De meest gestelde vraag: Wat is nu eigenlijk een betrouwbare occasion voor 6.000 euro?
Het is een terugkerend fenomeen bij de Autoblog adviezen: betrouwbaarheid. Op het moment dat mensen aan het oriënteren zijn, vinden ze betrouwbaarheid heel erg belangrijk. Pas als het puntje bij paaltje komt, zetten we het (vaak) aan de kant.
Want naast prijs, kilometerstand en staat vinden we styling, vermogen, rijeigenschappen en features ook heel erg belangrijk. Elke auto is een compromis en is dus per saldo nooit perfect. En als die dat wel is, dan is de prijs er ook naar. Precies de reden waarom Toyota’s en Lexussen tweedehands zo prijzig zijn.
In veel gevallen zijn Aziatische auto’s erg betrouwbaar. Daar zijn meerdere redenen voor. Nog altijd zien we in de betrouwbaarheid-statistieken dat Japanse en Zuid-Koreaanse autobouwers het heel erg goed doen. Als het gaat om betrouwbare occasions benoemen we ook heel erg vaak de Japanse auto’s. Maar ja, vaak wil men heritage, sfeer, imago, status en sjeu die een Europese auto wel lijkt te bieden.
Zo niet bij Jacques. Hij is op zoek naar een betrouwbare occasion voor 6.000 euro met benzinemotor met een paar simpele doch duidelijke eisen: de auto mag niet ouder zijn dan 10 jaar en voorzien zijn van airco en cruise control. Bij voorkeer een pittige motor en moderne geluidsinstallatie.
De wensen en eisen van Jacques kun je zien in de tabel:
Huidige / vorige auto’s: | Geen |
Koop / lease: | Koop |
Budget: | 5.000 – 6.000 |
Jaarkilometrage: | 25.000 |
Brandstofvoorkeur: | Benzine |
Reden aanschaf andere auto: | Moet langere afstanden afleggen in kortere tijd |
Gezinssamenstelling: | 1p (maar geschikt voor 2+p) |
Voorkeursmerken / modellen: | Japans automerk |
No-go merken / modellen: | De duurdere merken (of merken die duur zijn qua onderhoud/onderdelen) |
Disclaimer:
In vergelijking met Europese merken zijn Japanse auto’s vaak betrouwbaarder. Dat wil niet zeggen dat het altijd het geval is. Vaak worden auto’s niet eens in Japan gebouwd, maar dat terzijde. Bij gebruikte auto’s zijn er veel meer variabelen die de betrouwbaarheid bepalen: onderhoud, kilometerstand, hoe ermee gereden is en dergelijke. Een goed onderhouden Franse auto kan in sommige gevallen betrouwbaarder zijn dan een matig onderhouden Japanse auto.
Ook even iets om rekening mee te houden: prijzen van onderdelen. Voor veel auto’s zijn onderdelen prima te vinden voor redelijke prijzen. Met sommige obscure Japanse modellen kan dat heel erg anders uitpakken. Zelfs relatief eenvoudige onderdelen als lichtunits en plaatdelen kunnen vele malen duurder zijn dan bij Europese modellen. Laatste punt: bouwjaar. Het was onmogelijk om auto’s van 2010 of jonger te vinden in het budget, zonder dat de auto (veel) meer dan twee ton heeft gelopen. Vandaar dat we iets gesjoemeld hebben.
Honda Civic Type S 1.8 VTEC (FN)
€ 5.500
2008
145.000 km
In principe is dit de leukste keuze en de auto die je moet kopen. De Honda Civic Type S is een soort tussenmodel tussen de normale versie en de Type R. Wel zit de Type S dan heel dichtbij de gewone en vrij ver van de Type R. De Type S is een driedeurs met een sportieve aankleding. De 1.8 motor levert 140 pk en is het bewijs dat viercilinders ook lekker in de omgang zijn. Voldoende koppel om met het verkeer mee te komen, maar bovenin zit net voldoende vermogen om leuk te zijn. Zo lichtvoetig en strak als de voorgaande Civics, is deze generatie niet. Maar daar zet deze generatie wat tegenover: een zeer bijzonder uiterlijk en een origineel interieur. Ook de betrouwbaarheid is dik voor elkaar.
