De kruitdampen trekken eindelijk een beetje weg op de redactie, we kunnen weer wat zien op de schermen: een mailtje van Jesse. Jesse is horecaondernemer en heeft een grote auto nodig, hij heeft nog wel eens wat te verslepen.
Die grote auto heeft hij op dit moment ook, een BMW 545i Touring, maar als rechtgeaard petrolhead wil hij van tijd tot tijd iets anders op de oprit. Nu dus. Omdat Jesse heeft besloten dat hij voortaan zo min mogelijk wil bijdragen aan Rutte’s Rücksichtslose Roofkippenclub wil hij graag gebruik maken van de youngtimerregeling. Dat deze nog bestaat mag gerust een wonder heten trouwens, met al die Haagse moodswings. We gaan dus op zoek naar een niet te kleine vervanger van minimaal 15 jaar oud voor Jesse’s huidige Bimmer. Het hoeft geen zuinigheidswonder of zelfontbrander te zijn, want meer dan 10.000 km per jaar wordt er in de regel niet mee afgelegd. Maar liever levert Jesse niet al teveel van zijn huidige 333 PK’s in, die wennen namelijk snel. Soms ziet hij zichzelf het liefst in een Audi RS6 (aankoopadvies video) uit 2009 rijden, maar zijn boekhouder denkt daar (nu nog) heel anders over. Een youngtimer is een prima alternatief en met inruil van de 545 meegerekend is een budget van € 20.000 beschikbaar. Tussen de stapels goede voornemens van de redactie vinden we het uitgeprinte lijstje terug:
Huidige auto: | BMW 545i Touring '04. Vorig Volvo V70 T5 2001 |
---|---|
Koop/lease: | Koop |
Zakelijk/privé: | Zakelijk |
Budget: | 10.000 + inruil huidige auto |
Jaarkilometrage: | ca. 10.000 km |
Brandstofvoorkeur: | Benzine |
Reden aanschaf: | Wil gebruik gaan maken van de youngtimer regeling. |
Gezinssamenstelling: | Twee volwassenen |
Voorkeursmerken/modellen: | BMW, Audi |
No-go modellen: | Franse merken |
We gaan we op pad en, zoals zo vaak de laatste tijd, maken we bij de BMW dealer om de hoek meteen de eerste stop. We zijn er inmiddels kind aan huis en speciaal voor ons ligt de sleutel dan ook onder de mat. Kunnen we zelf alvast even rondkijken:
Geen station, maar nog dikker: BMW M5 (E39)
Voor velen een van de meest aantrekkelijke versies van de M5, want puur en nog zonder veel digitale bemoeienis. BMW maakte ooit één touring, maar zag dat er geen markt was voor een M5 Touring en ging dus nooit in productie. Toch is de sedan ook lang niet krap. De V8 stuurt 400 redelijk ongecompliceerde PK’s naar de achterwielen, mits alles goed onderhouden is en blijft. En dat kost wel wat. Met dit budget zijn bijzonder mooie M5’s vindbaar, of mooie exemplaren met nog wat wisselgeld over voor een paar onderhoudsbeurtjes of een racelicentie. Dat kan-ie ook.
Wel station, ook dik: Mercedes-Benz E55 AMG Combi
Aber natürlich. Zeker als je veel te verslepen hebt een goede keuze, het ding is enorm. Ook weer een V8, met dik 350 PK dit keer. Dus dat verslepen hoeft ook niet al te lang te duren. De levensduur van het gebruikte staal soms ook niet, de W120 had het nog wel eens aan de stok met het roestspook. Maar ook hier is het met Jesse’s budget mogelijk om een nagenoeg smetteloos en relatief vers exemplaar te scoren. Veel krachtige kuubs.
Mag niet ontbreken: Audi S6 Avant
Heel voor de hand liggend is natuurlijk een S6, maar echt mooie S6-en zijn schaars en met slecht onderhouden en goedkope exemplaren uit de koopjeshoek boer je wel erg hard achteruit. Zowel in rijplezier als op je spaarrekening. Maar het kan wel, af en toe zit er wel degelijk zo’n onverprutste parel met die 340 PK sterke 4.2 liter achtcilinder tussen. Zeker als je de moeite neemt om bij de oosterburen te gaan kijken. Daar is een testrit ook veel leuker.
Klasse apart: Alpina B10 4.6 V8 Touring
Zeldzaam, zeker. Daarom alleen al. Maar nog aantrekkelijker is het feit dat de exemplaren die je vindt vrijwel zonder uitzondering nog onverknoeid zijn. Omdat je vroeger Europa werd uitgezet als je je fikken uitstak naar een originele Alpina. Volkomen terecht natuurlijk. Goed zoeken, en misschien moet je in het uiterste geval genoegen nemen met een sedan, maar als het lukt ben je de baas. In stad en ommeland en over een 4.6 liter V8 met minstens 345 PK. En nee: je rijdt geen BMW.
Een Jaguar XJR. Met trekhaak
De mooiste die je vinden kunt voor dit budget en dan hou je nog geld over voor een trekhaak en een flinke kar. Op versleepluwe dagen laat je die thuis en rij je badend in luxe en vooral stijlvol in de rondte. Of als door een wesp gestoken, want met dik 360 PK uit alweer zo’n heerlijke V8 is onbeschoft boenderen heel wel mogelijk. Die wetenschap is al voldoende, je hoeft het natuurlijk verder aan niemand te bewijzen in deze nobele Brit. En als je helemaal over de top wilt, is de overtreffende trap een Bentley Brooklands een goede keus. Met knobbel, of course.
YOLO! Groter wordt het niet: Chevrolet Suburban
Jesse wil een grote auto: no problem. Met dit budget is een volledig gerestaureerde mastodont uit de States met diepgorgelende V8 ook een tamelijk onverslijtbare optie. Als het zo’n prachtig originele uit ‘73-’75 betreft is-ie zelfs belastingvrij. Met de 7.4 liter variant hoeft er ook niet veel vermogen ingeleverd te worden. Het brandstofverbruik was wat Jesse betreft geen issue. Check. De Sub is niet bedoeld voor lekker planken, wel voor hele lange. Die kunnen er met gemak in, en als het moet de hele bar. Of iedereen die eraan zit.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt-nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
martijn11 zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
s62b50 zegt
Alpina! Altijd goed.
rufctr01 zegt
@s62b50: inderdaad! Ziet er nog goed uit!
fconderkantlat zegt
afgezien van de chevy heb je zon beetje in dit artikel alle opties genoemd die in de praktijk ook reel zijn aan de eisen, dus ben benieuwd wat de bloggers met alternatieven gaan komen
fconderkantlat zegt
@arashrsf: *reëel
kwatsjkop zegt
De afgebeelde Mercedes Benz W211 E55 AMG valt niet onder de youngtimerregeling (bouwjaar 2002-2009). Foute afbeelding misschien?
marlonb zegt
@kwatsjkop: Dat geldt overigens ook voor de afgebeelde XJR X350 (2003-2009)
smoothoperator zegt
@mburer: precies. Het plaatje klopt niet. De afgebeelde jag is van een nieuwere generatie zoals besproken. Deze heeft ook 400-420 pk (xjr). De oude bijtellingsvriendelijkje 363, 4.0 supercharged.
