• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Autoblog advies: volwassen B-segment hatchback (7K)

Auteur: willeme, gepost 9 januari 2021 om 14:00 – 74 Reacties

volwassen B-segment hatchback

Wat is de meest verstandige volwassen B-segment hatchback?

Na een paar relatief decadente Autoblog adviezen zijn we vandaag aanbeland bij Autobloglezer Leon die voor erbij een verstandige auto wenst. Jazeker, vandaag even geen gekkigheid met chiptuning, verlagen en dikke wielen. Nee, wat is nu een handige doch volwassen B-segment hatchback voor erbij.

Op dit moment heeft Leon (eigenlijk zijn verloofde) een Citroen C1. Deze auto heeft een paar enorme voordelen. De auto is goedkoop in onderhoud, verbruik en wegenbelasting. Daarbij is de auto erg betrouwbaar gebleken. In de tussentijd zijn er twee kinderen bijkomen. Dat gaat op zich prima in de C1, maar het zijn niet alleen de kinderen. Ook de spullen die mee moeten. In principe kan Leon alles kwijt in zijn auto, een Tesla Model 3.

Zoektocht volwassen B-segment hatchback

Maar als het thuiswerken voorbij is, dan moet er eigenlijk iets komen dat iets minder overkomt als een rijdend koekblik. Het moet dus een volwassen B-segmenter worden. Voor Leon zijn wel een paar dingen duidelijk, de auto moet zijn voorzien van benzinemotor, vijf deuren, airco en voldoende garantie. Om hoge kosten te voorkomen liever ook geen auto ouder dan 10 jaar of met meer dan een ton op de klok. Wat is er mogelijk? En moet hij voor de meest volwassenen auto gaan, of juist de meest betrouwbare met de laagste kosten?

De wensen en eisen van Leon op een rij:

Huidige auto’sCitroen C1, Tesla Model 3
Koop/leaseKoop
Zakelijk/privéPrivé
Budget:7.000, hoeft niet per se op
JaarkilometrageMaximaal 15.000 km
BrandstofvoorkeurBenzine, hybride zou ook mogen
Reden aanschaf nieuwe autoCitroen C1 is op, iets volwasseners nodig
GezinssamenstellingVerloofd, twee kinderen (2 en 4)
VoorkeursmodellenPeugeot 208?
No – goZuid-Koreaans, Dacia

Volkswagen Polo 1.4 Comfortline (Typ 6R)

€ 6.950
2010
95.000 km

volwassen B-segment hatchback

In principe is de keuze heel erg gemakkelijk. Als je de meest volwassen B-segment hatchback wenst, kom je uit op de Volkswagen Polo. Het is een doorwrochte auto en zo voelt deze ook aan. Daarbij is het wel zaak om de ‘verleiding weerstaan’ om een BlueMotion te nemen essentieel. De benzine-Polo heeft namelijk een veel fraaier dashboard. De Polo rijdt ook verregaand erg comfortabel, maar ook zeer afstandelijk. Je zit een beetje op de bok in de Volkswagen en echt bijzonder ruim is ‘ie niet voor zijn klasse. De restwaarde is uitstekend (zeker van de benzine-versies) en je kan onderdelen bij de groenteboer kopen.

  • volwassen B-segment hatchback
  • volwassen B-segment hatchback
  • volwassen B-segment hatchback

Qua motor raden we de 1.4 aan in plaats van de 1.2 TSI. De 1.2 TSI is prettiger in de omgang, sneller en zuiniger. De atmosferische 1.4 is simpelweg betrouwbaarder. De TSI-motoren hebben nog weleens last van slecht functionerende olieschraapveren, falende distributieketting-spanners en nog wat issues. Uiteraard is het sowieso handig om het gehele Volkswagen Polo 6N-aankoop advies te bekijken.

Ford Fiesta 1.25 Titanium

€ 6.950
2011
50.300 km

volwassen B-segment hatchback

De Ford Fiesta staat enorm ver af van de Polo. Eigenlijk hebben ze bij Ford alles anders gedaan dan Volkswagen. Het design van de Fiesta is veel frivoler. Normaal gesproken zorgt dat ervoor dat een model veel sneller bejaard overkomt, maar deze Fiesta toont nog heel erg fris, klasse! In het interieur zie je dat de auto wel iets ouder is. Het midden gedeelte van het dashboard was geinspireerd op een Nokia-telefoon. Net als Hyves was dat toen nog een dingetje. Bij de Ford Fiesta gaat het overigens voornamelijk om de rijeigenschappen.

  • volwassen B-segment hatchback
  • volwassen B-segment hatchback
  • volwassen B-segment hatchback

Het is een van de leukere sturende auto’s. De 1.6 in sportieve trim is het leukste, maar ook met de 1.25 viercilinder is het erg leuk sturen. De kekke Ford reageert vlot op je input en communiceert behoorlijk. Bochten zijn een waar genoegen. Wel is het zaak om minimaal een Titanium-specificatie op te zoeken. Het interieur is anders namelijk wel erg kaal. Verder een topaanbieding, check hier het Ford Fiesta aankoopadvies voor de aandachtspunten.

