Nu de zware periode achter de rug is, kunnen we weer terug naar de échte auto’s!
De Mitsubishi Outlander PHEV was in Nederland een ware plaag. De auto werd in korte tijd zeer succesvol. Natuurlijk kwam dat door diverse financiële incentives. Niemand ging zo’n auto vrijwillig rijden, waarover binnenkort meer. De eerste Outlanders met accus’s kwamen in 2013 op de markt. Gezien de maximale duur van 60 maanden voor 0% bijtelling zie je dat de occasionmarkt nu overspoeld raakt met tweedehands Outlanders PHEV. De meeste nemen hun lage uitstoot overigens linea recta mee naar het buitenland. Voor de Nederlandse occasionrijder zijn de auto’s namelijk veel te duur om te rijden. Ja, degene die dit in Den Haag bedacht heeft mag écht trots op zichzelf zijn.
Enfin, genoeg gezeurd. Op dit moment hebben Anna en haar gezin een Outlander PHEV. Deze loopt dus aan het einde van zijn termijn. De auto wordt aan het einde van de termijn privé overgenomen. Ze zijn op zoek naar een volledig elektrische auto om zakelijk te rijden. Het probleem is dat er vooralsnog bizar weinig keuze is qua elektrische auto’s. Als je iets wil met een beetje ruimte en luxe, zoals een Jaguar i-Pace, ben je al meteen 90 mille kwijt. Anna begrijpt dat de modellen van de concurrentie (Audi E-Tron, Porsche Taycan etc) binnenkort gelanceerd gaan worden.
Tot het zover is, zoeken ze een auto om die periode mee te overbruggen. Het moet een grote auto zijn, daar de leden van de familie groot van stuk zijn. Anna’s man is twee meter lang. Dan komt nu de tegenstrijdigheid: de auto moet absoluut een youngtimer zijn, maar het liefst voorzien van de meest moderne snufjes. Dat kan een uitdaging worden. Nog een puntje is het verbruik, maar aangezien de Porsche Cayenne en Volkswagen Phaeton overwogen worden, nemen we dat niet al te nauw.
Dit is de tabel ingevuld door Anna:
Huidige /vorige auto's: | Mitsubishi Outlander PHEV |
Koop / lease: | Koop |
Zakelijk / privé: | Zakelijk |
Budget: | € 15.000, als het bijzonder is kan het iets opgehoogd worden |
Jaarkilometrage: | 25.000 |
Brandstofvoorkeur: | Benzine |
Reden aanschaf andere auto: | PHEV gaat eruit. Overbrug-auto totdat er fatsoenlijke elektrische auto's verkrijgbaar zijn. |
Gezinssamenstelling: | 3 Personen |
Voorkeursmerken /modellen: | BMW, Porsche Cayenne, VW Phaeton etc |
No-go modellen / merken: | Te lage instap en te sportieve stoelen met opstaande rand |
Jeep Grand Cherokee 4.7 V8 Overland (WJ)
€ 11.950
2002
145.000 km
Een groot pluspunt van de Jeep Grand Cherokee is zijn uitstraling. Wat de Outlander wíl zijn, dat ís deze Jeep. In tegenstelling tot de Mitsubishi heeft de Jeep een ladderchassis met het koetswerk erop gebouwd. Daardoor is het een échte terreinauto en geen flauwe crossover. Dat neemt niet weg dat de auto op de weg uitstekend rijdt. Je moet er alleen geen sportieve aspiraties bij hebben. Als comfort-zoef-mobiel is de Grand Cherokee bijna onovertroffen. Met name de ‘Overland’-uitvoeringen zijn heerlijk luxe uitgerust. De zitpositie is behoorlijk hoog en je hebt echt dat King Of The Road-gevoel. Nadeeltje is de motor. Niet dat deze niet krachtig genoeg is (er is voldoende koppel), maar voornamelijk vanwege zijn dorst. Er zijn twee opties om dit te mitigeren: een niet verkeerde diesel, of een LPG-tank. Nog een reden om naar deze auto te kijken: je kan de mooiste exemplaren van Nederland uitzoeken bij officiële merkdealers.
