Wat is de leukste zespersoons vakantieauto voor 6000?
Het is de tijd van Vakantieauto van het Jaar 2020. Dat betekent dat je weer helemaal up to date bent over alles wat je maar moet weten over vakantie op vier (en twee!) wielen.
Tot nu toe hebben we voornamelijk gedacht aan de vakantieauto’s voor een wat groter budget. Veel ruimte, veel luxe, veel vermogen. Dat is lekker vakantie houden. Maar wat als je wat jonger bent. Stel, je bent onderdeel van een groep van zes vrienden. Alle zes heb je 1.000 om in te leggen voor een auto. Waarmee kun je dan thuiskomen? Een auto om in de vakantie naar het zuiden van Europa te rijden en daar lekker te toeren. Dan, als alles klaar is, de auto weer verkopen en de opbrengst weer door zes delen delen.
Tips
Voordat we aanvangen met de aanbevelingen voor een zespersoons vakantieauto voor 6000 euro, hebben we nog een paar tips:
Tip 1: verdiepen
Zoek wanneer je ‘m niet nodig hebt. Met dit soort auto’s kun je gemakkelijk de fout ingaan. Neem dus goed de tijd om je te verdiepen in het model dat je zoekt op fora, via onze AB-adviezen en eventuele publicaties. Houd de prijzen in de gaten en bekijk een paar exemplaren om context te krijgen van de staat.
Tip 2: diesel
Ga voor Diesel! Diesel zit op dit moment in het verdomhoekje. Volgens @jaapiyo is het moord en onze Chief Tire Smoker @wouter is niet zo’n van het goedje. Maar diesel heeft een paar voordelen: je kan het overal krijgen, een diesel is zuiniger, je hebt vaak aardig wat koppel tot je beschikking (lekker in de bergen) en omdat diesels niet geliefd zijn, kun je vaak een goede deal doen. Zeker als het een grote bak is. Natuurlijk is het wel iets lastiger verkopen als je terug bent. Kopen gaat altijd makkelijk dan verkopen.
Tip 3: particulier
In deze prijsklasse ben je sowieso wel op je zelf aangewezen. Als het gaat om garantie, perfect onderhoud en dergelijke moet je er gewoon niet te veel voorstellen. Bij particulieren kun je een veel betere deal doen. Ja: er is nul zekerheid, maar dat heb je bij een ‘achternaamloos’ Okaziepaleis ook niet.
Renault Trafic 2.0 dCi L1H1 Dubbel Cabine (X83)
€ 5.950
2009
150.000 km
Ja, je dacht waarschijnlijk: daar komt die Espace weer. De Espace is altijd een oplossing. Zoek een leuke exemplaar bij een particulier voor niet te geld en klaar. Met een Renault Trafic kun je ook veel lol beleven. Natuurlijk, het is een bedrijfswagen en geen personenauto, iets wat je terugziet in het comfort (amper aanwezig, je zit rechtop) of de prestaties (volgas is net niet gevaarlijk). Daar staat tegenover dat bedrijfswagens behoorlijk betrouwbaar zijn en oh ja: je hebt een enorme puist aan ruimte. Geen gedoe met aanhangers en dakdragers. Ook qua verkoop is het vrij gunstig, want je kan ‘m altijd kwijt. De Renault Trafic is identiek aan de Opel Vivaro en Nissan Primastar.
Lancia Phedra 2.2 JTD Emblema (180)
€ 4.650
2009
240.000 km
Jazeker, kennen we de Lancia Phedra nog? Het was de luxe Italiaanse inbreng van het ‘Eurovans’-project. De Lancia Phedra is de meest meest exclusieve van het geheel. De 2.2 JTD is eigenlijk een HDI, die niet bijzonder sterk is. Het is in principe voldoende om met het verkeer mee te komen. De automaat is traag, maar wel lekker: zelf schakelen in zo’n MPV is niet prettig. Het grote voordeel is de beschikbare ruimte in deze zespersoons vakantieauto voor 6000 euro, of om eerlijk te zijn: aanzienlijk minder. Je kan echt lekker met zes mensen op pad in alle ruimte. Check even of alle electronica het doet. Zelfs de achterdeuren gaan elektrisch open, alsmede de drie (!) schuifdaken. De Citroen C8, Fiat Ullysse en Peugeot 807 zijn identieke auto’s, zij het minder luxe aangekleed en minder exclusief.
