Is diesel nog wel haalbaar?
Moet je vandaag de dag nog wel een diesel kopen? Als we de debatten mogen geloven dan is het inderdaad een soort satansap. Schandalig dat mensen het goedje nog gebruiken om hun auto voort te bewegen. Maar die gehele anti-dieselhysterie slaat natuurlijk ook een beetje door. Want er vallen wel een paar dingen voor de dieselmotor te zeggen. Het rendement is bij een diesel nu eenmaal hoger dan bij een benzine-auto.
Sophie twijfelt nog een beetje. Ook zij hoort links en rechts dat diesel slecht en dood is. Het probleem is echter, zij rijdt 40.000 km op jaarbasis. Met een elektrische auto is dit lastig te doen, zeker omdat er voornamelijk veel lange stukken gereden worden met de auto. Zelf gokt Sophie dat diesel niet de oplossing is, maar elektra is dat al helemaal niet. Dan blijven dus benzine en LPG over. Dan is diesel echter toch niet zo’n gekke optie?
Huidige /vorige auto's: | Opel astra, volvo v40, volvo 940, ford ka, renault kangoo |
Koop / lease: | Koop |
Zakelijk / privé: | Privé |
Budget: | Max. 10.000 euro |
Jaarkilometrage: | 40.000 km |
Brandstofvoorkeur: | Tja... dat is interessant. Hoe gaan de milieumaatregelen uitpakken? Ik gok ondanks dat je op dit moment beter diesel kunt rijden met dit jaarkilometrage, geen diesel. |
Reden aanschaf andere auto: | Vorige is een beetje op, zolangzamerhand. |
Gezinssamenstelling: | Auto wordt grondeels door een persoon gebruikt, het is wel handig als de kinderen incidenteel een keer meekunnen. Een tweezitter dus liever niet. |
Voorkeursmerken /modellen: | Ik laat me verassen |
No-go modellen / merken: | Sluit niets uit |
Wat heb ik zelf gedaan?
Een bonusstukje bij dit AB Advies. Toevalligerwijs bevond ondergetekende zich in een soortgelijke situatie. Gezien de kilometers werd een benzineauto wel heel erg duur. Het tanken is echt verschrikkelijk. Elke keer weer 100 euro om ‘m vol te gooien. Gezien de kilometers die in onze situatie worden gemaakt hebben wij de knoop doorgehakt en gekozen voor een Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTD.
Laten we beginnen met de nadelen: elke maand moet er dik 130 euro overgemaakt worden aan wegenbelasting. Ook is de verzekering iets hoger. Echter, op de snelweg is deze auto zeer in zijn element. De Alfa 159 is vlot, comfortabel en relatief zuinig. We halen er zo’n 1 op 15,75 mee. En het onderhoud is een lachertje (even afkloppen). Dus mocht je een betrouwbare kilometervreter zoeken, ga dan dus even shoppen voor een, eh, Alfa Romeo.
Alfa Romeo 159 1.9 JTDm 16v Distinctive (939B)
€ 8.800
2009
75.000 km
Gek genoeg doet deze Alfa Romeo meer denken aan een Volvo dan een Alfa. Het ding is zwaar, er zitten grote comfortabele stoelen in en op de snelweg is ‘ie in zijn element. Ook is de auto in staat hoge kilometerstanden te rijden. In het budget kun je kiezen voor de mooiste exemplaren van ná de facelift. Die zijn net even een slagje lichter en vaak completer uitgerust. Ondanks de goede naam op AutoBlog moeten we niet blind zijn voor mankementen: het subframe voorin roest graag, de draagarmen aan de voorkant zijn zwak en de electronica wil nog weleens zijn eigen leven gaan leiden, met name de raambediening. Het blijft immers een Alfa Romeo.
Volvo S40 D3 Business Pro Edition
€ 9.950
2011
90.000 km
Een geweldige kandidaat is deze Volvo S40. Het is een compacte sedan én een diesel: deze kun je voor relatief weinig oppikken. Zo vonden we diverse S40’s van de allerlaatste modeljaren. Het zijn geweldige auto’s voor de lange afstand. Sla die ‘D2′-motor over. Die 1.6 is zuinig, maar ook onderhoudsgevoelig. Ook valt de power tegen en heb je maar vijf versnellingen. De 2.0 liter D3 zet dat allemaal recht. Het onderstel is van een Ford Focus, maar dan een stuk comfortabeler en minder sportief. Niet erg, met 40.000 kilometers per jaar is het de perfecte combinatie. Omdat het een uitloop-model van Volvo is, zit alles er op en aan. Nog een voordeel: omdat het een ’twijfel-formaatje’ is, valt het gewicht relatief mee.
Honda Civic 2.2 i-DTEC Comfort (FK3)
€ 9.900
2013
90.000 km
De Civic is het bewijs dat Japanse auto’s echt niet altijd saai moeten zijn. Integendeel, de Civic is eigenlijk sinds 2006 de meest kleurrijke auto in zijn klasse. Natuurlijk spreken de Type-R modellen verreweg het meest tot de verbeelding, maar dat wil niet zeggen dat de andere modellen niet de moeite waard zijn. Integendeel. De 2.2 dieselmotor is een zeer fijne motor: soepel, gemanierd en krachtig. Precies wat je wil met zo’n auto. De Civic is niet zo groot als een D segment auto, maar qua formaat is de auto verrassend ruim voor zijn klasse.
