De leukste circuitauto voor 25000 euro, wat zijn de keuzes eigenlijk?
In sommige gevallen zijn onze problemen gewoon luxe-problemen. Natuurlijk kunnen we dat relativeren, maar ook een luxe-probleem moet gewoon opgelost worden. In dit geval gaat het om een luxeprobleem voor Jochen. Hij is op zoek naar de leukste circuitauto tot 25000 euro.
Dat zullen we even toelichten. Op dit moment zoekt hij een vervanger voor zijn Opel Manta. Die wordt dit jaar verkocht en daarmee is er een plaatsje over voor een auto. Dit is naast de leaseauto die al in de garage staat. Dat betekent dus dat de droomauto voor Jochen niet per se een heel verstandige auto hoeft te zijn.
Jochen is naar eigen zeggen op zoek naar de leukste circuitauto tot 25000. Het moeten een typische weekendauto zijn. Leuk voor de openbare weg en geschikt voor trackdays. Wat is er allemaal te koop voor 25 mille?
Alle wensen en eisen kun je lezen in onderstaande tabel:
Huidige auto’s | Audi A3, Volvo V40 en Opel Manta |
Vorige auto’s | Volvo S60 T6, Mini Cooper S, Opel Astra |
Koop/lease | Koop |
Budget | Ongeveer 25.000 euro |
Kilometrage | 5.000 km |
Brandstofvoorkeur | Benzine |
Reden aanschaf | Zoek een leuke vervanger voor de Manta |
Gezinssamenstelling | Vriendin |
Voorkeur | Opel Speedster, Mini JCW GP |
No go | Te grote en te zware auto’s |
Porsche Cayman S(987C)
€ 23.990
95.000 km
2006
Tsja, het is een beetje voorspelbaar, maar de Porsche is het beste compromis tussen weekendritjes, dagelijks gebruik en rondjes op het circuit. Als je op zoek bent naar de leukste circuitauto tot 25000 euro, dan komt deze om de hoek kijken. Het enige echt grote nadeel is geld en de betrouwbaarheid van de motor. Dat laatste kun je overigens oplossen, maar dat kost ook geld. Verder is de Cayman (of Boxster) briljant. Met 295 pk is deze echt voldoende snel, het is namelijk vooral de balans en de mate van verfijning in het sturen, schakelen en remmen wat deze auto zo briljant maakt. In het budget kun je kiezen voor een redelijke Cayman S of een fraaiere Cayman zonder S. Gezien de hardware en de intenties is de Cayman S met de betere remmen en het strakkere chassis (plus de extra paarden) aan te raden, maar ook de gewone Cayman is bijzonder geschikt.
Lotus Elise 111R (S2)
€ 24.500
2004
60.000 km
De Lotus Elise S2 is met een enorm aantal motoren geleverd en dit is de leukste. Het is namelijk de 1.8 VVT-Li motor die Toyota per ongeluk in de Corolla T-Sport had gemonteerd. In die auto kwam de motor totaal niet tot zijn recht, maar in de Lotus juist wel. Zie het als een soort S2000-motor, in een Lotus. Onderin is de motor net dociel genoeg om lekker mee te kunnen rijden met het verkeer. Echter, bovenin staan er 192 verse paarden te trappelen om de 870 kg lichte Roadster vooruit te stuwen. En dan te bedenken dat de motor slechts een onderdeel is van de beleving bij een Elise, de balans in het onderstel en het fabelachtige stuurgedrag zijn de belangrijkste onderdelen. De Opel Speedster Turbo is een fantatische tegenhanger met een totaal ander karakter. Het koppel van de Opel maakt om ‘m op de openbare weg wel iets vlotter.
