Waar kom je op uit als je een zescilinder stationwagon zoekt met niet al te veel kilometers? Team Autoblog slingerde de zoekmachines aan en ging op zoek!
Het verschil tussen een vier- en zescilinder is niet zo groot als je zou denken en toch ook weer wel. We zullen het (heel kort) toelichten. De moderne viercilinder zijn vanuit de fabriek vaak al erg krachtig en vaak kun je het met een simpele remap nog eens flink verhogen. In vergelijking met de vroegere zescilinders is zo’n moderne viercilinder veel sterker (pk), krachtiger (Nm) en zuiniger.
zescilinder
Echter zo’n zescilinder heeft wel een paar voordelen. Er is veel meer rust aan boord, er zijn minder trillingen en je hebt veelal een gelijkmatigere krachtontplooiing. En oh ja, het geluid is vaak veel prettiger. Kortom, er zijn dus mensen die zweren bij een zescilinder. Voor Peter zijn we vandaag aan het kijken naar zo’n zescilinder. Hij heeft nu een Skoda Octavia RS Combi, Volvo 850 R youngtimer en een Ford Capri V6. Het gaat om vervanging voor de Octavia RS. Een hele fijne auto, maar hij gaat nu richting de 170.000 km, dus is het tijd voor iets nieuws.
Of nou ja, nieuws, iets anders. Het hoeft namelijk niet per se nieuwer. Want de kans is dan groot dat je uit komt op een viercilinder en dat wil Peter juist niet. Het moet wel een relatief ruime auto zijn en vooral een erg praktische. Peter heeft twee kinderen, een derde op komst én een hond. Peter wil per se een auto met minder 100.000 km op de klok, zodat hij minimaal weer drie jaar ertegenaan kan. Hij weet dat dit in Nederland een lastige zoektocht gaat worden, dus hij wil er eentje uit Duitsland halen.
De wensen en eisen van Peter voor een zescilinder stationwagon op een rijtje:
Huidige auto’s | Ford Capri V6, Volvo 850 R, Skoda Octavia RS |
Koop / Lease | Koop |
Zakelijk / Privé | Privé (voornamelijk) |
Jaarkilometrage | 20.000 km |
Budget | 15.000 euro (20 met import kosten, BPM en eerste grote beurt) |
Reden aanschaf nieuwe auto | Genieten nu het nog kan mag en kan |
Gezinssamenstelling | Getrouwd, twee kinderen, één hond |
Voorkeuren | Dik en Duits of Zweeds |
No-go | Frans of Italiaans |
BMW 325i Touring M Sport (E91)
€ 13.990
2011
85.000 km
De meest logische keuze voor een Duitse zescilinder stationwagon lijkt een BMW 3 Serie Touring te zijn, nietwaar? Toevallig heeft ondergetekende een BMW 325 Touring. In principe wel, maar er zijn een paar dingen waar je op moet letten. Ten eerste de ruimte, met twee kinderen is de auto niet al te ruim. Zeker niet als ze wat ouder zijn. Het is ook een beetje afhankelijk van hoe lang je zelf bent, maar de ruimte is niet overdadig. Ondanks de achterwielaandrijving is het in standaard vorm geen sportief rijdende auto. Gelukkig is er veel voor te krijgen.
De geknepen motor heeft weinig koppel onderin en weinig vermogen bovenin, een ECU-kuurtje met ander spruitstuk doet wonderen. Ook is het best lastig om een goede te vinden. De droomspecificatie (330i M Sport met handbak) is al lang niet meer in het budget. In Duitsland is de BMW 325 ‘gewoon’ een auto, dus er zitten enorm kale exemplaren tussen met stof, halogeen verlichting, handmatige airco en geen cruise control of navigatie. Check hier het BMW E90 aankoopadvies om te zien waar je op moet letten.