Ford Galaxy 2.0 TDCI Ghia
€ 5.500
2007
220.000 km
Soms is het verbazingwekkend om te zien wat je kunt kopen voor een redelijk bedrag. De Ford Galaxy is een van de weinige goed doorontwikkelde MPV’s uit een periode dat de meeste MPV’s uit productie werden gehaald. De Galaxy is een van de weinige MPV’s met daadwerkelijk iets dat doet denken aan ‘een wegligging’. Er is ook een minder ruimere en beter rijdende S-Max, maar een Galaxy in luxe uitvoering met 140 pk dieseltje is prima om Europa door te cruisen. Ten opzichte van een SUV weegt de Galaxy ook niet zo heel erg veel, zeker niet als je kijkt hoeveel ruimte je tot je beschikking hebt.
Volvo XC90 D5
€ 5.100
2006
235.000 km
Het is een beetje de standaard SUV als je ruimte en comfort wenst in een zespersoons vakantieauto voor 6000 euro (of een dergelijke bedrag). De XC90 is niet bijzonder snel of bijzonder dynamisch. De auto is gezegend met briljante stoelen, een ruim interieur en vaak luxe uitrusting, waaronder mogelijk een puike audio. De twee achterstoelen zijn te gebruiken, maar verwacht geen volwaardig derde zitrij.
Je kan de auto met gemak vinden in het budget en met een beetje mazzel kun je ‘m ook weer goed doorverkopen. Wat de XC90 niet is, is terreinwaardig. Ja, je hebt vierwielaandrijving. Maar het is via zo’n Haldex-koppeling. Ook is de bodemspeling niet al te denderend. Maar op de weg is het een uitstekende en comfortabele cruiser. Wel heb je een dakkoffer nodig om alles mee te kunnen nemen, maar daar heb je met andere ander auto’s in dit lijstje ook mee te maken.
Jeep Commander 3.0 CRD Limited
€ 6.000
2007
265.000 km
Voor een tijdje is er een Jeep geweest die boven de Grand Cherokee gepositioneerd stond. De Commander kun je een beetje zien als de spirituele opvolger van de klassieke en briljante Wagoneer. De Commander is enorm ruim, redelijk terreinwaardig en vooral heel erg stoer. Verfijnd is de auto iets minder. Aan de andere kant is de motor, een zescilinder diesel van Mercedes, dat dan weer wel. De 3.0 CRD zorgt voor adequate prestaties én een redelijk beperkt verbruik, zeker in vergelijking met de 5.7 V8. Het is niet de eerste auto als je een zespersoons vakantieauto voor 6000 euro zoekt. Ze zijn bijzonder lastig te vinden, want niemand kocht ze nieuw in Europa. In vergelijking met andere SUV’s is de Commander behoorlijk capabel om ook naast het gebaande pad uit de voeten te kunnen.
Mercedes R320 CDI 4Matic (W251)
€ 5.500
2006
235.000 km
Eigenlijk is de Mercedes-Benz R-Klasse het automobiele equivalent van een skischoen. Voor tien dagen per jaar is het het meest ideale schoeisel, maar voor de rest van het jaar is het nogal overkill. De R320 is een ‘Grand Sports Tourer’. Dat is marketingpraat voor een MPV-koets op een SUV-platform. Als vakantieauto om door Europa te kruisen is het misschien wel de best mogelijke auto. Bijzonder veel ruimte, nog meer comfort en erg veel luxe. Zelfs in dit rijtje is de auto bijzonder zwaar: in een maandje tijd ga je het zelfs niet redden met 200 euro wegenbelasting! Geen wonder dat ze zo hard afschrijven.