Westfield SE Sport
€ 23.000
2013
25.000 km
Tsja, we komen bij de Westfield uit, omdat een Caterham (net) niet gaat lukken. De ‘sweetspot’ bij de Caterham reeks is de versie met 2.0 liter Ford motor, maar een modern exemplaar is niet te betalen op het vasteland. Westfield is altijd de tweede keuze. Westfield zit tussen het fabrieksniveau van Caterham en het betere kitcar-niveau van Dax, Sylva en Robin Hood in. Op het circuit zijn ze hilarsich. Op de Nordschleife wellicht iets te licht, maar op Zolder en Zandvoort is juist zo’n lichte auto veel leuker. Dat houdt de kosten ook laag. Onderdelen zijn vanuit Engeland redelijk goed te doen, alhoewel dat bij Caterham beter voor elkaar is. Het grootste nadeel is om er eentje te vinden: ze staan nauwelijks te koop, dus je zult geduld moeten hebben. Sterker nog: spaar door voor een Caterham of koop in Engeland een dergelijke auto voor minder dan helft en laat het stuur ombouwen. Bij dergelijke Westfield of Caterhams is dat in veel gevallen goedkoper.
Subaru Impreza WRX STI (GDB)
€ 22.950
2007
70.000 km
Deze komt nog uit de goede oude tijd: de tijd dat er nog rallyspecials werden gebouwd. Je kan twee kanten op met de rallyspecials: Lancer Evo of Impreza STI. Beide zijn uitstekende opties als je op zoek bent naar een leukste circuitauto tot 25000 euro. Aangezien de Lancer wat prijziger is, is de Impreza je beste optie: er is net even wat meer keuze. De WRX STI heeft bakken met karakter (dat is een sympathieke omschrijving voor” wat een sjakenbak’). Qua hardware krijg je ten opzichte van de gewone WRX een strakker onderstel, betere stoelen, lichtgewicht BBS-velgen, krachtigere remmen, een motor met veel meer vermogen en een zesbak. Oh ja, en natuurlijk een enorme spoiler. Let wel erop dat de auto het DCCD-differentieel heeft. In principe heb je geen upgrades nodig voor circuitgebruik, maar er is zeer veel voor te krijgen om er een absoluut trackday-monster van te maken.
Honda Civic Type R GT (FK)
€ 23.500
2015
135.000 km
Als je de geneugten van een moderne auto wenst, capabiliteit voor het circuit én een beetje vermogen dan is deze vergeten Civic Type-R wel iets voor Jochen. Dit was de eerste Civic Type-R met turbo, waardoor de hardcore fans enigszins teleurgesteld waren. Deze generatie was aanzienlijk harder, straffer en compromislozer dan het nieuwe model. Net als de STI zit de meeste hardware die je nodig hebt erop: Recaro’s, grote wielen, grote Brembo’s, een spoiler, een sper én een bak vermogen. Het is een Civic, dus betrouwbaar en de auto is praktisch genoeg om elke dag mee te rijden.
Chevrolet Corvette Coupé (C5)
€ 23.500
2003
105.000 km
De meest verstandige keuze in de categorie leukste circuitauto tot 25000 euro is de auto met het meeste vermogen. Was gibt? Simpel, de Corvette is enerzijds hopeloos ouderwets, maar ook best doordacht. Stiekem is de balans in deze auto erg goed voor elkaar. Het gewicht is relatief laag. De LS V8 is bijna onverwoestbaar, evenals de Tremec handbak. Als je rustig rijdt zijn deze Corvettes zelfs erg zuinig. Er zijn enorm veel upgrades te krijgen om er een goede trackday/weekendauto van te maken. Een setje Corbeau kuipen, performance banden en een schroefset zijn eigenlijk voldoende. Het interieur ziet er goedkoop uit, maar dat komt omdat de auto ook goedkoop is. Maak niet de fout om een Camaro te kiezen met deze motor, die staan qua wegligging op een veel lager niveau. De laatste Corvette C5 coupe met het Z51 pakket (standaard op EU-modellen) en de handbak is de fijnste combinatie.
Ford Focus RS (DA3)
€ 23.250
2011
125.000 km
De Focus RS is eigenlijk een alternatief op de Civic, maar dan wat minder goed. De Focus voelt zwaarder (omdat ‘ie dat ook is), is minder praktisch (alleen driedeurs) en is zo mogelijk nog minder subtiel. Het is wel een epische funmachine en het bewijs dat een goede voorwielaandrijver leuker, sneller en spectaculairder is dan een gelijk geprijsde achterwielaandrijver. Ze zijn goed te vinden, onderhoud is relatief betaalbaar en upgrades zijn met name in het Verenigd Koninkrijk goed te vinden, maar ook in Duitsland kun je terecht. Ook lekker: je kunt gewoon naar de Ford dealer voor onderhoud.