Honda Jazz 1.2 i-VTEC Cool Plus

€ 6.950
2011
90.000 km

volwassen B-segment hatchback

We gaan wéér naar een ander uiterste in de categorie volwassen B-segment hatchback. De Honda Jazz is zo’n auto die je altijd aan je tante aanraadt. Het zijn namelijk briljante naaimachientjes. In vergelijking met de Polo en Fiesta is de Jazz is ietsje hoger en iets slimmer ingericht. Een paar midi-MPV invloeden, zeg maar. Als het gaat om rijdynamiek, is de Honda uiteraard geen Fiesta. Wel is het de ideale auto om door druk verkeer te loodsen. Dankzij de iets hogere zitpositie en de kleine draaicirkel is het een zeer wendbare auto.

  • volwassen B-segment hatchback
  • volwassen B-segment hatchback

Op de snelweg leidt dat tot een iets zijwind-gevoeligere auto dan bijvoorbeeld de Polo. Zorg ervoor dat je een 2008 model of later hebt, we vonden enkele overjarige Honda’s van de eerste generatie die in 2010 op kenteken waren gezet. Een 2011 facelift model is te prefereren. Met name het interieur is erg verouderd. Nog een groot voordeel is de betrouwbaarheid. Als we er een aankoopadvies voor gingen maken, zou het een bijzonder korte video worden. Sla de Jazz ’S’ over, die heeft namelijk geen airco. Het verschil in prestaties tussen de 1.2 en 1.4 is minimaal.

Toyota Yaris 1.3 VVT-i Aspiration (XP130)

€ 6.950
2011
55.000 km

volwassen B-segment hatchback

Er was een tijd dat je iedereen een Toyota Starlet kon aanraden. Als je een volwassen B-segment hatchback wenste. De Yaris is de opvolger en nog altijd het aanraden waard. Let wel even op het uitrustingsniveau, want de ‘Comfort’ en ‘Now’ hebben bijvoorbeeld standaard geen airco. Veel hebben het wel als optie, maar check dat dus even goed. Een Yaris in ‘Aspiration’-uitvoering heeft altijd airco. Zoekt wel makkelijk.

  • volwassen B-segment hatchback
  • volwassen B-segment hatchback

Dan de motor. De 1.0 VVT-i is op zich prima, maar een beetje rauwe driecilinder. De 1.3 VVTi-i motor is een onvervalst naaimachientje: zuinig en onverwoestbaar, net als bij de voorgaande generatie Yaris.. Een hybride was ook mogelijk bij deze generatie, maar zijn ietsje duurder in aanschaf en motorrijtuigenbelasting. De Toyota Yaris is zo’n auto die in principe alles goed doet. Het wordt nergens spannend, maar de auto doet precies wat je ervan verwacht. Dankzij het ijzersterke imago van Toyota is de restwaarde ook erg goed.

Peugeot 208 1.4 VTi Allure

€ 6.950
2012
45.000 km

Zelden was de overgang naar een nieuw model zo groot als van de 207 naar de 208. De 207 was een zeer volwassen B-segmenter, maar wellicht iets te volwassen (en te zwaar). Met de 208 ging Peugeot terug naar de roots van de 205 en 206. Dus een lichtvoetiger weggedrag zonder oncomfortabel te worden. Qua betrouwbaarheid werden er ook enorme stappen gemaakt, getuige het Peugeot 208-aankoopadvies.

Normaal gesproken kun je altijd beter voor een laat faceliftmodel gaan, dan de nieuwe generatie, maar in in dit geval: ga voor de 208. We vonden veel exemplaren met weinig kilometers voor interessante prijzen. Ook hier even goed opletten: niet al die exemplaren hebben airco! Gelukkig had Peugeot veel geinige actiemodellen met leuke aankleding. De 1.2 motor is een driecilinder, maar deze is vrij potig en relatief beschaafd. De zitpositie went relatief snel, alhoewel de stoeltjes aan de kleine kant zijn.

Suzuki Swift 1.2 Exclusive (FZ/NZ)

€ 6.950
2012
80.000 km

Dit is waarschijnlijk de minst volwassen B-segment hatchback in dit overzicht. Toch willen we de Suzuki Swift je niet onthouden. De Suzuki Swift is typisch zo’n auto waarmee je waanzinnig goed de kosten laag kunt houden. De motorrijtuigenbelasting valt heel erg mee en de auto’s zijn niet storingsgevoelig. Naast de bewezen kwaliteit van Suzuki is het ook een vermakelijke auto. Je kunt die 1.2 uitwringen als een malle en dan krijg je daar redelijke prestaties voor terug.

  • volwassen B-segment hatchback
  • volwassen B-segment hatchback
  • volwassen B-segment hatchback

De sensaties zijn veel groter. Komt ook omdat de isolatie en bouwkwaliteit iets minder zijn dan in de Polo. Ook hoor je links en rechts een piepje, kraakje en rammeltje. Niets aan de hand, je kan gewoon doorrijden. Echt structurele Suzuki Swift-mankementen zijn er niet op slechte ruitenwissers, lichten en niet altijd functionerende handrem na. Allemaal vrij eenvoudig op te lossen.

Opel Corsa 1.4 16v Design (D)

€ 6.495
2013
70.000 km

volwassen B-segment hatchback

Eigenlijk is het best schandalig dat we bij het horen van de term volwassen B-segment hatchback meteen denken aan de Polo en de Corsa links laten liggen. Is dat terecht? Niet helemaal, eigenlijk. De Corsa doet in principe alles hetzelfde als de Polo. Het is iets frivoler (lees: minder ongezellig) aan boord van de Opel en iets minder ‘volwassen’. Het grote verschil is dat de Corsa niet zoals de Fiesta bijvoorbeeld ook leuker stuurt.