Toyota Auris 1.6 Linea Sol (E150)
€ 5.450
2008
160.000 km
Het is de standaard keuze in de klasse van betrouwbare occasions van 6.000 euro (en daaronder en daarboven), de Toyota Corolla. Alleen heette de Corolla rond deze periode Auris. In Nederland althans. Ondanks de naam Toyota Auris, deed de auto sterk denken aan een Corolla. Een verzorgd interieur, betrouwbare techniek, comfortabele rijeigenschappen en prima uitrusting. Nadelen: het is allemaal wel heel degelijk en saai. Een Auris in een kleurtje met een set goede wielen toont aanzienlijk beter, maar is bijna niet te vinden.
Toyota Corolla 1.6 Linea Sol (E140)
€ 5.995
2008
170.000
Maar deze hadden we toch al? Ja en nee. Ondanks dat de Auris in Nederland de Corolla verving, kon je in Nederland gewoon een Corolla bestellen. Dan kreeg je deze auto. De Corolla sedan geeft een compleet nieuwe betekenis aan het woord saai. Qua kwaliteiten staat de Corolla Sedan ongeveer gelijk aan de Auris Hatchback, alleen is de Auris extreem spannend, sensueel en verleidelijk in vergelijking met dit rijdende bord Brinta. Als je even gaat zoeken kun je ze vinden. Populair zijn ze niet, dus je kan soms best een goede deal doen met dit soort auto’s.
Subaru Impreza 2.0R Luxury (GH)
€ 7.250
2010
160.000 km
Eigenlijk zit Nederland iets te goed in elkaar voor de Subaru Impreza. Dat moeten we uiteraard even toelichten. De Impreza is namelijk voorbereid op wat zwaardere omstandigheden. De betrouwbaarheid is enorm. Niet alleen qua storingsgevoeligheid, maar ook qua grip. Je komt eigenlijk altijd wel op je bestemming met een Subaru, ook als de omstandigheden bar en koud zijn. Vandaar dat ze in de VS enorm populair zijn en in diverse Alpenlanden. Qua interieur is de auto wat rudimentair. Doelmatig zonder franje, alhoewel dat met voorgaande generaties veel erger gesteld was. De 2.0R boxermotor levert 160 pk, maar verbruikt alsof ‘ie 100 pk meer heeft, eigenlijk. De ruimte is wel uitstekend voor elkaar voor een C-segment auto. Gewoon een prima betrouwbare occasion voor 6.000 ‘eckermen’.
Mitsubishi Lancer Sportback 1.8 (CJ)
€ 5.750
2009
145.000 km
Tsja, als je aan een Impreza denkt, komt de Lancer automatisch bovendrijven. Ook van de Lancer was een hatchback versie, de Sportback. De sedan is overigens zeer de moeite waard, zeker in een luxere of sportievere uitvoering is dat een vlotte verschijning. Het interieur is niet het laatste woord in verfijning, maar voor zijn soort gewoon ordentelijk. De prestaties zijn in orde, maar niet meer dan dat. Voor de rijeigenschappen geldt hetzelfde, dat was gewoon conform de klasse. Wel mis je iets verfijning. Uitrusting en betrouwbaarheid zijn dan wel weer uitstekend voor elkaar, evenals het ruimteaanbod. Prijstechnisch is het een winnaar: je krijgt veel auto voor weinig geld.