CasperH zegt
@mburer: @kwatsjkop: bedankt voor de opmerkzaamheid, ik heb de foto’s vervangen door juiste exemplaren.
marlonb zegt
@CasperH: Here to serve!
legion1349 zegt
Skoda superb 3.6. Groter dan een verhuiswagen, heerlijk vlot, super zeldzaam. Weet alleen niet of ze al binnen het budget vallen.
smoothoperator zegt
@legion1349: iig niet in de youngtimers regeling
bmwkevin zegt
@smoothoperator: valt Volvo T-5R wel in die regeling?
ej20g zegt
@bmwkevin: ja. In productie geweest van laat 1994 tot laat 1995.
legion1349 zegt
@smoothoperator: ja daar had ik even geen rekening mee gehouden. Maar als brandstofverbruik niet uitmaakt, wat maken die paar tientjes dan uit hè…
marlonb zegt
Volgens mij is dat een W211 op het plaatje en wordt er een W210 bedoeld terwijl er W120 staat en die waren er niet in AMG versies ;-) Prettig weekend!
deora zegt
@mburer: volgens mij bedoel je de W124 en daar zijn wel degelijk AMG’s van. De 3.4 AMG, de E36 AMG, de E60 AMG en Der Hammer! Al deze versies zijn wel behoorlijk zeldzaam.
marlonb zegt
@deora: Nee bedoel echt W120 zoals in het artikel nog steeds staat; “de W120 had het nog wel eens aan de stok met het roestspook.” Simpel tikfoutje ipv W210, maar W120 is een bestaande Mercedes uit 1953.
@hanzerrr: Dat is precies degene die in het artikel als alternatief wordt aangedragen. Meteen een aankooplink voor Jesse.
hanzerrr zegt
@mburer: er is een w210 e55 amg station.. stond laatst nog een te koop van een niet al te onbekende persoon:
http://www.ebay.de/itm/Michael-Schumacher-s-alter-Mercedes-AMG-E55-/151921577333?nma=true&si=ixLlQBjOAJ%252FRN5kfr492MJDHGhc%253D&orig_cvip=true&rt=nc&_trksid=p2047675.l2557
sanderm3 zegt
Wanneer komt er een keer een advies voor iemand die niét geld teveel heeft? Met bv een budget van 2500euro. Lijkt me veel interessanter om te zien, plus ik gun zo iemand eerder hulp..
viezefreddyw zegt
@sanderm3: Wat maakt dat uit en waarom zou je iemand met een laag budget het eerder gunnen? Iemand die hard voor zijn centen werkt en daardoor zich een mooie auto kan veroorloven gun ok het juist heel erg. Wees blij dat er mensen zijn die dit kunnen en willen betalen waardoor het straatbeeld aanzienlijk verbeterd.
sanderm3 zegt
@viezefreddyw: iemand die schijnbaar veel verdiend acht ik ook wel in staat zélf zn brein te gebruiken om naar zn toekomstige car te zoeken. Enne…met hard werken verdien je t minst in nederland, dat weet je toch? Met hard werken bedoel ik fysieke arbeid en/of werken in weer en wind. Niet de stropdas in zn kantoortje met kachel en airco.
borro4 zegt
@sanderm3: vergeet niet dat jouw harde werken, vrij risicoloos is in tegenstelling tot het hebben van een eigen bedrijf.
sanderm3 zegt
@borro4: wie zei dat IK hard werkte? Wie?…
borro4 zegt
@sanderm3: ik bedoelde meer je uitspraak met het harde werker. Ik vind die manier van werken niet meteen hard.
borro4 zegt
@sanderm3: studeren tot je 26ste en dan pas aan de bak komen. Dat vind ik ook erg hard werken.
fijnkonijn zegt
@sanderm3: LOL !
shalomleon zegt
@borro4: ja want alle stropdassen zijn met 45 jaar versleten in de knieën, rug en handen
basbasbas zegt
@sanderm3: dus als je een minder budget hebt ben je minder goed in staat je brein te gebruiken?
sanderm3 zegt
@basbasbas: jij hebt blijkbaar serieus níét goed gelezen.
basbasbas zegt
@sanderm3: ‘iemand die schijnbaar veel verdiend acht ik ook wel in staat zélf zn brein te gebruiken om naar zn toekomstige car te zoeken. ‘ dit typ je toch? Wat begrijp ik dan verkeerd?
jansuh87 zegt
@basbasbas:met een uitspraak “alle Ferrari’s zijn rood” wordt niet beredeneerd dat er naast Ferrari’s geen rode auto’s bestaan.
bofkont zegt
@sanderm3: Wat een kortzichtigheid, die stropdas werkt op zijn eigen manier ook keihard en kan wel een veel minder leuke baan hebben dan degene die elke dag op de bouw staat.
Verder gun ik een ieder zijn auto en advies wat degene ook verdiend, maar wees eerlijk wat is er nu aan leuks te vinden in het 2500 euro segment ??
moveyourmind zegt
@bofkont: Vandaag nog een XJ6 sport gereden…
Puntjegaaf voor een auto van 19 jaar, slecht een licht patina op de velgen en een hangende hemelbekleding. Maar dat is te fixen. Wel een paar honderd euro duurder dan € 2500,-, maar daarvoor wel een nieuwe APK, slechts 220.000 km op de teller en tot het laatst dealeronderhouden!
Het is dat het donkere hout en zwarte dashboard van de sport mij minder aanspreekt dan de lichte zandkleurige dashboards met het kersenkleurige hout, anders had ik hem zo durven kopen. Maar ik zoek nog even verder naar één in de juiste uitvoering, want zelfs in deze prijsklasse kan je nog wensen hebben.
Het grote voordeel van een auto voor weinig is dat je heerlijk onbezorgd kan rondrijden. Geen dure verzekering nodig, niet bang hoeven zijn voor een klein krasje, en je wel ziet waar het schip strand. In het ergste geval rijdt het ding helemaal niet meer, maar zal je er altijd nog wel zo’n 1000 euro voor krijgen, al is het in onderdelen.
Ik ben mijn autocarriere begonnen met een simpele tweedehands auto, en heb daarna drie spiksplinternieuwe auto’s gehad. Hardstikke leuk, maar dat is pas duur rijden. Verzekering, afschrijving en als de nieuwigheid eraf is komen de onderhoudskosten ook wel. Na die drie nieuwe alleen nog maar goedkope, maar erg leuke barrels gereden. Voor mij niks anders meer.
sabrerator zegt
@moveyourmind:
Probeer dan een Sovereign versie te vinden. Bijna altijd met licht interieur en alle luxe. En kijk ook eens naar een Daimler. Die hebben zelfs schitterende houten tafeltjes achterin.
moveyourmind zegt
@sabrerator: Denk dat de Sovereign inderdaad het meest aan mijn eisen voldoet. Die heeft van die mooie rvs raamlijsten. En dan bij voorkeur een donkergroen metallic en de 4.0 liter V8. Met 16 inch velgen met banden met van die mooie hoge wangen. Gewoon een klassiek ogende Jag. Lekker ouderwets.