Opel Astra 2.0 CDTI Cosmo (J)
€ 9.990
2013
90.000 km
Een zwaar onderschatte auto, deze generatie Opel Astra. De auto zou te zwaar zijn. In vergelijking met de concurrentie was dat ook zo, alhoewel de eerlijkheid gebied te zeggen dat het niet louter negatief was. Op de snelweg zijn er weinig C-segment auto’s die zó rotsvast aanvoelen. Het interieur van de oude Astra is een stukje fraaier dan dat van de nieuwe, je moet je alleen niets voorstellen bij de navigatie. Dat doet een beetje smartphone veel beter. In het budget kun je echt naar hartelust shoppen. Zo vonden wij diverse exemplaren met de 2.0 motor in een Cosmo uitvoering. Dan heb je vermogen en een behoorlijk omvangrijke standaard uitrusting.
Toyota Avensis 2.0 D4-D Comfort (T270)
€ 8.500
2009
60.000 km
Deze auto zie je geregeld rijden als taxi en daar is een goede reden voor. Een Toyota Avensis is als de accountant waar je zus mee getrouwd is: extreem saai, maar je kan er altijd van op aan. De rijervaring is niet verkeerd overigens: het onderstel biedt een mooie combinatie tussen redelijk fijn sturen en comfort. Maak niet de fout door voor een sterkere 2.2 diesel te gaan. Die zijn voor een Toyota zeldzaam onbetrouwbaar. Het is wel typisch een auto die je iemand aanraadt, maar niet zelf zal kopen. Het is een beetje als muziek van The Alan Parsons Project: het geheel zit uitstekend in elkaar, maar er heeft nog nooit iemand op gedanst. Onmogelijk.
Renault Laguna 2.0 dCi Initiale (X91)
€ 9.900
2013
110.000 km
De Renault Laguna heeft een beetje als de Alfa 159 een bepaald imago op AutoBlog. De Laguna is echter verstandiger dan de Alfa: de betrouwbaarheid staat op een hoger peil en het gewicht is lager. De 2.0 dCi is een fijne Franse diesel, alhoewel de EGR-kleppen nog weleens willen vollopen. In het budget kun je een kiezen uit zeer fraaie exemplaren. Je kan twee kanten op: een sportieve GT of juist een luxe Initiale. Normaal gesproken raden we de GT aan, maar als lange afstandscruiser is de Initiale iets gepaster. De rijervaring is overigens minder extreem dan dat de folder wil doen geloven.
YOLO: Mercedes-Benz E200 CDI Automaat (W211)
€ 9.999
2010
140.000 km
Wederom een auto die veel als taxi ingezet wordt. Het is de ideale reislimousine. De E200 CDI is een Mercedes en dat klinkt meteen als ‘duur’. Dat klopt gedeeltelijk. In het budget kom je bij oudere modellen terecht. Het verbruik valt reuze mee en de betrouwbaarheid staat op een hoog niveau. Het rijden is een heerlijk ontspannende bezigheid. Met deze auto rijd je in één stuk door naar je vakantiebestemming. Ook al moet je daarvoor Europa doorkruisen. Let bij deze auto erop dat de NAP voor elkaar is. Dat geldt natuurlijk voor elke auto, maar een goed onderhouden E-Klasse kan verrassen. Je ziet de kilometers er niet aan af. In het budget kun je kiezen uit vrij nette W211’s of wat nieuwere W212’s, maar die zijn in minder fraaie staat en hebben wat meer gelopen.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
moveyourmind zegt
Heb de C6 zelf og niet zo heel lang, maar is een echte aanrader als je een auto zoekt om 40.000 kilometer per jaar mee te reizen. Is heerlijk comfortabel zonder week te zijn en relatief zuinig. Enige is dat hij vrij zwaar is, en daarmee de wegenbelasting ietwat hoog is.
flippiez06 zegt
@moveyourmind: Kreeg er zeebenen van en prijzig onderhoud wel mooie tijdloze verschijning.
moveyourmind zegt
@flippiez06: Moet eerlijk toegeven dat ik de eerste week ook heb moeten wennen aan de typische wegligging, maar ik vind het nu helemaal geweldig. Zeker op het stuk snelweg waar ik dagelijks overheen rijdt dat helemaal aan gort gereden is door vrachtverkeer. Lijkt net nieuw asfalt in de C6.
cloverleaf zegt
@moveyourmind: het is op zich een fijne reiswagen maar weeïg vond ik hem wel. Als je er een keer mee moet uitwijken dan stap je wel zeeziek uit. Ook het stuur: op zich wel cool maar niet erg handig in het gebruik. Je kunt er wel een heel voetbalelftal in kwijt zo ruim. En super stoelen!
agdesigns zegt
@moveyourmind: pracht auto een C6 ! Ruim en comfortabel. Hoor alleen van vele altijd dat het onderhoud er duur van is. Vraag me dan wel af wat hun duur vinden. Als je netjes de kleine en grote beurt doet zullen de verdere kosten toch meevallen?
moveyourmind zegt
@agdesigns: Er zal best wel eens wat duurs stuk gaan. En in het ergste geval heb ik een enorme miskoop gedaan en er al teveel aan uitgegeven en moet ik de eerstkomende tijd in een oud barrel rijden dat ik voor een habbekrats van Marktplaats heb geplukt.
