Dit zijn. toch wel de krenten uit de pap.
Het lekkerste bewaren voor het laatst. Gelukkig had Autobloglezer Wilco ons een tijdje geleden een erg lekkere aanvraag gestuurd. Hij is in de fortuinlijke positie om te kunnen shoppen naar een enorm leuke derde auto. Op dit moment heeft hij een Mercedes G500 uit 2004, die hij heeft laten ombouwen naar de 2016-look. Dat was eenvoudiger en voordeliger dan inruilen op een nieuwe. De G500 ziet er niet alleen uit als een AMG, dankzij een Quicksilver-uitlaat klinkt ‘ie misschien wel bruter dan een AMG. Zijn andere auto is een Tesla Model S P100D, je weet wel: die hele snelle.
Zijn vrouw rijdt het meest met de G500, Wilco rijdt zakelijk de Tesla. Stiekem maakt hij best veel kilometers in hun derde auto, een Porsche 911 Carrera 4 van de 997 generatie. De auto bevalt hem op zich heel erg goed, maar hij zoekt toch wat anders. De teller staat inmiddels op 170.000 km en hij wil ‘m nu nog verkopen voordat de waarde nog verder zakt en/of er hoge onderhoudskosten aankomen. Wilco heeft uiteraard al rondgekeken en een Audi RS5 lijkt hem wel wat: lekker luxe, behoorlijk sportief en een gave motor. Maar zijn er nog andere alternatieven?
Ondanks dat het een fun-auto is, moet de nieuwe auto voldoen aan een paar eisen. Ten eerste moet de auto niet te nieuw zijn in verband met de afschrijving, maar zeker niet te oud zodat er geen merkgarantie (occasion-label, bijvoorbeeld) meer op zit. Een ander punt is vierwielaandrijving. Wilco is geregeld in Zuid-Duitsland en pakt dan een weekendje wintersport mee. Ook wil hij de auto altijd kunnen gebruiken. Niet alleen voor de leuke kilometers. Kortom, die RS5 lijkt goed te scoren. Of zijn er nog andere eauto’s die ook de moeite waard zijn? Team Autoblog ging het uitzoeken.
Om alvast in de stemming te komen, het lijstje met eisen en wensen van Wilco:
Huidige /vorige auto's: | Mercedes G500, Tesla S P100D, 997 Carrera 4 (gaat eruit) |
Koop / lease: | Koop |
Zakelijk / privé: | Voornamelijk privé |
Budget: | Liefst 50 tot 65, 75 mag als het iets moois is |
Jaarkilometrage: | Toch wel 15k per jaar |
Brandstofvoorkeur: | Benzine of elektrisch |
Reden aanschaf andere auto: | Inmiddels 170k gelopen met de 911 |
Gezinssamenstelling: | Getrouwd, 3 kinderen en een hond, maar die hoeven niet mee |
Voorkeursmerken/modellen: | Porsche is altijd goed. Audi RS5 Cabrio klinkt interessant |
No-go modellen / merken: | Diesels, langzame auto's, geïmporteerde auto's. |
Doe het niet: Audi RS5 Cabriolet (B8 8T).
De Audi RS5 combineert een paar unieke eigenschappen. Allereerst die zeer prettige 4.2 liter V8 met 450 atmosferische paarden. Die motor is een absolute parel. Voldoende krachtig onderin en naarmate de toeren toenemen, gebeurt dat ook met het vermogen. Dat gaat gepaard met een prachtige V8-roffel. De RS5 Cabriolet is wellicht een van de mooiste vierzits cabriolets. Toegegeven, dat is subjectief, maar de lijnen zijn nog altijd erg fraai. Waar gaat het dan mis? Het is eigenlijk de combinatie tussen die twee. Gepocheerde coquilles en een 18 jaar oude Pedro Ximinex smaken afzonderlijk van elkaar briljant, maar je moet ze niet combineren. De RS5 Carbio is zwaar, log, onderstuurd en die hoogtoerige V8 past daar niet bij. Ga dan voor een S5 met de V6 TFSI, die meer koppel levert en qua karakter veel beter bij de auto past. Mocht je écht een RS5 Cabrio wensen, bekijk dan hier ons Audi RS5 aankoopadvies.