Semi-Yolo: BMW Z4 M Coupe (E85)
€ 31.500
2007
110.000 km
Deze is ‘semi-yolo’ vanwege de prijs. Je zult namelijk je budget moeten verhogen naar zo’n 30 mille, eigenlijk zelfs ietsje meer. Je kunt natuurlijk ook kiezen voor een Z4 Coupe 3.0si, die is met 265 pk meer voldoende vlot. Echter, zo’n denderende stuurmansauto is het niet. Althans, niet voor circuitgebruik. Je zult flink moeten modificeren om er wat van te maken. De Z4 M Coupé was ook niet perfect: de remmen (van de M3 CSL) zijn zwaar ondermaats en ze waren nogal onderstuurd dankzij de banden die af-fabriek werden gemonteerd. Met een setje semislicks, AP-racing remmen en wellicht een schroefset heb je een perfecte trackday auto. Misschien een betere optie: misschien kun je voor dit werk beter een Nismo 370Z zoeken: nieuwer, veel betrouwbaarder en meer circuitmods voor te krijgen. Alleen moet je eigenlijk nog een paar jaar wachten totdat de BPM bij import iets zakt, in Nederland zijn ze niet te vinden.
YOLO: TVR Tuscan Speed Six
€ 28.000
2001
45.000 km
Waarom kiezen voor iets dat iedereen al heeft? En waarom niet iets kiezen dat werkelijk doodeng is om te rijden? De TVR Tuscan beantwoordt al je vragen. We moesten ons drie keer achter de oren krabben toen we enkele exemplaren (bijna) in het budget zagen. Het betreft allemaal rechtsgestuurde exemplaren, maar dat draagt bij aan het onmiskenbare YOLO-karakter. De zes-in-lijn motor was volgens zijn makers potenter dan de rollenbank, maar dat maakt de auto er niet handelbaarder op. Je hebt alsnog enorm veel vermogen op een relatief laaf gewicht. Onderhoud en onderdelen is in het Verenigd Koninkrijk redelijk goed te doen, in Nederland zul je een specialist moeten vinden.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
grasvreter zegt
Laatste generatie Toyota MR2. Motor op de enige juiste plek. Motor heeft nog wat over. Lekker licht, kan je echt mee leren rijden. Eigen rondetijden verbeteren en verbeteren. Ook heb je geen last van turbo’s die kapot kunnen gaan enzo, gewoon steeds naar de 7000 toeren rammen en niet kapot gaan.
kle500 zegt
@grasvreter: poor man’s Elise. 2zz swap en je hebt het zelfde blokje als die 111r
vaakbenjetebang zegt
Is nog best een klusje. Meer werk dan je zou verwachten. Kan natuurlijk prima, maar je bent waarschijnlijk niet in een weekendje klaar.
kle500 zegt
@vaakbenjetebang: nee, maar alsnog flink goedkoper uit dan met de elise, zelfs als je het laat doen.
kle500 zegt
@grasvreter: 2zz swap en je hebt het zelfde blok als de Elise.
alfapeter zegt
Bij de BMW dacht ik als alternatief aan de Z3 M maar die blijken een heel stuk duurder te zijn.
johnhert zegt
@alfapeter: De z3 coupe is al heel wat jaren 10k plus, de M versie wordt echt veel geld waard…
mondial zegt
@alfapeter: achterwiel ophanging van de z3 is volgens mij e30 erfgoed.
koekwaus zegt
Wanneer de BMW Z4 semi yolo is en de Corvette niet
jaapiyo zegt
De Z4M is een prima optie. Af fabriek speciaal uitgerust met hydraulische stuurbekrachtiging en volgens mij ook zonder runflats. De remmen hadden beter gemogen/gemoeten. De 3.0si heeft elektronische sb en runflats. Maar het blijft batuurlijk wel een tweezitter met zespitter en RWD. Ik zou daar zelf altijd eerder voor gaan dan een van de FWD/AWD gebakjes in dit lijstje. Op het circuit is FWD uiteindelijk altijd suboptimaal en IMHO op de gewone weg meestal ook.