MoeWat zegt
@moveyourmind: wat is een C6 ?
centocinquantanove zegt
@moewat: die vraag moet je eens in Google intikken
moveyourmind zegt
@moewat: Die van Citroën. Snap de verwarring, Audi en Corvette gebruiken de aanduiding C6 ook.
SpiderIV zegt
@moveyourmind: gezien dd toevoeging ruim en comfortabel dacht ik ook eerst aan de Corvette ??
agdesigns zegt
Wij hebben enkele jaren voor een v70 2012 gekozen. Inmiddels ook onder de 10.000 te krijgen denk ik. Rij gemiddeld 1:18 en als ik een beetje oplet is 1:20 ook zeker haalbaar. Alleen nadeel dat het een “saaie” auto is.
seanxtype zegt
@agdesigns: gok dat je dan de 2.0d erin hebt liggen. Persoonlijk een erg onder bemeten blok voor een v70. Beetje knappe uitvoering met D5 zijn echt niet saai en genot vermogen. Met chip naar heel interessante waarden te brengen en als je voor de handbak gaat is 1 op 14 nog goed haalbaar.
eklasse zegt
Dit is wel een hele open vraag. Het occasionpaleis geblinddoekt binnen lopen en kiezen. Het lijkt bijna op: doe maar een autootje. Tja, dan kom je bij een Avensis uit: prima vervoer maar een Opel Meriva had dus ook gekund. Heeft ze niet nog meer specifieke wensen?
willeme zegt
@eklasse: de ene keer zijn de verzoeken wat meer ‘open’ dan de andere keer. Ditmaal moest de auto geschikt zijn voor lange afstanden en 40.000 per jaar. Soms is er wat meer vrijheid. Andere keren is alleen een Outlander PHEV mogelijk ;-).
eklasse zegt
@willeme: ja, dat snap ik wel. Als je een restaurant binnen loopt redt je het ook niet met: ik heb honger.
Als ze dan toch een colonne aspirant autoverkopers aanspreekt zou ik toch wel meer van zo’n koper willen weten. Krijg je vast verrassendere opties. Wij zijn tenslotte liefhebbers toch?
Vooruit: ik adviseer een MINI Countryman.
marinepower zegt
@willeme: ik meende te lezen dat het geen diesel moest zijn:
Brandstofvoorkeur:
Tja… dat is interessant. Hoe gaan de milieumaatregelen uitpakken? Ik gok ondanks dat je op dit moment beter diesel kunt rijden met dit jaarkilometrage, geen diesel.
posthumus zegt
Absoluut voor een 159 gaan!
Design_Driven zegt
@posthumus: Ik heb er ook een en het is gewoon een heerlijke wagen waarmee ik ook met zijn 13 jaar nog regelmatig complimenten mee krijgt. Ik heb de Jdtm en die is ook zeer betrouwbaar gebleken. Absolute aanrader. Ik zou hem eigenlijk kopen, opknappen en doorverkopen maar heb hem inmiddels al 3 jaar en heb er nog altijd veel plezier mee.
weetikveel zegt
De onlangs in een artikel langskomen Lancia Delta 190pk diesel lijkt mij ook een geschikte kandidaat.
centocinquantanove zegt
@weetikveel: goeie suggestie. Vond ik ook een erg fijn rijdende wagen.
richh zegt
@weetikveel: in datzelfde verhaal past de Fiat Bravo. Die zijn als diesels te ver onder budget…
broodjeaap zegt
De brandstofvoorkeur is geen diesel en er worden enkel en alleen diesels aangeraden.
SpiderIV zegt
@broodjeaap: met zoveel KM’ers per jaar en niet een nieuwe auto kopen is financieel gezien een diesel eigenlijk de enige optie.
Door al die “milieu”maatregelen (paar jaar terug was het geweldig als je diesel reed want je deel heel lang met een liter brandstof) zijn diesel auto’s met de kop eraf nog goedkoper geworden. Belangrijk voordeel ook dat diesel op elke straathoek verkrijgbaar is (LPG niet meer).
coffeecup zegt
@SpiderIV: ik sta nu voor dezelfde beslissing en heb gekozen om een auto met weinig km’s te kopen en hier LPG in te leggen.
Financieel gezien kan diesel hier niet tegenop, alleen wel even goed uitzoeken welke motor écht geschikt is.
Het tanken zal wel weer een irritatie worden op termijn, maar ik vind diesel op dit moment te onzeker met de beslissingen van de onbetrouwbare overheid.
SpiderIV zegt
@coffeecup: snap je, maar de echt moderne motoren en gas is idd iets om heel goed uit te zoeken.
Bovendien is aantal tankstations met gas fors aan het afnemen.
Hier in de buurt splinternieuw station aan N weg (deels 80 deels 100km uur) en geen lpg meer.
Succes!!
Design_Driven zegt
@coffeecup: ik weet niet hoe het bij jullie is maar hier in het VK mag je met lpg geen enkele parkeer garage in. Dat houdt mij een beetje tegen om voor LPG te kiezen.
willeme zegt
@broodjeaap: klopt. Staat ook in de tekst.
Gezien de eisen waaraan de auto moet voldoen en waarvoor de auto ingezet gaat worden, is diesel juíst de beste optie.