Mazda 3 2.0 DiSi TS Plus (BL)
€ 5.500
2009
165.000 km
De Mazda 3 komt weleens vaker voorbij in deze rubriek. Terecht, want de auto vinkt een hoop hokjes aan. Het onderstel is van een Ford Focus en dat merk je: het is een prettig sturende auto. Het comfortaanbod is voldoende, maar wat je wint aan scherpte en stabiliteit in vergelijking met de andere auto’s in dit rijtje is de moeite waard. De viercilinder is een uitermate prettige metgezel en de bak is een genot. Zorg wel dat je een facelift model hebt (Mazda noemde het zelfs een nieuwe generatie) en niet zijn voorganger. Die is qua hardware grotendeels hetzelfde, maar roesten enorm, met name van binnenuit. Deze versie (geleverd vanaf 2009) heeft daar aanzienlijk minder last van.
Kia Pro’ceed 1.6 x-ecutive (ED)
€ 4.900
2008
120.000 km
Het hoeft niet per Japans te zijn. Kia heeft ook een grote naam als het gaat om betrouwbaarheid. In de jaren ’90 deden ze dat door veel Mazda-techniek te (her)gebruiken. Tegenwoordig maken ze hun eigen motoren en met groot succes. De Kia Procee’d is een van de eerste Kia’s die de moeite waard is. Het is een vlot uitziende en prima rijdende hatchback. De Procee’d doet niet noemenswaardig onder voor de Japanners, op een stukje verfijning na. Als je de motor de sporen geeft, komt er redelijk wat vermogen (124 pk) vrij, maar je merkt dat de 1.6 echt geen zin heeft in toeren maken. Ook op de afdeling NVH was nog niet alles top in orde. De uitrusting was vaak klasse en als je kijkt hoeveel auto je krijgt voor een zeer bescheiden bedrag, is de auto absoluut het bekijken waard.
YOLO: Renault Mégane Renault Sport 225
€ 5.250
2005
185.000 km
Niet de eerste auto waaraan je denkt bij doe zoektocht naar een betrouwbare occasion voor 6.000 euro. In het budget waren enkel Renault Sport Méganes te vinden. De Mégane staat niet bekend als de meest doorwrochte auto aller tijden en een sportmodel is vaak een groter risico. Maar toch he: als ze anno 2020 nog gewoon rondrijden, kan het zo slecht nog niet zijn, toch? Zeker originele Mégane’s in Renault Sport uitvoering die niet 13 keer van eigenaar zijn gewisseld. En niemand gaat toevallig een Mégane RS rijden. Dat zijn altijd liefhebbers. Over rijden gesproken: de Mégane RS was een van de prettigste GTI’s in zijn klasse. Met het cup-chassis misschien wel de leukste.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Honda Jazz en (bijna) alle Suzuki’s
rolov zegt
@F36GC: ook de kizashi? Die vind ik wel wat maar ik weet niet of ze betrouwbaar zijn
johnhert zegt
@rolov: Ik kan met niet herinneren dat Suzuki een technisch slechte auto hebben gemaakt. Het is een 2.4 die niet veel vermogen levert. Dat kan al niet misgaan. (bij Suzuki tenminste)
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Ook de Kizashi staat als zeer betrouwbaar te boek. Paar nadelen: dorstig, relatief weinig vermogen en er zijn er maar weinig verkocht in Nederland dus weinig keuze.
techniekmeneer zegt
@rolov: Zijn net zo betrouwbaar als de andere Suzuki’s. De 2.4 motor is dezelfde als in de Grand Vitara.
RiKe zegt
@rolov: ik meen me een review te herinneren dat er toch een negatief punt gevonden was bij de Kizashi, na verloop van tijd wilde het handvat van het handschoenenkastje wel eens een beetje gaan piepen…dat was het
tstile zegt
Handschoenenkastje is ook waar de Golf 1 uiteindelijk toch een deukje in de betrouwbaarheid opliep. Gelukkig is het opgelost met een terugroepactie in 2007.
Praeses zegt
Ja, goed advies. Ik zou de Civic nemen.