Jaguar F-Type Coupe V6 S AWD
74.950
2017
35.000 km
Onlangs werd de Jaguar F-Type voorzien van een ingrijpende facelift. Of deze modelwijziging geslaagd is, laten we even in het midden. Het uiterlijk was namelijk nooit een reden om ‘m te laten staan. Sterker nog, allen voor het koetswerk zou je ‘m in de garage willen zetten. Stoeltje neerzetten, kopje thee erbij en gewoon kijken. Maar de F-Type is ook nog eens een geweldig rijdende auto. Het grote probleem is dat de F-Type altijd vergeleken wordt met de Porsche 911 en dat de F-Type niet dat niveau haalt. Dat klopt weliswaar, maar het verschil is niet zo groot als het lijkt. Daarbij is een Jaguar F-Type is véél mooier én een originele verschijning. In het budget zijn er diverse uitvoeringen te kiezen, waaronder de AWD. Deze kwam tegelijkertijd met de F-Type met handbak. Overigens kun je AWD niet combineren met die handbak, maar de achttraps automaat doet prima zijn werk. Gezien de eisen is de F-Type uitstekend geschikt.
Mercedes-AMG C43 AMG Cabriolet 4Matic (A205)
€ 64.950
2017
20.000 km
De minst spannende keuze is deze C-Klasse. Nu is 65 mille voor een C-klasse Cabrio erg veel geld, maar je krijgt er een hele hoop voor terug. Het is geen full-fat AMG, maar wel een prettige en uitgebalanceerde alleskunner met een sportief randje. Qua prestaties doe je bijvoorbeeld niet onder voor de F-Type. Het grote voordeel van de C43 is dat het een relatief praktische auto is voor een cabriolet. Er is plaats voor twee plus twee personen, er is een ruime kofferbak en omdat het een C-Klasse is, val je niet overal op in het verkeer, alhoewel je zelf maar moet oordelen of dat een voor- of nadeel is.
Nissan GT-R Black Edition (R35)
€ 74.950
2011
35.000 km
De Nissan GT-R is het compleet tegenovergestelde van de Mercedes C43. Ze hebben beiden een V6 en vierwielaandrijving, maar daar blijft het bij. De Nissan GT-R is veel rauwer, preciezer, ruiger en héél veel sneller. En met sneller bedoelen we op álle onderdelen. Sprint, Autobahn, B-wegen, circuit: er is eigenlijk geen moment dat een Nissan GT-R níet in zijn element is. Tweedehands exemplaren zijn zeer goed te vinden in het budget. Ga voor een zo laat mogelijk en origineel exemplaar. In tegenstelling tot de R34 hoeft de R35 echt niet getuned te worden om te kunnen genieten van het potentieel. Het kan overigens wel. Er is enorm veel te krijgen voor de Nissan GT-R, dus als je wilt kun je ‘m altijd nog naar je eigen smaak aanpassen.
Bentley Continental GT V8 Coupé
€ 75.000
2013
125.000 km
Je kan het sportieve aspect ook iets aan de kant zetten en opteren voor een Bentley Continental. Nu zijn er voldoende oude W12’s te vinden. Onze tip: niet doen. Niet voor 75 mille. Op dit moment komt de laatste iteratie van de eerste generatie in het vizier. Deze series zijn aanzienlijk beter. Zeker met de zacht blaffende V8 klopt deze auto gewoon helemaal. Om te rijden is de Continental GT sportief voor zo’n grote sloep. Tot 75% van zijn kunnen kun je er ook behoorlijk mee stoeien. Daarboven gaan de kilo’s wel een beetje de stuurvreugde in de weg zitten. Om te cruisen zijn het geweldige auto’s. Je kan de hele dag 270 km/u rijden, met alleen maar stops om te tanken. Echt sportief is het dus niet, maar je hebt wel veel auto voor veel geld.