Mercedes-Benz E320 Elegance (W211)
€ 12.850
2002
80.000 km
Ook een auto die destijds vrij modern was, is de W211-generatie van de Mercedes-Benz E-Klasse. De auto maakte een vrij stormachtige introductie dankzij wat on-Mercedes waardige storingen, met name op elektronisch gebied ging er wel het een en ander mis. Maar de meeste issues zijn nu echt wel bekend en bij de meeste modellen al aangepast. Ga voor een E320 Elegance, dat is de fijnste. De 218 pk sterke V6 is in principe voldoende voor acceptabele prestaties. Veel sjappies, Sjaken en petjes zijn allergisch voor de ‘Elegance’, die gaan voor een Avantgarde of ‘AMG_uitgevoert!!1!’. Een Elegance dus, bij voorkeur in het beige. In het budget kun je een zeer fraai exemplaar uitzoeken. Qua rij-eigenschappen is de E-Klasse onovertroffen. In deze auto kun je met gemak een dagje Europa doorkruisen en nog behoorlijk fris uitstappen. Zorg wel dat je de auto bij een goed adres opvist. Bij voorkeur een dealer of merkspecialist. Die zijn wat duurder, maar dan kun je de historie en technische staat beter in kaart brengen.
Lexus LS430 President (UCF30)
€ 10.500
2002
140.000 km
Elke auto heeft wel iets sportiefs. Althans, volgens de folder. En je merkt dat er altijd wel een sportief tintje is aangebracht middels een sportpakkertje, grote wielen, sportstoelen of simpelweg een sportknop. Wat dat betreft is de Lexus LS430~ een verademing. De auto heeft namelijk nul dynamische kwaliteiten en dat maakt de auto zo briljant. Alles is afgestemd op maximaal comfort. Ja, de auto is vlot dankzij een V8, maar de V8 is vooral heel erg stil en trillingsvrij. De President-uitvoering zit vol met alle gadgets die je je maar voor kon stellen in 2002. Tegenwoordig is het bijna standaard op een Auris. Alhoewel, die Mark Levinson installatie is zeer indrukwekkend. Let wel, de auto auto staat bekend als zeer betrouwbaar, maar dat betekent niet dat het onderhoud goedkoop is. Dit is nog altijd een topklasse auto. Eveneens prijzig zijn de onderdelen. Het is premium, het is Japans en de auto is zeldzaam. Dus laat je daardoor niet verrassen.
BMW X5 3.0i (E53)
€ 11.500
145.000 km
2001
De BMW X5 is een grondlegger van het genre crossover zoals het wij nu kennen. De hoge instap, het makkelijke overzicht en de praktische eigenschappen van een terreinauto, maar de wegligging, veiligheid en het comfort van een personenauto. De X5 was een groot succes en dat is terug te zien in het aanbod van gebruikte exemplaren. Daar zit veel ongein tussen, maar goede exemplaren kun je tegenwoordig voor heel redelijke bedragen opvissen. Net als met de Mercedes moet je de matzwart gewrapte V8 laten voor wat het is en een duffe beige 3.0i zoeken met kleine wieltjes. Ook hier kun je bij de youngtimer-specialist uitstekend slagen. Qua benzinemotoren is er keuze uit een 3.0i en een 4.4i. De 3.0i is vlot zat, alhoewel je het gevoel hebt deze meer ‘uit te moeten wringen’ om écht snel te gaan. Bij de 4.4i gaat het allemaal veel moeitelozer. Dat gaat wel gepaard met een bescheiden drankprobleem. Voor normaal gebruik in Nederland volstaat de 3.0i prima.
Mitsubishi Pajero V6
10.000
140.000 km
2001
De Pajero is net uit het modelgamma van Mitsubishi Nederland gehaald. Heel erg zonde allemaal, maar laten we niet vergeten dat het model al heel erg lang meeging. Dankzij diverse technische en cosmetische updates werd de levensduur enkele malen opgerekt. De Pajero is een Land Cruiser voor mensen die eigenlijk een Land Cruiser willen hebben, maar het geld er niet voor over hebben. In het budget vind je overigens genoeg Land Cruisers, maar die hebben er dan al een ton of vier à vijf opzitten. Dit terwijl er heel nette Pajero’s te koop staan voor tussen de 10-15 mille. De V6 benzinemotoren zijn uitgerust met het befaamde ‘GDI’-systeem, maar bijzonder zuinig zijn ze niet. Zeker niet als je alle pk’s ook daadwerkelijk aanspreekt. De Pajero is een rijdend icoon, dat samen met de LandCruiser, Rocky, Patrol en Jimmy tot het groepje van onverwoestbare Japanse terreinwagens behoort.