  • volwassen B-segment hatchback
  • volwassen B-segment hatchback

Daardoor is het een soort wal en schip auto. Echter, als occasions is het een goed alternatief. Qua uitrusting zit het vaak goed en in je hoeft niet het complete budget aan te spreken voor een jong exemplaar met weinig ervaring. Kijk, dat is ook erg prettig. Bekijk hier het Corsa-Aankoopadvies om te zien waar je op moet letten.

YOLO Seat Leon Cupra (1P)

€ 7.450
160.000 km
2007

volwassen B-segment hatchback

Tja, als je Leon heet, dan moet er ook een Leon komen, toch? In eerste instantie moesten we denken aan de Golf GTI van de vijfde generatie. Dat is uitstekende auto als het gaat om praktisch vervoer en een beetje lol op B-wegen. Maar ja, als je dan toch Leon heet. Nog een voordeel ten opzichte van de Golf GTI is dat de Leon Cupra de beschikking heeft over de ‘CDL’-motor.

Dus met grotere turbo versterkte onderdelen. Als je wilt tunen is deze snelle Seat het een perfect uitgangspunt. Het is geen volwassen B-segment hatchback, maar een ietwat ‘knakige’ C-segmenter. Met name het interieur is wel erg doelmatig. Maar ja, dat was bij een Impreza GT Turbo of Clio RS niet anders en daar zijn we ook gek op. De Leon Cupra is iets minder iconisch dan die twee, maar wel prettiger om elke dag mee op pad te zijn. Check hier het Seat Leon aankoopadvies, Leon!

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!

Ook interessant!

  • Aankoopadvies: een geschikte caravantrekker
    Aankoopadvies: een geschikte caravantrekker
  • Aankoopadvies: Youngtimer in 2022
  • sportieve caravantrekker
    Sportieve caravantrekker voor 8.500 - Autoblog advies
  • premium benzine stationwagon
    Premium stationwagon op benzine - Autoblog advies

Nieuwste artikelen

  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
  • Politiehelikopter stopt dronken automobilist bij Lelystad
FacebookTweetPinLinkedIn

208, advies, autoblog-advies, corsa, fiesta, Ford, Honda, jazz, leon, occasion, Opel, Peugeot, polo, Seat, Suzuki, swift, Toyota, Volkswagen, yaris

Vorig bericht: « Video – extreem smerige Hyundai i30 wordt grondig gereinigd
Volgend bericht: Audi eindbaas rekent op rap einde ongelimiteerde Autobahn »

Lees Interacties

Reacties

  1. por100 zegt

    9 januari 2021 om 14:15

    Zelf tot niet lang geleden een diesel corsa gereden. Natuurlkijk niet helemaal vergelijkbaar met benzine maar het had mijn voorkeur boven de polo ivm iets meer ruimte op de achterbank (iemand van 185 kan net achter zichzelf zitten) en een iets rustiger weggedrag op de snelweg.

    Maar je zou jez3lf ook kunnen afvragen waarvoor je hem gaat gebruiken en waarom garantie e.d. belangrijk zijn. Wat krijg je nou echt voor garantie bij een auto van 7000 euro? In dit budget koop ik liever bij een particulier met een goed verhaal en kloppende en te controleren onderhoudshistorie. Hoewel dat laatste inndit budget niet altijd even realistisch is.

    Login om te reageren
    • okdoei zegt

      9 januari 2021 om 17:49

      @por100: 185 is wel heul oud, mogen die nog auto rijden?

      Login om te reageren
      • por100 zegt

        9 januari 2021 om 18:58

        Hèhè.

        Login om te reageren
    • Variomatic zegt

      10 januari 2021 om 10:14

      @por100: eens, alleen bovag garantie is zinvol maar daarvoor betaal je ook doorgaans 1 a 1.5k extra. Van een particulier met een plausibel verhaal achter de auto kopen levert bij 7k veruit de meeste value for money. Je kan idd heerlijk snuffelen in de historie, rekeningen etc. en de onderhandelingsruimte is groter dan bij de gemiddelde handelaart..

      Login om te reageren
    • por100 zegt

      10 januari 2021 om 19:19

      Je kan ook nog een suzuki baleno overwegen, hoewel net buiten budget verdien je dat snel terug met belachelijk lage wegenbelasting. Is iets ruimer dan swift, maar rijd(t) vast wat saaier.
      En heroverweeg je budget. Voor 9.5k heb je een volwassen fiat tipo met 100d km, gereden in de afgelopen 3 jaar. Dat is veel minder slijtagegevoelig dan een 7 of 8 jaar oude auto met slechts 45d km. Die meerprijs haal je er waarschijnlijk wel uit. Toegegeven, ik heb geen research gedaan naar de 1.4 16v, dus misschien is er een reden dat hij zo goedkoop is. Maar daar staat tegenover dat je een auto rijdt uit hetzelfde concern als de guilia …

      Login om te reageren
  2. pitapita zegt

    9 januari 2021 om 14:21

    Van de 1.2 Puretech in de 208 is er een paar dagen geleden in Frankrijk een terugroepactie van 220.000 exemplaren aangekondigd. De distributieriem moet nagekeken worden, maar “word on the street” is dat veel van die blokjes met 100k helemaal op zijn.