Mercedes-Benz C 300 Estate AMG Line (S204)
€ 13.999
2010
95.000 km
De meest directe concurrent van de BMW 325i is de Mercedes-Benz C300 (de C 280 is dezelfde auto overigens). Ook hierbij moeten we aantekenen dat de ruimte niet overhoudt. Zeker in vergelijking met de enorme E-Klasse van deze periode lijkt het bijna alsof er nog een model tussen zit. Om mee te sturen lijken de auto’s erg veel op elkaar, wellicht dat de Mercedes iets sportiever en strakker is dan de BMW.
Ook is de motor, hoewel een V6, in standaardvorm prettiger dan de wel erg lijzige zescilinder van de 325. Nadeeltje naast de beperkte ruimte is het dashboard, dat is niet bijster luxe. Na de facelift van de C-Klasse was dat enorm veel beter, maar sindsdien is de enige zescilinder de C350 en die is in het budget nog niet te vinden. Let op: met een dakraam of panoramadak kunnen Nederlandse volwassenen niet rechtop zitten. Bekijk hier ons Mercedes-Benz C-Klasse (W204) aankoopadvies voor de aandachtspunten.
Audi A4 Avant 3.2 FSI quattro S Line (B8)
€ 14.950
2010
95.000 km
De Audi A4 is an sich geen ruimtewonder, maar in vergelijking met de BMW en Mercedes is de A4 aanzienlijk ruimer. Kijk, heeft die vierwielaangedreven basis toch een voordeel. Waar je de Mercedes en BMW met vierwielaandrijving moet ontwijken met hun loodzware systemen, is de Audi juist beter mét vierwielaandrijving. De Audi A4 is geen inspirerende auto om te rijden, maar wel comfortabel en effectief. Het dashboard staat minimaal twee klassen hoger dan de Mercedes en BMW.
De motor is ook verreweg het krachtigst. Nog een voordeel, een keurige S-Line met veel opties is eenvoudig te vinden. Die 3.2 motoren hebben nog weleens problemen met de distributieketting die kan oprekken. @Wouter vertelt in dit Audi A4 B8-aankoopadvies wat nog meer aandachtspunten zijn. Zo rond de 15 mille begint ook de ultieme zescilinder stationwagon, de Audi S4 met 3.0 TFSI, in de buurt te komen, maar dan moet je een exemplaar met veel ervaring zoeken en dat was juist niet de bedoeling.
Opel Insignia OPC Sports Tourer
€ 13.750
2011
75.000 km
Als je het sommetje maakt op papier, is de Opel Insignia OPC Tourer niet een verstandige keuze als je op zoekt bent naar een D-segment zescilinder stationwagon. De Insignia is zwaar, duur in de verzekering, verbruikt een hoop en heeft geen premium badge. Maar je moet anders naar de Insignia OPC kijken. De auto staat in het lijstje omdat ‘ie voor gunstige prijzen te vinden is. De Insignia is een zeer ruime auto die meer richting 5 Serie gaat qua maatvoering.
Zowel voorin, op de achterbank als in de kofferbak is de Opel Insignia groter. Ook is de OPC lekker luxe uitgerust. In Duitsland zijn er voldoende exemplaren te vinden met alle opties (zoveel waren het er niet, namelijk). De V6 is goed voor 325 pk, dus je kan met gemak de rest in dit lijstje voorblijven. De Insignia OPC heeft verrassend weinig echt aandachtspunten (getuige het Opel Insignia aankoopadvies), maar de werking van de Haldex-koppeling moet je even checken. Dat is een dure fix, namelijk.
Volvo V60 T6 R-Design AWD
€ 15.750
2012
135.000 km
Net als de BMW heeft ook de Volvo een zes-in-lijn motor. Echter, bij Volvo ligt deze overdwars (in plaats van in de lengte). Nog een verschil is dat de Volvo een turbo heeft, dus veel meer vermogen en koppel. Ook in combinatie met sportieve R-Design aankleding maakt dit het nog steeds geen sportieve zescilinder stationwagon. Ja, voor een Volvo is het héél sportief, maar in dit lijstje is dat relatief. Dat wil niet zeggen dat het een zompige, softe auto is.