En anders de Proceed, ik heb er zelf één als leasebak gehad. Mijn collega’s (met Polo’s) waren verbaasd hoe goed ie eruit ziet en hoe lekker ie rijdt. Één tip: neem er een van na de facelift, begin 2010. Die hebben een stuk beter multimediasysteem en een veel prettiger stuur.
Die yolo slaat trouwens helemaal negens op, ‘ze zijn er nog, dus moeten ze wel goed zijn’. Doe dan gewoon een Swift Sport: https://www.autowereld.nl/suzuki/swift/1-6-sport-125pk-navi-xenon-climate-ctr-stoelverwarming-pdc-17-achterspoiler-apk-32576498/details.html
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Ik vond de stoelen echt verschrikkelijk in de latere Proceed. Alsof ik op een houten kruk zat. Verder prima auto.
johnhert zegt
@Praeses: Civic is een leuke auto, koppelingspedaal kan verschrikkelijk gaan kraken en de achterkant is ontzettend hard gedempt en geveerd. Voor de rest lekker sportief sturen en geen problemen. Met de slimme achterbank ook erg ruim !
ethylestra zegt
@johnhert:kan ik beamen, vindt het nog steeds een aparte verschijning. En het door het vreemde interieur waan je je in een soort spaceshuttle.
techniekmeneer zegt
Kies een willekeurige Suzuki…
snuif zegt
Allemaal goede keuzes (minus de Renault), de Honda is de spannendste vwb styling. Ga voor de auto met volledige onderhoudshistorie.
johnhert zegt
@snuif: Ga voor een goedkope, echt kapot gaan doen ze zelden…
lennyv87 zegt
5 jaar in exact zo’n Impreza gereden. Spannend niet echt, maar ik kan alle genoemde punten beamen uit ervaring! Ohja, sla de 1.5 over als je die tegenkomt, underpowered voor de wagen
baklava zegt
Mazda 3 BL eigenaar hier, met de 2.0 motor. Rijdt fantastisch en heb tot nu toe nog geen gekke dingen meegemaakt qua onderhoud. Ik zeg doen. Neem wel het facelift model van de BL, die oogt wat frisser.
Ram-G-maN zegt
@baklava Ik vind de BK wel fraaier ogen dan de BL. Ik heb nooit kunnen wennen aan de gigantische grijns grill van de BL. De BL facelift ziet iets beter uit met de Mazda Furai invloeden. Desniettemin is de BK naar mijn mening knapper.
@willeme Was dat niet juist bij de BK pre-facelift het geval dat het enorm snel roest? De BL was volgens mij vanaf dag één relatief roestvrij. De BK-facelift heeft overigens veel en veel minder last van.
lecomte zegt
Wellicht een Hyundai i30. Er zijn een aantal te vinden die maximaal 10 jaar oud zijn met minder dan 100.000 km voor dat budget.
johnhert zegt
@lecomte: Prima auto’s enkel de versnellingsbskken hebben soms een deel-revisie nodig.
Dizono zegt
Met dat aantal kilometers per jaar de Forrester of Legacy op LPG met de minste km’s kopen die je kunt vinden.
Dit: http://www.autobedrijfroode.nl/occasions.aspx?did=3017&aid=3606825
Of dit: https://www.autowereld.nl/subaru/outback/2-5i-comfort-33657241/details.html
Je staat best vaak te tanken, maar het is elke keer weer genieten als je er voor 30 piek in gooit en weer 450 kilometer kunt rijden.