Hier werd aan getwijfeld, wij hebben het tegendeel bevestigd ;)
richh zegt
@willeme: echter kom je dan nu veelal op diesels uit die nog geen 10.000km per jaar hebben gereden…
Hoewel ik het helemaal eens ben met de keuze voor diesel, had ik het anders gedaan. Geef dan 5000-7000 aan een nette diesel met net wat meer kilometers, doordat diesels slecht te verkopen zijn is dat goed haalbaar en bovendien schrijf je er een stuk minder op af.
creaminator zegt
@broodjeaap: lexus V8 of lijn 6 op LPG met flash lube. Tonnen aaneenrijden in alle comfort, geen enkel verschil met benzine behalve af en toe een beurtje aan de installatie, en het stinkt een beetje bij het ontkoppelen van de tankslang.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Saab 9-3 Sedan of Estate met dezelfde 1.9 Jtd past beter bij de wensen. Veeeeeel meer comfort, betere stoelen, stiller. Nog een pak meer betrouwbaar ook… En gezien de situatie van Saab goedkoop!
SpiderIV zegt
@svenska_aeroplan_ab: en met een goede FIAT/Alfa diesel!
yupyup zegt
@svenska_aeroplan_ab: Goede tip. Ik kocht er eind vorig jaar één van 2011 en ben er erg blij mee. Gekocht voor ruim minder dan 10.000€.
Dus nog een voordeel: spaargeld over voor goed onderhoud en weinig afschrijving mocht de dieselproblematiek worden doorgezet.
sanderp zegt
Ik zou twijfelen tussen een 159, een 159 of een 159. Maar zou in deze situatie toch maar voor een 159 gaan. Andere situaties trouwens ook, gewoon altijd een 159.
lekkaah zegt
@sanderp: oke
cloverleaf zegt
@sanderp: of anders misschien toch een 159.
centocinquantanove zegt
@sanderp: ik zou toch voor een 159 gaan. Is net weer ff wat anders
lincoln zegt
@sanderp:
Laat me raden ..
Jij hebt zelf NIET voor de 159 gekozen ..
jipino zegt
@lincoln: mensen die een 159 ZOUDEN kiezen rijden zonder uitzondering een e46 318i met sicke achterwielaandrijving en angel eyes
Design_Driven zegt
@sanderp: ja, dat heb ik ook gedaan. Lang getopt last toch boot de 159 gegaan.
bpc zegt
cng geen optie ?
tjorque zegt
@bpc: lijkt me milieutechnisch redelijk safe, maar:
– aanbod om te tanken is in sommige landen droevig (zeker Frankrijk)
– onder 10k€ lijkt me de markt nog erg dun voor lange snelwegritmobielen.
– de cng tank is veelal niet geweldig groot
Cng motoren schijnen dikwels wel stiller te lopen dan op benzine.
En in de toekomst zou je in theorie op groengas/synthese gas kunnen rijden en dus klimaatneutraal…
toyotavenray zegt
Waarom geen Toyota hybride. Is ook erg zuinig. En gaan lang mee.
agdesigns zegt
@toyotavenray: prius uit +- 2012 is idd ook leuke optie en niet duur om te rijden.
wildewesten zegt
@agdesigns: “leuk”
toyotaprius zegt
@agdesigns: zeker leuk!
aschja zegt
@toyotavenray: de enige echte keuze. Ik zat met hetzelfde dilemma. Uiteindelijk gekozen voor Auris Station. Gemid 1:22 met 40.000 per jaar. Onderhoud is er nauwelijks, standaard automaat en een zee van ruimte!
toyotavenray zegt
@aschja: heb je een full option auto.
aschja zegt
@toyotavenray: nee. Mis dingen als navi, stoelverwarming, lederen bekleding, automatisch inparkeren etc. Heb wel het safety pakket. Ontzettend fijne auto. Ik begrijp werkelijk niet waarom er prive nog voor diesel gekozen wordt.
toyotavenray zegt
@aschja: de diesels zijn er ook niet veel verkocht. Benzine wat meer. Maar hybride het meeste. Vind de full option versie wel echt fantastisch. Maar dan ook met jbl soundsystem. Dat klinkt zo veel beter dan standaard.
toyotaprius zegt
@aschja: en lachend door de APK!
phaeton zegt
De diesel vraag wordt beantwoord met “ik heb zelf gekozen voor diesel”. En prompt komen er alleen diesels voorbij zonder enige onderbouwing voor de brandstof. Gezien de enorm twijfelende aanvraag een gemiste kans.
E34M5Touring zegt
Zo’n E200 vind ik wel erg ondergemotoriseerd. Dan zou ik toch kijken of je een 270/300/320CDi kunt vinden. Dat rijdt echt vele malen beter. Verder voldoet een van Willeme’s opties prima zo te zien. Vind die Astra wel prima. Lekker lage kms en prettig blok.
reactief zegt
@e34m5touring: Ik vond zo’n E200 altijd meer dan voldoende hoor. Met normaal rijgedrag kom je in principe nooit tekort.
lekbak zegt
@e34m5touring: een 220 voldoet wel. De 200 is inderdaad te slap. Ik zou juist wel bij een 4 cilinder blijven, scheelt behoorlijk in verbruik.
m550d zegt
@lekbak: onjuist. Mijn ouweheer geeft een E220 CDI gehad, ik een E320 CDI. Mijn verbruik was 5 liter per 100 km, de 220 deed 6. Ik ben het met je eens dat een 220 voldoet, overigens. Heerlijke auto, die W211, misschien wel de beste die ik ooit heb gehad.
lekbak zegt
@m550d: komisch, mijn pa haalt niet meer dan 8,5 met z’n 320cdi. De 200 daarentegen deed 5 liter gemiddeld. Maar die was zo sloom dat de 220 maar overgeslagen is.
