat je nodig hebt onderweg aan koppel en vermogen.
racerx zegt
@dieselrat: lijkt me een prima advies, waarmee maak jij al die kilometers?
reset zegt
Er staat privé lease! Dus geen zakelijke lease en geen bijtelling?! Misschien een mobiliteitsbudget. Of gewoon veel woon-werk kilometers.
ethylestra zegt
Saab 9-5 Aero 2.2tiD
vpowert zegt
@willeme, waar vind je deze leaseprijzen? Als ik een beetje rondneus zie ik voor private lease hoofdzakelijk kleine karretjes en gaan veel sites uberhaupt niet verder dan 30.000km per jaar.
dromedaris zegt
@vpowert: élke autofabrikant biedt tegenwoordig private lease aan op elk model met alle opties die je maar wenst.
cossiekiller zegt
Een V60 r design hybride. All you need
gasterplancke zegt
Lexus IS, ES of GS. Snel en zuinig en ook nog eens relaxed en betrouwbaar. Oja, schoon ook nog.