Wat is de meest verstandige volwassen B-segment hatchback?
Na een paar relatief decadente Autoblog adviezen zijn we vandaag aanbeland bij Autobloglezer Leon die voor erbij een verstandige auto wenst. Jazeker, vandaag even geen gekkigheid met chiptuning, verlagen en dikke wielen. Nee, wat is nu een handige doch volwassen B-segment hatchback voor erbij.
Op dit moment heeft Leon (eigenlijk zijn verloofde) een Citroen C1. Deze auto heeft een paar enorme voordelen. De auto is goedkoop in onderhoud, verbruik en wegenbelasting. Daarbij is de auto erg betrouwbaar gebleken. In de tussentijd zijn er twee kinderen bijkomen. Dat gaat op zich prima in de C1, maar het zijn niet alleen de kinderen. Ook de spullen die mee moeten. In principe kan Leon alles kwijt in zijn auto, een Tesla Model 3.
Zoektocht volwassen B-segment hatchback
Maar als het thuiswerken voorbij is, dan moet er eigenlijk iets komen dat iets minder overkomt als een rijdend koekblik. Het moet dus een volwassen B-segmenter worden. Voor Leon zijn wel een paar dingen duidelijk, de auto moet zijn voorzien van benzinemotor, vijf deuren, airco en voldoende garantie. Om hoge kosten te voorkomen liever ook geen auto ouder dan 10 jaar of met meer dan een ton op de klok. Wat is er mogelijk? En moet hij voor de meest volwassenen auto gaan, of juist de meest betrouwbare met de laagste kosten?
De wensen en eisen van Leon op een rij:
Huidige auto’s | Citroen C1, Tesla Model 3 |
Koop/lease | Koop |
Zakelijk/privé | Privé |
Budget: | 7.000, hoeft niet per se op |
Jaarkilometrage | Maximaal 15.000 km |
Brandstofvoorkeur | Benzine, hybride zou ook mogen |
Reden aanschaf nieuwe auto | Citroen C1 is op, iets volwasseners nodig |
Gezinssamenstelling | Verloofd, twee kinderen (2 en 4) |
Voorkeursmodellen | Peugeot 208? |
No – go | Zuid-Koreaans, Dacia |
Volkswagen Polo 1.4 Comfortline (Typ 6R)
€ 6.950
2010
95.000 km
In principe is de keuze heel erg gemakkelijk. Als je de meest volwassen B-segment hatchback wenst, kom je uit op de Volkswagen Polo. Het is een doorwrochte auto en zo voelt deze ook aan. Daarbij is het wel zaak om de ‘verleiding weerstaan’ om een BlueMotion te nemen essentieel. De benzine-Polo heeft namelijk een veel fraaier dashboard. De Polo rijdt ook verregaand erg comfortabel, maar ook zeer afstandelijk. Je zit een beetje op de bok in de Volkswagen en echt bijzonder ruim is ‘ie niet voor zijn klasse. De restwaarde is uitstekend (zeker van de benzine-versies) en je kan onderdelen bij de groenteboer kopen.
Qua motor raden we de 1.4 aan in plaats van de 1.2 TSI. De 1.2 TSI is prettiger in de omgang, sneller en zuiniger. De atmosferische 1.4 is simpelweg betrouwbaarder. De TSI-motoren hebben nog weleens last van slecht functionerende olieschraapveren, falende distributieketting-spanners en nog wat issues. Uiteraard is het sowieso handig om het gehele Volkswagen Polo 6N-aankoop advies te bekijken.
Ford Fiesta 1.25 Titanium
€ 6.950
2011
50.300 km
De Ford Fiesta staat enorm ver af van de Polo. Eigenlijk hebben ze bij Ford alles anders gedaan dan Volkswagen. Het design van de Fiesta is veel frivoler. Normaal gesproken zorgt dat ervoor dat een model veel sneller bejaard overkomt, maar deze Fiesta toont nog heel erg fris, klasse! In het interieur zie je dat de auto wel iets ouder is. Het midden gedeelte van het dashboard was geinspireerd op een Nokia-telefoon. Net als Hyves was dat toen nog een dingetje. Bij de Ford Fiesta gaat het overigens voornamelijk om de rijeigenschappen.
Het is een van de leukere sturende auto’s. De 1.6 in sportieve trim is het leukste, maar ook met de 1.25 viercilinder is het erg leuk sturen. De kekke Ford reageert vlot op je input en communiceert behoorlijk. Bochten zijn een waar genoegen. Wel is het zaak om minimaal een Titanium-specificatie op te zoeken. Het interieur is anders namelijk wel erg kaal. Verder een topaanbieding, check hier het Ford Fiesta aankoopadvies voor de aandachtspunten.