Turbo S zegt
@m550d: hangt natuurlijk ook veel af wie de bestuurder is en welke afstanden per rit worden afgelegd. Als jouw oudeheer een wat vlottere rijstijl heeft of meer korte stukken rijdt dan jij, dan kan een 220cdi meer verbruiken dan een 320cdi. Echter normaal gesproken zou de 220cdi zuiniger moeten zijn. Ikzelf heb een W212 350cdi gehad en verbruikte rond de 8,5 liter. Volgens de boordcomputer was dat een liter minder. Inmiddels rijd ik een W213 350d waarbij de boordcomputer niet meer liegt en het verbruik van de computer overeen komt met de werkelijkheid en dat is rond de 9 liter. Ik rijd behoorlijk door, ook veel autobahn dus vandaar het wat hogere verbruik. Maar als ik zou willen zouden het ook zo maar 11 tot 12 liter kunnen zijn. Kortom het verbruik hangt van heel wat factoren af.
Jochen zegt
@lekbak: in de 200 en 220 ligt dezelfde brommer, voor € 249 en 1 uur heeft de 200 meer vermogen dan de 220 ;-)
pier zegt
@e34m5touring: dan zou het een 280cdi moeten worden, aangezien de facelift niet meer de 5 cilinder 270cdi had.
Yolo: 420cdi hehe
E320cdi zegt
De alfa en een W211 lijken mij de leukste opties. Die generatie E heb ik een zwak voor en staat in de top 3 opties van waar ik voor ga sparen (hetzij met een andere motorisering). Ik zou in dat geval wel een avantgarde nemen en minstens een 220 CDI kiezen in plaats van de 200. Zelf zou ik overigens voor een 320 CDI kiezen, gezien m’n naam en de ervaring met dat 6-in-lijn blok. Sterk, soepel en heerlijk vermogen. Met dat blok heb ik vaker 5,8l/100km (1 op 17) gehaald, dus onzuinig is ‘ie zeker niet in mijn optiek!
lekbak zegt
@E320cdi: welke 6 in lijn bedoel je? Er ligt een V6 in de w211 namelijk…
m550d zegt
@lekbak: de eerste W211 E320 had een monitor. Rond 2003.
m550d zegt
@m550d: monitor = lijnmotor.
E320cdi zegt
@lekbak: Dat is de mopf, toen werd de 6-in-lijn vervangen voor een V6 inderdaad. De w211 werd in eerste instantie geleverd met de OM648 motor die verfijnder loopt dan de V6 (in onder andere mijn optiek).
lekbak zegt
@E320cdi: ah zo. Ik ken best veel mensen met een w211 en die pre facelift exemplaren zijn allemaal zulke rampenbakken geweest dat ik die niet eens als optie beschouw. De V6 is overigens ook een heerlijk blok hoor, niks mis mee.
E320cdi zegt
@lekbak: Haha dat hoor ik meer ja, al heb ik zelf geen negatieve ervaringen met de pre-facelift exemplaren meegemaakt of meegekregen uit mijn omgeving.
cloverleaf zegt
Sophie. Zeker voor een diesel gaan. Lekker 1x per 1000km plus tanken en je haalt het er makkelijk uit. 159 is een uitstekende keuze. Zelf had ik die ooo bijna gekozen. Uiteindelijk voor de e90 3 serie 320d gegaan. Evt ook voor 10k te krijgen. Ook een aanrader en rijdt heerlijk lange afstanden. Skoda Octavia is ook een foutloze keuze. Maar ja, het oog wilt ook wat en het rijdt toch een stukje minder. Je kunt er wel in verhuizen.
skinnybmw zegt
E61 530D geen optie, met de ongeëvenaarde comfort stoelen een heerlijke reisgezel voor vele km’s? Wel al wat ouder en ook duur in mrb. Maar een heerlijke 3.0 6IL diesel die ook nog eens relatief zuinig is. Dat zou mijn keuze zijn en anderes een E320CDI minimaal.
elemento zegt
159 is prima keuze. Zeer zuinig. Met chip 185 pk is tie ook rap..verder is ook mercedes aanrader.
Graafke zegt
Heb zelf de Opel Astra destijds (2010) nieuw gereden. Enorm fijne auto. Ik had de Cosmo uitvoering icm sportonderstel en 19inch wielen af-fabriek. Staat in mijn ogen erg gaaf, maar de auto werd stug en had veel bandengeluid (laatste kan ook aan de conti’s gelegen hebben). Succes met de zoektocht
Crosscabouter zegt
Lancia Delta 2.0jtdm. gewoon de jongste uitzoeken, al vond ik zelf de stoelen aan de korte kant voor mijn lange benen.
Rob zegt
Rover 75 / Jaguar X-Type / Lancia Delta.
Kun je het budget halveren en dan vind je nog steeds keurige exemplaren.