Audi R8 Spyder 4.2 quattro (type 42)
€ 74.950
2012
40.800 km
De heilige graal van de Audi R8 kwam pas vrij laat. De Audi R8 Spyder met V8 is weliswaar de langzaamste R8, maar ook een van de meest magistrale. Ondanks dat de R8 met V10 aanzienlijk sneller is, zijn de verhoudingen tussen snelheid, grip, balans en vermogen perfect bij de V8. In de Spyder kun je die V8 ook nog eens beter horen. Als het gaat om de laatste paar tienden qua koetswerkstijfheid, is de coupé ook een goede mogelijk. Deze zijn eenvoudig te vinden in het budget. Tip: ga voor modellen ná de herfst van 2012, het liefst 2013 modellen. Dan weet je zeker dat je R-Tronic bak kunt omzeilen. In alle andere gevallen: ga voor de handbak.
Porsche 911 Carrera 4S Cabriolet PDK (991)
€ 73.950
60.000 km
2012
De meest standaard keuze die je maar kunt maken is natuurlijk een Porsche 911. In het budget kun je kiezen uit bijzondere 997-modellen en voldoende 991 uitvoeringen, zoals de 911 Carrera 4S. Als auto is de 991 veel beter. Je hebt meer ruimte, betere bouwkwaliteit, meer vermogen en een veel betere cabriokap. Als 911 is de 997 beter: kleiner, intenser en beter ‘fauchend’. Met name de besturing is een enorm verschil. Al rijdend in de 991 kom je erachter dat Porsche moeite had om de stuurbekrachtigingsinstallatie te voorzien van gevoel. Pas later (na de facelift en GT3 werd dat beter. In tegenstelling tot veel auto’s in dit lijstje is de Porsche geen auto met sportieve trekjes, maar een sportauto die geschikt is voor dagelijks gebruik. Het grootste nadeel is dat je ze veel te veel ziet. Zorg dus voor een bijzondere kleur of uitvoering. Dan herken je ‘m terug op de parkeerplaats in Zell Am See.
BMW 650i xDrive Cabriolet High Executive
€ 68.960
2015
55.000 km
Eigenlijk moet je deze auto niet kopen. Niet omdat het een slechte auto is, integendeel. Het zijn zelfs hele goede auto’s. Ten opzichte van de C43 AMG heb je meer ruimte, meer cilinders, meer vermogen en meer luxe. BMW heeft van de 6 Serie echt een onderscheidende auto weten te maken, terwijl zijn voorganger duidelijke 5 Serie genen deelde. De V8 is goed voor 450 pk en klinkt zelfs beter dan de V8 uit de M6. Nog een voordeel is dat je deze kunt combineren met vierwielaandrijving. Zo sportief als een M4 is deze auto natuurlijk niet, maar in vergelijking met de Bentley heb je wel minder massa en meer scherpte. De reden waarom je moet wachten is dat de waarde nog wel even gaat dalen en flink ook. Exemplaren van na de facelift vind je over een jaar of anderhalf voor aanzienlijk minder geld.
Alpina B4 Bi-Turbo Coupé Allrad
€ 69.950
40.000 km
2016
We moeten de 650i benoemen omdat het een unieke auto is die goed aansluit bij de eisen. Maar deze auto is misschien wel leuker. De Alpina B4 is de snelle versie van de 4 Serie, maar niet de M4. In tegenstelling tot de M4 heeft de Alpina een minder explosief karakter, iets meer comfort en met name wat meer exclusiviteit. Ook was het mogelijk om de Alpina te leveren met vierwielaandrijving. De Alpina B4 is een hele snelle 440i xDrive met veel luxe, de M4 is meer een apart model met een eigen karakter. Open Alpina’s doen het qua afschrijving altijd heel erg goed. De hardtop heeft niet de charme van een stoffen kap en weegt aanzienlijk meer, maar met kap dicht is een metalen klapdak stiller en aërodynamischer. Het enige is dat ze heel erg lastig te vinden zijn, want de B4 cabriolet Allrad werd maar mondjesmaat gebouwd. Je moet dus niet te veel eisen hebben qua kleuren en kleurstelling.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
900t zegt
De Bentley. Zeker in die kleur!
bierbuik zegt
Een 3e auto voor af en toe een weekendje wintersport.. Ik doe echt iets verkeerd als ik het zo lees
dirkiii zegt
@bierbuik: kom met die bierbuik eens van de bar kruk! ?
bierbuik zegt
@dirkiii: ik zit pas net!