Honda Jazz 1.2 i-VTEC Cool Plus
€ 6.950
2011
90.000 km
We gaan wéér naar een ander uiterste in de categorie volwassen B-segment hatchback. De Honda Jazz is zo’n auto die je altijd aan je tante aanraadt. Het zijn namelijk briljante naaimachientjes. In vergelijking met de Polo en Fiesta is de Jazz is ietsje hoger en iets slimmer ingericht. Een paar midi-MPV invloeden, zeg maar. Als het gaat om rijdynamiek, is de Honda uiteraard geen Fiesta. Wel is het de ideale auto om door druk verkeer te loodsen. Dankzij de iets hogere zitpositie en de kleine draaicirkel is het een zeer wendbare auto.
Op de snelweg leidt dat tot een iets zijwind-gevoeligere auto dan bijvoorbeeld de Polo. Zorg ervoor dat je een 2008 model of later hebt, we vonden enkele overjarige Honda’s van de eerste generatie die in 2010 op kenteken waren gezet. Een 2011 facelift model is te prefereren. Met name het interieur is erg verouderd. Nog een groot voordeel is de betrouwbaarheid. Als we er een aankoopadvies voor gingen maken, zou het een bijzonder korte video worden. Sla de Jazz ’S’ over, die heeft namelijk geen airco. Het verschil in prestaties tussen de 1.2 en 1.4 is minimaal.
Toyota Yaris 1.3 VVT-i Aspiration (XP130)
€ 6.950
2011
55.000 km
Er was een tijd dat je iedereen een Toyota Starlet kon aanraden. Als je een volwassen B-segment hatchback wenste. De Yaris is de opvolger en nog altijd het aanraden waard. Let wel even op het uitrustingsniveau, want de ‘Comfort’ en ‘Now’ hebben bijvoorbeeld standaard geen airco. Veel hebben het wel als optie, maar check dat dus even goed. Een Yaris in ‘Aspiration’-uitvoering heeft altijd airco. Zoekt wel makkelijk.
Dan de motor. De 1.0 VVT-i is op zich prima, maar een beetje rauwe driecilinder. De 1.3 VVTi-i motor is een onvervalst naaimachientje: zuinig en onverwoestbaar, net als bij de voorgaande generatie Yaris.. Een hybride was ook mogelijk bij deze generatie, maar zijn ietsje duurder in aanschaf en motorrijtuigenbelasting. De Toyota Yaris is zo’n auto die in principe alles goed doet. Het wordt nergens spannend, maar de auto doet precies wat je ervan verwacht. Dankzij het ijzersterke imago van Toyota is de restwaarde ook erg goed.
Peugeot 208 1.4 VTi Allure
€ 6.950
2012
45.000 km
Zelden was de overgang naar een nieuw model zo groot als van de 207 naar de 208. De 207 was een zeer volwassen B-segmenter, maar wellicht iets te volwassen (en te zwaar). Met de 208 ging Peugeot terug naar de roots van de 205 en 206. Dus een lichtvoetiger weggedrag zonder oncomfortabel te worden. Qua betrouwbaarheid werden er ook enorme stappen gemaakt, getuige het Peugeot 208-aankoopadvies.
Normaal gesproken kun je altijd beter voor een laat faceliftmodel gaan, dan de nieuwe generatie, maar in in dit geval: ga voor de 208. We vonden veel exemplaren met weinig kilometers voor interessante prijzen. Ook hier even goed opletten: niet al die exemplaren hebben airco! Gelukkig had Peugeot veel geinige actiemodellen met leuke aankleding. De 1.2 motor is een driecilinder, maar deze is vrij potig en relatief beschaafd. De zitpositie went relatief snel, alhoewel de stoeltjes aan de kleine kant zijn.
Suzuki Swift 1.2 Exclusive (FZ/NZ)
€ 6.950
2012
80.000 km
Dit is waarschijnlijk de minst volwassen B-segment hatchback in dit overzicht. Toch willen we de Suzuki Swift je niet onthouden. De Suzuki Swift is typisch zo’n auto waarmee je waanzinnig goed de kosten laag kunt houden. De motorrijtuigenbelasting valt heel erg mee en de auto’s zijn niet storingsgevoelig. Naast de bewezen kwaliteit van Suzuki is het ook een vermakelijke auto. Je kunt die 1.2 uitwringen als een malle en dan krijg je daar redelijke prestaties voor terug.