Zowel diesel als benzine prima in orde en rij je toch iets met een beetje sjeu.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@Rob: Rover 75 is een goeie ja! Die heeft toch een BMW diesel ook? Heerlijk comfortabele auto’s
Rob zegt
@svenska_aeroplan_ab:
Rijden als een zonnetje inderdaad. Wel erg klassiek, voor sommige mensen een beetje ’te’. Moet je ding wezen,
Hoor wel wisselende verhalen over de betrouwbaarheid, maar overall schijnt ie solide te zijn.
ukbob zegt
@svenska_aeroplan_ab: das onder het ‘Britse’ model inderdaad veel 3&5 serie ja.
Rob zegt
@rob:
En als je een gokje wil wagen; zoek een Citroen C5 1e generatie. Zoek voor een facelift model van na 2004. Dingen rijden boterzacht en kosten niet meer dan een appel en een ei.
vonklausenburg zegt
Een W211 E-Klasse (sla de 200d over!) is een enorm fijne wagen. Comfortabel en rete betrouwbaar. Toch wat lichter? Kies een 9-3 diesel, apart, comfortabel en betrouwbaar!
racerx zegt
Uit dit lijstje gewoon de 159, blijft een mooie wagen. Ikzelf zou denk ik voor een nette LCI E46 Touring gaan, als het even kon een 325d.
aggy32 zegt
Ik zat voorhetzelfde dilemma. Uiteindelijk is de keuze gevallen op een 335d e91 uit 2009. Ijzersterke blokken en genoeg vermogen. In dit rijtje zou ik kiezen voor een e220 cdi of e280 cdi. Heerlijke snelwegcruisers. Succes!
2wheeler zegt
Wij hebben net een fijn dieseltje opgehaald! Lager segment en budget dan aanvrager, maar onder aan de streep zelfs iets goedkoper dan een benzine auto. Heeft de aanvrager verder niets aan, alleen even bevestiging vanuit mijn kant dat diesel (in de tweedehands markt althans) nog niet dood is.
2wheeler zegt
@2wheeler: wil je een uitreksel van dit mooie betoog? Mail dan naar [email protected]
rotjeknor66 zegt
Ik zou nog eens goed achter je oren krabbelen met een diesel, ok het budget van de topic starter is niet zo hoog dus eventuele afschrijving is te overzien, maar ik probeer mijn diesel die ik partikulier rijd in te ruilen, naar het is een groot drama….sommige zeggen gewoon nee ik ruil hem niet eens in…en is een auto uit 2013 met 110k op de klok…boomknuffelaars en kortzichtigen ik zeg bedankt!!
cloverleaf zegt
@rotjeknor66: terwijl de tweedehands prijzen nog best hoog liggen. Ik zat laatst te kijken naar een e91 320d en de prijzen waren niet mals. Maar dan kom je wellicht wat meer in de populaire prijsklasses…
rotjeknor66 zegt
@cloverleaf: precies ik heb een V60 plugin hybird en die prijzen vliegen alle kanten op…maar tussen inruil en gemiddelde verkoop prijs 12 mille verschil vind ik toch wat te gek…..ze mogen van mij best verdienen maar dit is wel heel absurd
willeme zegt
@rotjeknor66: er zijn genoeg handelaren doe het wel aandurven, hoor. Er is ook nog steeds markt voor, alleen zijn de prijzen iets gezakt. Dat ‘totaal niet inruilen’ is niet echt vriendelijk. Om wat voor auto gaat het?
rotjeknor66 zegt
@willeme: het gaat om een V60 plugin hybird met 110k op de klok, dus als je dichtbij woont en of vriendelijk baas hebt kan je nagenoeg elektrisch rijden, en als je wil zo mee op vakantie, nou mijn verkooppraatje heb ik al klaar haha. Maar je moet idd iemand treffen die er brood inziet, maar vind die maar eens, en die dan ook net heeft staan wat ik weer leuk vind om te kopen….
SpiderIV zegt
@rotjeknor66: da’s ook een lastige. Enorm veel te koop, dus erom aanbod. In jouw geval als particulier ook nog een marge auto ……. heel lastig.
Overigens heeft alles zijn prijs. 5k zakken met wat je in je hoofd hebt en je doet wel de deal. ?
haaren zegt
@rotjeknor66: staan ook niet echt bekend als probleemloos. Deze auto’s hebben nogal eens een storing wat vaak verschrikkelijk duur is om te repareren, het is geen Toyota hybride zullen we maar zeggen
pa045 zegt
Sophie rijdt 40000 km per jaar. Wanneer ze nu een diesel koopt van 6 a 7 jaar oud met ongeveer een ton op de klok, heeft deze auto over 5 jaar 250000 gelopen en is dan 12 jaar oud. De auto is dan sowieso afgeschreven, evenals een benzine versie. Je hebt dan wel al die kilometers geprofiteerd van een lager verbruik en (nu nog) een iets lagere prijs per liter. @rotjeknor66:
capogbe zegt
Een Ford Mondeo 2.0 TDCI van bj. 2010-2012 is ook een optie binnen dit budget. Grote comfortabele reisauto, die relatief zuinig is en nog lekker rijdt ook.
menaz zegt
@capogbe: topkar.
emping zegt
@capogbe: ja dat is ook een goede
toyotafortuner zegt
De vergelijking Avensis met The Alan Parsons Project vind ik wel een hele mooie!
gallardogt zegt
Rij lekker goedkoop, kies voor smaak en ga voor een voor mooi uitgeruste Renault Clio IV dci.
raoulkroes zegt
W204 C200/220 cdi!
desjonnies zegt
Ik heb ruim 250000 fijne kilometers in mijn knalrode159 JTDm afgelegd.