Audi A8 3.7 quattro (D3)
€ 13.950
2002
145.000 km
De Audi A8 was niet alleen splinternieuw in 2002, het was ook nog eens een zeer vooruitstrevende auto. Jazeker, er is een tijd geweest waarin de boksbeugel grote stappen maakte. De A8 was de eerste Audi met MMI (Multi Media Interface). Volgens Audi-fanb0iZ kenners werkt dat systeem tot op de dag van vandaag nog steeds intuïtiever dan BMW’s iDrive systeem uit die tijd. Ook het uiterlijk is zeer tijdloos gebleken. Eigenlijk is zo’n vroege D3 A8 het mooist, want ze hebben nog niet de groteske grille. Qua motoren was Audi minder vooruitstrevend. Deze A8 was in het begin enkel leverbaar met een 3.7 (280 pk) of 4.2 (335 pk) V8. Qua verbruik scheelt het niet erg veel. Qua prestaties is de 4.2 ook niet echt veel sneller, eigenlijk. De vergelijking met de Phaeton van Volkswagen is snel gemaakt. De A8 is iets sportiever zonder dat het comfort eronder lijdt. Het interieur van de A8 is hoogwaardiger en verfijnder. De Pheaton slaat terug met een fraaier koetswerk en een cool anorak-imago. Grootste dolksteek voor de grote VW is echter niet het imago, maar het gewicht. De VW kost meer in de MRB, is trager en zuipt meer.
Volvo XC90 T5 AWD
€ 15.950
2003
16.000
De Volvo XC90 is misschien wel de auto die het beste beantwoord aan de vragen die er gesteld worden. Net als de Lexus is er weinig sportiviteit te herkennen aan de auto. Daarom is een grotere motor dan de 2.5T eigenlijk niet nodig, je gaat er voornamelijk mee cruisen, dan is 200 pk meer dan voldoende. Nog een voordeel van de 2.5T met automaat is dat je vijf overbrengingen hebt. De 2.8 liter grote T6 ligt namelijk overdwars waardoor er zeer weinig ruimte was voor een transmissie: zodoende kent de ‘Geartronic’ in deze variant slechts 4 overbrengingen. Qua dashboard is het duidelijk geen auto van 2018, maar het is absoluut niet storend. Het is typisch Volvo, na een tijdje raak je overtuigd: perfecte zitpositie, uitmuntende stoelen en een verfijnd en comfortabel rijgedrag. Ideale reisauto.
Maserati Quattroporte Evoluzione Ottocilindri Biturbo (AM337)
€ 16.950
2000
125.000 km
Ok, deze auto voldoet aan geen enkele eis. Daarom moeten we deze eigenlijk overslaan. De Maserati Quattroporte was in de jaren ’90 een soort ’tussen tafellaken en servet’-auto. Prijstechnisch was de auto gericht op de Audi S8 en Jaguar XJR, maar de auto was minder opvallend. Dit terwijl de auto motorisch meer dan mee kon komen. Onder de kap ligt namelijk een 3.2 V8 met dubbele turbo die er 335 pk uitperst. Een vrij relaxte motor dus, de turbo’s blazen zachtjes een toontje mee. Qua prestaties zit het wel snor. Deze Quattroporte is behoorlijk comfortabel met het soepele leer, de relaxte vering/demper combinatie en de automaat. Ergens heel ver verborgen onder het gedistingeerde karakter kun je merken dat het een volbloed is. De combinatie van anonimiteit, gebrek aan sportiviteit en een hoge prijs zorgde er destijds voor dat de auto absoluut geen succes was. Tegenwoordig kun je in het budget een hele fraaie vinden. Gezien de bijkomende kosten moeten we de auto kwalificeren als YOLO, maar hé, het is een overbruggingsauto. Als je nu niet YOLOot, wanneer dan wel…
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
wildewesten zegt
Ik zou lekker voor de A8 gaan. Ziet er nog best fris uit ook!
rufctr01 zegt
@wildewesten: dat ik dit uit mijn strot krijg: ik ben het wel met je eens!
