Oh, en het mag ab-so-luut niet Duits zijn!
Duitse auto’s zijn populair in Nederland. Kijk de verkoopstatistieken er maar op na. Op zich ook logisch, ze worden over de grens gebouwd en voldoen voor een groot gedeelte aan de eisen die wij Nederlanders hebben. Daarbij zijn ze in Nederland in verhouding niet schrikbarend duur.
Bij veel aanvragen is Duits een pre en Duits plus premium al helemaal. Maar de begrippen ‘Duits’ en ‘premium’ hebben ook zo hun beperkingen. Veel Duitse auto’s worden niet eens in Duitsland gebouwd. Premium is leuk, maar als je de ramen open moet zwengelen, een handmatige airco hebt of zelf de ruitenwissers moet actieveren, kan men dat ervaren als armoe. Helemaal als je de instap-motor hebt die niet meer dan ‘adequaat’ is.
Gelukkig denkt Autoblog-lezer Joris out of the box. Hij heeft een vrij eenvoudig, maar een heel duidelijk verzoek. Hij is op zoek naar een ruime, luxe en comfortabele auto, met een benzinemotor en voldoende vermogen. Het liefst met lederen bekleding en een automaat. Kan dat? Maar natuurlijk. Hoewel, als we de occasionsites bezoeken komen we vooral heel erg veel oud Duits spul tegen, maar dat is nou juist wat Joris absoluut níet wenst.
De wensen en eisen van Joris zie je hier verwerkt in een tabel:
Huidige /vorige auto's: | Toyota Celica 1.8 VVT-i |
Koop / lease: | Koop |
Zakelijk / privé: | Privé |
Budget: | € 4.500 |
Jaarkilometrage: | 35.000 km |
Brandstofvoorkeur: | Benzine |
Reden aanschaf andere auto: | Comfort |
Gezinssamenstelling: | Alleenstaand geen kinderen |
Voorkeursmerken /modellen: | Volvo S60, Kia Magentis V6, Nissan Maxima 3.0 |
No-go modellen / merken: | Duitse auto's |
Wat mis je door de no-go’s?
Een hele hoop. We konden nog een heel artikel (of twee) schrijven als Duitse auto’s mee mochten doen. Het is verfrissend om auto’s uit Die Heimat uit te sluiten. Het levert namelijk veel frissere auto’s op in vergelijking met de Duitsers. Audi’s, BMW’s en Mercedessen rond dit prijspeil zijn er namelijk genoeg te vinden, maar de staat waarin ze zich verkeren is niet altijd even goed. Wel veel te nieuwe en grote imitatievelgen, maar de laatste drie jaar van het onderhoud zijn niet gedocumenteerd. En dat terwijl vier van de zes eigenaren de laatste twee jaar hebben gereden, dat soort auto’s.
Het is moeilijk om te zeggen of je per se die auto’s echt zal missen. Wat je wel mist is de Opel Omega (B) en de Ford Scorpio. Twee enorme sedans met veel ruimte en veel luxe. De exemplaren die het overleefd hebben, zijn vaak goed verzorgd. Het zijn heerlijke old-school cruisers. Ondanks hun achterwielaandrijving sturen ze niet beter dan een Saab of Audi, overigens. Maar dat maakt niet uit. Zoek er eentje met een grote V6 en je bent er. De Opel Omega is iets beter te vinden. De Scorpiboot is met recht een zeldzaamheid te noemen, maar juist daardoor nog leuker.
Cadillac Seville STS
€ 4.500
2001
140.000 km
Bovenstaande Opel was niet premium, maar had wel achterwielaandrijving. Deze Cadillac is wél premium, maar heeft voorwielaandrijving. Dat is nog een overblijfseltje uit de jaren ’70. Op zich is het niet direct storend als je rijdt met een Seville. Het interieur is verrassend goed voor elkaar. Natuurlijk, de knopjes met ’tekst’ in plaats van icoontjes erop zijn wat lachwekkend, maar de afwerking en het materiaalgebruik zijn best aardig. Het ruimteaanbod is uitstekend. Er is keuze uit een ‘SLS’ en een ‘STS’. Ga voor de STS. Ja, die is ‘sportiever’, maar alleen in de zin dat de brogues van je vader óók sportief zijn. Nadelen zijn er ook. De Seville is voor een Amerikaan bescheiden, maar voor een Europeaan nog vrij zwaar en dorstig. De motor domineert wat dat betreft de ervaring van deze auto. Ook in positieve zin, want de 4.6 liter V8 is op de snelweg in zijn element en kan menig bestuurder verrassen met zijn vermogen van 305 pk!