De Daimler is zeker nóg mooier, die houten klaptafeltjes zijn een geweldig mooi detail. Helaas zijn de prijzen van Daimlers het afgelopen jaar flink gestegen.
bofkont zegt
@moveyourmind: Idd een leuke auto, maar persoonlijk zoek ik op het oog perfecte auto’s, krassen/beschadigingen ben ik echt allergisch voor, mijn huidige auto ben ik een jaar mee bezig geweest om alles perfect te krijgen van instaplijsten/schroefjes/spuitwerk noem maar op. Een perfecte auto is voor mij een groot onderdeel van de auto hobby, enkel het is hard werken om het bij te houden ;)
kapitein zegt
@bofkont: Dat is wat mij betreft juist een reden zijn om daar ook af en toe een artikel over te maken, een beetje een uitdaging. Er zijn best leuke auto’s te vinden voor een lager budget, maar dan moet je goed zoeken. Een ‘zoekopdracht’ als deze is makkelijk en de resultstaten zijn voorspelbaar.
airisforballoons zegt
@bofkont: meen je dit? Ik vind dat je voor 2500 euro een hele hoop leuke auto’s kan halen!!
olivier420 zegt
@sanderm3: Pff. Over clichés gesproken zeg.
dieselaer zegt
@viezefreddyw: het is interessant om te zien wat je met een smalle beurs kunt kopen, want met een ruimer budget is het makkelijker zoeken naar je nieuwe voiture. En de heren van autoblog moeten toch een beetje worden uitgedaagd ;)
smoothoperator zegt
@dieselaer: met een grotere beurs is de keuze alleen maar moeilijker… Meer keuze meer te maken afwegingen en meer eisen.
dieselaer zegt
@smoothoperator: maar het is makkelijker om een leuke en betrouwbare auto te vinden. Met een krap budget kom je snel bij uitgewoonde auto’s terecht
super zegt
@viezefreddyw:
alsof een fabrieksarbeider weinig verdient omdat hij niet hard werkt…
rikus zegt
@super: lichamelijke zware beroepen betalen het minste. Hoe minder fysieke arbeid, hoe hoger het salaris.
tievdz zegt
@rikus: de ere-divisie is het levende bewijs
flutterby zegt
@super: nee verdient weinig omdat hij/zij makkelijk vervangbaar is.
jrsmoke zegt
@sanderm3: Misschien moeten die arme mensen dan eens een mailtje sturen naar tipsapenstaartjeautoblogpuntenel ?
jaccovdzaag zegt
@jrsmoke: Arme mensen klinkt wel een beetje grof, vind je niet?
jrsmoke zegt
@jaccovdzaag: Ik bedoel arm als in aandacht tekort, niet geld tekort.
fmgarcia zegt
@jaccovdzaag: arme mensen kunnen niet zelf een auto uitzoeken, begrijp dat dan.
jaccovdzaag zegt
@fmgarcia: Nou. Zou te zien de rijke ook niet, als ik de budgets voorbij zie komen bij de adviezen.
Dus je verhaaltje heeft weinig houvast.
fmgarcia zegt
@jaccovdzaag: geef toch ook reactie op die van jou. Wat sander zei was inderdaad grof. Verhaaltje klaar.
sanderm3 zegt
@jrsmoke: tja, t kan ook zijn dat die mensen niet zo hulpbehoevend zijn als mensen met geld teveel ?
shootingbraker zegt
@sanderm3: oh god, een prachvoorbeeld van het oud-Hollandse misgunnen. Want in Nederland mag succes niet beloond worden en al helemaal niet getoond worden.
maikelschennink zegt
@sanderm3: eergisteren een mailtje gestuurd met mijn max budget van €2500, we zullen binnenkort zien wat er gevonden wordt ^^
gitaarknul zegt
@sanderm3: ik heb een verzoek indegiend met een budget van 1000 voor een ruime tijdelijke vakantie auto… nog niet voorbij zien komen….
lekbak zegt
@gitaarknul: w124 station, volvo station, Opel omega b station, Ford modeo station.
De w124 maakt niet uit hoe uitgeleefd die is. Thuis brengen doet die je sowieso, in comfort ook nog!
gitaarknul zegt
@lekbak: thanks! Volvo v70 zat ik al aan te denken inderdaad, maar zon mondeo is ook een goede
lekbak zegt
@gitaarknul: gouden tip: kijk gewoon op marktplaats en voer als zoekopdracht in: carrosserie stationwagen en suv, brandstof voorkeur indien van toepassing, budget Max 1100 (10% afdingen lukt vast). Laat je verrassen door wat je kan vinden. Kies niet voor de laagste km standen want die zijn ofwel gelogen ofwel afgeragt.
Neem een simpele gereedschap set incl ducttape, isolatietape, tywraps, ijzerdraad en stroomdraad mee. Incl multimeter kan je bijna alle mogelijke problemen oplossen. Kleine pech onderweg is eigenlijk alleen maar leuk want het levert gezelligheid en goede verhalen op.
Zelf meermalen door Oost Europa gereisd met verschillende w124’s. Soms dondert de uitlaat er onderweg of houdt de koelventilator ermee op maar dat is alleen maar voer voor verhalen.
gtwillem zegt
@gitaarknul: Ik zou de Volvo V70 en 850 links laten liggen. Voor 1000 euro heb je alleen een auto goed voor onderdelen, ze zijn nog best wel geliefd. Een net exemplaar doet zo’n 3-5k.
Zelfde geld voor andere ‘Premium’ auto’s als de Mercedes, BMW en Audi modellen. Dus je moet gaan zoeken naar groot en waanzinnig incourant. Zo’n auto die in principe nog wel goed moet zijn, maar waar echt niemand op zit te wachten. Stationwagons zijn nog wel redelijk geliefd (voor de hond, kinderen et cetera) maar een grote sedan van een niet-premium merk is mijn tip. Enkele voorbeelden:
1. Cadillac Seville SLS/STS: die Northstar motoren zijn bulletproof. Er staat er eentje te koop met wat werk. Een beetje handige monteur weet hem zo op te lappen. Erg leuk, maar ik zou het niet aanraden.
2. Chevrolet Alero: Zwaar onderschatte auto. AutoWeek heeft er een in hun Barrelbrigade. Zelfs een V6 is in budget. Zeker een kijkje waard.
3. Chrysler 300M: Ook behoorlijk onderschat. Zeer ruim en heel comfortabel. Altijd een V6.
4. Ford Scorpio: Lelijk maar toch heel gaaf. Een Cosworth V6 kan, maar de 2.3 is betrouwbaarder.
5. Honda Accord: zeer nette auto, technisch onverwoestbaar. Alleen even letten op roest.
6. Hyundai XG: De topper boven de Sonata. Altijd een V6 met automaat. Technisch gezien uitstekende auto’s, zij het wat ouderwets. But who cares?
7. Jaguar S-Type: Een XJ is nog wel geliefd, maar niemand kijkt naar een S-Type, terwijl het puike auto’s zijn. De eerste serie zijn technisch niet helemaal top.
