Een zeer specifiek segment, maar in Nederland eentje die heel wezenlijk is. Welke moet je hebben?
Er zijn vele manieren om bij een PHEV uit komen. Ondanks dat het een enorm compromis is, is een PHEV tegelijkertijd een portaal naar de ‘oude’ of de ‘nieuwe’ wereld. Mits je niet te veel kilometers maakt, is het mogelijk om elektrisch te rijden. Met bijbehorende voordelen op het gebied van kosten en uitstoot.
Aan de andere kant hoef je niet een auto van je vrienden te gaan lenen als je op vakantie gaat. Bij de vader van ondergetekende staat met name in de wintervakanties een Tesla voor de deur. Daarmee is Oostenrijk een beetje lastig en met zo’n diesel is het wel wat prettiger… Met een PHEV heb je dat niet, als het moet kun je er lange afstanden mee rijden en in 5 minuten tijd 500 km aan range bijtanken. Het is maar net hoe je de techniek toepast.
Daar zit Jesse nu ook een beetje aan te denken. Hij rijdt stiekem meer dan 25.000 jaar in zijn Mégane Renault Sport. De brandstofkosten lopen dus behoorlijk in de papieren. Ook voor de restwaarde van de Mégane R.S. is het niet ideaal, want die snelt zo achteruit. Jesse heeft nu een paar gedachten die door zijn hoofd spelen. Diesel is een optie, maar hij is huiverig. De overheid neemt tegenwoordig nogal rücksichtlos beslissingen en Jesse wil geen auto die hij niet meer kan verkopen of rijden.
Maar toen kwam de ingeving. Waarom geen PHEV? Dan kan Jesse ‘m normaal gebruiken zoals hij altijd doet met zijn auto. Op zijn werk kan hij gratis laden. Thuis kan hij een paal laten neerzetten. Dan zou hij nauwelijks hoeven te tanken en van stekker naar stekker kunnen rijden. Het enige is, Jesse wil graag een sportieve auto Nu zijn er niet heel erg veel PHEV’s en veel PHEV’s zijn gebaseerd op een SUV. Maar wat zijn de opties voor de sportief ingestelde automobilist die wil stekkeren? Team Autoblog gaat het voor je uitzoeken?
De wensen en eisen van Jesse in één tabel:
Huidige /vorige auto's: | Renault Megane RS (mk3) |
Koop / lease: | Koop |
Zakelijk / privé: | Privé |
Budget: | € 30.000 incl. inruil |
Jaarkilometrage: | 25.000 km |
Brandstofvoorkeur: | Diesel |
Reden aanschaf andere auto: | KM-stand huidige auto / weer eens wat anders |
Gezinssamenstelling: | Alleen |
Voorkeursmerken /modellen: | BMW 330e, Audi A3, BMW 2 Coupe, Megane RS |
No-go modellen / merken: | Japans / Aziatisch |
BMW 330e M Sport (F30)
€ 29.950
2015
70.000 km
Eigenlijk is de BMW 330e M Sport je enige optie. Als je enigszins sportief wil rijden, althans. Deze generatie 3 Serie was niet de meest sportieve 3 Serie ooit gebouwd. Integendeel, de auto was eigenlijk best verfijnd en comfortabel. Dat heeft BMW na de facelift gelukkig iets rechtgezet (de 330e werd pas na de facelift geleverd). De combinatie van veel vermogen en koppel (252 pk is niet mis, meer kan ook) is aangenaam, het is absoluut een vlotte auto. Het probleem is dat de auto afgesteld is op zuinigheid. Dus de respons is gewoon wat minder. Wellicht is dat softwarematig op te lossen. Ook is de wegligging goed, maar niet zo goed als deze had kunnen zijn. Een standaard 320i stuurt beter. Maar als het een PHEV moet zijn én het moet sportief, dan is de beste keuze. Als auto scoort de F30 uitstekend. De auto komt zeker niet zwaar verouderd over.