YOLO: Cadillac DeVille
€ 5.975
1998
150.000 km
Tsja, als je dan toch iets aparts zoekt in de categorie ‘zespersoons vakantieauto voor 6000’, waarom geen limousine? Voor een budget van 6 mille kun je diverse modellen vinden. Een Cadillac DeVille limousine is een zeer originele auto. Ondanks dat er mee wordt geadverteerd als ‘stretch limo’, zijn het voornamelijk volgauto’s voor rouwstoeten. Ze zijn te vinden met relatief weinig kilometers voor dumpprijzen. Dat is op zich logisch: je kan er namelijk helemaal niets meer mee na de vakantie. Het brandstofverbruik is desastreus, terwijl de prestaties van deze voorwielaandrijver niet denderend zijn. Maar je kan wel in stijl rond toeren door Europa.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
De Autoblog Vakantieauto 2020 Week wordt mede mogelijk gemaakt door Car Shades
Car Shades: Pasvorm zonwering voor meer dan 800 verschillende automodellen.
oo0ch zegt
Dit vraagt om een SsangYong Rodius!
Hubert zegt
Of een Multipla JTD.
Dan heb je ook nog fatsoenlijke bagageruimte
henkp1 zegt
Zeszitter
posthumus zegt
@henkp1: Ja precies, de Multiplayer is een zeszitter
EJS zegt
Haha, ik ben aan het kijken voor een XC90 of zo’n Eurovan. Fors leuker dan de meeste andere auto’s met 7 zitplaatsen en een automaat. Denk overigens dat het ondanks de briljante stoelen van de Volvo één van de Eurovans wordt, vanwege de ruimte.
toyotafortuner zegt
De Commander is zeker een originele keus. Maar is dat niet gewoon een ‘veredelde’ Grand Cherokee met een 3e zitrij? Hoorde in een review van een US-spec Commander dat zelfs wijlen de Coltrui er nog zijn vraagtekens over had, waarom dat ding op de markt kwam.
Graafke zegt
@toyotafortuner: klopt inderdaad dat dit een GC in een andere body.
Er staat dat het een erg ruime auto is, dit is zeker niet het geval. Op zowel de 2e als 3e zitrij is er weinig beenruimte. Met 6 volwassen is de auto te klein en je hebt amper bagageruimte.
Verder wel een enorm gaaf ding om te zien en een lekkere Mercedes diesel.
henkp1 zegt
Lastig, zijn bijna allemaal leuk, behalve die Volvo; die vind ik saai. Cadillac is gaaf, maar uitermate niet praktisch. Ford is een prima ding, maar niks bijzonders. De Mercedes is ook tof, maar duur in onderhoud. Die moet je alleen kopen als ie helemaal goed is. De JEEP is bijna niet te versmaden, zeker als je buiten de gebaande paden wilt. Wel een dure jongen in gebruik. De Lancia is fraai en biedt optimaal comfort en ruimte tegen billijke kosten, bovendien rij je in iets aparts en stijlvol. Top voor een retourtje Florence ofzo. De Renault Trafic is voor degene die ruimte nodig heeft, of eigenlijk veel ruimte, een prima keuze. Rijdt gewoon goed, is best comfortabel, ook al zit je wat rechtop of juist daardoor. Uitstekende keuze voor de kampeerder (mag 2 ton trekken) en buitensporter: hop fietsen of motor achterin, kan allemaal. En ik vermoed dat deze het makkelijkste weer te verkopen is na de vakantie.
Van buiten deze lijst zou ik toch een Renault Espace IV zoeken: 2.0 liter turbo met panoramadak en dvd’s ingebouwd in de hoofdsteunen, eventueel nog zo een koelbox erbij en klaar is karel.
henkp1 zegt
Deze bijvoorbeeld:
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/renault/m1569118274-renault-espace-2-0-t-initiale.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr
Poetslap erover en erdoor heen, beurtje laten geven en je bent klaar voor 4 mille.
schobbejak zegt
Misschien een Peugeot 807? Zeker niet spannend maar wel lekker comfortabel en ook erg ruim.