Dutchdriftking zegt
@bierbuik: ik kan er een 3e auto bij kopen voor de winter. Maar dan is het budget geen 65-75k, maar 750 euro ??
bierbuik zegt
@dutchdriftking: voor mij zou het de 2e zijn, heb geloof ik nog €7,50 in mijn spaarvarken, of mag je je vrouw niet meer zo noemen?
Dutchdriftking zegt
@bierbuik: als er 7,50 tussen de vetrollen past mag je van een varken spreken.
bierbuik zegt
@dutchdriftking: oh daar past meer geld tussen dan ik heb gespaard!
rollingstoned zegt
@bierbuik: vrouwen zijn eerder bodemloze putten dan spaarvarkens. ?
tvklarenbosch zegt
Mijn eerste gedachte was een 997, liefst een 4 GTS. Anders de F-Type of de Bentley.
Benny_Weisz zegt
@tvklarenbosch:
Met die F-type kun je maximaal één paar ski-sokken meenemen, dan zit ‘ie vol!
Ik zou gewoon voor een 911 4GTS Cabrio gaan
reactief zegt
@tvklarenbosch: Hij heeft nu een 997 Carrera 4. Dan is de overgang naar een GTS wel erg klein en zou ik toch liever voor iets anders gaan.
scrmeagle zegt
Voor mij de Alpina natuurlijk
kennone zegt
De GTR! Ben je sowieso de snelste en dat wil je!!????
tmenges zegt
@kennone: de beste man heeft een Mercedes G en een Porsche, wil niet lullig doen maar meestal zijn die niet te porren voor japans. Er van uitgaande dat die Tesla zakelijk gereden wordt als bijtellingsknaller, zal het wel een Audi worden…
kennone zegt
@tmenges: ja, maar ik liet even mijn keuze horen. Wat de beste man gaat doen mag hij helemaal zelf beslissen met een beetje hoop dat mijn reactie overtuigend genoeg was.
mwti zegt
@kennone: de GTR is geen cabrio en als de zon gaat schijnen dan wil je open rijden.
Tonnie zegt
@kennone: wanneer je nog geen 25 bent en/of een kleine pielemuis hebt wel idd..
racerx zegt
@thijsj: Dan maar een kleine pielemuis, heb het er wel voor over. ;-)
kennone zegt
@thijsj: 31 en een 5e ledemaat. Je verwacht het niet he!
sportevo zegt
Mijn tip: stap af van het punt ‘een niet geïmporteerde auto’. Ga in Duitsland zoeken naar iets leuks en koop hem bij een dealer. Ik heb mijn auto 5 kwartier rijden van mijn woonplaats gevonden, gekocht bij een dealer en heb een jaar garantie op een dealer onderhouden auto. Die is echt niet minder dan een origineel Nederlands geleverde auto.
Overigens, de Alpina B4 Biturbo is in de basis gebaseerd op een 435i(X). Heb je een facelift uitvoering dan is het een 440i(X) maar wel met 410pk. De B4s is wel echt op de 440i(X) gebaseerd en heeft ook meer vermogen (440pk)
willeme zegt
@sportevo: Je hebt helemaal gelijk! Ik heb het even aangepast. Dankjewel!
benvan zegt
Deze als yolo?
https://www.aircraft24.nl/singleprop/cessna/c-172h–xi131196.htm?fbacklink=172–xm10033.htm
lluq zegt
Bentley all the way! Heb je verder geen andere auto meer nodig.
onnes zegt
Ik mis de yolo…?