    Polo en Corsa zijn gewoon depressief om in te rijden, het getoonde model Yaris en Jazz ook niet geweldig. Fiesta en Swift zijn m.i. de beste aanbiedingen als je van lekker sturen houdt en toch de kosten niet uit de hand wil laten lopen.

    Login om te reageren
    • pier zegt

      9 januari 2021 om 14:28

      Klopt, ik was in de zomer aan het kijken naar een tweede auto maar heb op basis van het verhaal bij de buren (Autointernationaal) dat spul maar snel uit de zoektocht verwijderd:

      Sinds 2012 bouwt de PSA Groep een nieuwe generatie 3 cilinder benzinemotoren. Maar de ontwikkeling van dit PureTech blok vond met de Franse slag plaats omdat er tot 2016/2017, zich ernstige gebreken voordeden. Daardoor geldt voor alle versies (1,0 of 1,2 liter, met of zonder turbo) ‘code oranje’ voor wat betreft de betrouwbaarheid. De PureTech motor lekt niet alleen olie, ook de robuustheid van de krukas laat te wensen over. In sommige gevallen is die zó erg versleten dat de complete motor moet worden vervangen. Verder kan de nokkenas verschuiven en schept de 3 cilinder er schijnbaar plezier in om zijn distributieriem te slopen. Eigenaren klagen bovendien over een schokkende en stotende motor als gevolg van zelfontbranding vóór de vonk. Oorzaak is vervuiling van de cilinderkop. Reiniging ligt dan voor de hand, maar soms moet de complete motor worden vervangen.

      Login om te reageren
      • RiKe zegt

        9 januari 2021 om 17:56

        @pier: vriendin van me heeft zo’n 208 met een 1,2 blok. Die is dus volledig in de soep gelopen. Franse auto’s…ik zei nog zo tegen haar om het niet te doen

        Login om te reageren
        • pier zegt

          9 januari 2021 om 18:19

          Erg zuur! Overigens maakte Peugeot vroeger nog prima auto’s. Heb 10 jaar een 206 gehad uit 1998 (gekocht met 76.000km) en die met 286.000km ingeruild afgelopen zomer. Was een 1.6 8v, buiten regulier onderhoud en wat laswerk bij de dorpel niks mee gehad. Het kan (of kon) dus wel.

          Login om te reageren
          • cossiekiller zegt

            9 januari 2021 om 19:25

            Een 1.6 4cil is nog iets anders dan een 1.2 3cil turbo in een iets zwaardere auto. Dat blokje moet er altijd aan sleuren…

            Mijn vrouw had trouwens die 1.4 in de 206. Fijne motor, maar mocht wel de 1.6 hebben qua power.

            Login om te reageren
            • BerlingoHdi zegt

              9 januari 2021 om 20:23

              @cossiekiller: Hier ook een 206 1.4 gehad, altijd wel iets kapot aan, maar meestal lage reparatie kosten. Toyota heeft een 1.2 Turbo in de CHR en Auris, het kan dus wel (vag, Ford, psa)

              Login om te reageren
          • pitapita zegt

            10 januari 2021 om 10:47

            Inderdaad. De 504 Break Diesel rijdt in heel Afrika nog vrolijk rond.

            Login om te reageren
  3. vaakbenjetebang zegt

    9 januari 2021 om 14:25

    Wat kost een Mazda 2 vanaf MY 2015 nog? Vond ik een fijn ding. Zo’n Fiesta is ook prima maar het dashboard moet je even liggen.

    Login om te reageren
    • rw1994 zegt

      10 januari 2021 om 20:27

      Vanaf een 11k ongeveer. Sta momenteel in de markt voor zo eentje!
      Alle genoemde alternatieven bekeken als ook afgevallen van het lijstje. Met 7k ga je het momenteel gewoon niet halen als je een auto wilt die nog een beetje vlot aanvoelt.
      De fiesta met de 1.0 ecoboost was nog enigszins een optie, maar dat blok blijkt niet zo betrouwbaar.

      Login om te reageren
  4. Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt

    9 januari 2021 om 14:28

    Door Zuid-Korea en dus KIA uit te sluiten mis je de Rio. In de juiste trim ook een volwassen auto en heel betaalbaar. De Citroën C3 biedt best veel ruimte en comfort maar is wat oubollig.
    Wil je wat zakelijker voorkomen spaar dan even door voor een Audi A1 (ook gewoon een Polo natuurlijk). De Corsa uit deze generatie schijnt minder betrouwbaar te zijn, dus let daar goed op.

    Login om te reageren
  5. TheMaster zegt

    9 januari 2021 om 14:31

    Denk out of the box. Heb je een oprit waar je je Model 3 ook al oplaad? Rijdt je vriendin niet al teveel kilometers?
    Koop een Renault Zoe (particulier), en krijg 2k subsidie. Dan heb je een 9k budget. Geen wegenbelasting, nooit meer tanken (ja, meeste Zoe’s hebben wel accuhuur). Dan heb je een auto van 5-6jaar oud, zeer lage onderhoudskosten, en het gemak van een EV rijden. Ideale 2e auto, mits je uitkomt met de range.

    Login om te reageren
  6. KEV9 zegt

    9 januari 2021 om 14:32

    Mis de Kia in dit verhaal.