Crosscabouter zegt
@rufctr01: deze uitspraak waardeer ik van je! Mag ook gezegd worden na al dat gebash ;)
Crosscabouter zegt
@rufctr01: deze opmerking siert je…. complimenten.
techniekmeneer zegt
@rufctr01: De hitte heeft je goed gedaan zie ik..
inbedrijf zegt
@rufctr01: kunnen we hiervan ook een artikel maken op autoblog. Rufctr01 prijst een VAG product aan…. ik zou trouwens voor de xc90 gaan.
audicoupe84 zegt
Niks milieu op de eerste plaats! Bijtelling en wegenbelasting dat is pas belangrijk, waarmee ik maar weer eens wil aangeven dat subsidies in de verkeerde hebberige pockets verdwijnen Gewoon opdoeken die voordeeltjes voor de beter bedeelden!
dirkiii zegt
@audicoupe84: alles wat gesubsideerd word is gedoemd te mislukken.
loserboi932 zegt
@audicoupe84: beter bedeelden klopt idd. Ik ken twee mensen die, in de laatste maand vd lage bijtelling, nog snel even een Cayenne e-hybrid op de zaak hebben gekocht. Een is tandarts en de ander is juwelier.
Benny_Weisz zegt
@wildewesten:
Maar den wel met de 4.2 V8. Deze motoren zijn sterker en betrouwbaarder.
flutterby zegt
@wildewesten: niet gek he als ze dat ding bij een nieuw model nauwelijks wijzigen..
dutchneon zegt
@wildewesten: Snap wel dat Anna een andere auto wil, maar niet onder het mom van Outlander is onzuinig. Dat ligt aan jezelf. 1op10 haal je makkelijk met dat ding en als je er af en toe wat stroom in doet word het voordeliger.
Een Pheaton verbruikt zeker veel meer en een cayenne nog meer. Tevens is de mrb hoger voor beide alternatieven en de rekening van de garage het 5 voudige!
Ik snap best dat ze wat anders wil, maar wees dan eerlijk, want de Foutlander Mitsubsidie is echt probleemloos en voordelig om te rijden, ook privé….
Van alle alternatieven zou de Cayenne me ook het meest aanspreken, maar waar vind je nog een nette C turbo van 2003….. de 3.2 wil je niet en de V8 is ook een rijdende financiele tijdbom.
flutterby zegt
Reservering voor de Kia Niro EV is donderdag geopend. Als je snel bent heb je hem begin volgend jaar. Techniek is identiek aan de Hyundai Kona, alleen de Niro is ruimer van binnen.
Tot die tijd of als alternatief kan je ook de Outlanders spotgoedkoop overschrijven naar privé. Auto’s van 15 jaar oud zijn echt oud als je nieuwe gewend bent.
Als het echt een youngtimer moet zijn is de XC90 perfect. Houd alleen rekening mee dat 35% bijtelling over een dagwaarde van 15.000 fiscaal totaal niet interessant is… Dat is gelijk aan 22% over 24k! Voor 30k is genoeg te vinden wat gelijkwaardig is aan de Outlander.
marinepower zegt
@flutterby: er is een categorie mensen die nog nooit een eigen auto op papier heeft gehad, alleen een leaseslet, en er ook zo mee omgaan. Voor een andere categorie zijn er gelukkig occasions, en als die dan 15 jaar oud zijn, dan is dat zo. Die hoeven geen Bluetooth, lane departing alarm, knipperlichten in de spiegel, en leeslampen met LED verlichting en andere frutsels.
phaeton zegt
@marinepower: Precies. Parkeersensoren en verwarmbare buitenspiegels. Climate en cruise. Dan houdt het wel zo’n beetje op. Maar stukken comfortabeler dan een nieuwe instap Golf.
henk_he zegt
@marinepower: “en er ook zo mee omgaan” wie denk je dat in 2002 in die A8 reed?
flutterby zegt
@marinepower: als ITer hebben bijna al mijn conculega’s een lease auto. De meeste behandelen alsof het hun eigen auto is, dat is het namelijk ook zo lang het contract loopt. Niemand zit te wachten op onnodige garagebezoeken, hoge eigen risico ophoesten en/of jaren met een gare auto rond rijden.