8. Kia Magentis: Kia uitvoering van de Sonata. Net als de XG een beetje ouderwets, maar niet eens zo heel verkeerd. Veel ruimte, prima automaat en een V6.
9. Mitsubishi Sigma: Een soort grote Galant. Hout, V6 en automaat. En best wel een aardig ontwerp.
10. Opel Omega: Net als de Scorpio. Een nette 2.0 met weinig kilometers kan makkelijk voor het budget, zelfs de laatste versie van ná de facelift.
11. Peugeot 605: Ultieme reisauto. Zeer ruim, grote fauteuils en een toponderstel. De 406 is ook zeker de moeite waard.
12. Pontiac Bonneville: grote, lompe sedan. Heerlijk comfortabel. Motor en bak zijn erg goed, interieur wat minder.
13. Renault Vel Satis: dé reisauto bij uitstek. Elektronica is niet bulletproof, maar voor 1000 heb je wat keuze om een redelijk exemplaar te vinden.
14. Toyota Camry: 2.2 is een zeer fijne motor. Rijdt prima en technisch goed.
Andere optie is kijken naar een full size MPV. Een SUV of terreinwagen is nog wel te verkopen, maar de grote MPV’s zijn erg incourant. Dus auto’s als de Citroen Evasion, Lancia Zeta, Seat Alhambra en Chevrolet Trans Sport. Moet voor 1000 best lukken. Succes met de keuze!
gitaarknul zegt
@gtwillem: kijk, das een mooi lijstje, andere eis is dat er 5 (jong) volwassen kerels in moet incluis 5 flinke backpacks, maar dat gaat zeker lukken
gtwillem zegt
@gitaarknul: Dan zal ik zeker gaan voor zo’n MPV. Dus een Citroen Evasion, Chrysler Grand Voyager, Fiat Ulysse, Ford Windstar, Ford Galaxy, Honda Shuttle, Hyundai Trajet, Lancia Zeta, Mazda MPV, Mitsubishi Space Wagon, Nissan Serena, Opel Sintra, Peugeot 806, Pontiac Trans Sport, Renault Espace, Seat Alhambra, Toyota Previa of Volkswagen Sharan.
Silverarrow zegt
@gitaarknul: ik zou een 850 2.5 10v zeker níet links laten liggen. De tienklepper is vrijwel onverwoestbaar en er zijn zat van die bakken te koop voor 1000 tot 1500 euro die nog makkelijk een jaartje of 2 mee kunnen. Als je mazzel hebt vind je een op LPG, scheelt je ook nog aanzienlijk in de brandstofkosten.
bofkont zegt
@gtwillem: northstar motoren zijn juist helemaal niet bulletproof !! Lekke koppakkingen bij de vleet.
gtwillem zegt
@bofkont: Bij de meeste zijn de koppakkingen al vervangen, vaak met andere bouten die beter aanpassen aan hogere temperaturen (met uitzetten). Voor een beetje monteur niet zo’n probleem.
hercujes zegt
Man wat ben ik verliefd op die e39…
fconderkantlat zegt
als we naar het bijna complete aanbod binnen nederland kijken, http://www.gaspedaal.nl/zoeken.html?pmax=20000&bmax=2001&crs=Stationwagon&srt=pr-d&uz=1&csmin=6
lijkt mij dit de meest interessante: http://www.autotrader.nl/auto/bmw-5-serie/1999/uden/73z8q/bmw-5-serie-540i-touring-executive-lpg-g3-2e-eig-6/
de eigenaar kan meteen ook jullie recente autoblog occassion advies voor de 5 serie doornemen :)
bofkont zegt
@arashrsf: Je zegt het idd juist “bijna”sites als autotrack/autoscout neemt hij helaas niet meer mee in de zoekopdrachten.
shalomleon zegt
Nissan stagea, heb je nog geld over om er een R34 neus op te zetten
shalomleon zegt
Volvo V70 T5R
dieselaer zegt
@shalomleon: gave optie: degelijk, vierkant, vlot en heel ruim. Er is geen reden meer om die suburban te kiezen
crackdavid zegt
@dieselaer: Je vergeet het geluid :p
lekbak zegt
@dieselaer: eh, de volvo kan rondjes rijden in die suburban. Nog steeds een nuttig alternatief dus.
dieselaer zegt
@lekbak: die kun je echter niet normaal parkeren…ik ben een liefhebber van amerikaanse wagens, maar deze loodsen op wielen zijn hopeloos onpraktisch in Nederland
crackdavid zegt
@shalomleon: Die bestaat niet… Wel een V70R en een 850 T5-R.
shalomleon zegt
@crackdavid: true, maar je snapt mijn bedoeling
ej20g zegt
@crackdavid: 850 T-5R. Het is mierenneukerij, ik weet het. Maar als trotse bezitter van een T-5R kan ik het niet laten.
jobberns zegt
@crackdavid: engine-swap? ?
gtwillem zegt
@crackdavid: T5-R bestaat niet, het is natuurlijk T-5R ;-)
mercedesclk350 zegt
Zo’n XJ is toch geen youngtimer? Ik denk trouwens idd dat die in het artikel al de beste zijn.
aj26sc zegt
@mercedesclk350: je hebt gelijk, het afgebeelde type XJ (x350) is vanaf 2003 geleverd. Het type daarvoor (x308) wel. Een XJ van dat type is ook interessant maar biedt helaas niet veel ruimte. Bovendien zijn goede exemplaren redelijk zeldzaam geworden.
jrsmoke zegt
Die XJR is echt rete dik
henkhupelschoten zegt
C30 CDI AMG of een C43 AMG! Lekker porsche’s plagen bij stoplichten in je blokhut op wielen!
VeniVidiVici zegt
Leuk die e39 M5, maar de schrijver zit er mooi naast! Want met 20000 euro heb je vandaag de dag geen goed onderhouden M5 meer hoor! De erg zeldzaam wordende verbeterde M5 facelift (2001-2003) vind je bijna niet meer (komt er 1 online dan is die binnen een uur meteen verkocht) en een goede met lage kilometerstand pre-facelift gaan ook al richting de 30000 a 35000 euro!
bofkont zegt
@VeniVidiVici: http://www.autohan.nl/aanbod/1169/BMW-M5.html
Deze was 17.5kK nog net niet de facelift, koplampen zijn er later ingezet volgens mij, maar wel een heel erg mooi goed onderhouden exemplaar en helaas ook al verkocht.
thomasthomas zegt
@venividivici: jij kijkt teveel bij autohan daar zijn alle prijzen maal 3.
VeniVidiVici zegt
@thomasthomas: Autohan… haha. Nou, Premium Classics kan er anders ook aardig wat van!
bofkont zegt
@thomasthomas: nee dat is absoluut niet waar, vind jij maar een vergelijkbare E46 M3 voor 10k, gaat je niet lukken.
parker zegt
@venividivici: onzin, europa staat vol met exemplaren van rond de 10-15k euro, kijk eens wat verder dan je neus lang is
VeniVidiVici zegt
@parker: Kijk jij maar eens wat verder dan je neus lang is en zie er maar eens een aantal facelift M5’s onder de 110000 kilometer te vinden… Niet!