    Login om te reageren
    • wimof zegt

      9 januari 2021 om 17:37

      Had je beter moeten lezen, dan wist je dat het een no-go optie was.

      Login om te reageren
  7. Johanneke zegt

    9 januari 2021 om 14:35

    Als je kinderen + zooi mee moet nemen moet je absoluut de Honda Jazz nemen. Ding is ontzettend ruim voor zijn afmetingen, en heeft een slim stoelsysteem. Iets ouder maar ook ontzettend goed en betrouwbaar: de mitsubishi colt 5 deurs. Neem de 1.3 of 1.5, en je kan ze zelfs krijgen met climate control en cruise control.
    Mitsubishi Colt 1.3Edition Two|Isofix|Cruise|NAP|1e Eigenaar
    € 5.490,00
    https://link.marktplaats.nl/m1646105721?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

    Login om te reageren
    • BerlingoHdi zegt

      9 januari 2021 om 20:19

      @Johanneke: Proef gereden in de Colt, viel voor ons af door de enorme dode hoek.

      Login om te reageren
      • por100 zegt

        10 januari 2021 om 13:32

        Niet onverstandig, maar dan kan je de corsa ook wel achterwege laten vanwege de dooie hoek achter de A-stijl. En misschien mog wel meer auto’s in dit rijtje. Moderne auto’s zijn veiliger voor de inzittenden, maar niet voor de kleine fietser/wandelaar die achter de A of B stijl verdwijnt

        Login om te reageren
  8. Rob zegt

    9 januari 2021 om 14:37

    Lancia Ypsilon. Zitten vaak goed in de spulletjes, best chique voorkomen, zuinige motoren van FIAT en ruim voor zijn formaat . En best een ruim aanbod met dit budget.

    FIAT Panda is natuurlijk ook gewoon een uitstekend idee, mocht je meer van de no-nonsense zijn.

    Login om te reageren
    • Rob zegt

      9 januari 2021 om 15:01

      @rob; over de Panda gesproken. YOLO, maar dan net even anders:
      https://www.autowereld.nl/fiat/panda/750-l-topstaat-33879421/details.html

      Login om te reageren
      • SpiderIV zegt

        10 januari 2021 om 10:32

        @Rob: leuk deze panda.

        Login om te reageren
  9. alassad zegt

    9 januari 2021 om 14:41

    Mijn zusje heeft laatst voor exact dezelfde keuze gestaan. Uiteindelijke kandidaten waren een Peugeot 208 en een citroen c3. Fiat punto had ook nog gekund. Is uiteindelijk de C3 geworden. Veel waar voor je geld. Evt zou je als yolo nog aan een ds3 kunnen denken. Wat me overige opviel is hoe relatief duur deze auto’s blijven. Wellicht dat een met corona te maken heeft, waardoor veel mensen overstappen van ov naar auto en derhalve een bsegmenter zoeken. Maar het viel me goed tegen, die occasionprijzen!

    Login om te reageren
  10. Stellantis rules the sky zegt

    9 januari 2021 om 14:46

    Ik zou voor een 208 gaan, maar de fiesta lijkt me ook prima. Als mensen horrorverhalen plaatsen dan graag met een link naar de onderbouwing anders krijgen we weer van die welles nietes discussies.

    De andere opties spreken mij niet aan maar dat is persoonlijk.

    Login om te reageren
    • pitapita zegt

      10 januari 2021 om 10:44

      U vraagt wij draaien
      https://www.automobile-magazine.fr/toute-l-actualite/article/28664-peugeot-citroen-ds-probleme-de-fiabilite-sur-le-moteur-12-puretech

      https://www.automobile-sportive.com/news.php?page=un-rappel-pour-la-courroie-de-distribution-des-moteurs-12-puretech-psa-20210110

      https://www.autointernationaal.nl/2021/01/puretech-drama-psa-moet-220-000-autos-terugroepen/

      Login om te reageren
  11. cloverleaf zegt

    9 januari 2021 om 14:55

    Uit deze de 208. Maar zou zelf net een slagje groter gaan. Al kun je met een Model 3 en 2 kinderen volgens mij ook best op vakantie.

    Login om te reageren
  12. allaar zegt

    9 januari 2021 om 15:05

    Ik kan de Fiesta van harte aanbevelen! Heb zelf een 1.6 100pk van 2012, rijdt meer dan prima en is goedkoop in maandelijkse lasten.

    Login om te reageren
  13. raoufff zegt

    9 januari 2021 om 15:09

    Ik mis de Renault Clio in dit rijtje.

    Login om te reageren
  14. b088y zegt

    9 januari 2021 om 15:14

    7k voor een 10 jaar oude B-segmenter is eigenlijk best pittig, helemaal als je bedenkt dat de instapversies destijds net iets meer dan 10k waren…

    Login om te reageren
  15. smoked zegt

    9 januari 2021 om 15:19

    Sowieso de Yolo👍 bucketlist dingetje (ook van mijzelf kan ik uit ervaring zelf spreken).

    Login om te reageren
  16. Praeses zegt

    9 januari 2021 om 15:49

    Uit dit rijtje is de Honda Jazz verreweg de beste keuze voor Leon. Simpelweg veel ruimer en praktischer dan de rest. En superbetrouwbaar.

    Login om te reageren
  17. pignon zegt

    9 januari 2021 om 15:55

    Dit is zo’n advies waarbij alleen de Yolo de moeite waard is. Maar goed, toch een alternatief: Renault Clio Estate van laatste generatie.