Lexus GS300 (S160)
€ 4.000
2003
240.000 km
De beste keuze uit dit hele overzicht is waarschijnlijk deze Lexus, mits de staat van de auto goed is. De meeste GS’en zijn namelijk aanmerkelijk duurder. Deze stond bij een particulier, wat de lagere prijs deels verklaart. Voor die kilometers hoef je niet bang te zijn, het is immers een Lexus. Die beginnen pas boven het half miljoen kuurtjes te vertonen, bij wijze van spreken. Ondanks de hoge mate van betrouwbaarheid (de 2JZ-motor is onverwoestbaar), is het wel handig om roest in de gaten te houden. Dat kan in sommige gevallen nog wel eens voorkomen, zeker als het niet tijdig behandeld is. De GS300 lijkt in veel aspecten op een BMW 5 Serie (E39). De Japanner is namelijk erg comfortabel, maar biedt voldoende scherpte en dynamiek. Het kenmerk van een uitgekiend onderstel. Verder kent deze auto niet echt veel nadelen. Daarom zijn de meeste exemplaren ook wat duurder, maar zeker hun geld waard als de staat aantoonbaar goed is.
Hyundai Grandeur 3.3 V6 StyleVersion Aut. (TG)
€ 3.950
2005
230.000 km
Mochten de auto’s in bovenstaand overzicht te oud zijn, dan is deze auto een optie. De Hyundai Grandeur is een van de grotere Hyundai sedans (de Equus kwam helaas nooit naar Nederland). De Hyundai Grandeur heeft voorwielaandrijving, maar is aanzienlijk prettiger om te rijden dan zijn eigen achterwiel aangedreven voorganger, de XG350 (die op andere markten overigens ook Grandeur heette). Enfin: wat krijg je met zo’n Grandeur? Nou, heel erg veel! Wat te denken van een gezonde 3.3 liter V6 met 235 pk? Daarmee kun je alle 320d en E200’s naar de rechterbaan van de snelweg dirigeren. Hyundai besloot om werkelijk alle opties standaard te monteren. Xenon, leer, automaat, lichtsensor, elektrische stoelen met geheugen, parkeersensoren, gescheiden climate control en dergelijke zitten er altijd gewoon op. Qua techniek staan ze bekend als zeer betrouwbaar. Het enige lastige is onderdelen, er is geen groot onderdelencircuit zoals met Duitse auto’s het geval is. Dus je zult je aan de dealer moeten overleveren, die vaak verrassend prijzig uit de hoek kan komen.
Saab 9-5 2.3t Arc (YS3E)
€ 4.290
2001
230.000 km
Ondanks dat er voldoende sportief aangeklede Saabs zijn, is een 9-5 nooit echt sportief. Snel zijn ze wel. Laat je je ook niet voor de gek houden door de bescheiden motor. Een 2.3 viercilinder klinkt in eerste instantie misschien als niet veel soeps, maar mede dankzij dubbele balansassen en perfecte afstelling is het blok soepel, smeuïg en zeer prettig in de omgang. Onderin heb je meer dan voldoende koppel voorhanden, bovenin de toeren wordt je getrakteerd op een aangename duw in de rug qua vermogen. Dat duwen gebeurt in episch prettige stoelen. Ze zien er niet bijzonder uit, maar ze zijn uiterst comfortabel én houden je goed vast, een fijne combinatie. Je kan kiezen uit drie ‘fases’ van de Saab 9-5. De eerste (1998 – 2001) is al wat ouder. Het laatste facelift model is te lelijk voor woorden. Dus ga voor het model dat van 2001 tot 2005 geleverd werd. Maak niet de fout om voor een 2.3T Aero te gaan. Die zijn véél sneller, maar voor 4,5 mille zit er vaak nog wat werk aan, terwijl de ‘senioren-spec’ 9-5jes behoorlijk netjes zijn.