Mercedes-Benz C350 e Estate Business Solution AMG (S205)
€ 29.850
2015
60.000 km
Verouderd overkomen doet deze Mercedes al helemaal niet. Sterker nog, op een facelift na, is dit nog gewoon ‘de huidige generatie’. Het is even afhankelijk hoe gevoelig je daarvoor bent. De C350e was de directe concurrent voor de 330e en eerlijk is eerlijk, ze zijn goed aan elkaar gewaagd. Het grote verschil tussen ‘BMW = sportief en Mercedes = comfortabel’ kan inmiddels wel oude schop. Deze generatie C-Klasse is behoorlijk dynamisch. Qua prestaties helemaal, want deze C-Klasse kun je gewoon vlot noemen. Een ‘versie met AMG-pakket vinden is nog best lastig, meestal betreft het een Lease Edition (Plus). Ook prima, trouwens. Voordeel: ten opzichte van de BMW kun je de C350e krijgen als stationwagon. Uitstekend te vinden in het budget, trouwens.
BMW 225e Active Tourer M Sport (F45)
€ 28.900
30.000 km
2016
Zijn ze nu helemaal van de pot gerukt? Eh, ja en nee. We weten dat de publieke opinie jegens de auto niet denderend is. Met name mensen die geen 2 Serie Active Tourer hebben, vinden het niets. Maar de keuze is dungezaaid als het gaat om redelijk potente PHEV’s rond de 30 mille. De 225e is met gemak te vinden in M Sport uitvoering met veel opties. Kijk naar deze auto niet als BMW, maar voor wat het is: een prima rijdende compacte MPV met gewillige aandrijflijn. Voor zijn soort stuurt het echt niet verkeerd. Sterker nog, er zijn sportieve hatchbacks die aanmerkelijk minder prettig sturen. In het budget kun je kiezen uit jonge exemplaren met zeer weinig kilometers. Niet de beste BMW die je voor 30 mille kan krijgen, maar hij past uitstekend in het eisenpakket gecombineerd met het beschikbare budget.
Volkswagen Golf GTE
€ 27.950
2017
15.000 km
De Golf GTI is sportief. De Golf GTD heeft een paar sportieve eigenschappen. Is de GTE nog een stapje verder van sportiviteit verwijderd? Helaas, eigenlijk wel. Het is wel slim gedaan, zet de auto in de markt als een sportieve allrounder, zoals VW ook gedaan heeft met de Golf GTI en de Golf GTD. De Golf GTE heeft last waar de meeste PHEV’s last van hebben. Het gewicht is te hoog, de besturing te indirect en de respons op het gaspedaal is veel te traag. Maar de Golf GTE heeft wel zijn merites. Zo zijn de sportstoelen erg prettig, zijn de meeste GTE’s behoorlijk compleet uitgerust en zijn het prima auto’s om dagelijks je kilometers mee te rijden. Als je een beetje slim met de laadpalen (en het gaspedaal) omgaat, kun je nog behoorlijk zuinig rijden ook. In het budget kun je eigenlijk alle Golfs GTE uitkiezen. Daarom is het wellicht handiger om naar een GTE te kijken die de helft kost. Een andere optie is om een goedkope e-Golf te kiezen en rekening te houden met een korte actieradius, maar geen benzinekosten.
Audi A3 e-Tron S-Line
€ 27.960
2016
35.000 km
Voor de Audi A3 e-tron geldt hetzelfde als voor de Golf GTE. Toch zijn er wel een paar kleine verschillen. Zo is de Audi iets minder ‘opvallend’ te herkennen als hybride wereldverbeteraar. Als je echt de wereld wil verbeteren, ga thuis werken. Met de A3 e-tron maak je veel minder een ecologisch statement. Tijdens de introductie was het een uitgesproken spannende auto, maar dat heeft als voordeel dat het model anno 2019 nog steeds vers oogt. Leuk: in het budget kan je exemplaren vinden die zeer luxe zijn uitgerust. Ondanks de ‘S-Line’ badges is het absoluut geen sportieve auto, maar wel een heel chique. Geen vervanger voor een Megane RS, maar de auto probeert het ook niet. Je gaat vanzelf anders erin rijden. Of je daar blij van wordt, is een tweede.