Dizono zegt
Dit is ook een plaatje: https://link.marktplaats.nl/m1576537115
Een Zweedse vijfcilinder op gas kan ik je trouwens ook van harte aanbevelen. =)
lekbak zegt
@Dizono: ik heb een legacy 2.0 (~100kw) en het is de zuinigste auto die ik in jaren heb gehad. Zuiniger dan een Mazda 323 1.6, een a170 en focus 1.6. Ik trap behoorlijk hard maar dat gekke ding loopt consequent tussen de 1:11.5 en 1:12,5. Op mijn Suzuki baleno’s na mijn zuinigste auto ooit. Dat gas is helemaal niet noodzakelijk als je het mij vraagt…
johnhert zegt
@lekbak: Héél raar, heel lang geleden ook focus 1.6 gehad en 2 kennissen ook. Reden altijd 1 op 13/14 met uitschieters naar 1 op 16. Subaru’s zelf géén ervaring mee maar klanten hadden vaak moeite met 1 op 10 te halen…
RiKe zegt
@johnhert: mijn Subaru deed gemiddeld 1 op 8, maar dat was dan ook een 380pk sterke STI
lekbak zegt
@johnhert: ik snap er ook geen zak van. Die focus was wel erg zuinig als je (erg) rustig reed, maar dat kan ik gewoon niet. Overigens, die andere auto’s zouden ook een stuk zuiniger moeten zijn maar waren dat ook niet. Het lag aan het gebruik en niet aan de auto. Ik rij veel snelweg op de cruise control en als ik buiten de snelweg kom dan ga ik vrij stevig rijden op de buitenwegen. Die subaru is gewoon relatief zuinig als je meer vermogen vraagt denk ik.
Als ik veel koude starts heb en die enkele keer wel in de stad kom merk ik dat hij wat meer neemt.
W115 zegt
Japanse onderdelen zijn altijd hun gewicht in goud waard
Volvo_440_turbo zegt
@W115 deels een fabel, Dealers van Japanse auto’s verdienen amper aan reparaties en rekenen de stukken héél duur aan om te compenseren. Check eens op onderdelensites wat de prijzen zijn?
techniekmeneer zegt
@Volvo_440_turbo: Dealers hebben zich te houden aan de prijzen die de importeur hanteert. Dus je kunt de schuld niet bij de dealers in de schoenen schuiven (wat onterecht vaak gebeurt)
BerlingoHdi zegt
Zou eerder voor een Corolla E12 gaan, lichter dan de Auris, en staan er nog genoeg met bovag garantie bij de merkdealer… Ook sport uitvoeringen en soms zelf een 1.8
grasvreter zegt
De Lancer is als 1.6 ook erg betrouwbaar.
toyotavenray zegt
Als je voor de Toyota gaat dan moet je het airco systeem goed controleren of deze niet lek is. Vooral bij de auris van dat bouwtype.
hanse1one zegt
Ga voor die Megane, je leeft maar een keer.
eelco106gti zegt
@hanse1one: absoluut!
techniekmeneer zegt
@hanse1one: Je hoeft toch geen hekel aan jezelf te hebben in dat ene leven?
hanse1one zegt
@techniekmeneer: een saaie auto rijden is al hekel genoeg hebben aan jezelf…
techniekmeneer zegt
@hanse1one: Betrouwbaar betekent niet saai. Het betekent verstandig. Iets kopen waarvan je van te voren weet dat je er ellende mee gaat krijgen is gewoon dom.
v60germany zegt
@techniekmeneer: en alles is blijkbaar weer relatief. Point taken.
Als je een vriend/vriendin uitzoekt op rationele waarden, dan zal de emotie nooit de boventoon spelen.
Toyota is de puurheid van rationeel zijn, totaal geen emotie.
Geen voortplantingsdrang, dus ook geen dure onderhoudsfactuur.
Want, Renault is dat wel. Je moet tenslotte kunnen huilen om de rekening.
Dus ophalen die Renault!
Als je 70 bent geweest en impotentie hebt ontdekt, ga dan die Toyota maar ophalen.
appeltaartislekker zegt
@v60germany: waarom zou jezelf willen voortplanten?
eelco106gti zegt
“ze zijn er nog, dus moeten ze wel goed zijn” > nee onjuist. Matige kwaliteit, helemaal van de elektrische onderdelen.
“Altijd liefhebbers” > ja dat klopt wel. Je moet een liefhebber zijn en het geld er voor (over) hebben im hem goed te houden.