Hupke zegt
Probleem is in de z4 coupe passen. En voor circuitgebruik doe je ook nog een helm op en dan gaat het helemaal nietmeer.
jmeverts zegt
Lekker, een Corvette op een circuit
jmeverts zegt
@jmeverts: thats a ‘not-joke’
mikje90 zegt
@jmeverts: ik dacht hetzelfde, en ik kan me niet voorstellen dat na het monteren van een schroef setje en een set goede banden het een goede circuit auto wordt.
kle500 zegt
@mikje90: je moet je cliches even een update geven. Deze c5 schijnt al heel goed te sturen. Zeuren over kwaliteit interieur mag overigens bog wel geloof ik ;p
davido89 zegt
Die heeft sowieso het beste motorblok uit dit lijstje.
isn1981 zegt
Leuke keuzes zitten er tussen maar ik zelf zou voor een e46 m3 gaan. Een 2e keuze zou ff doorsparen en een KTM X-Bow ?. Maar denk dat er genoeg keuze is.
VeniVidiVici zegt
@isn1981: Zeer zeker een e46 M3 maar wel 1 met handbak. Nadeel is wel dat na een paar circuitdagen de peperkoek drijfstanglagers vervangen moeten worden en je het subframe moet blijven controleren.
tazmania zegt
@venividivici: Internetwijsheid. subframe zijn prima solide oplossingen voor. De drijfstanglagers vervang je, waarna je gerust het circuit weer op kunt. Het is niet allemaal van boter, en er rijden zat S54 motoren rond op trackdays en in de racerij.
VeniVidiVici zegt
@tazmania: Weet ik, maar het is meer het terugkerende financiële plaatje waar ik op doelde en daar moet je ook maar zin in hebben naast de circuitfun.
pa045 zegt
@venividivici: ach. Liever deze “kwaliteit” in plaats van een minder dashboard en een top motor zoals in de Corvette.
isn1981 zegt
@venividivici: Klopt, heb ik inderdaad gehoord maar dan nog behoorlijk veel fun. En inderdaad wel met handbak. Kennis heeft er eentje helemaal gestript en regelmatig op het circuit te vinden is geen snelle rijder maar geniet er elke keer weer van. En na zo een dag lekker paar dagen klussen en alles nakijken voor de volgende keer.
pitapita zegt
Een Toyota GT-86 / Subaru BRZ als een Cayman te duur en een Westfield te spartaans is.
Niet heel veel vermogen en koppel, maar dat hoeft geen nadeel te zijn om toch lol te hebben.
fanboy zegt
Inderdaad, de GT86 is hartstikke mooi. Kan je echt mee leren rijden, veel lol mee hebben, en verder de running cost van een normale Toyota i.p.v. Porsche of een exotisch merk.
TNThomas zegt
Ik zou voor een MX-5 NC met een BBR GTI Super 225 kit gaan. Dan heb je atmosferich 225 pk en nog genoeg geld over voor remmen, onderstel, etc… Video: https://m.youtube.com/watch?v=jStyT8BRg2E
tenaci zegt
@tnthomas: maar met de NC heb je wel net de zwaarste MX-5 te pakken en dat is toch jammer.
hanse1one zegt
Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden.
https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/renault-megane-2-0-t-r-s-265-unieke-auto-benzine-wit-25f42eaa-7898-ab32-e053-0100007f4e89?utm_source=ios-share&utm_medium=copy_link&utm_campaign=share
Verkoopprijs: € 20.990,-
Kilometerstand: 96.000 km
Bouwjaar: 06/2014
kle500 zegt
https://www.reezocar.be/occasion/westfield-xtr2.html
kle500 zegt
@kle500: snel, sneller, snelst
kennone zegt
@kle500: korter, kort, mand!
mikje90 zegt
@kle500: oeh dat is een goeie tip, maar kan je deze auto’s op kenteken zetten?.
kle500 zegt
@mikje90: jep?
kareljansen zegt
@kle500: En anders koop je voor die 4k een aanhanger? Ook wel handig mocht je pech of brokken maken.