Richmond zegt
Wordt ook genoemd bij de Lancia Phedra.
jarnobakker zegt
Ik heb een S-Max met 2.0 ecoboost met 250 pk. Qua sturen is het beste wat er is in zijn klasse.
bernoulli zegt
Die auto is een klasse op zich.
sizedoesmatter zegt
De Volvo heeft achterin alleen plek voor jonge kinderen en twee big shoppers; daar moet iets achter.
Een bus is ideaal voor vakanties, de Caddy verreweg het gaafst. Tot je een parkeergarage in rijdt…
misterds5 zegt
@sizedoesmatter: heb ook wel eens een Lincoln Towncar ex volgauto gekocht met mijn vriendengroep. Tot we bedachten dat we in Italië wel erg veel smalle straatjes en krappe bochten zouden tegen komen. Uiteindelijk maar met twee auto’s geweest.
Robert zegt
Die Trafic. No doubt. Behalve zes zitplaatsen óók voldoende bagageruimte én weer makkelijk te verkopen. En misschien gewoon een maandje aanhouden na de vakantie, als klusbus/verhuiswagen, etc., want dat is ook zoiets wat je zo aan het einde van de zomer op je pad tegenkomt.
stekkerkoning zegt
Personenbusje of dubbelcabine bestelbus, heel misschien een Grand-uitvoering van een gekende mpv’s als de Renault Espace of Chrysler Voyager. Als yolo een dubbelcabine koelbus, om direct op de camping of eender welke bestemming een koud biertje open te kunnen trekken. Al het overige biedt veel te weinig ruimte om met z’n zessen en een vracht aan bagage naar het zuiden van Europa te karren, ook als er niet gekampeerd wordt.
Tip 4: pechhulp
ANWB-lidmaatschap met vervangend vervoer en repatriëring.
vacano zegt
voor Nederlanders is dat doenbaar maar Belgen kunnen daar enkel van dromen want in Belgie geld de BIV Bedrijfstaks op inverkeerstelling en die kan oplopen tot 20.000€!!
Bij iedere nieuwe eigenaar moet de BIV betaald worden.
Je kan dan beter een bedrag afspreken voor een maand, transitplaten en verzekering in Duitsland regelen en bij terugkomst de auto weer inleveren.
Meestal ben je goedkoper met de vlieger en ter plaatse een auto huren,scheelt ook een hoop heisa
psychodad50 zegt
Mensen, let even op ?
Ik rij al even in een Toyota Avensis Verso: een schip van een auto, koop een zevenzitter, neem één van de twee achterste stoelen eruit en je zit niet alleen uitstekend met z’n zessen, maar houdt ook nog een bak bagageruimte over. Prijzen, da’s echt lachen: http://link.marktplaats.nl/m1573971811?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons Deze is met zijn 264000 km ook nog NAP gekeurd en met de onverwoestbare Toyota kwaliteit.
Kan je nog groot onderhoud laten plegen, koop een zesde stoel erbij en hou je nog de man € 500 vakantiegeld over!
Lachend de vakantie en lachend er weer uit ?????
dnadave zegt
@psychodad50: “nap gekeurd” ? Dat klinkt wat overdreven voor wat het is…
Peugeot 308sw7p + Citroën C2 zegt
Gewoon een oudere Peugeot 308sw. Met 4 kinderen past dat best. Een Peugeot 807 ook, maar dan ben je qua verbruikskosten wel iets meer kwijt. Plus je rijdt dan in een bus, ipv een gewone auto.
mustang750supersnake zegt
vraag me eigenlijk al heel lang af wat nou de wegenbelasting en verzekering van zo’n dubbel cabine busje kost???
z3cabby zegt
Subaru Tribeca. Die koop je niet voor de neus, maar wel voor luxe en comfort, ook met zes man.
pretje zegt
@willeme :
De bedrijfswagens zijn ex btw geprijsd, dus dan moet je t budget aanpassen naar ongeveer €4900….