willeme zegt
@onnes: Het zijn allemaal een beetje yolo’s. Vandaar ;)
hhitalia zegt
@onnes: Maserati GranCabrio zou er bij kunnen als Yolo, al was die er natuurlijk niet als vierwielaandrijver. Maar dat geluid van die V8…
janmetdelangeachternaam zegt
Een tesla en een G klasse, toch wel twee uiterste. Ik zou voor de Bentley gaan als je lange stukken autobahn moet pakken
pitapita zegt
Tsja zo’n Godzilla is toch wel tempting als je als stout Nederlands jongetje die Duitsers af en toe een pak slaag wil geven. Wel even langs een gerenomeerde tuner die er 660-700 pk uit kan halen en daar ook garantie op geeft (Litchfield in de UK of zo).
bmwpowerm5 zegt
M550i
V8Vantage zegt
DB9 misschien?
hhitalia zegt
@vantagev8: geen vierwielaandrijving, maar natuurlijk in alle andere opzichten perfect.
V8Vantage zegt
@hhitalia: ah ja das waar ook. Maar met al twee vierwiel aangedreven auto’s moet er eigenlijk wel een plekje voor een rwd zijn. ;-)
mwti zegt
Zo irritant altijd op Autoblog dat de de plaatjes onder de tekst zetten. Dat hoort andersom.
pcooperworks zegt
Wintersport = Macan of Cayenne
Ot92 zegt
Gewoon voor een nieuwer model inruilen zou ik zeggen.
Ot92 zegt
Trouwens Wilco, zou je mij kunnen adopteren. Ik ben bereid alle auto’s ieder weekend met de hand te gaan wassen. ?
mwti zegt
Een 991 Cabrio 4S met 60.000km voor dat geld? Waar haal je die!
olivier420 zegt
M550d.
Dutchdriftking zegt
@olivier420: geniale auto, maar ik denk dat de eis een wat uniekere koets was, en de eis was géén diesel.
tttijn zegt
Ik.mis de.TTRS, voor rond de 60k heb je een facelift 2020 model bijna full options op mobile.de. Dit zou mijn keuze zijn ie geval.
Dutchdriftking zegt
@tttijn: geen gek idee. Mooie koets, geniaal geluid, en 4-motion dus op winterbanden kom je die berg echt wel op.
nopetrolnofun zegt
Geen geïmporteerde auto? Zo zie je gelijk dat je 20% meer betaald, dief van je eigen portemonnee. 3 auto’s van dit lijstje stonden ook op mijn lijstje, weliswaar wel de Coupe varianten van de F type R8 en dan de GTR. Het supercar uiterlijk en de atmosferische V8 waren voor mij doorslaggevend.
lightisride zegt
Grappig: met zo’n budget zit er toch eigenlijk niks leuks bij. Nou ja die Alpina, TTRS enzo zijn best aardig.
De ideale auto bestaat ook wel, maar die is te duur: Ferrari FF.
Verder is het commentaar op die RS5 Cabrio eigenlijk van toepassing op allemaal.
Fun, sport, snelweg, 4wd, cabrio, is gewoon niet te combineren. Te saai of te onhandig.
bsxc2 zegt
Mercedes S-klasse Coupé. Duitsland (ja, ik weet het), maar kijk toch eens: https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=283650368&categories=SportsCar&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=17200&makeModelVariant1.modelId=194&pageNumber=1&scopeId=C&sfmr=false&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&sortOption.sortOrder=ASCENDING&searchId=85debc32-b140-cfe4-cb70-4463c9ed5600
rovadepo zegt
@bsxc2: dan komt er nog een sloot bpm bij plus schrijft nog mega af
kniesoor zegt
Wordt vermoedelijk een jongere iteratie van de 911.
camber24 zegt
F-type, lekker in de afschrijving. Heerlijke auto, maar als dat een dingetje voor je is zou ik er met een grote boog omheen lopen.
Mijn keuze zou de voorgestelde 991 zijn, al zou ik een iets jongere zelf uit DE gaan halen. Combineer het met je beoogde weekendje weg man, leuke trip, leuke auto aan overhouden. Doen!
sudbina zegt
Wat een vreemd advies; opzoek naar een wintersport auto en dan een lijstje vol met cabrio’s..