Volvo S90 3.0 Exclusive Aut.
€ 4.400
1997
255.000 km
Voor 4.500 euro kun je de fijnste Volvo’s S80 vinden. Qua karakter doet de S80 denken aan bovenstaande Saab. Alleen is een S80 een stukje saaier en minder eigenzinnig. Qua rijden is de S80 wat logger, maar de stoelen zijn zo mogelijk nog fijner. Een S80 bekijken kan echter altijd nog, maar wij hebben een ander voorstel. Probeer te zoeken naar een van de weinige oude S90’s die er te vinden zijn. Deze worden al langzaam maar zeker al wat prijziger, met name de stationwagons die luisteren naar de naam V90. De S90 doet het meeste denken aan oude Mercedes. Een tank op wielen. Niet kapot te krijgen. Ondanks de 3.0 (eigenlijk een 2.9) zes-in-lijn en achterwielaandrijving heeft deze auto bijna nul dynamische capaciteiten. Maar de kracht van de S90 is de onverzettelijkheid. Deze auto gáát maar door. Hij is zwaar, zuipt te veel, de automaat is traag en ondanks airco en leer zijn ze vaak niet eens echt luxe aangekleed. Maar dat maakt niet uit. De S90 is de laatste der mohikanen. Nog een échte Volvo.
Chrysler 300C 2.7 Aut. (LE)
€ 4.000
2005
120.000 km
Deze Chrysler doet gek genoeg wel wat denken aan de Volvo S90. Ondanks dat het overduidelijk een Amerikaan is, heeft de auto Duitse roots. De bodemsectie komt namelijk voor een groot deel overeen met de Mercedes E-Klasse van de W210-generatie. Het is niet letterlijk dezelfde auto. De 300C is namelijk veel groter, zwaarder en ruimer. De wielbasis van de 300C is maar liefst 21 centimeter groter dan die van de E-klasse. Dat is een enorm verschil. De 2.7 motor is op zich prima. Redelijk gemanierd, maar eigenlijk is ‘ie te licht voor de 300C als je een beetje haast hebt. Gelukkig zijn er ook een 3.5 V6 (253 pk) en een 5.7 Hemi (345 pk), maar die vallen helaas buiten het budget. Een voordeel is dat de 300C een stukje moderner in de letterlijke zin des woord is dan de andere auto’s in dit rijtje. Je kunt redelijke frisse exemplaren vinden. Qua luxe valt het dan wel weer tegen. Het meeste zit er wel op en aan, maar echt een rijk gevoel aan boord heb je door het knoeperharde plastic niet.
Peugeot 407 Coupe Pack 3.0-24v Aut.
€ 4.500
2006
170.000 km
Als je een comfortabele kilometervreter zoekt, moet je kijken naar een Franse auto. Er zijn een paar opties. De Renault Vel Satis is een optie, maar een zeer gewaagde en je moet er een aparte smaak voor hebben. Andere opties zijn een Citroen C6 (veel te duur) of een Citroen C5 (veel te meh). Wij vonden enkele exemplaren van de Peugeot 407 Coupe met drieliter motor en automaat. De 407 Coupé werd door de pers destijds niet begrepen. Want het was absoluut geen sportieve coupé. Dat was eigenlijk ook niet de insteek. Het moest juist een luxe cruise-mobiel worden en dat is uitstekend gelukt. De 407 Coupé is niet zo mooi als de 406 Coupé, maar het is een bijzondere verschijning die nog niet heel erg verouderd oogt. Qua betrouwbaarheid is het niet zo’n drama als sommige verhalen op het internet doen geloven. Zorg er in elk geval voor dat auto recent goed onderhoud heeft gehad.