    Login om te reageren
  18. henkp1 zegt

    9 januari 2021 om 16:08

    Met zo een naam: Seat Leon.
    Geen Polo als je iets degelijks en verstandigs zoekt.
    Fiësta: prima auto, interieur moet je smaak zijn.
    Mazda 2: uitstekende auto, niet heel ruim.
    Peugeot/Citroën: prima keuze.
    Idem voor Honda Jazz, Suzuki Baleno, Toyota Yaris.
    Verstandigst is inderdaad een Renault Zoe of een Clio Estate.

    Login om te reageren
    • techniekmeneer zegt

      9 januari 2021 om 16:16

      @henkp1: Japanners een ‘prima keuze’ noemen, en Renault het ‘verstandigst’? Koekoek.

      Login om te reageren
      • net10 zegt

        9 januari 2021 om 19:38

        Henkp1 heeft gewoon verstand van auto’s, zijn adviezen zijn goed.

        Een Renault Zoe en Clio 4 staan bekend als betrouwbare auto’s
        Lees alle aankoopadviezen en occasiontesten maar door, dan kom je tot de zelfde conclusie.

        Login om te reageren
      • henkp1 zegt

        9 januari 2021 om 19:40

        Tijdje niet meer buitengeweest? Qua betrouwbaarheid doet zo’n Clio IV echt niet onder voor een Japanner, die overigens ook niet allemaal voldoen aan de spreekwoordelijke Japanse degelijkheid. Daarbij is zo een Estate gewoon een hele ruime b-segmenter en dat is prettig voor een gezinnetje.

        Login om te reageren
  19. techniekmeneer zegt

    9 januari 2021 om 16:14

    Hoge kosten voorkomen; ga voor de Suzuki Swift. Geen discussie over mogelijk. Leuke uitvoering zoeken en je hebt een oer betrouwbare auto met stoelverwarming, climate control, cruise control, stuurwielbediening etc. Zijn ook erg waardevast.

    Login om te reageren
    • henkp1 zegt

      9 januari 2021 om 19:41

      Swift is te klein, dan beter een Baleno.

      Login om te reageren
      • techniekmeneer zegt

        10 januari 2021 om 12:33

        @henkp1: Die heb je niet voor 7k. Dan kun je beter de SX4 pakken.

        Login om te reageren
  20. vonklausenburg zegt

    9 januari 2021 om 16:16

    Renault Clio 1.5 DCi, kies wel een luxere uitvoering met climate control enzo.

    Login om te reageren
  21. Robert zegt

    9 januari 2021 om 17:28

    Elke VAG met 1.4 TSI is het beste te vermijden. Recent nog weer naar het YouTube-kanaal van Die Autodoktoren zitten kijken en die hadden een Touran met hetzelfde blok, wat bij 95dkm al weer aan z’n derde(!) distributieketting toe was…. Klein lichtpuntje was dat VW nu eindelijk eens een gemodificeerde ketting heeft uitgebracht, maar dan moeten ook alle tandwielen plus de ketting naar de waterpomp worden gewisseld, en nog wat klein spul. De kosten (in Duitsland) van zo’n vervanging bedroegen zo’n 1200 euro incl. arbeidsloon bij een universeel garagebedrijf, en naar schatting zo’n 1700 euro bij de VW dealer. En dan hebben ze ook nog meerdere filmpjes op YouTube waarin ze het verkolen van het inlaattraject steeds weer tegenkomen, zeker als er met de auto veel korte ritjes zijn gemaakt.

    Wat betreft al die lofuitingen rondom die Fiesta; ik heb nu twee keer in het model als hierboven gereden en ik moet zeggen dat dit zeker goed stuurt, alleen er komt me toch een partij kabaal het interieur in, da’s niet normaal… Hetzelfde geldt min of meer ook voor de Peugeot, mijn ervaringen met dat merk zijn, dat ze allemaal een motor met een hoogtoerig karakter hebben en daarom lijken ’te schreeuwen’ om een zesde versnelling – die er niet op zit. Ook vind ik de zitpositie eigenlijk niet top, maar dat is natuurlijk sterk persoonsgebonden.

    Als ik uit bovenstaand rijtje zou moeten kiezen dan staat de Swift op één. De Corsa en de Yaris zijn gedeeld op twee, want gewoon allebei een goede allrounder en de Jazz kort daarachter, al is bij elke Honda het regulier onderhoud (slijtdelen) niet echt goedkoop. De Leon zou w.m.b. niet eens mee mogen doen want C-segmenter.

    Login om te reageren
    • Variomatic zegt

      10 januari 2021 om 10:07

      @RRRobert: je kan ook overdrijven, dat verkolen van het inlaattraject bij korte ritjes komt bij alle fabrikanten voor sinds de invoering van direct ingespoten benzinemotoren (rond 2006) Kettingezeur bij TSi’s betrof met name de eerste bouwjaren van ca 2007-2012, daarna is dat niet meer zo’n issue bij de 1.2 en 1.4 tsi..