Tenzij je happy bent met een M5 waar 200000 of meer kilometer op staat…
undifined1 zegt
@venividivici: de e39 m5 is alleen nog maar gezakt in waarde, e28’s gaan hard omhoog, en e34 m5’s beginnen ook duurder te worden. De e39 zie ik nog wel even met de andere e39s mee in waarde dalen, gaat nog zeker 5 jaar duren voordat die op hun dieptepunt zitten. Verder betwijfel ik of ze ooit duur gaan worden, daarvoor zijn er simpelweg veel te veel van gemaakt. En helaas is de motor van de e39 m5 niet echt afgeleid van een pure racemotor zoals die van zijn voorgangers wel was
bsxc2 zegt
Audi S8/BMW 750i/Mercedes S600
sjaakbonestaak zegt
Een BMW 750i e38, een van de mooiste 7 series en een heerlijke V12.
RobinM zegt
@sjaakbonestaak: Mee eens dat een E38 een super wagen is maar die V12 is wel de meest luie motor ter aarde. Een 740i is een veel fijnere auto.
rynnus zegt
@RobinM: Waarom vind je die V12 lui? Die zou toch juist het soepelste moeten lopen? Qua specs liggen de 740 en 750 inderdaad vrij dicht bij elkaar.
RobinM zegt
@rynnus: Nouja, een 5.4 liter V12 met 326 pk en maar 490 nm vind ik redelijk lui. Vooral als je em inderdaad met de specs van een 740i vergelijkt (m62 met 286 pk en 440 nm). Voor zoveel “meer” motorinhoud en aantal cilinders dan de V8 vind ik de V12 wel een teleurstelling.
Geen idee wat beide in verbruik doen in de praktijk maar ook daar zal de V12 niet best in zijn :)
gtwillem zegt
@RobinM: Het enige voordeel van de V12 is de trillingsvrije motorloop. That’s it. Ze zijn duurder, zwaarder en verbruiken flink meer dan de V8. Daarbij stuurt een V8 prettiger. En in het geval bij de E38 is het voordeel van extra vermogen niet echt aanwezig. De 750i zat op 326pk, terwijl de 740i op 286 zat. De Mercedes S500 had 300pk, een S600 had 367pk. Alleen bij Audi was de twaalcilinder flink sterker en sneller (4.2 310pk, 6.0 420pk).
jrsmoke zegt
BMW X5 4.4i is ook nog een optie. Ruimte, power en een lekkere hoge zit. En youngtimer.
escort77 zegt
Saab 9-5 Troll R
(of een andere door Hirsch onder handen genomen 9-5 Aero)
mrdj zegt
@escort77: haha ik zat er op te wachten. Dikke saab 95 estate met 2.3 turbo, gaat zonder al te veel moeite naar 300+ pk en ja youngtimer!
dwersbongel zegt
Mooie afsluiter @larssb ;) planken, dakplaten alles kan er wel in.
frankvantpietje zegt
Valt mij op dat er regelmatig mensen dolende zijn de geen Franse auto’s willen. Blijkbaar biedt de Duitse industrie niet wat men wil, los van (gebakken lucht) status. Uit verschillende vergelijkingen komt naar voren dat de Fransen een degelijker en betrouwbaarder auto bouwen dan de Duitsers. VAG (Veel Auto Geouwehoer) spant helemaal de,kroon.
Advies aan deze man, ga eens kijken naar een Franse of Japanse auto en vergeet dat inferieure grote bekken blik.
stephano zegt
@frankvantpietje: In de praktijk zijn de meeste Franse auto’s onderhuids net zo Duits als Volkswagen, maar het lukt ze toch niet om hun krakkemikkige imago af te schudden.
87sandyd zegt
@stephano: ach heeft er één een minderwaardigheidscomplex hoor. Komt je Franse voiture niet genoeg in beeld? Dat Duitse auto’s zo goed worden verkocht heeft niet alleen te maken met marketing. Ze zijn ook gewoon goed.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind een aantal Franse auto’s ook mooi. Maar ze kunnen echt niet tippen aan de kwaliteit van het Duitse kwartet.
stephano zegt
@87sandyd: Ik rij Volkswagen en Jeep en heb nog nooit een Franse auto gehad.
Ik bedoel het puur objectief. De onderdelen die in zowel de Franse als in de Duitse auto’s zitten zijn afkomstig van de zelfde fabrikanten en zullen dus even degelijk zijn. Afwerking en materiaalkeuze zal merk/model specifiek zijn, maar je ziet dat consumenten wel degelijk irrationele voorkeuren hebben. Zo schrijft een Skoda Octavia veel sneller af dan een Volkswagen Passat, twee vergelijkbare auto’s van de zelfde fabrikant (VAG) en dat is puur vanwege het merk imago.
bofkont zegt
@frankvantpietje: Franse auto’s zijn echt niet beter, maar waar ze echt in falen net als Aziaten is het puntje afwerking, kwaliteitsbeleving is bij het Duitse top segment zoveel beter!!
maseraudi zegt
@frankvantpietje: welke Franse youngtimer met veel power en ruimte stel jij voor?
Ik dacht misschien aan een Safrane Biturbo, maar verder is er bij de Fransen niet zo veel te vinden wat in deze categorie mee doet.
deora zegt
Een Mercedes S klasse W220 55 AMG uit 2001!
toyotafortuner zegt
@larssb: De foto bij de Alpina toont een 3.3 model.
OT: Idd, mooie afsluiter: een echte YOLO-advies. Natuurlijk met. wel lpg erop.
Mijn duit in het zakkie: Een Impala SS importeren. Een Impala SS was eigenlijk een aangepaste, civiele versie van de Caprice als politiewagen. Maar man dan rij je pas écht exclusief Of doe nog gekker: een El Camino SS, dan wel een even sterke GMC Caballero/Sprint.
paginl zegt
Zakelijk gebruik maken van de youngtimer regeling….. Autoblog zou er niet aan mee moeten werken. Hierdoor wordt de oldtimer en youngtimer regeling iedere keer aangescherpt. Bedankt!
aj26sc zegt
@paginl: een youngtimer prive rijden geeft je geen enkel fiscaal voordeel.. Dus het is (fiscaal gezien) per definitie een regeling voor zakelijke rijders. Dus ik begrijp je opmerking niet helemaal.
parker zegt
@paginl: de youngtimer regeling ís alleen maar een zakelijke auto regeling, wat klets je nou?
W115 zegt
Passat W8. Lekker anoniem ook
volvo850forlife zegt
Volvo 850 T-5R. Ook al lever je dan wel wat vermogen in.
crackdavid zegt
Tja… Heel veel keus is er niet als het een youngtimer moet zijn met veel vermogen (300+ pk) en max €20.000. Dan kom je toch al snel bij Mercedes en BMW uit. Een Mercedes AMG uit die tijd ziet er erg fout uit vind ik, dan zou ik voor een Alpina B10 V8 gaan.
kingjoop zegt
Ik zou voor de BMW gaan, maar ja, je wil s wat anders:
Mercedes ML 55AMG of
El Camino!!
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=281367831
Dutchdriftking zegt
Tja, ik denk dan meteen aan ee S8 van de eerste generatie. Mooi donkerblauw mooi donker leder. Heerlijk hoor!