De sensaties zijn veel groter. Komt ook omdat de isolatie en bouwkwaliteit iets minder zijn dan in de Polo. Ook hoor je links en rechts een piepje, kraakje en rammeltje. Niets aan de hand, je kan gewoon doorrijden. Echt structurele Suzuki Swift-mankementen zijn er niet op slechte ruitenwissers, lichten en niet altijd functionerende handrem na. Allemaal vrij eenvoudig op te lossen.
Opel Corsa 1.4 16v Design (D)
€ 6.495
2013
70.000 km
Eigenlijk is het best schandalig dat we bij het horen van de term volwassen B-segment hatchback meteen denken aan de Polo en de Corsa links laten liggen. Is dat terecht? Niet helemaal, eigenlijk. De Corsa doet in principe alles hetzelfde als de Polo. Het is iets frivoler (lees: minder ongezellig) aan boord van de Opel en iets minder ‘volwassen’. Het grote verschil is dat de Corsa niet zoals de Fiesta bijvoorbeeld ook leuker stuurt.
Daardoor is het een soort wal en schip auto. Echter, als occasions is het een goed alternatief. Qua uitrusting zit het vaak goed en in je hoeft niet het complete budget aan te spreken voor een jong exemplaar met weinig ervaring. Kijk, dat is ook erg prettig. Bekijk hier het Corsa-Aankoopadvies om te zien waar je op moet letten.
YOLO Seat Leon Cupra (1P)
€ 7.450
160.000 km
2007
Tja, als je Leon heet, dan moet er ook een Leon komen, toch? In eerste instantie moesten we denken aan de Golf GTI van de vijfde generatie. Dat is uitstekende auto als het gaat om praktisch vervoer en een beetje lol op B-wegen. Maar ja, als je dan toch Leon heet. Nog een voordeel ten opzichte van de Golf GTI is dat de Leon Cupra de beschikking heeft over de ‘CDL’-motor.
Dus met grotere turbo versterkte onderdelen. Als je wilt tunen is deze snelle Seat het een perfect uitgangspunt. Het is geen volwassen B-segment hatchback, maar een ietwat ‘knakige’ C-segmenter. Met name het interieur is wel erg doelmatig. Maar ja, dat was bij een Impreza GT Turbo of Clio RS niet anders en daar zijn we ook gek op. De Leon Cupra is iets minder iconisch dan die twee, maar wel prettiger om elke dag mee op pad te zijn. Check hier het Seat Leon aankoopadvies, Leon!
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
por100 zegt
Zelf tot niet lang geleden een diesel corsa gereden. Natuurlkijk niet helemaal vergelijkbaar met benzine maar het had mijn voorkeur boven de polo ivm iets meer ruimte op de achterbank (iemand van 185 kan net achter zichzelf zitten) en een iets rustiger weggedrag op de snelweg.
Maar je zou jez3lf ook kunnen afvragen waarvoor je hem gaat gebruiken en waarom garantie e.d. belangrijk zijn. Wat krijg je nou echt voor garantie bij een auto van 7000 euro? In dit budget koop ik liever bij een particulier met een goed verhaal en kloppende en te controleren onderhoudshistorie. Hoewel dat laatste inndit budget niet altijd even realistisch is.
okdoei zegt
@por100: 185 is wel heul oud, mogen die nog auto rijden?
por100 zegt
Hèhè.
Variomatic zegt
@por100: eens, alleen bovag garantie is zinvol maar daarvoor betaal je ook doorgaans 1 a 1.5k extra. Van een particulier met een plausibel verhaal achter de auto kopen levert bij 7k veruit de meeste value for money. Je kan idd heerlijk snuffelen in de historie, rekeningen etc. en de onderhandelingsruimte is groter dan bij de gemiddelde handelaart..
por100 zegt
Je kan ook nog een suzuki baleno overwegen, hoewel net buiten budget verdien je dat snel terug met belachelijk lage wegenbelasting. Is iets ruimer dan swift, maar rijd(t) vast wat saaier.