Dat is het zeker niet. De motor is een zeer prettige metgezel en zorgt voor uitstekende prestaties. De sportstoelen van de V60 zijn werkelijk hemels te noemen. Ook hier valt de ruimte een tikkeltje tegen. Ook is het lastig om een goed exemplaar te vinden onder de 15 mille met minder dan een ton op de klok. Dit soort Volvo’s zijn ideale kilometervreters en dat is dan ook wat men er meestal mee doet. Qua betrouwbaarheid doet de auto het niet zoals oude Volvo’s. Naast dit Volvo V60 aankoopadvies moet je ook grondig de bodem checken: deze auto’s kunnen enorm roesten.
Volkswagen Passat Variant V6 4Motion R-Line (B7)
€ 14.600
2011
105.000 km
Kennen we de Volkswagen Passat R36 nog? Deze zescilinder stationwagon is in feite de opvolger daarvan. De Passat R36 is inmiddels een onbetaalbare cult-auto geworden in Duitsland. Echter, zijn opvolger is in technisch opzicht identiek en minimaal net zo fijn. Het uiterlijk (ook met R-Line aankleding) is vrij sober, doch tijdloos. De motor is verrassend, een 300 pk sterke VR6 met een slagvolume van 3.6 liter. Dit is een heel erg fijne motor: voldoende koppel onderin, veel vermogen bovenin, een directe gasprespons en prettige vermogensopbouw.
Oh, en hij klinkt heel erg lekker. Qua luxe is het even oppassen, want ze zijn ook erg kaal geleverd. De meeste exemplaren waren goed uitgerust. Het enige nadeel van zo’n Passat is dat je op niemand indruk maakt. Die denken dat je een fraai setje lichtmetaal onder je Passat BlueMotion hebt gelegd. Qua betrouwbaarheid is de dikste versie een verstandige keuze (Passat B7 aankoopadvies), je hebt de sterkere DSG bak en de 3.6 motor heeft niet de schraapveer-issues van de TSI-broeders.
Audi S6 Avant 5.2 FSI quattro
€ 14.950
2008
125.000 km
Een zescilinder stationwagon voor 15 mille is geen probleem. Een achtcilinder overigens ook niet. Maar een tiencilinder? Het is eigenlijk toch bizar dat de Audi S6 Avant zo enorm goedkoop is. Je vindt ze namelijk al voor iets meer dan 10 mille. Die moet je uiteraard overslaan. Voor 15 mille zijn ze wel íets beter, maar het zijn potentiële ‘moneypits’. Er kan heel erg veel kapot aan gaan en reparatie is lastig en complex. De onderdelen zijn zeldzaam en zeldzaam prijzig. Daar staat tegenover dat het een heel relaxte Daily is met een zeer exotische motor.
Tegen de lichtere en krachtigere BMW M5 was de Audi S6 niet opgewassen, maar het is nog altijd een bijzonder snelle auto. Dankzij de quattro-vierwielaandrijving kun je ‘m ook altijd inzetten. Het enige echt grote nadeel is de bizarre dorst. Het hoort erbij, maar het dat extreme verbruik staat niet in relatief tot de geleverde prestaties. Vandaar Yolo.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto
vaakbenjetebang zegt
De eerste auto die me te binnen schiet is eigenlijk een Skoda Superb V6. Weet alleen niet of die voor dit geld met de gewenste kilometerstand te koop is.
ikrijdouderommel zegt
@vaakbenjetebang: precies dit! In Nederland nauwelijks verkocht dus beter in Dld zoeken. Ik kocht daar een mooi exemplaar in januari 2020 met 140dkm voor EUR 10k. Daar kwam nog 15% aan importkosten bij (zelf gedaan).