Één van de meest prettige en zekers probleemloze wagens die ik ooit heb gereden.
De C6 is een goede zeer goede optie, hij heeft in de stad echter de afmetingen van een ferryboot.
En de vergeten Fiat Croma Diesel.
Of de Lancia Delta kost een krabbel want onbekend maakt onbemind, zelfde motor als de 159 JTDm.
ghost zegt
159! Gewoon doen! Onlangs stukje mogen rijden in de 1750 ti van @viezefreddyw, echt heel gave auto’s!
750i zegt
Toen ik de foto van de Alfa zag stond mijn keus al vast. Die zou het in mijn geval zeker zijn geworden. Die Volvo ziet eruit als een verschrikkelijke opa-auto.
lincoln zegt
@750i:
Waarom heb je em voor jezelf niet gekozen dan ??
tjorque zegt
@lincoln: omdat een 750i ook binnen budget lag?
jpoers zegt
Ford Mondeo, 2.0tdci, mk 4.5 wagon. (180pk/400Nm) Met ca. 180.000km lederen bekleding, navigatie 2018, cruise control, lane assist, meesturende koplampen. 18″ velgen. Slechts 8250,- :)
alassad zegt
Peugeot 308sw van 2014/2015. Zij destijds massaal veekocht en komen nu massaal de markt op. Voor 8/9k heb je een goede. Diesel is 6d dus geen probleme met binnensteden enz. En 1 op 20 lukt zelfs met een zware rechtervoet.
menaz zegt
Met de argumenten voor de S40 kun je ook op zoek naar een SEAT Exeo 2.0TDI. Mevrouw heeft amper eisen, dus is zo’n opgewarmde frikande een prima keuze. Dan heb je een drastisch gemoderniseerde Audi A4 voor biergeld. Met ondersteltechniek van de A6, luxd voorzienkngen, dubbel glas (stil) en moderne CR-blokken ipv PD.
Zal we even zoeken worden naar een diesel met niet zo veel km’s. Die zijn allemaal richting Oostblok gegaan.
dunhozzie zegt
@menaz: geen slechte keuze, sowieso heeft VAG best ok opties in dit segment, alleen vond ik de Seat net niet in de criteri: hij was of te duur of met 200k+ km. Dat vind ik teveel voor iemand die 40k per jaar rijdt.
https://www.autotrader.nl/auto/voertuig/-/99646d14-21ef-4554-82c1-2b9519dfdb32/
@willeme: eerlijk gezegd zou ik de beste dame idd een diesel met minimaal 6 versnellingen automaat aanraden. Zoiets:
https://www.autotrader.nl/auto/voertuig/peugeot-508-sw-20-hdi-active-leder-navi-panodak-btw-a-diesel/86a37c00-ae52-4ac2-9205-b51cf0cd53a4/?
https://www.autotrader.nl/auto/voertuig/ford-focus-wagon-20-tdci-titanium-automaat-navi-lmv-pd-diesel/9df7ff67-8c5d-4147-83d0-2521af70ccbe/
https://www.autotrader.nl/auto/voertuig/mazda-6-sportbreak-22-citd-gt-m-line-xenon-trekhaak-diesel/bc00db61-094b-435d-8aa7-67b17dd948a9/
Vind deze iets fijner dan de Astra:
https://www.autotrader.nl/auto/voertuig/opel-vectra-wagon-19-cdti-executive-leder-navi-clima-diesel/8a9e1faf-8507-45d6-9dde-c02ccc70e3be/
En ja ik weet het, wij liefhebbers schudden ons er van en het is nou niet bepaald een autobahn cruiser:
https://www.autotrader.nl/auto/voertuig/kia-soul-16-crdi-x-tra-1e-eigenaar-automaat-as-zondag-diesel/62f60cac-881a-4ae6-9cf7-5322e7aa07fb/
De yolos:
Kleine coupe (je gaat de achterdeuren missen):
https://www.autotrader.nl/auto/voertuig/renault-megane-coupe-15-dci-bose-euro-5-airco-climate-control-diesel/905f12b6-7a11-4445-a325-61ee2eed700d/
Grotere coupe (je gaat de achterdeuren nog steeds missen):
https://www.autotrader.nl/auto/voertuig/peugeot-407-27-hdif-feline-aut-leder-navi-diesel/bad40dad-2a93-45e5-a3d9-175df9a038eb/
https://www.autotrader.nl/auto/voertuig/peugeot-407-coupe-27-hdif-feline-diesel/0cf0d1b8-a58f-477d-a9b1-5ebf92303ad0/
En dit zou je sowieso niet moeten doen (rijdt wel hemels):
https://www.autotrader.nl/auto/voertuig/citroen-c6-27-hdif-v6-exclusive-diesel/965d13a4-6f9d-4277-8717-58ba9b64a89a/?