mikje90 zegt
@kle500: Nice ik ga sparen ?
tvklarenbosch zegt
En een E46 M3?
vaakbenjetebang zegt
Dat lijkt mij hier ook het antwoord gezien eisen en budget. Een auto waar alles te uit en te na van bekend is, en waar alles en nog wat voor te koop is. Nadeel is natuurlijk dat iedereen en zijn moeder er eentje lijkt te hebben, maar dat is met een reden. Zelf zou ik hem vanwege ’te voor de hand liggend’ waarschijnlijk nooit kopen en mezelf weer tekort doen met iets anders (en welbeschouwd minder goeds…) om lekker zelf het wiel mee uit te vinden, maar ooit slaat ook hier misschien het gezonde verstand toe…
z4coupe30si zegt
@tvklarenbosch:
Eerste waar ik aan dacht
z4coupe30si zegt
“Echter, zo’n denderende stuurmansauto is het niet. Althans, niet voor circuitgebruik. Je zult flink moeten modificeren om er wat van te maken.”
Serieus? Ik heb meerdere BMWs gehad. M en non-M. De Z4 Coupe 3.0si (volledig origineel), is by far de best sturende auto die ik tot op heden gehad heb. Nog steeds spijt van de verkoop. Zie niet in waarom deze niet geschikt voor circuit zou zijn. Enige minpunt is de elektrische stuurbekrachtiging op de non-M
kle500 zegt
@z4coupe30si: De betreffende redacteyr heeft naar alle waarschijnlijkheid nooit (op de limiet) in de auto gestuurd. Kauwt dus na van anderen..
kareljansen zegt
@kle500: Of de lat van z40coupe ligt gewoon niet zo hoog, dat kan natuurlijk ook..
willeme zegt
@kle500:
Gelukkig wel. Ervaring met meerdere Z4’s, zowel op en dicht, non M en M. Op papier klinkt het perfect en bij normaal gebruik ook. Bij een beetje aanzetten merk je gewoon dat veren, dempers, remmen en besturing te kort schieten. Het is zeker geen slechte auto, en de tekortkomingen maken de auto wel spectaculair, maar de finesse die een E46 wel biedt (af fabriek!), moet de Z4 M ontberen. Waarschijnlijk was het geld een beetje op bij de ontwikkeling. Gek genoeg is de fijnste Z4 om te sturen een 2.0 op een KW schroefset en non runflats. niet vooruit te fikken, maar je hoeft nauwelijks te remmen bij de bochten ;-)
frederik zegt
@z4coupe30si: Toen al elektrische stuurbekrachtiging? Lijkt me niet toch?
z4coupe30si zegt
@frederik:
elektrisch op de 3.0si Coupe en hydraulisch op de Z4M
mahansz zegt
Ik moet gelijk aan de Lexus IS-F denken, lekker met die 5.0 V8, moet nét lukken binnen budget.
bernoulli zegt
Alle Audi RS-modellen!
O wacht… Ik las het criminele circuit.
mark997gt3 zegt
@bernoulli: haha!!!
cloverleaf zegt
Nissan 370z (of twee 350z’s)
jarnobakker zegt
Ff over die focus. Super bak , maar ik heb een S-Max en ik heb een powershift automaat. Mijn ford dealer ( een grote hier in twente) wist er zich geen raad mee. Kon ik vervolgens naar een specialist die me wist te vertellen dat de bak een revisie nodig had van 4000 euro… Terwijl ze bij de ford dealer er al meerdere dagen mee aan het klooien waren geweest.
kle500 zegt
@jarnobakker: logica? Jullie hebben het over een auto, maar ik heb een totaal andere auto en daar was iets mis mee…
dees zegt
Er lopen vrij veel rechtszaken onder de Powershift koppelingen van Ford maar die met problemen lag dacht ik niet in de s-max.
kle500 zegt
@dees: of in de focus RS…
jarnobakker zegt
@dees: geloof mij , deze bak lag toen ook in een paar type volvo’s , is echt een dramabak. Gelukkig is die van mij kompleet opnieuw opgebouwd door een specialist en rijd hij nu alweer 2,5 jaar als een trein
jarnobakker zegt
@jarnobakker: ik bedoel er mee te zeggen dat een RS ook specifieke onderdelen heeft waar sommige Ford dealers niet altijd wat mee kunnen.