Hele fijne auto. 3.6 is op marketinggronden geknepen dus die heeft een kuurtje gekregen, nu 280pk (ipv 260), dat rijdt heerlijk en nog relatief zuinig.
dutchneon zegt
Dan zou ik liever voor een ster gaan, deze moet je wel even goed pingelen maar wel euro6!
https://www.autoscout24.nl/aanbod/mercedes-benz-e-400-t-4matic-7g-tronic-elegance-benzine-zilver-9cad1419-9f5e-49c9-81aa-2284f61beb6a?cldtidx=7&cldtsrc=listPage&searchId=1010909071&cldtsrc=listPage&searchId=1010909071
Deze lukt wel binnen budget:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/mercedes-benz-e-350-e350-cgi-t-modell-amg-bi-xenon-navi-leder-e-dach-benzine-grijs-785b98db-4967-421a-852c-0b1522af0237?cldtidx=21&cldtsrc=listPage&searchId=-1020432532&cldtsrc=listPage&searchId=-1020432532
tjorque zegt
Daar dacht ik ook direct aan.
Een nette laurin en klemens V6 met ruimte voor het hele gezin (en kleren om 2 maanden op reis te gaan zonder te hoeven wassen)…
:)
pitapita zegt
Als het inderdaad wat ouder mag: Mondeo ST220.
Als het niet zo sportief hoeft: Subaru Legacy Outback H6 is ook een pareltje.
tenaci zegt
@pitapita: die h6 is echt top ja!
frank2b zegt
Duits feestje zeg. Heeft Ford geen geinige wagens gemaakt in dit segement?
wimof zegt
Die heeft hij al.
EnthousiaST220 zegt
@frank2b: Jawel hoor, ik rij zelf een mondeo ST220 met fijne 3.0 v6. Dat zijn ondertussen wel wat oudere wagens dus wellicht niet interessant voor deze persoon.
geenidee zegt
@frank2b: Fords hier in Europa zijn ook Duits met de hoofdzetel in Keulen. Een Focus bijvoorbeeld rijdt toch helemaal anders in de VS dan hoe wij hem kennen.
fmgarcia zegt
535i lijkt mij de beste keuze.
DeWitteCondor zegt
@fmgarcia: van het lijstje vind ik de c-klasse qua exterieur wel het beste opgedroogd (helaas niet qua interieur). De rest ziet er wel gedateerder uit. En de isignia heeft altijd iets lomps, maar dat zal wel smaak zijn
Met 2 kids zijn de bmw en mb en audi wel echt te krap m.i. Zeker voor vakanties. Zou ff doorsparen en dan voor de 5/e/a6 gaan
Johanneke zegt
Wat een lekkere auto’s. Ik dacht die opel zal wel fwd zijn, maar nee, 4wd. Je kan eigenlijk niet mis gaan met dit lijstje, alleen zou ik VAG nooit doen. Dat is persoonlijk, ik vind ze veel te saai qua uiterlijk.
pignon zegt
Hmmm. Weinig bijzonder, dit lijstje. De premiums zijn allemaal wel erg klein, dus dan maar de Passat. Incognito gas geven, dat kan ik wel waarderen.maar dan nog liever een Superb 4×4 3.6 L&K
pignon zegt
@pignon: die superb nav de tip van @vaakbenjetebang
joris1988 zegt
Over 10 jaar wil ik de Mazda 6 met zescilinder die komen gaat.
Stellantis rules the sky zegt
Ik zou ook nog de Saab 9-3 estate 2.8T overwegen.
autopet zegt
@Stellantis rules the sky: juist! In feite bijna hetzelfde als de Insignia, maar met mooiere image en uitstraling
tjorque zegt
En moeilijker te vinden en duurder…
hanse1one zegt
Zoek niet verder
https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/alfa-romeo-159-sportwagon-3-2-jts-q4-ti-benzine-rood-058fc4a3-e64d-4d15-8fef-8502d32dd5f7?utm_source=ios-share&utm_medium=copy_link&utm_campaign=share
Verkoopprijs: € 17.800,-
Kilometerstand: 39.782 km
Bouwjaar: 07/2008
conflagration zegt
Is Italiaans en voor hem hoog in het budget, maar man… ik wist het wel
cloverleaf zegt
@hanse1one: veel te duur man! Beter dan een 1.7 tbi ti
MarcoM zegt
Ik zeg, Capri niet wegdoen, koop de V60 erbij.