YOLO: Land Rover Range Rover 4.6 HSE (P38A)
€ 3.500
2001
295.000 km
Als het om cruisen gaat, is een Range Rover bij uitstek geschikt. De Range Rover Classic modellen beginnen behoorlijk in waarde toe te nemen en de derde generatie Range Rover wordt al een gewilde youngtimer in sommige kringen (rond Blaricum). Deze tweede generatie Range Rover valt daardoor een beetje tussen wal en schip. Ga meteen voor een hele dikke: een HSE-uitvoering met 4.6 liter V8. Ondanks die enorme motor is de Range Rover niet snel. Het maakt niet uit, want je zit hoog en rechtop als ware het op een troon. Gezien de MRB en accijnzen zou je die troon ook best verdienen eigenlijk. De kans op malheur is uiteraard aanwezig, hoewel de Range Rover ook weer niet zo slecht is als de horrorverhalen doen vermoeden.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
jipino zegt
Alfa 166? Eigenlijk geen idee hoe ruim of comfortabel die is, maar hij is wel stijlvol.
viezefreddyw zegt
@jipino: Ruim? Mwuah. Achterin is het wel vol te houden. Voorin is het uiterst ruim en de kofferbak is echt riant. De auto is wel heel erg comfortabel en er is veel aftermarket spul te vinden.
SpiderIV zegt
@viezefreddyw: met 2 man/vrouw achter uitstekend een lange reis mee te maken. Dijk van een reisauto.
Jansen zegt
@jipino: of een Lancia Thesis! Peugeot 607 of Rover 75…. Ook interessante alternatieven
autodidact zegt
@jipino: Voor uw gerief is er altijd een beter Alfarnatief!
cloverleaf zegt
@jipino: mijneerste gedachte. Heb er zelf ook een gehad van na de facelift! Superwagen! Porno wit leer met alfa embleempjes. Strakker leder dan in welke Duitse auto dan ook!! En voor 4,5k kun je de mooiste uitkiezen!
lavoro zegt
@jipino: Ik ga er al jaren met gezin mee op vakantie. 3.2 >> zoef zoef
nietcreatief zegt
@jipino: maar dan wel een Busso. Wij hebben de 2.0 te gehad en die zuipt ook als een tempelier maar is niet echt vooruit te fikken.
Op de snelweg vanaf de achterbank naar die vriend die achter het stuur was gaan zitten mompelen dat ie wel even 140 mocht gaan rijden en dan gewoon antwoord krijgen was wel een aparte ervaring.
pa045 zegt
@nietcreatief: 2 maal een 2.0 gehad. Bepakt en bezakt met 4 man 3 weken Zwitserland en Italië gedaan. Power genoeg. Mag zeker meer. Een v6 is er niet voor niks. Maar 160 is makkelijk als kruissnelheid te rijden.
nietcreatief zegt
@pa045: Power genoeg ben ik het niet helemaal mee eens, nou is het niet het soort auto om haast mee te hebben dat klopt.
Had verwacht dat met de stevige dorst van dat ding er wat meer gang uit zou komen.
160 als kruissnelheid, tja.. we hebben tot nu toe maar 3 auto’s gehad die dat niet konden. De Laguna omdat de neus begint te zweven bij 140, de Punto 1.216v omdat daar waarschijnlijk iets niet lekker zat en die begon te zoeken bij 150 en de huidige Punto 1.3Mjet zie ik die snelheid gewoon niet halen.
Maar. Eerlijk is eerlijk, er zijn er niet veel die we gehad hebben waarbij je bij die snelheden gewoon nog tegen elkaar kunt praten zoals bij de 166.
Gulli zegt
Met dit budget kun je wel 17 Ferrari’s 599 kopen in China! Ik zou het wel weten.
f599 zegt
@gulli: insgelijks
unknown32 zegt
Ik vind geen enkele auto in dit rijtje een plus. De eisen zijn ook moeilijk. Als ik dan toch echt moet kiezen.m, de yolo dan :-)
toyotafortuner zegt
Cadillac of Lexus!
Tonnie zegt
@toyotafortuner: de Cadillac is best een mooie bak nog! En je waant je helemaal in Midtown Madness!