En heroverweeg je budget. Voor 9.5k heb je een volwassen fiat tipo met 100d km, gereden in de afgelopen 3 jaar. Dat is veel minder slijtagegevoelig dan een 7 of 8 jaar oude auto met slechts 45d km. Die meerprijs haal je er waarschijnlijk wel uit. Toegegeven, ik heb geen research gedaan naar de 1.4 16v, dus misschien is er een reden dat hij zo goedkoop is. Maar daar staat tegenover dat je een auto rijdt uit hetzelfde concern als de guilia …
pitapita zegt
Van de 1.2 Puretech in de 208 is er een paar dagen geleden in Frankrijk een terugroepactie van 220.000 exemplaren aangekondigd. De distributieriem moet nagekeken worden, maar “word on the street” is dat veel van die blokjes met 100k helemaal op zijn.
Polo en Corsa zijn gewoon depressief om in te rijden, het getoonde model Yaris en Jazz ook niet geweldig. Fiesta en Swift zijn m.i. de beste aanbiedingen als je van lekker sturen houdt en toch de kosten niet uit de hand wil laten lopen.
pier zegt
Klopt, ik was in de zomer aan het kijken naar een tweede auto maar heb op basis van het verhaal bij de buren (Autointernationaal) dat spul maar snel uit de zoektocht verwijderd:
Sinds 2012 bouwt de PSA Groep een nieuwe generatie 3 cilinder benzinemotoren. Maar de ontwikkeling van dit PureTech blok vond met de Franse slag plaats omdat er tot 2016/2017, zich ernstige gebreken voordeden. Daardoor geldt voor alle versies (1,0 of 1,2 liter, met of zonder turbo) ‘code oranje’ voor wat betreft de betrouwbaarheid. De PureTech motor lekt niet alleen olie, ook de robuustheid van de krukas laat te wensen over. In sommige gevallen is die zó erg versleten dat de complete motor moet worden vervangen. Verder kan de nokkenas verschuiven en schept de 3 cilinder er schijnbaar plezier in om zijn distributieriem te slopen. Eigenaren klagen bovendien over een schokkende en stotende motor als gevolg van zelfontbranding vóór de vonk. Oorzaak is vervuiling van de cilinderkop. Reiniging ligt dan voor de hand, maar soms moet de complete motor worden vervangen.
RiKe zegt
@pier: vriendin van me heeft zo’n 208 met een 1,2 blok. Die is dus volledig in de soep gelopen. Franse auto’s…ik zei nog zo tegen haar om het niet te doen
pier zegt
Erg zuur! Overigens maakte Peugeot vroeger nog prima auto’s. Heb 10 jaar een 206 gehad uit 1998 (gekocht met 76.000km) en die met 286.000km ingeruild afgelopen zomer. Was een 1.6 8v, buiten regulier onderhoud en wat laswerk bij de dorpel niks mee gehad. Het kan (of kon) dus wel.
cossiekiller zegt
Een 1.6 4cil is nog iets anders dan een 1.2 3cil turbo in een iets zwaardere auto. Dat blokje moet er altijd aan sleuren…
Mijn vrouw had trouwens die 1.4 in de 206. Fijne motor, maar mocht wel de 1.6 hebben qua power.
BerlingoHdi zegt
@cossiekiller: Hier ook een 206 1.4 gehad, altijd wel iets kapot aan, maar meestal lage reparatie kosten. Toyota heeft een 1.2 Turbo in de CHR en Auris, het kan dus wel (vag, Ford, psa)
pitapita zegt
Inderdaad. De 504 Break Diesel rijdt in heel Afrika nog vrolijk rond.
vaakbenjetebang zegt
Wat kost een Mazda 2 vanaf MY 2015 nog? Vond ik een fijn ding. Zo’n Fiesta is ook prima maar het dashboard moet je even liggen.
rw1994 zegt
Vanaf een 11k ongeveer. Sta momenteel in de markt voor zo eentje!
Alle genoemde alternatieven bekeken als ook afgevallen van het lijstje. Met 7k ga je het momenteel gewoon niet halen als je een auto wilt die nog een beetje vlot aanvoelt.
De fiesta met de 1.0 ecoboost was nog enigszins een optie, maar dat blok blijkt niet zo betrouwbaar.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Door Zuid-Korea en dus KIA uit te sluiten mis je de Rio. In de juiste trim ook een volwassen auto en heel betaalbaar. De Citroën C3 biedt best veel ruimte en comfort maar is wat oubollig.
Wil je wat zakelijker voorkomen spaar dan even door voor een Audi A1 (ook gewoon een Polo natuurlijk). De Corsa uit deze generatie schijnt minder betrouwbaar te zijn, dus let daar goed op.
TheMaster zegt
Denk out of the box. Heb je een oprit waar je je Model 3 ook al oplaad? Rijdt je vriendin niet al teveel kilometers?