993c zegt
Toch genoeg leuks te vinden…
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=276933464
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=279260770
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=279554767
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=282312719
shalomleon zegt
Saab 9-5 aero, hirsch kit erop en vlammen maar
bofkont zegt
@shalomleon: vanuit een Bmw naar een veredelde opel, man dan ga je terug in kwaliteitsbeleving, pfffffff
bofkont zegt
http://www.autotrader.nl/auto/mercedes-benz-c-klasse/1998/krimpen-aan-de-ijssel/6hyw7/mercedes-benz-c-klasse-c-43-amg-combi/
Geweldig!! en gegarandeerd bijna geen afschrijving meer bij een net /goed onderhouden exemplaar.
turboboy zegt
http://link.marktplaats.nl/m987425298
De?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=83450 E430 van mijn vader ?
jeroen11 zegt
Lexus LS 430? Onverwoestbare V8, stil, luchtvering. Vaak wel veel km op de teller maar dat is geen probleem. Niet moeders mooiste maar wat kan het je schelen als je in de stuurzetel naar je bestemming zoeft. En voor dit budget koop je er twee, een aparte kleur voor even en oneven dagen.
scottishcarspotter2000 zegt
Alfa 159 was de vaste tip toch? V6 Station!
hans75 zegt
@scottishcarspotter2000: je bent me voor…
dit is wederom idd de beste keus!
hans75 zegt
@hans75: maar als ie 15 jaar oud moet zijn… wordt het toch een Alfa 166…ook een heerlijke ruime bak!
bofkont zegt
@hans75: met die waardeloze GM V6, mag ik even heel hard lachen, de oude V6 busso is zoveel beter.
In de 159 is de 1750 tbi de enige juiste motor.
hans75 zegt
@bofkont: de holdenV6 komt er bij mij ook niet in…. daarom gewoon een 2.4jtd
bofkont zegt
@hans75: Kijk die is idd erg lekker :)
bofkont zegt
@scottishcarspotter2000: zie mijn reactie aan Hans, waardeloos ding die GM V6.
thomasthomas zegt
Hield het geld in mijn zak. Een youngtimer heeft hij al. Het verschil is alleen niet zo dramatisch meer als je als een 540i hebt. Een flinke grote beurt en lekker doorrijden.
ej20g zegt
Het is eerder gezegt maar ik doe het toch nogmaals: een mooie 850 T-5, T-5R of R gaat je niet teleurstellen. Voor €4000 vind je een zeer nette T-5 met lage kilometerstand. Voor €6000 á €7000 vind je wel een zéér nette T-5R. Voor dat geld komt ook een R mét handbak (en dus een sperdifferentiëel) binnen budget. Het budget wat je over hebt kun je gebruiken om de auto nog wat netter te maken en eventueel te tunen naar, pak ‘m beet, 300 pk en ongeveer 450 á 500 Nm koppel.
freshlife zegt
Enige punt wat ik zou kunnen bedenken om niet de alpina te kiezen zou zijn; je gaat een model terug vanaf wat je nu hebt. Dit gezegd hebbende blijkt de e39 degelijker in elkaar te zitten, 1 van de mooiste bmw interieurs te hebben, en werden in deze bouwjaren nog goede kwaliteit (dik) nappa leer gebruikt
clarkson zegt
Ik zou in ieder geval wel bij een youngtimer specialist langs gaan. Toch @bofkont ;) ?
bofkont zegt
@clarkson: Haha ik zat al te wachten op je reactie , maar uiteraard ga je daar heen als je kwaliteit en iets unieks wil hebben ?
gtwillem zegt
Dit word een hele lastige om origineel te zijn. Als er zo veel no-go’s zijn is er nauwelijks keuze. Toch maar even proberen!
@cpp1 heeft een mooiere, maar een Audi RS4 B5 is mogelijk. Dan heb je niet de aller, aller mooiste. Maar allez, je gaat hem ook gewoon gebruiken. Ze zijn explosief snel, echt sneller dan een M5 of een 996. En dat is standaard. Ga er mee naar JD en 430-450pk is relatief eenvoudig en betrouwbaar te doen. Kostenpost: de zachte compound van de velgen (om de eveneens gevoelige voortrein te ontzien).
Van een RS4 naar een RS-Four. Ik heb het natuurlijk over de Nissan Stagea RS-Four, een soort Volvo V70 T5 concurrent van Nissan. Een soort Skyline Stationwagon, deze heeft zelfs de Skyline neus. Maak je geen illussies, dit is géén GT-R combi. De motor is een mindere 2.5 en het onderstel is lang niet zo geavanceerd. En dat is een voordeel, want er kan minder aan stuk gaan. Eenvoudig op 400pk te krijgen. Nadeel: je zit links.
Ben je tevreden over je dealer kun je deze BMW X5 4.4i overwegen. Je moet hem wel eventjes uit München halen, maar dat moet geen probleem zijn ;-). Slechts 91.000 kilometers en in een heerlijk klassieke uitvoering: Oxford groen met beige lederen interieur en lichte houtafwerking. Rijdt nog altijd prima. Wil je een mooi stukje proza bij de advertentie heb je voor het dubbele bedrag een langzamere 3.0i. Voordeel: staat al in Nederland, topbedrijf, goed gepoetst. Ook gewoon een import met zelfde kilometers.
Of ga weer terug naar je roots met deze Volvo 850 T-5R. Geen vla-vlip gele, maar mooier donkergroen. Ok, minder snel dan de BMW, maar de sensatie is er niet minder om. In tegenstelling tot de Nissan is deze heel makkelijk door te verkopen, in Nederland is iedereen err wild van (want onderstuur is vet fijn ;-)). De betere Volvo Stationwagon optie vind ik dan de V90 3.0 (wat volgens mij gewoon een 2.9 is, maar dat klinkt niet goed). Waar de 850 hinkt op twee gedachten is dit gewoon een ruime kilometervreter.
Over een totaal andere boeg is deze Mitsubishi Pajero Evolution. Yup, die was er ook nog, met een 288pk sterke MIVEC 3.5 V6. Zijn er maar 3.500 van gebouwd en allemaal met het stuur rechts, helaas.
Er was geen E39 Touring, maar er was wel een BMW M5 Touring van de E34. Deze is over budget, maar dat krijg je met gemak terug bij de afschrijving. Serieus zeldzaam. Ook vond ik dit gare ding, geen idee wat het is, het is en elk geval gênant en origineel tegelijk.
Een van de lekkerste stationwagons uit de jaren ’90 is toch wel de Saab 9-5 Estate Aero. Waar ik eigenlijk niets heb met de snelle Volvo’s, vond ik de Saabs wel weer erg cool. Nadeel: mooie zijn eigenlijk niet meer te vinden, allemaal op gereden. Deze is slechts 5.000 euro, dus genoeg mogelijkheden qua opknappen en tunen.
Ik zou het verder eigenlijk echt niet weten, eerlijk gezegd. Zoals aan het begin gesteld werd zijn er maar twee opties, een Audi S6 Avant of een BMW-Alpina B10 4.6. De Audi vind ik cooler, de BMW stuurt iets beter.