Semi-Yolo: Volvo V60 D6 R-Design
€ 24.950
2016
65.000 km
Je kan natuurlijk ook gewoon zeggen: laat dat sportieve maar zitten. Elektrische auto’s en geëlektrificeerde auto’s zijn namelijk niet ‘sportief’. Ook al ligt het zwaartepunt laag, je hebt te maken met te veel massa. Het voordeel van de Volvo V60 Plug-In Hybrid is dat deze, ondanks deze ‘R-Design’-uitvoering, geen moeite doet om sportief te zijn. Dit is een heel fijne kilometervreter. Dat ‘vierwielaandrijving’ moet je niet al te letterlijk nemen. De elektromotor drijft de achterwielen aan, de voorwielen worden van power voorzien door een dikke vijfcilinder diesel. Het hele land staat er vol mee. Ook voor 15 tot 20 mille vind je genoeg jonge exemplaren. Wel even rekening houden: de motorrijtuigen belasting is aanzienlijk hoger. Oh, en ondanks de naam Volvo en het feit dat het eens stationwagon is, is deze auto absoluut niet ruim te noemen.
Yolo: Tesla Model S
€ 34.950
2014
130.000 km
Waarom lopen zeulen met een PHEV als je toch voornamelijk elektrisch wil gaan rijden? Ga dan voor een volledig elektrische auto. En afgaande op de zeloten van Elon Musketiers en YouTube is de Model S waanzinnig sportief. Dat is natuurlijk niet waar, maar de eerlijk gebiedt te zeggen dat zo’n auto verbazend hard de bocht omgaat. De Model S is wel vrij geliefd in ons landje. Dat komt door de betrouwbaarheid, materiaalgebruik en afwerking. Oh nee, er zitten nog flink wat subsidies op. Daarmee doen we de Model S wel te kort. Het probleem is dat je in het budget keuze hebt uit hele vroege exemplaren met hoge kilometerstanden. Ook moet je het enorme computerscherm kunnen waarderen en waarschijnlijk is de auto te groot. Maar hey, je kan wel bijbeunen als taxichauffeur.
Superyolo: Outlander PHEV Instyle
10.500
2014
180.000 km
PLUS een Renault Clio Renault Sport 200 Cup
€ 12.950
2011
70.000 km
Een van de meest verguisde auto’s in de commentsectie is waarschijnlijk de Mitsubishi Outlander PHEV. Ondergetekende vindt ‘m briljant. Je moet wel de techniek leren gebruiken (wat lang niet alle Outlander-rijders deden), dan is de Outlander behoorlijk zuinig te rijden. Het is verder geen spectaculaire auto en waarschijnlijk iets te groot voor de eisen, maar je vindt ze voor een appel en een ei bij Nederlandse exportbedrijven. Doe een gek bod en wellicht heb je zo’n progressief stukje Gestaalde Perfectie. Dan heb je nog 20 mille over om een hele leuke Renault Clio R.S. op te snorren, bij voorkeur de Clio Renault Sport 200 met het Cup Chassis. Iedereen blij. We hebben even een bedragje vrijgehouden voor het hebben van twee auto’s, wat hogere kosten met zich meebrengt.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
dirkiii zegt
De Super Yolo ?