      Login om te reageren
  22. Variomatic zegt

    9 januari 2021 om 17:29

    Dit segment is in pennywise, poundfoolish NL veelgevraagd en daardoor tweedehands relatief duur, voor hetzelfde geld heb je vaak ook een segment groter, een Golf of Focus hatchback of station. Een auto voor je deur zetten kost in de basis gewoon een bak geld, het verschil tussen een kleine vs een net wat grotere auto is op jaarbasis ‘tientjeswerk’.. komt bij dat die kinderen ook snel groter worden en een formaat Polo auto dan achterin gewoon bagger zit. Maatje groter is veiliger en een stuk veelzijdiger. Mensen die kleine auto’s kopen snap ik niet.. autorijden kost gewoon grof geld, mag het dan ook nog gewoon een praktisch, veilig en comfortabel ding zijn in plaats van een hondenhok op wielen?

    Login om te reageren
    • daihatsucuore zegt

      9 januari 2021 om 17:54

      Dat is zeker waar, het zijn een paar tientjes voor een groter segment.
      – Paar tientjes per jaar voor de wegenbelasting.
      – Paar tientjes per jaar voor de verzekering.
      – Paar tientjes per jaar voor de brandstof.
      – Paar tientjes per jaar voor het onderhoud.

      Zou het voor de hoofdauto / 1e auto van het gezin gaan dan zou ik je gelijk geven. Maar voor de tweede auto waar vaak maar één persoon in zit en wellicht een keer als het hard regent de kinderen van school mee worden gehaald? Zonde van je geld. De tijd dat je in een B-segmenter op een houtje zat te bijten liggen volgens mij al een paar decennia achter ons.

      Login om te reageren
      • Variomatic zegt

        9 januari 2021 om 21:11

        @daihatsucuore: anders gezegd: die tweede auto voor de deur kost op jaarbasis zeg iets van 3000,- euro. Maakt het dan nog heel veel uit of het 3000 of 3300,- is? Verkeerde typisch hollandse zuinigheid. En bijv een Fiesta is echt altijd nog extra ruk om te rijden in vergeleking met een Focus.

        Login om te reageren
    • BerlingoHdi zegt

      9 januari 2021 om 20:26

      @variomatic: Of de Corolla E12, Ja waarschijnlijk ouder en hogere kilometerstand als gevraagd, maar dan rijd je wel van apk/beurt elk jaar, zonder veel extra kosten.

      Login om te reageren
  23. pier zegt

    9 januari 2021 om 17:31

    De uitvraag is wat onduidelijk. In principe kan je alles kwijt in de model 3. Als je die bijtelt heb je toch altijd een auto waar je alles in kwijt kunt. Of ga je doordeweeks apart weg in de auto en moet de kinderwagen etc. dan mee in de kleine auto omdat je zelf weg bent met de Tesla? Ik zou als tweede auto voor een Move Up gaan van 2017 (facelift) met max 50.000 kilometer. Scheelt behoorlijk in bouwjaar en vaste lasten als tweede auto. Kost wel ietsje meer (vanaf 8k), maar dan kan je jaren vooruit.

    Login om te reageren
  24. Zukunft1 zegt

    9 januari 2021 om 17:51

    Privé zou ik voor de Polo gaan.

    Login om te reageren
  25. toyotafortuner zegt

    9 januari 2021 om 18:20

    Polo: waarom zou je ervoor willen gaan?

    Fiesta en Léon: voor als je veel rijplezier wilt hebben
    Jazz/Yaris/Swift: als t érg betrouwbaar moet wezen.
    208 of Corsa, waarom niet? Zeker leuker dan een Polo. Maar dat is absoluut niet moeilijk

    Login om te reageren
    • p993 zegt

      10 januari 2021 om 06:53

      @toyotafortuner: eens; ik denk dat de fiesta hoog scoort. Let ook op de kofferruimte. Niet onbelangrijk voor een gezin. Bij autoblog wordt die nooit genoemd en praat men liever over motorvermogen, zelfs bij een stadsautootje. Kost nl minder moeite om te vergelijken. Mijn advies; ga de verschillende modellen echt bekijken!

      Login om te reageren
  26. alassad zegt

    9 januari 2021 om 18:44

    @Willeme op de een of andere manier zijn reacties soms wel, soms niet zichtbaar

    Login om te reageren
    • BerlingoHdi zegt

      9 januari 2021 om 22:51

      @alassad: Heel irritant inderdaad, ook likes geven lukt vaak niet.

      Login om te reageren
  27. tge2 zegt

    9 januari 2021 om 18:51

    Yaris. Of anders een Mazda 2.

    Login om te reageren
  28. lambo350gt zegt

    9 januari 2021 om 19:06

    Mijn advies; Ga voor de Corsa D van na de facelift (v.a. 2016 volgensmij). Heel volwassen en goed sturende auto. Ziet er ook nog erg modern uit (vooral in het wit)

    Login om te reageren
    • BerlingoHdi zegt

      9 januari 2021 om 22:52

      @lambo350gt: Één keer als huurauto gehad, leuke auto opzich maar prima sturend vond ik hem niet (vond het te licht sturen).

      Login om te reageren
  29. net10 zegt

    9 januari 2021 om 19:22

    Naast een Tesla lijkt mij een andere elektrische auto zoals de Renault Zoe de meest voor de hand liggende keus.

    Login om te reageren
  30. cossiekiller zegt

    9 januari 2021 om 19:29

    De Swift, Corsa of de Yaris zouden mijn keuze zijn.