W115 zegt
Koplampen voor zo’n 407 coup zijn bizar duur
sleepyj zegt
@w115: liever duur dan niet te koop
techniekmeneer zegt
@w115: Als dat nou het enige is… Als je zo’n auto koopt mag je een beste spaarrekening achter de hand hebben.
sander1980 zegt
Een nette Sigma 3.0 is ook wel lekker of wat dacht je van een wat oudere Honda Legend?!
monsieurleloure zegt
Het is al vroeg 14 uur vandaag ?
wildewesten zegt
Die Chrysler is wel gewaagd hoor. De ene na de andere storing vliegt je om de oren met die wagens.
hans75 zegt
ALFA 159
viezefreddyw zegt
https://www.autoscout24.nl/aanbod/alfa-romeo-166-3-0-v6-aut-youngtimer-boekjes-nap-benzine-zwart-61a9eff8-9e71-434b-9144-79f728ef0112
Graag gedaan.
SpiderIV zegt
@viezefreddyw: net exemplaar voor redelijk scherp bedrag
viezefreddyw zegt
@SpiderIV: Dat dacht ik dus ook.
mpc007 zegt
@viezefreddyw: er zijn weinig autoneuzen lelijker dan die van een 166 vóór de facelift. Imo.
stupendo zegt
@maarten_zoutendijk:
Whut? Dat is juist één van de fraaiste autoneuzen ooit gemaakt voor een Berlina. U vond Ien Dales zeker ook mooier dan Monica Bellucci?
Met uw opmerking betreffende de D-segmenter en de Up ben ik het dan wel weer helemaal eens. Uw opmerking over het plastic deed mij trouwens meewarig glimlachen.
Zoals door iemand anders ook al gezegd is een Fiat Croma ook megacomfortabel, erg stil van binnen, althans de 1.9 jtd 120 pk weet ik uit ervaring. De benzine’s zijn ok maar niet briljant want van GM, de diesels zijn ijzersterk en ook de 200 pk-versie is spotgoedkoop. En als de auto wat ouder mag zijn is een Lancia Kappa ook nog een optie. Die zijn erg betrouwbaar, in ieder geval betrouwbaarder dan de jongere Thesis.
cloverleaf zegt
@viezefreddyw: neeeee! De facelift was ZOVEEL mooier!! Pre facelift is het net een karper..
Benny_Weisz zegt
35.000 km/jaar en benzine rijden? Slimme keuze!
peter_akerboom zegt
@bennyweisz:
En dan voor een auto kiezen die meer dan 10 liter per 100km lust ??♂️
flutterby zegt
@bennyweisz: misschien door (toekomstige) milieuzones? Overigens zijn oude diesel erg voordelig in aanschaf hierdoor (en andere toekomstige diesel werende maatregels).
techniekmeneer zegt
@bennyweisz: Anno 2019 een diesel kopen is ook idioot.
Benny_Weisz zegt
@techniekmeneer:
Bij nieuwe auto’s zou ik op zich nog met je eens kunnen zijn…… maar het gaat hier om een occasion
jeroenwz zegt
@bennyweisz: omslagpunt voor een diesel ligt tegenwoordig op ruim 40.000 km per jaar.
Crosscabouter zegt
@jeroenwz: nieuw ja, maar ook tweedehands? Ik ben nog geen sluitende berekening tegen gekomen.
mpc007 zegt
@crosscabouter: dan zeker niet. weleens uitgerekend voor een zo goed als afgeschreven 330d vs 325i (E46). Vanaf ca 15000km rijd je al voordeliger in de diesel.
sabrerator zegt
@maarten_zoutendijk:
Klopt. Heb het eens uitgerekend voor mijn auto. Een 3.0 benzine tegen de 2.7 diesel. 15.000km exact.
yupyup zegt
@maarten_zoutendijk: bij mij kwam het omslagpunt zelfs op 10.000km/jaar. Bij een wat oudere auto (Saab 9-3 in dit geval) is de aanschafprijs namelijk al duizenden euro’s lager voor een diesel dan een benzine. Met vervolgens een verbruik van 1 op 17 ipv 1 op 10 kan een diesel snel uit.
Niet dat ik iemand die 10.000km per jaar rijdt een diesel aanraad overigens.
2wheeler zegt
@jeroenwz: zeker niet voor tweedehands hoor.
lekbak zegt
@jeroenwz: hangt van je auto af. Soms ligt het al op 18.000, en tweedehands van dit niveau is het vanaf een km of 25k per jaar bijna altijd voordeliger. Maar er zijn natuurlijk andere nadelen (milieuzone, karakter oa) die los van geld staan.