sanderp zegt
Mx5 is altijd het antwoord, al dan niet met turbo kitje
Gulli zegt
Mazda Miaht?
kennone zegt
Nissan Slivia S15 Spec R! Met het geld wat je overhoud, een Vertex Edge body er om heen, Greddy FMIC, HKS uitlaat etc. Zou hem zo op kenteken willen zetten??
dirk1414 zegt
M135i pre lci
transaxleman zegt
Ik zou me eerst goed afvragen wat je echt wil. Ik vindt een weekend/trackday auto iets heel anders dan een circuit auto. Voor een circuitauto, en dus ook echt hardgaan op circuits, zou ik altijd voor een FIA kooi + harnas gaan. In een verder leeggehaalde auto.
Er zijn genoeg exemplaren van <15k die nog een kenteken hebben en helemaal geprepareerd zijn. Koop er nog een trailer bij en wat banden, houd je ook nog geld over voor onderhoud/schade. En dan kun je helemaal los op het circuit.
Vergis je niet wat echt circuit rijden met een auto doet, je rijd in een middag je banden en remblokken op, en heel je bumper zit vol met steenslag van het grind van je voorgangers. Zonde om dat met een Porsche te doen, zeker als je 95% van je budget daar aan hebt uitgegeven.
De leukste circuit auto is er een waarvan een akkefietje met de vangrail wel je ego krenkt, maar je niet dwingt tot een 2e hypotheek.
kle500 zegt
@transaxleman: Smart thinking! Het beste advies staat in de comments.
cazzo046 zegt
Goed verhaal. Zou voor een niet te dure BMW gaan. 125 of 325i bijv.
Goedkope onderdelen en als je een keer schade rijdt geen drama.
Met 25K genoeg budget voor kooi/stoelen/remmen/schroefset.
Rijd trouwens zelf met transaxles, alfa 75 ;)
baserace zegt
@transaxleman: exactly my thought!
theblazerunner zegt
Opel (Lotus) Speedster Turbo ?
moveyourmind zegt
Dat is hem!
Dé ideale circuitauto én een logische opvolger voor de Manta. Misschien ook nog voordeel omdat de raceoverall, helm en de bus die voor de aanhanger staat al van de nodige Opel logo’s en bestickering voorzien zijn.
iannuzi zegt
@theblazerunner: daar dacht ik ook aan :-)
tttijn zegt
Leuk. Ik zou denk ik de Elise of Civic kiezen hoewel ik de z4m coupe al vanaf dag 1 op mn lijstje had staan.
dunhozzie zegt
De Lotus of de Vette
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
Lotus, geen twijfel. Betere handeling dan dat krijg je niet
karaya zegt
Als je gewoon eerlijk ben en je voorkeur niet laat meewegen is de Lotus veruit de beste keuze. Dit lijstje is dus nogal overbodig.
unknown32 zegt
Waarom geen m135i of m140i?
petros zegt
M3 e36
Ringwuppie zegt
http://link.marktplaats.nl/m1577752966?
Met twee vingers in de neus < 08:00 BTG
tttijn zegt
RCZ R :)
ethylestra zegt
@tttijn: je moet iemand wel door en door haten als je hem dat ellendige 1.6thp blok aansmeert
tttijn zegt
@ethylestra: Die in de R licht waren klachtenvrij heb ik me laten vertellen. Zou zelf wel een exemplaar met hoge km stand aandurven denk ik.
jarnobakker zegt
Renault clio / megane RS met cupchassis?