tjorque zegt
Ik dacht dat de rs weg moest, niet de capri
993carrera4s zegt
En een beetje recente E350 of E500 al binnen budget? Dat is de grootste.
potver7 zegt
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/140285587
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/138942490
monsieurleloure zegt
Peter heeft volkomen gelijk. Heb zelf vandaag een 3,6 V6 verruild voor een 5,7 V8 , nu kan het nog…
Poulusma zegt
“een directe gasprespons” is altijd prettig…
“Het enige nadeel van zo’n Passat is dat je op niemand indruk maakt.” ik zou eerder een auto voor mezelf kopen dan voor een ander, die hoeft er toch niet in te rijden 😉
tenaci zegt
Ik zou het wat ouder en ruimer zoeken. Kijken of je bij een Youngtimer specialist een late V90 kan vinden. Die zes cilinders zijn zalig.
okdoei zegt
Waar vinden jullie een 325i voor <€15k uit 2011 met <100.000 km in Nederland?
peke zegt
@okdoei: al de prijzen zijn verrassend ;)
willeme zegt
@okdoei: Peter wilde de auto uit Duitsland halen. Alle prijzen zijn daarom ook voor Duitse auto’s.
cossiekiller zegt
De Insignia OPC! Daar ga je geen spijt van krijgen. Wel een exemplaar van 2013 of jonger zoeken. Die zijn een stuk betrouwbaarder.
neymar zegt
BMW 3 Serie
kniesoor zegt
Met (bijna) 3 kinderen lijkt een MB E-Estate of een BMW 5 Touring me inderdaad een fijne keuze, een C-Estate en een 3 Touring zijn voor zo’n kinderschare wel erg krap. De keuze in Dld voor dit soort auto’s is groot, dus er zit er vast wel één bij, die in de smaak en binnen budget valt.
pittigesaus zegt
Ik zou eens kijken bij Passie voor automotive. Wij hebben daar 3 jaar geleden een e39 525i touring gehaald. Hij (René) heeft vaak leuk spul uit Beieren staan met weinig km’s en binnen budget. Scheelt je ook weer al dat import gedoe.
https://www.passievoorautomotive.nl/aanbod/
dunhozzie zegt
Ik blijf terugkomen bij de 3 kids. Zelfs een Skoda Superb is dan potentieel nog krap op de achterbank, met name qua stoeltjes. Dus ik ga me niet helemaal aan de regels houden:
https://www.autoscout24.com/offers/mercedes-benz-r-280-r280-lang-amg-styling-panorama-7-sitze-xenon-gasoline-silver-61f83081-d533-474c-9a40-19bd95a13007?utm_source=android-share
Mileage: 92,152 km
First registration: 05/2009
Final price: € 14,490.-
thearchitect zegt
@dunhozzie: Superb krap achterin??
pier zegt
Zoek maar eens een auto waar 3 kinderstoeltjes naast elkaar kunnen, dat zijn er niet veel. Over de beenruimte zal hij het niet hebben.
dunhozzie zegt
@pier heeft gelijk, het is niet dat je niet genoeg beenruimte hebt, of kofferruimte. Het gaat om de leeftijd van de kinderen. 3 kinderstoelen past op de meeste achterbanken niet. Dus daarom een opgehoogde echte 7 zitter station.
Thomas20vt zegt
@dunhozzie: ik mijn Passat 3C paste ook 3 stoeltjes achterin, dan zal het in de Superb ook wel passen.
saxoke zegt
@thomas20vt: de Passat is 1 van de weinigen die dat kunnen
hzj78 zegt
Ik heb al 8 jaar een mercedes C350 coupe en kan me goed voorstellen dat je weer een 6 cilinder wil. Ik ken de andere motoren niet maar ik vind de auto erg zuinig, ook al je wat sneller rijd en het geluid blijft heerlijk. Mijn landcruiser HZJ78 heeft ook een 6 cilinder, ook erg fijn! Waarschijnlijk zijn 6 cilinders binnenkort niet meer verkrijgbaar of onbetaalbaar.
thearchitect zegt
Met twee volwassenen, drie kinderen en een hond is een 3-serie of een V60 echt geen optie. Veel te klein en krap. De A4 eigenlijk ook.. maar voordeel van de twijfel dan maar ..