johnhert zegt
C350e estate…
inbedrijf zegt
@johnhert: volgens mij staat er sportief in de titel. De 350 is een slagschip en rijdt als een stoomboot. Enige sportieve in dit lijstje zijn de 3e en de GTE. En beide hebben een gewicht probleem, maar daar is mee te leven ;-)
SanderB zegt
@inbedrijf: Heb je ooit met een c350 gereden? Met de lichtmeting en fatsoenlijke banden ligt die auto echt extreem strak. Heb er 2 jaar een gehad. Golf GTE kan echt niet tippen aan die wegligging
inbedrijf zegt
@sanderb: ooit een GTI of GTE gereden? Je vergelijkt een hatchbak met een station wagen. Hij zal vast heel hard rechtdoor kunnen, maar elke bocht moet je het afleggen, dan weet je namelijk niet zeker of je onderstuur of overstuur kan verwachten. Dat is bij de GTE heel duidelijk die is gewoon te lomp zwaar waardoor je vrijwel altijd onderstuur hebt.
PunicaOase zegt
Zijn allemaal zeker geen ‘probleemloze’ auto’s houd daar rekening mee.. misschien is de Clio RS nog wel de beste.. die RS’en zijn goed gebouwd.. zelf in 3,5 jaar tijd geen gekke dingen aan gehad.. gaat je bij die half-elektrische BMW’s en MB’s niet lukken denk ik..
lekbak zegt
@punicaoase: de metsubsidie is toch ook vrij goed? Dat maakt de yoloXL best een leuke en wellicht zelfs verstandige optie…
bisazza zegt
@punicaoase: mijn partner heeft al bijna 3,5 jaar een 330e en daar is werkelijk nog helemaal niets mis aan geweest . Snap dus je argument niet helemaal.
PunicaOase zegt
@bisazza: goed om te horen.. helaas hoor ik van collega’s dat ze vrij vaak langs de weg staan met problemen.. zal wel toeval zijn dan..
gumz zegt
@punicaoase: Rij sinds 2,5 jaar met een 330e en er is nog niets aan kapot gegaan. Heeft nu 50 000 km dus ben zeker geen kilometervreter, maar lijken me wel al genoeg km’s om een beeld te hebben. Auto wordt veel elektrisch gebruikt (40% van de km’s) en dan voor vakantietrips waarbij er ook gerust 200 over de autobahn geknald wordt! Buiten 1 onderhoud van 400 euro nog geen kosten (en in België geen wegenbelastingen :-)) Enige wat met een korrel zout mag genomen worden is ‘sportief’, dat doet de C350e evengoed. Op de limiet is het een gevoelloze auto, zo’n 330e.
schobbejak zegt
Ik zou voor de yolo gaan, die 5k verdien je over de jaren hopelijk weer terug.
SpiderIV zegt
@schobbejak: 35k uitgeven voor een 5j oude dus beroerd gebouwde Amerikaan? En dan hopelijk voordelig uit zijn.
Er zijn leukere mogelijkheden om te gokken met je centen.
schobbejak zegt
@spideriv: Een volledig elektrische auto bied in deze jaren juist ook een bepaald gevoel van zekerheid, en hoewel ze niet fantastisch gebouwd zijn, is het best comfortabel toeven in een tesla.
kennone zegt
Heb ook een eigen super yolo bedacht! Cannondale Moterra 1 en een Volvo 850R (je verwacht het niet he)
kobus1967 zegt
Fisker Karma!
fanboy zegt
@kobus1967: Die zijn verre van betrouwbaar, en hoe zit het met de onderdelen voorziening?
bierbuik zegt
Betrouwbare bak wel, als ie stiekem al 25.000 jaar in zn Renault rijdt
neymar zegt
3 Serie.
karaya zegt
@neymar: De baas van de snelweg en de absolute vedette/trendsetter inéén!
lekbak zegt
Volgens mij kan je beter accepteren dat je geen sportieve phev gaat rijden dan proberen zo’n zwaar lijk sportief te maken.
Ik zou zeggen: ga voor twee auto’s. Een saai dagelijks comfortabel koekblik en wat leuks erbij. En omdat de leukst sturende auto’s toch gewoon uit de jaren 90 komen (betrouwbaarheidsbonus is bij die generatie auto’s inbegrepen) hoeft dat helemaal niet de wereld te kosten.