Koop een Renault Zoe (particulier), en krijg 2k subsidie. Dan heb je een 9k budget. Geen wegenbelasting, nooit meer tanken (ja, meeste Zoe’s hebben wel accuhuur). Dan heb je een auto van 5-6jaar oud, zeer lage onderhoudskosten, en het gemak van een EV rijden. Ideale 2e auto, mits je uitkomt met de range.
KEV9 zegt
Mis de Kia in dit verhaal.
wimof zegt
Had je beter moeten lezen, dan wist je dat het een no-go optie was.
Johanneke zegt
Als je kinderen + zooi mee moet nemen moet je absoluut de Honda Jazz nemen. Ding is ontzettend ruim voor zijn afmetingen, en heeft een slim stoelsysteem. Iets ouder maar ook ontzettend goed en betrouwbaar: de mitsubishi colt 5 deurs. Neem de 1.3 of 1.5, en je kan ze zelfs krijgen met climate control en cruise control.
Mitsubishi Colt 1.3Edition Two|Isofix|Cruise|NAP|1e Eigenaar
€ 5.490,00
https://link.marktplaats.nl/m1646105721?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
BerlingoHdi zegt
@Johanneke: Proef gereden in de Colt, viel voor ons af door de enorme dode hoek.
por100 zegt
Niet onverstandig, maar dan kan je de corsa ook wel achterwege laten vanwege de dooie hoek achter de A-stijl. En misschien mog wel meer auto’s in dit rijtje. Moderne auto’s zijn veiliger voor de inzittenden, maar niet voor de kleine fietser/wandelaar die achter de A of B stijl verdwijnt
Rob zegt
Lancia Ypsilon. Zitten vaak goed in de spulletjes, best chique voorkomen, zuinige motoren van FIAT en ruim voor zijn formaat . En best een ruim aanbod met dit budget.
FIAT Panda is natuurlijk ook gewoon een uitstekend idee, mocht je meer van de no-nonsense zijn.
Rob zegt
@rob; over de Panda gesproken. YOLO, maar dan net even anders:
https://www.autowereld.nl/fiat/panda/750-l-topstaat-33879421/details.html
SpiderIV zegt
@Rob: leuk deze panda.
alassad zegt
Mijn zusje heeft laatst voor exact dezelfde keuze gestaan. Uiteindelijke kandidaten waren een Peugeot 208 en een citroen c3. Fiat punto had ook nog gekund. Is uiteindelijk de C3 geworden. Veel waar voor je geld. Evt zou je als yolo nog aan een ds3 kunnen denken. Wat me overige opviel is hoe relatief duur deze auto’s blijven. Wellicht dat een met corona te maken heeft, waardoor veel mensen overstappen van ov naar auto en derhalve een bsegmenter zoeken. Maar het viel me goed tegen, die occasionprijzen!
Stellantis rules the sky zegt
Ik zou voor een 208 gaan, maar de fiesta lijkt me ook prima. Als mensen horrorverhalen plaatsen dan graag met een link naar de onderbouwing anders krijgen we weer van die welles nietes discussies.
De andere opties spreken mij niet aan maar dat is persoonlijk.
pitapita zegt
U vraagt wij draaien
https://www.automobile-magazine.fr/toute-l-actualite/article/28664-peugeot-citroen-ds-probleme-de-fiabilite-sur-le-moteur-12-puretech
https://www.automobile-sportive.com/news.php?page=un-rappel-pour-la-courroie-de-distribution-des-moteurs-12-puretech-psa-20210110
https://www.autointernationaal.nl/2021/01/puretech-drama-psa-moet-220-000-autos-terugroepen/
cloverleaf zegt
Uit deze de 208. Maar zou zelf net een slagje groter gaan. Al kun je met een Model 3 en 2 kinderen volgens mij ook best op vakantie.
allaar zegt
Ik kan de Fiesta van harte aanbevelen! Heb zelf een 1.6 100pk van 2012, rijdt meer dan prima en is goedkoop in maandelijkse lasten.
raoufff zegt
Ik mis de Renault Clio in dit rijtje.
b088y zegt
7k voor een 10 jaar oude B-segmenter is eigenlijk best pittig, helemaal als je bedenkt dat de instapversies destijds net iets meer dan 10k waren…
smoked zegt
Sowieso de Yolo👍 bucketlist dingetje (ook van mijzelf kan ik uit ervaring zelf spreken).