Ik heb zelf nu 3 jaar zo’n “Renault Megane 2 RS Renault Sport 225” uit 2006 en ondanks dat het de “betere” phase-2 is kent hij vele elektrische problemen: raammechaniek stuk. Ander raam raammechaniek stuk. Blower stuk. Airco stuk. Water in de auto tgv airco afvoer verstopt. Stuurkolomschakelaars stuk. En non-elektrisch: Handremmechaniek loopt vast. Rem die aanloopt. Water in de auto tgv parafan verstopt.
Maar goed auto is 14jaar oud dan krijg je dat. Wel heerlijk om mee te rijden en lekker vlot.
techniekmeneer zegt
@eelco106gti: Een eerlijke Renault rijder reactie. Respect.
Nimbuf zegt
Ruim 3 jaar geleden een Ford Focus 2.0 uit 2006 opgepikt voor €6.000 met 107.000 op de teller. Ding is ideaal, want het blok is ietwat lui maar niet kapot te krijgen! Verder betaal je je niet helemaal scheel aan onderdelen en onderhoud.
Als ik deze prijzen zo zie, dan schrik er van. Vooral de hoge kilometerstanden!
lekbak zegt
@Nimbuf: die 1.6 is ook prima in omgang en ook betrouwbaar. Net ff wat meer keus en wat goedkoper.
ethylestra zegt
@Nimbuf: die 1.6 en 2.0 duratec motoren zijn ijzersterk en gaan inderdaad niet kapot. Zo maken ze ze niet meer.
Joel_D zegt
Grappig, op basis van prijs, kilometers en bouwjaar is dit gebaseerd op mijn advertentie van de Civic. Heerlijke auto inderdaad. Maar wel met verkocht.
peurst zegt
Altijd maar die adviezen van auto’s die 1,5-2 ton hebben gelopen, zucht!
willeme zegt
@peurst: tsja, het is vrij simpel: als er bepaalde eisen zijn en er een budget is, zul je ergens concessies moeten doen. Sterker nog, we hebben de leeftijd iets verhoogd omdat er anders auto’s met dik twee ton op de klok in aanmerking komen. Overigens kun je jaren lang plezier ervan hebben.
Zucht ..
davelepeef zegt
@willeme: OK, dit blijft ’n eeuwige discussie. Maar als 2 ton een issue, dan is 160k tov van 80k km’s ook een optie. De concessie die hier doorgaans gemaakt wordt is om maar een oudere/meer gebruikte wagen te kiezen in plaats van misschien een kleinere, en frissere wagen. Ja, een auto met 160k km kan nog altijd goed zijn, en vast betrouwbaar, maar we lijken soms te vergeten dat er vaak rond deze standen serieuzer onderhoud komt. Dat is niet negatief tov betrouwbaarheid maar kan je net zoveel kosten. En laten we eerlijk zijn: een auto met 160k rijdt gewoon niet als nieuw. Ze rijden vast goed, maar niet als nieuw.
willeme zegt
@davelepeef:
Bwoah, met een beperkt budget gaat een nieuwe auto er gewoonweg niet in zitten. Als er eisen zijn qua uitrusting, vermogen, ruimte en dergelijke, moeten er wat concessies gemaakt worden. 160.000 km is tegenwoordig niet echt heel erg veel meer. In de klasse van 6.000 euro vind ik 160k al helemaal niet verkeerd. Je krijgt wat je betaalt. Ja, een auto met 60k op de klok voelt frisser aan, maar dan kom je in een andere klasse qua autootjes en/of zijn ze ouder.