Crosscabouter zegt
@lekbak: precies. Ik kon een mooie Lancia Delta 2.0jtd kopen. Super mooie auto, maar dankzij de wispelturige regelgeving mbt diesels vond ik het risico niet waard met 22.000km/jaar. Restwaarde naar drie jaar flink gedaald, steden waar ik niet meer in kon/kan, dieselprijs die steeds dichter naar de benzineprijs kruipt (gevoelsmatig), ‘korte’ ritjes van 30km enkele reis. Kortom wacht nog wel even met inruilen vd huidige auto, want €0,- restwaarde wordt nooit minder ;)
Benny_Weisz zegt
@jeroenwz:
Lees eens ook mijn reactie hierboven….
Voordeliger 40.000 km/jaar rijden met een benzineauto doe je met een splinternieuwe Peugeot 107. Volgens mij ging men hier op zoek naar een ruime occasion.
bsxc2 zegt
Ford Mondeo 3.0 V6/ST220
transaxleman zegt
alfa 166 v6 heb ik zelf, zeker een comfortabele auto en de V6 is super. Een nette 3.0 koop je voor dat geld zeker. 2.5 overslaan en de 3.2 vindt je niet meer. Alleen onderhoud is gewoon echt duur, vooral vanwege de distributieriem en de snel slijtende draagarmen. Maar wel een betrouwbare auto, laat je niet in de steek.
En zuipt gewoon 1 op 8, laat je niet wijsmaken door mensen die zeggen dat ze 1 op 11 rijden.
SpiderIV zegt
@transaxleman: lange stukken bijna 1:10 met de 166V6 3.2 (NB is handbak). Weekje door polder en stad rijden is idd snel 1:8. Draagarmen geen probleem mee gehad (wel bij 147 / 156). Die busso’s zijn ijzersterk en tegenover dat beetje peut en wat onderhoud staat erg weinig afschrijving (en veel plezier!)
viezefreddyw zegt
@SpiderIV: Afschrijving is in dit geval natuurlijk geen geldig argument. Met een budget van 4000 euro schrijf je vrijwel niets meer af.
SpiderIV zegt
@viezefreddyw: yep eens. Was in gedachte meer bij die schaarse 3.2 die zelfs in prijs toe lijkt te nemen (en dus niet voor dit geld te krijgen is.
mpc007 zegt
@spideriv: Gebeurt bij sommige Duitse modellen van die bouwjaren ook al. Heb zelf een E46 325Ci en goede 330Ci’s (wel de zesbak) beginnen voorzichtig in waarde toe te nemen, onder het mom van ‘youngtimer’ etc
lekbak zegt
@viezefreddyw: met die km’s schrijf je de auto in een jaar of drie af naar sloopwaarde. Dan zit je zeker op 60 tot 80 euro per maand afschrijving. Net zoveel als verzekering en mrb. Ook net zoveel als het onderhoud, als je niet teveel pech hebt.
f31bmw320d zegt
@lekbak: aan de andere kant 3 jaar, 105.000km en dan /- 4.000 afschrijving. Lijkt me wel oké, is ongeveer 4ct per kilometer. Menig auto schrijft veel meer af
thomasthomas zegt
Een oude v6 benzine met 35000km per jaar. Slim advies!
dondeboer zegt
@thomasthomas: tja, als iemand vraagt naar een dikke motor in een oude d-segmenter, dan is het niet raar dat het advies hier op uitkomt. Dus advies is prima, vraag is gewoon opmerkelijk
tttijn zegt
Imo koop je voor dit bedrag bijna altijd iemand anders zijn ellende. Als de mogelijkheid er is doorsparen tot je het dubbele hebt en dan een complete bijna nieuwe a segmeter halen.
hatsikidee zegt
@tttijn:
Oneens.