Praeses zegt
Uit dit rijtje is de Honda Jazz verreweg de beste keuze voor Leon. Simpelweg veel ruimer en praktischer dan de rest. En superbetrouwbaar.
pignon zegt
Dit is zo’n advies waarbij alleen de Yolo de moeite waard is. Maar goed, toch een alternatief: Renault Clio Estate van laatste generatie.
henkp1 zegt
Met zo een naam: Seat Leon.
Geen Polo als je iets degelijks en verstandigs zoekt.
Fiësta: prima auto, interieur moet je smaak zijn.
Mazda 2: uitstekende auto, niet heel ruim.
Peugeot/Citroën: prima keuze.
Idem voor Honda Jazz, Suzuki Baleno, Toyota Yaris.
Verstandigst is inderdaad een Renault Zoe of een Clio Estate.
techniekmeneer zegt
@henkp1: Japanners een ‘prima keuze’ noemen, en Renault het ‘verstandigst’? Koekoek.
net10 zegt
Henkp1 heeft gewoon verstand van auto’s, zijn adviezen zijn goed.
Een Renault Zoe en Clio 4 staan bekend als betrouwbare auto’s
Lees alle aankoopadviezen en occasiontesten maar door, dan kom je tot de zelfde conclusie.
henkp1 zegt
Tijdje niet meer buitengeweest? Qua betrouwbaarheid doet zo’n Clio IV echt niet onder voor een Japanner, die overigens ook niet allemaal voldoen aan de spreekwoordelijke Japanse degelijkheid. Daarbij is zo een Estate gewoon een hele ruime b-segmenter en dat is prettig voor een gezinnetje.
techniekmeneer zegt
Hoge kosten voorkomen; ga voor de Suzuki Swift. Geen discussie over mogelijk. Leuke uitvoering zoeken en je hebt een oer betrouwbare auto met stoelverwarming, climate control, cruise control, stuurwielbediening etc. Zijn ook erg waardevast.
henkp1 zegt
Swift is te klein, dan beter een Baleno.
techniekmeneer zegt
@henkp1: Die heb je niet voor 7k. Dan kun je beter de SX4 pakken.
vonklausenburg zegt
Renault Clio 1.5 DCi, kies wel een luxere uitvoering met climate control enzo.
Robert zegt
Elke VAG met 1.4 TSI is het beste te vermijden. Recent nog weer naar het YouTube-kanaal van Die Autodoktoren zitten kijken en die hadden een Touran met hetzelfde blok, wat bij 95dkm al weer aan z’n derde(!) distributieketting toe was…. Klein lichtpuntje was dat VW nu eindelijk eens een gemodificeerde ketting heeft uitgebracht, maar dan moeten ook alle tandwielen plus de ketting naar de waterpomp worden gewisseld, en nog wat klein spul. De kosten (in Duitsland) van zo’n vervanging bedroegen zo’n 1200 euro incl. arbeidsloon bij een universeel garagebedrijf, en naar schatting zo’n 1700 euro bij de VW dealer. En dan hebben ze ook nog meerdere filmpjes op YouTube waarin ze het verkolen van het inlaattraject steeds weer tegenkomen, zeker als er met de auto veel korte ritjes zijn gemaakt.
Wat betreft al die lofuitingen rondom die Fiesta; ik heb nu twee keer in het model als hierboven gereden en ik moet zeggen dat dit zeker goed stuurt, alleen er komt me toch een partij kabaal het interieur in, da’s niet normaal… Hetzelfde geldt min of meer ook voor de Peugeot, mijn ervaringen met dat merk zijn, dat ze allemaal een motor met een hoogtoerig karakter hebben en daarom lijken ’te schreeuwen’ om een zesde versnelling – die er niet op zit. Ook vind ik de zitpositie eigenlijk niet top, maar dat is natuurlijk sterk persoonsgebonden.
Als ik uit bovenstaand rijtje zou moeten kiezen dan staat de Swift op één. De Corsa en de Yaris zijn gedeeld op twee, want gewoon allebei een goede allrounder en de Jazz kort daarachter, al is bij elke Honda het regulier onderhoud (slijtdelen) niet echt goedkoop. De Leon zou w.m.b. niet eens mee mogen doen want C-segmenter.
Variomatic zegt
@RRRobert: je kan ook overdrijven, dat verkolen van het inlaattraject bij korte ritjes komt bij alle fabrikanten voor sinds de invoering van direct ingespoten benzinemotoren (rond 2006) Kettingezeur bij TSi’s betrof met name de eerste bouwjaren van ca 2007-2012, daarna is dat niet meer zo’n issue bij de 1.2 en 1.4 tsi..