Metsubsidie foutlander phev dus, met een willekeurige gti naar keuze voor de leuke ritjes erbij.
fanboy zegt
@lekbak: Of gewoon een Nissan Leaf of Hyundai Ioniq, volledig elektrisch als dagelijkse auto. Dan pak je zoiets als die Megane RS of inderdaad leuke Fransoos uit jaren 90.
wildewesten zegt
@fanboy: ja dat past ook echt binnen het budget
lekbak zegt
@wildewesten: Makkelijk.
Als hij slechts enkele tientallen km’s elke dag maakt heeft elke Zoe of leaf wel genoeg range. Voor 15k pik je ze op (aanzienlijk minder ook nog wel als het moet), dan hou je nog 15k over. Daar is heel wat leuks uit de jaren ‘90 van te kopen. Vaste lasten vallen ook wel mee want een ev is belastingvrij. Zit je alleen met dubbel onderhoud.
peekaas zegt
Ik zou de model S nemen! Met 130.000 kun je daar nog prima mee vooruit voorlopig.
hanselegans zegt
Zat met net dezelfde vraag. Het is de 330e geworden. ‘Aangepast’ naar 315pk.
flutterby zegt
Deze PHEV’s zijn allemaal experimentele auto’s die afschrijven als een gek. De voordelen van beide aandrijflijnen verdwijnen onder de nadelen van beide.
Moet het echt met één auto dan ia de Tesla de beste keus, al kan je ook een jaartje wachten en sparen voor een gloednieuwe EV.
roberto zegt
Ik heb een zowel een GTE als een E-tron gereden en momenteel in bezit van een C350e.
Betreft het elektrisch rijden zijn de VAG producten veel beter aan te raden dan de MB, de GTE haalt op mooie zomerdagen 40/45km elektrisch (vooral binnen bebouwde kom), terwijl de C350E hooguit op 25km blijft hangen (en langerna niet redt!).
Ik ben zelf verknocht aan de C350E, al blijft de GTE ook een zwak. Mijn C350e is bomvol uitgevoerd, en is dan ook een enorme comfortabele auto, maar door de (standaard) luchtvering kan je hem ook wat sportiever afstellen, en hij is wel een stukje rapper dan de GTE, en die was al lekker vlot!
Mijn vorige GTE had ik verlaagd en voorzien van 19 inch, geeft hem toch wat meer GTI gevoel. Was in de GTE-stand dan ook stijf als een plank maar reed wel lekker sportief en strak in de bochten (overigens met 4 man in de auto niet zo comfortabel meer..) en de looks waren ook goed! Het interieur van de GTE vind ik ook sportiever uitgevoerd dan een A3 E-tron, vind de A3 een te kaal dashboard hebben. Dus tussen die 2 zal ik altijd de GTE boven de E-tron kiezen.
Zoals eerder genoemd is een C350E AMG moeilijk te vinden, ik dacht zelfs dat die in NL helemaal nooit leverbaar is geweest, maar dat je de AMG voorbumper en sideskirts achteraf moest bestellen. Maar AMG-velgen verfraaid hem al snel! Tja ben geen BMW man, al kijk alleen al naar t interieur van de 3-serie t.o.v. C-klasse, haak ik al af!
Weet wel dat het onderhoud van de BMW / MB stukje hoger ligt! Ook de Fiscale waarde, maar mocht je hem nog op 7% bijtelling gaan rijden voel je er bijna niets van ..
stephane8200 zegt
@roberto: had jij adaptief onderstel op die GTE dan? Bij een GTE gaat alleen het stuur wat zwaarder sturen en de resonator gaat aan. Mijn zoon noemde het de ‘raceknop’.