Peerke zegt
Ik heb speciaal voor dit artikel een account aangemaakt. Meestal kan ik mijzelf redelijk vinden in de adviezen. Maar nu dus niet. Ik kan mezelf een ervaringsdeskundige noemen met 3 kinderen.
Wij hadden toen de jongste geboren werd een V70n. Fijne auto, maar binnen jaar op de achterbank te klein (ben zelf 1.85) met iSize zitje. Een V60/A4/C/3 serie zijn vergelijkbaar.
Daarna hebben we een Insignia (2.0t 4×4) gekocht, genoeg ruimte op de achterbank. Maar een verbruik waar je u tegen zegt. Met moeite haalden we 1 op 8 gemiddeld. Tevens hardnekkige problemen met de koplampen gehad. Enige remedie was vervangen van de complete units tegen hoge kosten.
Snel geruimd en overgestapt naar een XC60 t6. Fijne auto en groot genoeg, maar vervelende automaat en hoog verbruik (1 op 7). Door omstandigheden (US import) kon er geen trekhaak onder voor de caravan, dus terug gebracht naar de dealer.
Daarna getwijfeld tussen 535i en X3 3.5i. Voor de X3 (98000 km uit ‘11 voor 22k) gegaan vanwege het hogere trekgewicht. Ruimte op de achterbank houdt niet over, een 5 serie is denk ik ruimer.
Rijgedrag is super, comfortabel, maar ook sportief is mogelijk. Motor hangt lekker aan het gas in de sportstand. Gebruik gemiddeld 1 op 9,5.
Van de adviezen zou ik gaan voor de Passat of de A6 (3.0tfsi). Óf dus een 535i.
Dutchdriftking zegt
Tja, een S4 met iets meer kms natuurlijk. En de A6 c6 is ook met die motor geleverd. Minder spannend sturen, wel véél meer ruimte.
pa045 zegt
Wat een geld voor zulke oude bakken!
Robert zegt
Is het geen idee om, met 20dkm per jaar, eens een zescilinder diesel te overwegen? In sommige Duitse steden mogen zelfs als diesel met een type goedkeuring lager dan euro 6d norm sommige steden al niet meer in, dus zijn ze voor enorm schappelijke bedragen te vinden. Dat scheelt soms wel 20-30% op de aanschafprijs t.o.v. een even oude benzine auto.
Pordon zegt
Uhh de zitpositie in een C estate met dakraam is gewoon prima hoor. Stoelen kunnen meer dan ver genoeg naar beneden om met 1.90m prima te kunnen zitten.
pier zegt
Zoals hierboven al genoemd zijn de suggesties met een derde op komst en een hond een maatje te klein. Ik heb hem nog niet voorbij zien komen, maar een 5 GT is dan best een aardige optie. Voor iets meer dan 20k ook in NL wel te krijgen (oke, weinig keus). Anders zou ik voor een E-klasse combi gaan. Alhoewel een Superb of Passat ook geen slechte keuze is.
mark383 zegt
Ik zou de Passat halen. Net even wat meer ruimte dan de premium opties en stiekem geniet je dan gewoon van een V6.
Groninger zegt
Ik zou een Q5 3.0TDI overwegen, heerlijk ruim en potente motor, geen probleem met 3 kinderen en een hond.
nore zegt
Die voordelen, er is veel meer rust aan boord, er zijn minder trillingen en je hebt veelal een gelijkmatigere krachtontplooiing, da’s toch gewoon elektrisch rijden?
saxoke zegt
@nore: succes met de zoektocht naar een grote elektrische station voor dat bedrag
camber24 zegt
Ik had nooit gedacht dat ik dit zou zeggen, maar uit dit lijstje zou mijn keuze (in zijn situatie) de Passat zijn. En anders de hierboven eerder genoemde 5-serie.