Variomatic zegt
Dit segment is in pennywise, poundfoolish NL veelgevraagd en daardoor tweedehands relatief duur, voor hetzelfde geld heb je vaak ook een segment groter, een Golf of Focus hatchback of station. Een auto voor je deur zetten kost in de basis gewoon een bak geld, het verschil tussen een kleine vs een net wat grotere auto is op jaarbasis ‘tientjeswerk’.. komt bij dat die kinderen ook snel groter worden en een formaat Polo auto dan achterin gewoon bagger zit. Maatje groter is veiliger en een stuk veelzijdiger. Mensen die kleine auto’s kopen snap ik niet.. autorijden kost gewoon grof geld, mag het dan ook nog gewoon een praktisch, veilig en comfortabel ding zijn in plaats van een hondenhok op wielen?
daihatsucuore zegt
Dat is zeker waar, het zijn een paar tientjes voor een groter segment.
– Paar tientjes per jaar voor de wegenbelasting.
– Paar tientjes per jaar voor de verzekering.
– Paar tientjes per jaar voor de brandstof.
– Paar tientjes per jaar voor het onderhoud.
Zou het voor de hoofdauto / 1e auto van het gezin gaan dan zou ik je gelijk geven. Maar voor de tweede auto waar vaak maar één persoon in zit en wellicht een keer als het hard regent de kinderen van school mee worden gehaald? Zonde van je geld. De tijd dat je in een B-segmenter op een houtje zat te bijten liggen volgens mij al een paar decennia achter ons.
Variomatic zegt
@daihatsucuore: anders gezegd: die tweede auto voor de deur kost op jaarbasis zeg iets van 3000,- euro. Maakt het dan nog heel veel uit of het 3000 of 3300,- is? Verkeerde typisch hollandse zuinigheid. En bijv een Fiesta is echt altijd nog extra ruk om te rijden in vergeleking met een Focus.
BerlingoHdi zegt
@variomatic: Of de Corolla E12, Ja waarschijnlijk ouder en hogere kilometerstand als gevraagd, maar dan rijd je wel van apk/beurt elk jaar, zonder veel extra kosten.
pier zegt
De uitvraag is wat onduidelijk. In principe kan je alles kwijt in de model 3. Als je die bijtelt heb je toch altijd een auto waar je alles in kwijt kunt. Of ga je doordeweeks apart weg in de auto en moet de kinderwagen etc. dan mee in de kleine auto omdat je zelf weg bent met de Tesla? Ik zou als tweede auto voor een Move Up gaan van 2017 (facelift) met max 50.000 kilometer. Scheelt behoorlijk in bouwjaar en vaste lasten als tweede auto. Kost wel ietsje meer (vanaf 8k), maar dan kan je jaren vooruit.
Zukunft1 zegt
Privé zou ik voor de Polo gaan.
toyotafortuner zegt
Polo: waarom zou je ervoor willen gaan?
Fiesta en Léon: voor als je veel rijplezier wilt hebben
Jazz/Yaris/Swift: als t érg betrouwbaar moet wezen.
208 of Corsa, waarom niet? Zeker leuker dan een Polo. Maar dat is absoluut niet moeilijk
p993 zegt
@toyotafortuner: eens; ik denk dat de fiesta hoog scoort. Let ook op de kofferruimte. Niet onbelangrijk voor een gezin. Bij autoblog wordt die nooit genoemd en praat men liever over motorvermogen, zelfs bij een stadsautootje. Kost nl minder moeite om te vergelijken. Mijn advies; ga de verschillende modellen echt bekijken!
alassad zegt
@Willeme op de een of andere manier zijn reacties soms wel, soms niet zichtbaar
BerlingoHdi zegt
@alassad: Heel irritant inderdaad, ook likes geven lukt vaak niet.
tge2 zegt
Yaris. Of anders een Mazda 2.
lambo350gt zegt
Mijn advies; Ga voor de Corsa D van na de facelift (v.a. 2016 volgensmij). Heel volwassen en goed sturende auto. Ziet er ook nog erg modern uit (vooral in het wit)
BerlingoHdi zegt
@lambo350gt: Één keer als huurauto gehad, leuke auto opzich maar prima sturend vond ik hem niet (vond het te licht sturen).
net10 zegt
Naast een Tesla lijkt mij een andere elektrische auto zoals de Renault Zoe de meest voor de hand liggende keus.
cossiekiller zegt
De Swift, Corsa of de Yaris zouden mijn keuze zijn.