balliere zegt
GT86 met wat mods, no doubt
Harald.370 zegt
€ 24500 voor een 111R? Da’s dirt cheap. Eerder € 35000 voor een fatsoenlijke…
p981cs zegt
Er staat dat Jochen in het verleden een MINI Cooper S heeft gehad, en bij voorkeur staat ook weer MINI Cooper JCW GP genoemd. Een MINI-liefhebber dus. Vanuit dat oogpunt is een MINI dus een serieuze optie. Met de juiste modificaties heb je daar een geweldige weekend- en trackday auto aan. Voor de GP zou ik vriendelijk bedanken. GP is nauwelijks meer dan een dure badge. Koop een supercharged MINI Cooper S (R53), investeer in enkele eenvoudige powerupgrades (wat het vermogen naar 240-250 pk brengt), een goede schroefset, een fatsoenlijk mechanisch sperdifferentieel, remmen en semi-slicks.. Daarmee verbaas je een hoop auto’s op het circuit, m.n. in de bochten. En je hebt al genoeg aan minder dan de helft van het genoemde budget. De andere helft kun je dan mooi gebruiken voor baanhuur, brandstof en onderhoud. :-)
tazmania zegt
In de praktijk rijden veel mensen gewoon met een E36/E46 omdat dat nu eenmaal betaalbaar is, met een toch al dure hobby als circuitrijden. In plaats van 25k stuk te slaan op een exotische circuitauto met het risico dat je hem op z’n dak legt.
perry_snijders zegt
@tazmania: feitelijk kun je naar auto’s tot 10k kijken als je budget 25k is. Want: 10 voor de auto, 2,5 voor upgrades van banden, remmen en onderstel, plus hetzelfde bedrag op de bank om morgen een nieuwe te kopen als dat nodig is.
tazmania zegt
@perry_snijders: dat is precies mijn punt, Perry!
renault4life zegt
Megane 3 rs is wel goede circuit auto
MarcoM zegt
Toch blijf ik bij de Opel Manta 400 of Opel Ascona 400. https://youtu.be/Exs9EjsgtAI
RazorHead zegt
Ik heb in de VS een 2016 Mustang 5.0 gekocht met performance pack voor 16.500 dollar.
32k miles, salvage title (was gestolen en deels gestript maar ondertussen weer volledig compleet).
Dát is een trackday speeltje en je houdt nog genoeg geld over voor remmen, rolkooi en ophanging.
giertjuh zegt
Opel speedster turbo
tim_jacobs zegt
Ik lees hier heel veel verschillende dingen in de reacties maar helaas staat er natuurlijk ook veel onzin in.
Je hoeft me niet te geloven maar als iemand die gemiddeld 3 volle circuitdagen per maand doet denk ik dat ik toch wel al redelijk wat kennis heb over welke auto’s geschikt zijn zonder modificaties, welke wel.
Het grootste dat iedereen hier over het hoofd ziet: runningcost.
BMW M wagens zoals ene E46, allemaal zeer goed en wel maar zelfs een nieuwe M3/M4 CS kan niet zonder modificaties deftig rondjes rijden op de limiet. Half dagje circuit Zolder en je remmen staan te roken in de paddock en je kan op een trailer naar huis. Gewicht zorgt voor hoge kost, hoge slijtage.
Gewicht, dat is de sleutel. Puur als weekend/circuit scheurijzer is een Lotus Elise een grote aanrader. Qua steeringwheel feedback komt er niets in de buurt bij een Lotus en mits je wat kan sturen laat je doorgaans het merendeel van het deelnemersveld achter je op een circuitdag. 4 semi’s kosten je 540 euro, ze gaan makkelijk 5-6 trackdays mee, pagid remblokken kosten je nog geen 400 euro en gaan ook zeer lang mee. Allemaal een gevolg van het lage gewicht. Ook is het gewoon een Toyota blok dus je kan gewoon de originele toyota onderdelen gebruiken voor het onderhoud, ergo it’s really cheap. Koop een 111S or 111R, steek er een Nitron NTR40 ophanging onder (1400 euro) en je mond zal openvallen op circuit.
Ik zou ook een Speedster durven overwegen, is echt een koopje en een zwaar ondergevalueerde auto.