Serieus onderhoud valt bij B-segment en C-segment nog wel mee. Sterker nog, bij mijn Alfa ging elke maand echt iets serieus kapot, en zelfs dat was prima te doen. Dus als je een reparatie van 1.000 en onderhoud van 1.000 poer jaar hebt, valt het mij erg mee. Voordeel: met 6K heb je weinig afschrijving ;-).
davelepeef zegt
@willeme: Zoals ik al zei, eeuwige discussie :) Maar je laatste zin van je eerste alinea is precies wat ik bedoel. Het is dat c segmenters harder afschrijven en daarmee meer waar voor je geld lijken te geven dan b segmenters, en qua onderhoud zullen ze niet eens ver uiteen liggen. Maar meer km’s betekent doorgaans meer kosten om de simpele reden dat, vaak onafhankelijk van gebruik, spullen slijten. Onder de ton zul je daar minder last van hebben dan tegen de 2 ton. Of ze hebben ’t dan al gehad – kan ook. Enne, 2k onderhoud op ’n redelijke auto van 6k is natuurlijk gekkenwerk…
lekbak zegt
@peurst: auto’s die goed gebruikt zijn zijn over het algemeen betrouwbaarder dan auto’s die veel stil hebben gestaan of veel korte stukken hebben gereden in een stad.
davelepeef zegt
@lekbak: bij auto’s die goed gebruikt zijn is meestal ook meer versleten dan auto’s die weinig gebruikt zijn…
vaakbenjetebang zegt
Ja, echt heel raar dat je met 6K op zak niet alles voor het uitkiezen hebt. Je verwacht het misschien niet, maar auto’s van een jaar of 10 jaar oud hebben nou eenmaal vaak wel eens gereden. Deze koper is op zoek naar een heel gemiddelde auto. Het gemiddelde jaarkilometrage in Nederland ligt rond de 13.000km. De auto’s uit het advies zijn zo’n 11 à 12 jaar oud. Je verwacht dan ook totaal niet dat ze op die leeftijd een tonnetje of anderhalf op de klok hebben.
Joel_D zegt
@peurst: Tsja, mijn Civic had ook 1,5 ton gereden maar reed nog eigenlijk als nieuw.
shicomm zegt
Nadeel aan de kia’s is wel dat je niet teveel restwaarde overhoud.
Geen issues als je ‘m op rijd maar als het tijd word voor een ander en je wil ‘m van de hand doen…
De auris en corolla zijn veilige keuzes en houden hun waarde ook goed vast maar zijn wel erg saai.
De subaru lijkt erg leuk maar is kostbaar om op de weg te houden en ze zijn ook vaak afgetrapt.
Persoonlijk zou ik in dit geval de lancer kiezen ; écht een leuke wagen voor niet teveel geld.
giertjuh zegt
Mazda 3 BL eventueel de sedan
vacano zegt
gebruik dat geld als aanbetaling en ga voor een nieuwe auto die nog enkele honderdjes per maand kost.
techniekmeneer zegt
@vacano: Financieren moet je toch niet willen….. Ik zou mijzelf diep schamen als ik een auto op de oprit heb staan die niet zelf betaald is.
davelepeef zegt
@techniekmeneer: alsof je ‘m dan cadeau krijgt? Sterker nog, je betaalt nog meer dan ’n ander… Of het verstandig is, is een ander verhaal. Maar als je een verstandige keuze tav de auto maakt en niet direct budget voorhanden hebt terwijl je wel voldoende inkomen hebt, kan het toch ’n goede keuze zijn. Dan is het gewoon net de tussenweg tussen aanschaf en financiering. Overigens ligt het ook anders: als je dan al moet financieren, kijk dan juist naar ’n goede occasion.
techniekmeneer zegt
@davelepeef: Of wees verstandig en spaar even verder. Tegenwoordig lijkt het wel de standaard te worden om alles op afbetaling te doen, triest.
lekbak zegt
@vacano: en dan die 5000 budget afschrijven als je de showroom uit rijdt zeker? Nieuw rijden is geenszins goedkoper dan voor 5/6000 een tweedehands rijden. En de reden dat meneer dit budget heeft is vast niet uit weelde. Geld is belangrijk…
johnhert zegt
@vacano: hahaha, wat een kul.
lekbak zegt
Ik zou vooral niet teveel met die maximale leeftijd van tien jaar bezig zijn. Auto’s worden er niet betrouwbaarder op naarmate ze nieuwer worden.