Genoeg goede auto’s te koop voor dit geld.
aerotic zegt
@tttijn: 9K stuk slaan op een troosteloze A-segmenter. Dat is pas ellende
mpc007 zegt
@aerotic: exact. rijd 20x liever een afgeschreven d-segmenter uit 2003 met wat meer onderhoud dan de zoveelste witte Up met 60pk en knakenhard plastic zover het oog rijkt
phaeton zegt
@tttijn: Ja zo fijn en comfortabel zo’n Karl. Met handslingers en poeh, zo luxe dat er na dertig jaar eindelijk standaard airco op zit. Net als in de reclame voor een 2019 Polo private lease. Nee, echt, zo luxe….
tmenges zegt
@tttijn: onzin, vijf jaar geleden een s60 gekocht voor dat bedrag, heb er op het normale onderhoud na geen enkel probleem mee gehad. Boekjes waren netjes afgestempeld heb er nog steeds een topwagen aan!
sudbina zegt
@tttijn: Ervaring leert dat dit onzin is.
posthumus zegt
@tttijn: heb nog nooit meer dan 3k uitgegeven voor de aanschaf van een auto. Inmiddels 5 Alfa’s en een kleine 600.000 km verder. Alle auto’s hebben na mij nog een tijd doorgereden.
Je kan genoeg goede auto’s kopen voor dat geld. Zeker als je de Duitsers overslaat (want wat is nou écht de reden om die Premium Pruisen Prijs te rechtvaardigen??)
Verder valt of staat het bij goed onderhoud.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Een Lexus én een Saab als advies! Mijn dag kan niet meer stuk…
coffeecup zegt
@svenska_aeroplan_ab: ik zou eerder voor de 9-3 gaan… Qua betrouwbaarheid heeft Saab betere jaren gekend.
sudbina zegt
Waarom ontbreekt de Jaguar XJ6 hier?
Als er iets is wat voldoet aan de eis; comfortabele cruiser, dan is het een XJ6 wel.
Overigens past een Alfa 159 ook prima in het budget. En natuurlijk een 166 zoals boven al genoemd, dan hou je nog wat doekoes over ook.
dunhozzie zegt
@sudbina: denk dat Willem voor de variatie is gegaan, het vorige advies had ook al een Jag.
sabrerator zegt
@dunhozzie:
Een advies is geen goed advies zonder een Jaguar!
f31bmw320d zegt
@sabrerator: maar een Jaguar is nog geen 159 :-)
1audi1 zegt
Volvo s80 t6! Zeer comfortabel en nog snel ook. En anders een Citroën xm. Weet dat de aanvraag een benzine is maar dan zou ik met dit jaarkilometrage toch gaan voor een 2.5 diesel. Die zijn onverwoestbaar
mpc007 zegt
@1audi1: S80 T6 is idd best aardige optie ook
baklava zegt
De Lexus sowieso. Onverwoestbaar!
weeshuis zegt
Rover 75 2.5 v6? Als je een knappe kan vinden zijn dit prima bakkies. Ik zou dan wel de automaat nemen.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@weeshuis: Goeie! Prachtige auto
kevindb zegt
Denk dat de Chevrolet Epica ook wel in het plaatje past. 2.0 V6 en lekker luxe. Zit goed in de opties en kost in verhouding geen drol.
mpc007 zegt
@kevindb: een 2.0 V6 klopt imo ook voor geen drol XD
dunhozzie zegt
Vind Willem is voor de afwisseling gegaan, maar dit is Jaguar ftw!
Mooie S met lage km stand
https://www.autotrader.nl/auto/voertuig/-/f970ffb5-ae1b-473c-b951-acb80a21f8d7/
Lekker fel kleurtje op je X type:
https://www.autotrader.nl/auto/voertuig/-/48120869-b722-4ebd-b75b-704bcdc9de3a/
Yolo met een iets ingereden XJ:
https://www.autotrader.nl/auto/voertuig/-/e21d8eb6-95ed-481d-bf3a-37e90ef684d9/
Van alledrie vallen er meerder exemplaren binnen de grenzen, zeker de moeite waard om naar te kijken.
Als het groot moet zijn is dit ook een keuze:
https://www.autotrader.nl/auto/voertuig/-/08e673c8-09aa-4523-8a8b-04b9f5a425a2/
Dit is een mij onbekend model, maar ziet er ook prima uit:
https://www.autowereld.nl/hyundai/xg/3-0-24v-v6-automaat-volle-opties-29594128/details.html
mpc007 zegt
@dunhozzie: wat een walgelijk stuur in die S-Type
sabrerator zegt
@maarten_zoutendijk:
Klopt. Ook afschuwelijk dashboard. Na de facelift is dat behoorlijk bijgetrokken en hebben ze ook een fatsoenlijk stuur gemonteerd.