Dan Mercedessen. De AMG staat er al, maar er is ook nog zo iets als Brabus. En dit een schitterend alternatief op zo’n AMG, de Brabus E 5.8 Combi 4-Matic. Yup, 400pk, 4wd en een enorme bagageruimte. Mocht je bereid zijn iets in te leveren op vermogen, is er ook deze ultracoole Brabus E 3.6 Combi.
Succes met je keuze!
bofkont zegt
@gtwillem: Dure adressen hoor, en dan zeggen in eerdere topics dat die E39’s te duur zijn ;)
sequoyah_parera zegt
Mijn persoonlijke keuze in dit geval, een Volkswagen Passat B3 2.8 VR6 G60 SYNCRO GT in variant uitvoering. Groot, snel, redelijk betrouwbaar en nog redelijk zuinig door de uniek lage CW waarde. Bovendien een niet zo’n voor de hand liggende keuze. Er zijn er nog maar weinig in geweldige conditie die niet verknalt zijn met tuning, dus ik verwacht ook zeker dat deze de komende jaren meer waard gaat worden. De laatste paar weken zit ik er zelf naar te kijken, maar ik zie ze vandaag niet op marktplaats staan. Toch zeker de moeite waard om te overwegen in mijn ogen… in goede conditie met een kilometerstand van rond de 77.000 km kosten ongeveer €10.000,-
hight96 zegt
En de RS4? Kan op zich ook wel
ivofga zegt
Staat een mooie Bentley turbo r lwb van 1996 voor €16.900,- moet met die inruil wel lukken denk ik. En met 358 pk geen stakker.
rufctr01 zegt
Ik vind de Audi er erg gedateerd uitzien, kan echt niet meer.
e1000bmw zegt
*overlegt met @gtwillem over de E34 M5 Touring bij Premium Classics als optie*
e1000bmw zegt
@e1000bmw523i: Ow wacht, budget is niet bepaald toereikend…
gtwillem zegt
@e1000bmw523i: Mijn reactie moet nog worden goedgekeurd.
En natuurlijk staat er een E34 M5 Touring in :-D
e1000bmw zegt
@gtwillem: Top! Die E39 M5 vind ik namelijk ongeschikt. Jesse wil immers het nodige kunnen vervoeren. Een touring is dan gewoon vele malen praktischer…
gtwillem zegt
@e1000bmw523i: Inderdaad, die Jaguar XJR en BMW M5 zijn weliswaar dé sportsedans van de jaren 90, maar praktisch gemak is ver te zoeken als je dingen moet meenemen.
Daarom heb ik nog wat opties kunnen vinden, maar aangezien we nu dienen te wachten totdat de reacties goedgekeurd worden duurt het wel even. Maybe we need to summon the @autoblogger ;-)
sydney zegt
Mooi altijd bij deze rubriek en sowieso het sentiment op dit blog; Franse auto’s zijn kudt en Duitse auto’s nevernooit om vervolgens met een ’73 Chevy Suburban aan te komen als aankoopadvies.Kleuterblog dus.
bofkont zegt
@sydney: klopt toch ook, Franse auto’s is vrijwel altijd slecht afgewerkte zooi.
jipino zegt
@sydney: Wellicht in de andere adviesartikelen een relevante comment. Hier is het nogal misplaatst, aangezien er geen Franse auto’s met 300 pk of meer zijn (voor zover ik weet, ik ben erg benieuwd of iemand mij een uitzondering kan aanwijzen).
De Duitse merken worden inderdaad vaak aanbevolen door de AB schrijvers, maar wellicht is dat juist omdat het hun taak is de wat minder fantasievolle tips te geven en de wat fantasierijkere tips over te laten aan het commentvolk.
gtwillem zegt
@jipino: Ze zijn er wel, maar dat zijn geen stationwagons. Alleen een paar Venturi’s (Atlantique 300, 400GT), Bugatti’s (Veyron, Veyron Supersport), Mega’s (Track, Monte Carlo) en dat was het eigenlijk wel.
De sterkste moderne Citroen is denk ik de C5 3.0 HDI met 241. Voor Peugeot is dat de RC-Z R met 270pk en de Renault Laguna Biturbo Hartge met 280pk. (volgens mij, kan het mis hebben)
jipino zegt
@gtwillem: Ja ik bedoelde ook inderdaad stations/enigszins praktische auto’s. De Bugatti Veyron e.d. liggen wellicht ook iets buiten het budget.
Author zegt
De Duitse merken worden vaak door ons aanbevolen omdat de verzoekers ze vaak bij hun voorkeursmerken hebben staan. Soms is 1 + 1 gewoon 2 ;)
kennone zegt
Volvo V70 2.4T R AWD en een Ecutechje en je hebt 350pk!!
fasteddie zegt
Mmmm.. 545 touring. Vrij zeldzaam en nu al 12 jaar oud… Waarom niet 3 jaar doorrijden? Dan zit die al in de youngtimer regeling. De 545 touring wordt m.i. een klassieker. De vormgeving (door bangle) ziet er heden ten dage verre van verouderd uit! Ik zou het budget reserveren voor evt onderhoud en lekker doorrijden?
jipino zegt
@fasteddie: Ik vraag me ook af welke men over tien jaar denkt dat de nieuwere is: de f10 of de e60. Ik moet zeggen (ben geloof ik één van de weinigen) dat ik de e60 mooi vind, en hij oogt nog steeds modern.
MrHyde zegt
Een Lexus LS460 is misschien nog een idee. Het mag dan misschien wel een Mercedes uiterlijk hebben, het is niet kapot te krijgen.
Ook een S4 station kan leuk zijn. Wat agiler dan een S6.De RS4 kan ook, is in 2000 in productie gegaan, dus vroege exemplaren kunnen net onder de youngtimer-regeling.
Ook is er nog de Maserati Quatroporte. Wel Italiaans, maar kan wel heel erg lekker zijn.
En anders is er misschien nog wel ergens een leuke G-Wagon te vinden. Maar ben bang dat de echt interessante exemplaren wel net buiten je budget vallen.
gtwillem zegt
@MrHyde: Dat zal dan een LS430 worden, alhoewel die nooit als CrossSport is geleverd.
moveyourmind zegt
Een Jaguar XJR met trekhaak…
Al is een XJ helemaal mijn ding en hoop ik er dit jaar één aan te schaffen, het is nou niet bepaald een praktische auto…
Zoals het een Jag betaamt is er genoeg ruimte voor een fatsoenlijk motorblok, dat kost nu eenmaal een beetje ruimte. Net als de achterwielaandrijving in combinatie met de lage lijn van de auto. Veel meer bagageruimte dan een compacte middenklasser heeft hij niet. En dan is de achterbank nog niet eens neerklapbaar… En alleen al de gedachte aan een trekhaak onder een Jag…
Ik kan het bijna niet mijn mond uitkrijgen, maar ik zou met het budget van de vraagsteller misschien wel eens naar een Audi kijken, naar een dikke Q7! Lijkt mij een erg geschikte auto.
gtwillem zegt
@moveyourmind: Audi Q7 is pas vanaf 2005 geleverd, dus valt niet onder youngtimer regeling.
moveyourmind zegt
@gtwillem: Dat had ik even over het hoofd gezien, dat maakt het zakelijk gezien wat minder interessant…
Dan maar gelijk goed en en een Jeep Grand Cherokee uit de jaren zeventig/begin jaren tachtig op LPG… Als Woody uitgevoerd met van dat mooie hoogpolige tapijt op de vloer en op de rug van de voorstoelen. Een net exemplaar moet makkelijk binnen het budget passen.
toyotafortuner zegt
@moveyourmind: Grand Cherokee is vanaf 93.