Lijstje:
– Lotus Elise 111S/R (stuur gerust voor advies – opletten met transmissie kabels bij high mileage maar cheape fix)
– Opel Speedster
– Honda Civic Gen 7 Type R met wat modificaties (5K aankoop, 10k modificaties en is een absurde raket. Rijden er in men omgeving met 180.000km op de blok en zijn niet veel trager dan men Lotus Cup 250, ongezien snel)
– Mazda Miata (ophanging is een must, enorm veel bodyroll dus verstelbare ARB’s en nieuwe shocks is een must)
– MR2 is een lastige, op papier yes, in the real world, lastige auto die tweaking nodig heeft. Heeft heel veel last van onvoorspelbare snap oversteer
– GT86, kan ook zeer leuk sturende ding worden
Ik zou enkel naar E36/E46 kijken mits je ruim budget hebt voor remmen en ophanging aan te pakken (reken op 4000 euro voor een deftige big brake kit) en op voorwaarde dat je de auto stript. Als je niet echt limiet gaat rijden, kan dit an sich minder kwaad maar hou er rekening mee dat je door consumables zoals blokken en banden gaat vliegen en deze zijn door het ‘formaat’ van de auto ook een pak prijziger. Bandensetje komt snel op 1200 euro. Koop je bijna 3 sets voor bij een Elise/Speedster/Miata
frederik zegt
@tim_jacobs: Ik denk wel dat een af-fabriek Porsche (zoals Cayman) beter toegerust is op het circuit. Of heb ik het mis?
transaxleman zegt
Ook die hebben op zolder binnen n half uur rokende remmen.
RS modellen uitgezonderd misschien.
tazmania zegt
@tim_jacobs: lol. Waarom rijden er dan massaal E36/E46 rond op trackday’s? Terwijl ze niet zo geschikt zijn volgens jou? Over lage running costs gesproken; dat geldt juist voor deze modellen (non M). Je punt wbt remmen geldt voor vrijwel iedere straatauto. Een Lotus Elise rijdt/stuurt briljant, maar is minder geschikt als je een liefhebber bent van lange drifts en veel overstuur. Met een Elise kan je eigenlijk alleen lijnen rijden.
arhanso zegt
Ga voor de Opel Speedster. Ik zou het kunnen doen met een 2.2 liter maar voor 25.000 kun je nog net een 2 liter Turbo krijgen.
Voorbeeld:
https://www.mobile.de/nl/Auto/Opel-Speedster-2.0-Turbo/vhc:car,pgn:3,pgs:10,srt:price,sro:asc,ms1:19000_26_,frn:1970,dmg:false/pg:vipcar/301536025.html
Wel ff importeren en zo. It is a hassle. Maar deze auto wordt alleen maar meer waard. Er zijn maar 1000 van gemaakt (LHD).
johnhert zegt
@arhanso: Absoluut mee eens, daarnaast is het blok goed te kietelen en goedkoop te onderhouden.
galgootje zegt
@arhanso: dat ding is zo’n hok… komt niet in de buurt van de oorspronkelijke speedster. Wel grappig om banden op te roken. Dat wel. Maar onderstel (op de drie exemplaren die ik gereden heb) is niet heel goed.
arhanso zegt
Ik denk of dat je er nooit in hebt gereden of dat je er niet zoveel verstand van hebt. Of, en misschien is dat het geval zit je nogmaal gesproken in het hoger segment als Ferrari’s, Lambo’s of Bugatti’s. Dat zal het zijn.
Ik heb helaas nog nooit in een 2 liter gereden maar wel in de 2.2. en dat ding gaat als een malle. Mega licht en blijft aan de weg geplakt op hoger snelheden. Een heerlijke gooi en smijt auto.
Het is een auto op een lotus onderstel alleen met Opel Omega 2.2 motor en body waar je of verliefd of wordt of je vindt het niets. Dat is the eye of the beholder. De meeste mensen vinden het niets omdat er ‘opel’ of ‘Vauxhall’ op staat.
Oh, leuk: Autoblog:
https://www.autoblog.nl/nieuws/opel-speedster-2000-2005-occasion-video-aankoopadvies-73597
Oh, leuk: TopGear: https://www.youtube.com/watch?v=ExdT99CGvVI
Je kunt wel of niet mooi vinden maar het is zeker geen hok. Konijnenren missschien… ;-)
lotuselises2 zegt
Lotus. Al 10 jaar in bezit, geen spijt.
mondial zegt
E36 m3 handbak ?