Robert zegt
@dunhozzie: wauw, die Hyundai XG is een heel verrassend alternatief! En met een lage km-stand, tegen eigenlijk belachelijk lage vraagprijs van net geen 2500 euro, misschien wel de beste optie, als de aanvrager dezes gepland heeft om 35dkm per jaar te gaan rijden.
jeroenwz zegt
1. Lexus
2. Volvo S90
3. Chrysler 300 C
kapitein zegt
M’n hoofd zegt de Lexus, maar mijn hart zegt de Volvo. Misschien wel de beste auto die ik ooit heb gehad.
2wheeler zegt
Ik heb een Volvo S40 2.0 turbo gekocht toen ik in ongeveer dezelfde prijsklasse een auto moest kiezen. Heb een vergelijkbare kilometrage per jaar (zelfs iets minder) en spijt dat ik niet voor een wat kleiner dieseltje heb gekozen. Met de huidige benzineprijzen is het gewoon niet leuk meer. Maar goed, daar zal je hopelijk wel over hebben nagedacht.
SimonMc zegt
@willeme: Er staat “Saab 9-3 2.3t Arc (YS3E)”, moet Saab 9-5 zijn, natuurlijk.
monsieurleloure zegt
Ik heb een GS300 uit 1998 gehad, die was in onderhoud goedkoper dan de VW Passat uit 2001 die ik had, allebei rond dezelfde kilometerstand weggedaan.
Top auto.
Hubert zegt
Gewoon een leuke Volvo 940/960 halen.
Maakt niet uit hoeveel ton er op de teller straat. Er kan er altijd nog een paar ton bij.
kennone zegt
Volvo S80 moet ook wel lukken
fastforward zegt
De S90 graag.
bernoulli zegt
Fiat Croma?
azmo83 zegt
Prima adviezen, maar Ik zou met 35k km per jaar op zoek gaan naar een auto met lpg installatie
karaya zegt
Heb twee Alfa’s 166 3.0 gehad (alfafascist par excellence) maar zou blind voor de Range Rover 4.6 HSE gaan.
Wat mij betreft de fijnste auto ooit. Eén nadeel: hij zuipt je arm
mark383 zegt
Ik zou ook voor een dieseltje gaan. Juist het niet Duitse diesel spul schrijft af als een baksteen. De 407 coupé is trouwens ook met met diesel geleverd en juist die kost geen ene **** meer.
tmenges zegt
Waarom geen in top staat verkerende s70/V70 classic. Voor rond de 4 a 5 duizend zijn er schitterende exemplaren te vinden en in het zilvergrijs nog stijlvol ook. Bepaalde uitvoeringen hebben behalve climate en cruise control vaak ook verwarmde stoelen en achterbank. Ook op G3 absoluut betrouwbaar!
moveyourmind zegt
Mooi budget voor de aanschaf van een forse middenklasser. Zat mooi spul te koop. In de reacties hierboven zijn er al een hoop fraaie auto’s genoemd.
Zou er nog de Peugeot 607 aan toe willen voegen. Ziet er van buiten bescheiden uit, maar het interieur is om van te smullen, zeker als er licht leer in zit.
De Rover 75 is al genoemd, maar de MG ZT is ook een auto waar ik in dit budget zeker naar zou gaan kijken.
En de Saab 9-5 die al wel genoemd is. Heb zelf een aantal jaar geleden een Aero gehad, was een fantastische auto.
jipino zegt
Iemand moet nog even “BMW 5-SERIE!!!” roepen zoals men dat ook altijd tegendraads doet als er geen Franse auto’s bij mogen zijn.
jipino zegt
@jipino: (maar in dat laatste geval met een Franse auto dus)
Maarten123 zegt
De schrijver verwart een S90 met een 940 qua rijdynamiek. De 760 (na ’87)/960/S90 hebben een multilink achteras, die een waanzinnige wegligging biedt. Dit is tegenstelling tot de 940.