Doe ik het wel: de ideale wintersport auto’s:
– Audi Allroad Quattro
– Volvo V90 AWD of een XC90
– Alfa Romeo Stelvio
– Alpina B5 (wat nou 4 serie)
En dan als uitsmijter een Range Rover Velar.
tttijn zegt
@sudbina: winterSPORTwagen staat er groot bovenaan. Wat jij tikt zijn gezinshokken.
sudbina zegt
@tttijn: maar hoe wil je een setjes skies meekrijgen dan?!
tttijn zegt
@sudbina: huren is een prima optie.
frank2b zegt
Stuk voor stuk hebberigmakende wagens.
Misschien ook de LC500 overwegen? Veelal buiten budget nog, maar er staat een 500h voor 79k in Zwolle: https://www.autotrack.nl/tweedehands/lexus/lc/44608909
hehe zegt
It’s lonely at the top.
Als je al de perfecte auto voor je wensen hebt en dan verzint dat je eens iets anders wilt, is ieder alternatief een stapje terug op sommige vlakken.
Zou er een mooie 911 Turbo te krijgen zijn in jouw budget?
fanboy zegt
Haha jezus, je hebt al 2 snelle 4wd auto’s die meer dan prima in alle luxe op bestemming aankomen. En die Tesla is ook nog eens mega snel.
Komt op mij een beetje over als rupsje nooitgenoeg.
Ik hoop dat je dusdanig veel verdient dat je die 3e auto er makkelijk bij kunt kopen zonder een deuk in je vermogen, en genoeg op de bank hebt staan e.d.
Anders ben je niet slim bezig en kun je wel auto’s blijven kopen.
racerx zegt
@fanboy: ik zou inderdaad lekker met de G op vakantie gaan en een RWD hobbyauto kopen.
fanatic zegt
@racerx: een vriend van mij heeft ook een g63, hij gaat er nooit mee op vakantie. Hij zou absoluut niet aangenaam zijn voor lange afstanden.
barry355gtb zegt
De Bentley past prima in het rijtje van de wensen en tevens is het een behoorlijk goede alternatief voor de 911. Alleen is het wel weer een behoorlijk bakbeest en voor je het weet, verlang je weer terug naar die 911. Dan toch maar een fijne 911 cabrio turbo denk ik zo.
rfocus zegt
Dit zou ook wel kunnen klein beetje van de prijs af lullen alleen. Maar lijkt mij ideaal Gevonden via Gaspedaal.nl
https://www.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/127715172/Android?s=27-27-12-12-1-9
fconderkantlat zegt
bmw i8 ?
neymar zegt
Kia Niro
imaginenl zegt
Iets waar een setje ski’s in passen lijkt me ook best handig. Meneer lijkt me niet het type van ski’s huren
frank2b zegt
@imaginenl: Scherp!
Dan toch maar de cabrio’s.
screamer zegt
Lekkere auto’s, maar wel allemaal in de bovengrens van het genoemde budget. Ik had eigenlijk ook een paar rond de 50-60k verwacht.
p.s. ik zou voor de F-Type kiezen. Dat is de mooiste.
figo460 zegt
Had recent hetzelfde dilemma. Heb de F-Type S AWD Convertible gekocht. De enige juiste keuze.
racerx zegt
Als je per definitie geen geïmporteerde auto wilt heb je wat mij betreft de ballen verstand van auto’s. Op chassisnummer kun je bij de betere merken prima zien wat er aan onderhoud gedaan is en als je jong bij een dealer koopt heb je nog garantie ook…
joostlab zegt
Mooi verhaal, maar een 991 4S cabrio met die km’s en origineel NL’s ga je nergens vinden.
cossiekiller zegt
De F type coupé. Elke keer dat je hem parkeert kijk je minstens nog 2 keer om! En dat geluid van de v6 is ook zalig.
En je hebt een Jaaaag. Is ook wat.
ernst01 zegt
Panamera!!