BerlingoHdi zegt
Zou de Fiesta kiezen met minimaal 82 PK maar eigenlijk nog liever de 1.4 motors zijn ouderwets en betrouwbaar, knopjes op het stuur gaan wel is kapot, en soms is er lekkage bij de achterlichten. Voor de rest weinig problemen.
wernerv8 zegt
Door de koreanen een nogo te geven mis je toch 2 zeer volwassen rijdende auto’s. I20 en de rio zijn goed gebouwd rijden prima en hebben opties teveel 😄
bernoulli zegt
Witte raaf: de laatste SEAT Toledo. Bakken met ruimte en prima te vinden binnen het budget. En het is een hatch.
Skoda Rapid kan ook, al is de Spaceback waarschijnlijk te duur.
bbfix zegt
@bernoulli: zag laatst voor het eerst zo’n ding rijden… man man man wat is dat een perenkist zeg…
rikv99 zegt
Zou lekker voor die Toyota gaan. Serieus goedkoop als je kijkt naar de KM-stand. En lekker wat anders dan wat je directe buurman waarschijnlijk heeft.
shicomm zegt
Wederom een hele rare.. 7k budget ? Blijkbaar is het toch erg kostbaar om die model 3 te leasen… :roll:
Maar goed ; er zitten een hoop opties in de lijst waar je iig behoorlijk mee op safe speelt.
De jazz en swift zijn beiden erg goeie auto’s , de jazz heeft een beetje truttenschudder imago maar als je kijkt naar wat het kost om ‘m op de weg te houden.. De swift is overigens krapjes , iets om rekening mee te houden..
Gezien het feit dat je nu al een toyota hebt ( maar dan met 2 ipv 3 jaar garantie.. ) en die betrouwbaarheid en onderhoudskosten gewend bent is de yaris de meest logische keuze denk ik.
Die generatie is misschien wat zoutloos maar hij laat je nooit in de steek , is niet kotslelijk en heeft een uitstekende restwaarde ( belangrijk bij zo’n krap budget imho.. )
Groninger zegt
Verschil dashboard Polo 6R benzine tov BM? Iemand?
bernoulli zegt
Materiaal. De BM heeft een dash van keihard plastic.
pier zegt
De BM heeft alleen links knopjes op het stuur en anders aan beide kanten, veel cooler.
amsterdam zegt
Ik zou zeker voor een Fiesta t.o.v. een Polo gaan. Fiesta’s rijden echt zalig, zelfde idee als een focus, misschien minder mooi qua looks maar die rijdt ook veeeel beter dan een Golf. Daarnaast heb je zelden technische dingetjes – zeer betrouwbaar. 1.2tsi en 1.4 tsi zijn gewoon troep, echt! Als je niets om rijbeleving geeft, die japanse en koreaanse modelletjes zijn technisch ook top.
vopo zegt
Renault Clio en dan een Estate model.
vpowert zegt
Fijn veel keuze is er in het B-segment toch! Dat is misschien ook de reden dat ik de populaire Clio mis op dit lijstje. Dat vind ik één van de beste all-rounders in dit segment en is ook behoorlijk betrouwbaar.
Een wat onwaarschijnlijkere optie is de Honda Insight. Die is gebaseerd op de Jazz maar net iets ruimer en altijd een hybrid. Omdat iedereen ze vergeten is zijn ze niet eens zo duur. Voor minder dan 7000 euro heb je een mooi exemplaar van 9 jaar oud en 140.000km:
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/138180531/Android?s=62-50-11-11-1-5
Of het model van na de facelift zelfs, maar dan iets minder luxueus (geen stoelverwarming):
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/138715710/Android?s=62-50-11-11-1-12
cvoo zegt
Volgens mij is een Punto Evo nog niet benoemd, met het 1.4 multi-air blok een vlotte auto (135pk). De looks zijn ook nog steeds goed, zowel in als exterieur imo. Ze zijn niet heel veel te vinden (met het multi-air blok), maar dat zou voor mij juist de uitdaging zijn. Daarna even langs bij Squadra in Nunspeet en je hebt n heerlijke B-segmenter!
peurst zegt
Renault Clio
giertjuh zegt
Renault clio, Skoda fabia/seat ibiza kunnen een optie zijn dezezijn zelfs in station uitvoering. Kan interessant zijn met 2 koters zeker op vakantie of ga je dan van laadpaal naar laadpaal met je model 3