Ot92 zegt
@stephane8200: Weet je zeker dat er DCC in het menu staat? Want hetgeen wat je beschrijft klinkt gewoon als rijprofiel keuze. Hierdoor gaat je stuur net iets directer sturen, het gasrespons wordt iets directer en de bak gaat in de sport stand.
stephane8200 zegt
@ot92: DCC is niet standaard op de GTE, als je antwoord aan mij gericht was. Ik heb 4 jaar een GTE gereden zonder DCC dus ik weet niet hoe dat werkt in combi met GTE. Ik ben het verder helemaal met hem eens dat het echt een fijne auto is. Stuurt niet extreem scherp maar voor dagelijkse kilometers vond ik het een fijn apparaat. Collega had een 330e en vriend van me een 350e. Ook fijne auto’s.
Ot92 zegt
@stephane8200: Ah oke, duidelijk.
dracae zegt
@roberto: Mijn conclusie was dat de Mercedes de leukste, fijnste auto in het rijtje is, maar ook een stuk duurder in gebruik dan de Golf. Klopt dat een beetje?
bluebird zegt
Lexus GS 450h F sport een optie?
fanboy zegt
@bluebird: Fantastische wagens en ook zeeeer snel. Maar geen kilometers volledig elektrisch af te leggen.
grasvreter zegt
Mijn broer heeft jarenlang zo’n v60 lease gereden, heerlijke auto. Niet zo ruim als je van een station verwacht, maar ook niet klein. En echt een heerlijke brom in die vijfcilinder diesel, en naar mijn mening snel zat, net onder de 7 seconden naar de 100. Bochten zijn niet helemaal zijn ding, maar als reisauto, heerlijk apparaat. Onderhoudskosten zijn ook niet denderend hoog, volgensmij is er zo’n 9000 euro aan onderhoudsrekeningen op 250.000km bij mijn broer. Nog 2 weken en dan is ie weg.
fanboy zegt
@grasvreter: 9000 euro is toch een aardig bedrag. Daarom beter een volledig elektrische auto die nauwelijks iets kost in onderhoud, en dan nog een leuk speeltje ernaast voor weinig kilometers dus ool weinig kosten.
v60germany zegt
@fanboy: als je de aanschaf + onderhoud rekent, kan prima uit tov de Tesla.
Ik snap je gedachte wel hoor, maar als meneer RS ook als ieder ander loonslaaf is, dan krijgt ie ook pas iedere maand uitgekeerd ipv 1x per jaar. Dan maar ff schuiven met je centen…
fanboy zegt
@v60germany: Dat is natuurlijk iets te simpel.
Reken ook even uit hoeveel brandstof die v60 erdoorheen heeft gejaagd over die 250.000km.
Een Tesla kan al voor 9000 euro aan stroomkosten die 250.000 rijden. Het voordeel is dus een stuk groter.
En zo veel goedkoper is een V60 ook niet in aanschaf.
healey zegt
Rijd nu 2 jaar in een C350e. Gekocht op 26.000km en staat nu na 2 jaar op 88.000km. Mooie aan deze auto is dat ik woon werk verkeer (60km rnkele reis) comfortabel en zuinig afleg (onder de 1 op 20) en dat met een schakelaartje verstevigt de (lucht) vering, stuurt het strakker, neemt de gasrespons toe en veranderd het geluid. En zit je in een auto met een totaal ander karakter (280 pk en 600Nm) die vooral uitblinkt in tussen acceleratie. Onderhoud is rond de 900 euro per jaar.
emping zegt
Ik mis de: wat mis je door de keuze van No Go voor Aziatische merken? @willeme
rutgerg zegt
@emping: een heleboel he. Blijf het altijd typisch vinden om een heel continent uit te sluiten. 1 land oke maar een heel continent…
rutgerg zegt
Prius plug in!! Voor als je alleen wilt blijven..
loggy zegt
Een 330e niet sportief? Ik had er een met een m sport onderstel en in de sport stand was die auto sportiever dan mijn huidige 313pk sterke 535d.