Eigenlijk alles met een veel geproduceerd non turbo blok is wel goed. Die 1.6jes met rond de 100pk blijven het altijd doen, ongeacht welk merk eigenlijk. Turbomotoren zijn vooral erg duur om te repareren, en een turbo gaat gewoon zo nu en dan kapot.
techniekmeneer zegt
@lekbak: Ik snap die maximale leeftijd van 10 jaar best. Je wilt ook enigszins representatief voorkomen, en een interieur dat een beetje up to date is is ook wel prettig.
lekbak zegt
@techniekmeneer: owja, representatief. Het belangrijk vinden wat een ander van je vind staat zo ver bij mij vandaan dat ik behoorlijk moeite heb om daar rekening mee te houden…
Wat betreft interieur vind ik auto’s van tussen de 15 en 20 jaar oud het hoogtepunt. Geen multimedia bullshit maar wel een prima radio, airco, cruise control en dikke duidelijke knoppen.
techniekmeneer zegt
@lekbak: Ik vind het niet belangrijk wat een ander van mijn auto vind, integendeel. Maar hier in de straat staan bij iedereen relatief jonge auto’s op de oprit. In de straat waar m’n zus woont rijd bijna iedereen een knakenbak van 15 a 20 jaar oud, dan verpaupert zo’n buurt vrij snel.
johnhert zegt
@techniekmeneer: Hangt meer af hoe de voortuinen etc. er bij liggen dan het type auto voor de deur…
davelepeef zegt
@techniekmeneer: ik snap wat je bedoelt, maar als er allemaal nieuwe dingen in een knakenbuurt staan dan zegt dat meer dan wat de auto’s zelf uitstralen… Dan zie ik liever nette oudere auto’s.
vaakbenjetebang zegt
Toch zou ik, als het betrouwbaar moest zijn, met 6k op zak eerder geneigd zijn om op gebied van ‘representativiteit’ (wat ook nog eens subjectief is) en een ‘modern interieur’ (wat is dat eigenlijk? Van die hopeloos achterhaalde schermpjes?) concessies te doen dan op enig ander gebied. Wat @lekbak zegt: turbomotoren vermijden als het kan onder het motto ‘wat er niet op zit, gaat niet stuk’. De Japanse merken zijn goeddeels opzichtig weggebleven van de downsizing-trend en in die hoek zou ik het dan ook zoeken. Die dingen blijven het gewoon doen. Dan maar een interieur van Fisher Price-plastic en een wat hogere leeftijd.
davelepeef zegt
@techniekmeneer: ik denk dat je je bij veel auto’s al vergist hoe oud ze zijn…
davelepeef zegt
@lekbak: ik denk dat dat voor nu wel kan, maar die regel was lastiger tot ’n paar jaar terug. Nu tien jaar terug is er een flinke slag gemaakt tav efficiency. 6 bakken werden meer gangbaar, auto’s werden weer lichter (ook leuker rijden dus!) en motoren sterker en efficiënter. Betrouwbaarheid is best OK, als er tav van ’n motor niets als zwak punt geldt komt er wel weer wat anders om de hoek. Ergo, veel verder dan 10 jaar terug zou ik persoonlijk om genoemde redenen niet meer kijken. Heb nu ‘m auto van 2009, ’n Focus, en de opvolger met ’n vergelijkbaar 125pk turbo blokje is op alle fronten beter – even los van smaak.
vpowert zegt
Ik vind de Honda Insight altijd zo’n goeie deal als je iets betrouwbaars zoekt. Vaak goedkoper of jonger dan een Toyota, behoorlijk rijk uitgerust en ook nog eens zuinig. Deze is 8 jaar oud, van na de facelift en heeft minder dan 200k gedaan:
https://www.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/133998575/
scrmeagle zegt
Subaru voor mij!