Maar stiekem, stiekem, zou ik dit aan de dame willen adviseren vriend Willem:
https://www.autotrader.nl/auto/voertuig/volkswagen-phaeton-30-tdi-5p-diesel/9623de51-75f5-4781-9252-f1903a1736f1/?
Niet te YOLO, ruim, nap, prima motor goede uitrusting, weinig kapsones, rij je makkelijk nog 200k km bij en zalig voor de autosnelweg. Ik weet het, 12 jaar oud, veel te zwaar, niet zuinig genoeg en waarschijnlijk te groot voor een tweede auto. En je moet hem waarschijnlijk oprijden. Maar dat zijn wel 5 mooie jaren (ongeveer)
ko4n zegt
Audi A4 Avant 3.0 TDi Quattro B7. Wel diesel. Ook wel lekker
camber24 zegt
Mij is onduidelijk waarom er geen lpg opties zijn belicht. Er wordt in het artikel over gesproken, maar al veel te snel wordt er tunnelvisie-achtig alleen maar naar diesels gekeken. Wat is het argument hiervoor? Dat mis ik een beetje.
milieumeneertje zegt
Beste keuze in deze kwestie: BMW118d e87. Stuurt hemels, genoeg vermogen, stevig doorrijden 1:18 en een mooie auto.
milieumeneertje zegt
@milieumeneertje: en hij wordt goed oud.
cloverleaf zegt
@milieumeneertje: iets dat zo lelijk geboren wordt kan ook bijna alleen maar mooier “rijpen”. Was een beetje zoals Tamara bij mij op de middelbare school vroeger. Zeker niet de mooiste maar liet vaak dr billetjes zien!
volvos60 zegt
Volgens Sophie: Voorkeursmerken /modellen: Ik laat me verassen
Gelet op het laatste woord heb ik geen enkele moeite een willekeurige diesel te adviseren.
volvos60 zegt
bpc 09-03-2019 om 14:48
CNG lijkt me geen optie na alle perikelen rond ontploffende stalen gastanks, het extreem hoge verbruik van auto’s op CNG, en de huidige prijs van 1.20 euro per kilo.
https://bnn.de/lokales/achern/fragen-nach-explosion-eines-erdgasautos
polpol33 zegt
@willeme
De alfa 159 met 30-TG-VN op de foto is de Alfa die je hebt gekocht?
Die Alfa is van mij geweest! Verkocht in 2014 geloof ik. Er zaten toen wel andere velgen op. Maatje groter.
Ik heb de achterbankhoofdsteunen lang in mijn garage zien liggen. Mocht je ze willen hebben laat dan ff weten.
willeme zegt
@polpol33:
Jazeker, exact die auto. Toevallig kwam ik ‘m tegen en kreeg ik de auto aangeboden. De auto had/heeft nogal veel schadeplekjes. Dus de auto op naam gezet en sindsdien is het een project geworden om ‘m weer naar nieuwstaat te krijgen. Leuk om van de eerste eigenaar te horen! Dan heb jij de 30-TG-VN destijds naar Squadra gebracht voor een krachtkuurtje.
Er zit al een nieuwe koppeling, vliegwiel, drukgroep en koppelingscilinder in. Binnenkort worden de plekjes aan de buitenkant aangepakt. Vervolgens gaan we het interieur even een opknapbeurt geven met nieuwe bekleding.
Qua wielen: er zaten 17″ wielen op, die heb ik nog steeds liggen. Voor de zomer ligt er echter al een setje Prodrive wielen (van de Brera S, 19″) klaar. De dempers en veren zijn op zich nog goed, maar worden ook vervangen door een Bilstein B6 set plus Eibach veren.
Qua hoofdsteunen weet ik het eigenlijk niet 100% zeker, volgens mij zitten die er gewoon in. Maar ik heb eigenlijk nog nooit achterin gezeten, dus zeker weten doe ik het niet!
polpol33 zegt
@willeme: ???
Ik was de 2e eigenaar. Het was een exlease die ik bij Milano heb gekocht. Prachtige kleur en alcantara interieur.
Inderdaad wel bij Squadra tuning langsgegaan omdat het basisvermogen bij voor dit gewicht echt te laag is.
Wat je boven beschrijft heb ik overigens met deze alfa ook gehad; bij 120k stuurstangen en draagarm vervangen. Later ook defect achterportierraam en nog wat zaken.
Ik ben inmiddels voor mijzelf 4 auto’s verder maar kan me herinneren dat ik naar de Alfa altijd ff omkeek na het parkeren. Bella machina?!
Ik zit nu in de auto op weg terug naar huis na weekje skiën. Pasgeleden is de garage goed opgeruimd en mijn vrouw vertelde me net dat de drie achterhoofdsteunen waarschijnlijk in de container zijn beland ??. Ik zal het ff checken als je wil.
Veel plezier er mee!!!
Chauffeur zegt
Optie zonder dieselmotor én toch 1 op 20: Lexus CT200h. Goedkoper per maand en betrouwbaar
emping zegt
De Honda of de Alfa. De rest is te saai.
baseone zegt
Als Sophie écht verast wil worden zoals zij zegt, zou ik een Aventador aanbevelen en dan stationair een paar minuutjes revven met warme motor.
basbasbas zegt
Ik heb een Volvo C30 2.0 diesel voor je te koop wegens andere baan! Aanrader. Roetfilter en EGR kwaaltjes preventief verholpen en alle bonnen aanwezig.