    Login om te reageren
  31. BerlingoHdi zegt

    9 januari 2021 om 19:46

    Zou de Fiesta kiezen met minimaal 82 PK maar eigenlijk nog liever de 1.4 motors zijn ouderwets en betrouwbaar, knopjes op het stuur gaan wel is kapot, en soms is er lekkage bij de achterlichten. Voor de rest weinig problemen.

    Login om te reageren
  32. wernerv8 zegt

    9 januari 2021 om 20:26

    Door de koreanen een nogo te geven mis je toch 2 zeer volwassen rijdende auto’s. I20 en de rio zijn goed gebouwd rijden prima en hebben opties teveel 😄

    Login om te reageren
  33. bernoulli zegt

    9 januari 2021 om 21:42

    Witte raaf: de laatste SEAT Toledo. Bakken met ruimte en prima te vinden binnen het budget. En het is een hatch.

    Skoda Rapid kan ook, al is de Spaceback waarschijnlijk te duur.

    Login om te reageren
    • bbfix zegt

      10 januari 2021 om 19:00

      @bernoulli: zag laatst voor het eerst zo’n ding rijden… man man man wat is dat een perenkist zeg…

      Login om te reageren
  34. rikv99 zegt

    9 januari 2021 om 22:46

    Zou lekker voor die Toyota gaan. Serieus goedkoop als je kijkt naar de KM-stand. En lekker wat anders dan wat je directe buurman waarschijnlijk heeft.

    Login om te reageren
  35. shicomm zegt

    9 januari 2021 om 23:47

    Wederom een hele rare.. 7k budget ? Blijkbaar is het toch erg kostbaar om die model 3 te leasen… :roll:
    Maar goed ; er zitten een hoop opties in de lijst waar je iig behoorlijk mee op safe speelt.
    De jazz en swift zijn beiden erg goeie auto’s , de jazz heeft een beetje truttenschudder imago maar als je kijkt naar wat het kost om ‘m op de weg te houden.. De swift is overigens krapjes , iets om rekening mee te houden..

    Gezien het feit dat je nu al een toyota hebt ( maar dan met 2 ipv 3 jaar garantie.. ) en die betrouwbaarheid en onderhoudskosten gewend bent is de yaris de meest logische keuze denk ik.
    Die generatie is misschien wat zoutloos maar hij laat je nooit in de steek , is niet kotslelijk en heeft een uitstekende restwaarde ( belangrijk bij zo’n krap budget imho.. )

    Login om te reageren
  36. Groninger zegt

    10 januari 2021 om 00:52

    Verschil dashboard Polo 6R benzine tov BM? Iemand?

    Login om te reageren
    • bernoulli zegt

      10 januari 2021 om 03:28

      Materiaal. De BM heeft een dash van keihard plastic.

      Login om te reageren
    • pier zegt

      10 januari 2021 om 11:26

      De BM heeft alleen links knopjes op het stuur en anders aan beide kanten, veel cooler.

      Login om te reageren
  37. amsterdam zegt

    10 januari 2021 om 08:38

    Ik zou zeker voor een Fiesta t.o.v. een Polo gaan. Fiesta’s rijden echt zalig, zelfde idee als een focus, misschien minder mooi qua looks maar die rijdt ook veeeel beter dan een Golf. Daarnaast heb je zelden technische dingetjes – zeer betrouwbaar. 1.2tsi en 1.4 tsi zijn gewoon troep, echt! Als je niets om rijbeleving geeft, die japanse en koreaanse modelletjes zijn technisch ook top.

    Login om te reageren
  38. vopo zegt

    10 januari 2021 om 09:07

    Renault Clio en dan een Estate model.

    Login om te reageren
  39. vpowert zegt

    10 januari 2021 om 09:53

    Fijn veel keuze is er in het B-segment toch! Dat is misschien ook de reden dat ik de populaire Clio mis op dit lijstje. Dat vind ik één van de beste all-rounders in dit segment en is ook behoorlijk betrouwbaar.
    Een wat onwaarschijnlijkere optie is de Honda Insight. Die is gebaseerd op de Jazz maar net iets ruimer en altijd een hybrid. Omdat iedereen ze vergeten is zijn ze niet eens zo duur. Voor minder dan 7000 euro heb je een mooi exemplaar van 9 jaar oud en 140.000km:
    https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/138180531/Android?s=62-50-11-11-1-5
    Of het model van na de facelift zelfs, maar dan iets minder luxueus (geen stoelverwarming):
    https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/138715710/Android?s=62-50-11-11-1-12

    Login om te reageren
  40. cvoo zegt

    10 januari 2021 om 12:06

    Volgens mij is een Punto Evo nog niet benoemd, met het 1.4 multi-air blok een vlotte auto (135pk). De looks zijn ook nog steeds goed, zowel in als exterieur imo. Ze zijn niet heel veel te vinden (met het multi-air blok), maar dat zou voor mij juist de uitdaging zijn. Daarna even langs bij Squadra in Nunspeet en je hebt n heerlijke B-segmenter!

    Login om te reageren
  41. peurst zegt

    10 januari 2021 om 13:23

    Renault Clio

    Login om te reageren
  42. giertjuh zegt

    10 januari 2021 om 15:54

    Renault clio, Skoda fabia/seat ibiza kunnen een optie zijn dezezijn zelfs in station uitvoering. Kan interessant zijn met 2 koters zeker op vakantie of ga je dan van laadpaal naar laadpaal met je model 3

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North