saxoke zegt
Iets duurder, iets meer km, maar ik zou eerder voor iets als dit gaan, ook net iets exclusiever dan een “gewone V6”. Een S4 avant. 125k gelopen.
https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/audi-s4-avant-benzine-zwart-d566f0d8-dad4-4798-a5c9-e66e9aa80db3?utm_source=android-share
frederik zegt
Ik heb een E91 325i gehad en vond de motor heerlijk. Voelde voor mij helemaal niet geknepen of begrensd aan en het geluid was geweldig. Maar misschien was ik toen nog wat minder gewend. Met drie kinderen is het echter een veel te kleine auto: je krijgt absoluut geen drie autostoeltjes op de achterbank. Dan zou ik een 535i aanraden (die ik nu heb). Drie stoeltjes passen daar ook maar met moeite in trouwens, maar he, dan hoef je geen 7-sits MPV.
ouwedibbes83 zegt
@frederik: hij zal wel bedoelen dat de 325i vanaf 2007(?) een 3.0L is geworden met een ander inlaattraject dan de 330i. Daarom die opmerking dat je er meer uit kunt halen met wat aanpassingen aan het N53 blok.
frederik zegt
@ouwedibbes83: Klopt, maar ik wilde even delen dat ik de standaard N53 ook prima vond. 🙂 Het is echt geen slak en wat mij betreft veel fijner qua karakter en vermogensopbouw dan een 2 liter turbo.
ouwedibbes83 zegt
@frederik: eens, precies wat in het artikel wordt genoemd als argument voor een 6 cilinder tov de vierpitter met turbo; mijn N52 vindt toeren maken veel leuker en beloond je met een lekker geluid, toen ik proefreed in de 4 cilinder uit de 320i in de F31 bleef die beleving uit, ze leken veel nerveuzer en minder op hun gemak als je ging doorhalen. Ook de 330i in de F31 heeft dat blok met meer power, maar niet de freude am fahren die in van een BMW blok verwacht.
Sjoerd zegt
Ik had precies hetzelfde idee een paar maanden terug. Als je voor de 3-serie gaat dan zou ik een 330i kopen. Na een week in de 325i te hebben gereden heb ik een 330i M sport met handbak gekocht uit Duitsland. De wetenschap dat je een 6-cilinder hebt is misschien leuk, maar het is nog leuker om het echt te ervaren. Zeker icm lpg-onderbouw waardoor ook niet meer aan ‘brandstof management’ hoeft te worden gedaan.
willeme zegt
@sjoerd: Je kan van een 325i redelijk makkelijk een 330i maken bij deze generatie. Nu is een 330i M Sport met handbak helemaal ‘af’, maar bij de E91 van deze periode 2008-2012 kun je met een spruitstuk en chip met gemak 290-300 pk eruit halen. (met de 330i ook trouwens).
Ik zou zelf voor een diesel gaan als ik LPG moest overwegen (oh, wacht, ik heb zelf de diesel ;-)).
Sjoerd zegt
Goed punt, maar ik heb het over de n52 motor waar dat niet bij op gaat. Ik ga de strijd qua snelheid tussen jouw gechipte 325d en mijn 330i niet winnen, maar wel als het gaat om de running costs ;-) De n54 motor met directe injectie is overigens niet geschikt voor lpg, dus voor de nieuwere generatie zou ik doen wat jij hebt gedaan.
cloverleaf zegt
Met 20k per jaar gewoon voor een diesel gaan. Heb je veel meer keuze!
vacano zegt
3 kleine kinderen en een hond? in een stationwagon? En daarbovenop nog een vrouw?
Nou ik zou dan toch eerder voor een ruime SUV kiezen.
BMW X5, Cadillac Escalade, Range Rover Vogue of iets dergelijks.
Heb 2 vrouwen en 2 kinderen, zoek een ruime coupé
cloverleaf zegt
@vacano: een SUV is dus niks ruimer dan een station. Enkel hoger. Neem dan een mini van…