F1Tim zegt
@marinepower: En er is nog een categorie die slim is, en geen auto neemt: die dingen zijn geldverslinders! Zorg er gewoon voor dat je woonst en werk niet te ver van elkaar liggen! Verander desnoods van werk… Klinkt misschien vreemd dat ik dat zeg, als frequent bezoeker van autoblog, maar het is nu eenmaal duur…
flutterby zegt
@f1tim: ik denk dat bijna iedereen hier het ermee eens is dat woon-werkverkeer geen pretje is.
Helaas kunnen vele het alleen niet inleveren omdat het veel tijd of geld kost.
F1Tim zegt
@flutterby: Eens, maar verander dan van werk… Wie werk wil, vindt werk.
Robert zegt
@f1tim: dat is vooral een kwestie van hoe de economie er bij staat. Negen jaar geleden verloor ik m’n baan als gevolg van de crisis. Toen kostte het me een half jaar om weer aan het werk te komen, terwijl ik bereid was om álles aan te pakken. Nu heb ik twee maanden geleden die baan weer opgezegd – en had ik drie dagen later al weer werk. Met een 10% loonsverhoging en een serieuze groeipotentie. En ik ga al een eind richting de vijftig, dus zulke carrière moves zijn dan niet zo vanzelfsprekend meer…
mikje90 zegt
Maserati zou ik voor gaan omdat de rest echt verschrikkelijk is
rolov zegt
@mikje90: ja en maserati is probleemloos …
frank2b zegt
@rolov: voor de avontuurlijke rijder … :)
paulvtec zegt
Dat is dan een overbrug auto die je lang zal rijden. Wachten op een fatsoenlijke EV zal nog lang duren.
marinepower zegt
Zon Pajero kun je qua rijeigenschappen niet vergelijken met een Landcruiser 100 series / VX.
soundgarden zegt
Wel eens een pajero gekeurd, roestcheck; die mooie plastic kappen rondom losgetrokken. Bijna een week aan het bakken geweest. Wat een tranendal o m f g
chrism zegt
Geen yolo?
henk_he zegt
@chrism: die Maserati lijkt me redelijk YOLO
techniekmeneer zegt
@chrism: Er zitten aardig wat yolo’s tussen..
Erik zegt
@chrism:
Yolo: gewoon omdat het kan:
Dacia Logan MCV Bi-Fuel (LPG) Laureate met Prestige Pack, full options voor € 16.065,- voor de deur met 3 jaar garantie.
neleev zegt
@chrism: deze aanvraag vind ik al YOLO
tofas zegt
Niet om het of ander maar iets te snel gepubliceerd? Bij de X5 zijn de prijzen dik gedrukt ipv schuin en bij de Mitsubishi is deze normaal lettertype zonder de Euro teken. Voor de rest zie ik geen YOLO?! Het hoeft natuurlijk niet maar vond het altijd wel leuk.
tofas zegt
@tofas: sorry zag achteraf dat de Maserati een yolo was
benvan zegt
Gezien het om een overbrugauto gaat, zou ik niet twijfelen. Ga voor de yolo.
lekbak zegt
De v70 schijnt erg prettig te zijn als je te zwaar bent. Is ongetwijfeld te vinden binnen die gestelde eisen.
phaeton zegt
@lekbak: V70 is achterin vrij krap qua beenruimte. Niet handig met lange kids.
sabrerator zegt
Er staan ook best leuke Jaguar XJ’s te koop voor dat geld.
sabrerator zegt
Die Maserati is erg klein van binnen en valt vast erg tegen met lange personen in het gezin.
Van het rijtje: De Volvo. En als tweede de Audi.
toyotafortuner zegt
Aan de LS heb je een goede. Of anders de Pajero
kennone zegt
E39 540i?
tjongejongejonge zegt
De x5 is echt lelijk oud geworden. Dan ziet de Audi er nog fris uit
MAB zegt
Audi a8 tussen deze allemaal
TimoBac zegt
Die Volvo is dik!
healey zegt
Ik rijd prive een plug-in hybride (C350e) en ben er erg tevreden mee: Stil, Comfortabel en snel. Gemiddeld verbruik 1 op 22 voor woonwerk verkeer (2x60km per dag), in het weekend nog beter. Maar kan me voorstellen dat je na een Outlander wel even klaar bent met een PVEV. En ondanks dat er slechts 400 euro BPM en 135 euro / 3 maanden houderschapbelasting op m’n auto zit is het budget flink buiten de 11.000.