Je bedoelt de Jeep Wagoneer/Grand Wagoneer. ;)
Denk wel dat je er zat kan vinden voor het bedrag
Rob zegt
@moveyourmind:
Of een jaren 90 Buick Roadmaster Wagon…..
http://zombdrive.com/images/1992_buick_roadmaster_wagon_estate_rq_oem_1_500.jpg
gtwillem zegt
Dit word een hele lastige om origineel te zijn. Als er zo veel no-go’s zijn is er nauwelijks keuze. Toch maar even proberen! Je zult helaas wel moeten importeren, in Nederland is er niet veel te vinden.
@cpp1 heeft een mooiere, maar een Audi RS4 B5 is mogelijk. Dan heb je niet de aller, aller mooiste. Maar allez, je gaat hem ook gewoon gebruiken. Ze zijn explosief snel, echt sneller dan een M5 of een 996. En dat is standaard. Ga er mee naar JD en 430-450pk is relatief eenvoudig en betrouwbaar te doen. Kostenpost: de zachte compound van de velgen (om de eveneens gevoelige voortrein te ontzien).
Van een RS4 naar een RS-Four. Ik heb het natuurlijk over de Nissan Stagea RS-Four, een soort Volvo V70 T5 concurrent van Nissan. Een soort Skyline Stationwagon, deze heeft zelfs de Skyline neus. Maak je geen illussies, dit is géén GT-R combi. De motor is een mindere 2.5 en het onderstel is lang niet zo geavanceerd. En dat is een voordeel, want er kan minder aan stuk gaan. Eenvoudig op 400pk te krijgen. Nadeel: je zit links.
Ben je tevreden over je dealer kun je deze BMW X5 4.4i overwegen. Je moet hem wel eventjes uit München halen, maar dat moet geen probleem zijn ;-). Slechts 91.000 kilometers en in een heerlijk klassieke uitvoering: Oxford groen met beige lederen interieur en lichte houtafwerking. Rijdt nog altijd prima. Wil je een mooi stukje proza bij de advertentie heb je voor het dubbele bedrag een langzamere 3.0i. Voordeel: staat al in Nederland, topbedrijf, goed gepoetst. Ook gewoon een import met zelfde kilometers.
Of ga weer terug naar je roots met deze Volvo 850 T-5R. Geen vla-vlip gele, maar mooier donkergroen. Ok, minder snel dan de BMW, maar de sensatie is er niet minder om. In tegenstelling tot de Nissan is deze heel makkelijk door te verkopen, in Nederland is iedereen err wild van (want onderstuur is vet fijn ;-)). De betere Volvo Stationwagon optie vind ik dan de V90 3.0 (wat volgens mij gewoon een 2.9 is, maar dat klinkt niet goed). Waar de 850 hinkt op twee gedachten is dit gewoon een ruime kilometervreter.
Over een totaal andere boeg is deze Mitsubishi Pajero Evolution. Yup, die was er ook nog, met een 288pk sterke MIVEC 3.5 V6. Zijn er maar 3.500 van gebouwd en allemaal met het stuur rechts, helaas.
Er was geen E39 Touring, maar er was wel een BMW M5 Touring van de E34. Deze is over budget, maar dat krijg je met gemak terug bij de afschrijving. Serieus zeldzaam. Ook vond ik dit gare ding, geen idee wat het is, het is en elk geval gênant en origineel tegelijk.
Een van de lekkerste stationwagons uit de jaren ’90 is toch wel de Saab 9-5 Estate Aero. Waar ik eigenlijk niets heb met de snelle Volvo’s, vond ik de Saabs wel weer erg cool. Nadeel: mooie zijn eigenlijk niet meer te vinden, allemaal op gereden. Deze is slechts 5.000 euro, dus genoeg mogelijkheden qua opknappen en tunen.
Ik zou het verder eigenlijk echt niet weten, eerlijk gezegd. Zoals aan het begin gesteld werd zijn er maar twee opties, een Audi S6 Avant of een BMW-Alpina B10 4.6. De Audi vind ik cooler, de BMW stuurt iets beter.
Dan Mercedessen. De AMG staat er al, maar er is ook nog zo iets als Brabus. En dit een schitterend alternatief op zo’n AMG, de Brabus E 5.8 Combi 4-Matic. Yup, 400pk, 4wd en een enorme bagageruimte. Mocht je bereid zijn iets in te leveren op vermogen, is er ook deze ultracoole Brabus E 3.6 Combi op basis van W124.
Succes met de keuze!
Alle auto’s gevonden op AutoScout
jipino zegt
@gtwillem: De linkjes lijken het niet te doen, bij mij althans…
gtwillem zegt
@jipino: Zijn ook geen linkjes ;-)
jipino zegt
@gtwillem: Ah oké, ik kreeg haast al medelijden met je omdat je zoveel moeite had gedaan voor een goed lijstje en vervolgens de links niet werkten.
stefanos zegt
C32 AMG touring?
stefanos zegt
Subaru Forester STI ?
cpp1 zegt
@gtwillem: @jesse: van een B5 rs4 ga je geen spijt krijgen, spreek uit ervaring. Een auto om verliefd op te worden. Een auto die je ook niet snel meer zult verkopen. Een degelijke, karaktervolle en goed gebouwde auto ook, zeer snel. Maar een echt goede zit momenteel wel boven de 20.000.
Als je zoiets koopt, koop dan met ingevulde boekjes , rekeningen etc Heb bij die van mij alle rekeningen etc vanaf 2001. Turbo’s kunnen een aardig kostenplaatje worden als ze aan het verslijten zijn, 5000 euro want de motor moet er dan uit. Motor zelf is behoorlijk bulletproof.
Mijn advies, kijken in Zwitserland voor een goede originele. Een vriend van mij heeft vorig jaar ook daar een b5 gekocht.
barchettaspider zegt
Een audi 200 20v turbo quattro avant is ook interessant, alleen is dat misschien wat ouder dan gewenst. Wel enorm ruim en genoeg vemogen.
kiasoul98 zegt
Zucht… in elk lijstje komt de eindeloze BMW of Mercedes of Audi blah blah blah.. Dit is toch een autoliefhebberssite..??
-edit: kijk eens naar de voorkeursmerken-
Rob zegt
@kiasoul98:
Tsja, ben het wel een beetje met je eens. Maar als de adviesvragers dat er nu eenmaal neerzetten……
Hoewel ik me wel afvraag waarom je dan nog advies wil, als je toch al de keuze voor Mercedes BMW of Audi hebt gemaakt…. Wat wil je dan nog eigenlijk horen?