F1Tim zegt
De PHEV veel te duur voor de occasionrijder? Hoeveel geld heeft de overheid dan niet verbrand?
mvdbosch zegt
@f1tim: helemaal niks. Je kreeg alleen korting op je bijtelling. Er is geen cent subsidie in verdwenen. Alleen jan modaal kan meestal niet even 30-35k ophoesten voor een 2e hands.
boxergt zegt
@mvdbosch: MIA / KIA / VAMIL /Korting op BPM én wegenbelasting.
Er is idd geen geld verbrand, ze zijn alleen te veel inkomsten misgelopen ;-)
krissie zegt
ik zou er persoonlijk, als het dan toch een tussendoortje is, en nietszeggender dan een phev kan gewoon niet, zou ik kiezen voor een merk/model die hier niet zo erg lekker in de markt ligt, dus ga opzoek naar een grote fiat/lancia of iets uit korea ofzo. of dus een ssangjong dakkapel, die wil ook niemand dus lekker goedkoop
krissie zegt
ff ter verduidelijking, grotere fca auto’s komen voort uit samenwerking met gm. ze hebben dus het platform van opel gejat. die zijn opzich best redelijk qua betrouwbaarheid…
evdw zegt
Ik zou absoluut voor de A8 gaan, hij is voor deze tijd nog erg mooi en heerlijke auto om mee te rijden!
evdw zegt
Ik begrijp het niet helemaal hoor maar een I-pace van 90k is te duur maar Anna wacht wel op de Audi e-tron. Die gaat ook gewoon minimaal 90k kosten om nog maar te zwijgen over die Porsche Taycan.
Ik zou zeggen neem dan gewoon de instap Tesla model S. Ruim genoeg voor lange mensen of anders een 2e hands Model X. Of heb ik ergens overheen gelezen?
frederik zegt
Ik vind het wel komisch hoor, van een Outlander naar zeg een X5 uit 2001 die 1 op 8 rijdt, met het excuus dat je wacht op een betaalbare EV. Klinkt niet logisch, tenzij je nog even een leuke auto wil totdat het definitief elektrisch wordt. Daar kan ik dan wel weer inkomen.
gietturbo zegt
Mis de range rover l322
Nette youngtimer
loserboi932 zegt
@gietturbo: In een Range van +10 jaar oud moet je minstens nog 10 mille stoppen wil je de volgende APK halen.
Bron: ik zelf
gietturbo zegt
@loserboi932: ik weet het
Nog niet uit eigen ervaring maar vergeleken de X5 was voor mij de keuze toch snel gemaakt. L322 is veel minder gedateerd in mijn ogen , mede omdat hij tot 2012 geproduceerd is.
ikleesookoverautos zegt
Ik zou voor de Lexus of de Pajero gaan.
@willeme Jimmy is natuurlijk Jimny.
cloverleaf zegt
Jaguar XJ. Aan de andere kant hoef je zakelijk toch geen enorme auto als je die outlander privé overneemt. Zou een oude 3-serie oid nemen
desjonnies zegt
Deugmensen horen in het OV thuis.
En moeten tegen zichzelf beschermd worden om zo een benzine zuipende V8 of 6 cilinder te kopen.
Eerst een deug PHEV rijden, dan als tussenpaus een benzine zuipend voertuig kopen om daarna voor de schijnheiligheid van een EV te kiezen.
Kies je als tussenpaus een Aygo, heb je mijn sympathie maar een Cayenne, la’me nie’ lachen!
Joost zegt
De xc90 of de A8!
Geen youngtimer, maar een Superb Combi is ook nog het overwegen waard
legion1349 zegt
Ik zou Anna als redactie een dikke middelvinger geven een paar bakfietsen met trapondersteuning voorstellen. Mensen die een phev hebben aangeschaft zijn groenlinksers die over de rug van belastingbetaler hypocriet doen naar de buren dat ze ‘een groene auto’ rijden.